Kul taiwanes

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro

Kul taiwanes

Inläggav grafpro » 2012-01-19 17:07

B65oaII har jag förtalat på åtskilliga ställen eftersom jag kommit fram till att den inte är en förbättring, särskilt inte i OA14 jämfört med originalet SC165. Jag har också starkt kritiserat SSC för marknasföringen av B65oaII som jag tycker är oseriös. Istället vore det kul om vi kunde hitta element som ersätter SC165 och verkligen är bättre, har jag tyckt. (se www.carlssonkult.se )

Då och då har forummedlemmar därför tipsat om element som man tyvärr oftast kan avfärda redan på databladet, men några har jag köpt och provat. Hittills är endast SB17 riktigt lovande, men den är besvärlig att anpassa, det krävs helt annat filter. Jag jobbar på detta.

Men häromdagen fick jag två element från en person som ibland köper hela partier elektronik från ett företag i Taiwan och där hade han fått syn på ett element som ser ut som SC165. Jag kan inte låta bli att berätta om detta element. För tydlighets skull ska jag genast säga att jag inte rekommenderar det, lika lite som B65oaII. Men det är intressant av ett annat skäl. Det är alltså ett no-name element för högtalartillverkare.

Det första att notera är att korgen är precis som SC165, den passar direkt i alla 70-talare och i OA50. Talspolen är lite mindre och slaglängden 3mm jämfört med 4,5, men i övrigt ser den ut prick som en B65oaII. Konen är i något pressat kompositmaterial. Jag började med att mäta upp T/S, som visade sig stämma ganska bra med uppgivna data, förutom fs som är 40Hz och Qts som är 0,30. Den har därmed lite lägre fs och lite lägre Qts än båda "förlagorna" (SC165 och B65oaII). Om man simulerar den i några 70-talare ser man att den passar deras avstämning ungefär så som B65oaII gör, alltså bra i OD11, skapligt i OA12 och inte bra i OA14. Motorsystemet är lite starkare, magneten ser ut precis som i B65oaII.

Tonkurva och distorsion:

Bild

Om man inte varit överraskad tidigare blir man det nu. Den mäter tämligen identiskt med SC165-III, vilket ju i sin tur är mycket likt alla de andra varianterna, från SC165-I till B65oaII. Tonkurvan är jämnare än B65oaII, inga konstigheter vid 1kHz, så som den har. Möjligen saknar den lite vid 2kHz. Impedanskurvan är också som gamla SC165, så det blir inga problem med befintliga filter.

Distorsionen fördelar sig lite annorlunda än de flesta i SC165-serien, här är andratonen i särklass lägst av alla, men tredjetonen är bitvis lite högtre, och det är ju inte bra. Men överlag är alla dessa element på samma kvalitetsnivå. Mätt som THD har taiwanesen faktiskt bäst siffra. Man kan gissa att den i lyssning blir oskiljbar.

Jag har förstås också monterat taiwanesen i ett par OA14 och lyssnat. Hundra spänn på att ingen skulle kunna skilja dem åt i blind lyssning. Det låter som vanligt.

Vad är då det intressanta? Om jag ändå inte rekommenderar den, varför alls berätta? Se här: http://www.dynavox.com/product_info.php ... cts_id=268 .

Just det, den kostar elva dollar och åttioåtta cent. Det är 83kr.

Leverantören lät också meddela att detta är styckpris till slutkonsument. Vid köp av partier kan priset bli avsevärt lägre.

Tja, vad ska man säga?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-20 11:05

Spännande!

Vem startar gruppköp? :)

Skulle nog rädda många 70-talare kvar i livet om det där fanns tillgängligt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-20 11:52

Observant av dig grafpro - seriös koll med mätningar och analys! :) Upptäckte din hemsida för ett litet tag sedan - riktigt bra! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-20 12:22

Man kanske skulle plocka upp några stycken ändå... ifall man springer på någon gammal högtalare som är slut i originalbasen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-20 15:28

Har mailat och frågat om pris på frakt för dessa oädlingar.
Frågade på två och på femtio.
Återkommer. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Kul taiwanes

Inläggav petersteindl » 2012-01-20 16:09

grafpro skrev:B65oaII har jag förtalat på åtskilliga ställen eftersom jag kommit fram till att den inte är en förbättring, särskilt inte i OA14 jämfört med originalet SC165. Jag har också starkt kritiserat SSC för marknasföringen av B65oaII som jag tycker är oseriös. Istället vore det kul om vi kunde hitta element som ersätter SC165 och verkligen är bättre, har jag tyckt. (se www.carlssonkult.se )

Då och då har forummedlemmar därför tipsat om element som man tyvärr oftast kan avfärda redan på databladet, men några har jag köpt och provat. Hittills är endast SB17 riktigt lovande, men den är besvärlig att anpassa, det krävs helt annat filter. Jag jobbar på detta.

Men häromdagen fick jag två element från en person som ibland köper hela partier elektronik från ett företag i Taiwan och där hade han fått syn på ett element som ser ut som SC165. Jag kan inte låta bli att berätta om detta element. För tydlighets skull ska jag genast säga att jag inte rekommenderar det, lika lite som B65oaII. Men det är intressant av ett annat skäl. Det är alltså ett no-name element för högtalartillverkare.

Det första att notera är att korgen är precis som SC165, den passar direkt i alla 70-talare och i OA50. Talspolen är lite mindre och slaglängden 3mm jämfört med 4,5, men i övrigt ser den ut prick som en B65oaII. Konen är i något pressat kompositmaterial. Jag började med att mäta upp T/S, som visade sig stämma ganska bra med uppgivna data, förutom fs som är 40Hz och Qts som är 0,30. Den har därmed lite lägre fs och lite lägre Qts än båda "förlagorna" (SC165 och B65oaII). Om man simulerar den i några 70-talare ser man att den passar deras avstämning ungefär så som B65oaII gör, alltså bra i OD11, skapligt i OA12 och inte bra i OA14. Motorsystemet är lite starkare, magneten ser ut precis som i B65oaII.

Tonkurva och distorsion:

Bild

Om man inte varit överraskad tidigare blir man det nu. Den mäter tämligen identiskt med SC165-III, vilket ju i sin tur är mycket likt alla de andra varianterna, från SC165-I till B65oaII. Tonkurvan är jämnare än B65oaII, inga konstigheter vid 1kHz, så som den har. Möjligen saknar den lite vid 2kHz. Impedanskurvan är också som gamla SC165, så det blir inga problem med befintliga filter.

Distorsionen fördelar sig lite annorlunda än de flesta i SC165-serien, här är andratonen i särklass lägst av alla, men tredjetonen är bitvis lite högtre, och det är ju inte bra. Men överlag är alla dessa element på samma kvalitetsnivå. Mätt som THD har taiwanesen faktiskt bäst siffra. Man kan gissa att den i lyssning blir oskiljbar.

Jag har förstås också monterat taiwanesen i ett par OA14 och lyssnat. Hundra spänn på att ingen skulle kunna skilja dem åt i blind lyssning. Det låter som vanligt.

Vad är då det intressanta? Om jag ändå inte rekommenderar den, varför alls berätta? Se här: http://www.dynavox.com/product_info.php ... cts_id=268 .

Just det, den kostar elva dollar och åttioåtta cent. Det är 83kr.

Leverantören lät också meddela att detta är styckpris till slutkonsument. Vid köp av partier kan priset bli avsevärt lägre.

Tja, vad ska man säga?

Vid vilken spänning har du mätt distorsionen?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-01-20 17:59

petersteindl skrev:Vid vilken spänning har du mätt distorsionen?

Ungefär 1W (2,7V).

Fast jag skulle nog inte rekommendera storköp. Det råder inte någon skriande brist på SC165. Min poäng är tvärtom - vill man behålla 70-talare som veteranhögtalare, som också kan brukas, vill man väl ha SC165. Ska man ta dem till 2010-talet vill man ha något mycket bättre (främst distorsionsmässigt). Det lite intressanta är att element av typ SC165 tom B65oaII numera prismässigt är i 80-kronorsklassen. Något litet har ändå hänt på 40 år!

Jag rekommenderar dem alltså inte. Men har man inget annat, eller vill ha en riktig lågbudgetlösning så funkar de. Jag tvår mina händer...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-20 18:18

Jo men kunde den inte vara kul för ett riktigt lågbudget DIY/gruppköpsprojekt där man bygger en enkel OD11 klon, Enkel MDF kublåda, "pottan" tillverkad m h a ett gjutrör och nån vettig diskant.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-01-20 18:23

avr7000 skrev:Jo men kunde den inte vara kul för ett riktigt lågbudget DIY/gruppköpsprojekt där man bygger en enkel OD11 klon, Enkel MDF kublåda, "pottan" tillverkad m h a ett gjutrör och nån vettig diskant.

Stefan

Det är faktiskt en kul idé! Med en T22 skulle man slå världen med häpnad. Det skulle med den kombinationen gå att göra ett superenkelt filter som också skulle bli mycket billigt. Jag kan nog inte låta bli att labba lite.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-20 18:23

grafpro skrev:

Ungefär 1W (2,7V).

Fast jag skulle nog inte rekommendera storköp. Det råder inte någon skriande brist på SC165. Min poäng är tvärtom - vill man behålla 70-talare som veteranhögtalare, som också kan brukas, vill man väl ha SC165. Ska man ta dem till 2010-talet vill man ha något mycket bättre (främst distorsionsmässigt). Det lite intressanta är att element av typ SC165 tom B65oaII numera prismässigt är i 80-kronorsklassen. Något litet har ändå hänt på 40 år!

Jag rekommenderar dem alltså inte. Men har man inget annat, eller vill ha en riktig lågbudgetlösning så funkar de. Jag tvår mina händer...

Brist? Det handlar ju om att kanske kunna rädda några OA- och OD-modeller undan återvinningen. Om elementet kostar under hundringen istället för 800 spänn kanske vågskålen väger över till att fixa ordning dem i spelande skick i stället för att kasta dem, om det tar emot att fixa skumkanterna.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-20 18:29

Några schyssta surroundkompisar till Carlssontalarna fram kanske....?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-20 20:18

grafpro skrev:

Ungefär 1W (2,7V).

3e-tonen är som jag ser det, tyvärr oroväckande hög från 300 Hz till 800 Hz. Om 3e-tonsdisten i hela mellanregisterområdet legat under 0,4 % vid 2,7 volt så hade saken varit annorlunda. Men får man en bas för samma peng som en bit entrecote på ICA eller två apelsinjuice så är det inte så mycket att bråka om 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-20 20:23

petersteindl skrev:Men får man en bas för samma peng som en bit entrecote på ICA

Vilket jag aldrig köper för det är för dyrt... om de inte säljer ut den billigare för att den gått ut...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-20 20:28

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Men får man en bas för samma peng som en bit entrecote på ICA

Vilket jag aldrig köper för det är för dyrt... om de inte säljer ut den billigare för att den gått ut...

Då bör du tuktas och inhandla den ädlast kobe i Östermalmshallarna :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-20 20:29

petersteindl skrev:Men får man en bas för samma peng som en bit entrecote på ICA eller två apelsinjuice så är det inte så mycket att bråka om 8)

MvH
Peter

Så du menar att det är OK att köpa skit, bara skiten är billig? :twisted: :lol:

edit:
Fast visst skulle jag kunna tänka mig köpa lite billig skit. Själv har jag ett par OA-116 och tycker faktiskt det låter OK.
Så att t.ex. bygga en OD-11-klon skulle väl kunna vara rätt trevligt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-20 20:50

aisopos skrev:
petersteindl skrev:Men får man en bas för samma peng som en bit entrecote på ICA eller två apelsinjuice så är det inte så mycket att bråka om 8)

MvH
Peter

Så du menar att det är OK att köpa skit, bara skiten är billig? :twisted: :lol:

edit:
Fast visst skulle jag kunna tänka mig köpa lite billig skit. Själv har jag ett par OA-116 och tycker faktiskt det låter OK.
Så att t.ex. bygga en OD-11-klon skulle väl kunna vara rätt trevligt.

Om man måste köpa skit och det som står till buds är skit-1 för 800 spänn eller skit-2 för 80 spänn så får man mer skit om man köper skit-2 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-20 22:07

petersteindl skrev:Om man måste köpa skit och det som står till buds är skit-1 för 800 spänn eller skit-2 för 80 spänn så får man mer skit om man köper skit-2 8)

Hur vare nu mä mängdläran* . . .? 8)

*Eller ä skit-2 störrare ? :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-20 22:15

Men om något gruppköp blir på G, så kan ni väl PM'a mig.
Ja ifall jag missar det bland alla trådar som hela tiden är igång. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-20 22:23

Laila skrev:
petersteindl skrev:Om man måste köpa skit och det som står till buds är skit-1 för 800 spänn eller skit-2 för 80 spänn så får man mer skit om man köper skit-2 8)

Hur vare nu mä mängdläran* . . .? 8)

*Eller ä skit-2 störrare ? :P

Hur vare nu mä mattemattikken . . .? 8) Köper man 10 st skit-2 . . . så kostar det 800 kr . . . vilket är samma pris som 1 st skit-1. . . Alltså får man 10 ggr sörrare skit . . . för samma päng om man köper skit-2 än om man köper skit-1 . . . :P

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-20 22:53

Du sa aldri att man va tvungen å göra av mä 800 spänn . . . 8) :P

Användarvisningsbild
Schimpans-X

Inläggav Schimpans-X » 2012-01-20 23:57

Hedrad av detta otroliga att brännmärkningen är bortragen...

Lite funderingar från en Schimpans-X.
Exportör liksom importör av diverse klokheter…

Nu när vi audionördar diskuterar allt möjligt i alla omätbara och omöjliga situationer vill jag till diskussionen lämna ett par frågor och därmed förhoppningsvis få lite klargöranden från denna samling av erkänt skickliga ljudvetare som finns här.

Den första funderingen:

- När det diskuteras Stig Carlssons högtalare så är att köpa nya dyra ersättningselement en uppgradering och förbättring av konstruktionen.
Köp nya element, ändra filter, fundera över basreflexförbättringar.
— Så dom låter bättre.

- När det diskuteras Edgar Willchurs högtalare så är språket annorlunda.
Där är det inte möjligt att förändra/ersätta trasiga element med andra utan att det kallas för nedgradering.
— Då låter dom sämre.

Om man nu, som inverterad lekman, funderar över detta så kommer vissa tankar ramlande över en.

1. Stig Carlsson var nog inte så duktig som många tror.
Mätfel, byt element och bättre resultat, se Grafpros kurvor.

2. Edgar Willchur var nog duktigare. Byt element och sämre resultat..

Båda har ju nu lämnat jordelivet och ingen skam skall falla över någon av dem, båda var skickliga konstruktörer och ljudliga profeter i hörselns land.

Inte minst Edgar W - som efter sålt AR 1967, utvecklade hörselapparaten för de som hörde dåligt.
Snacka om entreprenör.

Allt från en tidigare brännmärkt debattör.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-21 00:12

Det har nog snarare med Carlssonfantasternas nyktra inställning till teknik att göra.
Man vet att det finns bättre element för den specifika uppgiften idag.
Stig gjorde ett banbrytande jobb med principerna.
Inga konstigheter tycker jag iaf.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-21 01:32

Schimpans-X skrev:Hedrad av detta otroliga att brännmärkningen är bortragen...

Lite funderingar från en Schimpans-X.
Exportör liksom importör av diverse klokheter…

Nu när vi audionördar diskuterar allt möjligt i alla omätbara och omöjliga situationer vill jag till diskussionen lämna ett par frågor och därmed förhoppningsvis få lite klargöranden från denna samling av erkänt skickliga ljudvetare som finns här.

Den första funderingen:

- När det diskuteras Stig Carlssons högtalare så är att köpa nya dyra ersättningselement en uppgradering och förbättring av konstruktionen.
Köp nya element, ändra filter, fundera över basreflexförbättringar.
— Så dom låter bättre.

- När det diskuteras Edgar Willchurs högtalare så är språket annorlunda.
Där är det inte möjligt att förändra/ersätta trasiga element med andra utan att det kallas för nedgradering.
— Då låter dom sämre.

Om man nu, som inverterad lekman, funderar över detta så kommer vissa tankar ramlande över en.

1. Stig Carlsson var nog inte så duktig som många tror.
Mätfel, byt element och bättre resultat, se Grafpros kurvor.

2. Edgar Willchur var nog duktigare. Byt element och sämre resultat..

Båda har ju nu lämnat jordelivet och ingen skam skall falla över någon av dem, båda var skickliga konstruktörer och ljudliga profeter i hörselns land.

Inte minst Edgar W - som efter sålt AR 1967, utvecklade hörselapparaten för de som hörde dåligt.
Snacka om entreprenör.

Allt från en tidigare brännmärkt debattör.

Ja, både Edgar Villchur och Stig Carlsson var mycket skickliga. De gjorde lite olika saker. Stig ägnade en stor del av sin tid på 60-talet åt inspelningar av musik där hans inspelningar är ett värdefullt bidrag till Svenskt 60-talsmusik. Stig Carlsson var aldrig någon entreprenör, men det var Edgar. Edgar hade dessutom en mycket större marknad att jobba på. Edgar var skicklig på högtalarelement och betydligt skickligare än Stig Carlsson.

I OA-6 typ1 ville Stig använda sig av 10" basen som AR hade fast i 800 ohms version, men AR sålde inga element. Stig var mycket imponerad av den basen. Det blev istället Sinus som fick göra en kopia på ARs bas förutom talspolen som lindades för 800 ohm. OA6 typ 1 var kanske den mest raffinerade konstruktionen som Stig gjorde i o m de inbyggda slutstegen.

Vad gäller själva "ljudarkitektkonsten" inom ljudåtergivning av akustisk musik så sätter jag Stig betydligt högre och jag sätter även Roy Allison högre. Både Roy och Stig forskade i rummets inverkan på ljudåtergivning med högtalare.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-21 02:06

petersteindl skrev:

Vad gäller själva "ljudarkitektkonsten" inom ljudåtergivning av akustisk musik så sätter jag Stig betydligt högre och jag sätter även Roy Allison högre.
Både Roy och Stig forskade i rummets inverkan på ljudåtergivning med högtalare.

MvH
Peter

Att jag inte känt något större behov av att byta högisar under/på 30 bast
kan man nog/kanske "lasta" Roy Allison för . . . snacka om sparbössa . . . :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-01-21 11:47

Ska man löpa linan ut bör väl den aktuella basen kombineras med en diskant i samma division 8) :

http://www.dynavox.com/product_info.php ... cts_id=418

Hur mycket diskant får man för 7 kr 8O ??? grafpro, har du gjort mätningar på denna också?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-21 11:51

KarlXII skrev:Har mailat och frågat om pris på frakt för dessa oädlingar.
Frågade på två och på femtio.
Återkommer. :)

Dynavox svarade och hänvisar till den svenske återförsäljaren.
Jan Kriland på Omagica i Upplands Väsby.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-21 12:07

Kalejdokom skrev:Ska man löpa linan ut bör väl den aktuella basen kombineras med en diskant i samma division 8) :

Hur mycket diskant får man för 7 kr 8O ??? grafpro, har du gjort mätningar på denna också?

:D :lol: :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-01-21 12:07

Det går ju att registrera sig som kund på Dynavox hemsida. Gäller det bara företag då?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-01-21 13:15

Kalejdokom skrev:Ska man löpa linan ut bör väl den aktuella basen kombineras med en diskant i samma division 8) :

Nej, men på denna: http://www.dynavox.com/product_info.php ... cts_id=223 .

Bild

Distorsion ungefär som CT62, lite bättre, faktiskt. Tonkurvan onaxis är ganska vild, och dör vid 10kHz (men det gör ju ändå många av oss). Men i 45 grader är den förvånansvärt rak. Om man skulle rikta den uppåt i en super-low-budget OD11-klon...

Jag tror Omagica har den också i lager.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-01-21 18:46

grafpro skrev:...Nej, men på denna: http://www.dynavox.com/product_info.php ... cts_id=223 .

Den faller nog tyvärr utanför min budget :(.

:lol:

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati