Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-10-13 22:41

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Normalt när man möblerar på bredden så är det av godo om man kan att
undvika perfekt symmetri, av tre skäl:

1. Symmetri gör att sidoväggsreflexerna bildar fantomprojektioner som
lägger sig på nyttoljudbilden. Det är inte bra.

2. Symmetri gör att man hör rumsresonanser, men inte rummets allra
djupaste, den som ger botten till musiken.

3. Basområdets energikurva blir även i onödan ojämn då samma karaktär
ges av de båda hörnen.
...

Vh, iö


Stig Carlsson förordade alltid symmetri i rum för hans högtalare. Andra kanske vill ha annat, men Stig Carlsson ville ha så symmetriskt som möjligt.

MvH
Peter

Hoppas ingen uppfattar det jag skrev som citerats härovan som en redo-
visning av Stigs uppfattningar.

Det jag skrev var dels MINA åsikter i frågan, men i huvudsak så var det en
redovisning av fysikaliska konsekvenser, eller om man hellre kallar det, de
problem, som uppstår som följd av symmetrisk möblering.


Men bara så ingen misstolkar mig så är inte heller jag någon motståndare
till symmetriska möbleringar, om man omhändertar problematiska konse-
kvenser av det. I rum som man använder på längden är det nästan alltid
fördelaktigt att eftersträva en hyggligt symmetrisk möblering, det är min
erfarenhet.

- - -

Vill avsluta med att nämna att frågan om symmetri kontra asymmetri blir
allt mindre viktig ju större avstånd till sidoväggarna man har - och att man
kanske inte skall ta en broschyr som underlag för en persons uppfattingar
i en fråga. I synnerhet inte när det gäller uppfattningar som personen har
20 år senare.


Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna att Stig, till skillnad från illustrationen på bilden, förespråk-
ade att sittmöbeln placerades med gott avstånd till väggen bakom. I hans
lyssningsrum på nedervåningen var det någon meter från lyssnarnas öron
till väggen bakom, och inte heller på övervåningen stod stolarna dikt an
mot... den öppna spisen. ;)

För att undvika att stolarna skulle råka hamna för nära väggen bakom de
idogt lyssnande, hade han till och med låtit en snickare snickra ihop några
speciella puttifrånbrädor som lades på golvet bakom stolarna och höll dem
på säkert avstånd från bakre väggen. :) Dessa brädor användes alltså på
nedervåningen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-13 23:55

Intressant! Flyttade ihop högtalarna lite och nu är det inte långt från helt symmetriskt vad gäller högtalarnas avstånd till väggarna. Sitter en bra bit ut från bakre väggen (placerar en projektor bakom mig vid behov). Av någon anledning känns rummet kalare nu och när jag klappar i händerna blir det lite av en ekoeffekt. Läge att lassa in stoppade möbler kanske, eller en fet heltäckningsmatta. Räcker det om mattan ligger framför högtalarna, eller måste de stå på den? Det sista är lite opraktiskt, fast om jag ställer dem på urklippta mattbitar, hmm... så kan jag rulla ihop o stuva undan resten när det måste göras.

Och jo, det låter bra nu med. Kan inte påstå att det låter bättre än innan ommöbleringen, men än finns det lite saker kvar att göra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-10-14 00:00

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Normalt när man möblerar på bredden så är det av godo om man kan att
undvika perfekt symmetri, av tre skäl:

1. Symmetri gör att sidoväggsreflexerna bildar fantomprojektioner som
lägger sig på nyttoljudbilden. Det är inte bra.

2. Symmetri gör att man hör rumsresonanser, men inte rummets allra
djupaste, den som ger botten till musiken.

3. Basområdets energikurva blir även i onödan ojämn då samma karaktär
ges av de båda hörnen.
...

Vh, iö


Stig Carlsson förordade alltid symmetri i rum för hans högtalare. Andra kanske vill ha annat, men Stig Carlsson ville ha så symmetriskt som möjligt.

MvH
Peter

Hoppas ingen uppfattar det jag skrev som citerats härovan som en redo-
visning av Stigs uppfattningar.

Det jag skrev var dels MINA åsikter i frågan, men i huvudsak så var det en
redovisning av fysikaliska konsekvenser, eller om man hellre kallar det, de
problem, som uppstår som följd av symmetrisk möblering.


Men bara så ingen misstolkar mig så är inte heller jag någon motståndare
till symmetriska möbleringar, om man omhändertar problematiska konse-
kvenser av det. I rum som man använder på längden är det nästan alltid
fördelaktigt att eftersträva en hyggligt symmetrisk möblering, det är min
erfarenhet.

- - -

Vill avsluta med att nämna att frågan om symmetri kontra asymmetri blir
allt mindre viktig ju större avstånd till sidoväggarna man har - och att man
kanske inte skall ta en broschyr som underlag för en persons uppfattingar
i en fråga.
I synnerhet inte när det gäller uppfattningar som personen har
20 år senare.


Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna att Stig, till skillnad från illustrationen på bilden, förespråk-
ade att sittmöbeln placerades med gott avstånd till väggen bakom. I hans
lyssningsrum på nedervåningen var det någon meter från lyssnarnas öron
till väggen bakom, och inte heller på övervåningen stod stolarna dikt an
mot... den öppna spisen. ;)

För att undvika att stolarna skulle råka hamna för nära väggen bakom de
idogt lyssnande, hade han till och med låtit en snickare snickra ihop några
speciella puttifrånbrädor som lades på golvet bakom stolarna och höll dem
på säkert avstånd från bakre väggen. :) Dessa brädor användes alltså på
nedervåningen.


De bilder som jag visade i mitt inlägg var från instruktionsmanualen på OA-116/OA12/OA14/OA2212. Det är alltså inte från någon broschyr. Jag skriver detta så att det inte skall uppstå missförstånd.

Avståndet från lyssnarnas öron till bakre vägg på nedervåningen var ungefär 1-1,1 meter. På ovanvåningen hos Stig satt man betydligt närmare bakre vägg.

I Blackeberg där Stig bodde innan han flyttade till Torkel Knutssonsgatan var hans soffa dikt an mot bakre vägg. Då satt Stig nära den bakre väggen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Schimpans-X
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Lapplands Väsby

Inläggav Schimpans-X » 2011-10-14 17:52

Äntligen ett intressant inlägg i det debatterade av ljud som ständigt pågår och dess mystik som övergår de flestas fattningsförmåga.

Får man dra sitt strå till stacken ?
Ok.
Gällande möbleringen, så motsäger jag mig användandet av mattor bland annat.
Liksom allt annat som förstärker dammskapandet i ett rum.

Lyssna nu, ni som vill lyssna:
- Stoppade möbler - ta bort.
- Mattor - självklart bort.
- Ylletröjor - bort.
- Textilier - bort, bort.
- Alla husdjur strikt förbjudna.

Inte kul att sitta naken och lyssna, men kanske nödvändigt ? Läs nedan.

Varav detta ovanför uppräknade undrar säkerligen en och annan uppmärksam lyssnare/läsare.

Jo. För att kunna veta vad man egentligen hör eller inte dito så måste man ta in de viktigaste parametrarna, jag väljer att denna gång koncentrera mig på EN av mottagarens distorsionshärdar.

ÖRONVAX.
------------------------------
Öronvax skyddar örat.
Öronvax bildas av körtlar i huden i hörselgången. Öronvaxet är till för att skydda det inre av örat mot damm och andra partiklar utifrån. Vaxet förflyttas långsamt ut ur örat och tar med sig skräp.

Vaxpropp beror på segt vax.
En del människor har segare öronvax som ibland kan bli kvar i örat och bilda en propp där. Proppen kan göra att man hör sämre och/eller får lock för örat. Ofta blir det sämre när man duschar eller tvättar håret, eftersom det då kan fastna vatten bakom vaxproppen.
------------------------------

Vad vi audiogrubblare därmed bör förstå är att vi varje gång innan vi yttrar oss i ljudrelaterade frågor bör genomgå en spolning av öronen och av vårdcentralen erhålla ett dokument som bekräftar detta.
- Kanske en uppgift för någon finsmakare att göra ett förslag till ett dylikt dokument ?

Och sen landar allting i: Hur fan får man bra akustik i ett kalt rum med nakna individer ? Köper man äkta mattor igen ! Eller Ryamattor ? Eller äter ägg i mängd så man får kartonger att sätta upp för att Stig´s idé får verklighet igen ?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-10-14 18:13

Ehhh...? :?

- - -

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Normalt när man möblerar på bredden så är det av godo om man kan att
undvika perfekt symmetri, av tre skäl:

1. Symmetri gör att sidoväggsreflexerna bildar fantomprojektioner som
lägger sig på nyttoljudbilden. Det är inte bra.

2. Symmetri gör att man hör rumsresonanser, men inte rummets allra
djupaste, den som ger botten till musiken.

3. Basområdets energikurva blir även i onödan ojämn då samma karaktär
ges av de båda hörnen.
...

Vh, iö


Stig Carlsson förordade alltid symmetri i rum för hans högtalare. Andra kanske vill ha annat, men Stig Carlsson ville ha så symmetriskt som möjligt.

MvH
Peter

Hoppas ingen uppfattar det jag skrev som citerats härovan som en redo-
visning av Stigs uppfattningar.

Det jag skrev var dels MINA åsikter i frågan, men i huvudsak så var det en
redovisning av fysikaliska konsekvenser, eller om man hellre kallar det, de
problem, som uppstår som följd av symmetrisk möblering.


Men bara så ingen misstolkar mig så är inte heller jag någon motståndare
till symmetriska möbleringar, om man omhändertar problematiska konse-
kvenser av det. I rum som man använder på längden är det nästan alltid
fördelaktigt att eftersträva en hyggligt symmetrisk möblering, det är min
erfarenhet.

- - -

Vill avsluta med att nämna att frågan om symmetri kontra asymmetri blir
allt mindre viktig ju större avstånd till sidoväggarna man har - och att man
kanske inte skall ta en broschyr som underlag för en persons uppfattingar
i en fråga.
I synnerhet inte när det gäller uppfattningar som personen har
20 år senare.


Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna att Stig, till skillnad från illustrationen på bilden, förespråk-
ade att sittmöbeln placerades med gott avstånd till väggen bakom. I hans
lyssningsrum på nedervåningen var det någon meter från lyssnarnas öron
till väggen bakom, och inte heller på övervåningen stod stolarna dikt an
mot... den öppna spisen. ;)

För att undvika att stolarna skulle råka hamna för nära väggen bakom de
idogt lyssnande, hade han till och med låtit en snickare snickra ihop några
speciella puttifrånbrädor som lades på golvet bakom stolarna och höll dem
på säkert avstånd från bakre väggen. :) Dessa brädor användes alltså på
nedervåningen.


De bilder som jag visade i mitt inlägg var från instruktionsmanualen på OA-116/OA12/OA14/OA2212. Det är alltså inte från någon broschyr. Jag skriver detta så att det inte skall uppstå missförstånd.

Avståndet från lyssnarnas öron till bakre vägg på nedervåningen var ungefär 1-1,1 meter. På ovanvåningen hos Stig satt man betydligt närmare bakre vägg.

I Blackeberg där Stig bodde innan han flyttade till Torkel Knutssonsgatan var hans soffa dikt an mot bakre vägg. Då satt Stig nära den bakre väggen.

MvH
Peter

Bra synpunkter!

Jag korrigerar mig:
...man kanske inte skall ta en manual från en licenstagare som underlag för
någon annans, licensgivarens, uppfattningar i en fråga. I synnerhet inte när
frågan gäller vilka uppfattningar som licensgivaren hade 20 år senare.

Jag säger det baserat på att jag ju talat med Stig om dessa saker. Och
bortsett ifrån hans uttalade önskan om att inte sitta för nära väggen man
har bakom sig (som inkluderade en lång berättelse om puttifrånbrädornas
tillblivelse) så uttalade sig positivt om även möbleringar som avvek dras-
tiskt från de som visas i Sonab-manualen, och då inte bara i form av asym-
metriska möbleringar och möbleringar på längden i rum. Exempel på det är
doktor Lars Bäcklunds mycket högt placerade OA-51 liksom doktor Hans
Backmans sidoväggsplacerade OA-52. Båda dessa möbleringar gillades när
jag talade med Stig om dem. Tor Fodstads längsmöblerade rum hade Stig
dock lite synpunkter på, som dock handlade mera om för stor närhet till
sidoväggarna än om att det var på längden.


Vh, iö


Edit: Citat från PS tilllagt, eftersom det såg ut som om jag kommenterade
Schimpans-X' inlägg.
Senast redigerad av IngOehman 2011-10-20 08:41, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2011-10-14 19:14

När man pillar bort öronvax bör man sitta på ett säkert avstånd från väggen.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-14 19:17

IngOehman skrev:...doktor Hans
Backmans sidoväggsplacerade OA-52 ...


Efter kortväggen då, med högtalarens "rygg" mot väggen (dvs helt normalt), eller på tvären, med ryggen mot långväggen? Det sista kanske vore ett kul experiment, höger högtalare lär då hamna till vänster och tvärtom för att inte rikta diskanterna rakt in i väggen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-10-14 19:19

Schimpans-X skrev: Eller äter ägg i mängd så man får kartonger att sätta upp för att Stig´s idé får verklighet igen ?
Äggkartonger och Ica-Stig?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-14 19:52

Schimpans-X skrev:...Eller äter ägg i mängd så man får kartonger att sätta upp för att Stig´s idé får verklighet igen ?


Jag tror inte du vet vad diskussionen handlar om, eller ens vem Stig är. Tack ändå till er som svarat seriöst, det har varit en givande tråd!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-10-14 20:37

hifikg skrev:
IngOehman skrev:...doktor Hans
Backmans sidoväggsplacerade OA-52 ...


Efter kortväggen då, med högtalarens "rygg" mot väggen (dvs helt normalt), eller på tvären, med ryggen mot långväggen? Det sista kanske vore ett kul experiment, höger högtalare lär då hamna till vänster och tvärtom för att inte rikta diskanterna rakt in i väggen.


Japp, det var den placeringen jag rekommenderade Hans Backman att prova en gång i tiden om jag förstått dig rätt. Då blir det höger högtalare på vänster långvägg och vänster högtalare på höger långvägg.

Jag hade ibland sådan placering av Sonab OA-116 och OA-2212 redan på 70-talet och av Carlsson OA51 och OA-52 på 80-talet då jag hade Ljudbutiken och sålde Carlssonhögtalare.

hifikg, du kan ju prova sådan placering.

Sedan vill jag påpeka att det var Stig Carlssons egna personliga värderingar och rekommendationer som stod i Sonabs instruktionsmanualer. Då Stig Carlsson bytte ut sina OA-2212 mot OA-51 så ändrade Stig ingenting i sitt lyssningsrum vilket han inte heller gjorde då han därefter gick från OA-51 till OA-52. Anledningen till att han inte ändrade något i lyssningsrummet var för att han inte hade förändrat sin syn på hur lyssningsrum skulle möbleras eller dämpas och inte heller angående högtalarplacering.

Stig hade rekommendationer angående lyssningsrum och reflexmönster från tak och sidoväggar men han var inte "rabiat" i frågan angående hur rum skulle möbleras. Däremot var Stig ganska noga med hur butiker skulle dema hans högtalare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-15 00:13

Hmmm... högtalarna på tvären, då blir det till att kånka runt dem igen... det får bli ett kommande experiment det. Hur lät det? Ni som hört.

En av de trevligaste ljudminnen som jag har var på en hifi-mässa på Grand Hotel i Stockholm, någon minns säkert vilket år det var, tror inte så många gått just där. Tror det var innan jag köpte mina OA-52:or.

I de flesta rum spelades det både högt och bullrigt, tror det kämpades hårt med akustiken. Feta anläggningar matade med tunga förstärkare från Krell och ML mfl mfl. I ett litet rum, alldeles för nära en av jätteanläggningarna spelades LP (ovanligt den gången) på en Regaskivspelare om jag minns rätt, måttligt imponerande elektronik (prismässigt alltså) och OA-52. Det rummet blev den oas som jag återvände till flera gånger under dagen för att hämta andan.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-10-15 00:51

hifikg skrev:Hmmm... högtalarna på tvären, då blir det till att kånka runt dem igen... det får bli ett kommande experiment det. Hur lät det? Ni som hört.

Hans Backman bor ett par kvarter ifrån Ino Audio här i Lahäll och vi har känt
varandra rätt så länge. Tror faktiskt att vi träffades första gången 1969 eller
1970. Hans son var min klasskamrat nämligen.

Det låter imponerande bra hos Hans, och han har alltså vänster högtalare på
höger sida och vice versa. Skall man klaga på någonting så är det snarast att
det ruligt kan låta lite "larger than life", men gillar man det så är det ju ingen
nackdel. ;)

Resten av anläggningen (som inte sällan spelar orgel från stora kyrkor) inklu-
derar basmodulsystem och surroundhögtalare från Ino.

- - -

Tittar jag på ditt rum hifikg, så tror jag dock att en långsidesmöblering med
en snedförskjutning, är det som kommer att fungera bäst.

För att det skall bli riktigt bra med placering på sidoväggarna krävs dock att
rummet är tillräckligt djupt i förhållande till bredden - och ditt rum ser ut att
stöta på patroll i det förlorade hörnet. :? Men prova kan man ju alltid.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-15 01:12

Så här såg det ut i lyssningsrummet innan jag möblerade om, dvs med högtalarna mot den hela kortväggen. Om jag ska göra som nämnde Backman antar jag att jag ställer upp alltihop på samma sätt igen (phew) men skiftar om högtalarna och ställer dem mot långväggarna istället. Då blir avståndet mellan högtalarna över fyra meter. Rummet är ca 5x7 meter (minus det där pumprummet), räcker inte det djupet till? Eller är det pumprummet som skulle störa?

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-10-15 01:23

Som sagt - jag tror inte att det blir så bra med sidoväggsplacering i ditt rum.

Ser väldigt tjusigt ut förresten!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-15 10:08

IngOehman skrev:Som sagt - jag tror inte att det blir så bra med sidoväggsplacering i ditt rum.

Ser väldigt tjusigt ut förresten!


Vh, iö


Tackar :-) Ska uppdatera med en bild av hur det ser ut nu.
Vilka mått, ungefär, har Backmanrummet?

/kg

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2011-10-15 12:11

hifikg skrev:
Schimpans-X skrev:...Eller äter ägg i mängd så man får kartonger att sätta upp för att Stig´s idé får verklighet igen ?


Jag tror inte du vet vad diskussionen handlar om, eller ens vem Stig är. Tack ändå till er som svarat seriöst, det har varit en givande tråd!


Fel. Råkar veta att Schimpans-X är mycket väl bekant med Stigs verk liksom med Sonabs produkter, och är dessutom professionell i dessa frågor. Tänkvärt.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-15 12:24

grafpro skrev:
hifikg skrev:
Schimpans-X skrev:...Eller äter ägg i mängd så man får kartonger att sätta upp för att Stig´s idé får verklighet igen ?


Jag tror inte du vet vad diskussionen handlar om, eller ens vem Stig är. Tack ändå till er som svarat seriöst, det har varit en givande tråd!


Fel. Råkar veta att Schimpans-X är mycket väl bekant med Stigs verk liksom med Sonabs produkter, och är dessutom professionell i dessa frågor. Tänkvärt.


Okej, jag e ny här och hans inlägg visade knappast på några djupare kunskaper, eller intresse för diskussionen, men då vet jag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-10-15 13:23

hifikg skrev:Så här såg det ut i lyssningsrummet innan jag möblerade om, dvs med högtalarna mot den hela kortväggen. Om jag ska göra som nämnde Backman antar jag att jag ställer upp alltihop på samma sätt igen (phew) men skiftar om högtalarna och ställer dem mot långväggarna istället. Då blir avståndet mellan högtalarna över fyra meter. Rummet är ca 5x7 meter (minus det där pumprummet), räcker inte det djupet till? Eller är det pumprummet som skulle störa?

Bild


Det ser trevligt ut. Är du fotograf?

hifikg skrev: Bild

Så här ser din ritning ut.

Om man håller sig till att inte försöka överskrida en lyssningsvinkel på ungefär +/- 30 grader med OA-52 och om man uppskattar avståndet från högtalare till högtalare till 4,6 meter d v s att högtalarelementen hamnar 20 cm från vägg och om man dessutom flyttar ut högtalarna från kortväggen med 1 meter så blir lysnningsplatsen ungefär 5 meter från nämnda kortvägg. Då har man 2 meter till bakre vägg och man hamnar som lyssnare bredvid pumphuset såsom din bild ser ut. I ditt fall skulle jag tro att man kanske vill prova lite snävare vinkel än +/- 30 grader. Hur mycket pumprummet då kommer störa vet jag inte, men det verkar för tajt. Du kan alltid göra ett prov. Man skulle även kunna prova sätta högtalarna närmare kortvägg. Då ökar man lyssningsavståndet. OA-52 har högtalarelementen under öronhöjd och då är min erfarenhet att lyssningsvinkeln inte får vara för stor.

Om du spelar mycket klassisk musik och kör och orgel så finns chansen att du väljer sådan placering. Det finns vissa fördelar. Med syntetiskt inspelad musik så är det tveksamt.

Dock undrar jag om inte placeringen enligt din ritning kan vara den optimala kompromissen i ditt rum. Pumphuset som sagt kanske kan störa om man hamnar tätt inpå på ena sidan, men å andra sidan kan den osymmetrin minska eventuella problem med stående vågor och är det som på ritningen så tror jag inte pumphuset vållar problem eftersom avståndet från lyssnare till pumphuset verkar vara lika stort som lyssnarens avståndet till kortvägg.

Lycka till med högtalarplacering.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-15 15:04

Tack :-)

Jo, jag fotograferar en hel del, mitt lyssningsrum är egentligen min studio. Det började med att jag tog dit ett par riktigt billiga högtalare bara för att ha lite ljud tillhands när människor fotograferas. Så insåg jag att det rummet nog är det bästa jag har att tillgå för lyssning, så då hamnade hela anläggningen där och de billiga högtalarna blev rekvisita (och bakre surroundhögtalare ibland). Då kan det se ut så här:

Bild

OA-52:orna används aldrig som rekvisita på det viset.

I samma veva fick jag ett återfall i den audiofili som jag "klarat" mig från i nästan tio år och på den vägen är det. Hade hunnit sälja bort delar av min gamla anläggning, tyckte det var synd att bra grejor bara skulle stå, men Carlssonhögtalarna har jag svårt att tänka mig att vara utan även om jag sneglar på Magnepan ibland.

När jag lyssnar spelar jag mest akustisk musik, sing & songwriter, jazz, blues och en del klassiskt, även om Adolphson o Falk hamnar i släden ibland *s*

Vinterns kommande projekt är att renovera min skivspelare (Avataren föreställer min Ortofon MC30) så jag kan börja lyssna på vinyl igen. Sålde inte bort mina svarta skivor, de står i flyttlådor.

Än en gång, tack för seriös input. Ska göra ett experiment med tvärställda högtalare vid tillfälle.

Rummet från nuvarande lyssningsposition. Den extrema vidvinkeln gör att det ser längre ut från lyssnare till högtalare än vad det är, det är, ganska precis, en liksidig triangel mellan diskanter och öron.

Bild

Användarvisningsbild
Schimpans-X
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Lapplands Väsby

Inläggav Schimpans-X » 2011-10-15 22:22

Schimpansmeddelande:

Snygg kurvig Donna mellan högtalarna, nu blir det mer och mer seriöst ;)

Skall försöka klargöra några saker gällande mina inlägg som högst sporadiskt ramlar ner på diskussionsgrupperna. Har arbetat med professionellt ljud och bild sen 1971 men hörseln nu, vid 60 års ålder, har inte bara vax ibland som tillfällig begränsare utan även den naturliga nedsättningen av förmågan att uppleva ljud. Mätte hörseln för två år sedan och hade en hyfsad frekvenskurva till 15 kHz, sedan föll den som en sten...

Vad som är intressant i dessa inlägg om ljud och som fascinerar mig är fanatismen och övertygelsen/tron/hoppet om att kunna veta/höra det som är rätt och korrekt. Paralleller till trosuppfattningar och övertygelser av annan karaktär är uppenbar...

- Det verkar inte finnas någon som helst insikt i att vi människor, liksom djuren, har olika hörselkurvor och uppfattar ljud olika. Och därför faller allt platt till marken, dessa diskussioner som gardiner, mattor och soffors placering.

Stig garvar nog i sin himmel... Bra konstruktörer liksom försäljare behöver bra argument som folk går på... och han trodde på något men ändrade sin tro som så många andra kloka när bevisen på felaktigheterna i hans teorier blev uppenbara och klargjorda.

Att vi alla kan förbättra vår akustiska miljö ter sig tämligen självklart, ingen bra ide' att sitta och lyssna i ett kalt och avklätt rum...om någon trodde det...har dock medverkat i projekt i min ungdom där vi förbättrade inspelningsakustiken rejält med just äggkartonger och några madrasser... att jobba med just inspelning ger en sorts annorlunda insikt i ljudvetenskapen... och utan inspelning av ljud finns inte mycket att lyssna på för debattörer av ljudkvalite'

Så, hur många professionella inspelningstekniker och ljudstudios tror ni har använt Carlssonhögtalare under inspelningsarbetet ? Svaret är enkelt: Inga
Varför får ni räkna ut själva !

Men kul är det att munhuggas ! Trudelutt på er musik (hm,ljud ?) älskare !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-15 22:58

Schimpans-X skrev:...utan inspelning av ljud finns inte mycket att lyssna på för debattörer av ljudkvalite'

Så, hur många professionella inspelningstekniker och ljudstudios tror ni har använt Carlssonhögtalare under inspelningsarbetet ? Svaret är enkelt: Inga
Varför får ni räkna ut själva ! ...


På A säger jag att god musik många gånger förstörts under inspelningsarbetet. Tyvärr verkar inte allt för många veta vad de ska använda reglagen till när de spelar in.

På B säger jag att de inte passar särskilt väl där eftersom ljudstudios inte är inredda som ett hem, det var väl det Stig siktade på med sina konstruktioner.

Nu e inte mitt lyssningsrum helt hemlikt det heller. Ser lite kalare ut än det är på vidvinkelbilden. Ni kan skymta lite möbler ute i kanterna och de står i verkligheten närmare lyssningsposition än vad som framgår.

Trodde att det skulle vara rätt bortkastat att satsa på nya ljudexperiment i min ålder (50+) men ack vad jag bedrog mig när jag besökte en polare som storsatsat på sitt ljud. Jag har säkert tappat flera kHz i toppen, men känslan av djup och bredd kan jag fortfarande förnimma i denna höga ålder ;-)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-10-15 23:09

Sedan så gör man det lite enkelt för sig när man påstår att förändringar i hörselkurvan skulle omöjliggöra människors förmåga att uppleva och tolka ljudupplevelser?

Självklart så spelar den neurala mognaden och konditioneringen under individens utveckling stor roll... vi lär oss att lyssna helt enkelt.

Självklart påverkar hörselkurvan men jag förstår inte resonemanget du för?
Det är inte bara amplituder vid olika frekvenser som registreras utan en förmåga att uppfatta skillnader i frekvenser och ankomsttider? Hela den neurala tolkningen och skapandet av upplevelsen är ju oftast intakt med stigande ålder?
Jag tror den mycket väl kan kompensera i stor grad sänkning av just känsligheten. Det finns ju även en volymratt på de flesta anläggningar där man kan med ett enkelt vrid kan kompensera tillkortakommanden :)

Men om du tycker en transistorradio i en kyrksal är lika bra för dig i och med att du är halvdöv så är det ju din upplevelse men jag skulle kanske inte extrapolera den upplevelsen till alla andra människor och dra slutsatsen att de är de som lever i villfarelse? Eller det var kanske inte så du menade med dina påståenden?

"Det ar ju ikke ein som körer på feil sida veien det är ju flera tusen!"
:roll:

PS: Det handlar ju inte om att jag som lyssnare kan avgöra vad som är objektivt "rätt" i och med att jag oftast inte har tillgång till själva originalet. Men "rätt" skall nog här läsas som att det låter njutbart och helt enkelt rätt för mig som individ.. rätt mot ett eget ljudideal helt enkelt. Då ligger det i saken att jag inte kan säga åt någon annan att de har fel om de tycker något annat? Däremot finns det ju en lite större konsensus i vad olika människor tycker låter just rätt och tips på vägen i det utforskandet tycker jag man kan få här på faktiskt.
DS

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-10-15 23:42

Schimpans-X skrev:Stig garvar nog i sin himmel... Bra konstruktörer liksom försäljare behöver bra argument som folk går på... och han trodde på något men ändrade sin tro som så många andra kloka när bevisen på felaktigheterna i hans teorier blev uppenbara och klargjorda.
Men var kommer äggkartongerna in i historieberättelsen, före bevisen av felaktigheterna eller efter?

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

BIS hade visst Carlsson

Inläggav lennartj » 2011-10-16 15:08

Schimpans-X skrev:Så, hur många professionella inspelningstekniker och ljudstudios tror ni har använt Carlssonhögtalare under inspelningsarbetet ? Svaret är enkelt: Inga
Varför får ni räkna ut själva !

Men kul är det att munhuggas ! Trudelutt på er musik (hm,ljud ?) älskare !

Fel!
men du har rätt i att det inte är många.
När jag besökte Robert von Bahr för ca 30 år sedan använde han Carlsson OA2212 för lyssningen vid mixerbordet, men de var inte placerade som Stig C förordade utan under snedtaket som böjde i ca 45 graders vinkel ungefär en halv meter ovanför högtalarna.
Jag uppfattade i alla fall ljudbilden som väl strukturerad och trovärdig.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: BIS hade visst Carlsson

Inläggav petersteindl » 2011-10-16 15:15

lennartj skrev:
Schimpans-X skrev:Så, hur många professionella inspelningstekniker och ljudstudios tror ni har använt Carlssonhögtalare under inspelningsarbetet ? Svaret är enkelt: Inga
Varför får ni räkna ut själva !

Men kul är det att munhuggas ! Trudelutt på er musik (hm,ljud ?) älskare !

Fel!
men du har rätt i att det inte är många.
När jag besökte Robert von Bahr för ca 30 år sedan använde han Carlsson OA2212 för lyssningen vid mixerbordet, men de var inte placerade som Stig C förordade utan under snedtaket som böjde i ca 45 graders vinkel ungefär en halv meter ovanför högtalarna.
Jag uppfattade i alla fall ljudbilden som väl strukturerad och trovärdig.


+1 Man kanske skulle nämna Bertil Alving också. Semmy Lazarof använde Carlssonhögtalare vid monitorering av sina gamla fina inspelningar av symfoniorkester.

Även Stig Carlsson använde sina högtalare och han har gjort en och annan inspelning :)

Annars är ju vanliga monitorhögtalare B&W 801 eller Yamaha men det finns nya högtalare som tagit över rollen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2011-10-17 12:25

Stig C var väl ledsen för att Sveriges Radio inte valde OA 2212 som monitorhögtalare utan i stället Yamaha NS 1000.

Off topic: jag var på studiebesök påp SR för ett tag sen och det drällde av synbarligen oanvända NS 1000 överallt i hörnen.

För att anknyta till trådämnet så har jag experimenterat lite med popboxar och OA 6. Trots att Stig C deklarerade att hans högtalare var till för vanliga vardagsrum tyckte jag nog att det var svårt att få till en optimal placering. Bäst (dvs naturligast) lät det i ett radhus med snedtak och hög takhöjd, upp till 4,5 m, ganska sparsamt möblerat men med bokhylla och frihängande trappa som kan ha fungerat som diffusorer. Matta på golvet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-10-18 01:20

Stig propagerade mycket riktigt för både matta på golvet och höga tak.

Schimpans-X skrev:Schimpansmeddelande:

Snygg kurvig Donna mellan högtalarna, nu blir det mer och mer seriöst ;)

Skall försöka klargöra några saker gällande mina inlägg som högst sporadiskt ramlar ner på diskussionsgrupperna. Har arbetat med professionellt ljud och bild sen 1971 men hörseln nu, vid 60 års ålder, har inte bara vax ibland som tillfällig begränsare utan även den naturliga nedsättningen av förmågan att uppleva ljud. Mätte hörseln för två år sedan och hade en hyfsad frekvenskurva till 15 kHz, sedan föll den som en sten...

Vad som är intressant i dessa inlägg om ljud och som fascinerar mig är fanatismen och övertygelsen/tron/hoppet om att kunna veta/höra det som är rätt och korrekt. Paralleller till trosuppfattningar och övertygelser av annan karaktär är uppenbar...

- Det verkar inte finnas någon som helst insikt i att vi människor, liksom djuren, har olika hörselkurvor och uppfattar ljud olika. Och därför faller allt platt till marken, dessa diskussioner som gardiner, mattor och soffors placering.

Stig garvar nog i sin himmel... Bra konstruktörer liksom försäljare behöver bra argument som folk går på... och han trodde på något men ändrade sin tro som så många andra kloka när bevisen på felaktigheterna i hans teorier blev uppenbara och klargjorda.

Att vi alla kan förbättra vår akustiska miljö ter sig tämligen självklart, ingen bra ide' att sitta och lyssna i ett kalt och avklätt rum...om någon trodde det...har dock medverkat i projekt i min ungdom där vi förbättrade inspelningsakustiken rejält med just äggkartonger och några madrasser... att jobba med just inspelning ger en sorts annorlunda insikt i ljudvetenskapen... och utan inspelning av ljud finns inte mycket att lyssna på för debattörer av ljudkvalite'

Så, hur många professionella inspelningstekniker och ljudstudios tror ni har använt Carlssonhögtalare under inspelningsarbetet ? Svaret är enkelt: Inga
Varför får ni räkna ut själva !

Men kul är det att munhuggas ! Trudelutt på er musik (hm,ljud ?) älskare !

Det är svårt att av ditt inlägg avgöra om du är allvarlig eller om du bara
försöker provocera.

Inte mycket i det du skrev var sakligt rätt i varje fall, vilket dock självklart
inte hindrar att du kan tro på det.

Kanske skulle ditt inlägg framstå som något mindre oseriöst om du hade
stått för det, det vill säga skrivit under det?

- - -

Oavsett vilket så är begreppet återgivning inte i sig beroende av att alla
"hör lika". Återgivning handlar om det uppspelades likhet med originalet.
Hur lyssnaren sedan hör både originalet OCH återgivningen (på grund av
lyssnarens hörsel, som faktiskt påverkar båda lika), det påverkar ju inte
skillnaden mellan dem.

Tänk bild istället för ljud så klarnar det kanske?

Om du återger en bild så att den ser likadan ut som sitt original, så gör
den det för alla - oavsett hur bra eller dåligt de ser. Den enda skillnaden är
att man måste ställa kraven på återgivningen högre och högre, ju bättre
betraktaren ser.

- - -

Och en person som har för en 60-åring normalt åldersnedsett hörsel, hör
inga 15 kHz*. Det gör faktiskt inte ens alla 20 åringar. Hittade du bara på
det där om ditt audiogram eller?

Var tog du det någonstans (=var registrerade du den där frekvenskurvan
du talar om)?


Vh, iö

- - - - -

*Men visst finns det 60-åringar som hör 15 kHz med en nivå god nog att
deras audiologiska hörsel inte nämnvärt skiljer sig från hur en yngling kan
höra (minns att normala avvikelser spänner över ett område om hela 25
dB). Men de som hör så väl, upplever verkligen inte ofta att de har en av
åldern nämnvärt påverkad hörsel.

Även de på vilka man kan mäta en övre gräns som krupit en bra bit under
10 kHz (vid 50 dB ljudnivå) tycker ändå oftast att de hör diskanten alldeles
utmärkt.


PS. Vad är det för teori av Stig Carlsson som du tänker på? Och när du
ändå håller på med det, så berätta mer om "bevisen på felaktigheterna i
hans teorier". De som "blev uppenbara och klargjorda".

Jag kände honom rätt så bra och har spenderat väldigt många timmar hos
honom, och vi diskuterandes allt mellan himmel och jord som hade med
både musik och med musikåtergivning att göra, men jag är ändå inte på
det klara över vad det är för teori som du åberopar. :o

Stigs infallsvinkel var ju nästan helt subjektiv och var inriktad på upplevel-
ser och inte i hög grad alls på bevisbarheter. Så jag undrar vad det är för
något som du tror att han har blivit motbevisad om?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-10-18 10:47

IngOehman skrev: ...
PS. Vad är det för teori av Stig Carlsson som du tänker på? Och när du
ändå håller på med det, så berätta mer om "bevisen på felaktigheterna i
hans teorier". De som "blev uppenbara och klargjorda".

...


Ingvar, jag hade denna fråga i ett inlägg efter mitt ovanstående inlägg där jag citerar LennartJ.

Jag tog dock bort mitt inlägg på admins råd dagen efter. Don't feed the trolls var anledningen.

Jag ser faktiskt inget annat än trollande i Schimpans-X inlägg i tråden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2011-10-18 13:24

mapem skrev:Stig C var väl ledsen för att Sveriges Radio inte valde OA 2212 som monitorhögtalare utan i stället Yamaha NS 1000.

Off topic: jag var på studiebesök påp SR för ett tag sen och det drällde av synbarligen oanvända NS 1000 överallt i hörnen.


För att anknyta till OT så har jag hört den där historien berättas som att den stora japanska koncernen i princip gav SR högtalarna för att få en trovärdig referenskund i marknadsföringen...

Edit: Quote på fel ställe
Senast redigerad av Jocke 2011-10-18 15:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-10-18 13:56

petersteindl skrev:
IngOehman skrev: ...
PS. Vad är det för teori av Stig Carlsson som du tänker på? Och när du
ändå håller på med det, så berätta mer om "bevisen på felaktigheterna i
hans teorier". De som "blev uppenbara och klargjorda".

...


Ingvar, jag hade denna fråga i ett inlägg efter mitt ovanstående inlägg där jag citerar LennartJ.

Jag tog dock bort mitt inlägg på admins råd dagen efter. Don't feed the trolls var anledningen.

Jag ser faktiskt inget annat än trollande i Schimpans-X inlägg i tråden.

MvH
Peter

Det är möjligt att du har rätt.

Men jag vill ändå alltid ge dem som startar sådär "ännu en chans". Alltså
en chans att visa att deras avsikt inte var att trolla. Men kanske borde
jag ha gjort som du och bara ignorerat inlägget, det vill säga inte svarat
på det?

Vi får se vem av oss som gjorde rätt. Jag tror båda, för en fråga kan ha
två svar. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster