Varför så få OA5-MMX?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-02-22 13:32

PappaBas på planeten skrev:ok jag testade en sak och gjorde en konstig upptäckt som någon kanske kan förklara?
Spelar alltså på bara F87 i två kanaler.
Jag spelade en testton på 3kHz, när jag flyttar huvudet ,sitter i sweetspot bara lite lite i sidled (1-10 cm) varierar ljudstyrkan från elementen otroligt! Dvs ibland hörs det nästan enbart från höger element, sedan vänster sedan nästan växlar tonhöjden fram och tillbaks?
Det måste ju vara att gångvägen för de olika tonerna från de olika elementen blir olika och ibland släcker ut och ibland förstärker varandra? Eller är det något annat? Väglängden här är väl ca 11 cm så det kanske kan stämma överens med det dvs att jag kommer få den effekten vid små rörelser på mitt huvud?


När jag läste det ovanstående så började alarmklockorna ringa. Högt! Så där kan möjligen väldigt riktade system i väldämpade rum bete sig men aldrig en OA-högtalare. I a f inte om det är en sann OA-högtalare.

Fenomenet är väl beskrivet i psykofysiken. Bl a förklarar Gunther Theile sin förklaringsmodell av det hela i sin doktorsavhandling:
http://www.hauptmikrofon.de/theile/ON_T ... nglish.pdf

För att fenomenet ska uppstå så krävs det att direktljudet är markant mycket mer dominant än allt reflekterat ljud när det gäller de första reflexerna. Ex takreflexen. Nu har jag inte koll på de exakta måtten på MMX här men gjorde ändå en ansats i Svantes program Xdir (som går att ladda ner från www.tolvan.com ). Det visar två identiska element och loobmönstret för kamfiltereffekterna. Looberna är riktade åt höger men ska för MMX-del roteras 90 grader åt vänster så att de går uppåt.

Bild

Här får man en kraftig reflex i 90-gradersriktningarna p g a avståndet mellan elementen. Man får förmoda att spridningen inte är perfekt så att det blir lite försvagat. Har man otur så kommer man precis imellan looberna för takreflexen för att det ska bli just de effekter som PappaBas beskriver.

Ett element som har lite mindre förutsägbar spridning kan göra så att detta aldrig blir märkbart men ett för "perfekt" element gör att det blir ett problem.

Att det verkligen är detta som är problemet inses när man läser vidare i tråden och ser de lösningar som funkar - utflyttning och utvinkling från vägg (som ger ett helt annat spridningsmönster) samt den vinklade reflexytan som phon föreslår.

Om man inte vill lösa det på det viset så kan man ju kolla på hur Stig skulle ha löst det - skapa än mer oförutsägbart interferensmönster. Ju taggigare kurvorna (och ojämt taggigare) blir destu mindre hörs dessa effekter.

Högtalaren är som den är och f87 är som den är så dessa saker kan man kanske inte ändra på. Då återstår att införa fler reflexer i området runt 3kHz med hjälp av t22. Dels måste filtret ändras så att t22 går ner till detta område och kanske måste f87 skäras lite hårdare för att enenrgitonkurvan inte ska bli för markerad i detta område. Sedan får man se över placeringen av diskanterna. De centrumplacerade diskanterna sitter för nära varandra för att fungera bra i detta hänseende. De ger en för markerad reflex tillsammans. Möjligen kan man tänka sig att byta till den diskantplacering som finns hos OA-5 i orginal men där man låter den mot lyssnaren närmaste diskanten riktas just mot lyssnaren.

Utan att säga mer nu så skulle jag nog bara konstatera att SSC har lyckats med att släppa en OhrtoAcoustic högtalare som är om inte helt annat än det så åtminstone i begränsade områden helt annat än OhrtoAcoustisk. Det är även så att även en ateist som jag funderar på vad Stig säger åt det i sin himmel. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-22 18:52

Grymt inlägg Nagref! Tolkar jag dig rätt att det borde finnas hopp i med föreslagna förändringar för denna OA5 anno 2010?

I dag ska jag testa koppla in ett Klout på OA5 och höra om det gör någon skillnad,därefter en ny nätdel i försteget. Source first:-)
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-02-22 18:58

Självklart finns det hopp! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2012-02-22 19:34

Ingen som har högtalaren i fråga som orkar konsultera Ingvar om detta?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-02-22 19:44

shifts skrev:Ingen som har högtalaren i fråga som orkar konsultera Ingvar om detta?


Det har enligt uppgift redan försökts.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2012-02-22 19:54

Ahapp, tråkigt. Ja, då återstår väl denna tråden då. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-02-22 23:05

Vad hände med länken till CP? Får man inte länka externt? :?

Jag hade gärna startat tråden här men ville ju påkalla berörda parters uppmärksamhet därav på det där andra stället (som ju inte ens med bästa välvilja kan beskrivas som någon konkurrent).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-02-23 09:19

Jodå. Visst får man länka externt. Tror Phon tog bort sitt inlägg själv.

Här är länken: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=5503
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-02-24 22:25

Vilken spännande tråd, tack för tipset Fjonk.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-24 23:59

Glebster skrev:Vilken spännande tråd, tack för tipset Fjonk.


Visst är det, jag har inte hejat på själv, men måste påpeka att det är vid dessa tillfällen som forum visar sin bästa sida. Dvs där man försöker gemensamt lösa ett i flera fall förekommande problem. Ser verkligen fram emot en vettig lösning och jag har stor förhoppning på de som håller i förstoringsglaset är något på spåren. Tummen upp!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-02-25 03:54

Är väl PappaBas som ska tackas för utmärkt initiativ.
Passar mig perfekt, iom jag just köpt ett par OA-6 typ2 som ska kirras.

Läser nu ifatt på CP så ögonen blöder. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-02-25 11:16

Ragnwald skrev: Passar mig perfekt, iom jag just köpt ett par OA-6 typ2 som ska kirras.



+1

:)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-02-25 11:33

Naqref skrev: Det är även så att även en ateist som jag funderar på vad Stig säger åt det i sin himmel. 8)

Kan man kallas ateist om man dyrkar ortoakustikens gud?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-02-25 11:41

Det är bättre att dyrka upp ortoakustiken 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-02-25 14:21

Måste man dyrka den, är den låst? 8O 8)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-02-25 14:52

phon skrev:Måste man dyrka den, är den låst? 8O 8)

Bild


Kanske det? Det är inte alla som behärskar den och det brukar man se på resultatet 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2012-02-25 23:28

Touche' :D (Eller vad det nu heter)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 01:44

Nu finns det resultat av mätningar upplagda på Carlssonplanet :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-13 02:33

Huga 8O :roll:
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-13 08:58

PappaBas skrev:Nu finns det resultat av mätningar upplagda på Carlssonplanet :)
Länk?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-13 09:00

Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-13 09:39

Just nu är det roligt att ställa rubrikfrågan igen, till PappaBas:

Varför så få OA5-MMX 8)

http://www.youtube.com/watch?v=EM2Xm2hMVR8
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-13 10:05


Tack!

Men...
"You do not have the required permissions to view the files attached to this post."

Spelar roll, det verkar som om konstruktionen inte är helt optimal (ännu?).

/ B

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 10:29

Man måste vara medlem på forumet för att se bilderna.
Skall se om det finns någon extern server att lägga det på.
Annars postar jag det här med.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 10:57

Ja F87 behöver antingen bytas ut eller kraftigt modifieras, diskanterna placeras om och förmodligen också en annan typ av orientering för bredbandselementet med och nytt delningsfilter.

Men när jag kommer hem kan jag lägga upp en sammanfattning här då huvudanledning till att lägga det på CP var att involvera SSC och konstruktören i arbetet från första början.
Då dessa inte trots kontinuerlig direktkontakt varit intresserade så kanske det är bättre att fortsätta här?
Jag och tct98 har från första början försökt involvera konstruktören som ställt sig relativt frågande till våra intryck.
Nu när ALLA våra intryck bekräftats av mätningar så blir tystnaden kanske ännu mer talande.

Men hjälp har manifesterat sig som en otrolig insats och från många av Faktiskt fantastiskt kunniga och hjälpsamma medlemmar :)

Jag vet inte hur jag skall gå vidare eftersom det faktiskt ser ut som det krävs väldigt omfattande förändringar av MMX och F87 och då ingen hjälp eller intresse manifesterat dig från SSC och konstruktören så anser jag att konstruktionen givet konstruktörens bevittnade kunskap är så bristfällig att den egentligen borde dras tillbaks och kraftigt omarbetas av dem och inte mig som köpare.
Men jag motser idéer och kommentarer och har börjat smygleta efter alternativa bredbandselement :)

Men än en gång ett fantastisk tack för det intresse, hjälp och stöd jag fått av vissa medlemmar här på Faktiskt :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 11:04

Skall fråga om Grafpro kanske vill lägga ut en sammanfattning av sina mätningar med här? Vi kanske kan göra en gemensam tråd?

Det är ju väldigt värdefullt att ha två olika mättsituationer och metoder som trots det ger en liknande bild.

Vidare kan man sammanställa de förbättringar som kan göras relativt enkelt:

1. Grafpros filter.
2. Dämpning av F87 med gullfiber.
3. Förbättrad diskantplacering.

Allt detta är enkla förbättringar men de angriper tyvärr inte grundproblemet med MMXs grundskonstruktion och F87s direkta undermålighet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-03-13 11:13

PappaBas skrev:Man måste vara medlem på forumet för att se bilderna.
Skall se om det finns någon extern server att lägga det på.
Annars postar jag det här med.

Tack, det vore intressant.

Jag gick först in på CarlssonPlanet, men senaste uppdateringen av MMX var gjord 2010... Och som någon nyhet fanns inte mätningarna heller.

Å andra sidan är mätningar, känner jag, till mer för de som konstruerar högtalare. Enkla slutsatser av en viss typ av mätning säger inte så mycket för själva lyssningsupplevelsen (här håller jag absolut med IÖ). En tonkurva kan ju tex mätas på många olika sätt och ge helt olika resultat. Nu vet jag dock inte vilken typ av mätningar som är gjorda så jag ska inte spekulera för mycket i detta innan jag sett resultaten. Om jag nu överhuvudtaget ska spekulera/dra slutsatser eftersom jag kan mycket litet om detta :-) Intressant att se ska det bli i vilket fall som helst.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-13 11:38

Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-13 11:50

Nattlorden skrev:Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.
Ja, det är väl självklart. Man söker ju förklaringar när det inte låter så bra. Sterophile skulle nog gjort de mätningarna också...men då för att visa hur det ser ut och kanske sedan grunda sin lyssning utifrån mätningarna och påverkas av dem.

Ser mätningarna bra ut tycker du, eller har du några andra kommentarer?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-13 11:58

@Nattis

Helt rätt, bra påpekande.
Målet har varit att förstå det öronen säger.
Detta undersökande har alltså pågått sedan i höstas efter intryck från en Feelgoodträff.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster