T22 i OD11 - Bilder?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
bror

T22 i OD11 - Bilder?

Inläggav bror » 2012-01-13 10:19

Jag har precis fått i ett par omkantade basar i mina OD11 och har planerat att byta diskanterna också. (Har tidigare renoverat ett par OA12 och jag tycker att det blev väldigt bra.)

Men jag är lite fundersam över monteringen av T22orna, är det nån som har bilder på hur det ser ut när man monterat dessa? Jag hade gärna sett lite bilder på hur andra löst detta innan jag själv sätter igång.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-01-13 18:11

Har ingen bild för ögonblicket, men det enda problemet är, som du säkert upptäckt, att T22 är ett par irriterande millimeter för stor. Försök inte fila eller slipa ner den, filspånet far direkt på magneten! Fila, fräs, skär eller smält istället ett par spår i plasten. Den är ganska mjuk, det går med en vass knivspets. En Dremel är perfekt.

En viktig sak är att fylla de gamla skruvhålen, de måste tätas helt annars kommer pysande missljud ur dem.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2012-01-14 10:07

Försök inte fila eller slipa ner den, filspånet far direkt på magneten!

Jag slipade ned T22orna med en dremmel så att de passsade, funkade bra. Jag tejpade över galler/magnet med tejp innan så var det inga problem med att bl av med filspånen. Att täta gamla hål är förstås viktigt.
bror du har PM...
/Jonas

Användarvisningsbild
LudvigJ

Re: T22 i OD11 - Bilder?

Inläggav LudvigJ » 2012-01-19 20:27

bror skrev:Jag har precis fått i ett par omkantade basar i mina OD11 och har planerat att byta diskanterna också. (Har tidigare renoverat ett par OA12 och jag tycker att det blev väldigt bra.)

Men jag är lite fundersam över monteringen av T22orna, är det nån som har bilder på hur det ser ut när man monterat dessa? Jag hade gärna sett lite bilder på hur andra löst detta innan jag själv sätter igång.

Hej!

Jag har själv renoverat ett par OD11 med t22, det låter underbart :D .

Min lösning på att diskanten slår i gallret var att jag köpte O-ringssnöre från jobbet. Jag lade sedan den i skåran (mellan plasten och "spånskivan") så att gallret kom upp ett par mm. så att diskanten inte längre slog i gallret.

Det gör ju att gallret blir lite upphöjt (mot orginalutförande) men det tycker jag personligen inte är nåt som stör, Gallret blir till följd av detta också lättare att ta av :)

Har också använt den lösningen i mina OA14.3y!

Mvh Ludvig J

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: T22 i OD11 - Bilder?

Inläggav Nattlorden » 2012-01-19 20:54

LudvigJ skrev:Min lösning på att diskanten slår i gallret var att jag köpte O-ringssnöre från jobbet. Jag lade sedan den i skåran (mellan plasten och "spånskivan") så att gallret kom upp ett par mm. så att diskanten inte längre slog i gallret.

haha... briljant "thinking outside the box"!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bror

Inläggav bror » 2012-01-20 10:34

Tack för all input.

Diskanterna har kommit hem och jag har börjat måtta lite. Dock inte bestämt mig för om jag ska fila ner diskanterna eller karva i plasten.
Magkänslan säger till mig att jag borde hålla plastbaffeln i originalskick så långt det går, så det lutar nog åt att fila.

LudvigJ: Bra ide med gallret, mina galler sitter i nuläget inte på lådorna eftersom mina är lite svåra att ta av. Din idé löser ju det problemet också.

Nästa steg blir delningsfiltret, men där finns det en del andra trådar som avhandlar ämnet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-20 12:21

När man filar på element så kan det i västa fall ge så kraftiga vibrationer så att anslutningen till talspolen går av.
En Dremel med finkorngt slipstift borde dock ge betydligt mindre vibrationer än filning med handfil.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-20 12:34

grafpro skrev:Har ingen bild för ögonblicket, men det enda problemet är, som du säkert upptäckt, att T22 är ett par irriterande millimeter för stor. Försök inte fila eller slipa ner den, filspånet far direkt på magneten! Fila, fräs, skär eller smält istället ett par spår i plasten. Den är ganska mjuk, det går med en vass knivspets. En Dremel är perfekt.

En viktig sak är att fylla de gamla skruvhålen, de måste tätas helt annars kommer pysande missljud ur dem.

Perfekt beskrivet!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Carlsson Illuminati