Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-01-01 03:01

Har nu, sakta, glidit lite närmare högtalarna och tycker det ger lite extra. Kan förstås vara inbillning eller placebo, men njutbart är det. Funderade ett tag på att byta ut mina gamla Carlsson, men vad ska jag byta till liksom? Satt en hel natt och lyssnade på Sophie Milman och häpnade över hur bra det kan låta när både musiker och tekniker har gjort rätt. Och när jag är på rätt humör. Skulle jag tända lysrören i taket och börja fundera på om jag betalat elräkningen eller inte så skulle det säkert låta sämre...

GOTT NYTT ÅR!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-01-15 17:13

IngOehman skrev:Många små stuvar kanske?

Typ jättemånga. ;)


Vh, iö


IKEA krängde under julen en matta i storleken 80x80 cm för 49:-/st, många sådana hade blivit till en stor helhet. Men de kändes ynkligt tunna, så jag avstod.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-01-15 18:32

Mitt rum är 3.30 x 3.65 oc 2 m i tak.

Vilken vägg och hur nära sido-väggarna skall jag placera mina OA51?

Avstånd till bakvägg?

Har inga garderober, öppningar, snedtak eller annat mockel. Bare en kvadrat.

Tips och ideer!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-01-20 01:54

Lade in en stor, vacker, tjock kinamatta i lyssningsrummet. Den fyller ut utrymmet mellan högtalarna och sweetspot på ett trivsamt sätt. Vet inte om ljudet förändrades (kan man F/E testa en matta?) säkert är att trivselfaktorn ökade :-)

Bild

Osäker på om bordet ska få vara kvar, börjar kännas övermöblerat nu *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-01-20 09:22

hifikg skrev: (kan man F/E testa en matta?) säkert är att trivselfaktorn ökade :-)

Om man spelar musik i anläggningen och spelar in det via konsthuvud på lyssningsplatsen, och spelar in samma låt både med och utan matta så tror jag man kan få en god uppfattning om skillnaden när man lyssnar på de olika spåren via hörlurar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-01-21 19:59

Jag har nu använt mitt eget (konstiga) huvud och därtill hörande öron för utvärdering av mattan och jag har upptäckt att mattfransarna måste kammas 22,36 grader mot respektive högtalare för att lyssningen ska uppnå fullständig nirvana. Skämt åsido. Skillnaden i ljud är ohörbar för mig (om den existerar). Det är ändå trevligt med en mjuk matta och visst tar man till sig musiken lite bättre om man är barfota? Bör man vara barfota över hela kroppen kanske?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2012-01-22 02:47

Behåll soffbordet, ja prova för all del att ta bort det. Då tror jag att du kommer att upptäcka en destruktiv golvreflex som ger lite utsläckning någonstans i övre basregistret.
Att täcka hela golvet med mattor brukar alltid vara bättre än att lämna delar av golvet otäckt.
För mig ökade den subjektivt uppfattade tydligheten betydligt med de nya mattorna
Bild

jämfört med det otäckt otäckta golvet tidigare

Bild

mina Carlsson OA52 är nästan osynliga i bildens högerkant.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-01-22 03:10

hifikg skrev:jag har upptäckt att mattfransarna måste kammas 22,36 grader mot respektive högtalare


Så länge du lyckas undvika kamfiltereffekter kan 22,36° säkert fungera, lite beroende på fiberriktningen i varpen.

lennartj skrev:Matta


Härlig gräskänsla!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2012-01-22 04:09

Ja, den är gräslig :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-01-22 10:53

lennartj skrev:Ja, den är gräslig :oops:


Ser att högtalarna står kvar på parketten, varför inte matta hela vägen?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Prisvärt

Inläggav lennartj » 2012-01-22 12:03

Jag hör ingen skillnad mellan att täcka den lilla fria golvytan mellan högtalarna med hopvikta filtar mot att låta den vara som på bilden.

Det stora lyftet kom av att byta ut den lilla röllakansmattan.

Jag har tejpat ihop två lösa matttor. Tack vare den långa luggen är skarven osynlig. Färgnyansen är inte exakt som jag önskar, men acceptabel. För ynka 2 x 599 kr som dessa två Hampen-mattor från IKEA kostade ser jag det som en lyckad prisvärd tweak som får stanna tills vidare.
Ännu större mattor hade kostat minst tre gånger mer.

Om jag lagt mattorna ända från väggen, under högtalarna, hade de inte räckt fram till soffan och det hade inte sett klokt ut och varit mycket opraktiskt. Dessutom tycker jag att mina tre SD-fötter fungerar som bäst direkt mot parketten för då är deras läge exakt definierat.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Prisvärt

Inläggav hifikg » 2012-01-22 13:00

lennartj skrev:Jag hör ingen skillnad mellan att täcka den lilla fria golvytan mellan högtalarna med hopvikta filtar mot att låta den vara som på bilden.

Det stora lyftet kom av att byta ut den lilla röllakansmattan.

Jag har tejpat ihop två lösa matttor. Tack vare den långa luggen är skarven osynlig. Färgnyansen är inte exakt som jag önskar, men acceptabel. För ynka 2 x 599 kr som dessa två Hampen-mattor från IKEA kostade ser jag det som en lyckad prisvärd tweak som får stanna tills vidare.
Ännu större mattor hade kostat minst tre gånger mer.

Om jag lagt mattorna ända från väggen, under högtalarna, hade de inte räckt fram till soffan och det hade inte sett klokt ut och varit mycket opraktiskt. Dessutom tycker jag att mina tre SD-fötter fungerar som bäst direkt mot parketten för då är deras läge exakt definierat.


Ah, då förstår jag. Ditt skickliga pusslande fick mig att tro att det var en heltäckningsmatta!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tinnitus
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2004-10-18

Inläggav tinnitus » 2012-01-24 09:04

"Vet inte om ljudet förändrades (kan man F/E testa en matta?) säkert är att trivselfaktorn ökade"

Du kan ju låta någon rycka undan mattan när du lyssnar, så får du en enkel
F/E effekt. Gjorde detta med en i Hifi helt oinvigd för några år sedan och
han hörde direkt effekten.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-01-24 23:19

tinnitus skrev:"Vet inte om ljudet förändrades (kan man F/E testa en matta?) säkert är att trivselfaktorn ökade"

Du kan ju låta någon rycka undan mattan när du lyssnar, så får du en enkel
F/E effekt. Gjorde detta med en i Hifi helt oinvigd för några år sedan och
han hörde direkt effekten.


Ja, jag kan tänka mig att det skramlar till rejält när stolar o bord ryker *s*
Skämt åsido så har jag konstaterat att den i vart fall inte försämrar ljudet så den får ligga där. En vacker dag kanske den ligger ovanpå en heltäckningsmatta, även om en sådan inte är helt optimal i mitt lyssningsrum som dubblerar som fotostudio.
Sitter nöjd :)

Luxmannen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2015-07-13

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav Luxmannen » 2016-04-27 22:10

Lägger upp användarmanualen till OA-51 här för alla som vill veta vad som rekommenderas kring dämpning etc: https://drive.google.com/open?id=0B-FSg ... EdxNUtfN3M

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav data_foggen » 2016-04-28 10:39

:D
Tack så mycket.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re:

Inläggav Bill50x » 2016-04-28 10:42

Bild
Inte för att det är så mycket att se på tv, men...?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav STDI » 2016-04-28 11:33

Luxmannen skrev:Lägger upp användarmanualen till OA-51 här för alla som vill veta vad som rekommenderas kring dämpning etc: https://drive.google.com/open?id=0B-FSg ... EdxNUtfN3M

På carlssonplanet.com finns en del nedladdningsbara filer om bl a OA51. Dock inte den här. Där finns inte heller manualer eller motsvarande för OA52. Någon som har sådana för OA52 och kan lägga upp den/de, eller PM:a mig?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Re:

Inläggav darkg » 2016-04-28 16:34

Bill50x skrev:[ Bild ]
Inte för att det är så mycket att se på tv, men...?

/ B


Det funkar ändå om man installerar ett litet svart hål för att kröka ljuset lite.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Re:

Inläggav lennartj » 2016-04-29 00:17

Bill50x skrev:[ Bild ]
Inte för att det är så mycket att se på tv, men...?

/ B

Jag tyckte det var ett lite kul sätt att hinta om mitt "stora" intresse för TV och video.
Jag föredrar ofta verkligheten i stället.Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re:

Inläggav Grahnbarr » 2017-01-31 16:09

Väcker liv i tråden så jag håller på att göra iordning ett rum för mina Larsen L6.
Rummet ligger i källaren och har heltäckningsmatta men i övrigt kala betongväggar. Man kan se mer bilder och mätning i min medlemstråd.
Rummet lider av eko och i princip ingen bas upp till 80hz

petersteindl skrev:Att dämpa d v s absorbera ljudvågorna som skall reflekteras mot väggen bakom lyssnarna har jag dålig erfarenhet av. Däremot diffusering har jag bra erfarenhet av.

IngOehman skrev:Kalt golv är inget vidare. Stig förespråkade matta på hela golvet.

...

Stig uppskattade riktigt med dämpning under axelnivå, men ville ha lite
över, så lite att hans gardiner var utvalda för att vara så genomsläppliga
som möjligt. Dock förstås gärna den mängd diffusion som behövs för att
undvika fladderekon.


Som jag tolkar era tips ska jag lägga in heltäckningsmatta(klart), låta högtalarväggen och taket vara orört men bygga dämppaneler under axelhöjd till sidoväggarna och diffusorer till bakväggen?
Någon basfälla i bakre delen av rummet också för att få bukt med problemen under 80hz?
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav Fredzz0rs » 2021-01-15 00:14

Hej på er! Väcker liv i den här tråden.
Håller på att bygga hus och kommer får ett lyssningsrum som jag bifogar på skiss.
Tanken är att jag ska sätta upp ett par OA51.N i rummet och önskar input över placering av högtalare och lyssningsplats.
Utifrån vad jag läst i tråden så verkar det vara vettigt att testa att köra med högtalarna placerade på långsidan.
Jag noterade även Öhmans inspel angående osymmetrisk möblering.

Som jag skissat så är tänkt avstånd mellan bakvägg och lyssningsposition (huvudposition) 100 cm. Avståndet mellan lyssningsposition och högtalarvägg är således 250 cm.
Avstånd mellan diskanterna 250/1,18= ca 212 cm.
Avstånd mellan sidovägg och vänstra högtalarens element ca 90 cm. Avstånd mellan sidovägg och högra högtalarens element ca 118 cm.
Takhöjden är 270 cm. Ser att jag inte ritat in soffan helt centrerat mellan högtalarna men föreställ er det :)

Vad tror ni om detta?
Bilagor
IMG_4891.jpg
IMG_4891.jpg (1.81 MiB) Visad 3063 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav juanth » 2021-01-15 01:59

Kul!
Något du bör tänka på är att det är bra att prova lite olika höjd på högtalarna så om du har något du kan ställa dem på och lyssna in hur det låter samt då eventuellt justera höjden på ett smidigt vis innan du bestämt höjden.
Standardhöjd är väl ungefär att när du sitter på lyssningsplats så ska du precis se högtalarens ovansida. Dock så kan det vara så att du behöver ha dem något högre pga takhöjden. Mina sitter på 63 cm från golv (underkant) jag har 220 cm i takhöjd men hemma hos en kompis som har 270 (tror jag) så låter det inte bra med 63 cm, han har dem kanske 7-8 cm högre eller så. Sedan inverkar även sitthöjden, soffor varierar. Då är det bra att utgå från det med att precis se ovansidan.
Långväggen kan nog vara bästa valet för att inte komma för nära sidoväggarna. 90 cm är lite för nära egentligen.

Jag har dämpat sidoreflexerna (iaf på en sida som är nära en vägg/bokhylla) stor skillnad till det bättre.
Prova att dämpa båda i ditt rum.
Matta på merparten av golvet gör väldigt mycket.

Sedan misstänker jag att du kan komma att vilja prova att sitta närmare väggen bakom soffan. Iaf prova. Om du har högtalarna på hyllor (eller stativ) så kan du labba med invinklingen (vrida dem lite) istället för att bredda om du skulle vilja sitta längre bak. Bredare än du tänkt ha dem är nog svårt pga rummets storlek.

Skulle du hamna närmare bakvägg så kan du alltid jobba med diffusion och eventuellt lite dämp upp till kring huvudhöjd för att ta bort lite av bakväggens reflex. Det lugnar ner ljudbilden.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav Fredzz0rs » 2021-01-15 08:02

juanth skrev:Kul!
Något du bör tänka på är att det är bra att prova lite olika höjd på högtalarna så om du har något du kan ställa dem på och lyssna in hur det låter samt då eventuellt justera höjden på ett smidigt vis innan du bestämt höjden.
Standardhöjd är väl ungefär att när du sitter på lyssningsplats så ska du precis se högtalarens ovansida. Dock så kan det vara så att du behöver ha dem något högre pga takhöjden. Mina sitter på 63 cm från golv (underkant) jag har 220 cm i takhöjd men hemma hos en kompis som har 270 (tror jag) så låter det inte bra med 63 cm, han har dem kanske 7-8 cm högre eller så. Sedan inverkar även sitthöjden, soffor varierar. Då är det bra att utgå från det med att precis se ovansidan.
Långväggen kan nog vara bästa valet för att inte komma för nära sidoväggarna. 90 cm är lite för nära egentligen.

Jag har dämpat sidoreflexerna (iaf på en sida som är nära en vägg/bokhylla) stor skillnad till det bättre.
Prova att dämpa båda i ditt rum.
Matta på merparten av golvet gör väldigt mycket.

Sedan misstänker jag att du kan komma att vilja prova att sitta närmare väggen bakom soffan. Iaf prova. Om du har högtalarna på hyllor (eller stativ) så kan du labba med invinklingen (vrida dem lite) istället för att bredda om du skulle vilja sitta längre bak. Bredare än du tänkt ha dem är nog svårt pga rummets storlek.

Skulle du hamna närmare bakvägg så kan du alltid jobba med diffusion och eventuellt lite dämp upp till kring huvudhöjd för att ta bort lite av bakväggens reflex. Det lugnar ner ljudbilden.


Tack för inputs!
Ja precis, har förstått att man får labba med höjden på OA-51 :)
Jag kommer köra heltäckningsmatta i rummet och ska försöka att inte förivra mig dem annan
dämpning utan lyssna in mig ordentligt så jag inte överdämpar. Ska försöka möblera med hårda föremål för att ljudet ska
diffusera.

Ett alternativ är att testa en mer symmetrisk möblering där jag har högtalarna på kortväggen som vetter mot vardagsrummet. Då kan jag kanske ha högtalarelementen 50 cm från sidoväggarna. Vid en sådan lösning blir lyssningspositionen längre från bakväggen.

Vad tror ni? Bättre eller sämre än första uppställningen?
Med OA-51 kanske längsta möjliga avstånd till sidoväggarna är mer prioriterat än att minska avståndet till förmån för längre avstånd till vägg bakom lyssningspositionen?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav juanth » 2021-01-15 11:03

A74F9B43-329D-436F-9D6B-2E1389FB1577.png
A74F9B43-329D-436F-9D6B-2E1389FB1577.png (421.89 KiB) Visad 3006 gånger
Ditt rum har bra mått, det finns goda förutsättningar för bra ljud vilken vägg du än väljer. (Den kortare kommer kräva mer åtgärder)
Längdresonans på ca 41 Hz och på bredden 49 Hz
Jämnt och fint fördelade resonanser.


Se här, bara att skriva in måtten:
https://amcoustics.com/tools/amroc?l=42 ... 14&r60=0.6
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav oa51 » 2021-01-15 18:41

Juste applikation! :D
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav Ted_B » 2021-01-15 18:47

Aah, vilken bra tråd, har läst igenom hela, sådant här intressant/upplysande/lärande tycker jag saknas på faktiskt nu för tiden.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav Fredzz0rs » 2021-01-15 20:14

juanth skrev:
A74F9B43-329D-436F-9D6B-2E1389FB1577.png
Ditt rum har bra mått, det finns goda förutsättningar för bra ljud vilken vägg du än väljer. (Den kortare kommer kräva mer åtgärder)
Längdresonans på ca 41 Hz och på bredden 49 Hz
Jämnt och fint fördelade resonanser.


Se här, bara att skriva in måtten:
https://amcoustics.com/tools/amroc?l=42 ... 14&r60=0.6



Jag hade inte jättemånga alternativ när vi ritade huset vad gäller att få till vettiga mått på mitt lyssningsrum men blev så bra det kunder bli utifrån förutsättningarna.
PS Audio har en "room calculator" som gav mig förslag på lämpliga rumsmått för given takhöjd.

Jag tycker det är svårt att tolka de där graferna. Finns det några slutsatser att dra angående frekvenserna som moderna ligger på?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav juanth » 2021-01-15 21:08

oa51 skrev:Juste applikation! :D


Ja jag tycker den är riktigt bra. Det var Peter S som tipsade om den i någon tråd.
Nu är mitt enda problem att jag saknar 2 Bremenbasar :wink: :wink: @OA51

Skojar lite, jag såg att du var på gång att bygga något med dem till dina ägg
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav juanth » 2021-01-15 21:22

08102384-2FEF-49EE-88EA-35A4EF0FDEB0.png
08102384-2FEF-49EE-88EA-35A4EF0FDEB0.png (717.04 KiB) Visad 2921 gånger
Fredzz0rs skrev:
juanth skrev:
Bilagan A74F9B43-329D-436F-9D6B-2E1389FB1577.png finns inte längre
Ditt rum har bra mått, det finns goda förutsättningar för bra ljud vilken vägg du än väljer. (Den kortare kommer kräva mer åtgärder)
Längdresonans på ca 41 Hz och på bredden 49 Hz
Jämnt och fint fördelade resonanser.


Se här, bara att skriva in måtten:
https://amcoustics.com/tools/amroc?l=42 ... 14&r60=0.6



Jag hade inte jättemånga alternativ när vi ritade huset vad gäller att få till vettiga mått på mitt lyssningsrum men blev så bra det kunder bli utifrån förutsättningarna.
PS Audio har en "room calculator" som gav mig förslag på lämpliga rumsmått för given takhöjd.

Jag tycker det är svårt att tolka de där graferna. Finns det några slutsatser att dra angående frekvenserna som moderna ligger på?


Enligt applikationen har du ett mycket bra rum, det är viktigt att rumsnoderna är utspridda, för rumsnoder har alla rum. I ett sämre rum kan det bli riktigt illa med noder som ligger i kluster, där alltså rumsmåtten är matematiskt för lika varandra. Prova att ange 4x4x2 tex.
Din lägsta frekvens som är kring 40 Hz kommer av längden på rummet som då korrelerar med den tonens våglängd.
En nod på 40 Hz kan dessutom upplevas som positivt, lite extra tryck i basen.
Om man har ett par högtalare som rullar av kring 40-45 Hz så kommer de att få lite rumsstöd i ett sånt rum och gå djupare alldeles gratis. :) tonkurvan sträcks ut nedåt.

Du kan se på de vridbara rummen var noderna har sina tryckmaxima, ditt värsta problem lär bli noden som kommer av bredden på rummet, kring 48 Hz. (Då är det bra att inte ha soffan mot väggen) om man vill slippa den.

De bästa måtten utgår ifrån gyllene snittet.
Ett rum som är 8x5x3 meter vore inte helt fel.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hifikg, lemmts och 7 gäster