Ivor Isobarik & Pekka71 on tour

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Ivor Isobarik & Pekka71 on tour

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-11 14:59

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

[/list]
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-11 18:12

Vart är ni på väg då? Snöfri väg.. :o
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-02-11 20:49

Jag gissar norge :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-12 22:20

Pigg och utvilad efter sjätte nattskiftet blåste undertecknad och Pekka till Norge och hämtade ännu ett Linn Keltikpar,vi har nu hunnit ha två par Keltiks per skalle. Det här paret hade det tjusigaste faneeret jag skådat och som lök på laxen ett par ytterst ovanliga delningsfilter.

Döm om min förvåning när det visade sig finnas ännu ett par av de ack så ovanliga(och äckligt dyra)så kallade "klimax X-overs" hos samme langare och till ett pris som jag inte väntat mig-och speciellt inte i Norge!!

Trötta som satan så började vi efter mer än ett dygn leta efter någonstans att slagga och vad kunde passa bättre än hos en forumkompis. Dock ingen sellerist eller faktian utan det fick bli den gode Kenneth från Avesta/Norberg från 2-takt.se som fick bli våldgästad helt oanmält vid 02-tiden..

Kenneth är ingen hifi människa utan en tvättäkta motorman som i stället lägger ner minst lika mycket krut som jag gör på min hobby på att bygga om mopeder till extrema prestanda,dock så hade han tänkt på mig när en gubbe få firman erbjudit honom ett par Carlsson "OA-nånting" och emottagit dem ifall jag skulle ha vägarna förbi. Detta hade jag glömt totalt,dock inte Kenneth som belåtet klämde in dem i Pekkas bil!

Efter en natts sömn var vi så redo att rulla vidare och vi tackade för övernattningen och rullade mot Umeå och Archangels boning. Runt 20-tiden så satt vi i soffan hos Fredrik och lyssnade till Linn Komri och den nya DSM maskinen,trevligt!

Halv två på natten var jag hemma i Piteå och då hade Pekka ytterligare åtta mill kvar att avverka till Boden.

I dag söndag har man känt sig lite bakis efter denna "lilla" utflykt varvid inte många knop blivit gjorda,i alla fall så blev jag lite nyfiken på gåvan jag fick av moppekompisen och dammade av Carlsson högtalarna. De är tydligen OA5 typ II förstår jag nu efter lite googlande. Har dammsugit dem och försett dem med Linn bananer. Pluggade in dem i en Linn LK2,Wakonda samt LP12 och förväntade mig just precis ingenting. I bland har man fel,de låter inte alls oävet,dessa burkar är ju bra.

Så nu är man inte bara Linnist utan har ett par Carlsson också!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-12 23:17

ivor-isobarik skrev:
Så nu är man inte bara Linnist utan har ett par Carlsson också!

De var som fan! Men inget hem är riktigt komplett utan ett par Carlsson :wink:

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-02-13 23:07

Bra vänner är alltid uppskattat, för de tänker på en!

Kul att du tycker om dem, och får väll säga grattis till fyndet. Var det trångt i bilen mån tro?

Mvh
Rampitsch

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-14 11:23

Aptrångt!
Pekkas söta små Linn-högtalare kom i dubbel originalkartong i storleksordningen två mindreaktiga likkistor. Sedan köpte han två Klimax X-overs plus att jag då impulsköpte mitt par eftersom de är ovanliga och sällan billiga(25-30-tusen begagnade om man ens hittar ett par) därtill Carlssonburkarna som förvisso är små bredvid de ädla Linn Keltik men ändå tillräckligt stora för att ställa till problem med att stuva in dem.

Provlyssnade i alla fulla fall på oa5 och tyckte de lät lite halvkvävda först,tills jag fann att det hade fallit ner damm och rester av gullfiber bakom spridningssgrunkan i storelementet. Blev som två nya högtalare efter en dammsugning..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-02-14 12:02

Det låter som att ni lekte Tetris modell verklighet när ni stuvade bilen 8)

Jaså, så pass. Låter ju som om det kan vara en åkomma många burkar lider av.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 13:01

rampitsch skrev:Låter ju som om det kan vara en åkomma många burkar lider av.

Nä, det är ganska få högtalare som har alla element uppåtriktade. Med ett glest galler så drabbas man naturligtvis av dammansamlingar, och dessa måste åtgärdas med jämna mellanrum. Det kanske händer i normal användning men knappast efter 30 år i en källare...

/ B

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-02-14 13:10

Tänkte på normal åkomma för Carlssons 70-talare, men man inser ju vad snabbt man kan bli insnöad på ämnet :oops:

//Rampitsch

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-14 21:31

Ivors nuvarande setup:

linn sondek LP12,Ekos 2,troika
Linn Klimax kontrol
Linn LK II
Carlsson oa5 II

Trodde aldrig jag skulle ta in sådant i stugan men det spelar förvånansvärt bra.

Jag har beställt Dynamik nätdelen till Klimaxkontrolen och ett nytt dualmono
Audioboard som ska in i lådan,inom kort så ska givetvis Klimax filtren till Keltik testas,det vara bara så himla skönt med något gammalt,billigt enkelt som spelar så över förväntnan.

Sitter under ett duntäcke och kurerar flunsan med en pilsner samtidigt som jag njuter av grejorna.

Prisbilden enligt nedan

Klimax kontrol=5000? Hemmabygge i en Linn Mimik
Linn LK II=500? Hemmapul
Svart kasserad interconnect från Linn som kompisens hund naggat med sina bullterriertänder mellan slutsteg och klimaxkontrol..
LP12 har ny puppa från expertstylus för ca 3500:- och Ekosarmen tackar vi Xanlinns begagnade linnfyndighet för. En lokal Erik står för den tjusiga movingui plinten.

I'm a happy camper!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 21:36

ivor-isobarik skrev:Prisbilden enligt nedan

Klimax kontrol=5000? Hemmabygge i en Linn Mimik
Linn LK II=500? Hemmapul
Svart kasserad interconnect från Linn som kompisens hund naggat med sina bullterriertänder mellan slutsteg och klimaxkontrol..
LP12 har ny puppa från expertstylus för ca 3500:- och Ekosarmen tackar vi Xanlinns begagnade linnfyndighet för. En lokal Erik står för den tjusiga movingui plinten.

Detta kan väl inte stämma? Det går väl knappast att hitta en Klimax Kontrol för 5 tusen? Och vad menar du med hembygge i en Mimik?

/ B

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-14 22:36

Eftersom detta gudskelov inte är ett linnforum så vågar man väl berätta om denna hädansfulla styggelse:

Som alla rättrådiga Linnister vet så släpper skottarna löpande uppgraderingar för att dränera sina kunder på pengar. Därmed blir "ratet" värdelöst för dem men inte för oss dödliga utan stora pengapungen. Vad som är gjort är att baka in audioboarden i en LK-låda tillsammans med powesuppyn och sedan ett interface som kommunicerar med audioboarden dels genom a:)en RCU som jag monterat fast i fronten och därmed fått display i mimiken oxå på köpet! b:)genom fjärrkontroll eller c:)via 232 kontakten och en Linn DS produkt,Så då styr du hela systemet med en Iphone via Wlan.

Audiokortet betalar du högst tusen spänn och är mycket pang för den pengen! Kolla på ebay Bill! Nätdelen brukar kunna ingå i priset,en slimline briliant..

Styrkortet behöver du känna någon som har en KK för att få handla eftersom Linn blir lite kuriga över sådana här tilltag. De säljer nämligen inte kortet till vemsomhelst och inte utan ett KK serienummer. Sedan en KK uppdaterats får den dessutom ny identitet så man kan inte beställa 4 styrkort på varje KK! Nya audioboarden kostar knark,över disk 23.000:- som kit.
Jag har en langare som sålde ett kit för 10.000:- vilket är svindyrt trots att det är halva priset. Jag har dock ett jävulskt bra försteg i lömsk diskret förpackning. Så Bill,börja med att ropa in en RCU och ett audioboard..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-14 22:43

Ps: KK2 eller KK1 uppgraderingen som den egentligen heter är ett helt nytt audioboard mot ursprunget med dualmono konstruktion. Dynamik nätdelen ingår givetvis inte i det billiga paketet men dessbättre lyfter gamla KK'n massor redan med dynamik nätdelen.

Skillnaden mellan KK VS KK dualmono är milsvid..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 22:47

ivor-isobarik skrev:Eftersom detta gudskelov inte är ett linnforum så vågar man väl berätta om denna hädansfulla styggelse:

Som alla rättrådiga Linnister vet så släpper skottarna löpande uppgraderingar för att dränera sina kunder på pengar. Därmed blir "ratet" värdelöst för dem men inte för oss dödliga utan stora pengapungen. Vad som är gjort är att baka in audioboarden i en LK-låda tillsammans med powesuppyn och sedan ett interface som kommunicerar med audioboarden dels genom a:)en RCU som jag monterat fast i fronten och därmed fått display i mimiken oxå på köpet! b:)genom fjärrkontroll eller c:)via 232 kontakten och en Linn DS produkt,Så då styr du hela systemet med en Iphone via Wlan.

Audiokortet betalar du högst tusen spänn och är mycket pang för den pengen! Kolla på ebay Bill! Nätdelen brukar kunna ingå i priset,en slimline briliant..

Styrkortet behöver du känna någon som har en KK för att få handla eftersom Linn blir lite kuriga över sådana här tilltag. De säljer nämligen inte kortet till vemsomhelst och inte utan ett KK serienummer. Sedan en KK uppdaterats får den dessutom ny identitet så man kan inte beställa 4 styrkort på varje KK! Nya audioboarden kostar knark,över disk 23.000:- som kit.
Jag har en langare som sålde ett kit för 10.000:- vilket är svindyrt trots att det är halva priset. Jag har dock ett jävulskt bra försteg i lömsk diskret förpackning. Så Bill,börja med att ropa in en RCU och ett audioboard..

Som LK-lover vore det ju kul att kunna uppgradera i befintliga lådor - går det?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2012-02-15 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-14 23:31

Detta är ju DIY och tweak på en och samma gång men klart det går! Offra en slut Mimik eller liknande, typ wakonda eller kolektor. Sedan är det bara slöjda! Tips2:med ett programmeringsverktyg kan du göra klimax kontrolen(eller egentligen RCU)riktigt smart och styra kåken via din ajfån:)

Kul träffa dig igen Bill,trevligare atmosfär här får jag säga. Jag måste vara lite fetisch som fortfarande postar på sparris.de..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-15 13:59

Läge att göra en medlemspresentation på faktiskt Ivor där du kan berätta om ditt knark :) :!:

Det skulle garanterat göra många glada!

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-16 23:47

Håller det inte snart på att vara dags för en Carlssonafton? Skumläste artikeln som IÖ hade skrivit om "MMX" modellen med god behållning. Går igång nånting djävulskt på sånt här. Hade egentligen inte tänkt så mycket kring mina nya husdjur men de spelar ju så trevligt att man blir nyfiken på
Stig och hans skapelser.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
magnus2212

Inläggav magnus2212 » 2012-02-20 03:56

Jag är en så där hemvändande individ till dom norra delarna så meddela mig när ni ska ha träffen,
jag tar med ett par OA 2212 med bytta basar och mellan register element,
Silver Flute 4ohm & B65 oaII filterna är inte moddade just nu,
högtalarna platsar INTE hos Takt & Tok eller vad nu Linn butiken heter i Norrbotten :?

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-20 12:54

Häftigt!
Ser fram emot en sådan dylik träff..

Om jag finge välja kvällens första spår så skulle lyriken börja som följer:

Död och fruktansvärda plågor

Så tär napalm, ett barn i lågor

Ser jag i min teve apparat

Frusna öägon kastar fasa

Och en som man skjuts sönder till en trasa

Vart! ska jag göra av mitt hat..