Varför så få OA5-MMX?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
ollen
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2008-05-12
Ort: Lerberget

Inläggav ollen » 2012-03-15 00:50



grafpro, jo jag har ju faktiskt följt den högintressanta tråden på planeten. Hade dock glömt att efterfrågade uppgifter i form av dina redovisade data finns där (10 sidor tillbaka) - tack för att du delar med dig.

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Inläggav n-puh » 2012-03-15 02:51

Hänger inte riktigt med här. Står sig inte F87 som ett ersättningselement för 9710 i pop-boxen, OA5 och 6 eller är resultatet en besvikelse över att det nya elementet inte lyfter dessa modeller till ett välljud av modernare konstruktioner?

Jag har förstått MMX som en pop-box med lägre dist för de hifi-arkeologist intresserade.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-15 03:59

n-puh skrev:Hänger inte riktigt med här. Står sig inte F87 som ett ersättningselement för 9710 i pop-boxen, OA5 och 6 eller är resultatet en besvikelse över att det nya elementet inte lyfter dessa modeller till ett välljud av modernare konstruktioner?

Jag har förstått MMX som en pop-box med lägre dist för de hifi-arkeologist intresserade.


Elementet har väl vissa problem över 2000 Hz = inte så kul i OA5, OA6 etc.

Sedan kan man väl förvänta sig ett visst mått av välljud om man skall betala 10000 kr för en byggsats som MMX... för de pengarna kan man ju t ex få ett par nya OA51.LE2...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-03-15 15:05

Det är ju märkvärdigt tyst från konstruktören. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-03-15 15:35

KarlXII skrev:Det är ju märkvärdigt tyst från konstruktören. :?


Du menar med vilken frenesi han normalt diskuterar semantik och andra stuntsaker med väldigt många ord? 8)

Enligt uppgift så har han och SSC blivit så ledsna av kritiken att de inte vill kommentera. Det är ju seriöst beteende.

Jag tror få hade sagt något om högtalarna hade kunna provlyssnas före försäljning (de kan de i o f s numera men inte när de började säljas) och/eller att de kunde lämnas tillbaka när de inte uppfyller förväntningarna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-15 15:50

Naqref skrev:
KarlXII skrev:Det är ju märkvärdigt tyst från konstruktören. :?


Du menar med vilken frenesi han normalt diskuterar semantik och andra stuntsaker med väldigt många ord? 8)

Enligt uppgift så har han och SSC blivit så ledsna av kritiken att de inte vill kommentera. Det är ju seriöst beteende.

Jag tror få hade sagt något om högtalarna hade kunna provlyssnas före försäljning (de kan de i o f s numera men inte när de började säljas) och/eller att de kunde lämnas tillbaka när de inte uppfyller förväntningarna.



Om det är så att de är ledsna och inte vill kommentera/hjälpa till så tycker jag att någon MMX-kund bör ringa till HiFi-kit och berätta läget och be dem sluta sälja produkten tills dess att någon (SSC?) rett ut hur man kan lösa problemet.
Det blir ju en massa Bad Will för dem (HiFi-kit) om de säljer en produkt som är undermålig och där den som står bakom produkten blivit vidtalad om problematiken (vilket jag ju vet att PappaBas har gjort) och inte agerar.

Mvh

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 18:57

Nu har jag lagt upp lite vattenfallskurvor på CP :)

Kommentera och kom gärna med synpunkter och infall!

Angående det rent praktiska ämnar jag att precis göra det som föreslogs.
Jag kommer kontakta hifi-kit (jag tror tct98 kommer göra samma sak.) och påtala mitt missnöjde och referera till mätningar och de trådar som finns här och på CP.

Med förlov vet jag att omdömmen om högtalare helt klart kan variera mellan personer. Men i fallet MMX har en väldigt stor skara erfarna öron veriferat problemen. Dessutom visar och kvantifierar flera mätningar de brister som finns.

Då inget ännu hörsammats från SSC eller kontruktören så är mitt personliga omdöme i alla fall att den är så illa konstruerad att jag avråder från köp av både MMX och F87 i det skick de är nu, då graden av välljud som kommer ur dem inte på något sätt motsvarar den monetära insatsen.

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-03-15 20:10

Sökte efter lite lyssniningsintryck av mmx.
Kunde konstatera att det inte är entydigt dåligt.
Läste vad det står på Hifikit, där det jämförs med OA5 märkväl.
Likaså har väl IÖ också beskrivit dem som föbättrade OA5.
Det finns ju också SSC tips om modifiering.
Läste t.ex. om mer dämpning bakom basen.
IÖ skriver också följande i en tråd.

De flesta tycks stanna vid ungefär -4 dB, vilket även ger en energikurva
som rätt mycket liknar dem som Stig själv valde och mätte upp för sina
70-talskonstruktioner, men vill man ha en så rät energikurva som möjligt
är det snarare mellan 0 och -2 dB man skall sikta på.

Om man väljer att dämpa diskantregistret mycket mer än 4 dB, så kan
det vara en poäng att samtidigt öka seriespolen för basen från 0,6 mH
till kanske 0,75 mH eller kanske till och med uppåt 1 mH om man dämpar
diskantregistret mycket. För att vidmakthålla en mjuk övergång mellan
registren alltså.

Det talas alltså om OA5 här också.
Undrar jag om de verkligen är så dåliga som t.ex. svängt över till i åsikt?

Har någon testat 1 mH och dämpade diskanter?
IÖ skriver ju också att man kan dämpa diskanterna olika.
Har någon testat detta?

Är inte egentligen mmx en bra modern variant som entusiasthögtalare, en upphottad OA5?

Jag har inte lyssnat på dem kan tilläggas, men innehade ett par OA4 en kortare period. Vilka jag tyckte hade sina poänger ljudmässigt. Om man nu gillar det ljudet, så tror jag knappast att mmx är en så pass dålig högtalare som det framställs.

Skulle vara kul att lyssna på dem för att själv bilda sig en relevant uppfattning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 20:42

Så här ser konstruktörens mätningar ut.

Bild

Vad jag kan se i impedanskurvan så ser den inte så bra/jämn ut från 270 Hz till 500 Hz fast egentligen upp till strax under 1 kHz. Det finns även konstigheter från 2 kHz - 4,5 kHx. Sådana krusningar brukar synas som förhöjd dist i distorsionsmätningar.


Bild
Tonkurvan då? Ja, det här är tonkurvorna. Nu är det så att jag inte vet om de representerar 0 grader= On Axis; 30 grader = 30 grader Off Axis och 60 grader = 60 grader Off Axis. 0 grader skulle i så fall vara rakt upp i taket.

Men det kan även vara så att alla kurvor är i 90 graders vinkel d v s 0 grader = direktljud och 30 grader = 30 grader horisontellt inåt från direktljud och 60 grader = 60 grader horisontellt inåt d v s längs med högtalarväggen.

Men jag vet inte. Jag kan inte se att det framgår i texten. Kurvorna är ur byggbeskrivningen som finns på CP.

Själv föredrar jag att se direktljudet som 0 grader och vinklarna i relation till direktljudet. I så fall skulle direktljudet representeras av 90 grader Off Axis på basen vertikalt sett.

Det är inte lätt med rymdvinklarna i sådana konstruktioner. Stig Carlsson var fenomenal på att tänka tredimensionellt i radianer.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 20:47

@StefanH

Been there done that :) Allt detta testade vi i början.

Din kommentar aktualliserar egentligen att det hela behöver sammanställas så småningom. Jag förstår att inte alla orkar tröska igenom allt på CP.

Vi har redan gjort allt det där, vad MMX saluförs som kan du bilda dig en uppfattning om genom att titta på Carlssonplanets sida för MMX där finns det beskrivet hur den framtogs och vad målsättningen var.

Anledningen till att det var OA5 man utgick från när man skulle konstruera en "modern ortoakustisk högtalare" var enligt konstruktören att den "inte var konceptuellt begränsad" utan att det var elementen som satte gränsen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-15 21:06

StefanH skrev:Jag har inte lyssnat på dem kan tilläggas, men innehade ett par OA4 en kortare period. Vilka jag tyckte hade sina poänger ljudmässigt. Om man nu gillar det ljudet, så tror jag knappast att mmx är en så pass dålig högtalare som det framställs.

Hur kan du ens gissa hur de låter om du inte lyssnat på dem?

/ B

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-03-15 21:25

Jo det kan man anta iom att de nya elementen är bättre än de gamla.

Pappabas har svängt ifrån att vara lyrisk till nuvarande besvikelse. Är det endast beroende på att nyhetens behag har lagt sig, eller har förväntningarna ökat?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 21:34

@StefanH
Om du bemödat dig med att läsa på sidan innan i denna tråd hade du sett att samma fråga ställts av petern och dessutom besvarats av mig.

Jag tror att tct98 har haft en liknande erfarenhet som jag beskriver där.

Det kan framstå som att jag svängt. Men som jag också säger i tråden tidigare så framhåller jag fortfarande att det finns bra saker med dem och att under vissa betingelser så funkar det bra.
T22:orna är jättefina element och en rejält uppgradering från originalen. Basförmågan i MMX gillar jag.
Det finns kapacitet men det kräver radikal omkonstruktion.
Med de förbättringar som föreslagits så kommer man säkert upp till en helt ok nivå.

Men jag tror inte att det trots de föreslagna modifieringarna motsvarar den nivå man kan få genom att köpa t.ex LE2 eller att helt enkelt renovera något gammalt par av OA12 med nya element t.ex.
Framför allt inte till en nivå jag tycker motsvarar pengarna och arbetet jag lagt ner?
Senast redigerad av PappaBas 2012-03-15 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-15 22:16

StefanH skrev:Jo det kan man anta iom att de nya elementen är bättre än de gamla.

Är dom? Men låter sämre?

Ursäkta om jag låter grinig, men det är knappast möjligt att anta vad som är bättre, eller förmoda om man hellre vill använda det ordet, om man inte själv har lyssnat. Läser man tidiga beskrivningar så ska ju MMX vara bättre på allt iom de bättre elementen och den nyare konstruktionen. Nu när man läser denna tråd så känns det som MMX är ett klart misslyckande - eller åtminstone inte färdig.

Har bara lyssnat på dessa högtalare vid ett tillfälle och det var i en stor studio i Radiohuset. Knappast en miljö som högtalarna är konstruerade för. Men det lät inte bra, helt klart. Svårt att peka på någon enskild detalj men det kom helt enkelt inte musik ur dem. Det lät, det lät tillräckligt högt för den stora lokalen, det var bra bas, diskant osv. Men det var inte homogent, det kändes aldrig äkta. Vari eventuella problem ligger har jag inte kompetens nog att avgöra, men återgivningen låg långt ifrån mitt ideal.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2012-03-15 22:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-15 22:20

Du kan lyssna på massor av musik och aldrig märka problemet. Fram tills mitt Runrig-spår kom på var kommentarena om högtalaren bara att diskantnivån skulle behöva plockas ned. Där är gott om potential i högtalaren och jag håller inte med i dissandet av elementet, å andra sidan har jag hört väldigt mycket mindre av det än vissa andra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-15 22:23

StefanH skrev:Jo det kan man anta iom att de nya elementen är bättre än de gamla.

Pappabas har svängt ifrån att vara lyrisk till nuvarande besvikelse. Är det endast beroende på att nyhetens behag har lagt sig, eller har förväntningarna ökat?



Nedan presenteras mina intryck:

Ledsen att säga det, men de låter faktiskt ingen vidare. Och då de kostar 10000kr/byggsats så tycker jag att man bör kunna förvänta sig mycket mer än så!
Men visst, de låter mycket bättre än original OA5, men det säger inte så mycket med tanke på hur illa de högtalarna låter.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-15 22:27

Nattlorden skrev:Du kan lyssna på massor av musik och aldrig märka problemet. Fram tills mitt Runrig-spår kom på var kommentarena om högtalaren bara att diskantnivån skulle behöva plockas ned. Där är gott om potential i högtalaren och jag håller inte med i dissandet av elementet, å andra sidan har jag hört väldigt mycket mindre av det än vissa andra.


Jomenvisst, men det är väl också det som till stor del skiljer dåliga från bra högtalare, dvs förmågan att kunna återge komplex musik på ett vettigt sätt. Att kunna spela någerlunda bra på "HiFi-musik" klarar de flesta högtalare enligt min åsikt.
Sen kanske det inte är så mycket fel på elementen som det är på själva grundtanken. Menar då att ha flera element som, nästan alla, ger upphov till tidiga relflexer från högtalarväggen och dessutom interfererar med varandra.
Kanske är denna typen av konstruktion hopplös på just "komplex musik"?
Bara en fundering.. :)

Ps. Jag tyckte aldrig att diskantnivån var "för hög" bara att det lät "orent".
Ds.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 22:31

Nattlorden skrev:Du kan lyssna på massor av musik och aldrig märka problemet. Fram tills mitt Runrig-spår kom på var kommentarena om högtalaren bara att diskantnivån skulle behöva plockas ned. Där är gott om potential i högtalaren och jag håller inte med i dissandet av elementet, å andra sidan har jag hört väldigt mycket mindre av det än vissa andra.


nja jo det var så att den belyste problemet. Men när man vet om det så märker man det på väldigt mycket musik tyvärr.
Men som det visats så är det inte diskanten som är problemet utan det är att F87 ju inte mår bra av att spelas över 2 kHz.
Det kanske egentligen inte är ett fantastiskt dåligt element, men det har graverande brister och framför allt är det nog inte lämpligt som det används i denna konstruktion.

Men jo du har rätt, spelar man musik som inte har mycket i området 2-4 kHz så är det inga problem :roll:

Med de fixar som föreslagits och med viss typ av musik och framför allt rätt typ av rum (riktigt riktigt högt i tak) så blir det nog bra. :)

Men skall jag välja musik för att kunna spela den på mina högtalare?

Jag kan inte heller öka takhöjden utan att grannarna ovan har synpunkter.... :lol:
Senast redigerad av PappaBas 2012-03-15 22:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-15 22:32

UnholyRishna skrev:Men visst, de låter mycket bättre än original OA5, men det säger inte så mycket med tanke på hur illa de högtalarna låter.

Nu har jag inte lyssnat på OA5:or på VÄLDIGT länge, men då (typ slutet på 60-talet) lät de väldigt bra. Jag arbetade i Gamla Stan (Sthlm) och nära oss fanns en skivbutik som drevs av en äldre dam med käpp. Mest klassiskt men även jazz - och lite avancerad rock typ Emerson Lake & Palmer. Demoanläggning var en Thorens skivspelare (med Shure-pickup), en Dynaco rörförstärkare och ett par OA5:or. Ur denna anläggning kom det MUSIK! Det hände titt som tätt att jag köpte hem skivor som jag blev besviken på därför att den inte lät som i butiken (jag hade då en ERA skivspelare, Sansui AU999 förstärkare och ett par Celestion Ditton 25 högtalare - grejor som av många ansågs mycket bättre än de i affärn.

Långt senare insåg jag att sådant som borde vara bättre inte alltid är det. Typ MMX.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-15 22:34

PappaBas skrev:Men skall jag välja musik för att kunna spela den på mina högtalare?


Du skall nog inte spela något som givits ut efter att Stig slutade sälja OA-5. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 22:37

:D där har du nog en klartsynt iaktagelse ;)

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-15 22:48

Bill50x skrev:
UnholyRishna skrev:Men visst, de låter mycket bättre än original OA5, men det säger inte så mycket med tanke på hur illa de högtalarna låter.

Nu har jag inte lyssnat på OA5:or på VÄLDIGT länge, men då (typ slutet på 60-talet) lät de väldigt bra. Jag arbetade i Gamla Stan (Sthlm) och nära oss fanns en skivbutik som drevs av en äldre dam med käpp. Mest klassiskt men även jazz - och lite avancerad rock typ Emerson Lake & Palmer. Demoanläggning var en Thorens skivspelare (med Shure-pickup), en Dynaco rörförstärkare och ett par OA5:or. Ur denna anläggning kom det MUSIK! Det hände titt som tätt att jag köpte hem skivor som jag blev besviken på därför att den inte lät som i butiken (jag hade då en ERA skivspelare, Sansui AU999 förstärkare och ett par Celestion Ditton 25 högtalare - grejor som av många ansågs mycket bättre än de i affärn.

Långt senare insåg jag att sådant som borde vara bättre inte alltid är det. Typ MMX.

/ B


Tja, var och en är ju berättigad till sin åsikt. Jag har ägt ett par OA5typII själv (obs, original, ej hemmabygge), och farsan har fortfarande ett par. Och nä, jag tycker de låter riktigt illa! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 22:57

Runrig? :) Är det en runsten? Kanske en Whisky? A double Runrig, please! :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-15 22:59

petersteindl skrev:Runrig? :) Är det en runsten? Kanske en Whisky? A double Runrig, please! :)


http://open.spotify.com/track/3YSEnLTPD6VdHWLWqyc5bZ
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 23:05

@Peter S
Motsvarar inte de där "krusningarna" ganska exakt resonanstopparna i vattenfallsdiagrammen och distortionsmätningarna?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 23:11

jonasp skrev:
petersteindl skrev:Runrig? :) Är det en runsten? Kanske en Whisky? A double Runrig, please! :)


http://open.spotify.com/track/3YSEnLTPD6VdHWLWqyc5bZ


Jag var inte så långt ifrån för Loch Lomond ligger väl i whiskytrakter? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 23:16

PappaBas skrev:@Peter S
Motsvarar inte de där "krusningarna" ganska exakt resonanstopparna i vattenfallsdiagrammen och distortionsmätningarna?


Jo, det brukar vara så att olinjäriteter slår igenom till impedanskurvan.

Skulle jag mäta högtalaren så skulle jag mäta såsom lilltroll och jag mäter totalljud. Det är en metod som motsvarar väldigt väl med hur man upplever ljudet och man ser väldigt väl skavanker i tonkurvan.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 23:18

petersteindl skrev:
jonasp skrev:
petersteindl skrev:Runrig? :) Är det en runsten? Kanske en Whisky? A double Runrig, please! :)


http://open.spotify.com/track/3YSEnLTPD6VdHWLWqyc5bZ


Jag var inte så långt ifrån för Loch Lomond ligger väl i whiskytrakter? :)


Det låter jättefint ur mina datorhögtalare som står på golvet under datorbordet :) De kostar 100 spänn 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-15 23:22

PappaBas skrev:@Peter S
Motsvarar inte de där "krusningarna" ganska exakt resonanstopparna i vattenfallsdiagrammen och distortionsmätningarna?


Jo självklart. Knyckarna på impedanskurvan är resonanser och de syns i tonkurvan, i distmätningen och i vattenfallskurvorna. Den långsamma avklingningen i vattenfallskurvan kan också förklara varför disttopparna låter mer illa än nivån antyder att den skulle göra.

I samtliga kurvor ser man spår av samma grundläggande fenomen.

Edit: nu är jag inte Peter S men jag kan vara rätt eggstrem ändå.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-15 23:27

petersteindl skrev:
jonasp skrev:
petersteindl skrev:Runrig? :) Är det en runsten? Kanske en Whisky? A double Runrig, please! :)


http://open.spotify.com/track/3YSEnLTPD6VdHWLWqyc5bZ


Jag var inte så långt ifrån för Loch Lomond ligger väl i whiskytrakter? :)


Bild
Loch Lomond Distilley
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jogr och 4 gäster