Scan Speak 8542

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
anoden
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2009-08-12

Scan Speak 8542

Inläggav anoden » 2012-05-06 12:33

Tillhör kanske en minoritet eftersom jag föredrar Scan Speak 8542
elementen i OA-51. Till historien hör att jag införskaffade ett par begagnade
OA-51 med upplösta kanter, inköpte strax därefter en komplett
elementsats och filterdetaljer för uppgradering till OA-51LE2. Stog i valet
och kvalet att renovera originalelementen innan jag skulle uppgradera
till LE2. Gjorde en del diskreta förfrågningar här på forumet där slutsatsen var ganska entydig, uppgradera till LE2. Fick därefter i en privat konversation
med känd forummedlem rådet att vara rädd om mina 8542 element.
Detta triggade min nyfikenhet så jag bestämde mig för att kanta om 8542 elementen enligt konstens alla regler för att prova hur OA51:orna lät/låter i original med Peerless 115DT26. Sagt och gjort, kantade om och monterade
elementen, spelade en hel del och tyckte/tycker att det lät/låter mycket bra.
I mitt stilla sinne tänkte jag, djävlar om de låter så bra i original hur ska det då inte låta efter uppgradering. Vidare i mina äventyr, nu till uppgradering, ganska mycket jobb med att modifiera kretskortet för filtret men den som väntar på något gott osv.
Monterade in LE2 och med stor förväntan satte jag mig ner för lyssning,
lyssnade och lyssnade utan att komma underfund med vad ljudlyftet bestod i. Tyckte/tycker att att en del av själen i ljudet försvann och att det nu mera liknar vilken annan hi-fi högtalare som helst, lite polerat och själlöst (kanske litet överdrivet). Hur som helst, tillbaka till ruta ett, ut med det nya och in med det gamla (ännu mera jobb med att återställa filterkortet) men det
visade sig vara värt mödan. Nu spelar jag med med originaluppsättningen
och den ratade diskanten 115DT26 och njuter i fulla drag. Tilläggas bör att jag lyssnar på musik i första hand, inte på enskildheter i ljudet. Möjligtvis kommer jag att prova LE2 uppsättningen i framtiden igen men det kommer
säkert att dröja. Nu till min egentliga fråga, det 8542element som fortfarande finns att köpa. är det helt i paritet med det "gamla" 8542 element som jag har. Varför jag frågar, jag har funderat på att köpa ett par av de nytillverkade OA51 lådorna som finns här på forumet

Roland
Senast redigerad av anoden 2012-05-10 23:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-05-06 12:46

Du behöver inte känna dig helt ensam! Jag kör mina 51-or med i det närmaste orginalkonfig sedan de var nya. Har inte ställt upp senare versioner bredvid men hört elementen i andra burkar. Det har resonerats en hel del om detta här tidigare och slutsatsen brukar landa i att 42:an är trevligare i mellanregistret medan 45:ans styrka ligger i basen. Kanske har det inte bara med konmaterialet att göra - induktansen är lägre i 42:an... Tror det har resonerats om olika versioner av 42:an... använd sök!

Utan att ha konfirmerat resultaten med mätningar har jag precis som du haft upplevelsen av att ljudbilden liksom "släpper" när man går mot lägre ordnings filter.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-05-06 15:21

Mätmässigt är 8542 och 8545 ganska nära varandra, 8545 lite bättre. Jag vågar oförskämt påstå att i blindtest skulle knappast någon höra skillnad. Båda är bra element. Om man har fullgoda omkantade 8542 är det inte värt pengarna att köpa nya 8545 och det går alldeles säkert att använda 8542 till nyare filter avsedda för 8545.

Larsen har berättat att övergången till 8545 var en stor förbättring främst genom att kvaliteten var jämn och pålitlig i 8545, vilket den inte var i 8542. Åtskilliga 8542 måste returneras efter mätningar.

I diskanten vill jag däremot obstruera. Jag har också sedan några veckor ett par original OA51 på väggen och lyssnar ganska mycket. Har tidigare haft LE2 och helt enkelt ännu inte hunnit bygga om dessa. Gamla Peerlessdiskanten är inte bra. Jag har också mätt åtskilliga och de har en högst omodern distorsion.

Många sorters musik låter helt ok men om man kör välinspelad stråkmusik får man aldrig den där varma och rena tonen som stråkar har i verkligheten. Det får man (nära nog) med HDS-diskanten i LE2. Den skillnaden skulle jag åta mig att höra också i blindtest.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-05-08 15:27

Jag är också en sån där som gillar 8542 elementet, kul att det finns fler! Dom Peerless 115DT26 diskanterna som jag ramlat över har verkligen inte varit roliga! Dom var som en svetslåga i örat och gav mig tinitus. Huga huga.

Jag löste detta med att montera in T11-diskanten och moddade filtret enligt tips från AVR7000. Det funkar riktigt bra.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-05-08 16:48

bassman skrev:Jag är också en sån där som gillar 8542 elementet, kul att det finns fler! Dom Peerless 115DT26 diskanterna som jag ramlat över har verkligen inte varit roliga! Dom var som en svetslåga i örat och gav mig tinitus. Huga huga.

Jag löste detta med att montera in T11-diskanten och moddade filtret enligt tips från AVR7000. Det funkar riktigt bra.


Tror jag frågade hur du fick till filtret för T11 till 8542 men minns inte att jag läst svaret... berätta gärna! :)

Har 3 par 115DT26 varav ett par är riktigt fruktansvärda men är jättebra att ha för att hitta borttappade skruvar med... ;-) Det har ju berättats om den kvalitetskontroll som Carlssonfabriken genomförde och orginaldiskanterna låter klart acceptabelt men inte fullt så bra som de sk Svalander-diskanterna som väl kanske mest var en "facelift" när Peerless startade egen kvalitetskontroll... :roll:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-05-08 17:12

Jocke skrev:
bassman skrev:Jag är också en sån där som gillar 8542 elementet, kul att det finns fler! Dom Peerless 115DT26 diskanterna som jag ramlat över har verkligen inte varit roliga! Dom var som en svetslåga i örat och gav mig tinitus. Huga huga.

Jag löste detta med att montera in T11-diskanten och moddade filtret enligt tips från AVR7000. Det funkar riktigt bra.


Tror jag frågade hur du fick till filtret för T11 till 8542 men minns inte att jag läst svaret... berätta gärna! :)

Har 3 par 115DT26 varav ett par är riktigt fruktansvärda men är jättebra att ha för att hitta borttappade skruvar med... ;-) Det har ju berättats om den kvalitetskontroll som Carlssonfabriken genomförde och orginaldiskanterna låter klart acceptabelt men inte fullt så bra som de sk Svalander-diskanterna som väl kanske mest var en "facelift" när Peerless startade egen kvalitetskontroll... :roll:


Det är jag också nyfiken på. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-05-08 18:12

Jocke skrev:
bassman skrev:Jag är också en sån där som gillar 8542 elementet, kul att det finns fler! Dom Peerless 115DT26 diskanterna som jag ramlat över har verkligen inte varit roliga! Dom var som en svetslåga i örat och gav mig tinitus. Huga huga.

Jag löste detta med att montera in T11-diskanten och moddade filtret enligt tips från AVR7000. Det funkar riktigt bra.


Tror jag frågade hur du fick till filtret för T11 till 8542 men minns inte att jag läst svaret... berätta gärna! :)

Har 3 par 115DT26 varav ett par är riktigt fruktansvärda men är jättebra att ha för att hitta borttappade skruvar med... ;-) Det har ju berättats om den kvalitetskontroll som Carlssonfabriken genomförde och orginaldiskanterna låter klart acceptabelt men inte fullt så bra som de sk Svalander-diskanterna som väl kanske mest var en "facelift" när Peerless startade egen kvalitetskontroll... :roll:


Om jag inte minns fel så ändrades endast diskantdelen av filtret till 51.3 och resten fick vara kvar, Men med reservation för detta!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 043#454043


avr7000 antog att det behövdes en "sugkrets" vilket monterades och provades men då försvann hela finessen med 8542 och röster blev instängda. Så kretsen kniptes bort..

Är jag fel ute så kanske avr7000 kan dementera eller bekräfta mina antaganden.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-05-08 19:13

Det vare väl inte helt tydligt... fast jag läste inte hela tråden.^^

Har både D26 och D27 (T11) liggande och rotar jag runt kanske det tom dyker upp ett par HDS... ;-D men det känns väl som att det är Vifa som känns aktuella för 854X... Skulle jag gå för HDS-diskanten i OA51 skulle jag nog växla 8542 mot Revelator 7".

Användarvisningsbild
anoden
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2009-08-12

Inläggav anoden » 2012-05-09 23:54

Något svar på min egentliga fråga fick jag inte, är nya Scan Speak 8542
element (finns att köpa bl.a på Frequence) likvärdigt med de 8542 som
finns/fanns i OA-51?

För att fortsätta på mina (högst subjektiva) intryck av OA-51 i original
så finns det en snabbhet i transienterna som för tankarna till OA-5 tiden.
Jo, jag har haft en sådan också men det är ett tag sedan, närmare bestämt
slutet av 60-talet, början på 70-talet.

Kan inte glömma vilket intryck OA-5:orna med Dynacos Sca-35 gjorde
på en av mina kurskamrater under studietiden i Uppsala. Han hade då
AR3Xa (tror jag de heter, omåttligt trögdrivna och tråkiga att lyssna på) men blev efter ett tag en riktig "Carlssonfantast".

I en av studentkorridorerna fanns det en kille som krängde 300 watts
transistorslutsteg (kända, men jag kommer inte ihåg vad de heter eftersom
transistorer aldrig varit min "bag") som han gärna demonstrerade på några riktigt maffiga JBL högtalare och nog lät det må jag säga.

Under den här tiden hade vi (har fortfarande) också "Bosse" Bengtsson som gärna demade sina CM-3or så nog fanns det jämförelseobjekt för den hugade.
Förresten så har en av mina polare än i denna dag CM3or så alla har inte hamnat i "Carlssondiket" och det säger väl en del om CM3orna.

Apropå Peerless diskanterna i OA-51 så funkar de bra på åtminstone 95% av den musik jag lyssnar på (Bassman, du är välkommen på en lyssning, ett par minuter i bilen och det är verklighet, dessutom garanterar jag att du slipper tinnitus).

I stunder av klarsyn kan jag absolut tänka mig ett annat diskantelement
om det inte vore för krånglet med lämpligt filter. (Jag kanske plockar ur diskantelementen ur mina OA-52.3 och provar, fast varför det, jag diggar verkligen högtalarna som de är, även 52:orna)
Vi får se vad jag säger på måndag för i helgen så ska mina OA51or nagelfaras av ett gäng mycket erfarna och kompetenta västerbottningar.

Jag har grunnat en del på vad som gjorde att jag inte anammade LE2
uppgraderingen, hade jag för stora förväntningar, är filtret för komplicerat,
ni som har koll på sånt, vad är det för slags ordning på respektive filter, hur påverkas Q-värden och transientegenskaper av filter med många kompensatoriska komponenter.

Nämnas bör att jag spelar med små muskler, entaktare eller single-end som det också heter, inte många watt men det där med kvalitet och kvantitet,
ni vet, både vinyl och CD men huvudsakligen jazz och gärna liveinspelat,
har nyligen lyssnat på låten Patricia med Art Pepper på vinyl, rekommenderas.

Roland

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-05-10 09:28

anoden skrev:Apropå Peerless diskanterna i OA-51 så funkar de bra på åtminstone 95% av den musik jag lyssnar på (Bassman, du är välkommen på en lyssning, ett par minuter i bilen och det är verklighet, dessutom garanterar jag att du slipper tinnitus).



Ahhhaa, nu vet jag vem du är anoden! Kan vara så att dina rörgrejer gör original diskanten mindre elak..

Jag hör av mig så kan vi kolla in mina 51 med T11 har även LE1 hemma, kan vara intressant att jämföra mot dina original :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-05-10 10:29

DT115 var ojämna i kvaliteten. Det är lite orättvist mot elementet att de som råkat ut för dåliga exemplar svär långa ramsor... Det finns de som fungerar som de ska och att du fått ett sådant par är bara att gratulera! :)

Som jag skrev lär det finnas olika versioner - du får söka bland gamla trådar - det här har ventilerats förr. Tror det var AVR7000 som återgav ett samtal med Jon Larsen om bla kvalitetskontrollen på Carlssonfabriken. Tydligen hade även ScanSpeak problem med att hålla jämn kvalitet då för tiden och elementen mättes upp innan de användes. Tror att många fick skickas tillbaka... Slutsatsen var väl att ett par 8542 från Carlssonfabriken var bättre än ett annat par från samma tid...

Tror att rör kan lugna ner det som många upplever som "överbrilliant". Bland mina bästa stunder med OA51 var tillsammans men Musical Fidelity A1 - klass-A 2x20W. Den hade just den där lugnande inverkan...

Om olika filters inverkan har det sagts och skrivits mycket... Det råder ingen tvekan om att Naqrefs filter för LE och LE2 är välgjorda men om de har egenskaper som passar dig vet bara du. Tycker du ska kolla lite på Lennartj:s medlemspresentation - dessutom tror jag bestämt att han har OA52:or med olika filter...

Om jag skulle uppgradera idag skulle det nog bli Revelator+HDS.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-05-10 10:35

Liten fråga; Ni som berättar om ljudkvaliteten hos 8542, har ni då köpt nya element eller renoverat gamla?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-05-10 10:37

Orginalelement här.

Användarvisningsbild
anoden
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2009-08-12

Inläggav anoden » 2012-05-10 11:05

Bassman, du är välkommen när helst det passar dig. Ska bli spännande.

Jag har renoverade originalelement.

Är fortfarande nyfiken på hur nya 8542 element står sig i förhållande
till de vad jag förstår uppmätta Carlssonelementen.
Är spridningen i prestanda fortfarande lika ojämn?

Jag påstår inte att någonting är bättre eller sämre, vill bara lufta mina helt
subjektiva intryck efter jämförelser.

Roland

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-05-10 12:05

Naqref skrev:Liten fråga; Ni som berättar om ljudkvaliteten hos 8542, har ni då köpt nya element eller renoverat gamla?


Mina är renoverade och checkade av Per Gulbrandsen. Jag valde gå den vägen eftersom jag vet att elementen är ojämna i kvalitet!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-05-10 12:11

anoden skrev:Bassman, du är välkommen när helst det passar dig. Ska bli spännande.

Jag har renoverade originalelement.

Är fortfarande nyfiken på hur nya 8542 element står sig i förhållande
till de vad jag förstår uppmätta Carlssonelementen.
Är spridningen i prestanda fortfarande lika ojämn?

Jag påstår inte att någonting är bättre eller sämre, vill bara lufta mina helt
subjektiva intryck efter jämförelser.

Roland



Jag har svårt att tänka mig att det är stora variationer med dom nya 8542.. Däremot är dom ännu dyrare på hifi kitt än 45:an hela 2260:- st 8O
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
anoden
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2009-08-12

Inläggav anoden » 2012-05-10 13:39

Europe Audio tar 1329:-/st och Frequence 1355:-/st
Frakt tillkommer men det gör det på HiKits högtalare också.

Roland

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-05-10 17:42

Pratade härom dan med John ang. 8542'an.
Enligt John är det exakt samma element som när den introducerades för många herrans år sedan, men han tycker inte det är något att satsa på då 8545'an har bättre värden, dvs mäter bättre.

Han sade också att omkantade 8542'or är inget att ha då det eg. inte går att kanta om dem och få samma parameterar som om kanten vore original. Finns inga original-kanter till dessa element.


@Naq:

Kommer det inte en LE3 snart med Relevator eller Illuminator?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-05-10 18:03


Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-05-10 18:11

Maccis skrev:@Naq:

Kommer det inte en LE3 snart med Relevator eller Illuminator?


Nepp. Revelator eller Illuminator fungerar sämre i lådan som utgör OA-51 såvida man inte accepterar att de måste kompletteras med basmoduler. Det är ju i o f s kul men roligare vore att göra den mer fullregistrig. Och med en ännu bättre diskant.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
anoden
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2009-08-12

Inläggav anoden » 2012-05-10 19:28

"Han sade också att omkantade 8542'or är inget att ha då det eg. inte går att kanta om dem och få samma parameterar som om kanten vore original. Finns inga original-kanter till dessa element. "

Här råder tydligen delade meningar. Se inledningen på min tråd och anledningen till att jag kantade om mina.

Jag köpte mina kanter enligt Jockes tråd och har ingen anledning att tro att
det är annat än originalkanter.

So far, so good. Jag spelar vidare på mina OA-51, får väl se hur länge jag uppskattar det jag hör.

Roland

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-05-10 20:09

Tycker att vi resonerat så mycket om omkantning och renovering av element här att det borde dykt upp synpunkter och länkar som redovisade att det inte var mödan värt om det skulle bli helt galet! Visst ska det göras noga och rätt - man ska ha rätt grejer men att det inte låter sig göras med tillfredsställande resultat har jag svårt att tro...

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-05-10 20:22

Jag har också kantat om med gott resultat.

Mitt inlägg här ovanför var John Larsens reflektion av det hela ang. 8542.

Även jag sitter på ett par fina ex av 8542, satt i mina OA51 från 80-talet.
Dessa är omkantade av Gulbrandsen enl. förra ägaren.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-05-10 20:43

Naqref skrev:
Maccis skrev:@Naq:

Kommer det inte en LE3 snart med Relevator eller Illuminator?


Nepp. Revelator eller Illuminator fungerar sämre i lådan som utgör OA-51 såvida man inte accepterar att de måste kompletteras med basmoduler. Det är ju i o f s kul men roligare vore att göra den mer fullregistrig. Och med en ännu bättre diskant.

Vilken diskant av de du känner till och som finns att köpa skulle vara allra bäst till en ortoakustisk högtalare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-05-10 21:17



Det är säkert en orginalkant...

Men appliceringen av kanten på 8542 är lite speciell...

Bild

Det verkar t o m sitta en liten ring av foammaterial under kanten och sedan är hela härligheten coatat med någon sorts coating en bit upp på kanten...

Detta är inget man enkelt efterliknar genom att bara limma på en kant som man brukar göra på andra element.

Det blir säkert bra med omkantade element men att säga att omkantade element är "identiska" med orginal är nog att överdriva.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-05-10 21:33

Vore mycket intressant att se mätningar på nya resp omkantade element... Helt identiska kan de naturligtvis inte vara och det finns säkert en spridning även i produktionen. Många tillverkar slår sig för bröstet med begrepp som "handcoated" och "airdried" - klart att det blir olika!

Att olika komplians påverkar resonansfrekvensen vet vi ju men så enkelt är nog inte detta. Gissar att coatingen påverkar konens interna vågutbredning och därmed hur väl materialets resonanser dämpas (eller inte)...

Användarvisningsbild
anoden
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2009-08-12

Inläggav anoden » 2012-05-10 23:22

Ber om att få påminna om upprinnelsen till den här tråden.
Jag har gjort en observation, högst subjektiv, men ändock en observation.
(läs inledningen till tråden)

Nu har tråden börjat handla om omkantning av 8542ornas vara eller icke vara. Kan förklaringen vara att min omkantning av 8542 elementen har gett dessa element, enligt mina öron, nya välljudande egenskaper för jag tycker
(subjektivt) att det spelar överraskande bra, tom dj-ligt bra.
Nej jag tror inte jag besitter sådana förmågor, i bästa fall har jag lyckats
med att inte förstöra alltför mycket av deras ursprung.

Jag har aldrig tidigare i mitt liv lyssnat på OA-51 högtalare utan tänkte unna mig dessa lite aparta Carlssonskapelser (vilken fantastisk formgivning) så här i vuxen ålder när barnen är utflugna och tid finns för att frossa i ett intresse som väcktes tidigt, bra musik (läs jazz) och bra ljudåtergivning.

Spelar dessutom på OA52.3 och OA-116 så jämförelseobjekt finns
+ allt från elektrostater, stora exponentialhorn, m.m som finns i umgängeskretsen.

När det gäller hur vi uppfattar hur saker och ting låter ( läs inledningen igen )
så finns förklaringen antingen på en intrapersonell nivå, dvs mina preferenser,
min perceptionsapparat osv, dvs det kan förklaras utifrån min person och i såfall är saken biff, inte mycket mera att snacka om.

Ett annat alternativ som jag försökte beröra är mera elektrisk till sin natur
och det var min fråga om filter och där vänder jag mig till de mera kunniga på området. Red gärna ut vilken typ av filter det är i original respektive
51LE2 varianten, hur påverkas Q-värden och transientegenskaper av filter med många kompensatoriska komponenter.

Jag tror att den gode Stig ( jo jag har lyssnat på honom, om det var på Fylkingen eller Moderna museet må vara osagt ) eftersträvade enkla lösningar i sina filter, men det där kan IÖ eller Grafpro eller Nagref eller någon annan mycket bättre.

Red gärna ut, jag är idel öra och många med mig tror jag.

Jag njuter fortfarande av mina OA51 lådor, spelar fantastiskt bra, är det nyhetens behag eller........????

Roland

Användarvisningsbild
anoden
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2009-08-12

Inläggav anoden » 2012-05-11 12:10

Efter en god natts sömn, en liten morgontur ute i naturen med en järnnia och ett tiotal golfbollar så är det dags för lite Keith Jarrett, den här gången CD:n Up for It, en liveinspelning från jazzfestivalen i Antibes 2002.

Har ni plattan, sätt på den och njut. Visst hör jag att diskanten inte är av det mest raffinerade slaget, när Jack DeJohnette gör inprickningar på den/de stora cymbalerna så låter det lite dasslock, lite okontrollerat och en aning orent, men vadå, mellanregistret (the bulk of information) med Jarretts fantastiska piano är örongodis, Gary Peacocks bas likaså eller som en av mina polare uttryckte det, så mycket välljud ur så små högtalare.

Högtalarna förmedlar en spelglädje och en direkthet/närvarokänsla som i mina öron är alldeles formidabel trots den bitvis skrälliga diskanten.
( Jo, Grafpro, jag förstår vad du menar)

Som jag nämnde inledningsvis i den här tråden så är mitt musikintresse
överordnat enskildheter i ljudet, kan elektroniken och högtalarna förmedla
en musikupplevelse, dvs, ge angenäma rysningar eller få en att glömma både tid och rum så måste jag säga att dessa små högtalare är dj-ligt
duktiga på detta. ( Jag säger inte att de är världens bästa, vackraste eller
något annat epitet utan kort och gott att jag gillar det jag hör)

Ni därute som har ideer eller erfarenheter om hur jag ska kunna integrera
8542:ans (som jag tycker nu) öppna mellanregister och välintegrerade basåtergivning med en lite mer raffinerad diskantåtergivning, blygs inte utan kom med synpunkter, just nu känns inte LE2 som något alternativ.

Frågan om filter och dess komplexitet hänger fortfarande i luften, det kanske inte finns något svar eller också är frågan utan betydelse.

Roland

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-05-11 12:14

Naqref skrev:
Maccis skrev:@Naq:

Kommer det inte en LE3 snart med Relevator eller Illuminator?


Nepp. Revelator eller Illuminator fungerar sämre i lådan som utgör OA-51 såvida man inte accepterar att de måste kompletteras med basmoduler. Det är ju i o f s kul men roligare vore att göra den mer fullregistrig. Och med en ännu bättre diskant.


Vilken fungerar enligt dig bäst förutsatt att man önskar komplettera med basmoduler, rev eller ill?

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-05-11 12:28

Glebster skrev:
Naqref skrev:
Maccis skrev:@Naq:

Kommer det inte en LE3 snart med Relevator eller Illuminator?


Nepp. Revelator eller Illuminator fungerar sämre i lådan som utgör OA-51 såvida man inte accepterar att de måste kompletteras med basmoduler. Det är ju i o f s kul men roligare vore att göra den mer fullregistrig. Och med en ännu bättre diskant.


Vilken fungerar enligt dig bäst förutsatt att man önskar komplettera med basmoduler, rev eller ill?


Vill minnas att Naq & Avr7k besvarade det i en annan tråd nyligen med att Rev lär vara att bara hälla "rätt i" och som jag då tolkar det utan förändringar i låda eller filter, eller...???^^

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster