Varför så få OA5-MMX?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Varför så få OA5-MMX?

Inläggav PappaBas » 2011-10-09 15:48

Jag är jättenöjd med mina och tycker de står sig väldigt bra mot i princip alla högtalare jag lyssnat på (dock aldrig hört Ino-audio).
Så jag undrar lite varför det inte verkar vara så stort intresse för dem? Det verkar bara finnas ett par användare här och någon enstaka på Carlssonplanet som har byggt ihop sina och delgett sina intryck.
Det är ju också en produkt som det faktiskt görs en del reklam för både på nätet och via återförsäljaren. Det verkar inte ha sålts så många fler än 50 st från återförsäljaren i alla fall?
Priset ligger i paritet med de OA51-kloner som färdigställs här på forumet.
Jag tycker de är otroligt prisvärda med tanke på antal element osv.
Vad är ni andra Carlsson:iters intryck och förklaring på detta?

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2011-10-09 16:29

Jag tror (utan att ha en aning) att det är flera faktorer som spelar in.
De har ett utseende som påminner väldigt mycket om OA5, vilka har ett sämre rykte än ex OA52/51 och jag tror det får folk att asssociera till "upphottade" OA5 vilket kanske i inte är så lyckat. Utseendet är också speciellt på det viset att de sticker ut väldigt mycket var man än placerar dem till skillnad från tex Larsen 4/6 som väl kan anses som deras närmaste konkurrenter.
I mina ögon är färgvalet (de blåa man oftast ser) inte det bästa. Jag tycker helt enkelt de är rätt fula.
Sist men inte minst är de rätt dyra tycker jag. De kostar väl runt 8000?
Ovan nämnda tankar är iaf de som gör att de inte är intressanta för min del. Jag tvivlar dock inte på att de låter alldeles utmärkt, för det gör de säkert.

Vh
/JS

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-10-09 17:44

Jag tycker jag fick mina att se alldeles utmärkta ut och jag är sannerligen inget proffs :)
De är faktiskt väldigt lättplacerade och tar inte heller mycket plats tycker jag. De är ju djupare än vanliga högtalare men å andra sidan så placeras de ju mot väggen så det tar egenligen inte upp mer plats än normala golvhögtalare i djupled (de skall ju stå ut från väggen i regel). Sedan är de ju inte alls lika höga.

Men jag tror du verkligen har en poäng att det kanske skulle till lite bilder med mer exteriört bearbetade exemplar i marknadsföringen? Med all heder åt IÖ:s handrollade i byggbeskrivningen (som även används i all marknadsföring) så ger de kanske inte ett så exklusivt intryck?
I annonser så shoppar man ju med ögonen och inte öronen.
En design jag skulle vilja se är t.ex i vit högglanslack med svart ovansida liknande Larsen eller Audiopro?
Jag hade även en ide om ett fint faner på sidorna (Jakaranda eller zebrano) och svart högglanslack på fronten?
Jag håller på att leka lite med lasergraverad logotyp till dem med.

Med tanke på att det är fyra diskanter och ett stort "bredbands"-element som alla är specialframtagna för modellen så är det ju inte dyrt tycker jag?

Tanken med detta är att kanske hjälpa att lyfta fram dem lite :) Alla bekanta som har lyssnat på mina har varit otroligt positiva till ljudet men varit lite skeptiska till svårigheten i själva hemmabyggandet.
Jag undrar hur mycket det skulle kosta att ta fram färdigmonterade lådor som var målade? Det svåra att montera själv är ju lödningen av kablarna till filtren osv. Skicka med namnade kablar med färdiga kabelskor?
Senast redigerad av PappaBas 2011-10-09 17:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-10-09 17:52

Jag tycker det skulle vara kul att kanske göra en lite jämförande lyssning i en bättre anläggning och rum än mitt eget :)
Det verkar vara lite aktivitet i LTS skåne så finns det någon i malmö/lund-trakten med en trevlig anläggning så vore det kul att kanske sammanstråla?
Jag själv skulle gärna vilja höra dem mot andra ortoaukustiska högtalare som t.ex OA51 men även jämfört med piP osv.
Menar inte något slags tävling utan bara att subjektivt jämföra upplevelsen av ljudet (självklart med åtanke på att rumsuppställningarna måste ändras lite för de olika typerna med tanke på dämpning bakom högtalarna).

pedahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-12-13

Re: Varför så få OA5-MMX?

Inläggav pedahl » 2011-10-09 17:58

Jag har limmat ihop mina lådor i helgen, så det är inte allt för långt bort tills jag kan komma med mina lyssningsintryck.
Annars håller jag med dig det är väldigt få som delgivit sina intryck. Själv åkte jag upp till Hifikit och provlyssnade (vad nu det var värt med tanke på lyssningsrummet.) Jag har tidigare ägt OA5,2 som ju nästan saknar bas.
Jag har provlyssnat INO piPs och pi60 och det var mycket enklare att få till en provlyssning på dessa (tack till er som ställde upp på detta).

PappaBas skrev:Jag är jättenöjd med mina och tycker de står sig väldigt bra mot i princip alla högtalare jag lyssnat på (dock aldrig hört Ino-audio).
Så jag undrar lite varför det inte verkar vara så stort intresse för dem? Det verkar bara finnas ett par användare här och någon enstaka på Carlssonplanet som har byggt ihop sina och delgett sina intryck.
Det är ju också en produkt som det faktiskt görs en del reklam för både på nätet och via återförsäljaren. Det verkar inte ha sålts så många fler än 50 st från återförsäljaren i alla fall?
Priset ligger i paritet med de OA51-kloner som färdigställs här på forumet.
Jag tycker de är otroligt prisvärda med tanke på antal element osv.
Vad är ni andra Carlsson:iters intryck och förklaring på detta?
Senast redigerad av pedahl 2011-10-23 20:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-10-09 18:05

@pedahl
Jag hade ingen uppfattning alls om basförmågan innan jag köpte dem men jag hade ju Cambridge Audio RS6:or innan och jag upplever inte att det saknas någon som helst bas i jämförelse med dem :) tvärtom känns det som basen går djupare och framför allt är otroligt mycket "snärtigare" eller vad jag skall säga i alla fall mitt lyssningsrum. Jag kör massa Infected Mushroom nu med dem och älskar det!
Skall bli väldigt kul att höra hur du upplever dem :) Jag har nu dämpat diskanten med 2,2 Ohm och jag skulle nog inte dämpa med mindre än det i mitt rum.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2011-10-09 18:36

bor i malme har oa51leII, snart oa116 med t22, kan nog skaka fram od11 och oa12 med b65oa-II och t22 element om det skulle vara intressant men vågar inte lova det :)
Men då vill jag nog allt få höra på oa5-mmx oxå. :)

Intressant?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-10-09 18:43

schmutziger skrev:bor i malme har oa51leII, snart oa116 med t22, kan nog skaka fram od11 och oa12 med b65oa-II och t22 element om det skulle vara intressant men vågar inte lova det :)
Men då vill jag nog allt få höra på oa5-mmx oxå. :)

Intressant?

Sjävklart :) jag kan ta med mina.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2011-10-09 21:10

MMX är ju en väldigt ny högtalare, som bara säljs av Hifi-Kit, kostar en hel del och som man måste skruva ihop själv. Klart det kommer ta tid då innan det blir en storsäljare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2011-10-10 11:16

schmutziger skrev:bor i malme har oa51leII, snart oa116 med t22, kan nog skaka fram od11 och oa12 med b65oa-II och t22 element om det skulle vara intressant men vågar inte lova det :)
Men då vill jag nog allt få höra på oa5-mmx oxå. :)

Intressant?


Ännu en feelgood-träff? Jag hakar gärna på i så fall! :)

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2011-10-10 12:05

UnholyRishna skrev:
schmutziger skrev:bor i malme har oa51leII, snart oa116 med t22, kan nog skaka fram od11 och oa12 med b65oa-II och t22 element om det skulle vara intressant men vågar inte lova det :)
Men då vill jag nog allt få höra på oa5-mmx oxå. :)

Intressant?


Ännu en feelgood-träff? Jag hakar gärna på i så fall! :)

+1!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-10-10 12:52

bomellberg skrev:
UnholyRishna skrev:
schmutziger skrev:bor i malme har oa51leII, snart oa116 med t22, kan nog skaka fram od11 och oa12 med b65oa-II och t22 element om det skulle vara intressant men vågar inte lova det :)
Men då vill jag nog allt få höra på oa5-mmx oxå. :)

Intressant?


Ännu en feelgood-träff? Jag hakar gärna på i så fall! :)

+1!


+1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2011-10-10 14:01

+1
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Inläggav STDI » 2011-10-10 15:53

Jag hakar gärna på. Och bidrar med några av mina om intresse finns.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2011-10-10 17:38

Hahaha wohoo!
Då är det bestämt, ny feelgood-träff på gång!
:P :P :P
Bild

Användarvisningsbild
rudebwai
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2010-06-09

Inläggav rudebwai » 2011-10-10 18:35

Feelgood!

PLUS 1

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-10-10 18:38

+1!!

*håller tummarna det passar kalendern*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-10-10 20:13

Nattlorden skrev:+1!!

*håller tummarna det passar kalendern*


Det är bara en fråga om prioriteringar, kom ihåg det! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-10-10 21:38

PerStromgren skrev:Det är bara en fråga om prioriteringar, kom ihåg det! :D


Prioriteringar kan man bara ha som ensamstående. Som familj är det "först in i kalendern vinner".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Inläggav 30Hzbone » 2011-10-10 23:08

+ 1
men det börjar som alltid bli litta tight nu i nov-dec.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Inläggav Vinylcalle » 2011-10-11 01:13

Skulle kunna tänka mig vara med också. Beroende på tider och så vidare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-10-11 07:37

+1

Hes doctor feelgood , makes you wanna feelgood....

Culture Beat, anno 1994 (ca)

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2011-10-11 08:10

rikkitikkitavi skrev:+1

Hes doctor feelgood , makes you wanna feelgood....

Culture Beat, anno 1994 (ca)


Öh, nja det var nog Cool James and Black Teacher! :D
Senast redigerad av UnholyRishna 2011-10-11 08:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2011-10-11 08:13

Passar datum och tid kommer jag gärna förbi en sväng! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-10-11 08:22

Nattlorden skrev:+1!!

*håller tummarna det passar kalendern*


Passar det inte kalendern så är den kass och måste omedelbart bytas. Då kan man skriva in sakerna i rätt ordning efter det. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Inläggav mx » 2011-10-15 08:47

Tråden bytte inriktning ganska skarpt. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-10-15 13:41

mx skrev:Tråden bytte inriktning ganska skarpt. :)



Nejdå :D
Man ämnar ju utföra praktiska försök tillsammans i grupp i syfte att få ett svar på trådens ursprungsfråga. :)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-10-15 14:12

Precis :) jag ser fram emot att få mer intryck av de andra Carlsson-högtalarna och kanske lära mig lite mer om mitt eget ljudideal.
Skall bli spännande att se hur OA5-MMX passar in bland sina släktingar.
Med avseende på ursprungsfrågan så tror jag helt enkelt det kan vara så som det sas i de första svaren; det finns i princip inga beskrivande lyssningsintryck av dem och marknadsföringen har ju varit lite bristande ur framför allt den estetiska synvinkeln kan jag tycka.

OT: Så blev jag faktiskt lite sugen på den där Nextel Suede-färgen som det pratades om i en annan tråd :) Jag undrar hur OA5 skulle ta sig i den färgen i vitt?

Hoppas vi kan få till en trivselkväll snart där andra kan bilda sig lite intryck av MMX:orna.

pedahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-12-13

Re: Varför så få OA5-MMX?

Inläggav pedahl » 2011-10-23 21:00

Nu är dom färdiga !!! :lol:
Nu skall dom få stå och spela in sig ett par dagar innan jag lämnar mina lyssningsintryck.
pedahl skrev:Jag har limmat ihop mina lådor i helgen, så det är inte allt för långt bort tills jag kan komma med mina lyssningsintryck.
Annars håller jag med dig det är väldigt få som delgivit sina intryck. Själv åkte jag upp till Hifikit och provlyssnade (vad nu det var värt med tanke på lyssningsrummet.) Jag har tidigare ägt OA5,2 som ju nästan saknar bas.
Jag har provlyssnat INO piPs och pi60 och det var mycket enklare att få till en provlyssning på dessa (tack till er som ställde upp på detta).

PappaBas skrev:Jag är jättenöjd med mina och tycker de står sig väldigt bra mot i princip alla högtalare jag lyssnat på (dock aldrig hört Ino-audio).
Så jag undrar lite varför det inte verkar vara så stort intresse för dem? Det verkar bara finnas ett par användare här och någon enstaka på Carlssonplanet som har byggt ihop sina och delgett sina intryck.
Det är ju också en produkt som det faktiskt görs en del reklam för både på nätet och via återförsäljaren. Det verkar inte ha sålts så många fler än 50 st från återförsäljaren i alla fall?
Priset ligger i paritet med de OA51-kloner som färdigställs här på forumet.
Jag tycker de är otroligt prisvärda med tanke på antal element osv.
Vad är ni andra Carlsson:iters intryck och förklaring på detta?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-10-24 00:22

Vad kul :) väntar spänt. Berätta gärna om mängd dämpmaterial och diskantdämpning.

pedahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-12-13

Inläggav pedahl » 2011-12-18 16:51

PappaBas skrev:Vad kul :) väntar spänt. Berätta gärna om mängd dämpmaterial och diskantdämpning.


Äntligen kommer mina intryck på OA5-MMX

Konfigurationen ser ut som följer:
Diskant inga ändringar
Lite extra isolering bakom Bas/mellan reg.
CD Harman-kardon HD990
Förstärkare Cambridge Azur 840A v2
Supra XLR kabel mellan CD o Först.
Högtalarkabel EKK
Lät dom stå och spela dagtid ganska lågt i en vecka.
Sedan började jag lyssna.
Diskanten luftig och fin men kanske lite för påträngande, i övrigt lät dom ganska tunt. :?
Efter att låtit dom spela på lite högre volym , till och från , låter dom nu efter nästan 2 månader riktigt bra. Så inspelnings tiden var avsevärd.
Diskanten är inte lika på trängande men jag dämpar diskanten lite med tonkontrollen (kanske sätter i ett motstånd så småningom).
Basen är djup och fin men jag skulle nog vilja ha lite mer attackbas.
Så jag är nöjd i det stora hela. :P

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-12-18 20:30

Kul att läsa :)
Har du testat att vinkla de främre diskanterna bakåt? Det förbättrade det hela avsevärt för mig i vart fall.
Om du upplever basen för "bluddrig" så skulle jag lägga i lite mer dämpning (väldigt lös). :)
Annars upplever jag basen som väldigt rapp och fin.

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-18 21:05

Hej pedahl
Skoj med en MMX:are till. Har även jag fyllt på lite fluffigt under bredbandet och det blev tydligare bas. Har haft något förkylningsskit i kroppen i över en vecka som satte sig i vänsterörat. Alla högre toner bara skräller så det är rätt deprimerande att försöka lyssna på diskanterna.

Akustisk eller lite lugnare musik låter fantastiskt bra. När det öser på med häftigare stycken så kan det gröta ihop sej i diskanten. Kan vara mina öron som sviker mej.
Pappabas har du hittat lösningen på "oljudet" i diskanterna ?

En fundering . Det är ju väldigt kraftiga magneter i diskanterna och 4 st som sitter väldigt tätt kan det påverka ?

pedahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-12-13

Inläggav pedahl » 2011-12-18 21:46

PappaBas skrev:Kul att läsa :)
Har du testat att vinkla de främre diskanterna bakåt? Det förbättrade det hela avsevärt för mig i vart fall.
Om du upplever basen för "bluddrig" så skulle jag lägga i lite mer dämpning (väldigt lös). :)
Annars upplever jag basen som väldigt rapp och fin.


Jo jag har provat vinkla diskanterna bakåt men jag tyckte att stereo bilden blev för diffus. jag har testat i stort sett alla lägen (med 10 graders intervaller) men tycker att original läget låter bäst.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-12-19 22:03

Har inte riktigt heller fått ordning på dem, just nu har jag ingen dämpning men funderar på att kanske gå upp till 1,1 Ohm.

Hur långt lyssningsavstånd har du? Jag har faktiskt bara runt 2 m och undrar om det är det som ställer till det? Jag upplever inte diskantnivån som egentligen för ljud utan mer att den inte låter riktigt "rent". Hur upplever du den?

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-19 22:58

Jag har 210 cm mellan lådorna och lyssningsavstånd 320 cm. Du har väl sett att det finns en formel som riktmärke.
X= avståndet mellan lådorna
(X*1,18) = lyssningsavstånd. (Tror det var så)

Är nu mycket nöjd med mina.(mycket tack vare att örat uppför sej normalt igen) Valde ut ett antal skivor som jag vet har en bra inspelning och allt lät som jag vill att det ska låta.
Däremot på andra inspelningar kan vissa vara väldigt skrikiga i diskanten.
Kan det va att diskanterna har en hög verkningsgrad så balansen mellan bra och dåligt är en tunn gräns.
Vad testar du för skivor ?

Diskanterna står enligt bygganvisning , Motstånd = 0 och mina dämpskivor enligt bilden. Lite extra ull under F87. Och allt står på mässingsklumpar.

Du var ju med i en träff när ni jämförde olika högtalare hur föll det ut ? T.ex jämförelse mot OA51. (Som jag funderar på att inhandla klon utav)
Kan den matcha i MMX ?

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-19 22:59

Den glada gubben med solbrillor ska vara en 8.
Alltså x*1,18

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-19 23:25

Glömde skriva att jag testade att stoppa ned en träbit mellan dom främre diskanterna. Magneterna är så kraftiga så att i normalläge så dras dom mot varandra. Detta gjorde att jag fick med lätt våld pressa ned träbiten mellan dom. Så fort träbiten var på plats så fanns det utrymme så träbiten glappade.
Kan detta påverka funktionen ?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-12-20 13:41

Finns en post av IÖ där man ser en bättre bild av lyssnings/högtalar-avstånd. Riktningsstrålarna går i diskanternas "centrum" och vinkeln skall vara lite större (25?)grader istället för vanliga 23.
Om magneterna påverkar varandra vet jag inte men kanske tänkbart? Det får IÖ besvara han vet säkert :)
Högtalarna låter jättebra på intrumental och elektronisk musik. Det som inte funkar är rock-musik med cymbaler och elgitarrer där det händer mycket. Diane Krall på "Live in Paris" är jag inte nöjd med "s"-ljuden i sången.

OA51 är väldigt annorlunda men otroligt fint ljud :) slår MMX lätt i diskanterna och övre mellanregister (om det är vettigt att beskriva så) Men har inte i närheten samma förmåga i de djupare registren. OA51 bör man nog ha delade mot basar tycker jag.
På den träffen var den klara favoriten som gav det mest kompletta ljudet OA12 :)
OA116 lyssnade jag för lite på för att kunna jämföra.
De andra närvarande tyckte alla att det var något "konstigt" med MMX-diskanter (grötigt och inte riktigt luftigt)
I jämförelse tycker jag OA12 är klart bättre än MMX. Men eftersom Diskantelementen i detta fall var lika tror jag det är en inställningssak.
(skrivet via Ifön rättar stav/textkompleteringsfel när jag kommer hem)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Inläggav mx » 2011-12-20 16:35

Jag har lyssnat på dessa högtalare två gånger, och jag tycker att de är aningen
för ljusa och påträngande för min smak. Kanske många som tycker det och att
det är därför de inte säljer så bra? Bara en tanke. 8O
Alea iacta est.

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-20 21:31

Tack mx för inlägg. Nog dags att göra nåt.

Hade ett par OA5-2 som jag för ett par år sedan gjorde om till -3. Elementbestyckningen och delningsfiltret är identiskt med MMX. Tyckte då att OA5-3 lät fantastiskt bra. Var inte så van att lyssna då som man kanske har lärt upp sej nu. Men jag har inget minne av att jag någonsin tyckte att diskanten var skrikig.
När jag sedan återställde OA5 till original igen efter att ha köpt MMX lådorna så upplevde jag att OA5 lät skrikigt. Hade då ändrat i delningsfiltret till en kondensator som rekommenderades. Bytte kondensator ett par gånger för att sänka nivån vid delningsfrekvensen och det hördes direkt när man hade hittat rätt.

Kan det vara detta som bör göras med MMX, att testa med delningsfiltret för att se om det går att komma till rätta med det "skrikiga" ljudet. Kanske är det bara en liten justering som behövs.
Har provat med olika motstånd men det verkar inte vara det som behövs.

Som pappabas och jag själv har upptäck så låter dom mycket bra när man spelar lugn musik. Men så fort det blir mycket på en gång så "brister" det och man blir tvungen att sänka.

Tänker väl prova lite själv men har ytterst begränsade kunskaper i ämnet.
Kanske Ingvar Ö kan fundera lite................ eller någon annan ?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-12-21 18:16

Jag är enig med dig :) tyvärr har jag inte kunskaper att avgöra vad som egentligen är problemet och utan den kunskapen ochmätutrustning är det svårt att göra något för oss?
Hade ju varit fantastiskt och det kunde åtgärdas med förändrade filter.
Det jag undrar är hur t.ex OA5.3 låter?
Min begränsade erfarenhet består som jag nämnt innan bara av lyssningsintryck av renoverade OA12 och OA116 med exakt samma diskanter och de hade inte dessa problem.
Är det F87? Men när jag sticker ned huvudet vid den så låter det hur bra som helst...
Skulle det vara en poäng att vinkla bredbandaren på liknande sätt som de högtalarna dvs med mer direktljud? Men då är det omfattande modifikationer av både lådan och filtret?
Jag bara spånar...
Men hur som haver är det uppenbarligen bara vi tre i denna tråd som äger dem så kanske är det inte av så stort allmänt intresse.. :(

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-21 19:01

OA5-3 låter väldigt bra. Men då kom jag ifrån OA5-2 , och där är skillnaden väldigt stor när man jämför.
Du tycker F87 låter bra , och har lyssnat på diskanterna i andra lådor och att dom lät bra där styr ju problemet till filtret.
F87 ska nog spela rakt upp för den blir nog väldigt vass om man riktar den.

Har suttit några timmar på skolbänken med denna sidan.
http://www.drkrupp.se/hifi/
Håller på och räknar och försöker förstå. Hittade en sak som jag måste prova innan jag vill säga nåt. Har beställt nya komponenter som förhoppningsvis dyker upp före fredag. Som tur är ju filtret av den enklaste typen så med lite envishet så.............

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-22 15:08

Pappabas du har pm

pedahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-12-13

Inläggav pedahl » 2012-01-08 18:25

pedahl skrev:
PappaBas skrev:Vad kul :) väntar spänt. Berätta gärna om mängd dämpmaterial och diskantdämpning.


Äntligen kommer mina intryck på OA5-MMX

Konfigurationen ser ut som följer:
Diskant inga ändringar
Lite extra isolering bakom Bas/mellan reg.
CD Harman-kardon HD990
Förstärkare Cambridge Azur 840A v2
Supra XLR kabel mellan CD o Först.
Högtalarkabel EKK
Lät dom stå och spela dagtid ganska lågt i en vecka.
Sedan började jag lyssna.
Diskanten luftig och fin men kanske lite för påträngande, i övrigt lät dom ganska tunt. :?
Efter att låtit dom spela på lite högre volym , till och från , låter dom nu efter nästan 2 månader riktigt bra. Så inspelnings tiden var avsevärd.
Diskanten är inte lika på trängande men jag dämpar diskanten lite med tonkontrollen (kanske sätter i ett motstånd så småningom).
Basen är djup och fin men jag skulle nog vilja ha lite mer attackbas.
Så jag är nöjd i det stora hela. :P


Lite ändringar sedan sist:
Tyckte inte riktigt jag fick till attackbasen, läste någon stans att någon fick "i gång" sina basar efter en riktig fest (med högljut spelande), varför inte prova.
Någon fest blev det inte men, lade högtalarna ner med basarna/mellanreg. mot varandra (0,6m mellan) jag fasvände den ena högtalaren skruvade upp ganska rejält och la ett sängtäcke över hela härligheten. Då lät det inte så farligt in till grannen. Spelade så i 2 timmar. Resultat Ja jag tycker nog det har blivit bättre.
Lyfte ur basarna/mellanreg. plockade väck de extra gullfiber jag lagt där innan , och fyllde i stället på med dämpull (fårull) från Hifikit ganska fluffigt .
Nu var basen klart bättre (torrare) för tex. Elbas och liknande.
Jag har också monterat 2 ohms motstånd till diskanterna (har även provat 1 och 4 ohm)
Jag har inte upplevt det skrälliga/skrikiga ni beskriver men tyckte att diskanterna var för ljusa innan bas/mellanreg. var ordentligt inspelade.
då blev balansen i ljudet bättre.
Nu känner jag mig nöjd.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-21 04:17

Bara en nyfiken fråga:
Vad står MMX för?
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Inläggav STDI » 2012-02-21 06:59

ivor-isobarik skrev:Bara en nyfiken fråga:
Vad står MMX för?

2010
Se http://www.carlssonplanet.com/uploads/1_oa-5-mmx-presentation_1sid.pdf
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-02-21 12:16

1000+1000+10 :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-21 15:18

Aha... Tack!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-02-21 20:48

Det finns ett par OA5mod 2 med MMX konfig i pite som jag montrerat ivor, tyvärr låter dom inte homogent fastän Stefanw har kollat filtret och allt är ok..

Det finns lite att göra på dom anser jag :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-02-21 21:23

Jupp det gör det. Finns tråd på Carlssonplanet om MMX och mina och Olavs experimenterande och mätande. Gäller i hög grad OA5 med samma element.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-02-21 22:17

Och av den tråden (på Carlssonplanet) att döma så verka OA5-MMX suga håriga åsneballar på vissa inspelningar, om man ska tala klarspråk. Det tycker jag verkar mycket tråkigt för de som har investerat i högtalaren. Efter grafpros uttalande i nämnda tråd blev jag plötsligt sugen på att mäta på OA5-MMX.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-22 00:05

Vore trist ifall det var så att de spelar skokartong. De där gammelcarlsson som jag fått spelar solklart medoikert bredvid exempelvis Linnburkarna jag spelar på i vanliga fall men de har någonting som jag gillar och det känns som det borde vara görligt att få till dem någorlunda och de nya borde definitivt spela var min förhoppning.

Jag tycker det är charmigt med att sitta i "svärmen" när man loungelyssnar och jag upplever mina gamla 5/2 som hyggligt känsliga vilket gör att man lätt driver dem med som i mitt fall en gammal Linnstärkare från 1985 med skön värme och närvaro.

Kanske du bjussar på en kaffekopp någon dag Bassman och kanske få höra på underverken? Ryktet gör gällande att du har blivit med gramofon,kunde vara skojsigt att svarva lite vinyl..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-02-22 01:13

ivor-isobarik skrev:Vore trist ifall det var så att de spelar skokartong. De där gammelcarlsson som jag fått spelar solklart medoikert bredvid exempelvis Linnburkarna jag spelar på i vanliga fall men de har någonting som jag gillar och det känns som det borde vara görligt att få till dem någorlunda och de nya borde definitivt spela var min förhoppning.

Jag tycker det är charmigt med att sitta i "svärmen" när man loungelyssnar och jag upplever mina gamla 5/2 som hyggligt känsliga vilket gör att man lätt driver dem med som i mitt fall en gammal Linnstärkare från 1985 med skön värme och närvaro.

Kanske du bjussar på en kaffekopp någon dag Bassman och kanske få höra på underverken? Ryktet gör gällande att du har blivit med gramofon,kunde vara skojsigt att svarva lite vinyl..


Absolut Ivor kaffe mod starkt finns alltid, "farbror hifi" som äger dessan 5.or är inte nöjd och som jag spontant kan säga ger dom för mycket närvaro än värme :? Tjötiga som en göteborgare skulle sagt..

Jag föredrar faktiskt original konfigen som det ser ut nu :roll:

Till veckan när allt lugnar ner sig så skall jag åka och hämta dom för att se om det går att åtgärda dessa burkar!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-02-22 09:59

Den tanke jag har nu är att F87 exponerar de konstruktionssvagheter som finns i OA5?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-02-22 10:59

PB, du har några förslag på Planeten du kan prova. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-02-22 11:18

PappaBas skrev:Den tanke jag har nu är att F87 exponerar de konstruktionssvagheter som finns i OA5?


Kanske, eller också är det så att Stig Carlsson på den tiden utnyttjade vissa saker som utmärkte elementet 9710 i sina konstruktioner.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-02-22 12:52

petersteindl skrev:
PappaBas skrev:Den tanke jag har nu är att F87 exponerar de konstruktionssvagheter som finns i OA5?


Kanske, eller också är det så att Stig Carlsson på den tiden utnyttjade vissa saker som utmärkte elementet 9710 i sina konstruktioner.

MvH
Peter


Efter att ha läst den andra tråden är jag rätt övertygad om att det är så.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-02-22 13:04

Dock så lät ju original OA5 betydligt värre än OA5MMX enligt mig. ;-)

Frågan är om inte denna typ av högtalare är dömd att gröta ihop komplex musik, och kanske därmed bli vass. Sen är frågan om det beror på problem som uppstår pga. interferenser mellan de olika elementen, eller om det beror på väggreflexen.

Hoppas verkligen att det går att få ordning på detta.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-22 13:06

Naqref skrev:
petersteindl skrev:
PappaBas skrev:Den tanke jag har nu är att F87 exponerar de konstruktionssvagheter som finns i OA5?


Kanske, eller också är det så att Stig Carlsson på den tiden utnyttjade vissa saker som utmärkte elementet 9710 i sina konstruktioner.

MvH
Peter


Efter att ha läst den andra tråden är jag rätt övertygad om att det är så.


I sådant fall kan det vara intressant för Daddybass och övriga sökare att titta lite på 9710:an för att förstå vad Stig har gjort?

Troels har ju mätt lite på den, kanske inte så man skall i en OA-högtalare mäta men det berättar väl lite om elementet iaf.

http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-02-22 13:32

PappaBas på planeten skrev:ok jag testade en sak och gjorde en konstig upptäckt som någon kanske kan förklara?
Spelar alltså på bara F87 i två kanaler.
Jag spelade en testton på 3kHz, när jag flyttar huvudet ,sitter i sweetspot bara lite lite i sidled (1-10 cm) varierar ljudstyrkan från elementen otroligt! Dvs ibland hörs det nästan enbart från höger element, sedan vänster sedan nästan växlar tonhöjden fram och tillbaks?
Det måste ju vara att gångvägen för de olika tonerna från de olika elementen blir olika och ibland släcker ut och ibland förstärker varandra? Eller är det något annat? Väglängden här är väl ca 11 cm så det kanske kan stämma överens med det dvs att jag kommer få den effekten vid små rörelser på mitt huvud?


När jag läste det ovanstående så började alarmklockorna ringa. Högt! Så där kan möjligen väldigt riktade system i väldämpade rum bete sig men aldrig en OA-högtalare. I a f inte om det är en sann OA-högtalare.

Fenomenet är väl beskrivet i psykofysiken. Bl a förklarar Gunther Theile sin förklaringsmodell av det hela i sin doktorsavhandling:
http://www.hauptmikrofon.de/theile/ON_T ... nglish.pdf

För att fenomenet ska uppstå så krävs det att direktljudet är markant mycket mer dominant än allt reflekterat ljud när det gäller de första reflexerna. Ex takreflexen. Nu har jag inte koll på de exakta måtten på MMX här men gjorde ändå en ansats i Svantes program Xdir (som går att ladda ner från www.tolvan.com ). Det visar två identiska element och loobmönstret för kamfiltereffekterna. Looberna är riktade åt höger men ska för MMX-del roteras 90 grader åt vänster så att de går uppåt.

Bild

Här får man en kraftig reflex i 90-gradersriktningarna p g a avståndet mellan elementen. Man får förmoda att spridningen inte är perfekt så att det blir lite försvagat. Har man otur så kommer man precis imellan looberna för takreflexen för att det ska bli just de effekter som PappaBas beskriver.

Ett element som har lite mindre förutsägbar spridning kan göra så att detta aldrig blir märkbart men ett för "perfekt" element gör att det blir ett problem.

Att det verkligen är detta som är problemet inses när man läser vidare i tråden och ser de lösningar som funkar - utflyttning och utvinkling från vägg (som ger ett helt annat spridningsmönster) samt den vinklade reflexytan som phon föreslår.

Om man inte vill lösa det på det viset så kan man ju kolla på hur Stig skulle ha löst det - skapa än mer oförutsägbart interferensmönster. Ju taggigare kurvorna (och ojämt taggigare) blir destu mindre hörs dessa effekter.

Högtalaren är som den är och f87 är som den är så dessa saker kan man kanske inte ändra på. Då återstår att införa fler reflexer i området runt 3kHz med hjälp av t22. Dels måste filtret ändras så att t22 går ner till detta område och kanske måste f87 skäras lite hårdare för att enenrgitonkurvan inte ska bli för markerad i detta område. Sedan får man se över placeringen av diskanterna. De centrumplacerade diskanterna sitter för nära varandra för att fungera bra i detta hänseende. De ger en för markerad reflex tillsammans. Möjligen kan man tänka sig att byta till den diskantplacering som finns hos OA-5 i orginal men där man låter den mot lyssnaren närmaste diskanten riktas just mot lyssnaren.

Utan att säga mer nu så skulle jag nog bara konstatera att SSC har lyckats med att släppa en OhrtoAcoustic högtalare som är om inte helt annat än det så åtminstone i begränsade områden helt annat än OhrtoAcoustisk. Det är även så att även en ateist som jag funderar på vad Stig säger åt det i sin himmel. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-22 18:52

Grymt inlägg Nagref! Tolkar jag dig rätt att det borde finnas hopp i med föreslagna förändringar för denna OA5 anno 2010?

I dag ska jag testa koppla in ett Klout på OA5 och höra om det gör någon skillnad,därefter en ny nätdel i försteget. Source first:-)
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-02-22 18:58

Självklart finns det hopp! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2012-02-22 19:34

Ingen som har högtalaren i fråga som orkar konsultera Ingvar om detta?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-02-22 19:44

shifts skrev:Ingen som har högtalaren i fråga som orkar konsultera Ingvar om detta?


Det har enligt uppgift redan försökts.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2012-02-22 19:54

Ahapp, tråkigt. Ja, då återstår väl denna tråden då. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-02-22 23:05

Vad hände med länken till CP? Får man inte länka externt? :?

Jag hade gärna startat tråden här men ville ju påkalla berörda parters uppmärksamhet därav på det där andra stället (som ju inte ens med bästa välvilja kan beskrivas som någon konkurrent).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-02-23 09:19

Jodå. Visst får man länka externt. Tror Phon tog bort sitt inlägg själv.

Här är länken: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=5503
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-02-24 22:25

Vilken spännande tråd, tack för tipset Fjonk.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-24 23:59

Glebster skrev:Vilken spännande tråd, tack för tipset Fjonk.


Visst är det, jag har inte hejat på själv, men måste påpeka att det är vid dessa tillfällen som forum visar sin bästa sida. Dvs där man försöker gemensamt lösa ett i flera fall förekommande problem. Ser verkligen fram emot en vettig lösning och jag har stor förhoppning på de som håller i förstoringsglaset är något på spåren. Tummen upp!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-02-25 03:54

Är väl PappaBas som ska tackas för utmärkt initiativ.
Passar mig perfekt, iom jag just köpt ett par OA-6 typ2 som ska kirras.

Läser nu ifatt på CP så ögonen blöder. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-02-25 11:16

Ragnwald skrev: Passar mig perfekt, iom jag just köpt ett par OA-6 typ2 som ska kirras.



+1

:)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-02-25 11:33

Naqref skrev: Det är även så att även en ateist som jag funderar på vad Stig säger åt det i sin himmel. 8)

Kan man kallas ateist om man dyrkar ortoakustikens gud?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-02-25 11:41

Det är bättre att dyrka upp ortoakustiken 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-02-25 14:21

Måste man dyrka den, är den låst? 8O 8)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-02-25 14:52

phon skrev:Måste man dyrka den, är den låst? 8O 8)

Bild


Kanske det? Det är inte alla som behärskar den och det brukar man se på resultatet 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2012-02-25 23:28

Touche' :D (Eller vad det nu heter)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 01:44

Nu finns det resultat av mätningar upplagda på Carlssonplanet :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-13 02:33

Huga 8O :roll:
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-13 08:58

PappaBas skrev:Nu finns det resultat av mätningar upplagda på Carlssonplanet :)
Länk?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-13 09:00

Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-13 09:39

Just nu är det roligt att ställa rubrikfrågan igen, till PappaBas:

Varför så få OA5-MMX 8)

http://www.youtube.com/watch?v=EM2Xm2hMVR8
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-13 10:05


Tack!

Men...
"You do not have the required permissions to view the files attached to this post."

Spelar roll, det verkar som om konstruktionen inte är helt optimal (ännu?).

/ B

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 10:29

Man måste vara medlem på forumet för att se bilderna.
Skall se om det finns någon extern server att lägga det på.
Annars postar jag det här med.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 10:57

Ja F87 behöver antingen bytas ut eller kraftigt modifieras, diskanterna placeras om och förmodligen också en annan typ av orientering för bredbandselementet med och nytt delningsfilter.

Men när jag kommer hem kan jag lägga upp en sammanfattning här då huvudanledning till att lägga det på CP var att involvera SSC och konstruktören i arbetet från första början.
Då dessa inte trots kontinuerlig direktkontakt varit intresserade så kanske det är bättre att fortsätta här?
Jag och tct98 har från första början försökt involvera konstruktören som ställt sig relativt frågande till våra intryck.
Nu när ALLA våra intryck bekräftats av mätningar så blir tystnaden kanske ännu mer talande.

Men hjälp har manifesterat sig som en otrolig insats och från många av Faktiskt fantastiskt kunniga och hjälpsamma medlemmar :)

Jag vet inte hur jag skall gå vidare eftersom det faktiskt ser ut som det krävs väldigt omfattande förändringar av MMX och F87 och då ingen hjälp eller intresse manifesterat dig från SSC och konstruktören så anser jag att konstruktionen givet konstruktörens bevittnade kunskap är så bristfällig att den egentligen borde dras tillbaks och kraftigt omarbetas av dem och inte mig som köpare.
Men jag motser idéer och kommentarer och har börjat smygleta efter alternativa bredbandselement :)

Men än en gång ett fantastisk tack för det intresse, hjälp och stöd jag fått av vissa medlemmar här på Faktiskt :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 11:04

Skall fråga om Grafpro kanske vill lägga ut en sammanfattning av sina mätningar med här? Vi kanske kan göra en gemensam tråd?

Det är ju väldigt värdefullt att ha två olika mättsituationer och metoder som trots det ger en liknande bild.

Vidare kan man sammanställa de förbättringar som kan göras relativt enkelt:

1. Grafpros filter.
2. Dämpning av F87 med gullfiber.
3. Förbättrad diskantplacering.

Allt detta är enkla förbättringar men de angriper tyvärr inte grundproblemet med MMXs grundskonstruktion och F87s direkta undermålighet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-13 11:13

PappaBas skrev:Man måste vara medlem på forumet för att se bilderna.
Skall se om det finns någon extern server att lägga det på.
Annars postar jag det här med.

Tack, det vore intressant.

Jag gick först in på CarlssonPlanet, men senaste uppdateringen av MMX var gjord 2010... Och som någon nyhet fanns inte mätningarna heller.

Å andra sidan är mätningar, känner jag, till mer för de som konstruerar högtalare. Enkla slutsatser av en viss typ av mätning säger inte så mycket för själva lyssningsupplevelsen (här håller jag absolut med IÖ). En tonkurva kan ju tex mätas på många olika sätt och ge helt olika resultat. Nu vet jag dock inte vilken typ av mätningar som är gjorda så jag ska inte spekulera för mycket i detta innan jag sett resultaten. Om jag nu överhuvudtaget ska spekulera/dra slutsatser eftersom jag kan mycket litet om detta :-) Intressant att se ska det bli i vilket fall som helst.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-13 11:38

Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-13 11:50

Nattlorden skrev:Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.
Ja, det är väl självklart. Man söker ju förklaringar när det inte låter så bra. Sterophile skulle nog gjort de mätningarna också...men då för att visa hur det ser ut och kanske sedan grunda sin lyssning utifrån mätningarna och påverkas av dem.

Ser mätningarna bra ut tycker du, eller har du några andra kommentarer?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 11:58

@Nattis

Helt rätt, bra påpekande.
Målet har varit att förstå det öronen säger.
Detta undersökande har alltså pågått sedan i höstas efter intryck från en Feelgoodträff.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-13 12:03

Nattlorden skrev:Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.


Exakt. Och nu har jag också hört Runrig på OA5-MMX! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 12:12

Målet har bara varit att objektivt försöka finna förklaringar och utesluta möjliga felkällor.
Mätningarna får stå för sig själva och jag välkomnar diskussion!
Jag önskar inget hellre än att någon annan verifierar dem. Det finns säkert saker att säga om metoden osv. Grafpros mätningar gjorda med annan metod, undrer andra betingelser och med annat högtalarpar pekar ju i samma riktning?
Men det finns tyvärr inga mätningar att tillgå från konstruktören under liknande betingelser?
Det var faktiskt Nattlorden som satte fingret på det som startade detta under provlyssning på Feelgoodträff.

Jag har hela tiden bara varit nyfiken och förhållit mig öppen för alla förklaringar och lösningar.
Dvs påverkan på ljudet konstaterades och efter det kvantifiering,analys och slutsats.
Det är totalt legio arbetssätt i naturvetenskaplig forskning som jag är rätt förtrogen med ;)

Men det är ju en observation att objektiva och kvantifierande mätningar och den föreslagna förklaringsmodellen korrelerar väl med den upplevda verkligheten?

Ursäkta editeting och stavfel. Skriver på iPhone.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-13 12:59

jonasp skrev:
Nattlorden skrev:Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.


Exakt. Och nu har jag också hört Runrig på OA5-MMX! :)


Och.... ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-13 13:04

Nattlorden skrev:
jonasp skrev:
Nattlorden skrev:Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.


Exakt. Och nu har jag också hört Runrig på OA5-MMX! :)


Och.... ?


Det lät tyvärr väldigt illa. Det är ett bra testspår du har hittat för just detta fenomen (som är distorsion i området 2-3 kHz).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-13 13:42

jonasp skrev:
Nattlorden skrev:
jonasp skrev:
Nattlorden skrev:Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.


Exakt. Och nu har jag också hört Runrig på OA5-MMX! :)


Och.... ?


Det lät tyvärr väldigt illa. Det är ett bra testspår du har hittat för just detta fenomen (som är distorsion i området 2-3 kHz).


App app app, håller det där resonemanget för den SVB? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Inläggav petern » 2012-03-13 14:44

Papabas: Kul att du arbetar på med förbättringarna! En undran: Var det så att du i början gillade ljudet men sen tröttnade på det, eller vad hände egentligen?

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-13 15:05

PappaBas skrev:Här kommer en sammanställning över de övriga mätningar vi gjorde :)

Distorsionsmätning på F87:

Metod:
I nästa steg mätte vi distorsion från Obi F87. Detta gjordes med högtalaren liggande ned på den yta som vetter mot väggen, dvs med bredbandaren närmast golvet. Dämpmaterial adderades utanför mätstativet.Mätningarna utfördes på 90 dB, 96 dB samt 102 dB på ett avstånd om 0,5m.

Resultat distorsionsmätning F87 vid 90 dB @ 0,5m:
Bild
F87 0,5m 90dB Röd kurva: Grundton. Vit kurva: Andra ton Grön kurva: Tredje ton.

Tolkning: I kurvan syns grundton, andraton samt tredjeton. Förutom puckeln vid ca 500 Hz syns även att distorsionen stiger vid 2 kHz. Detta sammanfaller med regionen där frekvensgången börjar åla sig kraftigt. När man lyssnar på svepet under distmätningen låter högtalaren vassare redan vid denna nivå i området över 2 kHz. Distorsionen är knappt -40 dB eller 1% vid 2 kHz.

Resultat distorsionsmätning vid 96 dB @ 0,5m:
Bild
F87 0,5m 96dB Röd kurva: Grundton. Vit kurva: Andra ton Grön kurva: Tredje ton.

Tolkning: Nu har distorsionen stigit till ca -35 dB eller knappt 2% vid toppen ovanför 2 kHz. Här låter högtalaren rejält illa, det nyper till ordentligt i öronen. Tredjetonen ligger endast strax under i nivå jämfört med andratonen.

Resultat distorsionsmätning F87 vid 102 dB @ 0,5m:
Bild
F87 0,5m 102dB Röd kurva: Grundton. Vit kurva: Andra ton Grön kurva: Tredje ton.

Tolkning: Nu är distorsionen runt -30 dB eller ca 3,2%. Här låter det mycket illa, samtliga närvarande höll för öronen, och det vassa ljudet försvinner under 2 kHz. Man kan ifrågasätta om detta element alls kan användas bredbandigt på denna nivå, där högtalarelementet låter mycket illa! Detta motsvarar en ineffekt om ca 2W! För att högtalaren inte ska låta illa bör nivån vara 12 dB lägre (eller mer) över 2 kHz, vilket motsvarar en effekt om 0,2 W i det aktuella området? :shock:

Diskussion av resultat för distorsionsmätning:
Dessa mätningar genererar tyvärr fler frågor än svar?!
Obi F87 lider av kraftiga distorsionsproblem i regionen över 2 kHz. På nivån 90 dB @ 0,5m låter det illa, och vid 96 dB @ 0,5m är ljudet direkt skärande. Elementet kan maximalt spela upp till 2 kHz, och måste dämpas mycket kraftigt över 2 kHz för att fungera. Elementet bör inte inmatas en åttaohmseffekt överstigande 0,2W över 2 kHz för att inte låta illa.
Därvidlag kan elementet klassas som ytterst resonant!
Detta beteende är helt konsistent med de lyssningsintryck som finns där det låter väldigt dåligt när volymen ökas.
Vidare kan man väl nästan ana det när man ser på värdena för Qes och Qms? Det rätt låga Mms antyder en väldigt lätt kon och det verkar som den bryter upp rejält?
Det rika övertonsregistret kan ju kanske låta gynsamt för vissa typer av inspelningar? Det kanske kan vara en förklaring till att det låter ok på t.ex orgelinspelningar och inspelningar där det inte händer så mycket? Man får så att säga en inbyggd rörförstärkardistortion? :?

Slutsats av tonkurvemätning och distortionsmätning av F87:
Mätningarna verkar ge en ganska entydlig bild och av dessa kan man med rätt stor säkerhet dra slutsatsen att de problem med grötigt ljud som upplevts verkar härstamma huvudsakligen från Obi-F87.

Detta aktualiserar verkligen frågan om F87:s prestanda och lämplighet att överhuvudtaget användas i en sådan här konstruktion? Jag tycker det är mycket anmärkningsvärt då det explesivt är framtaget för detta ändamål?
Det beteer sig rätt långt ifrån att vara optimalt vare sig i MMX eller som ersättningselement?
Som det ser ut här är det i det närmaste felkonstruerat?
Nu börjar det verkligen bli intressant att få en förklaring hur konstruktören tänkte sig?


För alla som inte är registrerade på CP.

Så här ser kurvorna ut på CP.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 15:09

@Ägga-mannen: ahh bra att du länkade :) hade problem med att få bildlänkar att lira.

@Petern,
nja jag gillar fortfarande delar av ljudet kan man säga.

Om man följer det hela från början så låter viss musik bra i MMX, den har bla mycket bättre bas än originalet. Orgelmusik och musik "där det inte händer så mycket" lät bra om än ganska vasst.
I rum med extrema takhöjder kan den säkert låta bra med.

Men viss musik verkade inte alls fungera och jag avskrev väl det för jag förstod inte vad det var (hade inte så stor erfarenhet av OA-högtalare innan). Jag tänkte att det kanske var rummet,förstärkaren etc etc.
I början väljer man ju att ignorera tillkortakommanden hos sin nya förälskelse! :wink:

Sedan på min första Feelgoodträff när jag förevisade dem och en massa olika sorters musik spelades (intryck från den träffen finns på detta forum) så lyckades de samlade öronen pinpointa ganska specifika problem med återgivningen.
De blev ljudmässigt totalt ifrånåkta av ett par renoverade OA-12.

Så under de månader med filtertestande,modifikationer, mätningar och disskusioner har kunskapen om problemen ökat väsentligen och då inser man att den inte kan återge stora mängder av den musik jag lyssnar på tillfredställande.

Så kontentan är att jag å det bestämdaste avråder från MMX-köp tills dessa brister åtgärdats. Om någon trots allt är intresserad så tycker jag man skall provlyssna på dem i en lämplig miljö liknande den man tänker använda dem i.

MMX har fortfarande potential tror jag och det går att förbättra den kraftigt med ganska enkla medel (de ovan beskrivna).
Men det kritiska är ju att F87 i min mening är otjänligt och måste designas om.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-13 15:14

Hur mycket kostar MMX? Är de dyrare än vad OA12 var?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-03-13 15:20

petersteindl skrev:Hur mycket kostar MMX? Är de dyrare än vad OA12 var?

MvH
Peter


OA5-MMX kostar i byggsats 10000kr. Det tillkommer en del vid montering och ytfinish.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-03-13 15:28

OA-12 kostade enligt uppgift 1550kr/paret 1978. Det motsvarade i penningvärde 2010 5727kr.

10000kr 2010 motsvarade 2706kr 1978. D v s mer än OA-14 men mindre än OA-116. Dessa kunde dock köpas litevarstans i färdigt kvalitetskontrollerat skick och med garanti.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Inläggav petern » 2012-03-13 15:29

Papabas: Tack för svar. Har läst tråden, från början;) Är för tillfället nöjd med mina OA116 och ett par PK så jag kommer inte köpa MMX. Jo, det nya har ju en tendens att ofta låta fantastiskt i början...

I alla fall, kul att ni delger erfarenheter och intryck! Lycka till!

/Peter

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-13 16:10

Er mätning av distorsion, på annat sätt och med annan utrustning än min visar betryggande nog nästan på pricken samma resultat. Det är skönt (!). Men jag är faktiskt inte helt med på tolkningarna. Överlag tror jag inte att F87 har problem med distorsion, den har problem med tonkurvan.

Titta noga på distkurvorna: tredjeton ligger nästan genomgående under 0,1% (60dB under grundtonen). Att andraton vid högre volym går uppåt och över 1% (-40dB) låter faktiskt inte illa. Man kan testa sig själv med att starta en tongenerator i flera instanser och lägga ut en grundton plus flera övertoner. Andraton låter inte illa ens vid 2%, men tredjeton hörs så smått vid 0,1% och låter illa redan vid 0,3% (-50dB).

Många andra element som vi allmänt anser låter rent och bra har mer dist än F87.

Att det skär i öronen över 2kHz är inget att bekymra sig över - 2W ren ton över 2kHz är inte vackert. Då håller de flesta för öronen oavsett dist.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-13 16:16

Undrar om de från LTS som hade med den till arkenmässan och visade upp högtalaren verkligen hade lyssnat till den, eller vet vad man borde förvänta sig för ljud, tex med jämförelse mot OA12?

Men kan väl kanske tänka sig att just OA12 var en mycket lyckad konstruktion som står sig mycket bra än idag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 16:27

@grafpro

Distorsionen var klart hörbar (som beskrivet) även vid moderata lyssningsvolymer och när man kom in i problemområdet skar det verkligen i öronen på liknande sätt som vid runrig-låten. Man hörde att det inte var en ren ton.

Den ålande tonkurvan tolkar jag som någon slags resonansfenomen i membranet/upphängning?

Vad som gått fel har jag ingen aning om men min misstanke är att det kanske inte lyssnades på tillräckligt varierad musik och under tillräckligt många olika betingelser under konstruktionen/lyssningstester? Hela konceptet känns helt enkelt inte färdigkonstruerat på så många fronter och kanske ansåg man sig tvungna att lansera den trots det? Who knows? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-13 16:47

Jag skulle vilja ge några kommentarer. I princip håller jag med Grafpro vad gäller dist.

Nu är distmätningarna utförda med 0,5 meter mikavstånd. Då kan man tänka sig att om man vill mäta dist som är jämförbar med andra distmätningar så mäter man med mikavst 1,0 meter och 90 dB SPL.

I det här fallet är det enkelt för det motsvarar 0,5 meter och 96 dB SPL och en sådan kurva finns. Det är den kurva som är i mitten.

I hela området mellan 1 kHz och 2 kHz ligger 2a och 3e ton mellan-50 och -60 dB. Det är ganska bra. Man kan också se att 3e-ton inte överstiger -50 dB från ungefär 300 Hz och uppåt vilket också är bra. 2a-tonen är däremot högre i nivå men den är å andra sidan inte lika illaljudande.

Det jag skulle vilja ha sett är 4e, 5e och 6e ton samt 7e 8e 9e ton. Då kan man mer avgöra om disten är hörbart aggresiv eller inte. Speciellt om man jämför distförändring med nivåförändring. Finns det högre ordningens övertoner som sticker iväg? I så fall är det dessa som hörseln detekterar. Tonkurvan kommer säkerligen in och spelar spratt vad gäller det subjektiva omdömet. Vill man vara säker på att det är dist som är boven så bör man kontrollera detta noga.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 17:30

Ok skall försöka se om det går att plocka fram sådana kurvor.

Skall försöka göra lite mätningar specifikt vid problemområdet och se hur övertonsspektrat ser ut där.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-13 18:35

grafpro skrev:Titta noga på distkurvorna: tredjeton ligger nästan genomgående under 0,1% (60dB under grundtonen). Att andraton vid högre volym går uppåt och över 1% (-40dB) låter faktiskt inte illa. Man kan testa sig själv med att starta en tongenerator i flera instanser och lägga ut en grundton plus flera övertoner. Andraton låter inte illa ens vid 2%, men tredjeton hörs så smått vid 0,1% och låter illa redan vid 0,3% (-50dB).


Fast vid 102 dB, som motsvarar 96 dB vid 1 meter, når tredjetonen -50 dB. Vid samma område toppar andratonsdistorsionen smalbandigt -30 dB. Jag har diskanter som jag måste spela på vid nivåer om ca 120 dB - i samma frekvensområde - för att få så hög andratonsdist och då är ändå tredjetonsdisten betydligt lägre!

T ex Scan-Speak D2608 ligger på -43 dB vid 110 dB, 2:a-ton, vid 2 kHz... vid 3 kHz har dessutom distorsionen fallit kraftigt!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-13 19:56

petersteindl skrev:Det jag skulle vilja ha sett är 4e, 5e och 6e ton samt 7e 8e 9e ton. Då kan man mer avgöra om disten är hörbart aggresiv eller inte. Speciellt om man jämför distförändring med nivåförändring. Finns det högre ordningens övertoner som sticker iväg? I så fall är det dessa som hörseln detekterar. Tonkurvan kommer säkerligen in och spelar spratt vad gäller det subjektiva omdömet. Vill man vara säker på att det är dist som är boven så bör man kontrollera detta noga.


Ytterligare en del finns här: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 3&start=80
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-13 19:59

grafpro skrev:Många andra element som vi allmänt anser låter rent och bra har mer dist än F87.


Måste även kommentera detta. Disten vid 102 dB @ 0,5m når maximalt ca -30 dB eller 3,16%, vid en nivå som motsvarar 96 dB på en meter. Vilka element som har över 3% dist vid normal lyssningsnivå anses låta rent och bra, menar du? :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 20:29

Nu har är de högre ordningens övertoner upplagda på CP.
Kan kanske den fantastiska äggmannen göra en lika snygg citering som förra gången så det synns här? :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 20:40

Skall försöka få till vattenfallsmätningar ikväll med. Eftersom F87 är modifierat så kan det vara spännande att jämföra dem.
De på B200:s hemsida indikerar att det finns någonslags efterklang över 2 kHz. Det är två långa "korvar" som drar iväg där.

Men måste mäta hur det ligger till med F87 specifikt, i det enskilda fallet ;)

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-14 12:48

jonasp skrev:
grafpro skrev:Titta noga på distkurvorna: tredjeton ligger nästan genomgående under 0,1% (60dB under grundtonen). Att andraton vid högre volym går uppåt och över 1% (-40dB) låter faktiskt inte illa. Man kan testa sig själv med att starta en tongenerator i flera instanser och lägga ut en grundton plus flera övertoner. Andraton låter inte illa ens vid 2%, men tredjeton hörs så smått vid 0,1% och låter illa redan vid 0,3% (-50dB).


Fast vid 102 dB, som motsvarar 96 dB vid 1 meter, når tredjetonen -50 dB. Vid samma område toppar andratonsdistorsionen smalbandigt -30 dB. Jag har diskanter som jag måste spela på vid nivåer om ca 120 dB - i samma frekvensområde - för att få så hög andratonsdist och då är ändå tredjetonsdisten betydligt lägre!

T ex Scan-Speak D2608 ligger på -43 dB vid 110 dB, 2:a-ton, vid 2 kHz... vid 3 kHz har dessutom distorsionen fallit kraftigt!


jonasp skrev:
grafpro skrev:Många andra element som vi allmänt anser låter rent och bra har mer dist än F87.


Måste även kommentera detta. Disten vid 102 dB @ 0,5m når maximalt ca -30 dB eller 3,16%, vid en nivå som motsvarar 96 dB på en meter. Vilka element som har över 3% dist vid normal lyssningsnivå anses låta rent och bra, menar du? :)


Du har naturligtvis alldeles rätt i sak och siffror, men det visar också hur lurigt det är med distorsionssiffror. Även bra element kan ha en liten topp av en eller annan överton, och vice versa, dåliga element kan ha ett band av låg THD. Mätningen är också lurig, man kan experimentera med olika avstånd, olika nivåer och olika placering av mikrofonen och få ganska olika resultat. Både siffror och kurvor måste tolkas som av en psykolog.

Nog kan vi vara överens om att F87 ÖVERLAG har hyggligt låg distorsion, påtagligt lägre än exempelvis någon SC165 (inklusive B65oaII) och påtagligt lägre än 9710. Inte riktigt som 8542 och 8545 - och bör därmed låta någorlunda rent. Men det gör den inte och min slutsats är att det är de kraftiga svängningarna i tonkurvan i mycket smala frekvensband. Vissa toner blir orimligt starka och skär i öronen.

Men de ligger huvudsakligen över 2kHz och dämpas någorlunda med mitt förslag till nytt filter. http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... &start=130
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-14 13:35

Jag är helt enig i att om elementet ska fungera ska outputen över 2 kHz dämpas kraftigt.

Sen låter ju distorsionen olika beroende på hur den uppstår och klingar av också. Om det finns hög energilagring hos elementet i disttoppen vid ca 2,2 kHz så är det inte konstigt att ljudet blir både skärande och grötigt när man drar på...

Jag har mätt på många element och i området runt 2 - 4 kHz blev jag besvärad av F87 på mycket lägre nivå. Jag lyssnar alltid på element samtidigt som jag mäter på dem, det ger värdefull input till var problemen finns och hur problemen låter.

Det här är ett exempel på ett lågdistorderande element. 96 dB @ 0,5m. (Edit: det här är Visaton AL200)

Bild
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ollen
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2008-05-12
Ort: Lerberget

Inläggav ollen » 2012-03-14 15:29

Eftersom 9710 har nämnts i tråden undrar jag om någon har tillgång till dess distorsions-uppgifter. Vad betyder t.ex. grafpros kommentar om "påtagligt" högre än F87? Gäller det hela frekvensområdet?

Det nämns emellanåt att 9710 har bra egenskaper i mellanregistret, vilket är dess arbetsområde i OA6 II - som enligt många låter bra (jag har inte mina egna färdiga för lyssning ännu). Kanske skulle det finnas möjlighet till förbättring (förutsatt att distorsionen är låg eller åtminstone hanterbar) om filtret kompletteras med en serielänk parallellt över elementet (för att trycka ner puckeln vid 3-4 kHz) och det delas lite lägre och brantare mot andra diskanter än MT20.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-14 15:33

Det måste ju vara meningslöst att använda ett bredbandselement som inte kan spela över 2 kHz? En lämplig woofer hade varit bättre? Då slipper man ju hela problematiken?
Vindlingen i tonkurvan måste ju bero på något? Den lätta konen, högt Vas, låg elektrisk och mekanisk dämpning. Strömningsmotstånden kan inte göra underverk? Jag kan testa att proppa lådan helt full och se vad som händer?
Men basen kommer bli lidande med höjt Q-värde.

Ditt filter får ju det att låta mycket bättre men faktum är ju att det är ett sätt att komma runt en fundamental svaghet i F87 och man frångår ju hela konceptet med OA5-MMX?
Konstruktionen bygger ju på F87.

Man kan säkert göra en annan variant med annat element och lutning på det men då är det något helt annat än OA5?

Så jag ser ingen annan slutsats än att F87 är olämplig som bredbandselement och ersättare till 9710 då det inte kan användas över 2 kHz?

Är vi eniga om det?

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-14 15:45

ollen skrev:Eftersom 9710 har nämnts i tråden undrar jag om någon har tillgång till dess distorsions-uppgifter. Vad betyder t.ex. grafpros kommentar om "påtagligt" högre än F87? Gäller det hela frekvensområdet?


Nu börjar det blir lite rörigt i själva diskussionen eftersom det finns en jättelång tråd på carlssonplanet och en ganska lång här, som då och då börjar om på ruta ett. Det kan man förstå, det tar timmar att gå igenom allt på båda ställena. Skulle behövas en ny tråd med en ordentlig resumé för den som kommer in nu. Men vem ids göra den?

Svar på frågan: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 3&start=80
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-14 20:03

Jag tror ändå att det går att få till ljudet om man delar vid 2 kHz och ändrar på diskantplattan. Hade varit kul om någon som är betydligt mer insatt än undertecknad i ortoakustiska högtalare av 70-talstyp kunde ha en åsikt i denna fråga!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-14 20:23

PappaBas skrev:Det måste ju vara meningslöst att använda ett bredbandselement som inte kan spela över 2 kHz?


Det beror väl på hur bra det är i basområdet?

Känsligheten är en annan fråga - det är väl ett högkänsligt element, hur många ersättningabasar når upp till det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-14 20:46

Har ju egentligen inte undersökt hur bra den är i basen.
Grafpro har ju mätt, jag har mest lyssnat och jag tycker det är bra.
Men ett riktigt baselement är ju säkert mycket bättre?
Känsligheten går ju i vilket fall förlorad när man måste dela dels tidigt och sedan brant på F87?

Alltså jag är i valet och kvalet att antingen modifiera dem fullt med nytt filter, gullfiberdämpning ovan F87, nytt diskantarrangemang eller sälja av dem för det känns inte bra att något inte är så bra det kan vara?

Jag lär ju inte få mer för modifierade tyvärr.

Hur hade Visaton AL200 funkat?

Skall jag modda så gör jag hellre OA14-MMXII ;)

Tyvärr har jag inte alls kunskap att ro iland något sådant.

Användarvisningsbild
ollen
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2008-05-12
Ort: Lerberget

Inläggav ollen » 2012-03-15 00:50



grafpro, jo jag har ju faktiskt följt den högintressanta tråden på planeten. Hade dock glömt att efterfrågade uppgifter i form av dina redovisade data finns där (10 sidor tillbaka) - tack för att du delar med dig.

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Inläggav n-puh » 2012-03-15 02:51

Hänger inte riktigt med här. Står sig inte F87 som ett ersättningselement för 9710 i pop-boxen, OA5 och 6 eller är resultatet en besvikelse över att det nya elementet inte lyfter dessa modeller till ett välljud av modernare konstruktioner?

Jag har förstått MMX som en pop-box med lägre dist för de hifi-arkeologist intresserade.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-15 03:59

n-puh skrev:Hänger inte riktigt med här. Står sig inte F87 som ett ersättningselement för 9710 i pop-boxen, OA5 och 6 eller är resultatet en besvikelse över att det nya elementet inte lyfter dessa modeller till ett välljud av modernare konstruktioner?

Jag har förstått MMX som en pop-box med lägre dist för de hifi-arkeologist intresserade.


Elementet har väl vissa problem över 2000 Hz = inte så kul i OA5, OA6 etc.

Sedan kan man väl förvänta sig ett visst mått av välljud om man skall betala 10000 kr för en byggsats som MMX... för de pengarna kan man ju t ex få ett par nya OA51.LE2...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-03-15 15:05

Det är ju märkvärdigt tyst från konstruktören. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-03-15 15:35

KarlXII skrev:Det är ju märkvärdigt tyst från konstruktören. :?


Du menar med vilken frenesi han normalt diskuterar semantik och andra stuntsaker med väldigt många ord? 8)

Enligt uppgift så har han och SSC blivit så ledsna av kritiken att de inte vill kommentera. Det är ju seriöst beteende.

Jag tror få hade sagt något om högtalarna hade kunna provlyssnas före försäljning (de kan de i o f s numera men inte när de började säljas) och/eller att de kunde lämnas tillbaka när de inte uppfyller förväntningarna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-15 15:50

Naqref skrev:
KarlXII skrev:Det är ju märkvärdigt tyst från konstruktören. :?


Du menar med vilken frenesi han normalt diskuterar semantik och andra stuntsaker med väldigt många ord? 8)

Enligt uppgift så har han och SSC blivit så ledsna av kritiken att de inte vill kommentera. Det är ju seriöst beteende.

Jag tror få hade sagt något om högtalarna hade kunna provlyssnas före försäljning (de kan de i o f s numera men inte när de började säljas) och/eller att de kunde lämnas tillbaka när de inte uppfyller förväntningarna.



Om det är så att de är ledsna och inte vill kommentera/hjälpa till så tycker jag att någon MMX-kund bör ringa till HiFi-kit och berätta läget och be dem sluta sälja produkten tills dess att någon (SSC?) rett ut hur man kan lösa problemet.
Det blir ju en massa Bad Will för dem (HiFi-kit) om de säljer en produkt som är undermålig och där den som står bakom produkten blivit vidtalad om problematiken (vilket jag ju vet att PappaBas har gjort) och inte agerar.

Mvh

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 18:57

Nu har jag lagt upp lite vattenfallskurvor på CP :)

Kommentera och kom gärna med synpunkter och infall!

Angående det rent praktiska ämnar jag att precis göra det som föreslogs.
Jag kommer kontakta hifi-kit (jag tror tct98 kommer göra samma sak.) och påtala mitt missnöjde och referera till mätningar och de trådar som finns här och på CP.

Med förlov vet jag att omdömmen om högtalare helt klart kan variera mellan personer. Men i fallet MMX har en väldigt stor skara erfarna öron veriferat problemen. Dessutom visar och kvantifierar flera mätningar de brister som finns.

Då inget ännu hörsammats från SSC eller kontruktören så är mitt personliga omdöme i alla fall att den är så illa konstruerad att jag avråder från köp av både MMX och F87 i det skick de är nu, då graden av välljud som kommer ur dem inte på något sätt motsvarar den monetära insatsen.

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-03-15 20:10

Sökte efter lite lyssniningsintryck av mmx.
Kunde konstatera att det inte är entydigt dåligt.
Läste vad det står på Hifikit, där det jämförs med OA5 märkväl.
Likaså har väl IÖ också beskrivit dem som föbättrade OA5.
Det finns ju också SSC tips om modifiering.
Läste t.ex. om mer dämpning bakom basen.
IÖ skriver också följande i en tråd.

De flesta tycks stanna vid ungefär -4 dB, vilket även ger en energikurva
som rätt mycket liknar dem som Stig själv valde och mätte upp för sina
70-talskonstruktioner, men vill man ha en så rät energikurva som möjligt
är det snarare mellan 0 och -2 dB man skall sikta på.

Om man väljer att dämpa diskantregistret mycket mer än 4 dB, så kan
det vara en poäng att samtidigt öka seriespolen för basen från 0,6 mH
till kanske 0,75 mH eller kanske till och med uppåt 1 mH om man dämpar
diskantregistret mycket. För att vidmakthålla en mjuk övergång mellan
registren alltså.

Det talas alltså om OA5 här också.
Undrar jag om de verkligen är så dåliga som t.ex. svängt över till i åsikt?

Har någon testat 1 mH och dämpade diskanter?
IÖ skriver ju också att man kan dämpa diskanterna olika.
Har någon testat detta?

Är inte egentligen mmx en bra modern variant som entusiasthögtalare, en upphottad OA5?

Jag har inte lyssnat på dem kan tilläggas, men innehade ett par OA4 en kortare period. Vilka jag tyckte hade sina poänger ljudmässigt. Om man nu gillar det ljudet, så tror jag knappast att mmx är en så pass dålig högtalare som det framställs.

Skulle vara kul att lyssna på dem för att själv bilda sig en relevant uppfattning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 20:42

Så här ser konstruktörens mätningar ut.

Bild

Vad jag kan se i impedanskurvan så ser den inte så bra/jämn ut från 270 Hz till 500 Hz fast egentligen upp till strax under 1 kHz. Det finns även konstigheter från 2 kHz - 4,5 kHx. Sådana krusningar brukar synas som förhöjd dist i distorsionsmätningar.


Bild
Tonkurvan då? Ja, det här är tonkurvorna. Nu är det så att jag inte vet om de representerar 0 grader= On Axis; 30 grader = 30 grader Off Axis och 60 grader = 60 grader Off Axis. 0 grader skulle i så fall vara rakt upp i taket.

Men det kan även vara så att alla kurvor är i 90 graders vinkel d v s 0 grader = direktljud och 30 grader = 30 grader horisontellt inåt från direktljud och 60 grader = 60 grader horisontellt inåt d v s längs med högtalarväggen.

Men jag vet inte. Jag kan inte se att det framgår i texten. Kurvorna är ur byggbeskrivningen som finns på CP.

Själv föredrar jag att se direktljudet som 0 grader och vinklarna i relation till direktljudet. I så fall skulle direktljudet representeras av 90 grader Off Axis på basen vertikalt sett.

Det är inte lätt med rymdvinklarna i sådana konstruktioner. Stig Carlsson var fenomenal på att tänka tredimensionellt i radianer.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 20:47

@StefanH

Been there done that :) Allt detta testade vi i början.

Din kommentar aktualliserar egentligen att det hela behöver sammanställas så småningom. Jag förstår att inte alla orkar tröska igenom allt på CP.

Vi har redan gjort allt det där, vad MMX saluförs som kan du bilda dig en uppfattning om genom att titta på Carlssonplanets sida för MMX där finns det beskrivet hur den framtogs och vad målsättningen var.

Anledningen till att det var OA5 man utgick från när man skulle konstruera en "modern ortoakustisk högtalare" var enligt konstruktören att den "inte var konceptuellt begränsad" utan att det var elementen som satte gränsen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-15 21:06

StefanH skrev:Jag har inte lyssnat på dem kan tilläggas, men innehade ett par OA4 en kortare period. Vilka jag tyckte hade sina poänger ljudmässigt. Om man nu gillar det ljudet, så tror jag knappast att mmx är en så pass dålig högtalare som det framställs.

Hur kan du ens gissa hur de låter om du inte lyssnat på dem?

/ B

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-03-15 21:25

Jo det kan man anta iom att de nya elementen är bättre än de gamla.

Pappabas har svängt ifrån att vara lyrisk till nuvarande besvikelse. Är det endast beroende på att nyhetens behag har lagt sig, eller har förväntningarna ökat?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 21:34

@StefanH
Om du bemödat dig med att läsa på sidan innan i denna tråd hade du sett att samma fråga ställts av petern och dessutom besvarats av mig.

Jag tror att tct98 har haft en liknande erfarenhet som jag beskriver där.

Det kan framstå som att jag svängt. Men som jag också säger i tråden tidigare så framhåller jag fortfarande att det finns bra saker med dem och att under vissa betingelser så funkar det bra.
T22:orna är jättefina element och en rejält uppgradering från originalen. Basförmågan i MMX gillar jag.
Det finns kapacitet men det kräver radikal omkonstruktion.
Med de förbättringar som föreslagits så kommer man säkert upp till en helt ok nivå.

Men jag tror inte att det trots de föreslagna modifieringarna motsvarar den nivå man kan få genom att köpa t.ex LE2 eller att helt enkelt renovera något gammalt par av OA12 med nya element t.ex.
Framför allt inte till en nivå jag tycker motsvarar pengarna och arbetet jag lagt ner?
Senast redigerad av PappaBas 2012-03-15 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-15 22:16

StefanH skrev:Jo det kan man anta iom att de nya elementen är bättre än de gamla.

Är dom? Men låter sämre?

Ursäkta om jag låter grinig, men det är knappast möjligt att anta vad som är bättre, eller förmoda om man hellre vill använda det ordet, om man inte själv har lyssnat. Läser man tidiga beskrivningar så ska ju MMX vara bättre på allt iom de bättre elementen och den nyare konstruktionen. Nu när man läser denna tråd så känns det som MMX är ett klart misslyckande - eller åtminstone inte färdig.

Har bara lyssnat på dessa högtalare vid ett tillfälle och det var i en stor studio i Radiohuset. Knappast en miljö som högtalarna är konstruerade för. Men det lät inte bra, helt klart. Svårt att peka på någon enskild detalj men det kom helt enkelt inte musik ur dem. Det lät, det lät tillräckligt högt för den stora lokalen, det var bra bas, diskant osv. Men det var inte homogent, det kändes aldrig äkta. Vari eventuella problem ligger har jag inte kompetens nog att avgöra, men återgivningen låg långt ifrån mitt ideal.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2012-03-15 22:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-15 22:20

Du kan lyssna på massor av musik och aldrig märka problemet. Fram tills mitt Runrig-spår kom på var kommentarena om högtalaren bara att diskantnivån skulle behöva plockas ned. Där är gott om potential i högtalaren och jag håller inte med i dissandet av elementet, å andra sidan har jag hört väldigt mycket mindre av det än vissa andra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-15 22:23

StefanH skrev:Jo det kan man anta iom att de nya elementen är bättre än de gamla.

Pappabas har svängt ifrån att vara lyrisk till nuvarande besvikelse. Är det endast beroende på att nyhetens behag har lagt sig, eller har förväntningarna ökat?



Nedan presenteras mina intryck:

Ledsen att säga det, men de låter faktiskt ingen vidare. Och då de kostar 10000kr/byggsats så tycker jag att man bör kunna förvänta sig mycket mer än så!
Men visst, de låter mycket bättre än original OA5, men det säger inte så mycket med tanke på hur illa de högtalarna låter.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-15 22:27

Nattlorden skrev:Du kan lyssna på massor av musik och aldrig märka problemet. Fram tills mitt Runrig-spår kom på var kommentarena om högtalaren bara att diskantnivån skulle behöva plockas ned. Där är gott om potential i högtalaren och jag håller inte med i dissandet av elementet, å andra sidan har jag hört väldigt mycket mindre av det än vissa andra.


Jomenvisst, men det är väl också det som till stor del skiljer dåliga från bra högtalare, dvs förmågan att kunna återge komplex musik på ett vettigt sätt. Att kunna spela någerlunda bra på "HiFi-musik" klarar de flesta högtalare enligt min åsikt.
Sen kanske det inte är så mycket fel på elementen som det är på själva grundtanken. Menar då att ha flera element som, nästan alla, ger upphov till tidiga relflexer från högtalarväggen och dessutom interfererar med varandra.
Kanske är denna typen av konstruktion hopplös på just "komplex musik"?
Bara en fundering.. :)

Ps. Jag tyckte aldrig att diskantnivån var "för hög" bara att det lät "orent".
Ds.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 22:31

Nattlorden skrev:Du kan lyssna på massor av musik och aldrig märka problemet. Fram tills mitt Runrig-spår kom på var kommentarena om högtalaren bara att diskantnivån skulle behöva plockas ned. Där är gott om potential i högtalaren och jag håller inte med i dissandet av elementet, å andra sidan har jag hört väldigt mycket mindre av det än vissa andra.


nja jo det var så att den belyste problemet. Men när man vet om det så märker man det på väldigt mycket musik tyvärr.
Men som det visats så är det inte diskanten som är problemet utan det är att F87 ju inte mår bra av att spelas över 2 kHz.
Det kanske egentligen inte är ett fantastiskt dåligt element, men det har graverande brister och framför allt är det nog inte lämpligt som det används i denna konstruktion.

Men jo du har rätt, spelar man musik som inte har mycket i området 2-4 kHz så är det inga problem :roll:

Med de fixar som föreslagits och med viss typ av musik och framför allt rätt typ av rum (riktigt riktigt högt i tak) så blir det nog bra. :)

Men skall jag välja musik för att kunna spela den på mina högtalare?

Jag kan inte heller öka takhöjden utan att grannarna ovan har synpunkter.... :lol:
Senast redigerad av PappaBas 2012-03-15 22:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-15 22:32

UnholyRishna skrev:Men visst, de låter mycket bättre än original OA5, men det säger inte så mycket med tanke på hur illa de högtalarna låter.

Nu har jag inte lyssnat på OA5:or på VÄLDIGT länge, men då (typ slutet på 60-talet) lät de väldigt bra. Jag arbetade i Gamla Stan (Sthlm) och nära oss fanns en skivbutik som drevs av en äldre dam med käpp. Mest klassiskt men även jazz - och lite avancerad rock typ Emerson Lake & Palmer. Demoanläggning var en Thorens skivspelare (med Shure-pickup), en Dynaco rörförstärkare och ett par OA5:or. Ur denna anläggning kom det MUSIK! Det hände titt som tätt att jag köpte hem skivor som jag blev besviken på därför att den inte lät som i butiken (jag hade då en ERA skivspelare, Sansui AU999 förstärkare och ett par Celestion Ditton 25 högtalare - grejor som av många ansågs mycket bättre än de i affärn.

Långt senare insåg jag att sådant som borde vara bättre inte alltid är det. Typ MMX.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-15 22:34

PappaBas skrev:Men skall jag välja musik för att kunna spela den på mina högtalare?


Du skall nog inte spela något som givits ut efter att Stig slutade sälja OA-5. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 22:37

:D där har du nog en klartsynt iaktagelse ;)

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-15 22:48

Bill50x skrev:
UnholyRishna skrev:Men visst, de låter mycket bättre än original OA5, men det säger inte så mycket med tanke på hur illa de högtalarna låter.

Nu har jag inte lyssnat på OA5:or på VÄLDIGT länge, men då (typ slutet på 60-talet) lät de väldigt bra. Jag arbetade i Gamla Stan (Sthlm) och nära oss fanns en skivbutik som drevs av en äldre dam med käpp. Mest klassiskt men även jazz - och lite avancerad rock typ Emerson Lake & Palmer. Demoanläggning var en Thorens skivspelare (med Shure-pickup), en Dynaco rörförstärkare och ett par OA5:or. Ur denna anläggning kom det MUSIK! Det hände titt som tätt att jag köpte hem skivor som jag blev besviken på därför att den inte lät som i butiken (jag hade då en ERA skivspelare, Sansui AU999 förstärkare och ett par Celestion Ditton 25 högtalare - grejor som av många ansågs mycket bättre än de i affärn.

Långt senare insåg jag att sådant som borde vara bättre inte alltid är det. Typ MMX.

/ B


Tja, var och en är ju berättigad till sin åsikt. Jag har ägt ett par OA5typII själv (obs, original, ej hemmabygge), och farsan har fortfarande ett par. Och nä, jag tycker de låter riktigt illa! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 22:57

Runrig? :) Är det en runsten? Kanske en Whisky? A double Runrig, please! :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-15 22:59

petersteindl skrev:Runrig? :) Är det en runsten? Kanske en Whisky? A double Runrig, please! :)


http://open.spotify.com/track/3YSEnLTPD6VdHWLWqyc5bZ
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 23:05

@Peter S
Motsvarar inte de där "krusningarna" ganska exakt resonanstopparna i vattenfallsdiagrammen och distortionsmätningarna?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 23:11

jonasp skrev:
petersteindl skrev:Runrig? :) Är det en runsten? Kanske en Whisky? A double Runrig, please! :)


http://open.spotify.com/track/3YSEnLTPD6VdHWLWqyc5bZ


Jag var inte så långt ifrån för Loch Lomond ligger väl i whiskytrakter? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 23:16

PappaBas skrev:@Peter S
Motsvarar inte de där "krusningarna" ganska exakt resonanstopparna i vattenfallsdiagrammen och distortionsmätningarna?


Jo, det brukar vara så att olinjäriteter slår igenom till impedanskurvan.

Skulle jag mäta högtalaren så skulle jag mäta såsom lilltroll och jag mäter totalljud. Det är en metod som motsvarar väldigt väl med hur man upplever ljudet och man ser väldigt väl skavanker i tonkurvan.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 23:18

petersteindl skrev:
jonasp skrev:
petersteindl skrev:Runrig? :) Är det en runsten? Kanske en Whisky? A double Runrig, please! :)


http://open.spotify.com/track/3YSEnLTPD6VdHWLWqyc5bZ


Jag var inte så långt ifrån för Loch Lomond ligger väl i whiskytrakter? :)


Det låter jättefint ur mina datorhögtalare som står på golvet under datorbordet :) De kostar 100 spänn 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-15 23:22

PappaBas skrev:@Peter S
Motsvarar inte de där "krusningarna" ganska exakt resonanstopparna i vattenfallsdiagrammen och distortionsmätningarna?


Jo självklart. Knyckarna på impedanskurvan är resonanser och de syns i tonkurvan, i distmätningen och i vattenfallskurvorna. Den långsamma avklingningen i vattenfallskurvan kan också förklara varför disttopparna låter mer illa än nivån antyder att den skulle göra.

I samtliga kurvor ser man spår av samma grundläggande fenomen.

Edit: nu är jag inte Peter S men jag kan vara rätt eggstrem ändå.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-15 23:27

petersteindl skrev:
jonasp skrev:
petersteindl skrev:Runrig? :) Är det en runsten? Kanske en Whisky? A double Runrig, please! :)


http://open.spotify.com/track/3YSEnLTPD6VdHWLWqyc5bZ


Jag var inte så långt ifrån för Loch Lomond ligger väl i whiskytrakter? :)


Bild
Loch Lomond Distilley
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 23:44

8O
Ser ju ut som typ Svenska foders anläggning i Tågarp?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-15 23:47

PappaBas skrev:8O
Ser ju ut som typ Svenska foders anläggning i Tågarp?


Det är inte alla som är små, charmiga, gamla och med liten produktion. Loch Lomond producerar 12½ miljoner liter om året (80% grainwhisky, 20% malt)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2012-03-16 00:41

Jag var nog en av dom första att beställa MMX. Läste allt som fanns skrivet och det kunde ju inte bli fel. En superduktig konstruktör som har utvecklat en historisk produkt och rättat till alla svagheter.
Det var den första högtalare jag satt ihop själv så klart att jag tyckte den lät bra.
I samma veva hade jag börjat läsa LTS tidningen och ett avsnitt om processade inspelningar som inte lät bra i "bättre" utrustning.
Det var här både jag och min fru reagerade att viss musik (gärna av den lugnare typen ) lät riktigt bra. Men gamla favoriter som red hot chili pepper var jobbig att lyssna på. Självklart var svaret på det att det var nog en dålig inspelning. Med tiden noterades att det var f-n vad många dåliga inspelningar som gjorts. Det hände att nyinköpta cd spelades i ett par minuter för att sedan hamna i hyllan.
Så tack vare CP och Faktiskt.se så kunde vi få ägare till MMX konstatera efter ett tag att något var nog skumt.
Och där är vi ju nu. Ett imponerande arbete av många inblandade har plötsligt producerat mätresultat och synpunkter om en högtalare som inte hade många kända data överhuvudtaget. Ett stort tack för det. :D

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-16 00:45

Okej jag tror faktiskt vi är i mål nu ! :)

Jag tolkar det som att det nu är rätt komplett utrett av vilka tekniska anledningar MMX inte lever upp till förväntningarna.

Om folk inte misstycker kommer jag att skriva en sammanfattande redovisning av de olika mätningar och slutsatser som länkats här av Grafpro, mig och alla andra i dessa trådar.
Sedan en sammanställning med bilder och filterdiagram av de förbättringar nuvarande ägare kan göra.
Allt detta tänkte jag lägga i första posten i denna tråd.
Så slipper vi fragmenteringen av information och att folk ställer om frågor för att de inte orkat läsa igenom 30 sidor tråd här och på CP :lol: och kan så att säga lägga detta till handlingarna.

Jag har lärt mig otroligt mycket på att undersöka detta och även haft det stora nöjet att träffa alla spännande personligheter här inne, flera av dem även ute i den riktiga världen!
Jag är oerhört tacksam och fascinerad vilken hjälpsamhet och kunskap som faktiskt finns här på forumet 8)

Enda smolket i bägaren är det helt enkelt oprofessionella sätt detta hanterats på av SSC och konstruktören.
Hans andra alster låter ju helt fantastiskt men i fallet MMX tycker jag hans eget epitet "Hobbyhögtalartillverkare" är passande.

Men det är ju inget att sura över, utan detta hade jag ju inte fått de erfarenheter jag har nu :)

Håller på att återställa mina MMX till originalskick och sedan blir det hifimagasinet för dem.

Än en gång fantastiskt tack till alla som har bidragit!

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-16 10:48

petersteindl skrev:Så här ser konstruktörens mätningar ut.

Bild

Vad jag kan se i impedanskurvan så ser den inte så bra/jämn ut från 270 Hz till 500 Hz fast egentligen upp till strax under 1 kHz. Det finns även konstigheter från 2 kHz - 4,5 kHx. Sådana krusningar brukar synas som förhöjd dist i distorsionsmätningar.


Bild
Tonkurvan då? Ja, det här är tonkurvorna. Nu är det så att jag inte vet om de representerar 0 grader= On Axis; 30 grader = 30 grader Off Axis och 60 grader = 60 grader Off Axis. 0 grader skulle i så fall vara rakt upp i taket.

Men det kan även vara så att alla kurvor är i 90 graders vinkel d v s 0 grader = direktljud och 30 grader = 30 grader horisontellt inåt från direktljud och 60 grader = 60 grader horisontellt inåt d v s längs med högtalarväggen.

Men jag vet inte. Jag kan inte se att det framgår i texten. Kurvorna är ur byggbeskrivningen som finns på CP.

Själv föredrar jag att se direktljudet som 0 grader och vinklarna i relation till direktljudet. I så fall skulle direktljudet representeras av 90 grader Off Axis på basen vertikalt sett.

Det är inte lätt med rymdvinklarna i sådana konstruktioner. Stig Carlsson var fenomenal på att tänka tredimensionellt i radianer.

MvH
Peter


Konstruktören använder uppenbart mätutrustning och mätmetoder från 60-talet. Då är det inte lätt att göra en högtalare för 2010-talet.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-03-16 12:32

grafpro skrev:Konstruktören använder uppenbart mätutrustning och mätmetoder från 60-talet. Då är det inte lätt att göra en högtalare för 2010-talet.


Nej, nu måste jag protestera. En mätmetod (tonkurvemätning) blir inte dålig för att någon har kommit på den för länge sedan.

Att konstruera en högtalare UTAN tonkurvemätning vore lika dumt nu som det var 1960. Och det var nog faktiskt vanligare 1960 att man inte mätte tonkurvan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-03-16 13:01

Svante skrev:
grafpro skrev:Konstruktören använder uppenbart mätutrustning och mätmetoder från 60-talet. Då är det inte lätt att göra en högtalare för 2010-talet.


Nej, nu måste jag protestera. En mätmetod (tonkurvemätning) blir inte dålig för att någon har kommit på den för länge sedan.


+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-16 13:50

Varje mätmetod har sina begränsningar och sina styrkor. Det gäller att veta hur resultatet från mätningar skall tydas på korrekt sätt. Vad vill man få fram i mätningen? Denna fråga är essentiell.

Att göra en akustiskt mätning är lätt, men att tyda resultaten är desto svårare och att rigga en mätuppställning som på ett korrekt sätt visar det man söker är inte heller lätt. Det är det som är en del av god ingenjörskonst.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-03-16 17:52

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-16 20:25

PappaBas skrev:Okej jag tror faktiskt vi är i mål nu ! :)

Jag tolkar det som att det nu är rätt komplett utrett av vilka tekniska anledningar MMX inte lever upp till förväntningarna.

Om folk inte misstycker kommer jag att skriva en sammanfattande redovisning av de olika mätningar och slutsatser som länkats här av Grafpro, mig och alla andra i dessa trådar.
Sedan en sammanställning med bilder och filterdiagram av de förbättringar nuvarande ägare kan göra.
Allt detta tänkte jag lägga i första posten i denna tråd.
Så slipper vi fragmenteringen av information och att folk ställer om frågor för att de inte orkat läsa igenom 30 sidor tråd här och på CP :lol: och kan så att säga lägga detta till handlingarna.


Utmärkt idé. Jag har också gjort en sammanfattning av mina bidrag och lagt på min sajt www.carlssonkult.se , under Modellerna->OA5MMX. Därmed lagt till handlingarna.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-03-16 21:49

celef skrev:+1

+1
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-16 21:57

Ragnwald skrev:
celef skrev:+1

+1


= x + 2
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-16 22:34

Jag är förundrad över Ingvars och SSC's totala ovlija att kommentera/hjälpa till med detta...

Ett exempel på riktigt dålig "damage control". Nåt har gått snett, att då sticka huvudet i sanden och inte leta efter en lösning gör ju ingen gladare, vare sig MMX kunder, SSC eller konstruktören själv.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-16 22:47

Jag tror att konstruktören inte vill berätta att han låtit SSC ändra på det filtret han själv föreslog... och SSC vill nog inte erkänna att man valde bort ett bättre filter av historiska snarare än kompetenta skäl.

Det är i alla fall vad jag kommit fram till när jag pusslar ihop kommentarer från olika håll...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 23:15

Vilka historiska skäl?

Problemen verkar ju ligga i drivelementet och inte i filtret. De problemen kan inte ett filter rätta till, annat än med delning under 1500Hz och brant - och något sådant filter undrar jag om IÖ någonsin tagit fram?

God tanke med högtalaren som dock verkar ha utvecklats till ett ganska dyrt självplock med för pengarna tveksamt värde.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-16 23:35

Har LTS varit inblandade på nåt sätt? annat än som målgrupp med viss rabatt.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-16 23:45

Och jag slänger in min lilla fundering igen: Går det att få en högtalare av denna typ att låta bra på komplex musik? Eller är det kört redan från början med tanke på de multipla elementen och de tidiga reflexer som högtalarväggen bidrar med? Jag menar bara att det borde bli en massa interferenser och grejs som "grumlar" till hela upplevelsen och därmed skapar ett "hårt" ljud?

Nån som tycker att jag är helt ute och cyklar? :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-16 23:56

UnholyRishna skrev:Och jag slänger in min lilla fundering igen: Går det att få en högtalare av denna typ att låta bra på komplex musik? Eller är det kört redan från början med tanke på de multipla elementen och de tidiga reflexer som högtalarväggen bidrar med? Jag menar bara att det borde bli en massa interferenser och grejs som "grumlar" till hela upplevelsen och därmed skapar ett "hårt" ljud?

Nån som tycker att jag är helt ute och cyklar? :D


Jag är inte helt säker på hur du menar men skillnaden mot 70-talarna (OD11-OA2212) är ju "bara" i mångt och mycket ett bas/mellanreg element som är lite uppvinklat och invinklat (och delat vid typ 2000Hz).

Jag har splelat alla varianter här hemma och grumligt och hårt behöver det ju inte bli.

Jag kommer speciellt ihåg när vi spelade 2212 med ett 2x300W Carversteg på näsblodsnivåer utan att det lät hårt eller ansträngt. :)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-17 00:00

UnholyRishna skrev:Och jag slänger in min lilla fundering igen: Går det att få en högtalare av denna typ att låta bra på komplex musik? Eller är det kört redan från början med tanke på de multipla elementen och de tidiga reflexer som högtalarväggen bidrar med? Jag menar bara att det borde bli en massa interferenser och grejs som "grumlar" till hela upplevelsen och därmed skapar ett "hårt" ljud?

Nån som tycker att jag är helt ute och cyklar? :D


Om det låter dåligt på okomplex musik då? Det är den nivån du skall ta dig till, tyvärr. :(
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-17 00:08

MagnusÖstberg skrev:Vilka historiska skäl?


"Sådan sorts filter har Stig aldrig haft i någon modell" ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-17 00:14

@unholy

Jag förstår hur du menar och håller delvis med.
Jag tror det är ett problem med ett element med extrem spridning som spelar så att säga rakt bakåt och framåt utan dämpning, det kommer ge kamfiltereffekter. Vidare ger konstruktionen problem med interferens mot bakväggen (elementet kommer interferera med sin spegelbild) och sedan gör avståndet till taket att takreflexen blir väldigt kraftig.

Lösningen är att vinkla elementet lite (eller lite mer) och kanske dämpa direkt bakom.

Det gjorde ju Stig redan på 70-talet 8) Vi behöver väl inte göra om hans "misstag" och uppfinna hjulet på nytt?

Så skulle man konstruera en "best of the best" urortoakustisk högtalare så kanske man skulle ta avstamp i 70-talet och dra nytta av bättre element och massa andra förbättringar man kommit på för just ortoakustiska högtalare sedan dess? Jag menar att med den kunskap man har fram till idag och efterklokhetens skarpa syn göra en modern take på en 70-talare?

Jag tror man kunnat få MMX att bli bra om man optimerat diskantplaceringen, kanske vinklat elementet lite grand och dämpat lite ovan eller direkt bakom det.
Men problemet är att F87 är obrukbart över 2 kHz... Vidare kommer det att stråla etter värre om man lutar det.
Så kontentan för mig är att MMX hade kunnat fås att fungera väldigt bra med lite modifikationer. Men det måste till ett helt annat element!

En kille på CP har tydligen modifierat Visaton BG20 och fått det att fungera avsevärt bättre! :) Det är ju ett billigt element. Det har nästan identisk tonkurva med F87 och han har i princip blivit av med resonanserna.

F87 kan säkert fås att fungera med annan drivning, kanske lite styvare membran och annorlunda dämpning? Måste det kunna spela till 10kHz? Sänker man kravet på bandbredd så är det säkert mycket lättare att få till någonting som fungerar utan en massa kompromisser? Jag menar alltså för de som vill ha ett uppgraderingselement till sina OA5/6? Uppgraderar man med T22 som ju faktiskt verkar motsvara reklamen för dem så borde man kunna släppa på det kravet lite?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-03-17 02:50

avr7000 skrev:Har LTS varit inblandade på nåt sätt? annat än som målgrupp med viss rabatt.


Det trycktes en byggbeskrivning i MoLt, men LTS hade ingen del i konstruerandet, vad jag vet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rylandes
 
Inlägg: 908
Blev medlem: 2006-10-29
Ort: Strängnäs

Inläggav rylandes » 2012-03-17 11:04

PappaBas

Det har varit spännande och intressant att följa dina vedermödor i denna och andra trådar.

För mig är OA5 en 60-tals konstruktion avsedd för monolyssning. Det har ju funnits ett antal entusiaster som försökt hålla högtalarna vid liv medelst olika typer av åtgärder på Philips elementet. Sen plockade ju IÖ/SSC fram F87 som ett utbyteselement. Hur bra det är har jag ingen aning om.

Efter det kom ju MMX'en som en modernare entusiasthögtalare. Där den flexibla diskantplaceringen gör den något mer lämpad för stereolyssning än originalet. Men i grunden är det fortfarande en monohögtalare.

I mitt tycke var OA5 gammal och förbisprungen redan när den slutade säljas i början av 70-talet. Möjligen har OA5MMX marknadsförts på ett über-entusiastiskt sätt.

Själv så gillar jag 70-talarna (OD11-OA2212), 50 serien har aldrig riktigt fallit mig på läppen. Så dina tankar om att modernisera 70-tals serien är något som jag haft under längre tid. Men då ska man nog inte utgå från en OA5.

---

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 12:10

avr7000 skrev:
UnholyRishna skrev:Och jag slänger in min lilla fundering igen: Går det att få en högtalare av denna typ att låta bra på komplex musik? Eller är det kört redan från början med tanke på de multipla elementen och de tidiga reflexer som högtalarväggen bidrar med? Jag menar bara att det borde bli en massa interferenser och grejs som "grumlar" till hela upplevelsen och därmed skapar ett "hårt" ljud?

Nån som tycker att jag är helt ute och cyklar? :D


Jag är inte helt säker på hur du menar men skillnaden mot 70-talarna (OD11-OA2212) är ju "bara" i mångt och mycket ett bas/mellanreg element som är lite uppvinklat och invinklat (och delat vid typ 2000Hz).

Jag har splelat alla varianter här hemma och grumligt och hårt behöver det ju inte bli.

Jag kommer speciellt ihåg när vi spelade 2212 med ett 2x300W Carversteg på näsblodsnivåer utan att det lät hårt eller ansträngt. :)

Stefan


Måhända är det så. Har inte varit direkt imponerad av de 70-talarna jag hört, men det begränsar ju sig förvisso till OA12 och OA14. OA116 har jag bara hört som hastigast och 2212 har jag aldrig sett ens.

Vad körde ni för musik på 2212:orna då?

Användarvisningsbild
Schimpans-AB
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Ugglebo

Inläggav Schimpans-AB » 2012-03-17 12:13

rylandes skrev:
Själv så gillar jag 70-talarna (OD11-OA2212), 50 serien har aldrig riktigt fallit mig på läppen. Så dina tankar om att modernisera 70-tals serien är något som jag haft under längre tid. Men då ska man nog inte utgå från en OA5.

---


+++

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 12:15

PappaBas skrev:@unholy

Jag förstår hur du menar och håller delvis med.
Jag tror det är ett problem med ett element med extrem spridning som spelar så att säga rakt bakåt och framåt utan dämpning, det kommer ge kamfiltereffekter. Vidare ger konstruktionen problem med interferens mot bakväggen (elementet kommer interferera med sin spegelbild) och sedan gör avståndet till taket att takreflexen blir väldigt kraftig.

Lösningen är att vinkla elementet lite (eller lite mer) och kanske dämpa direkt bakom.

Det gjorde ju Stig redan på 70-talet 8) Vi behöver väl inte göra om hans "misstag" och uppfinna hjulet på nytt?

Så skulle man konstruera en "best of the best" urortoakustisk högtalare så kanske man skulle ta avstamp i 70-talet och dra nytta av bättre element och massa andra förbättringar man kommit på för just ortoakustiska högtalare sedan dess? Jag menar att med den kunskap man har fram till idag och efterklokhetens skarpa syn göra en modern take på en 70-talare?

Jag tror man kunnat få MMX att bli bra om man optimerat diskantplaceringen, kanske vinklat elementet lite grand och dämpat lite ovan eller direkt bakom det.
Men problemet är att F87 är obrukbart över 2 kHz... Vidare kommer det att stråla etter värre om man lutar det.
Så kontentan för mig är att MMX hade kunnat fås att fungera väldigt bra med lite modifikationer. Men det måste till ett helt annat element!

En kille på CP har tydligen modifierat Visaton BG20 och fått det att fungera avsevärt bättre! :) Det är ju ett billigt element. Det har nästan identisk tonkurva med F87 och han har i princip blivit av med resonanserna.

F87 kan säkert fås att fungera med annan drivning, kanske lite styvare membran och annorlunda dämpning? Måste det kunna spela till 10kHz? Sänker man kravet på bandbredd så är det säkert mycket lättare att få till någonting som fungerar utan en massa kompromisser? Jag menar alltså för de som vill ha ett uppgraderingselement till sina OA5/6? Uppgraderar man med T22 som ju faktiskt verkar motsvara reklamen för dem så borde man kunna släppa på det kravet lite?


Nä precis, det verkar finnas en massa inbyggda problem med konstruktionen. Men måhända är det som du säger att man ändå kunnat optimera fram en högtalare som lät bra, trots att man behöll lite av originalidén. Men det kanske krävs andra prioriteringar och annorlunda element.
Jag hoppas verkligen att du hittar något du kan vara nöjd med i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-17 13:16

Sen får man ju hålla i tankarna på att det mesta Carlssonsamlandet/byggandet är hifihistoriskt. På det stora hela är det bara OA-51/52-modellerna som håller fullt ut om man skall jämföra dem med andra moderna konstruktioner. Att ha tron att MMX skulle sälla sig till den gruppen är att ta i för mycket. Vad konstruktionen visar är vad OA-5 kan prestera med moderna element, men det är fortfarande en OA-5 med alla de begränsningar som detta innebär.

Stig hade ju inte lagt ned modeller och gått nya vägar om han inte haft anledningar till det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-03-17 13:27

Nattlorden skrev:...men det är fortfarande en OA-5 med alla de begränsningar som detta innebär.

Den ska ju vara enligt IÖ "konceptuellt obegränsad". 8)

Nattlorden skrev:Stig hade ju inte lagt ned modeller och gått nya vägar om han inte haft anledningar till det.


Precis så. Synd bara att inte SSC har insett det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 13:27

Nattlorden skrev:Sen får man ju hålla i tankarna på att det mesta Carlssonsamlandet/byggandet är hifihistoriskt. På det stora hela är det bara OA-51/52-modellerna som håller fullt ut om man skall jämföra dem med andra moderna konstruktioner. Att ha tron att MMX skulle sälla sig till den gruppen är att ta i för mycket. Vad konstruktionen visar är vad OA-5 kan prestera med moderna element, men det är fortfarande en OA-5 med alla de begränsningar som detta innebär.

Stig hade ju inte lagt ned modeller och gått nya vägar om han inte haft anledningar till det.


+1

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2012-03-17 13:32

Så en låda med element uppåt skulle vara begränsad, men inte en där de är riktade framåt? Om jag nu ska hårdra dessa sakernas ting.

Den vanliga "apkistan" med en 4-6-tummare plus en dome dör tydligen aldrig. Eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 13:44

PerStromgren skrev:Så en låda med element uppåt skulle vara begränsad, men inte en där de är riktade framåt? Om jag nu ska hårdra dessa sakernas ting.

Den vanliga "apkistan" med en 4-6-tummare plus en dome dör tydligen aldrig. Eller?


Vad vill du ha sagt egentligen. Förtydliga kanske? Menar du att den enda skillnaden mellan de båda exemplen är vilken riktning baffeln har?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-17 16:16

Nattlorden skrev:Stig hade ju inte lagt ned modeller och gått nya vägar om han inte haft anledningar till det.


Nä kanske är det så... men jag känner mig faktiskt lite lurad? Jag trodde kanske för blint på det som stod i byggbeskrivningen.
Jaja är väl inte den förste eller siste som går på reklambrochyrer..
Men kontentan av det hela är att jag i alla fall måste avråda från MMX och F87 då de inte på något sätt kan anses vara prisvärda?

Har börjat ett DYI-projekt i vart fall, bara för att lära mig mer :)
De senare modellerna gör ju andra så väldigt mycket bättre (Larsen etc) så det tänker jag inte ge mig på... men jag är nyfiken på att se vad som går att åstadkomma med ståndpunkt i 70-talet.
Har fått lite blodad tand av allt mätande och vill försöka förstå mer om hur ortoakustik fungerar och bara för att det är en kul hobby det här :)

Svaret på din fråga om hur konceptet som sådant spelar modern musik Unholy vet jag inte?

@Nattlorden: Hur låter det på OA12 och OA14 med rock och tät musik?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2012-03-17 16:42

UnholyRishna skrev:
PerStromgren skrev:Så en låda med element uppåt skulle vara begränsad, men inte en där de är riktade framåt? Om jag nu ska hårdra dessa sakernas ting.

Den vanliga "apkistan" med en 4-6-tummare plus en dome dör tydligen aldrig. Eller?


Vad vill du ha sagt egentligen. Förtydliga kanske? Menar du att den enda skillnaden mellan de båda exemplen är vilken riktning baffeln har?


Nej, inte riktigt.

Jag hängde upp mig på att någon säger att Stig inte kunde komma längre med OA5-designen och därför övergav den. Det står i kontrast till att motsvarande låda i princip används till de allra flesta konstruktioner, fastän med baffelns riktad framåt.

Mest svammel, kanske.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 17:15

PerStromgren skrev:
UnholyRishna skrev:
PerStromgren skrev:Så en låda med element uppåt skulle vara begränsad, men inte en där de är riktade framåt? Om jag nu ska hårdra dessa sakernas ting.

Den vanliga "apkistan" med en 4-6-tummare plus en dome dör tydligen aldrig. Eller?


Vad vill du ha sagt egentligen. Förtydliga kanske? Menar du att den enda skillnaden mellan de båda exemplen är vilken riktning baffeln har?


Nej, inte riktigt.

Jag hängde upp mig på att någon säger att Stig inte kunde komma längre med OA5-designen och därför övergav den. Det står i kontrast till att motsvarande låda i princip används till de allra flesta konstruktioner, fastän med baffelns riktad framåt.

Mest svammel, kanske.


Man kan ju i alla fall se en röd tråd i Stigs förändringar av sina högtalare över tiden. Baffeln och elementen tenderar att mer och mer riktas mot lyssnaren. På t.ex. OA52 så är det ju inte allför stor vinkel mellan det ljud som går direkt mot lyssnaren relativt "on axis".
Sedan övergav han ju dessutom multipla diskanter.
Sen kan man ju tycka vad man vill om det. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 17:34

UnholyRishna skrev:
PerStromgren skrev:
UnholyRishna skrev:
PerStromgren skrev:Så en låda med element uppåt skulle vara begränsad, men inte en där de är riktade framåt? Om jag nu ska hårdra dessa sakernas ting.

Den vanliga "apkistan" med en 4-6-tummare plus en dome dör tydligen aldrig. Eller?


Vad vill du ha sagt egentligen. Förtydliga kanske? Menar du att den enda skillnaden mellan de båda exemplen är vilken riktning baffeln har?


Nej, inte riktigt.

Jag hängde upp mig på att någon säger att Stig inte kunde komma längre med OA5-designen och därför övergav den. Det står i kontrast till att motsvarande låda i princip används till de allra flesta konstruktioner, fastän med baffelns riktad framåt.

Mest svammel, kanske.


Man kan ju i alla fall se en röd tråd i Stigs förändringar av sina högtalare över tiden. Baffeln och elementen tenderar att mer och mer riktas mot lyssnaren. På t.ex. OA52 så är det ju inte allför stor vinkel mellan det ljud som går direkt mot lyssnaren relativt "on axis".
Sedan övergav han ju dessutom multipla diskanter.
Sen kan man ju tycka vad man vill om det. :)


Nej, det gjorde Stig Carlsson inte. Till 3-vägaren hade han kvar diskanter för indirekt ljud. Det var det som skulle bli kronan på verket.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-03-17 17:58

petersteindl skrev:Nej, det gjorde Stig Carlsson inte. Till 3-vägaren hade han kvar diskanter för indirekt ljud. Det var det som skulle bli kronan på verket.
Du har inte funderat på sådana för äggen?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-03-17 18:06

paa skrev:
petersteindl skrev:Nej, det gjorde Stig Carlsson inte. Till 3-vägaren hade han kvar diskanter för indirekt ljud. Det var det som skulle bli kronan på verket.
Du har inte funderat på sådana för äggen?


Det har väl äggen redan?! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 18:10

paa skrev:
petersteindl skrev:Nej, det gjorde Stig Carlsson inte. Till 3-vägaren hade han kvar diskanter för indirekt ljud. Det var det som skulle bli kronan på verket.
Du har inte funderat på sådana för äggen?


Skojar du? :lol: :roll: :) I min uppställning där man har äggen på varsin sidovägg så blir det automatiskt så att den ena diskanten ger direktljud och den andra diskanten indirekt ljud :)

MvH
peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 18:10

:lol: :lol: Naq hann före :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-03-17 18:20

petersteindl skrev:
Skojar du? :lol: :roll: :) I min uppställning där man har äggen på varsin sidovägg så blir det automatiskt så att den ena diskanten ger direktljud och den andra diskanten indirekt ljud :)

MvH
peter

Det beror väl på hur långt man har mellan öronen ...




... duckar och gömmer mig ... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-03-17 18:22

petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:Nej, det gjorde Stig Carlsson inte. Till 3-vägaren hade han kvar diskanter för indirekt ljud. Det var det som skulle bli kronan på verket.
Du har inte funderat på sådana för äggen?


Skojar du? :lol: :roll: :) I min uppställning där man har äggen på varsin sidovägg så blir det automatiskt så att den ena diskanten ger direktljud och den andra diskanten indirekt ljud :)

MvH
peter


Inte indirekt!

Det heter indiräggt ljud när det handlar om Bremen!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-17 19:00

Nattlorden skrev:Sen får man ju hålla i tankarna på att det mesta Carlssonsamlandet/byggandet är hifihistoriskt. På det stora hela är det bara OA-51/52-modellerna som håller fullt ut om man skall jämföra dem med andra moderna konstruktioner. Att ha tron att MMX skulle sälla sig till den gruppen är att ta i för mycket. Vad konstruktionen visar är vad OA-5 kan prestera med moderna element, men det är fortfarande en OA-5 med alla de begränsningar som detta innebär.

Stig hade ju inte lagt ned modeller och gått nya vägar om han inte haft anledningar till det.


Ett inlägg jag helt kan instämma i. Men samtidigt tycker jag det är synd att OA5-MMX vingklipps så totalt av Obi F87, med ett annat element skulle högtalaren kunna ge helt andra prestanda och då utgöra det "Carlssonkoncept i tidsmaskin" som den är tänkt att vara. Jag tycker det är ett jätteroligt projekt, och att det är väldigt synd att det blivit så här.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-23 17:58

Har återställt mina MMX till originalskick nu och som enda modifikation har jag testat gullfibermodden nu ett par dagar. Det är en rejält stor skillnad!
Mycket att det jag tycker varit jobbigt blir helt klart mycket bättre och det låter inte lika mörjigt även med originalfiltret. Men ljudet lyfter fortfarande inte riktigt och tonkurvan är vad den är.

Så slutsatsen för mig är att det helt enkelt är elementet i kombination med konstruktionen som gör att takreflexen interfererar med direktljudet.
Ser man i kurvorna så är ju takreflexen starkare än direktljudet i 2-5 kHz. Gullfibern blir ju även lite som ett första ordningens filter eller något när man tittar på kurvorna.

Så det man kan göra är att titrera fram mängden gullfiber och sedan konstruera ett lämpligt filter.
Grafpros filter är jättebra men kanske kan man dela lite högre upp i frekvens med gullfiber på plats när takreflexen dämpats.

Men nu lämnar jag över denna stafettpinne till någon annan :)

Frifrall
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2020-11-24

Re: Varför så få OA5-MMX?

Inläggav Frifrall » 2021-01-01 14:01

När jag läser denna tråd så här flera år senare undrar jag bara: Vad lyssnade du med från början Pappabas? Var det dina öron eller dina mätinstrument du lyssnade med när du sa att högtalarna kunde mäta sig med alla bra högtalare du någonsin lyssnat på? Hur tar man sig därifrån till att detta är den sämsta jävla konstruktionen någonsin?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Varför så få OA5-MMX?

Inläggav distad » 2022-08-03 10:23

När man ser denna annons https://www.blocket.se/annons/102653525 och sedan läser denna tråd så blir man lite :roll: . Är de verkligen så dåliga ? Kan verkligen folk ha så otroligt olika uppfattningar ? Jag trodde att det var okej högtalare med tanke på vilka element de har.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Varför så få OA5-MMX?

Inläggav PappaBas » 2022-08-07 10:04

Har lyssnat på ganska många olika högtalare. Min initiala helt första respons var nog för jag var lite glad och precis byggt dem. Men efterhand uppenbarade sig problemen. Det beror ganska mycket på vilket material man spelar. Men jag var inte ensam om omdömet. Var en annan MMX ägare som jag hade mycket kontakt med som upplevde exakt samma.
Sedan var det väl ganska många härifrån forumet som lyssnade på mina också och delade omdömena.
Grafpro har väl ett uppdaterat filter och jag delar väl hans kritik i stora drag.

Jag har lyssnat på OA50-OA51, OA-14 OA-12, Larsens olika modelleri olika uppdaterade varianter med olika element och de är alla mycket bättre än MMX.
Problemet är som jag ser det F87 elementet som har en aggressiv peak i nollriktningen men man lyssnar på den i väldig off axis där den är jämnare.
Det innebär att direktljudet kanske är ok men det reflekterade ljudet har en väldigt aggressiv peak. Den är många dB.
IÖ är en kompetent högtalarkonstruktör så jag tror det nog kanske har att göra med kraven från Carlsson-stiftelsen i kombination med med grundkonstruktionens begränsningar.
De senare modellerna så lyssnar man ju lite mer on-axis och de har också alla element som inte bryter upp.
Utmaningen är alltså att finna ett stort element som har en jämn tonkurva både on-axis och väldigt mycket off-axis. Tror inte det går utan stora kompromisser. Kanske elementet från pi60?
Ja jag vidhåller att de låter illa.
Har inte hållit på så mycket med hifi sista åren men har Ino i6 som spelar fint men är sugen på en uppdaterad OA51 :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Varför så få OA5-MMX?

Inläggav juanth » 2022-08-07 12:26

Den här borde kunna vara lämplig. Det är en modern variant på Philips 9710.
Jag har läst fina omdömen om den.

viewtopic.php?f=17&t=70297&start=30
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jogr, juanth och 11 gäster