Men...

SS8545 motorsystem (SD2)
SS8542 kon och talspole
SS8545 gummikant
SS8545 dustcap (måste vara tätt då motor i 8545 är venilerad bakåt.
Skall bli skoj att höra hur den låter. (och mäter)

Stefan
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
celef skrev:nu blev jag nyfiken igen, vilka egenskaper tycker ni gör 8545 till ett bra element? mina många försök har alltid slutat med att dom hamnat på hyllan, jag har aldrig förstått mig på det elementet
paa skrev:Diagrammet visar impedansen från några olika exemplar av det två elementen. EFtersom kurvorna hamnar så nära varann har man flyttat upp ena gruppen 20 dB bara för tydlighets skull. Det måste man alltså kompensera för, när man ska läsa kurvorna.
Här finns tidigare diskussioner om elementen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=494672
grafpro skrev:paa skrev:Diagrammet visar impedansen från några olika exemplar av det två elementen. EFtersom kurvorna hamnar så nära varann har man flyttat upp ena gruppen 20 dB bara för tydlighets skull. Det måste man alltså kompensera för, när man ska läsa kurvorna.
Här finns tidigare diskussioner om elementen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=494672
Aha, det var inte så lätt att fatta. Lite lägre induktans och därmed lite jämnare impedanskura uppåt de höga frekvenserna. Med tanke på att SD nu kallas version 4 (tror jag) så är det väl inte några större saker överlag. Förutom jämnare impedans också en möjligen lägre andratonsdist vid låga frekvenser och stora konsutslag.
Men då blir ju ägare av rörförstärkare ledsna - de gillar ju andratonsdist...
Har förresten just idag kantat om två 8542 från ett par OA51-or. De hade nya skumkanter från 2000-talet (trodde ägaren) som skulle vara av korrekt typ. Men de kändes lite tjockare och lite hårdare är orignalen. Tro´t eller ej, Fs för dessa element var 49Hz!
Det ger naturligtvis en fullständigt förryckt anpassning till OA51-ans avstämning. Vi brukar ju diskutera huruvida ett förlängt basrör bör vara 250 eller kanske 297mm, vilket innebär att man överväger en eller två Hz skillnad i avstämningen. Dessa element hade TJUGO Hz fel resonans.
Efter omkantning med rätt kanter mäter de perfekt 30Hz.
Hur många 8542 finns det inte som spelas med helt fel skumkanter?
Jocke skrev:Men som jag skrev tidigare så anges le till 0,4 för 8545 och 0,2 för 8542 vilket i min värld tyder på mindre tråd i talspolen eller mer koppar i motorn.
paa skrev:Jocke skrev:Men som jag skrev tidigare så anges le till 0,4 för 8545 och 0,2 för 8542 vilket i min värld tyder på mindre tråd i talspolen eller mer koppar i motorn.
Man kan egentligen inte ange le med ett enkelt induktansvärde, bl.a eftersom högtalarmotorn innehåller olinjära komponenter. Mer exakta impedansmodeller kan ses längst ner på de senaste PDF-databladen från Scan-Speak.
paa skrev:Den stora skillnaden är väl att den gamla motorn hade kopparhylsa hela vägen genom magnetspalten, men den nyare har koppar ovanför och under magnetspalten men vid spalten så sticker järnkärnan ut närmare bobinen, vilket ger lite bättre verkningsgrad samtidigt som det ger högre induktans. Men, bullen på impedanskurvan på den gamla får mig att undra om det verkligen är ok, och jämför man distorsionen så är ju den lägre med den nya motorn.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster