MMX Bryderier

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

MMX Bryderier

Inläggav PappaBas » 2011-11-15 01:43

Har upptäckt ett litet problem med MMX:orna. Har inte riktigt tyckt att rockmusik låtit sådär jättebra emedan aukustisk musik och elektronisk musik låter jättebra. På Feelgood-träffen snappade de andra närvarande öronen upp problemet och speciellt Nattis hade en skiva med en liveupptagning med en skottsk rockgrupp med ett stort publikhav som sjunger med.

Problemet är att diskanten på något sätt beteer sig som jag skulle beskriva som att den grötar ihop ljudbilden och det låter lite "mörjigt" och skärande.
Det härör helt från de T22:orna och för när jag sticker huvudet ovanför F87:orna är ljudet i diskanten väldigt bra.
Problemet hörs när jag kör rockmusik eller musik där det händer mycket samtidigt i de höga registren.
När det händer får jag inte alls någon slags rumskänsla från högtalarna på samma sätt som med annan musik. De "försvinner" inte alls som de brukar.

De andra högtalarna vi lyssnade på OA12 och OA51 hade inte alls samma problem och jämfört med OA51:orna var det verkligen ljusår.
Jag hade mina diskanter dämpade lite innan men efter träffen har jag tagit bort diskantdämpningen helt och kontrollerat alla kontakter och så att jag inte fasvänt något, det blev faktiskt bättre men ändå inte riktigt som jag vill ha det.
OA12 har ju fantastiskt ljud... med samma diskanter som jag har? Börjar fundera på om de skall riktas om på något sätt?

Hmm någon ide från någon upplyst Carlssonsk själ? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-15 02:07

Det här är väl kanske inte ett alldeles bra svar, och det adresserar ju
inte alls de skillnader du beskriver, men:

Din beskrivning låter ju som en rätt så bra beskrivining av hur många
mer eller mindre smalbandiga och hårdkomprimerade rock-inspelningar
faktiskt låter.

Att spela dåliga inspelningar kan vara på många sätt informativt, men
(utan att egentligen veta något om vad ni spelat och hur det låtit) så
vill jag försiktigt påminna om, att det kanske inte är alldeles givet att
"ju bättre en dålig inspelning låter, desto bättre än återgivningen".

Det kan faktiskt vara tvärtom.

Men frågan är komplex, och jag kan självklart inte utesluta samverkans-
effekter som gör att någon karaktär hos en högtalare kan drabba vissa
inspelningar extra illa.

Om man vill ge Carlssonhögtalare från 60- och 70-talsgenerationerna så
bra förutsättningar som möjligt att spela neutralt, så bör man använda
dem i så stora rum som möjligt (högt i tak är bra), som är väl dämpade
under axelhöjd, men som har en levande, inte dämpad (men lite diffision
är ok) klang från det som är över axelhöjd.

Allt enligt Stig Carlsson själv.

Det är också i sådana rum som jag uppfattat dem spela allra bäst. Och
kanske tar Studio 4 på SR priset? Jag har nog aldrig hört någon annan
högtalare återge en orgel på ett så fysiskt levande sätt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-11-15 02:22

Tack för svaret Ingvar :)
Nja problemet var att OA12:orna och OA51:orna som spelades vid samma tillfälle inte alls hade samma hyss för sig i diskanten (jag är medveten om skillnaderna dem emellan) som MMX:orna. När man väl uppmärksammat det så hör man det på annan sorts musik och jag kan tyvärr inte förklara det bättre än att det är när det händer mycket i det högre registrena. Är det ett ensamt instrument eller instrument och sång så märks det inte alls.
Både vid det lyssningstillfället och hemma hos mig är det rätt bra dämpat "under axlarna" :) (på träffen var det två soffor med runt 10 personer i, en del mer väldämpade än andra).
Nattlorden var den som satte ord på det och han kan kanske beskriva det bättre än jag kan?

Förrutom de så spelar de ju med ett rejält tryck! :D Jag kan inte på något sätt önska mig mer av vare sig förmåga att fylla ett rejält rum och mer bas (som vissa frågat om här på forumet)! De var ju inte sämre i de registrena än de renoverade OA-116 som det spelades på med.
De andra närvarande körde olika sorters svårspelad trummusik och någon slags elektronisk musik som tydligen skulle vara rejält svår (Krummelur någonting) och det klarade de tydligen jättebra.
Detta är egentligen det enda jag har att anmärka på dem :)

Jag skall försöka se om jag kan få tag på lite bra inspelningar av "problematisk" musik och se om det är det som är problemet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-15 08:36

Oj... gjorde jag?

Inspelningen som det blev värst med upplever jag inte som hårdkomprimerad, men naturligtvis kan jag masvisa den. Den brukar dock låta mycket trevlig på både piP och i28 och den blev som sagt utmärkt framförd av OA51. Den spelas mer än gärna HÖGT här hemma och det brukar ju komprimerade inspelningar inte må bra av.

Jag uppfattade det mest som att ljudbilden inte blev korrekt avkodad och jag gissar att det rör sig om ett kombinationsproblem av mer än en sak - diskantdämpningen, avståndet mellan högtalarna relativt lyssningsposition och hur diskantplattan står.

Annars vet jag inte vad det skulle vara... Om det kan finnas vissa mikrofonplaceringsvarianter (det rör sig om en liveinspelning) som passar ortoakustisk avkodning sämre eller nå't.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-11-15 15:23

En stilla undran, vilken skiva/låt rör det sig om?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-15 15:30

jonasp skrev:En stilla undran, vilken skiva/låt rör det sig om?

Runrig / once in a lifetime (live) / Loch Lomond
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-11-15 16:22

Med ett avkodningsfel så borde det ju vara någonting med själva positioneringen och riktningen på diskanterna? Det blev lite bättre på träffen med mer direktljud upplevde jag det som? Men det kanske var en effekt av att det maskerade något problem med det reflekterande ljudet?

Någon med mer ortoaukustisk insikt som har några ideer om hur jag kan variera positionering och riktning på diskanterna? (så jag kanske slipper testa alla varianter).

Loch One, Loch Two, Loch Three, Loch Lomond!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-15 16:49

PappaBas skrev:Loch One, Loch Two, Loch Three, Loch Lomond!

Är ni säkra på att det inte var en whisky ni försökte lyssna på, tihi.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-11-15 19:27

:D nja flytande sound-enhancers förekom ju iofs.

Har fipplat lite nu och det blev helt klart bättre när jag ställde tillbaks diskanterna i den ursprungliga konfigurationen med lite mindre direktljud. Med diskanterna odämpade blev det lite för ljust med den främre direkt ritad mot lyssnaren.

Men problemet kvarstår lite, det är speciellt på cymbalslag det hörs.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-11-20 19:09

Så har efter lite råd från IÖ och experimenterade nog fått lite bättre ordning på det hela.
Med de främre diskanterna strålande snett bakåt försvann den vasshet jag upplevt innan och ljudbilden "släppte" och det lät mer öppet.
Men helt klart är det gäller att hitta en balans mellan direktstrålande och indirekt ljud :)
Så jag skulle hellre alltså rekomendera att vinkla om diskanterna än att dämpa dem.

Så får väl bjuda in några bra öron från Malmö-trakten som kanske kan ge lite synpunkter? :)

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-05 14:15

Har vinklat diskanterna enligt din beskrivning och det blev klart bättre. Tog också bort motståndet och det är fortfarande bra.

Testade en annan grej. Gjorde en träram bred som högtalarens korta sida och lika hög. Fyllde den med minerallull tjocklek 5cm och klädde med högtalartyg.
Den är placerad mot väggen stående på högtalarens kortsida.
Detta tycker jag förbättrar stereobilden samt att den även dämpar lite av det vassa.

Förekommer väl nåt liknande på andra Carlssonmodeller och även på Larsen högtalarna.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-05 18:20

ja men jag tror att just våra högtalare nog förutsätter nästan maximal reflektion från den bakre väggen de är ju kontruerade på det sättet?
De som jag hört dämpas är väl OA-51? De är ju ganska nära konventionella direktriktade högtalare?

Jag tyckte i vart fall det vassa försvann helt med den ändrade vinkeln, mitt nästa steg är att åter försöka lägga in lite mer "fluff" för att dämpa basen lite... får byta nick då... "Pappa(litemindre)bas" :?: :roll:
När jag riktade diskanterna bakåt blev klangbalansen lite annorlunda och vill nog ha ner basen lite.

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-05 23:47

Du har nog rätt i det men det är kanske rumsberoende hur olika åtgärder varierar i olika rum.
Har läst lite om att det är viktigt att dämpa tidiga reflexer. Vilka reflexer det är frågan om har jag nog inte riktigt fattat men det är intressant att prova lite olika saker. Speciellt som det inte kostar några pengar.
Kanske någon annan kan förklara vad det handlar om av alla kunniga på forumet

Faktum är i alla fall att det låter riktigt bra. Luftigt och detaljrikt .

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-06 00:44

Alla sätt är bra utom de dåliga :) Nyfiken lite på hur ditt rum ser ut och var du placerar dämpningen? Kan du inte ta en bild?

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-06 12:02

Bild

Så här ser det ut ifrån lyssningspositionen. Rummet är dubbelt så stort som syns på bilden. (7,5x5m) Till höger om den högra lådan står en kakelugn och vid sidan av den en dörröppning. Inte perfekt men så bra det går så det även ser vettigt ut.

Bild

Närbild på dämpplattan.

Håller med Ingvar Ö om dålig kvalitet på många inspelningar. Om du inte redan har hittat det lilla dataprogrammet "MASVIS" på LTS hemsida lts.a.se så kan jag rekommendera att titta närmare på det.
Där görs vissa mätnigar på cd skivor som är väldigt avsljöande. Dom jag har testat stämmer till 100%. Är det ett lågt "värde" så låter det dåligt. Är värdet högre så är inspelningen gjord med mer dynamik och låter bättre. I bra anläggningar ska tilläggas.
Har gått så långt att vissa skivor spelar jag inte längre.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-09 10:57

hmm skall testa lite, jag slängde upp lite dämpning liknande din bild och det blev faktiskt lite bättre :?:

Men det är något skumt med diskanterna på MMX, jag hade ett par LTS F1:or hemma nyligen och de var ljusår bättre i diskantregistret och i direkt jämförelse så blev det uppenbart att MMX har något fuffens för sig.
Efter att ha lyssnat på F1:orna var det nästan svårt att gå tillbaks till MMX.
Det jag inte förstår är hur det skiljer sig från de övriga Carlssonhögtalarna som ju i renoverat skick använder likadana diskanter men kanske i olika konfigurationer? Är det något med avstånden dem emellan?

Körde diskanttestarlåten på F1:orna och det var hur fint som helst även om de var rätt ljusa till sin klangton tycker jag, det handlar inte om nivån på diskanten utan om något annat som blir konstigt med MMX?

Ingvar hjälp? :)

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-09 11:36

Låter skumt. Du har inte några andra MMX i närheten att jämföra med.
Kanske koppla ur två diskanter och se om det blir bättre.
Kanske någon diskant är defekt ? Många kanske...

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-09 12:53

Jag vet inte... när jag sticker ner öronen vid diskanterna låter det ärligt talat skit medans ljudet som kommer från bredbandselementet låter hur fint som helst.

Men alla diskanter kan ju inte vara trasiga?! På bägge högtalarna? Kan jag ha gjort något fel i lödningen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-09 13:06

PappaBas skrev:Jag vet inte... när jag sticker ner öronen vid diskanterna låter det ärligt talat skit medans ljudet som kommer från bredbandselementet låter hur fint som helst.

Men alla diskanter kan ju inte vara trasiga?! På bägge högtalarna? Kan jag ha gjort något fel i lödningen?

Kan du lägga upp en bild på hur du lött in på filtret?

Återgå till Carlsson Illuminati