Byta upp sig från Od-11

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
obbiewan

Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

Byta upp sig från Od-11

Inläggav obbiewan » 2011-12-26 08:48

Som ämnet lyder så funderar jag på att gå upp en storlek eller två när det gäller mina högtalare. Jag har idag ett par 0d11 som spelar mycket bra. Men jag kan ibland sakna det där stora ljudet. Dvs när man kan vräka på ordentligt.

Så nu till min fråga, vilken av carlsson modellerna skulle ni rekommendera?

/Mattias
Det är dom små grejerna som gör grejen..

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-12-26 10:17

"Vräka på ordentligt"?
Stig konstruerade egentligen inga högtalare med det syftet.
Jag har bara ett förslag, OA2212.
Den är snarare avsedd för stora rum än för att spela starkt i ett mindre.
Som OD11-ägare är det inte säkert att du uppskattar ljudpresentationen från OA2212 med 12 diskantelelement vardera i stället för ett.
Renovering, utöver omkantning av bas- och mellanregisterelement är svindlande dyrt.
OA116 tycker jag inte ger så mycket mer, du har inte mer pumpande membranyta i basen, bara en större djupare avstämd låda, och ett element som återger mellanregistret, men effekttåligheten i diskanten är förstås överlägsen jämfört med det ensamma MT20-elementet i OD11 originalutförande. Har du redan bytt till Obi T22-oa i dina OD11 är det inget bekymmer längre.

OA51 och OA52 med ScanSpeak 8545 kan drivas till lite högre ljudnivåer än OD11 med kapabla förstärkare, men det handlar inte om så många dB ytterligare.

AVR7000 har störst erfarenhet av att modifiera OA51 för att spela starkt.
Kolla hans trådar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2011-12-26 10:43

jag kanske ska ställa min fråga lite annorlunda, då det kanske inte är högtalarnas kapacitet som sviker.

Jag hade ett par OA5 typ I tidigare och dom spelade med lite mer tryck, men jag tycker att od11 har bättre ljud. jag skulle vilja ha en kombo utav de 2.

Vad skulle ni rekommendera när det kommer till förstärkare? Idag har jag ett soprumsfynd, en NEC A110E Authentic Series, hittade lite bilder här

http://goo.gl/puKJE

/Mattias

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-26 13:12

Av de jag hört hittils, skulle jag nog prova 116 i så fall. OD11 är dock en av de mest överraskande kompetenta högtalare för sin litenhet jag hört.

Men OA-52 kan ju vara ett intressant alternativ också om du vill hoppa längre fram i tiden.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2011-12-26 13:51

Kanske ett par OA12:or om du vill vara kvar i 70-talet :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-12-27 07:50

Hej

Ska börja med att säga att jag inte är någon expert, bara en hängiven hobbyentusiast.

Min åsikt är att OD11 ger oerhört mycket välljud per liter högtalare. Om MT20-diskanten dessutom byts till den nye är dem än mer svårslagna.
OA14 ger inte mer pga sin storlek, däremot tror jag att det är OA116 du söker. Där får basen ett eget element men framförallt får mellanregistret helt ägna sig åt det som just det elementet gör bäst.

Det är mitt tips, även om lilla OA12 också ger mycket välljud, så är det inget jättekliv uppåt från OD11.

Hoppas andra kan fylla på härefter.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-27 10:36

obbiewan skrev:jag kanske ska ställa min fråga lite annorlunda, då det kanske inte är högtalarnas kapacitet som sviker.

Jag hade ett par OA5 typ I tidigare och dom spelade med lite mer tryck, men jag tycker att od11 har bättre ljud. jag skulle vilja ha en kombo utav de 2.

Vad skulle ni rekommendera när det kommer till förstärkare? Idag har jag ett soprumsfynd, en NEC A110E Authentic Series, hittade lite bilder här

http://goo.gl/puKJE

/Mattias

Du bör nog se över förstärkarsituationen, låna hem nån 100Wattare typ från någon hifi-affär... de flesta Carlssonhögtalare kan spela förvånansvärt starkt om man bara har rimligt stöddig förstärkare (en av anledningarna till detta är naturligtvis väggstödet i o m placeringen)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2011-12-27 10:43

Ska kolla om jag kan låna en kompis förstärkare. Tack för alla tips :-)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2011-12-27 13:25

Hej Mattias! Var det inte dina OD11:or som jag fixade till med nya kanter m.m? Jag var verkligen imponerad av dina små burkar........
Om Du är intresserad kan jag som en början låna ut OA14 och OA116 över en helg eller två så kan Du jämföra i lugn och ro. Dock bör Du ha en bra förstärkare som driver dem så att detta inte blir den svaga länken. :)

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2011-12-27 13:26

Måhända lite oortodoxt, men jag skulle rekommendera en lite sub att kombinera med OD 11:orna. Annars är dessa små högtalare kanske en av Carlssons bästa, i alla fall om man räknar in storlek och pris. Ett par med de (rätt så) nya Obi-diskanterna slår många dyrare högtalare. Och som det står i tråden - dom trivs faktiskt riktigt bra med lite rejälare elektronik. Jag har aldrig hört mina så bra som med min 2x 180 watts integrerade stereoförstärkare. Den har dessutom en dedicerad subutgång så nu dundrar det på så inihelvete hemma med Gustavo Duhamels inspelning av Våroffer. Måste hela tiden kolla att grannarna är ute med sina barn innan jag kan dra på.

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2011-12-27 13:29

oa51 skrev:Hej Mattias! Var det inte dina OD11:or som jag fixade till med nya kanter m.m? Jag var verkligen imponerad av dina små burkar........
Om Du är intresserad kan jag som en början låna ut OA14 och OA116 över en helg eller två så kan Du jämföra i lugn och ro. Dock bör Du ha en bra förstärkare som driver dem så att detta inte blir den svaga länken. :)

Jo visst var det mina som du fixade! Och jag vill bara förtydliga att jag inte är.missnöjd.med mina od11 utan att det mer känns som att det är något som saknas.

Jag ska testa med en kraftigare förstärkare och om det inte gör.någon skillnad så tar jag gärna och lånar ett par av dig! :-)

/mattias

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-12-27 14:10

En liten subba kan minst sagt göra underverk med de små sonab/Carlssons.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-01-07 15:38

Rapportera gärna vad du märker att det är för skillnad ljudmässigt mellan dom olika högtalarna.
Använder själv ett par 116 i vardagsrummet men jag har funderat över lite andra modeller också.

Nog för att det går att spela hårdrock riktigt högt med 116 men ska man ha konsertvolymer & låtsas att man är på turne så är det nog mer gamla Jbl som gäller!

Har länge varit riktigt nyfiken på både Od-11 & Oa-12 men oftast så har jag sett dessa på blocket renoverade med oskäliga prislappar.

Jag gillar även ljudet i Oa-5 men dom jag hade gav ja bort dock vet jag inte hur bra man kan få dom att låta om du tänkte ha dom tillsammans med dina od-11.
Det kanske inte är värt att köpa det nya elementet till dom?

Återgå till Carlsson Illuminati