OA5 Original byggsats eller kopia?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Foppa13

OA5 Original byggsats eller kopia?

Inläggav Foppa13 » 2012-05-06 11:15

Det blev sig så att jag införskaffade ett par Carlsson OA5 för några dagar sen, inget jag planerat men fick ett infall då jag är väldigt inne på vintage elektronik ett par Carlsson mste man ju ha. Vet inte så mycket om Carlsson högtalare men av bilderna jag fick se innan avresan så kunde jag se att det var OA5 typ 1, men gallren var från en typ 2 därför var det en aning förvillande. Sagt och gjort åkte och kollade på högtalarna och såg då att det rörde sig om ett hembygge som jag antog var gjord utifrån en OA5K byggsats. Högtalarna var dammiga och gallren var tilltuffsade men elementen var fina och utsidan såg jättefin ut. Förra ägaren hade haft dom sen i början på 70-talet men hade inte köpt dom nya, han lät förvånad när jag sa att det rörde sig om kopior. Betalade dom 500kr han begärde och begav mig av hemåt.

Så här ser dom ut...
Bild

Bild

Gjorde ren dom och kopplade in dom för provspelning, högtalarna hade en väldigt tydlig bas men ganska tråkig och tunn diskant. Tyckte mina Mirsch 28-3 som stod bredvid lät spelgladare.

Synade högtalarna lite närmare och upptäcker då att diskanterna har beteckningen Seas 5 TV-HF, vad jag vet så har väl Carlsson oa5 alltid levererats med Peerless MT20. Antar att vi kan utesluta att det rör sig om en original byggsats, basen verkar vara original i alla fall då märkningen under verkar stämma. tyckte allt var lite synd då jag tänkt bygga om dom till OA5 typ2 för att få ut så mycket som möjligt av befintlig hårdvara. Men vad göra åt diskanten är det en fullgod ersättare till peerless eller är det bara skräp, kan det vara värt pengarna och införskaffa begagnade original diskanter. Vad finns det för tankar och ideer om detta. Så här i efterhand när jag sett hur dom olika diskanterna ser ut så borde jag sett att det ej var peerless från början, har nog iofs köpt högtalarna endå för utseendets skull...

/Foppa
Senast redigerad av Foppa13 2012-05-07 07:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-06 12:56

Det där är hemmabyggen av OA5-1 d v s med nedsänkt baffel, fast med upphöjt nät som -2 och utbytta diskanter, Själva trälådorna verkar väldigt fina.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-05-06 22:25

Ja lådorna och elementen är i perfekt skick så det är ju bra utgångsobjekt, är lite fundersam över diskanterna bara hur står dom sig mot original diskanterna? Nu är väl kanske inte MT20 världens bästa diskant men jag hade hellre sett att den hade haft originaldiskanterna. Ska hålla utkik på begagnat marknaden efter originaldiskanter

Jag ska ge högtalarna en uppgradering genom att lyfta baffeln som på OA5-2, passar även på att gå över kablage, filter, dämpning och bottenplattan. Förhoppningsvis kan man få lite mer liv och spelglädje i högtalaren med dessa uppgraderingar, om inte så måste nog diskanterna bytas ut.

Vad är ett rimligt begagnatpris för 8st Peerless MT20 diskanter?

/Foppa

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2012-05-06 22:51

Hör med den här herren på CarlssonPlanet angående diskanter:

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... =22&t=5562

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-07-02 21:43

Såna där Seas diskanter har jag också på mina nyligen inköpta begagnade Sonab Oa-5.
På min så finns inte den där pinnen lådorna mina är 56cm höga respektive 62cm med gallren på.
Dock så är mina bafflar mer som mk2 att baffeln är jäms med lådan.

Bottenplattan påminner mer om mk1 versionen med dom där enkla ribborna som fötterna sitter på samt 2 stora hål på varje sida.

Samt en annan sak som jag sällan såg att andra Oa-5 hade ett stag i mitten i form av någon ribba inne i lådan så isoleringen går runt den.
Dock så är mina i furu.
Är det samma filter i dom som i övriga Oa-5?
Är dessa lådor värda något eller slösar man bara onödig tid & pengar på dom?

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2012-07-03 15:42

Om du tycker att dom låter bra så behåll dom. Men utifrån dina bilder så kan man se att det inte handlar om Sonab original (för tjocka väggar och trekantsllster i hörnen) och då faller kanske lite "vintagevinkeln". Å andra sidan är din högtalare en typisk exponent för DIY-markanden på sjuttiotalet. Och det är ju på sätt och vis lite vintage det också.
Det vore intressant att veta om det sitter en dämpkorg fylld med gullfiber under Philipselementet. Detta "strömningsmotstånd" var ett av Stig Carlssons knep för att ändra elementets parametrar. Många självbyggare struntade i korgen, och slängde bara i lite dämpmaterial på måfå. Dessutom hade inte OA 5 I eller II något basreflexrör (för att förbilliga konstruktionen).
Men det verkar dina sakna så där verkar det vara original, eller i alla fall rätt imiterat.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-07-03 21:29

Min påminner inte riktigt om den som finns på bilden i den här tråden men den är ändå väldigt lik & min har dämpkorg.
Lådorna är i furu.
Lådan påminner mycket om mk1 modellen & lådan har inte så tjocka väggar då det bara handlar om 12mm spånplatta runt om.
Den förstärkta bottenplattan i mk2an saknas i stället så ser den ut som mk1 men med mk2 baffel & seas diskanter som är riktade åt mitten.
Så tydligen så fanns det många olika kopior & i länken så har ja lagt ut bilder på mina!

http://www.pixbox.se/alb_show_id1245289_page0.html

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-07-04 00:57

Min låda påminner mycket om mk1 då lådan verkar vara lika stor bortsett ifrån att den hade mer stag inne i lådan.
Däremot så känner jag inte igen filtret.
Ingen som vet måtten på Oa-5K?

Men 400kr inklusive hemkörning är ju ändå inga pengar så lyckas jag inte med att sälja dom så kan man väl ändå behålla 9710 bredbandarna med dämpkorgen som reservdelar?
För jag har ju ändå provspelat dom & bredbandarna är ju hela.
Vet att jag har en släkting söder ut som sagt att jag som gillar att skruva i enligt honom gammalt skräp ska få hans gamla Oa-5 vet dock inte vilken version som han har hemma på vinden med trasiga basar.

Då har vi ändå konstaterat att det är kopior som jag har!

Återgå till Carlsson Illuminati