Ortoakustik - en svensk företeelse ?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

Ortoakustik - en svensk företeelse ?

Inläggav slockna » 2011-11-07 15:11

OA associerar jag enbart med svenska konstruktörer, ingen nämnd, ingen glömd, men finns det utländska konstruktörer som också kört med ett ortoakustiskt concept ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-07 15:18

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Ortoakustik - en svensk företeelse ?

Inläggav paa » 2011-11-07 18:04

slockna skrev:OA associerar jag enbart med svenska konstruktörer, ingen nämnd, ingen glömd, men finns det utländska konstruktörer som också kört med ett ortoakustiskt concept ?

Roy Allison var nog ganska nära.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-11-07 19:49

Castle?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-11-07 19:53

Von Schweikert är ju pyttelite åt samma håll, men ändå relevant som beröringspunkt. Och om jag inte minns fel så byggde Dynaudio carlsson-kloner om man får tro hifiinstitutets katalog från 70-talet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2011-11-26 13:38

Bose? tjaa

AR LST? kanske

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-26 18:11

Vee-Eight skrev:Von Schweikert är ju pyttelite åt samma håll, men ändå relevant som beröringspunkt. Och om jag inte minns fel så byggde Dynaudio carlsson-kloner om man får tro hifiinstitutets katalog från 70-talet.

Det var inte Dynaudio som byggde dom däremot ser du om du läser noggrant utan den svenska generalagenten.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-01-12 20:29

Pöhler Sound (Tyskland)

Schilling GmbH. (Tyskland)

Fisher WS-80 & 70 (US)

Flera patent OA i US.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-12 21:05

http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/sonab-carlsson/sonab.htm :) Kul att se att det finns info på annat håll också.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-01-12 21:47

Kul! :D Snygga och ( tyskt) detaljerade bilder. Dock är väl inte OA12-basen riktigt original.........

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-12 22:20

När man läser rubriken så kan man ju också undra varför tekniken inte anammats i större utsträckning än som skett av högtalartillverkare. Tycker det verkar ha funnits en del omkring -70 talet? Med några senare, men inte ändå i större utsträckning.
Så tack för Larsen, och Peter S ägg räknas väl också dit.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-01-13 10:33

"All-Boxen" SQ50 C2 mf (Sverige (ffs))

Nittobo kanske? (Japan)

gerig electronics (Australien)

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-01-20 01:30

Direct Acoustics Silent Speaker II (US)

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-01-24 22:06

paa skrev:
slockna skrev:OA associerar jag enbart med svenska konstruktörer, ingen nämnd, ingen glömd, men finns det utländska konstruktörer som också kört med ett ortoakustiskt concept ?

Roy Allison var nog ganska nära.

kul! jag hade ett par Allison three hemma på prov ett tag under mina vilda ungdomsår, jag tyckte det var för lite bas och diskant för mig. På den tiden brydde jag mig inte ett smul om ljudbilden.

Dom hade roliga diskanter minns jag, som små fiapjäser!

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-01-25 12:03

Radford Studio 360 LS (UK)

MBL (Tyskland) "huga mig"

:lol:

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-02-02 16:51

DecWare model ERR (US)

Audelity (Sverige)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-03 18:08

StefanH skrev:När man läser rubriken så kan man ju också undra varför tekniken inte anammats i större utsträckning än som skett av högtalartillverkare. Tycker det verkar ha funnits en del omkring -70 talet? Med några senare, men inte ändå i större utsträckning.

Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?

Jag menar, vad har Bose, MBL, Larsen och Ino Audio gemensamt, förutom att de har lösningar där diskanten inte pekar rakt fram...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-03 18:14

Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?

Stig satte redan på 60-talet upp en lista på de tekniska förutsättningar och mål som han ansåg var nödvändiga för att en högtalare skulle anses vara ortoakustisk. Så jo, det har med teknik att göra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-06 10:16

Naqref skrev:
Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?

Stig satte redan på 60-talet upp en lista på de tekniska förutsättningar och mål som han ansåg var nödvändiga för att en högtalare skulle anses vara ortoakustisk. Så jo, det har med teknik att göra.

Jo, men du glömde specifik. :)

Carlssons lösningar såg väl rätt så annorlunda ut över åren, och att medvetet utnyttja rummets begränsningsytor vid högtalarkonstruktionsarbetet är ju inget som Carlsson med sin ortoakustik varken var eller är ensam om.

I vilket fall, får man väl säga, verkar "ortoakustik" numera vara ett marknadsföringsbegrepp, och inte en specifik teknisk lösning, eller vad tycker du?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-06 11:38

Almen skrev:
Naqref skrev:

Carlssons lösningar såg väl rätt så annorlunda ut över åren, och att medvetet utnyttja rummets begränsningsytor vid högtalarkonstruktionsarbetet är ju inget som Carlsson med sin ortoakustik varken var eller är ensam om.

I vilket fall, får man väl säga, verkar "ortoakustik" numera vara ett marknadsföringsbegrepp, och inte en specifik teknisk lösning, eller vad tycker du?

Varför skriver du numera? Vad menar du att skillnaden skulle vara i begreppet ortoakustisk mellan förr och nu?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-06 11:55

petersteindl skrev:
Almen skrev:
Naqref skrev:

Varför skriver du numera? Vad menar du att skillnaden skulle vara i begreppet ortoakustisk mellan förr och nu?

MvH
Peter

Jag tänker mig att när Stig Carlsson f.f.g. etablerade begreppet så var det förmodligen mer entydigt än senare, dels när han själv ändrade på det, dels hur det används av andra.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-06 12:04

Har han ändrat på det och används det på ett annat sätt av andra? Verkar vara spekulativa hörnan här. :P

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-06 12:16

Almen skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:
Naqref skrev:

MvH
Peter

Jag tänker mig att när Stig Carlsson f.f.g. etablerade begreppet så var det förmodligen mer entydigt än senare, dels när han själv ändrade på det, dels hur det används av andra.

Näe, det är snarast tvärtom. Förändringarna bestod i att principen Carlsson Ortho-Acoustic blev snävare än vad det var från början. Den största förändringen var mellan Kolboxen och OA-6 då Stig placerade om mellanregistret så att mellanregistret placerades nära vägg istället för en bit ut. Förändringarna bestod i att principen blev snävare.

Egentligen är det möjligtvis så att den enda högtalaren förrutom Stig Carlssons som uppfyller de flesta av Stigs senare ortoakustiska krav var den gamla Snellhögtalaren model 1 där både bas och diskant var placerade vid golv och vägg. Nu var inte Snells högtalare vad gäller frekvensgång riktigt optimerade för väggplacering i rum och därmed faller även de. Men på övriga parametrar var de till och med före Stig 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-06 12:21

Angående det första så gick jag nog på följande (och liknande som sagts i många sammanhang):

Naqref skrev:Ska man vara petig så är inte 80-talarna och framåt riktigt orthoakustiska enligt Stigs tidiga definition

Som jag ser det gick begreppet ortoakustik från att (möjligen) vara ett tekniskt begrepp till att bli ett marknadsföringsbegrepp. Men jag är inte så insatt i de tekniska detaljerna.

Det har ju räknats upp ett antal högtalare som skulle kunna sortera under "ortoakustik" (även om konstruktörerna kanske inte skulle hålla med). Vad har de gemensamt mer än att det vid konstruktionsarbetet har tagits "hänsyn till att de skall stå i ett möblerat rum"?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-06 12:48

Almen skrev:Angående det första så gick jag nog på följande (och liknande som sagts i många sammanhang):

Naqref skrev:Ska man vara petig så är inte 80-talarna och framåt riktigt orthoakustiska enligt Stigs tidiga definition

Som jag ser det gick begreppet ortoakustik från att (möjligen) vara ett tekniskt begrepp till att bli ett marknadsföringsbegrepp. Men jag är inte så insatt i de tekniska detaljerna.

Det har ju räknats upp ett antal högtalare som skulle kunna sortera under "ortoakustik" (även om konstruktörerna kanske inte skulle hålla med). Vad har de gemensamt mer än att det vid konstruktionsarbetet har tagits "hänsyn till att de skall stå i ett möblerat rum"?

Ett tips: Läs gärna vad Stig skriver i skriften "Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers: Design and Performance Principles" innan du fortsätter spekulera i vad Stig måhända har skrivit :) Därefter är det lättare att diskutera.

Vad gäller alla möjliga högtalare som räknats upp så är det troligtvis ingen av dessa som egentligen satisfierar Carlsson Ortho-Acoustic.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-06 12:54

petersteindl skrev:Vad gäller alla möjliga högtalare som räknats upp så är det troligtvis ingen av dessa som egentligen satisfierar Carlsson Ortho-Acoustic.

MvH
Peter

Hur står sig dina ägg i detta avseende?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-06 13:59

Almen skrev:Angående det första så gick jag nog på följande (och liknande som sagts i många sammanhang):

Det är inte ens säkert att den hänsynen har tagits. Det enda de har gemensamt är att de förkommer i denna tråden. Det behöver inte betyda att de på något sätt är ens i närheten av att vara OA.

I övrigt tänker jag inte säga så mycket mer eftersom jag inte stödjer den bakomliggande agendan för frågeställningen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-06 14:00

paa skrev:
petersteindl skrev:Vad gäller alla möjliga högtalare som räknats upp så är det troligtvis ingen av dessa som egentligen satisfierar Carlsson Ortho-Acoustic.

MvH
Peter

Hur står sig dina ägg i detta avseende?

Här är en av delarna i Stig Carlssons skrift som man kan begrunda och debattera.

Stig Carlsson skrev:The Vertical lmaging of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers

In recordings, any information capable of producing impressions of height, depth, or airiness is conveyed by delayed replicas of the sound to which the information refers. Usually this delayed sound consists of the first soundwaves reflected off the various boundary surfaces of the recording environment. To avoid masking spatial information in recordings, loudspeakers should produce no impressions of height, depth, or airiness of their own.

The listener's impression of the height of a sound source is primarily produced by the two soundwaves that are first to arrive: the direct soundwave from source to listener, and the first arrival of sound reflected off the floor. When the sound source is a loudspeaker, the height positions of the drive units produce their own impressions of height below which no impressions of height can be transferred to the listener. Recordings which include no delayed sound replicas will be reproduced with the height of the sound determined by the loudspeakers only.

When a recording includes sound that is reflected off the floor of the recording environment with a delay typical of floor reflections in real life, this reflected sound may produce an impression of height which rises higher than the impression of height produced by the loudspeaker. The lower the impression of height produced by the loudspeaker, the more the vertical images of recordings can be reproduced. If recordings lacking in spatial information are to be given a soundstage at ear height, the wall-mounted OA-51 may be the - preferred model of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers. However, with recordings that are rich in spatial information, the floor-standing models OA-50 and OA-52 are likely to be preferred. The impression of the wall behind a pair of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers disappearing comes only from the loudspeakers and up, and the floor-standing models will make most of the wall disappear to reveal the acoustic space of the performance.

Enligt konceptet för OA-51, så är äggen det. Däremot har OA-50 och OA-52 snävare begränsningar för Orho-Acoustic konceptet.

Som sagt, just detta med höjdinfo kan debatteras.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-06 14:06

På de inspelningar där OA50/52 kanske föredras, hur hade OA51 fungerat om den placerats lika lågt?

Dvs... skulle hydrauliskt stativ vara en idé - variera höjden efter inspelningen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-06 14:13

Nattlorden skrev:På de inspelningar där OA50/52 kanske föredras, hur hade OA51 fungerat om den placerats lika lågt?

Dvs... skulle hydrauliskt stativ vara en idé - variera höjden efter inspelningen?

Jag har spelat OA-51 där de var placerade på golvet. Då hade jag höger högtalare mot vänster sidovägg och vänster högtalare mot höger sidovägg :)

Det gick bra i det rum jag provade i.

MvH
Peter

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati