Varför så få OA5-MMX?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-15 23:44

8O
Ser ju ut som typ Svenska foders anläggning i Tågarp?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-15 23:47

PappaBas skrev:8O
Ser ju ut som typ Svenska foders anläggning i Tågarp?


Det är inte alla som är små, charmiga, gamla och med liten produktion. Loch Lomond producerar 12½ miljoner liter om året (80% grainwhisky, 20% malt)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2012-03-16 00:41

Jag var nog en av dom första att beställa MMX. Läste allt som fanns skrivet och det kunde ju inte bli fel. En superduktig konstruktör som har utvecklat en historisk produkt och rättat till alla svagheter.
Det var den första högtalare jag satt ihop själv så klart att jag tyckte den lät bra.
I samma veva hade jag börjat läsa LTS tidningen och ett avsnitt om processade inspelningar som inte lät bra i "bättre" utrustning.
Det var här både jag och min fru reagerade att viss musik (gärna av den lugnare typen ) lät riktigt bra. Men gamla favoriter som red hot chili pepper var jobbig att lyssna på. Självklart var svaret på det att det var nog en dålig inspelning. Med tiden noterades att det var f-n vad många dåliga inspelningar som gjorts. Det hände att nyinköpta cd spelades i ett par minuter för att sedan hamna i hyllan.
Så tack vare CP och Faktiskt.se så kunde vi få ägare till MMX konstatera efter ett tag att något var nog skumt.
Och där är vi ju nu. Ett imponerande arbete av många inblandade har plötsligt producerat mätresultat och synpunkter om en högtalare som inte hade många kända data överhuvudtaget. Ett stort tack för det. :D

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-16 00:45

Okej jag tror faktiskt vi är i mål nu ! :)

Jag tolkar det som att det nu är rätt komplett utrett av vilka tekniska anledningar MMX inte lever upp till förväntningarna.

Om folk inte misstycker kommer jag att skriva en sammanfattande redovisning av de olika mätningar och slutsatser som länkats här av Grafpro, mig och alla andra i dessa trådar.
Sedan en sammanställning med bilder och filterdiagram av de förbättringar nuvarande ägare kan göra.
Allt detta tänkte jag lägga i första posten i denna tråd.
Så slipper vi fragmenteringen av information och att folk ställer om frågor för att de inte orkat läsa igenom 30 sidor tråd här och på CP :lol: och kan så att säga lägga detta till handlingarna.

Jag har lärt mig otroligt mycket på att undersöka detta och även haft det stora nöjet att träffa alla spännande personligheter här inne, flera av dem även ute i den riktiga världen!
Jag är oerhört tacksam och fascinerad vilken hjälpsamhet och kunskap som faktiskt finns här på forumet 8)

Enda smolket i bägaren är det helt enkelt oprofessionella sätt detta hanterats på av SSC och konstruktören.
Hans andra alster låter ju helt fantastiskt men i fallet MMX tycker jag hans eget epitet "Hobbyhögtalartillverkare" är passande.

Men det är ju inget att sura över, utan detta hade jag ju inte fått de erfarenheter jag har nu :)

Håller på att återställa mina MMX till originalskick och sedan blir det hifimagasinet för dem.

Än en gång fantastiskt tack till alla som har bidragit!

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-16 10:48

petersteindl skrev:Så här ser konstruktörens mätningar ut.

Bild

Vad jag kan se i impedanskurvan så ser den inte så bra/jämn ut från 270 Hz till 500 Hz fast egentligen upp till strax under 1 kHz. Det finns även konstigheter från 2 kHz - 4,5 kHx. Sådana krusningar brukar synas som förhöjd dist i distorsionsmätningar.


Bild
Tonkurvan då? Ja, det här är tonkurvorna. Nu är det så att jag inte vet om de representerar 0 grader= On Axis; 30 grader = 30 grader Off Axis och 60 grader = 60 grader Off Axis. 0 grader skulle i så fall vara rakt upp i taket.

Men det kan även vara så att alla kurvor är i 90 graders vinkel d v s 0 grader = direktljud och 30 grader = 30 grader horisontellt inåt från direktljud och 60 grader = 60 grader horisontellt inåt d v s längs med högtalarväggen.

Men jag vet inte. Jag kan inte se att det framgår i texten. Kurvorna är ur byggbeskrivningen som finns på CP.

Själv föredrar jag att se direktljudet som 0 grader och vinklarna i relation till direktljudet. I så fall skulle direktljudet representeras av 90 grader Off Axis på basen vertikalt sett.

Det är inte lätt med rymdvinklarna i sådana konstruktioner. Stig Carlsson var fenomenal på att tänka tredimensionellt i radianer.

MvH
Peter


Konstruktören använder uppenbart mätutrustning och mätmetoder från 60-talet. Då är det inte lätt att göra en högtalare för 2010-talet.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-03-16 12:32

grafpro skrev:Konstruktören använder uppenbart mätutrustning och mätmetoder från 60-talet. Då är det inte lätt att göra en högtalare för 2010-talet.


Nej, nu måste jag protestera. En mätmetod (tonkurvemätning) blir inte dålig för att någon har kommit på den för länge sedan.

Att konstruera en högtalare UTAN tonkurvemätning vore lika dumt nu som det var 1960. Och det var nog faktiskt vanligare 1960 att man inte mätte tonkurvan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-03-16 13:01

Svante skrev:
grafpro skrev:Konstruktören använder uppenbart mätutrustning och mätmetoder från 60-talet. Då är det inte lätt att göra en högtalare för 2010-talet.


Nej, nu måste jag protestera. En mätmetod (tonkurvemätning) blir inte dålig för att någon har kommit på den för länge sedan.


+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-16 13:50

Varje mätmetod har sina begränsningar och sina styrkor. Det gäller att veta hur resultatet från mätningar skall tydas på korrekt sätt. Vad vill man få fram i mätningen? Denna fråga är essentiell.

Att göra en akustiskt mätning är lätt, men att tyda resultaten är desto svårare och att rigga en mätuppställning som på ett korrekt sätt visar det man söker är inte heller lätt. Det är det som är en del av god ingenjörskonst.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-03-16 17:52

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-16 20:25

PappaBas skrev:Okej jag tror faktiskt vi är i mål nu ! :)

Jag tolkar det som att det nu är rätt komplett utrett av vilka tekniska anledningar MMX inte lever upp till förväntningarna.

Om folk inte misstycker kommer jag att skriva en sammanfattande redovisning av de olika mätningar och slutsatser som länkats här av Grafpro, mig och alla andra i dessa trådar.
Sedan en sammanställning med bilder och filterdiagram av de förbättringar nuvarande ägare kan göra.
Allt detta tänkte jag lägga i första posten i denna tråd.
Så slipper vi fragmenteringen av information och att folk ställer om frågor för att de inte orkat läsa igenom 30 sidor tråd här och på CP :lol: och kan så att säga lägga detta till handlingarna.


Utmärkt idé. Jag har också gjort en sammanfattning av mina bidrag och lagt på min sajt www.carlssonkult.se , under Modellerna->OA5MMX. Därmed lagt till handlingarna.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-03-16 21:49

celef skrev:+1

+1
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-16 21:57

Ragnwald skrev:
celef skrev:+1

+1


= x + 2
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-16 22:34

Jag är förundrad över Ingvars och SSC's totala ovlija att kommentera/hjälpa till med detta...

Ett exempel på riktigt dålig "damage control". Nåt har gått snett, att då sticka huvudet i sanden och inte leta efter en lösning gör ju ingen gladare, vare sig MMX kunder, SSC eller konstruktören själv.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-16 22:47

Jag tror att konstruktören inte vill berätta att han låtit SSC ändra på det filtret han själv föreslog... och SSC vill nog inte erkänna att man valde bort ett bättre filter av historiska snarare än kompetenta skäl.

Det är i alla fall vad jag kommit fram till när jag pusslar ihop kommentarer från olika håll...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-16 23:15

Vilka historiska skäl?

Problemen verkar ju ligga i drivelementet och inte i filtret. De problemen kan inte ett filter rätta till, annat än med delning under 1500Hz och brant - och något sådant filter undrar jag om IÖ någonsin tagit fram?

God tanke med högtalaren som dock verkar ha utvecklats till ett ganska dyrt självplock med för pengarna tveksamt värde.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-16 23:35

Har LTS varit inblandade på nåt sätt? annat än som målgrupp med viss rabatt.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-16 23:45

Och jag slänger in min lilla fundering igen: Går det att få en högtalare av denna typ att låta bra på komplex musik? Eller är det kört redan från början med tanke på de multipla elementen och de tidiga reflexer som högtalarväggen bidrar med? Jag menar bara att det borde bli en massa interferenser och grejs som "grumlar" till hela upplevelsen och därmed skapar ett "hårt" ljud?

Nån som tycker att jag är helt ute och cyklar? :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-16 23:56

UnholyRishna skrev:Och jag slänger in min lilla fundering igen: Går det att få en högtalare av denna typ att låta bra på komplex musik? Eller är det kört redan från början med tanke på de multipla elementen och de tidiga reflexer som högtalarväggen bidrar med? Jag menar bara att det borde bli en massa interferenser och grejs som "grumlar" till hela upplevelsen och därmed skapar ett "hårt" ljud?

Nån som tycker att jag är helt ute och cyklar? :D


Jag är inte helt säker på hur du menar men skillnaden mot 70-talarna (OD11-OA2212) är ju "bara" i mångt och mycket ett bas/mellanreg element som är lite uppvinklat och invinklat (och delat vid typ 2000Hz).

Jag har splelat alla varianter här hemma och grumligt och hårt behöver det ju inte bli.

Jag kommer speciellt ihåg när vi spelade 2212 med ett 2x300W Carversteg på näsblodsnivåer utan att det lät hårt eller ansträngt. :)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-17 00:00

UnholyRishna skrev:Och jag slänger in min lilla fundering igen: Går det att få en högtalare av denna typ att låta bra på komplex musik? Eller är det kört redan från början med tanke på de multipla elementen och de tidiga reflexer som högtalarväggen bidrar med? Jag menar bara att det borde bli en massa interferenser och grejs som "grumlar" till hela upplevelsen och därmed skapar ett "hårt" ljud?

Nån som tycker att jag är helt ute och cyklar? :D


Om det låter dåligt på okomplex musik då? Det är den nivån du skall ta dig till, tyvärr. :(
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-17 00:08

MagnusÖstberg skrev:Vilka historiska skäl?


"Sådan sorts filter har Stig aldrig haft i någon modell" ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-17 00:14

@unholy

Jag förstår hur du menar och håller delvis med.
Jag tror det är ett problem med ett element med extrem spridning som spelar så att säga rakt bakåt och framåt utan dämpning, det kommer ge kamfiltereffekter. Vidare ger konstruktionen problem med interferens mot bakväggen (elementet kommer interferera med sin spegelbild) och sedan gör avståndet till taket att takreflexen blir väldigt kraftig.

Lösningen är att vinkla elementet lite (eller lite mer) och kanske dämpa direkt bakom.

Det gjorde ju Stig redan på 70-talet 8) Vi behöver väl inte göra om hans "misstag" och uppfinna hjulet på nytt?

Så skulle man konstruera en "best of the best" urortoakustisk högtalare så kanske man skulle ta avstamp i 70-talet och dra nytta av bättre element och massa andra förbättringar man kommit på för just ortoakustiska högtalare sedan dess? Jag menar att med den kunskap man har fram till idag och efterklokhetens skarpa syn göra en modern take på en 70-talare?

Jag tror man kunnat få MMX att bli bra om man optimerat diskantplaceringen, kanske vinklat elementet lite grand och dämpat lite ovan eller direkt bakom det.
Men problemet är att F87 är obrukbart över 2 kHz... Vidare kommer det att stråla etter värre om man lutar det.
Så kontentan för mig är att MMX hade kunnat fås att fungera väldigt bra med lite modifikationer. Men det måste till ett helt annat element!

En kille på CP har tydligen modifierat Visaton BG20 och fått det att fungera avsevärt bättre! :) Det är ju ett billigt element. Det har nästan identisk tonkurva med F87 och han har i princip blivit av med resonanserna.

F87 kan säkert fås att fungera med annan drivning, kanske lite styvare membran och annorlunda dämpning? Måste det kunna spela till 10kHz? Sänker man kravet på bandbredd så är det säkert mycket lättare att få till någonting som fungerar utan en massa kompromisser? Jag menar alltså för de som vill ha ett uppgraderingselement till sina OA5/6? Uppgraderar man med T22 som ju faktiskt verkar motsvara reklamen för dem så borde man kunna släppa på det kravet lite?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-03-17 02:50

avr7000 skrev:Har LTS varit inblandade på nåt sätt? annat än som målgrupp med viss rabatt.


Det trycktes en byggbeskrivning i MoLt, men LTS hade ingen del i konstruerandet, vad jag vet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rylandes
 
Inlägg: 908
Blev medlem: 2006-10-29
Ort: Strängnäs

Inläggav rylandes » 2012-03-17 11:04

PappaBas

Det har varit spännande och intressant att följa dina vedermödor i denna och andra trådar.

För mig är OA5 en 60-tals konstruktion avsedd för monolyssning. Det har ju funnits ett antal entusiaster som försökt hålla högtalarna vid liv medelst olika typer av åtgärder på Philips elementet. Sen plockade ju IÖ/SSC fram F87 som ett utbyteselement. Hur bra det är har jag ingen aning om.

Efter det kom ju MMX'en som en modernare entusiasthögtalare. Där den flexibla diskantplaceringen gör den något mer lämpad för stereolyssning än originalet. Men i grunden är det fortfarande en monohögtalare.

I mitt tycke var OA5 gammal och förbisprungen redan när den slutade säljas i början av 70-talet. Möjligen har OA5MMX marknadsförts på ett über-entusiastiskt sätt.

Själv så gillar jag 70-talarna (OD11-OA2212), 50 serien har aldrig riktigt fallit mig på läppen. Så dina tankar om att modernisera 70-tals serien är något som jag haft under längre tid. Men då ska man nog inte utgå från en OA5.

---

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 12:10

avr7000 skrev:
UnholyRishna skrev:Och jag slänger in min lilla fundering igen: Går det att få en högtalare av denna typ att låta bra på komplex musik? Eller är det kört redan från början med tanke på de multipla elementen och de tidiga reflexer som högtalarväggen bidrar med? Jag menar bara att det borde bli en massa interferenser och grejs som "grumlar" till hela upplevelsen och därmed skapar ett "hårt" ljud?

Nån som tycker att jag är helt ute och cyklar? :D


Jag är inte helt säker på hur du menar men skillnaden mot 70-talarna (OD11-OA2212) är ju "bara" i mångt och mycket ett bas/mellanreg element som är lite uppvinklat och invinklat (och delat vid typ 2000Hz).

Jag har splelat alla varianter här hemma och grumligt och hårt behöver det ju inte bli.

Jag kommer speciellt ihåg när vi spelade 2212 med ett 2x300W Carversteg på näsblodsnivåer utan att det lät hårt eller ansträngt. :)

Stefan


Måhända är det så. Har inte varit direkt imponerad av de 70-talarna jag hört, men det begränsar ju sig förvisso till OA12 och OA14. OA116 har jag bara hört som hastigast och 2212 har jag aldrig sett ens.

Vad körde ni för musik på 2212:orna då?

Användarvisningsbild
Schimpans-AB
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Ugglebo

Inläggav Schimpans-AB » 2012-03-17 12:13

rylandes skrev:
Själv så gillar jag 70-talarna (OD11-OA2212), 50 serien har aldrig riktigt fallit mig på läppen. Så dina tankar om att modernisera 70-tals serien är något som jag haft under längre tid. Men då ska man nog inte utgå från en OA5.

---


+++

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 12:15

PappaBas skrev:@unholy

Jag förstår hur du menar och håller delvis med.
Jag tror det är ett problem med ett element med extrem spridning som spelar så att säga rakt bakåt och framåt utan dämpning, det kommer ge kamfiltereffekter. Vidare ger konstruktionen problem med interferens mot bakväggen (elementet kommer interferera med sin spegelbild) och sedan gör avståndet till taket att takreflexen blir väldigt kraftig.

Lösningen är att vinkla elementet lite (eller lite mer) och kanske dämpa direkt bakom.

Det gjorde ju Stig redan på 70-talet 8) Vi behöver väl inte göra om hans "misstag" och uppfinna hjulet på nytt?

Så skulle man konstruera en "best of the best" urortoakustisk högtalare så kanske man skulle ta avstamp i 70-talet och dra nytta av bättre element och massa andra förbättringar man kommit på för just ortoakustiska högtalare sedan dess? Jag menar att med den kunskap man har fram till idag och efterklokhetens skarpa syn göra en modern take på en 70-talare?

Jag tror man kunnat få MMX att bli bra om man optimerat diskantplaceringen, kanske vinklat elementet lite grand och dämpat lite ovan eller direkt bakom det.
Men problemet är att F87 är obrukbart över 2 kHz... Vidare kommer det att stråla etter värre om man lutar det.
Så kontentan för mig är att MMX hade kunnat fås att fungera väldigt bra med lite modifikationer. Men det måste till ett helt annat element!

En kille på CP har tydligen modifierat Visaton BG20 och fått det att fungera avsevärt bättre! :) Det är ju ett billigt element. Det har nästan identisk tonkurva med F87 och han har i princip blivit av med resonanserna.

F87 kan säkert fås att fungera med annan drivning, kanske lite styvare membran och annorlunda dämpning? Måste det kunna spela till 10kHz? Sänker man kravet på bandbredd så är det säkert mycket lättare att få till någonting som fungerar utan en massa kompromisser? Jag menar alltså för de som vill ha ett uppgraderingselement till sina OA5/6? Uppgraderar man med T22 som ju faktiskt verkar motsvara reklamen för dem så borde man kunna släppa på det kravet lite?


Nä precis, det verkar finnas en massa inbyggda problem med konstruktionen. Men måhända är det som du säger att man ändå kunnat optimera fram en högtalare som lät bra, trots att man behöll lite av originalidén. Men det kanske krävs andra prioriteringar och annorlunda element.
Jag hoppas verkligen att du hittar något du kan vara nöjd med i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-03-17 13:16

Sen får man ju hålla i tankarna på att det mesta Carlssonsamlandet/byggandet är hifihistoriskt. På det stora hela är det bara OA-51/52-modellerna som håller fullt ut om man skall jämföra dem med andra moderna konstruktioner. Att ha tron att MMX skulle sälla sig till den gruppen är att ta i för mycket. Vad konstruktionen visar är vad OA-5 kan prestera med moderna element, men det är fortfarande en OA-5 med alla de begränsningar som detta innebär.

Stig hade ju inte lagt ned modeller och gått nya vägar om han inte haft anledningar till det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-03-17 13:27

Nattlorden skrev:...men det är fortfarande en OA-5 med alla de begränsningar som detta innebär.

Den ska ju vara enligt IÖ "konceptuellt obegränsad". 8)

Nattlorden skrev:Stig hade ju inte lagt ned modeller och gått nya vägar om han inte haft anledningar till det.


Precis så. Synd bara att inte SSC har insett det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 13:27

Nattlorden skrev:Sen får man ju hålla i tankarna på att det mesta Carlssonsamlandet/byggandet är hifihistoriskt. På det stora hela är det bara OA-51/52-modellerna som håller fullt ut om man skall jämföra dem med andra moderna konstruktioner. Att ha tron att MMX skulle sälla sig till den gruppen är att ta i för mycket. Vad konstruktionen visar är vad OA-5 kan prestera med moderna element, men det är fortfarande en OA-5 med alla de begränsningar som detta innebär.

Stig hade ju inte lagt ned modeller och gått nya vägar om han inte haft anledningar till det.


+1

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2012-03-17 13:32

Så en låda med element uppåt skulle vara begränsad, men inte en där de är riktade framåt? Om jag nu ska hårdra dessa sakernas ting.

Den vanliga "apkistan" med en 4-6-tummare plus en dome dör tydligen aldrig. Eller?
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster