Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
slockna skrev:OA associerar jag enbart med svenska konstruktörer, ingen nämnd, ingen glömd, men finns det utländska konstruktörer som också kört med ett ortoakustiskt concept ?
Vee-Eight skrev:Von Schweikert är ju pyttelite åt samma håll, men ändå relevant som beröringspunkt. Och om jag inte minns fel så byggde Dynaudio carlsson-kloner om man får tro hifiinstitutets katalog från 70-talet.
paa skrev:slockna skrev:OA associerar jag enbart med svenska konstruktörer, ingen nämnd, ingen glömd, men finns det utländska konstruktörer som också kört med ett ortoakustiskt concept ?
Roy Allison var nog ganska nära.
slockna skrev:OA associerar jag enbart med svenska konstruktörer, ingen nämnd, ingen glömd, men finns det utländska konstruktörer som också kört med ett ortoakustiskt concept ?
StefanH skrev:När man läser rubriken så kan man ju också undra varför tekniken inte anammats i större utsträckning än som skett av högtalartillverkare. Tycker det verkar ha funnits en del omkring -70 talet? Med några senare, men inte ändå i större utsträckning.
Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Naqref skrev:Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Stig satte redan på 60-talet upp en lista på de tekniska förutsättningar och mål som han ansåg var nödvändiga för att en högtalare skulle anses vara ortoakustisk. Så jo, det har med teknik att göra.
Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Stig satte redan på 60-talet upp en lista på de tekniska förutsättningar och mål som han ansåg var nödvändiga för att en högtalare skulle anses vara ortoakustisk. Så jo, det har med teknik att göra.
Jo, men du glömde specifik.
Carlssons lösningar såg väl rätt så annorlunda ut över åren, och att medvetet utnyttja rummets begränsningsytor vid högtalarkonstruktionsarbetet är ju inget som Carlsson med sin ortoakustik varken var eller är ensam om.
I vilket fall, får man väl säga, verkar "ortoakustik" numera vara ett marknadsföringsbegrepp, och inte en specifik teknisk lösning, eller vad tycker du?
petersteindl skrev:Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Carlssons lösningar såg väl rätt så annorlunda ut över åren, och att medvetet utnyttja rummets begränsningsytor vid högtalarkonstruktionsarbetet är ju inget som Carlsson med sin ortoakustik varken var eller är ensam om.
I vilket fall, får man väl säga, verkar "ortoakustik" numera vara ett marknadsföringsbegrepp, och inte en specifik teknisk lösning, eller vad tycker du?
Varför skriver du numera? Vad menar du att skillnaden skulle vara i begreppet ortoakustisk mellan förr och nu?
MvH
Peter
Almen skrev:petersteindl skrev:Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Varför skriver du numera? Vad menar du att skillnaden skulle vara i begreppet ortoakustisk mellan förr och nu?
MvH
Peter
Jag tänker mig att när Stig Carlsson f.f.g. etablerade begreppet så var det förmodligen mer entydigt än senare, dels när han själv ändrade på det, dels hur det används av andra.
Naqref skrev:Ska man vara petig så är inte 80-talarna och framåt riktigt orthoakustiska enligt Stigs tidiga definition
Almen skrev:Angående det första så gick jag nog på följande (och liknande som sagts i många sammanhang):Naqref skrev:Ska man vara petig så är inte 80-talarna och framåt riktigt orthoakustiska enligt Stigs tidiga definition
Som jag ser det gick begreppet ortoakustik från att (möjligen) vara ett tekniskt begrepp till att bli ett marknadsföringsbegrepp. Men jag är inte så insatt i de tekniska detaljerna.
Det har ju räknats upp ett antal högtalare som skulle kunna sortera under "ortoakustik" (även om konstruktörerna kanske inte skulle hålla med). Vad har de gemensamt mer än att det vid konstruktionsarbetet har tagits "hänsyn till att de skall stå i ett möblerat rum"?
Almen skrev:Angående det första så gick jag nog på följande (och liknande som sagts i många sammanhang):Naqref skrev:Ska man vara petig så är inte 80-talarna och framåt riktigt orthoakustiska enligt Stigs tidiga definition
Som jag ser det gick begreppet ortoakustik från att (möjligen) vara ett tekniskt begrepp till att bli ett marknadsföringsbegrepp. Men jag är inte så insatt i de tekniska detaljerna.
Det har ju räknats upp ett antal högtalare som skulle kunna sortera under "ortoakustik" (även om konstruktörerna kanske inte skulle hålla med). Vad har de gemensamt mer än att det vid konstruktionsarbetet har tagits "hänsyn till att de skall stå i ett möblerat rum"?
paa skrev:petersteindl skrev:Vad gäller alla möjliga högtalare som räknats upp så är det troligtvis ingen av dessa som egentligen satisfierar Carlsson Ortho-Acoustic.
MvH
Peter
Hur står sig dina ägg i detta avseende?
Stig Carlsson skrev:The Vertical lmaging of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers
In recordings, any information capable of producing impressions of height, depth, or airiness is conveyed by delayed replicas of the sound to which the information refers. Usually this delayed sound consists of the first soundwaves reflected off the various boundary surfaces of the recording environment. To avoid masking spatial information in recordings, loudspeakers should produce no impressions of height, depth, or airiness of their own.
The listener's impression of the height of a sound source is primarily produced by the two soundwaves that are first to arrive: the direct soundwave from source to listener, and the first arrival of sound reflected off the floor. When the sound source is a loudspeaker, the height positions of the drive units produce their own impressions of height below which no impressions of height can be transferred to the listener. Recordings which include no delayed sound replicas will be reproduced with the height of the sound determined by the loudspeakers only.
When a recording includes sound that is reflected off the floor of the recording environment with a delay typical of floor reflections in real life, this reflected sound may produce an impression of height which rises higher than the impression of height produced by the loudspeaker. The lower the impression of height produced by the loudspeaker, the more the vertical images of recordings can be reproduced. If recordings lacking in spatial information are to be given a soundstage at ear height, the wall-mounted OA-51 may be the - preferred model of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers. However, with recordings that are rich in spatial information, the floor-standing models OA-50 and OA-52 are likely to be preferred. The impression of the wall behind a pair of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers disappearing comes only from the loudspeakers and up, and the floor-standing models will make most of the wall disappear to reveal the acoustic space of the performance.
Nattlorden skrev:På de inspelningar där OA50/52 kanske föredras, hur hade OA51 fungerat om den placerats lika lågt?
Dvs... skulle hydrauliskt stativ vara en idé - variera höjden efter inspelningen?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: BobHallon och 3 gäster