Då och då har forummedlemmar därför tipsat om element som man tyvärr oftast kan avfärda redan på databladet, men några har jag köpt och provat. Hittills är endast SB17 riktigt lovande, men den är besvärlig att anpassa, det krävs helt annat filter. Jag jobbar på detta.
Men häromdagen fick jag två element från en person som ibland köper hela partier elektronik från ett företag i Taiwan och där hade han fått syn på ett element som ser ut som SC165. Jag kan inte låta bli att berätta om detta element. För tydlighets skull ska jag genast säga att jag inte rekommenderar det, lika lite som B65oaII. Men det är intressant av ett annat skäl. Det är alltså ett no-name element för högtalartillverkare.
Det första att notera är att korgen är precis som SC165, den passar direkt i alla 70-talare och i OA50. Talspolen är lite mindre och slaglängden 3mm jämfört med 4,5, men i övrigt ser den ut prick som en B65oaII. Konen är i något pressat kompositmaterial. Jag började med att mäta upp T/S, som visade sig stämma ganska bra med uppgivna data, förutom fs som är 40Hz och Qts som är 0,30. Den har därmed lite lägre fs och lite lägre Qts än båda "förlagorna" (SC165 och B65oaII). Om man simulerar den i några 70-talare ser man att den passar deras avstämning ungefär så som B65oaII gör, alltså bra i OD11, skapligt i OA12 och inte bra i OA14. Motorsystemet är lite starkare, magneten ser ut precis som i B65oaII.
Tonkurva och distorsion:

Om man inte varit överraskad tidigare blir man det nu. Den mäter tämligen identiskt med SC165-III, vilket ju i sin tur är mycket likt alla de andra varianterna, från SC165-I till B65oaII. Tonkurvan är jämnare än B65oaII, inga konstigheter vid 1kHz, så som den har. Möjligen saknar den lite vid 2kHz. Impedanskurvan är också som gamla SC165, så det blir inga problem med befintliga filter.
Distorsionen fördelar sig lite annorlunda än de flesta i SC165-serien, här är andratonen i särklass lägst av alla, men tredjetonen är bitvis lite högtre, och det är ju inte bra. Men överlag är alla dessa element på samma kvalitetsnivå. Mätt som THD har taiwanesen faktiskt bäst siffra. Man kan gissa att den i lyssning blir oskiljbar.
Jag har förstås också monterat taiwanesen i ett par OA14 och lyssnat. Hundra spänn på att ingen skulle kunna skilja dem åt i blind lyssning. Det låter som vanligt.
Vad är då det intressanta? Om jag ändå inte rekommenderar den, varför alls berätta? Se här: http://www.dynavox.com/product_info.php ... cts_id=268 .
Just det, den kostar elva dollar och åttioåtta cent. Det är 83kr.
Leverantören lät också meddela att detta är styckpris till slutkonsument. Vid köp av partier kan priset bli avsevärt lägre.
Tja, vad ska man säga?