Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-01-16 21:44

... och när man ser LP-hylla och bänk i samma träslag som högtalarna :D Det ser jättefint ut.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-01-21 16:14

Ett par Larsen L8, står och väntar på min ankomst till hemorten.

Lägger upp några bilder och kommentarer när jag är på plats hemma igen.

Jag blev kär i dessa då jag var och lyssnade på dem i syfte att få en uppfattning av ambiensdiskanternas bidrag. Kunde därefter inte släppa tankarna på dem, oavsett att jag antagligen inte kan utnyttja potentialen p.g.a. lyhördhet hemma. Plus att jag normalt lyssnar på låg volym. Men efter rådfrågan angående detta så är sannolikt min oro obefogad vad gäller lyssning på lägre volymer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-21 17:47

Grattis !!! :D

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-01-27 19:14

Mina L8 används som huvudhögtalare för 2-kanal, och även för hemmabio-setup.
Jag har skalat ned antal apparater till En Arcam AVR300, bluray spelare, Logitech Duet, Audio Pro WF100 (dator - förstärkare).

En lite murrig kamerabild på den nuvarande uppställningen, vilken nog kommer att ändras endera dagen. L8 står nog en aning tätt just nu.

Bild


Uppdaterade med ny bild.
Jag åstadkom lite mer luft för L8 åt sidorna i.o.m. att jag slängde ut bef. 2st vitrinskåp, och köpte istället ett nytt, (vitt) så det också passade bättre med de vita L8.

Bild
Senast redigerad av StefanH 2012-02-29 14:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-01-27 20:42

L8tta är grymt snygg! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-01-28 00:04

Likaså grymt ljudande. Äntligen har man hittat hem. :)

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-02-29 14:06

Dags att klistra tråden?

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2012-02-29 14:59

Spelar numer på OA51.LE men har några L6-bilder att bidra med från förr. Saknar den lägenheten, och framförallt hur den lät. 8)
Precis bakom soffan stod ett par OA14 som bakkanaler.

Bild

Bild

Bild
Tub - nu på burk

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-02-29 15:36

Från L6 till OA51LE, fattar noll.
Om du åtminstone spelat på LE2 kunde jag lättare förstått din "uppgardering".
Vänligen förklara, då du gjorde mig brydd.

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2012-03-02 13:06

StefanH skrev:..
Vänligen förklara, då du gjorde mig brydd.

Från början tänkte jag ha L6 fram och 51 bak. Men ekonomin tillät inte denna drömkonbination och 51orna kändes lite bättre, även om det var marginellt. Har alltid gillat den högtalaren. De skillnader jag hörde/inbillade mig var att 51orna hade en ljusare klang och lite mer magi i vissa röster men långt ifrån samma pondus i basen.
Så småning om blir det (väl) basmoduler och LE2-uppgradering om det inte kommit en LE3 vid det laget. Låångt framåt.
Tub - nu på burk

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-03-17 08:42

Spontan kommentar när kvinnligt besök fick höra mina för henne nya högtalare.

-Vad klart det låter, rent.

Lite senare med lite basglad musik.

-Vilken bas. Varvid dansandet tog vid.

Det fortsatte med önskemål om favoriter i en aldrig sinande ström. Så det hela slutade alltså med en oplanerad lyssningskväll.


Klart godkänt alltså. I synnerhet som jag aldrig tidigare överhuvudtaget har fått någon kommentar av henne om judåtergivningen från mina olika högtalare.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Inläggav distad » 2012-04-05 20:39

Naqref skrev:
avr7000 skrev:Snyggt!

Man blir så glad när man ser LP-skivor oxå :)


Och när man ser Larsen 8or. :D

Och när man ser Larsen högtalare allmänt, vet inte vad det är men de ser bara så där trevliga ut.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Fimmer
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2007-11-10
Ort: Göteborg

Larsen 4

Inläggav Fimmer » 2012-06-17 19:28

Har ett par Larsen 4 men vill ha något liknande med mycket högre känslighet som klarar av att drivas av en Firstwatt F5 klon på 2x25w.
Något tips?

Användarvisningsbild
micromodular
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 2012-04-10
Ort: Botkyrka

Re: Larsen 4

Inläggav micromodular » 2012-09-14 23:06

Fimmer skrev:Har ett par Larsen 4 men vill ha något liknande med mycket högre känslighet som klarar av att drivas av en Firstwatt F5 klon på 2x25w.
Något tips?

Larsen sexor?
Vad av jag har märkt och en del inom försäljarbanchen har sagt att dessa tingestar är rätt snälla så 25 rörWatt kan funka sålänge man inte vrider volymen för långt åt höger. Prova helt enkelt, låter det bra så är det bra!
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
micromodular
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 2012-04-10
Ort: Botkyrka

Inläggav micromodular » 2012-09-14 23:31

Som en del tidigare har sagt så är iaf. mina sexor HELT formidabelt baskapabla och fruktansvärt allround och passar min lägenhet's vardagsrum perfekt!

MEN...

...fruktansvärt svårt att placera musikerna i ljudbilden då dessa sexor har en stor och bred något diffus ljudbild. Dialogen som är i mono i film har en tendens att smeta ut sig på bredden mellan högtalarna.

Slutsats:

Inte direkt en högtalare som excellerar i 3D med djup och fin utplacering av varje musiker med respektive instrument utan bara en stor yvig men fortfarande en vacker ljudvägg i ÄKTA 2D överallt!

Fyra tymmar upp!

MVH. Lällä
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2012-12-26 15:30

Jag har Larsen - 5 st :D

Så här ser det ut vid tv:n

Bild

Närbild på naken SC6:a

Bild

Arcam AVR 350, en fantastisk maskin

Bild

Jämförelse mellan L4 och L6:

Bild

L4orna har stått bak, men ska bytas ut mot två par mupps.

Bas spelas av en xtz 10:16, med bra resultat, den spelar odelat.

Bild

Kanske blir det värre grejer sedan.

Slutligen en fråga:

Vad är det för galler man ser här och hur ska man gästa den romboida filtbiten?Bild

OBS ingenting kan göras åt rummet :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
sabmaster
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-12-04

Inläggav sabmaster » 2013-12-10 20:15

Har Larsen 8 och är supernöjd. Står i lyssningsrummet. Inte världens rockigaste högtalare men suveränt bra på akustisk musik. Högtalarna har en förmåga att försvinna och låta ljudbilden öppnas. Mina tidigare Larsen 6 gör tjänst i annat rum, men jag är sugen på att byta till L8 där med. L8 har så mycket mer upplösning plus mer kontroll i basen. Då får L6 göra tjänst i ett vardagsrum, bredvid TV-bänken.

[/img]

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

L8-kåren

Inläggav STDI » 2017-04-30 15:26

Här är tre av mina fem L8: höger-Låtta i lönn, höger-Låtta i vitt samt Lotta i jeansblått.
L8kåren20170430.jpg
L8kåren20170430.jpg (1.3 MiB) Visad 19365 gånger
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

rumpan
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-02-26

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav rumpan » 2017-07-12 21:33

Hej!

Efter ca. 10 år med en Sony hemmbioförstärkare (STR-DG500), ett par Dali concept 1 och en audio pro sub så sprang jag in i ett par begagnade Larsen 4.2 till ett vettigt pris och slog till!

Efter inkoppling av provlyssning så var de inte så imponerade som jag hade hoppats på. Det lät lite som att ett täcke hängde över högtalaren dvs. det var inte särskilt mycket bas eller diskant, däremot imponerade mellanregistret en hel del jämfört med Concept 1orna. Subben gjorde att det bara lät ännu grumligare och tog död på mycket detaljer, så den fick nu slopas helt. Som källa använde jag en Technics SL-1210 med Ortofon blue och ett RIAA steg från Kjell & co. :wink:
(Planer på att byta ut RIAA-steget har funnits LÄNGE, då vissa skivor med elektronisk musik inte har gått att spela pga. för hög förstärkning och kraftig distortion från RIAA-steget.)

Men jag har ju förstått att det inte är helt är helt optimalt med en hemmabioförstärkare till en tvåkanalssetup och dessutom borde inte mer effekt göra saken sämre, så jag beställde hem en Arcam FMJ A19 från brittiska ebay. Jag hade läst att Arcam tydligen skulle lira bra med just Larsen och dessutom hade denna modell ett inbyggt RIAA-steg, vilket gjorde att jag slapp lägga en tusing extra på ett nytt sådant. Idag dök den upp, så jag jackade i högtalarna och den gamle skivsvarven och la på Paul Simon's Graceland.

WOOOW, sanslöst vilket ljud och ljudbild som helt plötsligt dök upp i min lilla student 1,5a. :) Det är sån extremt punch och kontroll i ljudet att man nu plötsligt hör körer och instrument som aldrig tidigare har funnits där. Nu finns både basen på plats med kontroll istället för ett brummande med min gamla sub, samt diskanten låter kanon. För mig som har varit riktigt nöjd med ett par Concept 1or och tyckt de har låtit toppen, inser nu hur det bör/kan/ska låta. En sån här gigantisk skillnad hade jag inte räknat med, sitter för tillfället och småler åt Peter Gabriel's - So på LP.

Jag var bara tvungen att få skriva av mig, för man är lite på moln efter detta. Att en förstärkare kan ha sån påverkan och göra så stor skillnad även på låga ljudnivåer var något nytt för mig. Extra roligt med Arcam-förstärkaren är att den enda inställningen som den har är att skifta balans mellan höger och vänster högtalare, dvs. inte ens en tonkontroll för bas eller diskant. :D Lite skillnad mot den gamla förstärkaren som hade en hel drös med olika ljudlägen som egentligen var helt onödiga för mig.

Har ni haft liknande aha-upplevelser?

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav Stranne » 2017-11-24 08:35

Det där låter knasigt. Är du HELT säker på att din gamla hembioförstärkare inte hade någon knepig inställning aktiverad? Alltså någon såndär klanghistoria som ska få det att låta som om man sitter i en kyrka eller på en jazzklubb eller nåt annat? Så stor skillnad som du beskriver ska det inte vara mellan två vanliga någorlunda vettigt konstruerade förstärkare.
Hur som helst - kul att du är nöjd och grattis till ett par fina högtalare!

rumpan
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-02-26

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav rumpan » 2018-03-22 21:06

Stranne skrev:Det där låter knasigt. Är du HELT säker på att din gamla hembioförstärkare inte hade någon knepig inställning aktiverad? Alltså någon såndär klanghistoria som ska få det att låta som om man sitter i en kyrka eller på en jazzklubb eller nåt annat? Så stor skillnad som du beskriver ska det inte vara mellan två vanliga någorlunda vettigt konstruerade förstärkare.
Hur som helst - kul att du är nöjd och grattis till ett par fina högtalare!


Oja, om jag är. Jag körde den endast i 2-kanalsläget och det lät skrutt. Och jo visst, slår man på något av de inbyggda film/musikeffekterna så låter det betydligt märkligare med en känsla som nästan kan jämföras med eko etc.
Strax efter att jag bytte ut förstärkaren så la centerkanalen på föräldrarnas Pioneer hemmabioreceiver, så de fick ta över min Sonyreceiver. Och även där blev ljudet betydligt sämre. Det låter helt enkelt för klent så att röster och annat bara försvinner i någon form av gitter. Men med tanke på att förstärkaren kostade runt 2000:- ny för 10 år sedan så tycker jag att det känns rätt rimligt ändå.

rumpan
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-02-26

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav rumpan » 2018-03-24 17:43

Bild på nuvarande lyssningsrum
IMG_8354_small.jpg
IMG_8354_small.jpg (1.83 MiB) Visad 17175 gånger

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav avr7000 » 2021-07-08 02:05

Larsen 9 i "Ebony" fanéet

Låter riktigt trevligt om jag får säga det själv....

Bild

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav distad » 2021-07-08 15:56

Jisses vilken maskinpark du har :o men de är några basar som ska ha kraft gissar jag på :P och högtalare för över 100 papp "ska" låta bra :wink: :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav hifikg » 2021-07-08 18:02

Jag har inte hört Larsens Nia än, alla mässor slog igen och någon kamrat med sådana högtalare har jag inte på nära håll, men kanske går det att lyssna i Växjö eller var nu Larsen håller till? Ser verkligen ut att ha bra gener!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav Maccis » 2021-07-08 19:38

Larsen håller till i Skillingaryd - gissar att Trollhättan är närmare för dig..... :)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav hifikg » 2021-07-08 20:22

Maccis skrev:Larsen håller till i Skillingaryd - gissar att Trollhättan är närmare för dig..... :)


Trollhättan har jag besökt ett antal gånger, senaste gången fotade jag ett bröllop där. Kyrkan låg nedanför avsatsen däruppe.
Bilagor
thn.jpg
thn.jpg (300.94 KiB) Visad 9712 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav ottovonkopp » 2021-07-08 20:22

Larsen 4.2, Hegel H90 o en Squeezebox Touch.Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav distad » 2021-07-08 20:39

hifikg skrev:Jag har inte hört Larsens Nia än, alla mässor slog igen och någon kamrat med sådana högtalare har jag inte på nära håll, men kanske går det att lyssna i Växjö eller var nu Larsen håller till? Ser verkligen ut att ha bra gener!

Låter riktigt trevligt om jag får säga det själv.... Eftersom man har språkat irl med Stefan om ljud så misstänker jag att dessa låter okej :P :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Har du Larsen? och hur? Bildtråd?

Inläggav STDI » 2021-07-11 18:05

FBK skrev:
hifikg skrev:Jag har inte hört Larsens Nia än, alla mässor slog igen och någon kamrat med sådana högtalare har jag inte på nära håll, men kanske går det att lyssna i Växjö eller var nu Larsen håller till? Ser verkligen ut att ha bra gener!

Låter riktigt trevligt om jag får säga det själv.... Eftersom man har språkat irl med Stefan om ljud så misstänker jag att dessa låter okej :P :wink:

Jag misstänker att Stefan är blygsam här eftersom han har stor del i utvecklingsarbetet. Jag har hört en prototyp för länge sedan. John spelade och som vanligt då så var det högt. Mer minns jag inte men eftersom jag har två par L8 sedan ca 5 år är jag övertygad om att L9 låter bra.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster