StefanH skrev:Jag har OA51LEII utförandet och upplever dem inte som speciellt ljusa. Upplever dem istället som balanserade utan betonade S-ljud. Tillägg; jag hade tidigare utförandet OA51.3, lyxversionen. Men just dessa upplevde jag som att ha skärande S-ljud, men antar att det beror på diskanten i det utförandet. Jag testade med OA51LEII diskanten med OA51.3-filtret och upplevde i.o.m. det en förbättring i fråga om S-ljud.
Har du testat med att öka optionmotståndet i filtret, för att se om det hjälper.
Det handlar inte om förstärkaren? Yamaha t.ex. har jag upplevt som ljusa.
Kanske har jag helt fel, då åldern har dämpat hörseln, så avvakta en mogen ålder kanske kan vara en idé.

Sålde ett par lådor till Norge, och denne har inte, ännu i varje fall, nämnt något om detta. Visserligen har han inte haft dem igång så länge än, men detta brukar visa sig ganska så omgående.
Dämpning i mitt rum är, endast originaldämpvinge. Högtalarna placerade en bit ut med heltäckande veckade gardiner bakom. Rummet i övrigt är hyfsat diffuserande med mycket tyger i möbler och golv.
Hej Stefan!
Kul att du är nöjd med dina.
Tack för infon om OA51.3, då behöver jag inte fundera på dem mer.
Hur ändrar jag optionmotståndet i filtret? Behöver man kunna löda och greja så är det godnatt för min del.
Kör med en Denon 2308, har en HK7000 ståendes, får testa med den också.
Idag har jag testat och eqa med minidspn och det går faktiskt at få ned S-igheten ganska bra, problemet är att jag påverkar andra oönskade register också, men det kanske bara handlar om at hitta rätt inställning, men det finns ju en del att välja på såsom ingreppsfrekvens, gain, Q och inte nog med det så måste man justera en hhögtalare i taget. Fördelen med detta är ju dock att jag inte behvöer fundera på vad jag ska göra på min fritid de närmaste veckorna.
Kanske skulle köpa en sån där XTZ Roomanalyzer och testa att mäta lite med den.
Måste ändå säga att dagens eqande haft en del positiva följder. Har tidigare bara använt minidsp`n för att eqa basmodulerna, men det var väldigt roligt att eqa topparna också, märkte att 80-talshårdrocken blev mycket roligare att lyssna på efter endel eqande.