!!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... levererat o klart

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

!!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... levererat o klart

Inläggav avr7000 » 2011-10-16 10:48

Hello och god fortsättning

Tänkte att det kunde vara dags att köra igång runda två på gruppköp av kloner på den legendariska OA51...

Förutsättningar:

Jag samordnar.

Lådan.

Lådorna byggs av en väldigt duktig snickare som bor i närheten av mig.

Lådorna är naturligtvis gerade och med kex i skarvarna där det är tillämpbart.

Lådorna kommer att vara i rå MDF (alternativ för ytbehandling behandlas längre ner i tråden).

Lådorna kommer att ha hål för element.

Basreflexrör ingår

Lådorna kommer att ha ett "halvt" avtagbart bakstycke, Gör man ett helt avtagbart bakstycke kommer det övre spetsiga hörnet att bli mycket ömtåligt, snickaren tar därför ansvar för att denna del av lådan blir perfekt genom att bakstycket görs i två halvor.
En halva, den bakom elementet blir fastlimmad (man kommer ju ändå åt denna del av lådan genom hålet för SS8545 basen), den andra halvan av bakstycket, det som täcker den inre kammaren blir losstagbart/skruvat.
Man kan då få i dämpmaterial, jobba med att justera portens längd, placera filtret i denna kammare etc.

Den yttre delen delen av porten kommer att ha en radie på ca 6 mm.

Det kommer att finnas en lös kloss med motsvarande radie att placera i lådan i rörets andra ände, denna kloss limmar man själv fast med t ex lite PL400 när man är nöjd med rörlängd/portavstämning (25-28 cm typ)

Lådorna kommer att levereras utan hål för terminaler. (man gör lämpligtvis ett "skrotlock" med en försänkt biltema terminal till baksidan om man vill labba med högtalaren). När man sedan är nöjd monterar man terminaler av orginaltyp (två hål i sidan på lådan) eller en försänkt terminal i baksidans löstagbara lock.

Lådorna kommer inte att ha någon upphängningsanordning, Jag tycker att t ex nyckelhålsfräsning direkt i MDF'en inte är att rekommendera på en såpass tung högtalare. Man får helt enkelt själv skaffa någon typ av upphängningsbeslag, typ "hangman".

Bild

Bild

Bild

Bild
Bilderna är från gruppköp nr 1

Snickeriet och detaljfinnish är sjuuukt bra!


Tidplan och ekonomi

* Deadline för projektet är:
För snickrande av lådor, 1 februari, Under ett tidsfönster i slutet av januari sätter man in pegnarna för lådorna på ett konto, -har man gjort det 1 februari så är man med annars inte.

* Priset är 3000 kr för ett par i ovan nämnt utförande i rå MDF, + 100 kr för emballage (ett par flyttlådor och byggfrigolit från Bauhaus).

* Hela priset skall läggas i förskott till snickaren, jag kommer dock att ha hand om kontot så att snickaren kan fokusera helt på att snickra på den lediga tid han har... Om ni var med förra vändan, skicka inga pengar till det gamla kontonumret denna gång)

* Leverans av lådor är 15 april om vi kommer upp i ca 15 par, hamnar vi på 10 par kan det bli tidigare, typ 1 april.

* Vi sätter även ett tak på detta med max 20 par lådor, detta för att rimligen kunna hålla utlovad leveranstid.

* Skulle det vara så att intresset är ännu större än dessa max 20 par så gör vi om denna loop efter det att detta gruppköp är klart. Detta för att kunna hålla en rimlig leveranstid.

* Leverans kommer att ske som förra gången,
- man hämtar sina lådor personligen i Vänersborg på tid som överenskommes med snickaren.
- Jag tar personligen och kör alla lådor till Skillingaryd för Lack etc. och de hämtas hos Larsen.
- Larsen kan skicka lådorna till er adress.
Vi ordnar gärna en liten "get together" i samband med utlämnandet.


Så långt snickarens och mitt ansvar...


_________________________________________

Utöver detta kan följande erbjudas av John Larsen:

Nedanstående saker beställes genom mail/samtal till John och deadline för detta är 15 februari betalas i förskott på den faktura som John skickar ut för beställda saker

John Larsen går in och sponsrar detta projekt med rabatt på OA51.LE2 elementsats.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=41559

Innehållet i den är:
2 st baselement scanspeak
2 st diskanter scanspeak
färdigbyggt filter med kablar för anslutning till element
filtkringla.

Priset för detta är normalt drygt 8000 kr men rabatteras i detta projekt om man köper dessa lådor till 6500 kr inkl. moms.


Utöver detta kan man av Larsen köpa orginal plastdetaljer, distansring och plastbit mellan bas och diskant med Carlsson-logga på.
30 kr/bit dvs 120 kr inkl. moms för de fyra bitarna.

Larsen har även dämpvingar/lådor att sälja, dessa är inte de gamla orginal i plast utan en variant i plåt som togs fram när OA51 tidigare var tänkt för återlansering.
Dessa kostar kompletta med dämpmaterial 450 kr /st inkl moms.

Frontskydd, en metallram som går över bas och diskant och som är tygklädd. 1200 kr/paret inkl moms. (köper man komplett kit för övrigt kostar de 1000 kr/par)

Bild

En speciell frontplatta som passar till Scanspeakdiskanten och som har samma form som orginalplattan från 80-talet, 500kr / par
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=46526

Bild

Terminaler, typ bivire för 80 kr/st ink moms


Ytbehandling:
Larsen kan via sin lackerare ombesörja lackering av lådorna i vitt eller svart.

Då finns det två alternativ,

* Larsen 6 kvalite på lack, dvs ett lager grund och två lager topplack
400 kr inkl moms för ett par OA51.

* Larsen 8 kvalite på lack, dvs två lager grund och tre lager topplack
650 kr inkl moms för ett par OA51.

Bild


När det gäller lack så kan det vara värt att nämna att lådans utförande kommer att innebära att den får ligga på sin baksida när man lackar sista lagret topplack och detta får till följd att baksidans yta inte får samma lackkvalité som resten av lådan.

Vill man ha en helt färdigbyggd OA51.LE2 så kan Larsen slutmontera allt åt dig, kostnad ca 1500kr

Lackering adderar väl 1-2 veckor till slutlig leverans.

Ja... är det något som känns oklart är det bara att fråga i tråden:


De som delkarerat intresse i denna tråd är:
* Magnus Östberg
*CODY
* Tjus
*The-Master
* Jocke (hänger nog på när han har tänkt klart :) )
* Olle
*carpelux
*Nattlorden
* Dansken
* Emrik
* -distortion-
* hassez
* Hellymor
* lemmts
* Griff
* Darkg
*tct98
*martinw
* snygg
* maccis
* TomKokk (2par)
*-mattias-
* Plymotonic


Om alla dessa nu är på så är gruppköpet "fullt" och så mångtaligt att det kanske t o m drar ut på tiden nån vecka...


Carlssondelen på faktiskt.se är förvånande nog inte världens medlepunkt :D

Jag har upptäckt att detta med gruppköpet av OA51'or helt har gått förbi folk jag känner, folk som jag trodde var inne och läste på rätt ställe på faktiskt :wink:

Tiden att bestämma sig för att kliva på ett gruppköp brukar ju vara relativt kort och jag startar därför denna tråd i syfte att förlänga en sådan tid!

Vi ämnar ev. om intresse finns köra en till runda med DIY gruppköp av OA51 cloner efter årsskiftet typ, och jag skulle vilja att folk i denna tråd talade om om de var intresserade av att köpa ett par OA51-cloner.
-inga bindande beställningar, bara intresseanmälan.


Tråden är alltså en trevare för att kolla av intresset för ett gruppköp och samtidigt en förlängning av tiden för den intresserade att "hitta" möjligheten till ett sådant gruppköp.


Inget bindande men en intresseanmälan alltså...

* Magnus Östberg
* Maccis (kliver av)
*CODY
*Tjus
* The-Master
* Jocke (hänger nog på när han har tänkt klart :) )
* Olle
* carpelux
* Nattlorden
* Dansken
* Emrik
* -distortion-
* hassez
* Hellymore
* Griff
* Darkg
* tct98
* martinw
* snygg


Stefan[/s]
Senast redigerad av avr7000 2012-02-25 00:25, redigerad totalt 27 gånger.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-16 13:34

Jag är med och stödköper ett par :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2011-10-16 14:38

Jag är med!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2011-10-16 16:58

Jag vill vara med. Kan detta kombineras med basmoduler?

Jag vill lägga till att det är fantastiskt att AVR och andra ordnar så här roliga
entusiasthappenings. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Tjus
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Södertälje

Inläggav Tjus » 2011-10-16 19:52

Hej, ja jag är oxå med, trots at jag har ett par kloner redan. Håller på och bygger om lite hemma så jag behöver nog ett par till.

Hälsningar Lars :lol:
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
The-Master
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 2006-11-09
Ort: Träsket Gällivare

Inläggav The-Master » 2011-10-16 21:30

Intresserad...
:D
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gruppköp 2, OA51 cloner 2012...

Inläggav Glebster » 2011-10-16 21:33

avr7000 skrev:Carlssondelen på faktiskt.se är förvånande nog inte världens medlepunkt :D

Jag har upptäckt att detta med gruppköpet av OA51'or helt har gått förbi folk jag känner, folk som jag trodde var inne och läste på rätt ställe på faktiskt :wink:

Tiden att bestämma sig för att kliva på ett gruppköp brukar ju vara relativt kort och jag startar därför denna tråd i syfte att förlänga en sådan tid!

Vi ämnar ev. om intresse finns köra en till runda med DIY gruppköp av OA51 cloner efter årsskiftet typ, och jag skulle vilja att folk i denna tråd talade om om de var intresserade av att köpa ett par OA51-cloner.
-inga bindande beställningar, bara intresseanmälan.


Tråden är alltså en trevare för att kolla av intresset för ett gruppköp och samtidigt en förlängning av tiden för den intresserade att "hitta" möjligheten till ett sådant gruppköp.


Stefan


Stefan - Carlssonaposteln. :)

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Re: Gruppköp 2, OA51 cloner 2012...

Inläggav Jocke » 2011-10-16 23:11

Glebster skrev:...
Stefan - Carlssonaposteln. :)


Det är toppen Stefan - har ett par sedan 80-talet och kommer inte på vad jag skulle göra med ett par till - hjälp mig med tips! ;-))

Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2006-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Olle » 2011-10-16 23:51

Är kanske intresserad. Får se över finanserna.
Rotel 995 och 1080, HK HD 730. L6

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Gruppköp 2, OA51 cloner 2012...

Inläggav avr7000 » 2011-10-17 18:45

Jocke skrev:
Glebster skrev:...
Stefan - Carlssonaposteln. :)


Det är toppen Stefan - har ett par sedan 80-talet och kommer inte på vad jag skulle göra med ett par till - hjälp mig med tips! ;-))



Du skall naturligtvis ha ett eller flera par till och testa andra elementkonfigurationer i :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Re: Gruppköp 2, OA51 cloner 2012...

Inläggav Jocke » 2011-10-17 19:07

avr7000 skrev:
Jocke skrev:
Glebster skrev:...
Stefan - Carlssonaposteln. :)


Det är toppen Stefan - har ett par sedan 80-talet och kommer inte på vad jag skulle göra med ett par till - hjälp mig med tips! ;-))



Du skall naturligtvis ha ett eller flera par till och testa andra elementkonfigurationer i :)


Visst skulle det vara kul! :) Berätta lite i 51.7-tråden så kanske jag bokar ett par preliminärt! :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-01 02:16

Tappade AVR7000 tråden? 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-11-01 04:14

hur menar du ?

/Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Inläggav carpelux » 2011-11-01 09:26

Intresserad!

Är de ekonomiska förutsättningarna liknande det förra gruppköpet?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-11-01 12:39

Lådorna kommer nog att bli lite dyrare....

Snickaren är lite för noggrann och duktig för sitt eget bästa i detta fall så vi hamnar kanske typ på 3000 kr / paret (lite avans till snickaren denna gång och så blir det ju förmodligen en lite mindre serie)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-11-01 13:37

Ju senare det blir desto större chans jag kan hoppa på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dansken
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-11-01

Inläggav dansken » 2011-11-02 21:02

Jag anmäler mitt Intresse för ett par kloner.

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Inläggav Emrik » 2011-11-03 09:58

intresseanmäler! vart kommer man kunna plocka upp dessa om man inte vill använda sig av vårat postväsende?

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2011-11-03 09:59

Jag är med! ..om den monetära situationen då känns adekvat.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2011-11-03 14:52

Jag är med. Just nu känner jag för att fördubbla mitt oa51-ägande. :D
3k verkar rimligt.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-11-03 18:10

Emrik skrev:intresseanmäler! vart kommer man kunna plocka upp dessa om man inte vill använda sig av vårat postväsende?


Trollhättan/Vänersborg, eller kanske Skillingaryd om vi gör som denna gång att jag själv kör alla lådor dit.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2011-11-03 21:22

Kan man se priserna i 2011-tråden som riktvärden för 2012-tråden, för allt förutom lådorna??

Är det vettigt att sätta ihop två st. till en center??
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-11-03 22:28

med ett mindre gruppköp och att tiden går (priser kan ju gå upp) så är det väl priset 7500 som det var från början (i stället för 6500) som är att räkna med när det gäller elementsats...

Mvh

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-11-03 22:30

för center har jag en gammal design som säkert passar bättre... snickarn kan säker göra sådana lite billigare än att göra två lådor....

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-11-06 22:37

Snickaren ämnar att testa att bygga med faner...

Det kommer då, om detta går bra, förmodligen att gå att få fanerade lådor.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2011-11-08 20:10

Jo, visst är jag intresserad

Lasse

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2011-11-08 21:07

avr7000 skrev:för center har jag en gammal design som säkert passar bättre... snickarn kan säker göra sådana lite billigare än att göra två lådor....

Stefan


Center, ja tack, intresserad! Är det designen på din befintliga center vi pratar om? Med gemensamma krafter kanske vi skulle kunna klura ut en center med formspråk så nära en vanlig OA51 som möjligt? Jag tänker främst på att den borde vara spetsig framtill så den får en form mer likt en triangel än en parallelltrapets från ovan, någon som överhuvud taget förstår vad jag surrar om? 8O :? :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2011-11-08 21:15

Glebster skrev:
avr7000 skrev:för center har jag en gammal design som säkert passar bättre... snickarn kan säker göra sådana lite billigare än att göra två lådor....

Stefan


Center, ja tack, intresserad! Är det designen på din befintliga center vi pratar om? Med gemensamma krafter kanske vi skulle kunna klura ut en center med formspråk så nära en vanlig OA51 som möjligt? Jag tänker främst på att den borde vara spetsig framtill så den får en form mer likt en triangel än en parallelltrapets från ovan, någon som överhuvud taget förstår vad jag surrar om? 8O :? :)

inte direkt men om det hjälper så blir man ju inte arg om den blir sluten o mindre heller.
Då hade det kanske gått att få till den som en triangel med samma elementavstånd till väggen som original och höjd t.om kanske? mao det glebster skrev

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:26

Glebster skrev:Center, ja tack, intresserad! Är det designen på din befintliga center vi pratar om? Med gemensamma krafter kanske vi skulle kunna klura ut en center med formspråk så nära en vanlig OA51 som möjligt? Jag tänker främst på att den borde vara spetsig framtill så den får en form mer likt en triangel än en parallelltrapets från ovan, någon som överhuvud taget förstår vad jag surrar om? 8O :? :)


Centern han har är så Carlssonsnygg som den bara kan bli, understå dig inte att ha klagomål på den! :twisted:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-08 22:16

avr7000 skrev:Snickaren ämnar att testa att bygga med faner...

Det kommer då, om detta går bra, förmodligen att gå att få fanerade lådor.

Stefan


Nä men vafan! Och detta kommer han på nu! :o
Får lämna dem till honom i så fall när jag åker upp till bohuslän nästa gång! :) För om han är lika bra på att fanéra som han är på att bygga lådorna så bara måste det bli bra! :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2011-11-08 22:19

Nattlorden skrev:
Glebster skrev:Center, ja tack, intresserad! Är det designen på din befintliga center vi pratar om? Med gemensamma krafter kanske vi skulle kunna klura ut en center med formspråk så nära en vanlig OA51 som möjligt? Jag tänker främst på att den borde vara spetsig framtill så den får en form mer likt en triangel än en parallelltrapets från ovan, någon som överhuvud taget förstår vad jag surrar om? 8O :? :)


Centern han har är så Carlssonsnygg som den bara kan bli, understå dig inte att ha klagomål på den! :twisted:


Du får tycka som du vill, kanske en racinggrön med staket framför faller herren i smaken? :twisted:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2011-11-08 22:21

schmutziger skrev:inte direkt men om det hjälper så blir man ju inte arg om den blir sluten o mindre heller.
Då hade det kanske gått att få till den som en triangel med samma elementavstånd till väggen som original och höjd t.om kanske? mao det glebster skrev


Schmutzi, låter iaf som att vi är inne på samma linje. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-11-08 23:14

Glebster skrev: Jag tänker främst på att den borde vara spetsig framtill så den får en form mer likt en triangel än en parallelltrapets från ovan, någon som överhuvud taget förstår vad jag surrar om? 8O :? :)

Nja, alla OA51 har väl formen av en rektangel i vy från ovan?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2011-11-08 23:21

paa skrev:
Glebster skrev: Jag tänker främst på att den borde vara spetsig framtill så den får en form mer likt en triangel än en parallelltrapets från ovan, någon som överhuvud taget förstår vad jag surrar om? 8O :? :)

Nja, alla OA51 har väl formen av en rektangel i vy från ovan?


Ja, men inte Stefans center.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-11-08 23:27

OK, så här ser den tydligen ut:

Bild

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2011-11-08 23:32

En sån skulle jag kunna tänka mig. Vad har den för mått från botten till högtalarcentrum och hur stor är totalhöjden
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2011-11-08 23:34

Precis, bra bild! För att helt lira med formspråket hos OA51orna vore det trevligt att "vässa nosen" och alltså få den spetsig. Schmutz förslag att krympa den och göra den sluten låter också som prima idéer om du frågar mig.

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Inläggav carpelux » 2011-11-08 23:37

En dum fråga från en gröngöling i den orthoakustiska världen:

Skall man verkligen ha dämpning mellan högtalarna som på bilden här ovan?

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2011-11-09 01:04

carpelux skrev:En dum fråga från en gröngöling i den orthoakustiska världen:

Skall man verkligen ha dämpning mellan högtalarna som på bilden här ovan?


Om man har center i öhmans bio-variant är det rätt. Nu är på nåt konstigt sätt Ino och Carlsson ganska kompatibla i tänket..

Men jag kan ha jätte fel..?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-11-09 07:33

UnholyRishna skrev:
avr7000 skrev:Snickaren ämnar att testa att bygga med faner...

Det kommer då, om detta går bra, förmodligen att gå att få fanerade lådor.

Stefan


Nä men vafan! Och detta kommer han på nu! :o
Får lämna dem till honom i så fall när jag åker upp till bohuslän nästa gång! :) För om han är lika bra på att fanéra som han är på att bygga lådorna så bara måste det bli bra! :)



Blir det faner så blir det att man sågar alla bitar ur färdigfanerade skivor ... Jag tror att snickaren hellre äter en burk mask än att fanera färdigbyggda oa51;-)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-11-09 07:49

:lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-11-09 08:17

När det gäller den center jag en gång byggde...

-den ser ut som den gör för att få samma volym som en OA51 i rimlig packetering. om man gör den som en mindre sluten låda så kan den se ut på annat sätt.

Dock är jag inte säker på att en "ren" triangel nervikt med rätt baffellutning blir perfekt estetiskt tilltalande, någon med sketch up program får väldans gärna göra några försök för att se hur det blir (eller kanske även andra varianter)

Min låda har LennarJ nuförtiden men jag har en kvar i träverksataden som jag byggde samtidigt...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-11-09 08:39

carpelux skrev:En dum fråga från en gröngöling i den orthoakustiska världen:

Skall man verkligen ha dämpning mellan högtalarna som på bilden här ovan?


Dämpningen motsvarar i stort de stora "Elefantöron" som Stig själv rekommenderde att man skulkle ha till OA51, de lite utvikta plastpanelerna med dämpmaterial som såldes med högtalarna var väl en anpassning till den estetik som man trodde marknaden skulle "tåla".

/Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-11-09 08:49

Vill oxå passa på att poängtera att centern till slut fick färg på sig... även om det tog flera år :D :D



Bild

Bild

Bild

Bild
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2011-11-09 09:08

Den blev ju riktigt tjusig i matt svart! :)

Ser nu att om man har för avsikt att ställa centern på en bänk eller hylla kommer man att få problem med basreflexrören som mynnar ut nedtill. Önskar att jag hade tid till att cadda ihop en sluten låda i något mindre dimension och om möjligt spetsig framtill men som det ser ut nu är det helt enkelt inte möjligt.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-09 09:36

avr7000 skrev:
UnholyRishna skrev:
avr7000 skrev:Snickaren ämnar att testa att bygga med faner...

Det kommer då, om detta går bra, förmodligen att gå att få fanerade lådor.

Stefan


Nä men vafan! Och detta kommer han på nu! :o
Får lämna dem till honom i så fall när jag åker upp till bohuslän nästa gång! :) För om han är lika bra på att fanéra som han är på att bygga lådorna så bara måste det bli bra! :)



Blir det faner så blir det att man sågar alla bitar ur färdigfanerade skivor ... Jag tror att snickaren hellre äter en burk mask än att fanera färdigbyggda oa51;-)


Haha, tackar för klart och tydligt svar! :D I sådana fall skulle man kanske kunna byta in mina orörda lådor mot ett fanérat par. Om någon annan ändå ska ha lack menar jag.
Du kanske kan snacka med honom omifall att det är en möjlighet. Jag kan själv transportera till vänersborg i så fall.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2011-11-09 12:53

OheligaRishna som inte heller vill äta mask,

Sälj ditt par till Nattlorden. De ska väl ändå lackeras räsergröna? :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-11-09 13:11

:D Ja, kräng burkarna till Nattis. Han skall ju ändå gräsa till dom :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-09 13:19

Ingen dum idé kanske, men först måste jag veta om det blir några fanérade lådor eller inte. :)
Annars får jag ju snällt och vänligt fanéra själv. Vi får se hur det hela artar sig helt enkelt!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-11-09 13:33

Fanera känns hopplöst bökigt. :)

http://www.carinasoder.se/bilder-%C3%A5dring.html
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-11-09 14:13

Kul, låt måla marmorrullgardiner du!

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2011-11-09 22:16

KarlXII skrev:Fanera känns hopplöst bökigt. :)

http://www.carinasoder.se/bilder-%C3%A5dring.html


Men varför gjorde inte Komorok så? :)
Lasse

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2011-11-10 02:30

lemmts skrev:
KarlXII skrev:Fanera känns hopplöst bökigt. :)

http://www.carinasoder.se/bilder-%C3%A5dring.html


Men varför gjorde inte Komorok så? :)
Lasse


För att han är en stenhård kille som inte söker genvägar :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hellymoore
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-11-24

Inläggav hellymoore » 2011-12-06 07:12

Jag är beställare på ett par lådor!

även en center är jag intresserad av :D

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Inläggav Griff » 2011-12-08 21:41

Är intresserad. Vad blir kostnaden på ett ungefär på ett komplett par inkl element och filter?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-12-08 21:56

ca 11000 kr med lack skulle jag tro.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2011-12-08 22:24

avr7000 skrev:ca 11000 kr med lack skulle jag tro.


Och detta är med LE2's element och filter?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-12-08 23:32

Japp...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2011-12-08 23:44

Då jag köpt äkta OA51'or som jag skall uppgradera till LE2, så erbjuder jag mitt intresse till någon annan.......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2011-12-14 03:27

Jag är intresserad.

Användarvisningsbild
Abo1973
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-12-13
Ort: Skåne

Inläggav Abo1973 » 2011-12-14 16:38

Admin får ta bort detta om det bryter mot forumreglerna.

mvh

Andreas

Du sa det själv... Annonser är inte tillåtna på faktiskt.

/Bosse

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-14 23:46

Är helt novis på OA51 men märker en väldig entusiasm i den här tråden.
Så rädd för att gå miste om något bra. Varför skulle jag vilja ha ett par ?
Förutom att utseendet är helläckert.
Dom jag lyssnar på är MMX och OA5-2. Vad kan OA51 tillföra :?:

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2011-12-14 23:56

tct98:

Jag har OA52.3 och snart OA51.LE2. Det går inte jämföra med 70-talarna.
MMX har jag ingen erfarenhet av men jag är fast i OA50-serien.

De är helt underbara. Jag finns i Nässjö, inte så långt från dig, om du vill komma och lyssna.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-16 21:13

Tack för det Maccis.
Nässjö är ju inte så långt bort..............gör ett inlägg när du har mekat färdigt och justerat in dom.

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-20 10:52

Jag är intresserad av ett par !

Användarvisningsbild
martinw
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-08-23

Inläggav martinw » 2011-12-28 18:47

Jag utgår, har hittat ett begagnat par i faner...
Senast redigerad av martinw 2012-01-06 19:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Snygg
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2011-04-12

Inläggav Snygg » 2011-12-29 11:50

Även jag är intresserad.
Hur mycket tillverkning talar vi? Kan man få dem färdigbyggda eller i olika stadier av byggsats? Vad kostar i så fall de olika alternativen?
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-12-29 12:42

Det borde gå att få dem helt färdiga med hjälp av Larsen. Då pratar vi om en kostnad som ligger i regionen under ett par Larsen 6 och väsentligt under det pris som SSC ville ha för en förserie av deras version av OA-51.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Snygg
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2011-04-12

Inläggav Snygg » 2011-12-29 16:17

Naqref skrev:Det borde gå att få dem helt färdiga med hjälp av Larsen. Då pratar vi om en kostnad som ligger i regionen under ett par Larsen 6 och väsentligt under det pris som SSC ville ha för en förserie av deras version av OA-51.


Låter ju ypperligt! Hur långt gånget är det? Alltså, om man anmäler intresse, när kan man se fram emot leverans (på en höft)?
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-01 23:51

Nu kör vi! se info i förstainlägg!!!!

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-01-02 00:07

Kommer det komma en ytterligare vassare variant, nu iom alla kloner samt gruppköp?

Gissar att det går att vässa prestandan ytterligare.


Klev av denna, men är absolut med nästa omgång (hoppas det blir en).
Blir det inga fler, är jag sugen IAF på detta tåget, ångrade mig lite nu..... :oops:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-02 00:09

Du har hela månaden på dig att fundera :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-01-02 00:21

Du har något i kikaren som du inte vill säga!

Kommer det en OA51AVR??

:twisted:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-02 00:32

Maccis skrev:Du har något i kikaren som du inte vill säga!

Kommer det en OA51AVR??

:twisted:


Det har det redan gjort... 4 olika varianter :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-01-02 00:41

Jo det vet jag.
Men en officiell, där filter och allt är med, som Anders brukar presentera?

Hur många OA51'or har du eg.?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-02 00:56

Maccis skrev:Jo det vet jag.
Men en officiell, där filter och allt är med, som Anders brukar presentera?

Hur många OA51'or har du eg.?


Just nu har jag 4 par orginallådor, 2 par kloner... Jag har sålt 4 par OA51, och ångrar mig varje gång ;)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-01-02 00:56

Maccis skrev:Jo det vet jag.
Men en officiell, där filter och allt är med, som Anders brukar presentera?

Hur många OA51'or har du eg.?


392 par, eller nåt sånt :P :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-01-02 01:04

petersteindl skrev:
Maccis skrev:Jo det vet jag.
Men en officiell, där filter och allt är med, som Anders brukar presentera?

Hur många OA51'or har du eg.?


392 par, eller nåt sånt :P :)

MvH
Peter



Kanske dags för OA51.BREMEN?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-02 01:23

Maccis skrev:
petersteindl skrev:
Maccis skrev:Jo det vet jag.
Men en officiell, där filter och allt är med, som Anders brukar presentera?

Hur många OA51'or har du eg.?


392 par, eller nåt sånt :P :)

MvH
Peter



Kanske dags för OA51.BREMEN?


Jag har haft funderingar på OA51 med 2 äggbasar :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav hassez » 2012-01-02 01:27

* Priset är 3000 kr för ett par i ovan nämnt utförande i rå MDF, + 100 kr för emballage (ett par flyttlådor och byggfrigolit från Bauhaus).

* Hela priset skall läggas i förskott till snickaren, jag kommer dock att ha hand om kontot så att snickaren kan fokusera helt på att snickra på den lediga tid han har... Om ni var med förra vändan, skicka inga pengar till det gamla kontonumret denna gång)

Stefan


Vilket blir kontonumret för det här köpet.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav avr7000 » 2012-01-02 01:38

hassez skrev:
* Priset är 3000 kr för ett par i ovan nämnt utförande i rå MDF, + 100 kr för emballage (ett par flyttlådor och byggfrigolit från Bauhaus).

* Hela priset skall läggas i förskott till snickaren, jag kommer dock att ha hand om kontot så att snickaren kan fokusera helt på att snickra på den lediga tid han har... Om ni var med förra vändan, skicka inga pengar till det gamla kontonumret denna gång)

Stefan


Vilket blir kontonumret för det här köpet.


Jag PMar kontonummer till alla som anmält intresse i denna tråd senare i januari.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav UnholyRishna » 2012-01-02 11:53

avr7000 skrev:
hassez skrev:
* Priset är 3000 kr för ett par i ovan nämnt utförande i rå MDF, + 100 kr för emballage (ett par flyttlådor och byggfrigolit från Bauhaus).

* Hela priset skall läggas i förskott till snickaren, jag kommer dock att ha hand om kontot så att snickaren kan fokusera helt på att snickra på den lediga tid han har... Om ni var med förra vändan, skicka inga pengar till det gamla kontonumret denna gång)

Stefan


Vilket blir kontonumret för det här köpet.


Jag PMar kontonummer till alla som anmält intresse i denna tråd senare i januari.

Stefan


Hur gick det med möjligheten att få fanerade lådor?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav avr7000 » 2012-01-02 13:08

UnholyRishna skrev:
avr7000 skrev:
hassez skrev:
* Priset är 3000 kr för ett par i ovan nämnt utförande i rå MDF, + 100 kr för emballage (ett par flyttlådor och byggfrigolit från Bauhaus).

* Hela priset skall läggas i förskott till snickaren, jag kommer dock att ha hand om kontot så att snickaren kan fokusera helt på att snickra på den lediga tid han har... Om ni var med förra vändan, skicka inga pengar till det gamla kontonumret denna gång)

Stefan


Vilket blir kontonumret för det här köpet.


Jag PMar kontonummer till alla som anmält intresse i denna tråd senare i januari.

Stefan


Hur gick det med möjligheten att få fanerade lådor?


Inget på bred front... Det är delvis en fråga om tid... Både själva genomförandet och att vissa moment blir lite från ruta ett igen om han byter skivmaterial.
Dock var han sugen att testa så du och jag och snickarn kan väl ha en dialog om det skulle kunna bli nåt testpar... :)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2012-01-02 13:35

Jag kan tyvärr inte vara med eftersom jag köpt Larsen 6or. Förbannat kul
initiativ av AVR7000 och de andra. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-02 13:54

No worries... You are all set then :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav UnholyRishna » 2012-01-02 14:17

avr7000 skrev:
UnholyRishna skrev:
avr7000 skrev:
hassez skrev:
* Priset är 3000 kr för ett par i ovan nämnt utförande i rå MDF, + 100 kr för emballage (ett par flyttlådor och byggfrigolit från Bauhaus).

* Hela priset skall läggas i förskott till snickaren, jag kommer dock att ha hand om kontot så att snickaren kan fokusera helt på att snickra på den lediga tid han har... Om ni var med förra vändan, skicka inga pengar till det gamla kontonumret denna gång)

Stefan


Vilket blir kontonumret för det här köpet.


Jag PMar kontonummer till alla som anmält intresse i denna tråd senare i januari.

Stefan


Hur gick det med möjligheten att få fanerade lådor?


Inget på bred front... Det är delvis en fråga om tid... Både själva genomförandet och att vissa moment blir lite från ruta ett igen om han byter skivmaterial.
Dock var han sugen att testa så du och jag och snickarn kan väl ha en dialog om det skulle kunna bli nåt testpar... :)

Stefan


Helt klart förståeligt att det kan bli en del problem. Ja vi kan ju snacka om det så får vi se hur det blir! Han verkar ju väldigt sugen på utmaningar i varje fall! :D

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-01-02 16:37

Jag står över den här gången Stefan. Har så förb.... med projekt som måste "landas"... Jättekul initiativ - hoppas allt går bra för er! :)

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2012-01-02 18:04

Verkligen roligt att intresset är så stort för denna "vintage- högtalare" 8)

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2012-01-02 18:06

Verkligen roligt att intresset är så stort för denna "vintage- högtalare" 8)
(Nästan som MGB som man enligt uppgift kan bygga från scratch med hjälp av nytillverkade delar........)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-01-02 18:21

En sak verkar jag inte hitta referens till denna gången, nämligen basreflexröret - ingår det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-02 18:31

Nattlorden skrev:En sak verkar jag inte hitta referens till denna gången, nämligen basreflexröret - ingår det?


Japp... 2 st helrör ingår :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
dansken
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-11-01

Inläggav dansken » 2012-01-04 19:26

avr7000 skrev:Snickaren ämnar att testa att bygga med faner...

Det kommer då, om detta går bra, förmodligen att gå att få fanerade lådor.

Stefan


Har det gjorts några försök med faner?
Det vore pricken över i!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-04 21:14

dansken skrev:
avr7000 skrev:Snickaren ämnar att testa att bygga med faner...

Det kommer då, om detta går bra, förmodligen att gå att få fanerade lådor.

Stefan


Har det gjorts några försök med faner?
Det vore pricken över i!


Nej inte ännu...

Detta köp blir utan faner för att kunna gå att genomföra med den tidsram vi satt.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Inläggav Emrik » 2012-01-05 01:21

på grund av lite ändrad arbetssituation så måste jag passa denna gång. måste hålla hårt i slantarna. spammar tråden om det ser ljusare ut innan deadlinen :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-01-06 20:20

Emrik skrev:på grund av lite ändrad arbetssituation så måste jag passa denna gång. måste hålla hårt i slantarna. spammar tråden om det ser ljusare ut innan deadlinen :)


Tar mer än gärna din plats. Jag har ju passat mina första lådor men vill haka på tåget igen.

Hoppas detta är OK.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-07 00:55

Maccis skrev:
Emrik skrev:på grund av lite ändrad arbetssituation så måste jag passa denna gång. måste hålla hårt i slantarna. spammar tråden om det ser ljusare ut innan deadlinen :)


Tar mer än gärna din plats. Jag har ju passat mina första lådor men vill haka på tåget igen.

Hoppas detta är OK.


no problemo
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Inläggav TomKokk » 2012-01-07 16:33

avr7000 skrev:
Maccis skrev:
Emrik skrev:på grund av lite ändrad arbetssituation så måste jag passa denna gång. måste hålla hårt i slantarna. spammar tråden om det ser ljusare ut innan deadlinen :)


Tar mer än gärna din plats. Jag har ju passat mina första lådor men vill haka på tåget igen.

Hoppas detta är OK.


no problemo


Fick ett tips om att eventuellt hoppa på tåget.
I dagsläget har 4st SS 8545'er till mitt förfogande.
Fråga är bara vad filter komponenter samt diskanten
kan gå att få loss för? Springer det ej iväg är jag helt klar nyfiken.

Center lådan är absolut något jag skulle komplettera med.
Gärna i samma sändning. Prisuppgift på den leksaken än?
Ser iallafall ut att kunna matcha frontarna.
Men bildade bara mig den uppfattningen genom att studera bilden.
*ler*
Hörlurar..

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-07 19:23

Dra av ca 3000 kr på priset för kit (6500)...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-01-07 19:30

Vilken vinning har man med 8545 basen gentemot 8525?

8525'an går ju fortfarande att få tag i.


Eller fungerar det med Revelator, 8531?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Inläggav TomKokk » 2012-01-08 13:55

avr7000 skrev:Dra av ca 3000 kr på priset för kit (6500)...

Stefan


Förstod jag dig korrekt nu?
Lika bra att repeterar så att man kan försäkra
sig om att man ej fått något om bakfoten.
För 6500:- medföljer då bara lådorna?
Vad är kostnaden för filter till 2st frontar samt 1st center.
Diskanterna? 3st går loss för hur mycket?
Eller kan jag använda mig av mina 9700 Scan-Speak?

Mvh/Tommi
Hörlurar..

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-01-08 14:01

Lådor i MDF 3000kr/par.

Finisch från 450 kr och uppåt/par.

Kit med element och filter 6500 kr/par.

Plastdetaljer och frontplatta mm ca 1000 kr/par.



Så allt beror på hur mycket du gör själv.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Inläggav TomKokk » 2012-01-08 14:11

Maccis skrev:Lådor i MDF 3000kr/par.

Finisch från 450 kr och uppåt/par.

Kit med element och filter 6500 kr/par.

Plastdetaljer och frontplatta mm ca 1000 kr/par.



Så allt beror på hur mycket du gör själv.


Låter som att jag måste köpa ett kit med allt för att få rabatt.
Men frågan är om det blir dyrare eller billigare att komplettera
med det resterande då jag redan inne har 4st 8545'or.
Och blev heller inte klokare angående centerlådan då
jag utgår från att det absolut ej ingår i kittet! ;-)
Vill ej ha 7st 8545 hemma bara för att kittet är prisvärt.
Borde man inte komma undan lite billigare då man redan innehar dessa basar?
Hörlurar..

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-01-08 14:59

Tomkokk, jag tycker du gör bäst i att köpa allt utom basar, då du har dessa.
Jag har köpt allt separat, vid olika tillfällen, av John till ett par andra kloningslådor, vilket inte medförde några problem.
Att köpa kitet är väl annars att rekommendera om man till motsats mot dig inte har något hemma.
Och kanske du skall spara de extra basarna utifall det tas fram nya basmoduler för dessa basar. Sådana används ju i L8, så det kanske kan bli aktuellt för OA51LEII, spekulerar jag då förståss.

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2012-01-08 17:52

TomKokk skrev:
avr7000 skrev:Dra av ca 3000 kr på priset för kit (6500)...

Stefan


Förstod jag dig korrekt nu?
Lika bra att repeterar så att man kan försäkra
sig om att man ej fått något om bakfoten.
För 6500:- medföljer då bara lådorna?
Vad är kostnaden för filter till 2st frontar samt 1st center.
Diskanterna? 3st går loss för hur mycket?
Eller kan jag använda mig av mina 9700 Scan-Speak?

Mvh/Tommi


Ett KIT (element + filter ) med rabatt, kostar 6500. Vill du köpa ett KIT utan basar får du dra av 3000, det är vad ett par separata basar kostar.
Alltså du betalar 6500-3000 = 3500:-för ett KIT.

Förutsättningen för att få köpa ett KIT för det priset är att du först köpt en lådsats. Den kostar 3000:- i rå MDF.

Då betalar du 3000(lådor)+3500(reducerat KIT med rabatt)=6500 istället för 9500:-

Sen tillkommer priset för lack mm, enligt prislistan.
Finish från 450:-
Plastdetaljer med frontplatta ca 1000:-.

Du köper det du vill ha. En förutsättning för priserna ovan är att du först köper lådorna för 3000:-
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Inläggav TomKokk » 2012-01-08 20:32

StefanH skrev:Tomkokk, jag tycker du gör bäst i att köpa allt utom basar, då du har dessa.
Jag har köpt allt separat, vid olika tillfällen, av John till ett par andra kloningslådor, vilket inte medförde några problem.
Att köpa kitet är väl annars att rekommendera om man till motsats mot dig inte har något hemma.
Och kanske du skall spara de extra basarna utifall det tas fram nya basmoduler för dessa basar. Sådana används ju i L8, så det kanske kan bli aktuellt för OA51LEII, spekulerar jag då förståss.


Funder starkt på att beställa 3st Kit i sådant fall.
Varav en skulle bli en center.
(Såg några bilder på en stillren snygg mattsvart sådan tidigare i denna tråd)
Skulle onekligen bli en snygg kombination i vardagsrummet.
Men det enda som står i vägen för mitt beslut just nu är i sådant fall om det gick att inkludera centern i samma beställning och vad den extra lådan skulle gå på? AVR7000/Stefan kanske har fått mer kött på benen angående det nu? ;-)
Hörlurar..

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2012-01-08 20:40

ett kit inehåller väl det som behövs till två högtalare.
då behöver du 1,5 kit. Centern är inte aktuell i det här köpet, men den kanske kommer. Jag är också intresserad.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Inläggav TomKokk » 2012-01-08 21:02

hassez skrev:ett kit inehåller väl det som behövs till två högtalare.
då behöver du 1,5 kit. Centern är inte aktuell i det här köpet, men den kanske kommer. Jag är också intresserad.


Mitt fel!
Menar 2st "nästan" hela kit, men utan basarna.
Sen ytterligare ett halvt Kit men då helt komplett med filter samt element.
Allt som allt pratar vi "eventuellt" om en beställning på 5st högtalare.
(HemmaBio)
Om nu inte mina Scan-Speak 9700 gick att inkludera utan att behöva ändra filtret?
Sådant fall är det bara lådor och filter som blir aktuellt.
Man känner sig nästan lite jobbig nu med alla frågor! ;-)
Hörlurar..

Användarvisningsbild
-mattias-
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2008-12-29
Ort: Göteborg

Inläggav -mattias- » 2012-01-08 23:37

Jag är intresserad av 1st par lådor + element.
Finns det plats kvar i denna omgång?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-09 00:06

-mattias- skrev:Jag är intresserad av 1st par lådor + element.
Finns det plats kvar i denna omgång?


Jopp men du slinker in som siste man :wink: Detta under förutsättning att de som tidigare anmält sig kommer till skott vid beställning.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-09 00:13

TomKokk skrev:
hassez skrev:ett kit inehåller väl det som behövs till två högtalare.
då behöver du 1,5 kit. Centern är inte aktuell i det här köpet, men den kanske kommer. Jag är också intresserad.


Mitt fel!
Menar 2st "nästan" hela kit, men utan basarna.
Sen ytterligare ett halvt Kit men då helt komplett med filter samt element.
Allt som allt pratar vi "eventuellt" om en beställning på 5st högtalare.
(HemmaBio)
Om nu inte mina Scan-Speak 9700 gick att inkludera utan att behöva ändra filtret?
Sådant fall är det bara lådor och filter som blir aktuellt.
Man känner sig nästan lite jobbig nu med alla frågor! ;-)



9700 är en mycket bra och trevlig diskant men det går inte att stoppa in denna i högtalaren tillsammans med OA51.LE2 filter och tro att man har en OA51.LE2

Så det du vill ha är väl i så fall som du skriver 2 par lådor och de andra väsentligheterna utom 4 st SS 18W8545 då.

Jag/Vi ämnar/önskar göra ett gruppköp på samma sätt som detta med en OA51 center lite längre fram i år men eftersom det inte är gjort än ställer jag inte ut några absoluta löften om detta. Sannolikheten att det blir av är våldsamt hög :) Men... jag tänker inte lova exakt när...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-01-10 00:07

När kommer betalningsrutiner?

:idea:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 00:24

I slutet av januari, om ca 10 dagar...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-01-10 00:49

Dags att samla burkar nu då....... :roll:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 02:11

Maccis skrev:Dags att samla burkar nu då....... :roll:


Det är bara att dricka ur, skölja och lägga dem i en kasse :D :wink:
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-01-10 09:29

avr7000 skrev: Sannolikheten att det blir av är våldsamt hög :)


Då är chansen ganska stor va´? :wink:

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2012-01-10 15:44

Jag drar tillbaka min intresseanmälan.
Det blir ett bilköp istället.
Måste säga att lådorna ser fantasktiskt välbyggda ut.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 15:52

tct98 skrev:Jag drar tillbaka min intresseanmälan.
Det blir ett bilköp istället.
Måste säga att lådorna ser fantasktiskt välbyggda ut.


Helt Ok :) Det är jättebra om ni talar om om ni tänker passa här i tråd eller per Pm

Mvh
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Inläggav TomKokk » 2012-01-10 19:31

avr7000 skrev:
tct98 skrev:Jag drar tillbaka min intresseanmälan.
Det blir ett bilköp istället.
Måste säga att lådorna ser fantasktiskt välbyggda ut.


Helt Ok :) Det är jättebra om ni talar om om ni tänker passa här i tråd eller per Pm

Mvh


Vad finns det för olika alternativ gällande finishen på lådorna vi beställer?
Skulle hemskt gärna vilja ha mina svartlackerade. Ev. pianolack? ;-)
Tacksam för lite olika pris alternativ på dem olika ytbehandlingar som erbjuds i denna massbeställning.
Hörlurar..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-01-10 19:37

TomKokk skrev:
avr7000 skrev:
tct98 skrev:Jag drar tillbaka min intresseanmälan.
Det blir ett bilköp istället.
Måste säga att lådorna ser fantasktiskt välbyggda ut.


Helt Ok :) Det är jättebra om ni talar om om ni tänker passa här i tråd eller per Pm

Mvh


Vad finns det för olika alternativ gällande finishen på lådorna vi beställer?
Skulle hemskt gärna vilja ha mina svartlackerade. Ev. pianolack? ;-)
Tacksam för lite olika pris alternativ på dem olika ytbehandlingar som erbjuds i denna massbeställning.


Det bästa är att du ringer och frågar John det eftersom det är han som ska fixa. Det står ju en del i förstainlägget annars. När det gäller kulörer så kan nog de flesta NCS (eller om det är RAL?) fixas för en extrakostnad. Sthlmsvit och Svart är defaultfärger.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dwarb
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: tallobsdefekt

Inläggav dwarb » 2012-01-20 23:10

Finns det någon chans att man kan beställa en höger-högtalare?

Mina härliga ungar slog omkull den ena av mina nya oa51-or och tryckte in hörnen på den. Mitt fel naturligtvis.

Mycket förargligt...
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-20 23:16

dwarb skrev:Finns det någon chans att man kan beställa en höger-högtalare?

Mina härliga ungar slog omkull den ena av mina nya oa51-or och tryckte in hörnen på den. Mitt fel naturligtvis.

Mycket förargligt...


Hu vilken osis! Det går säkert att ordna... Går det inte att spackla om den och lacka om den?
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
dwarb
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: tallobsdefekt

Inläggav dwarb » 2012-01-21 17:39

Det skulle naturligtvis kunna göras. Men när man har sett den fantastiska finishen på de här lådorna är det trist med lagade hörn. Snickeriet är dessutom bortom all sans!

Det är absolut värt att köpa en till låda bara för känslan. Så om det finns möjlighet beställer jag gärna en högerhögtalare!
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-21 19:05

dwarb skrev:Det skulle naturligtvis kunna göras. Men när man har sett den fantastiska finishen på de här lådorna är det trist med lagade hörn. Snickeriet är dessutom bortom all sans!

Det är absolut värt att köpa en till låda bara för känslan. Så om det finns möjlighet beställer jag gärna en högerhögtalare!


Om du nu uppskattar snickarens arbete så mycket att du vill köpa en ny istället för att laga så tror jag inte han blir så svårövertalad :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-01-22 21:34

Oj, jag har glömt meddela att jag fortfarande är med, vilket härmed görs.

Vet någon hur många 51:or som tillverkades på 80-talet?

Lasse

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-01-22 21:37

lemmts skrev:Oj, jag har glömt meddela att jag fortfarande är med, vilket härmed görs.

Vet någon hur många 51:or som tillverkades på 80-talet?

Lasse


500 par om jag inte är felunderrättad. Vi på Ljudbutiken sålde 60 - 70 par av dessa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-01-22 22:29

petersteindl skrev:
lemmts skrev:Oj, jag har glömt meddela att jag fortfarande är med, vilket härmed görs.

Vet någon hur många 51:or som tillverkades på 80-talet?

Lasse


500 par om jag inte är felunderrättad. Vi på Ljudbutiken sålde 60 - 70 par av dessa.

MvH
Peter


Jag har för mig att det är fler men det är ju lätt att kontrollera. Uppgiften har väl dessutom funnits tidigare här på forumet?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Inläggav STDI » 2012-01-22 22:50

Naqref skrev:
petersteindl skrev:
lemmts skrev:Oj, jag har glömt meddela att jag fortfarande är med, vilket härmed görs.

Vet någon hur många 51:or som tillverkades på 80-talet?

Lasse


500 par om jag inte är felunderrättad. Vi på Ljudbutiken sålde 60 - 70 par av dessa.

MvH
Peter


Jag har för mig att det är fler men det är ju lätt att kontrollera. Uppgiften har väl dessutom funnits tidigare här på forumet?

Carlssonplanet.com säger "Antal sålda: ca 1400 par (totalt)".
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-22 22:55

Snart har vi gjort 1400 par kloner 8O :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-01-23 17:09

Jag står kvar vid 500 par. Wilhelm Lilliehöök på LEAB sålde 400 par och det kan inte sålts fler än 100 par innan LEAB blev distributör. LEAB kom in i bilden 1984. Dessförinnan sålde ljudbutiken 50 + 10-20 par. Vi köpte 50 par till vårt Carlssonpaket som var med Yamahaförstärkare och Thorensskivspelare med Goldring G920IGC. 10-20 par gick som stand alone OA-51 under den tiden. Vi köpte dessutom en del av LEAB efter 1984. Vi hade en del annonser på OA-51, bl.a. en helsida i DN där OA-51 var med. Vi bör nog ha sålt ungefär 30 par efter 1984. Då skulle det bli ungefär 100 par OA-51. Innan LEAB började distribution av Carlsson sålde vi på Ljudbutiken 70 % av OA-51 som såldes i hela världen 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-01-23 20:32

500 par worldwide! Det var inte mycket, tycker jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-01-25 22:40

Du kan stryka mig som intressent nu. Inte för att jag inte vill ha OA-51, utan för att jag fått tag på ett par originalbyggen, vilket för mig - även om jag är väldigt säker på att nybygglådorna är bättre - smäller något lite högre. Speciellt med originalkartongen och dokumentation.

( svart ask, LE-uppgraderade med 'standardfilter" )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-01-26 01:54

Grattis Nattlorden, då har du bara LE II uppgraderingen kvar. En ännu lite bättre variant.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 02:57

Grattis Nattlorden... fan det börjar bli riktigt bra ordning på dig :D :D :D :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-01-26 08:19

StefanH skrev:Grattis Nattlorden, då har du bara LE II uppgraderingen kvar. En ännu lite bättre variant.


Kan man fixa det själv, eller är det Larsen som gäller för det?

Fast hade jag hittat elementen till det, så skulle jag velat prova "nedgradering" till 51.2 också...
Senast redigerad av Nattlorden 2012-01-26 08:50, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-01-26 08:19

avr7000 skrev:Grattis Nattlorden... fan det börjar bli riktigt bra ordning på dig :D :D :D :D


Tack. Hoppas avbokningen inte strular till det för er.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-01-26 08:48

Nattlorden, för renaste mellanregister gäller LE filtren. Övriga brukar upplevas "såsiga".
I.o.m. annan diskantplatta så gäller LarsEn för uppgradering.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-01-26 11:13

StefanH skrev:Nattlorden, för renaste mellanregister gäller LE filtren. Övriga brukar upplevas "såsiga".
I.o.m. annan diskantplatta så gäller LarsEn för uppgradering.


Skall vara LE budgetfilter i mina.

Är det bara diskanten som byts till LE2, eller är det filterombyggnad också?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-01-26 11:41

Nattlorden skrev:
StefanH skrev:Nattlorden, för renaste mellanregister gäller LE filtren. Övriga brukar upplevas "såsiga".
I.o.m. annan diskantplatta så gäller LarsEn för uppgradering.


Skall vara LE budgetfilter i mina.

Är det bara diskanten som byts till LE2, eller är det filterombyggnad också?


Finns inga budgetfilter till LE och då slipper man dessutom ormoljevarianterna. :P

Tyvärr både filter och diskant skiljer mellan LE och LE2.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-01-26 11:41

Nattlorden skrev:
StefanH skrev:Nattlorden, för renaste mellanregister gäller LE filtren. Övriga brukar upplevas "såsiga".
I.o.m. annan diskantplatta så gäller LarsEn för uppgradering.


Skall vara LE budgetfilter i mina.

Är det bara diskanten som byts till LE2, eller är det filterombyggnad också?

Helt nytt filter

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-01-26 11:41

Naqref skrev:
Nattlorden skrev:
StefanH skrev:Nattlorden, för renaste mellanregister gäller LE filtren. Övriga brukar upplevas "såsiga".
I.o.m. annan diskantplatta så gäller LarsEn för uppgradering.


Skall vara LE budgetfilter i mina.

Är det bara diskanten som byts till LE2, eller är det filterombyggnad också?


Finns inga budgetfilter till LE och då slipper man dessutom ormoljevarianterna. :P

Tyvärr både filter och diskant skiljer mellan LE och LE2.

smurf

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-01-26 11:48

Naqref skrev:Finns inga budgetfilter till LE och då slipper man dessutom ormoljevarianterna. :P


Nähä... då undrar man ju varför han som sålde dem poängterade att det var det enklare av de två filtervarianterna?

Är det inte LE som påstått, utan en .3 då måntro?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-01-26 11:51

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:Finns inga budgetfilter till LE och då slipper man dessutom ormoljevarianterna. :P


Nähä... då undrar man ju varför han som sålde dem poängterade att det var det enklare av de två filtervarianterna?

Är det inte LE som påstått, utan en .3 då måntro?


Det kan ha varit en .3 Där finns det två olika varianter på filter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-01-26 12:02

Det borde väl vara enkelt att kontrollera mha filtret.

48IDA
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-02-23
Ort: Borggård, Finspång

Inläggav 48IDA » 2012-01-26 18:26

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:Finns inga budgetfilter till LE och då slipper man dessutom ormoljevarianterna. :P


Nähä... då undrar man ju varför han som sålde dem poängterade att det var det enklare av de två filtervarianterna?

Är det inte LE som påstått, utan en .3 då måntro?


Det är nog samma filter sam jag har i mina .3 (snik)
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2012-01-26 19:11

Är det helt omöjligt att använda miniDISP som filter.Jag vet att det krävs extra effektförstärkare då, men skulle det bli någon kvaliteskillnad.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
hellymoore
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-11-24

Inläggav hellymoore » 2012-01-28 12:26

Satt här och letade efter konto nr :?: tänkte att jag skulle betala för mig.
har jag missat något eller har det inte angivits något konto

Robert

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-28 13:05

My bad....

Jag har kollat upp med banken att allt skall funka och kommer att PM'a ut kontonummer etc. till er på listan idag eller i morgon, sedan skjuter vi bara på betalningsdeadline några dagar.

Mvh

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-28 13:08

hassez skrev:Är det helt omöjligt att använda miniDISP som filter.Jag vet att det krävs extra effektförstärkare då, men skulle det bli någon kvaliteskillnad.


Jag lämnar frågan öppen till Anders att svara på men min åsikt (med bias) är att det går utmärkt att bygga OA51 med aktiv delning, jag har kört så i flera år med olika elementkonfigurationer.

Strefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-01-28 13:14

avr7000 skrev:
hassez skrev:Är det helt omöjligt att använda miniDISP som filter.Jag vet att det krävs extra effektförstärkare då, men skulle det bli någon kvaliteskillnad.


Jag lämnar frågan öppen till Anders att svara på men min åsikt (med bias) är att det går utmärkt att bygga OA51 med aktiv delning, jag har kört så i flera år med olika elementkonfigurationer.

Strefan


Vore väldigt intressant att mer i detalj ta del av hur du delar och ställer in ditt aktiva filter, är själv inne på att dela aktivt medels två st miniDSP 2x4 och 4vägspluggen...

http://www.minidsp.com/images/documents ... lug-in.pdf

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-01-28 13:34

Inte alls ointressant att prova framledes, faktiskt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2012-01-28 19:48

Det kanske är nästa generations filter.
Jag delade POPboxen aktivt på 60-talet.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-01-28 21:26

hassez skrev:Är det helt omöjligt att använda miniDISP som filter.Jag vet att det krävs extra effektförstärkare då, men skulle det bli någon kvaliteskillnad.
Filterspolen i serie med basen i ett passivt filter reducerar väl distorsionen i baselementet? Jag tycker jag läst det i några trådar?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-01-28 22:42

paa skrev:
hassez skrev:Är det helt omöjligt att använda miniDISP som filter.Jag vet att det krävs extra effektförstärkare då, men skulle det bli någon kvaliteskillnad.
Filterspolen i serie med basen i ett passivt filter reducerar väl distorsionen i baselementet? Jag tycker jag läst det i några trådar?


Ett semi-aktivt filter är kanske möjligt eller att föredra?! Ser med spänning fram mot ett svar från AVR7k.

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Inläggav Plymotonic » 2012-01-30 01:03

Jag såg att det var några avhopp från gruppköpet.

Om det finns möjlighet, såhär fem över tolv, så är jag definitivt med på ett par!

PM:a bara kontonumret, så trycker jag in stålars på studs.

Kan tillägga att jag även framledes är intresserad av center, basmoduler och lillStigs.


mvh/ply

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-02-05 21:46

avr7000 skrev:My bad....

Jag har kollat upp med banken att allt skall funka och kommer att PM'a ut kontonummer etc. till er på listan idag eller i morgon, sedan skjuter vi bara på betalningsdeadline några dagar.

Mvh

Stefan


Stefan, har du PMat ut detta? Jag har inte fått något i min inbox.

Lasse

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-02-05 22:41

:oops: :oops: :oops:

Haft det chokat.... försöker fixa PM till alla i kväll...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-02-06 00:37

Det är ok, vi blir bara oroliga att just vi blivit glömda :x 8)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-02-06 01:16

PM skickat till alla...

Se till att följa deadline i pm (om ni inte ligger under en lavin i Sälen eller så)

Mvh

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-02-06 20:28

Jepp jag har fått PM

Användarvisningsbild
hellymoore
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-11-24

Inläggav hellymoore » 2012-02-06 20:53

Har fått PM och fört över pengarna :D

Robert

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-07 02:31

Plymotonic skrev:Jag såg att det var några avhopp från gruppköpet.

Om det finns möjlighet, såhär fem över tolv, så är jag definitivt med på ett par!

PM:a bara kontonumret, så trycker jag in stålars på studs.

Kan tillägga att jag även framledes är intresserad av center, basmoduler och lillStigs.


mvh/ply
Hoppa in vet jag - jag får backa ur. Måste prioritera annat, mig själv och jag har för många projekt igång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Inläggav Plymotonic » 2012-02-07 13:10

Tråkigt å höra MÖ, det är ju just det jag vill göra - prioritera mig själv lite!

Vad kan då vara bättre än att unna sig ett par OA51LE2???

Stort tack för att jag får vara med och stort tack till alla inblandade som gör 2012 till en fest för OA!!!

Pengarna är överförda.


mvh/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-08 01:04

Härligt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-02-13 00:36

Har oxå betalt.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Inläggav Plymotonic » 2012-02-13 12:46

Elementsats, plastdetaljer, frontskydd, frontplatta, terminaler och vit L8 ytbehandling beställt av Larsen!

mvh/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-02-13 14:00

Återstår då SD-dämpfötter Plymotonic m.fl.
Eller alternativa dämpfötter.
I.o.m. den ocentrerade vikten på OA51 blir det vad jag har utrönat bäst med SD-fötter. Andra alternativ jag testat har slutat med nedhäng i framkant.

Hur är det med skruvar för elementen, följer dessa numera? Jag fick skaffa sådana själv. Kanske John kan ta fram skruv-satser.

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Inläggav Plymotonic » 2012-02-13 14:47

Jag hade tänkt mig nåt sånt här.

mvh/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-02-13 14:56

Plymotonic skrev:Jag hade tänkt mig nåt sånt här.

mvh/ply


Det är Hangman jag använder till Bremens ägghögtalare. De fungerar alldreles utmärkt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2012-02-13 14:57

Jag gillar AVR7000's variant bättre. De får högtalaren att ligga flush (dikt an) mot väggen.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-02-13 15:17

bomellberg skrev:Jag gillar AVR7000's variant bättre. De får högtalaren att ligga flush (dikt an) mot väggen.


Det är väl just Hangman som AVR7000 använder, eller?

D v s denna. Vad jag minns så fick han några av mig.

Bild

På äggen har jag gjutit bakstycket så att aluminiumskenan fälls in några mm och då kommer högtalaren något närmare vägg. Jag får då automatiskt horisontella stopp så man inte kan trycka högtalaren från skenan i sidled. Sedan har jag 3 filttassar på högtalarna som trycks mot vägg då man hänger upp högtalarna. Själv vill jag inte att hela baksidan skall tangera väggen eftersom det då finns risk för att någon del skallrar eftersom det är svårt att lägga samman stora ytor.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2012-02-13 15:56

Denna menade jag:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 99#1260799

Bild

Men jag ser nu att den inte heller hamnar flush mot väggen, och som du säger, det är kanske inte önskvärt ens?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-02-14 18:37

STDI skrev:
Naqref skrev:
petersteindl skrev:
lemmts skrev:Oj, jag har glömt meddela att jag fortfarande är med, vilket härmed görs.

Vet någon hur många 51:or som tillverkades på 80-talet?

Lasse


500 par om jag inte är felunderrättad. Vi på Ljudbutiken sålde 60 - 70 par av dessa.

MvH
Peter


Jag har för mig att det är fler men det är ju lätt att kontrollera. Uppgiften har väl dessutom funnits tidigare här på forumet?

Carlssonplanet.com säger "Antal sålda: ca 1400 par (totalt)".


Det är korrekt. Jag har fått uppgiften bekräftad från John Larsen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-02-20 23:22

När kan vi förvänta oss lev?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-02-20 23:54

Det blev ju inte så många som fullföljde köpet denna gång så mellan 1 och 15 april skall lådorna kunna vara klara och jag kör dem då till Larsen för lack etc.

Mvh

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-02-21 16:32

Raderade texten då MÖ hade synpunkter på den. Sorry om jag inte följde riktlinjerna för inlägg.
Senast redigerad av StefanH 2012-02-22 19:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-22 18:44

Önskar jag hade möjlighet att vara med. Går inte nu.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-02-27 20:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

tobben73
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-17
Ort: Karlstad

Inläggav tobben73 » 2012-02-25 19:56

oj.. som ny hifinörd önskar jag att jag hittat hit tidigare.. helt såld på ljudet från Carlsson högtalare. Blir det fler erbjudande?

Tobias

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-02-25 22:26

tobben73 skrev:oj.. som ny hifinörd önskar jag att jag hittat hit tidigare.. helt såld på ljudet från Carlsson högtalare. Blir det fler erbjudande?

Tobias


Välkommen Tobias, man vet aldrig vad som händer här på faktiskt.se.. Men det är här det händer faktiskt! :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Thel
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2003-11-04

Inläggav Thel » 2012-02-27 19:49

Det finns nog fler som är sugna, men inte kommit till skott -jag tex. Nu när källaren snart är färdigrenoverad har jag visst ett rum till som behöver ljud - och element har jag ju kvar sedan jag uppgraderade mina oa52. Ingen som har eller vill bygga lådor till mig - OA51 är ju den enda (förutom rördrivna historier) "Carlsson" som jag inte testat än...

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-03-17 14:00

Avr7000: finns det nåt att rapportera?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-17 14:30

Jag har precis talat med snickaren och de skall vara klara till den 15/4.

Det är 8 par sålda och snickaren bygger 10 par.

Jag tar sedan som förra gången och kör dem till Larsen så att han kan lacka etc.

Mvh
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-03-17 15:02

Bara 8???

Var ju många intresserade innan man skulle betala......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-03-17 19:27

Hördes gott det, Stefan

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2012-03-18 19:30

avr7000 skrev:Jag har precis talat med snickaren och de skall vara klara till den 15/4.

Det är 8 par sålda och snickaren bygger 10 par.

Jag tar sedan som förra gången och kör dem till Larsen så att han kan lacka etc.

Mvh
Stefan


Betyder inte det att både "tobben73 och Thel" kan vara med, dom verkar ju sugna.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-18 19:43

hassez skrev:
avr7000 skrev:Jag har precis talat med snickaren och de skall vara klara till den 15/4.

Det är 8 par sålda och snickaren bygger 10 par.

Jag tar sedan som förra gången och kör dem till Larsen så att han kan lacka etc.

Mvh
Stefan


Betyder inte det att både "tobben73 och Thel" kan vara med, dom verkar ju sugna.


Båda har fått erbjudande via PM.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-04-09 01:07

Nu är det inte allt kvar :)

Bild
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-04-15 11:12

När kan vi förvänta oss lev till skillingaryd?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-04-15 21:04

jag åker dit med alla lådor på torsdag kväll eller fredag morgon.... synkar med mässan i Jönköping ...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hellymoore
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-11-24

Inläggav hellymoore » 2012-04-16 10:41

Ta inte med mina bara!
Tänkte svänga in till dig och hämta dom

Robert

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-05-03 19:25

Idag låg en faktura från Larsen i brevlådan. Det rör på sig!

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2012-05-03 20:00

Jag har också fått en. Man börjar se ljuset i tunneln.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-05-06 16:35

Pratade med Larsen idag (6/5), och beställde finish mm.

Hur många skall ned till Skillingaryd och hämta sina?

Kanske ta en träff och käkar på lokal pizzeria eller nått?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-05-06 18:16

Är det någon som i så fall skulle kunna ta med mina till Stockholm?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-05-06 20:20

jag behöver oxå Stockholms leverans........

Användarvisningsbild
Tjus
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Södertälje

Inläggav Tjus » 2012-05-06 21:13

Samma här. Sponsrar naturligtvis med soppapengar.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2012-05-06 21:23

Och jag med, mina från förra omgången står fortfarande kvar i Skillingaryd. Förhoppningsvis... :oops:

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-05-07 11:31

JAg borde kanske ta en tripp och hämta upp dom. Förutsatt att var och en betalar några hundra...annars är det väl billigare att skicka.

Hur många vill ha hämthjälp till Stockholm?

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2012-05-07 12:22

jansch skrev:JAg borde kanske ta en tripp och hämta upp dom. Förutsatt att var och en betalar några hundra...annars är det väl billigare att skicka.

Hur många vill ha hämthjälp till Stockholm?


Om du åker så betalar jag definitivt ett par hundralappar i bensinpengar.

Användarvisningsbild
Tjus
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Södertälje

Inläggav Tjus » 2012-05-07 13:31

Hej

Jag betalar helt klart vad som krävs i beninpengar och slitage.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-05-07 20:05

Självklart betalar jag soppabidrag

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-05-13 15:27

Äh, förresten. Dämpmaterial fixar man själv va?

Vad och hur mycket är bäst?

Användarvisningsbild
anoden
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2009-08-12

Inläggav anoden » 2012-05-14 11:47

Finns det några lådor kvar eller är det kört?

Roland

Användarvisningsbild
forzell
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2011-08-27
Ort: Västerlanda

Inläggav forzell » 2012-05-14 19:50

Jag funderar också på om det finns några kvar ?

Användarvisningsbild
Neosoul
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-05-13
Ort: Motown

Inläggav Neosoul » 2012-05-14 20:08

Varför inte ett par Larsen L6 istället?

De har ju samma element om man tänkte använda klonerna för OA51LE II utförandet.
Redigerat (pinsamt 1'a inlägg o allt)
"Samma bas, men annan diskant, Toa11, i st.f. den bättre Scan Speak som används i L8, OA51LE2."
De går ju dessutom djupare i frekvens. Lättare att möblera med. Priset är väl några tusen dyrare, om man kostar på klonerna en proffsig lack, eller fanerar dem, antar jag?

Nu finns ju lämpligen ett par demade L6 till det facila priset av 11900kr på Hifi Art.

Men det kanske handlar om design.
Senast redigerad av Neosoul 2012-05-14 22:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
forzell
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2011-08-27
Ort: Västerlanda

Inläggav forzell » 2012-05-14 21:01

Det ær nog mest en design fråga .. :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-05-14 21:29

Neosoul skrev:Varför inte ett par Larsen L6 istället?
De har ju samma element om man tänkte använda klonerna för OA51LE II utförandet. De går ju dessutom djupare i frekvens. Lättare att möblera med. Priset är väl några tusen dyrare, om man kostar på klonerna en proffsig lack, eller fanerar dem, antar jag?

Nu finns ju lämpligen ett par demade L6 till det facila priset av 11900kr på Hifi Art.

Men det kanske handlar om design.


L6 och 51.LE2 har inte samma diskant.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-05-14 21:37

Nope! L8, 52LE och 51LEII har samma.
Senast redigerad av Maccis 2012-05-18 23:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-05-14 21:41

Maccis skrev:Nope! L8 och 51LEII har samma.


Precis.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-05-14 21:44

Vet att annonser inte får ligga på detta forum, men jag skall inte ha mina vita kloner. Intresserad hör av sig via PM.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Neosoul
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-05-13
Ort: Motown

Inläggav Neosoul » 2012-05-14 22:12

För den som trängtar efter ett par kloner. Se "Scan Speak 8542" tråden, verkar som om det blir en sats till?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-05-17 12:24

darkg skrev:Äh, förresten. Dämpmaterial fixar man själv va?

Vad och hur mycket är bäst?


Det var en intressant fråga, tycker jag.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-05-17 12:52

Låt John lägga i, 80 kr extra, rätt kvalitet och rätt mängd.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-05-17 13:29

Maccis skrev:Låt John lägga i, 80 kr extra, rätt kvalitet och rätt mängd.


+1

Han har distansringen och plastbiten som skall sitta mellan bas/diskant också!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-05-17 16:09

Ok!

Hur gör man med (mjuk-)fötter? Tyngden torde fördela sig lite ojämnt med tanke på den säregna geometrin.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-05-17 17:04

John har även viktanpassade sd-kuddar till hela OA-serien.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-05-18 08:47

!

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-05-29 21:33

Nån som vet när vi kan hämta grejer i Skillingaryd?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Thel
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2003-11-04

Inläggav Thel » 2012-06-06 10:18

Var i Skillingaryd igår....

Tacka alla inblandade som gjort att detta projekt blev av. Lådorna är kanonfina (vitlack) och John är en mycket trevlig prick....

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-07-19 13:20

Jag passerar Skillingaryd på på söndag-måndag ungefär och har eventuellt plats för att ta med ett par till till Stockholm.

Lasse

Användarvisningsbild
Tjus
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Södertälje

Inläggav Tjus » 2012-07-19 16:29

Du har PM

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-07-19 20:46

Finns något par kvar, ge mig ett PM.
Annars går jag på nästa vända. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-07-19 21:27

Tjus skrev:Du har PM

Hälsningar Lars


Gör jag om jag har plats. :)
Du har också PM

Lasse

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Inläggav janixa » 2012-07-21 19:17

Finns det fler byggsatser kvar?

/janixa

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-07-23 15:20

Hämtade mina lådor mred tillbehör i går. Mycket fint arbete. Jag har dock inte hunnit sätta ihop dem ännu.

Några förslag på skruvar till elementen?

Laksse

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-07-23 19:31

lemmts skrev:Hämtade mina lådor mred tillbehör i går. Mycket fint arbete. Jag har dock inte hunnit sätta ihop dem ännu.

Några förslag på skruvar till elementen?

Laksse


Skulle du tagit med från Larsen......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Inläggav KentLindqvist » 2012-08-09 11:15

När kommer bilderna!?!?!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-08-12 20:11

Tyvärr inga bilder, men nu spelar ett par nere i källaren sen någon timme för att mjuka upp sig.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-08-28 20:26

Efter några veckors lyssnande trivs jag riktigt bra med dessa högtalare. I dag satte jag dit filtkringlorna, och som det känns nu får den sitta kvar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-09-01 14:01

Hello...

Jag har ju 2 par OA51.LE2 som surroundhögtalare och de används ju inte så mycket...

Nu sålde jag ett par av mina klonprojekt från denna tråd till en kille som skall komma idag och hämta.
Jag satte därför upp ett par OA51.LE2 mol allena utan alla mina basmoduler etc. och började spela för att kunna dema för honom vad han kommer att bära hem...

Imponerad minst sagt av vad dessa burkar presterar!!!

Tack Stig och tack Anders!!! :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-09-01 14:53

Nu fick jag lust att inte knöla med detaljer utan skruva ihop mitt par à la snarast. Mhm.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-09-01 16:50

Gör det!

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-09-19 22:58

Någon som vill köpa vita klonlådor (säljer mitt par)......

Sålda till forum-medlem......
Senast redigerad av Maccis 2012-10-29 20:35, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-10-15 19:05

darkg skrev:Nu fick jag lust att inte knöla med detaljer utan skruva ihop mitt par à la snarast. Mhm.


Fail på den. Jag har övervägt flera olika skruvar, lött mässingsmuttrar och polerat små rörstumpar. Bytt fronttyg, målat distansring, lagat delningsfilter. Funderat varvet runt på kabelkanaler. Målat diskantfront. Men ännu har jag inga terminaler i ordning, inga element isatta, inga dämpvingar monterade. Fästanordningar saknas. Och hela högtalarna har ungefär samma nyans som björnbärsyoghurt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-10-15 19:34

darkg skrev:Och hela högtalarna har ungefär samma nyans som björnbärsyoghurt.

Risk för placebo. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-12-07 21:24

Fäääärdig!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-08 15:58

darkg skrev:Fäääärdig!


Biiiiiiiilder!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Inläggav Wictor » 2012-12-08 17:21

KorkSniff skrev:
darkg skrev:Fäääärdig!


Biiiiiiiilder!


Jaa bilder :D

Undrar även om det finns planer för en ny serie med kloner nästa år? Har inte hängt med tidigare så vet ej hur det går till riktigt.

Mvh victor

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-12-08 21:56

Tyvärr gör mina fotografier högtalarna rättvisa så jag får invänta mer förlåtande förhållanden... :-)

Sambon sågar dem iaf rätt hårt efter att den lilla vingen kommit på plats :-( :-p
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-12-08 22:06

Premiärartist F. Wadling sjunger sig emellertid rakt in i mina öppna öron med sin Jag är monstret idag... stillsam / gles musik har för all del alltid varit det bästa i den här akustiken. Jag har ett envist ringande, stimmande någonstans en bit upp i diskanten som tröttar mig. Det är rummet, inte högtalarna.


Det är ett skönt sound i alla fall. Jag driver med Spotify, Musical fidelity M1 dac, Holographic twentyfive & Roksan Caspian slutsteg.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-08 22:08

Kör du med eller utan filtkringlorna?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-12-08 22:18

Utan, så här långt, utan att ha reflekterat... jag har dem hemma. Prova?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-08 22:25

ja varför inte.

Edit: Hur nära sidovägg/golv är de placerade?
Senast redigerad av Maccis 2012-12-08 22:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-08 22:25

darkg skrev:Premiärartist F. Wadling sjunger sig emellertid rakt in i mina öppna öron med sin Jag är monstret idag... stillsam / gles musik har för all del alltid varit det bästa i den här akustiken. Jag har ett envist ringande, stimmande någonstans en bit upp i diskanten som tröttar mig. Det är rummet, inte högtalarna.


Det är ett skönt sound i alla fall. Jag driver med Spotify, Musical fidelity M1 dac, Holographic twentyfive & Roksan Caspian slutsteg.


Mina 51.1 sjunger också rakt in i mina öron... ...fast stökig musik säger de vänligt men bestämt nej tack till! Jag går också och hoppas på att det är rumsakustiken. (som är helt hopplös!) :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-08 22:27

Säger som SC:

-Tonkontroller är till för att användas.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-08 22:29

Maccis skrev:Säger som SC:

-Tonkontroller är till för att användas.


Inga tonkontroller i världen kan få till ett vettigt ljud i min betongbunker. Problem är till för att fixas iofs! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-08 22:31

Tjock heltäckande matta kan göra storverk.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-08 22:33

Maccis skrev:Tjock heltäckande matta kan göra storverk.


Japp! Tänk att man skulle få upp intresset för textilier helt plötsligt!

Som vanligt går kombon kvalitet - snyggt - billigt dåligt ihop...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-08 22:37

Hade inte du oa50?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-08 22:39

Maccis skrev:Hade inte du oa50?


Jo.

...men de står bättre till! :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-12-08 22:42

Maccis skrev:ja varför inte.

Edit: Hur nära sidovägg/golv är de placerade?


Höger har bas centrum ca 80 cm fr enkelgips, vänster har en liten billykant på samma avstånd, annars ca 3 m till vägg.

De står nu på nattygsbord typ 55 cm upp, innan på toapappersrullar(!) mellan bord o högtalare...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-08 22:54

Vad händer om du flyttar mer från väggen?
Alltså tätare ihop.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-12-08 23:17

om jag flyttar höger längre mot centrum slår den i teven.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-12-08 23:30

Jag hade samma beteende i stort med QM10 så det är lite som det är tror jag... men det är klart att man kan behöva förhandla positioner och riktadhet...

51 orna är ställda bra nära optimum, så vitt jag har förstått. Vad gäller inbördes vs lyssningsavstånd.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-12-09 15:29

Wictor skrev:
KorkSniff skrev:
darkg skrev:Fäääärdig!


Biiiiiiiilder!


Jaa bilder :D

Undrar även om det finns planer för en ny serie med kloner nästa år? Har inte hängt med tidigare så vet ej hur det går till riktigt.

Mvh victor


Det kommer nog inte att bli flera gruppköp av OA51 i min regi...

Men vi jobbar lite på en "trimmad" OA51 med nya element som kommer att få den att spela starkare med lägre dist och gå djupare i basavstämningen.

Om och när den blir klar kommer den i så fall att gå att köpa som komplett färdig OA51, inte lösa lådor som de förra gångerna.

Mvh
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Inläggav Wictor » 2012-12-09 16:55

Innebär det en ny design på lådorna? För av det lilla jag har läst så verkade den senaste klonen med tillhörande kit vara väldigt välbyggd till ett förmånligt pris.

Har alltid velat ha ett par röda oa51er efter att jag såg Guldörat dokumentären. Men trodde i min okunskap att dessa ej tillverkades länge alternativt var svindyra (25k+).

Men då sitter jag ner i båten och ser hur detta utvecklar sig, :D

Mvh victor

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-12-09 17:35

Ingen ny design på lådor...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-12-09 21:49

avr7000 skrev:Men vi jobbar lite på en "trimmad" OA51 med nya element som kommer att få den att spela starkare med lägre dist och gå djupare i basavstämningen.


Nu blev man ju såklart nyfiken (med risk för att låta tjatig :oops: )

Hur ser tidshorisonten ut?

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-09 21:53

Om man har tomma lådor, får man element och filter spec?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-12-09 23:33

Glebster skrev:
avr7000 skrev:Men vi jobbar lite på en "trimmad" OA51 med nya element som kommer att få den att spela starkare med lägre dist och gå djupare i basavstämningen.


Nu blev man ju såklart nyfiken (med risk för att låta tjatig :oops: )

Hur ser tidshorisonten ut?


Jobbar på den, väntar just nu sedan ganska lång tid på delar till diskanter...
Lovar vis av andras erfarenheter/misstag ingenting m a p tidshorisont...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-12-09 23:37

Maccis skrev:Om man har tomma lådor, får man element och filter spec?


Diskanten kommer om det blir som vi tänkt helt special och kommer inte att gå att köpa ute på "byn"...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-12-10 00:09

Dina inlägg gör inte ämnet mindre intressant, keep up the good work! :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-10 00:11

avr7000 skrev:
Maccis skrev:Om man har tomma lådor, får man element och filter spec?


Diskanten kommer om det blir som vi tänkt helt special och kommer inte att gå att köpa ute på "byn"...


Kanske via Larsen?
8)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-12-11 10:39

avr7000 skrev:
Glebster skrev:
avr7000 skrev:Men vi jobbar lite på en "trimmad" OA51 med nya element som kommer att få den att spela starkare med lägre dist och gå djupare i basavstämningen.


Nu blev man ju såklart nyfiken (med risk för att låta tjatig :oops: )

Hur ser tidshorisonten ut?


Jobbar på den, väntar just nu sedan ganska lång tid på delar till diskanter...
Lovar vis av andras erfarenheter/misstag ingenting m a p tidshorisont...
:mrgreen:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-12-11 19:27

Maccis skrev:
avr7000 skrev:
Maccis skrev:Om man har tomma lådor, får man element och filter spec?


Diskanten kommer om det blir som vi tänkt helt special och kommer inte att gå att köpa ute på "byn"...


Kanske via Larsen?
8)


Kanske. Det beror på hur vi tänker oss fortsättningen. Men om de delarna säljs i ett kit så blir det troligen via Larsen. Varken Stefan eller jag är speciellt intresserade av att hantera försäljning men det brukar John sköta bra och vi har ju rätt bra kontakter med honom. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-11 20:03

Då jag sitter med ett par tomma lådor i Jakaranda vore det trevlig om man kan få tag delarna.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-11 23:51

Har det någonsin gjorts lådor i jakaranda? Eller är det från klonerna?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-12-12 01:46

Maccis skrev:ja varför inte [prova kringlor]


Jag fattar inte hur den är tänkt att sitta, bra bilder?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Inläggav STDI » 2012-12-12 07:35

Fjonkalicious skrev:Har det någonsin gjorts lådor i jakaranda? Eller är det från klonerna?

Citat från Carlssonplanet.com om OA51: "Utföranden: Valnöt, rosenträ, palisander och svartbetsad ask i matchande par, vit lack och andra utföranden kunde beställas."
Citat från Wikipedia: "Jakaranda, palisanderträ är en art i familjen katalpaväxter från Argentina, Brasilien, Paraguay och Uruguay."
Jakaranda är samma som palisander och alltså har det tillverkats originallådor i jakarande.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Inläggav STDI » 2012-12-12 07:37

darkg skrev:
Maccis skrev:ja varför inte [prova kringlor]


Jag fattar inte hur den är tänkt att sitta, bra bilder?

Ganska tidigt i bildtråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17532
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
krebosh
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-12-09

Inläggav krebosh » 2012-12-12 08:30

Någon som har ett par får gärna skicka ett PM så köper jag dem :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-12-12 10:31

Palisander/Jakaranda OA51

Bild

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-12 17:55

Mina:

Dock inga element kvar......de sitter några andra vita fina lådor....

Bild[/img]
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2012-12-12 18:52

Maccis skrev:Mina:

Dock inga element kvar......de sitter några andra vita fina lådor....

Bild[/img]


Det där ser inte ut som jakaranda. Liknar mer valnöt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-12 18:54

Jo det är det.....
De står undanställda i kartong, men hittade gammalt kort.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2012-12-12 19:01

Jag saknar den för jakaranda så typiska ådringen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2012-12-12 20:06

Eri skrev:Jag saknar den för jakaranda så typiska ådringen.


Fast ådringen beror på hur faneret är skuret. Kvartsskuret faner ger ett relativt rakt mönster medan planskuret faner ger ett mer vågigt mönster med större variationer. http://www.wiwood.se/main.aspx?page=doc ... ta%20faner

Maccis oa51 kan nog vara jakaranda, men jag är mer tveksam till avr7000 exemplar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-12-12 20:19

Maccis burkar är Valnöt, hag har 2 par kvar själv och har sålt 2 par i just den fanéren.

De jag visar är Palisander och jag tycker inte heller att det liknar typ 70 tals jakaranda på något sätt...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-12 20:51

Gissar att man begår helgerån om man sprutar om dem.....
:twisted:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2012-12-12 21:35

Maccis skrev:Gissar att man begår helgerån om man sprutar om dem.....
:twisted:


Om du menar lacka dom tycker jag det. Dom ser ju jättefina ut. Valnöt är mitt personliga favoritträslag. Det är ju närmast ett "klassiskt" träslag på högtalare.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Inläggav carpelux » 2012-12-12 21:50

Maccis skrev:Mina:

Dock inga element kvar......de sitter några andra vita fina lådor....

Bild


Och de spelar fint i de fina vita lådorna, det kan jag intyga :-)
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-12 21:56

Eri skrev:
Maccis skrev:Gissar att man begår helgerån om man sprutar om dem.....
:twisted:


Om du menar lacka dom tycker jag det. Dom ser ju jättefina ut. Valnöt är mitt personliga favoritträslag. Det är ju närmast ett "klassiskt" träslag på högtalare.


Tänkte rosa, vad tros om det..?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-12-12 22:53

Maccis skrev:
Eri skrev:
Maccis skrev:Gissar att man begår helgerån om man sprutar om dem.....
:twisted:


Om du menar lacka dom tycker jag det. Dom ser ju jättefina ut. Valnöt är mitt personliga favoritträslag. Det är ju närmast ett "klassiskt" träslag på högtalare.


Tänkte rosa, vad tros om det..?


Nåt sånt här?

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-12 23:14

Något åt det hållet ja.

Eller kanske silverfärgade.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-12 23:15

Maccis skrev:Något åt det hållet ja.

Eller kanske silverfärgade.


:cry:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-12-12 23:35

Maccis skrev:Något åt det hållet ja.

Eller kanske silverfärgade.


Erunte klok pöjk :)

Ska du måla ett par valnötslådor silver..?

I så fall byter jag med dig och du får ett par nya vita klonlådor (oanvända) istället...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-12 23:48

Hur tjock är faneret?

Kan man slipa ner och lacka/olja/betsa?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-12-13 00:11

Silver blir inte snyggt. Det ser bara skitigt ut. En annan sak som är slående, även om silver skulle bli snyggt, så ser guld dyrare ut, även om det skulle vara en 25-spännshögtalare från Kina :?

Prova i så fall med turqoise eller emerald.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-13 00:47

Maccis skrev:Hur tjock är faneret?

Kan man slipa ner och lacka/olja/betsa?
Innan du gör något, läs AVR7000s inlägg 30 gånger!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2012-12-13 00:58

Maccis skrev:Hur tjock är faneret?

Kan man slipa ner och lacka/olja/betsa?

0,6 är vanligast tjockleken, finns både tunnare och tjockare men det ligger oftast där ikring. Om med slipa ner menar att slipa bort gammal olja eller lack så går det om man är försiktig, om du menar slipa ner dom och lackera dom vita så gör du ett extremt stort misstag. Men, jag tror du behagar skoja lite med oss här va? För utifrån dom bilder jag ser här sa har jag svårt att se anledningen till något av valen, dom är ju jättefina som dom är!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2012-12-13 22:06

darkg skrev:
Maccis skrev:ja varför inte [prova kringlor]


Jag fattar inte hur den är tänkt att sitta, bra bilder?


Maccis tex? :oops:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-12-13 22:19

Ja, eller kolla Stefans bild, längst upp på sidan, går inte att misslyckas......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-12-14 00:36

Det kan ju vara indisk jacaranda...den ser ut så. På Tidiga Carlsson var det väl Brasiliansk jacaranda som jag har för mej att det är importförbud (eller exportförbud) på sedan många år tillbaka

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Inläggav Wictor » 2013-03-05 11:22

avr7000 skrev:
Glebster skrev:
avr7000 skrev:Men vi jobbar lite på en "trimmad" OA51 med nya element som kommer att få den att spela starkare med lägre dist och gå djupare i basavstämningen.


Nu blev man ju såklart nyfiken (med risk för att låta tjatig :oops: )

Hur ser tidshorisonten ut?


Jobbar på den, väntar just nu sedan ganska lång tid på delar till diskanter...
Lovar vis av andras erfarenheter/misstag ingenting m a p tidshorisont...


Inga nyheter? Ett steg fram, två steg bak?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2013-03-05 15:35

Har fått hem all "köpt" hårdvara nu....
Skall cadda lite och få tillverkat lite olika prylar till dem.
Lovar fortfarande inget m a p tid...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 15:38

Aha, Dunder-Don är is back :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Inläggav Wictor » 2013-03-05 15:40

avr7000 skrev:Har fått hem all "köpt" hårdvara nu....
Skall cadda lite och få tillverkat lite olika prylar till dem.
Lovar fortfarande inget m a p tid...

Stefan


Allrigt, kul att det rör på sig. Jag har själv röven full med muppsbygge och Bang olufsen renovering å annan slipning. :-)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2013-03-05 17:00

avr7000 skrev:få tillverkat lite olika prylar


Kommer man fortfarande att kunna utgå från en "normal" klonlåda?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2013-03-05 18:49

Japp...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2013-03-05 20:07

Kommer man fortfarande att kunna utgå från en original-låda?

Kan du skvallra om vilka elementet blir....??
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-05 20:30

Glebster skrev:
avr7000 skrev:få tillverkat lite olika prylar


Kommer man fortfarande att kunna utgå från en "normal" klonlåda?


Så du kan fortsätta med att göra "allt annat" färdigt! :wink:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2013-03-05 21:28

Fjonkalicious skrev:
Glebster skrev:
avr7000 skrev:få tillverkat lite olika prylar


Kommer man fortfarande att kunna utgå från en "normal" klonlåda?


Så du kan fortsätta med att göra "allt annat" färdigt! :wink:


Ja, bl.a. ett uterum står på agendan.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-05 21:41

Glebster skrev:
Fjonkalicious skrev:
Glebster skrev:
avr7000 skrev:få tillverkat lite olika prylar


Kommer man fortfarande att kunna utgå från en "normal" klonlåda?


Så du kan fortsätta med att göra "allt annat" färdigt! :wink:


Ja, bl.a. ett uterum står på agendan.


Dumsnut! Jag menade ju med högtalarna. Hojta om du vill ha langning.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 22:29

Du åkte just på snickartjänst. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Inläggav Wictor » 2013-03-10 13:16

Finns det en chans att det finns ett par tomma klonlådor till salu någonstans i detta avlånga land?

Kan Larsen ha ett par ståendes?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2013-03-10 13:59

Larsen har inga lådor.

Du får sätta ut en annons på Hifi.Magasinet.

Mvh
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Inläggav Wictor » 2013-03-10 14:15

Tack, får göra så. Annars finns jag via Pm.

Mvh Victor

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-03-10 14:30

Tss, tss inga smygannonser! :evil: 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Inläggav Wictor » 2013-03-10 14:34

edit. (Radera inlägg?.)
Senast redigerad av Wictor 2013-03-15 21:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Inläggav Wictor » 2013-03-15 21:33

Bild

Jag lovar att inte tjata mer nu 8) Tack till Jonas på forumet för en snabb och smidig affär.

Har dukat upp med både ostbågar och Påsköl, här skall firas!


:D :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-03-15 21:50

Grattis! och skål!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Eldkarr
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2010-05-10

Inläggav Eldkarr » 2013-03-19 10:44

Får säga grattis !

vad blir det för finish?

är på jakt efter några också, då tiden inte räcker till riktigt för att bygga själv.
Dock kommer det bli med aktiv delning och scanspeak 18w/4531g00

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Inläggav Wictor » 2013-03-19 20:26

Hej. Det lutar åt Vit färg, men tänkter låta någon annan göra jobbet för
bästa resultat. Tänkte bolla ideer och skriva om hur projektet utvecklas i den
här tråden. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=53543

Mvh

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2013-07-31 10:24

Någon som inte har tid/orkar göra färdigt sina lådor......

Hör av dig via PM......

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2013-12-02 18:59

Söker fortfarande ett par lådor!
Hör gärna av sig!!

Användarvisningsbild
marcusssfl
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2011-12-01
Ort: Mellerud

Inläggav marcusssfl » 2013-12-02 20:28

hur är det på avr7000 byggfront? inget nytt roligt på g? :D

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2013-12-02 20:42

Maccis skrev:Söker fortfarande ett par lådor!
Hör gärna av sig!!

Skicka ett PM till Glebster. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2013-12-02 20:56

bomellberg skrev:
Maccis skrev:Söker fortfarande ett par lådor!
Hör gärna av sig!!

Skicka ett PM till Glebster. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Kan man ta detta seriöst??8O 8O

PM skickat iaf till Glebster....

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-12-02 21:31

Mohahhahaaha... :D :mrgreen:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2013-12-02 21:37

Trolleri trolleraaaaa!!!!

:twisted: :twisted:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2013-12-02 22:19

bomellberg skrev:
Maccis skrev:Söker fortfarande ett par lådor!
Hör gärna av sig!!

Skicka ett PM till Glebster. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


:wink:

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Inläggav Doofus » 2014-01-16 21:23

Jag letar också efter ett par lådor om någon har ! finns i örebrotrakten :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2014-01-16 22:29

Doofus skrev:Jag letar också efter ett par lådor om någon har ! finns i örebrotrakten :)


Pma mig...not! 8)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2014-01-16 23:52

Karl XII har lådor.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Inläggav Doofus » 2014-01-17 08:04

Maccis skrev:Karl XII har lådor.


Tack det gav resultat !!

Användarvisningsbild
ahlander
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2013-04-15
Ort: Linköping

Lådor eller ritning

Inläggav ahlander » 2014-01-25 11:08

Tja alla.
Tänkte fixa mig ett par 51:or under den kommande våren.
Är det någon som har några lådor kanske. Eller en bra ritning. Tänkte detta kanske är tråden för det sistnämnda i alla fall.

Dra gärna iväg ett PM

/Henrik

Användarvisningsbild
Renobo
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 2008-09-26
Ort: El Stockholmo

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav Renobo » 2015-07-01 07:23

Kan man önska en ny omgång av klonade lådor?
/Krister



Byter OA52 mot OA51.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav avr7000 » 2015-07-01 16:29

Inte från min sida...
Jag har inte tid och ork, jobbar heltid och driver företag brevid....

Jag kan i o f s kolla med snickaren och Larsen om de kan rodda det tillsammans utan min inblandning...
En viss mängd, typ 10 par och förskottsbetalning.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
freddenacka
 
Inlägg: 358
Blev medlem: 2011-04-17

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav freddenacka » 2015-08-04 09:12

Jag är intresserad av att köpa ett par antingen om någon har som de inte vill använda eller om det blir en ny omgång.

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav t0mas » 2015-08-04 23:15

Här finns oxå intresse för två lådor.

Användarvisningsbild
kjartanb
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2010-05-23

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav kjartanb » 2015-10-21 14:54

Hei, jeg skal ikke bygge kloner, men har fått et par original OA-51 valnøtt kabinetter med original diskanter og et eller andet basselement. Spiller forbausende godt uansett.
Er ved at samle deler til OA-51LE2 og har bla. funnet LE2 diskantene på tilbud i Norge og får muligvis et ScanSpeak 8545-00 par til rimelige penge her i Norge også.
Men mangler avstands-ringen som skal sitte under ScanSpeak 8545-00. Var den av plastik eller kryssfiner/MDF?
Er der noen som har dimensjonene på denne avstandsring eller som har 2 stk til salg?
mvh
Kjartan

Användarvisningsbild
Tjus
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Södertälje

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav Tjus » 2015-10-21 17:04

Hej kjartanb

Du har ett PM.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
kjartanb
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2010-05-23

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav kjartanb » 2015-10-21 19:27

Takk Lars, har svarat PM :)
Kjartan

Användarvisningsbild
kjartanb
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2010-05-23

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav kjartanb » 2015-12-10 11:11

Nu har jeg alle deler til at oppgradere mine nyinnkjøpte men gamle OA-51 (med original diskanter og ukurante basser) til OA-51LE2. Renoverer kabinetter og samler sannsynligvis i romjulen. Legger inn før og etter bilder når jeg går igang :)
Plast ringer til basser, skal de limes til kabinetter med tre lim/kontaktlim eller tettes med tetningslist / silikon og skrues fast sammen med bas/mellomtonen?
mvh
Kjartan

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav Wictor » 2019-01-18 13:16

avr7000 skrev:Inte från min sida...
Jag har inte tid och ork, jobbar heltid och driver företag brevid....

Jag kan i o f s kolla med snickaren och Larsen om de kan rodda det tillsammans utan min inblandning...
En viss mängd, typ 10 par och förskottsbetalning.

Stefan


Jag förmodar att den nya versionen kommer öka intresset för OA51. Jag respekterar att du ej har tid eller ork, men undrar försiktigt om det skulle gå att göra något direkt med snickaren. En tanke som slog mig var att man vid en eventuell tillverkning skulle kunna skippa steget med montering av lådor utan att bitarna endast tillverkas och sedan monterar man detta själv. För att då kunna hålla nere arbetstiden och projektets omfattning.

Fråga två är om nu detta ej är möjligt, finns det ritningar att tillgå? En ritning hade kanske kunnat distribueras på samma sätt som ritningen av OA51N, tex insättning till en minnesfond. Jag har sökt efter ritningar på forumet men det är lite svårt att avgöra vilken version som är mest korrekt, bilder i äldre inlägg verkar också falla bort med tiden.

Med vänlig hälsning Victor

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-18 13:53

Här finns lite ritningar, http://user.faktiskt.io/avr7000/dr/pdf/

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav wicke » 2019-01-18 15:22

RogerGustavsson skrev:Här finns lite ritningar, http://user.faktiskt.io/avr7000/dr/pdf/

Fast det där är OA52
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav radelius » 2019-01-18 21:56

Jag skulle gärna vara med på att köpa "platta" paket om det blir av. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-19 10:11

wicke skrev:
RogerGustavsson skrev:Här finns lite ritningar, http://user.faktiskt.io/avr7000/dr/pdf/

Fast det där är OA52



Denna då? viewtopic.php?p=930191#p930191

Eller denna? viewtopic.php?p=370602#p370602

48IDA
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-02-23
Ort: Borggård, Finspång

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav 48IDA » 2019-01-23 20:25

LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav RMA » 2019-10-20 20:18

Wictor skrev:
avr7000 skrev:Inte från min sida...
Jag har inte tid och ork, jobbar heltid och driver företag brevid....

Jag kan i o f s kolla med snickaren och Larsen om de kan rodda det tillsammans utan min inblandning...
En viss mängd, typ 10 par och förskottsbetalning.

Stefan


Jag förmodar att den nya versionen kommer öka intresset för OA51. Jag respekterar att du ej har tid eller ork, men undrar försiktigt om det skulle gå att göra något direkt med snickaren. En tanke som slog mig var att man vid en eventuell tillverkning skulle kunna skippa steget med montering av lådor utan att bitarna endast tillverkas och sedan monterar man detta själv. För att då kunna hålla nere arbetstiden och projektets omfattning.

Fråga två är om nu detta ej är möjligt, finns det ritningar att tillgå? En ritning hade kanske kunnat distribueras på samma sätt som ritningen av OA51N, tex insättning till en minnesfond. Jag har sökt efter ritningar på forumet men det är lite svårt att avgöra vilken version som är mest korrekt, bilder i äldre inlägg verkar också falla bort med tiden.

Med vänlig hälsning Victor


Finns det möjlighet för någon av dessa ideer så skulle jag också vara mycket intresserad!

PP1966
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2018-03-07

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav PP1966 » 2019-10-20 23:14

Hej
Beställer härmed 2 st OA51 lådor i vitt utförande enl. Larsson high quality
Högtalarelement+alla tillbehör som går att beställa
Swish?
Ska göra insättning till cancerfonden för filterschema
Mvh Peter
Bilagor
image1(33).jpeg
image1(33).jpeg (65.87 KiB) Visad 5785 gånger

PP1966
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2018-03-07

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav PP1966 » 2019-10-20 23:25

Tusan också! Gammal tråd
Anmäler mitt intresse till Stefan i alla fall
Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav avr7000 » 2019-10-21 00:13

Sorry inget på gång här just nu....

Kan bli men inte just nu..
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav PappaBas » 2019-10-27 13:43

Jag är i alla fall en spekulant på lådor :) Så blir det ett gruppköp någon gång är jag gärna med.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav petersteindl » 2019-10-27 15:05

Hej Pappabas, kul att se dig på forumet igen. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav PappaBas » 2019-11-14 00:32

petersteindl skrev:Hej Pappabas, kul att se dig på forumet igen. :)

Med vänlig hälsning
Peter


Tack Peter :)

Är det händelsevis någon som sitter på några klon-lådor utan element eller några gamla OA-51:or med trasiga element eller liknande? Är på jakt efter lådor jag kan bygga OA-51:N i.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... nu i rullning!!!!!

Inläggav paa » 2019-11-14 12:03

avr7000 skrev:Sorry inget på gång här just nu....

Kan bli men inte just nu..

Kanske du som TS för klarhetens skull kunde justera rubriken på tråden: "i rullning" kanske kunde ändras till "slutlevererat", eller något sånt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... levererat o klart

Inläggav avr7000 » 2019-11-14 12:11

Bra..
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
frallanfree
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-02-02
Ort: Västerås

Re: !!!!! Gruppköp 2, OA51 cloner 2012... levererat o klart

Inläggav frallanfree » 2020-09-08 22:07

Hej OA51-fans!

Tänkte bara kolla om någon har OA51 Kloner i byggsats eller lådor färdiga till salu?

Någon kanske har tröttnat eller ej byggt klart sina kloner.

Med vänliga hälsningar,
Richard
Hitachi HMA 7500 MK II, JBL, Lowther, Revox A77, Technics SL1210MK2,
- "bra ljud kan man köpa, men grymt ljud bygger man med tid och erfarenhet!"


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: momotom och 13 gäster