OA51LEII - bästa OA51-versionen??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

OA51LEII - bästa OA51-versionen??

Inläggav mikgr2 » 2011-09-30 19:11

Hej!

Har nu kört med OA51LEII-versionen i några månader nu.
Tycker den på många sätt är en väldigt trevlig högtalare, men tyvärr har den en egenskap som jag har svårt att vänja mig med. Tycker diskanten är för framträdande, konsonanterna S och T låter alldeles för vassa för mina stackars öron. Det hela har gått så långt nu att jag nästan drar mig för att lyssna på högtalarna - sitter hela tiden och väntar på att nästa S eller T skall koma.

Ni andra som kör med denna version, vad tycker ni om den? Är ni nöjda?

Tänkte jag skulle testa lite i helgen med en parametrisk eq för att se om det går minska ned betoningen av S och T. Någon som har en aning om vart i frekvensbandet dessa konsonanter ligger?

Har aldrig hört OA51,3-versionen, har den en "mjukare" framtoning i diskanten?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-30 19:31

Är det lika illa från alla programkällor?

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2011-09-30 19:40

paa skrev:Är det lika illa från alla programkällor?

Värst är det om jag lyssnar på radion eller kör tv-ljudet via dem, men CD är tyvärrinte så mycket bättre det heller.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-30 20:01

s-ljud brukar ha en del energi mellan 8 kHz och 12 kHz. Prova först med att ändra runt 8 kHz.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2011-09-30 20:41

petersteindl skrev:s-ljud brukar ha en del energi mellan 8 kHz och 12 kHz. Prova först med att ändra runt 8 kHz.

MvH
Peter

Tackar för svaret. Ska koppla in Minidsp`n i morgon och testa lite, då vet jag vart jag skall börja någonstans.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: OA51LEII - bästa OA51-versionen??

Inläggav Glebster » 2011-09-30 21:44

mikgr2 skrev:Hej!

Tycker den på många sätt är en väldigt trevlig högtalare, men tyvärr har den en egenskap som jag har svårt att vänja mig med. Tycker diskanten är för framträdande, konsonanterna S och T låter alldeles för vassa för mina stackars öron. Det hela har gått så långt nu att jag nästan drar mig för att lyssna på högtalarna - sitter hela tiden och väntar på att nästa S eller T skall koma.

Tänkte jag skulle testa lite i helgen med en parametrisk eq för att se om det går minska ned betoningen av S och T. Någon som har en aning om vart i frekvensbandet dessa konsonanter ligger?

Intressant! Hur ser ditt rum ut, fladdereko? Jag upplevde mina L6 som vassa men det blev klockrent efter att jag fått upp lite på väggarna. Har du haft några andra högtalare i samma rum som du kan använda som referens?

Användarvisningsbild
mikgr2

Re: OA51LEII - bästa OA51-versionen??

Inläggav mikgr2 » 2011-09-30 21:57

Glebster skrev:
mikgr2 skrev:Hej!

Intressant! Hur ser ditt rum ut, fladdereko? Jag upplevde mina L6 som vassa men det blev klockrent efter att jag fått upp lite på väggarna. Har du haft några andra högtalare i samma rum som du kan använda som referens?

Högtalarna står i vårat vardagsrum. Har inte utfört några akustiska åtgärder men rummet är hysat dämpat ändå eftersom vi har ganska stora mattor och en hel del på väggarna.
Jag har haft en hel del andra högtalare här hemma men inga andra har betett sig så här i diskantområdet, inte ens Klipsch som en del tycker har en väl framträdande diskant.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-10-01 09:33

Jag har OA51LEII utförandet och upplever dem inte som speciellt ljusa. Upplever dem istället som balanserade utan betonade S-ljud. Tillägg; jag hade tidigare utförandet OA51.3, lyxversionen. Men just dessa upplevde jag som att ha skärande S-ljud, men antar att det beror på diskanten i det utförandet. Jag testade med OA51LEII diskanten med OA51.3-filtret och upplevde i.o.m. det en förbättring i fråga om S-ljud.
Har du testat med att öka optionmotståndet i filtret, för att se om det hjälper.
Det handlar inte om förstärkaren? Yamaha t.ex. har jag upplevt som ljusa.
Kanske har jag helt fel, då åldern har dämpat hörseln, så avvakta en mogen ålder kanske kan vara en idé. :)
Sålde ett par lådor till Norge, och denne har inte, ännu i varje fall, nämnt något om detta. Visserligen har han inte haft dem igång så länge än, men detta brukar visa sig ganska så omgående.

Dämpning i mitt rum är, endast originaldämpvinge. Högtalarna placerade en bit ut med heltäckande veckade gardiner bakom. Rummet i övrigt är hyfsat diffuserande med mycket tyger i möbler och golv.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2011-10-01 20:12

StefanH skrev:Jag har OA51LEII utförandet och upplever dem inte som speciellt ljusa. Upplever dem istället som balanserade utan betonade S-ljud. Tillägg; jag hade tidigare utförandet OA51.3, lyxversionen. Men just dessa upplevde jag som att ha skärande S-ljud, men antar att det beror på diskanten i det utförandet. Jag testade med OA51LEII diskanten med OA51.3-filtret och upplevde i.o.m. det en förbättring i fråga om S-ljud.
Har du testat med att öka optionmotståndet i filtret, för att se om det hjälper.
Det handlar inte om förstärkaren? Yamaha t.ex. har jag upplevt som ljusa.
Kanske har jag helt fel, då åldern har dämpat hörseln, så avvakta en mogen ålder kanske kan vara en idé. :)
Sålde ett par lådor till Norge, och denne har inte, ännu i varje fall, nämnt något om detta. Visserligen har han inte haft dem igång så länge än, men detta brukar visa sig ganska så omgående.

Dämpning i mitt rum är, endast originaldämpvinge. Högtalarna placerade en bit ut med heltäckande veckade gardiner bakom. Rummet i övrigt är hyfsat diffuserande med mycket tyger i möbler och golv.

Hej Stefan!

Kul att du är nöjd med dina.
Tack för infon om OA51.3, då behöver jag inte fundera på dem mer.

Hur ändrar jag optionmotståndet i filtret? Behöver man kunna löda och greja så är det godnatt för min del.

Kör med en Denon 2308, har en HK7000 ståendes, får testa med den också.

Idag har jag testat och eqa med minidspn och det går faktiskt at få ned S-igheten ganska bra, problemet är att jag påverkar andra oönskade register också, men det kanske bara handlar om at hitta rätt inställning, men det finns ju en del att välja på såsom ingreppsfrekvens, gain, Q och inte nog med det så måste man justera en hhögtalare i taget. Fördelen med detta är ju dock att jag inte behvöer fundera på vad jag ska göra på min fritid de närmaste veckorna.

Kanske skulle köpa en sån där XTZ Roomanalyzer och testa att mäta lite med den.

Måste ändå säga att dagens eqande haft en del positiva följder. Har tidigare bara använt minidsp`n för att eqa basmodulerna, men det var väldigt roligt att eqa topparna också, märkte att 80-talshårdrocken blev mycket roligare att lyssna på efter endel eqande.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-01 21:21

Har du byggt filterna själv? Kanske kan ha smugit sig in ett byggfel om nu inte andra uppmärksammat fenomenet?!

Jag har själv kort lyssnat på LE2 och tyckte de lät kanon, blir sannolikt den version jag kommer bygga mina kloner i.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-10-01 22:24

En tanke som slog mig.
Du har inte fasvänt diskanterna. Möjligen kan det medföra en puckel i frekvensgången gissar jag.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2011-10-02 18:21

Glebster skrev:Har du byggt filterna själv? Kanske kan ha smugit sig in ett byggfel om nu inte andra uppmärksammat fenomenet?!

Jag har själv kort lyssnat på LE2 och tyckte de lät kanon, blir sannolikt den version jag kommer bygga mina kloner i.

Köpte filtren färdiga från Larsen så de är säkert korrekta.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-02 18:38

mikgr2 skrev:
Glebster skrev:Har du byggt filterna själv? Kanske kan ha smugit sig in ett byggfel om nu inte andra uppmärksammat fenomenet?!

Köpte filtren färdiga från Larsen så de är säkert korrekta.

Då är de ju garanterat ok Dubbelkollat fasen för diskanterna som StefanH påpekar?

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2011-10-02 19:15

StefanH skrev:En tanke som slog mig.
Du har inte fasvänt diskanterna. Möjligen kan det medföra en puckel i frekvensgången gissar jag.

Har haft isär högtalarna idag och kollat alla kopplingar, allt verkar ok.

Det får helt enkelt bli Eq-metoden, hoppas jag kan hitta ett så snävt ingrepp att jag minskar S-igheten utan att påverka andra register allt för mycket.
Ska även prova med ännu större elefantöron för att se om det kan ge något.

Måste framhålla att högtalarna har många fina sidor med, t.ex. gillar jag den ljudbild de målar upp - stor och luftig - och att de har en stor sweatspot. Måste även säga att jag blev förvånad över den bas de presterar på egen hand, betydligt bättre än vad jag väntat mig.
Så får jag bara ordnng på den här S-igheten så blir det bra.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-12-31 16:24

Jag tog ett högre motstånd i mina filter.

Det skall ju vara ett på 2,2Ohm, men jag tog 2,7 istället och jag märker inte av essighet ÖHT.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Återgå till Carlsson Illuminati