Vad hände med Larsen?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
farbman

Vad hände med Larsen?

Inläggav farbman » 2012-05-09 10:24

Blivit riktig sugen på att lyssna på ett par Larsenhögtalare efter att ha läst runt på nätet.

Verkar som att kring 2008 så var dom riktigt hypeade och alla lovordade dom men sen verkar hypen helt dött ut.

Det finns ingen ÅF i Göteborg som har dessa uppe för provlyssning så dom verkar nästan helt ha fallit i glömska.
Hifi-punkten i Trollhättan verkar vara närmsta stället att få höra ett par.

Är det något speciellt som hänt eftersom dom så totalt verkar ratas av deras återförsäljare?

Vad jag skulle kunna gissa på:
Dåliga marginaler?
Dålig kvalitet?
Någon annan högtalare tog fokus?

Själv så tycker jag att dom verkar vara ett bra alternativ till att bygga ett kombinerat musik/bio system och skall försöka få till en provlyssning uppe i Trollhättan.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Re: Vad hände med Larsen?

Inläggav schmutziger » 2012-05-09 10:36

farbman skrev:Blivit riktig sugen på att lyssna på ett par Larsenhögtalare efter att ha läst runt på nätet.

Verkar som att kring 2008 så var dom riktigt hypeade och alla lovordade dom men sen verkar hypen helt dött ut.

Det finns ingen ÅF i Göteborg som har dessa uppe för provlyssning så dom verkar nästan helt ha fallit i glömska.
Hifi-punkten i Trollhättan verkar vara närmsta stället att få höra ett par.

Är det något speciellt som hänt eftersom dom så totalt verkar ratas av deras återförsäljare?

Vad jag skulle kunna gissa på:
Dåliga marginaler?
Dålig kvalitet?

Själv så tycker jag att dom verkar vara ett bra alternativ till att bygga ett kombinerat musik/bio system och skall försöka få till en provlyssning uppe i Trollhättan.

Ett problem kan vara att folk tror att man kan placera en oa högtalare hur som helst och att det ska låta bra ändå.
Har märkt att många placerar dessa högtalare nära hörn och eller en bit ut från bakvägg.
ut från vägg ger sämre bas bla.
för nära hörn ger vad jag har märkt överdriven diskant som kan bli jobbigt att lyssna på om man inte dämpar yttersidan av högtalarren s.a.s

Sen kan det väl mycket väl vara så att hifi-krängare har mycket bättre avans på andra märken som du var inne på.

De är aldrig upptryckta mot väg och det är alltid ett altare med prylar högre än högtalarna mellan dem hos de handlare jag sett dem.
Det är två stora fel för denna typ av högtalare :?

Som om de inte vill sälja dessa högtalare.

speciell "design" som man antingen accepterar/gillar eller tycker är redigt fult.

korrekt uppställda så tycker jag de är svårslagna i pris/prestanda.

Hoppas du får provlyssna på ett par som är korrekt uppställda :)
om inte annat vet du mer hur de ska placeras nu.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-05-09 10:38

Jag tycker det talas bara mer och mer om dem, men det kan vara jag som
läser selektivt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 10:50

Intresse verkade finnas på Sweetspot. Många i lyssningsrummet mest hela tiden och det lät riktigt trevligt. Alla som gillar, men inte kan komma över, ett par 52:or (enligt Carlsson Planet lär vi bara vara ca 1100 som kan ha OA-52 samtidigt, och en del har flera) borde ha Larsen med i sitt urval åtminstone. Även Carlsson hade problem med att handlarna inte förstod hur de skulle placera dem för att folk skulle förstå hur bra de var. Jag blev övertygade om hur bäst de var på en mässa på Blasieholmen. De spelade skjortan av alla dyra högtalare, trots spartansk elektronik och en enkel skivspelare. Jag skulle inte köpa nya högtalare idag utan att lyssna noga på Larsen först. Och äggen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-05-09 10:53

shifts skrev:Jag tycker det talas bara mer och mer om dem, men det kan vara jag som
läser selektivt.

Jag håller med om detta.

farbman skrev:Dåliga marginaler?
Dålig kvalitet?

Vad gäller ekonomin så kan du ju titta på 121.nu om du är intresserad, men med utgångspunkt från senaste redovisningen där så går det ju bara bättre och bättre.

Vad gäller "någon annan högtalare", tänker du på Bremen? Jag tror å andra sidan att de genererat ett generellt större intresse för ortoakustik, som till syvende og sidst kommer även Larsen tillgodo.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-09 10:55

Ptja, inget fel med Trollhättan. ;)

Men Larsen använder väl i stort samma ÅF som sålde Carlsson, eg bara produktnamnet som är skillnaden. Och att Stig inte lever då, såklart. Larsen är inget stort märke, tvärtom, så man kan inte jämföra tillgängligheten på dem med tex ALR Jordan, Klipsch, JBL, Heco, SA etc. Med det sagt så är det rätt schysst att de finns ändå på så många ställen att lyssna på.

Punkten i Thn tycker jag har ett par riktigt bra lyssningsrum (ett för hemmabio, ett för stereo) där man kan sitta ifred och lyssna tills man är klar. Ring och hör efter om du kan "boka tid" så du kan få lyssna i lugn och ro.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-05-09 11:48

Ågrens ska ha hela sortimentet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-05-09 12:31

Naqref skrev:Ågrens ska ha hela sortimentet.

Ågrens verkar helt och hållet fokuserade på Audiovector. Har varit där inne och provlyssnade men när man ville höra på något annat så fick man till svar att dom är inte lika bra och så blev det inget mer med det.

Kände inte till Larsen när jag var där senast och vet inte om dom hade det hemma då. Men på deras hemsida så har dom inte med Larsen över listan på deras varumärken iaf.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-05-09 12:36

Efter vad som diskuterats här på tråden nu så är jag ännu mer sugen att lyssna iaf. Får bli en tur till Trollhättan så snart det bara går skulle jag tro.

Dom har erbjudit att sätta upp en hel surrounduppsättning åt mig om jag ringer först oxå. Trevliga gubbar :-)

Kan förstå om hifisäljarna på dom flesta ställen inte kan få en OA högtalare att låta bra då dom akustikbehandlat sina demorum för att låta så bra som möjligt med vanliga högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 12:57

farbman skrev:Efter vad som diskuterats här på tråden nu så är jag ännu mer sugen att lyssna iaf. Får bli en tur till Trollhättan så snart det bara går skulle jag tro.

Dom har erbjudit att sätta upp en hel surrounduppsättning åt mig om jag ringer först oxå. Trevliga gubbar :-)

Kan förstå om hifisäljarna på dom flesta ställen inte kan få en OA högtalare att låta bra då dom akustikbehandlat sina demorum för att låta så bra som möjligt med vanliga högtalare.

Ja, man kan undra varför inte fler högtalare fungerar (bäst) i vanliga rum.
Ha en skön tripp till Trollhättan och glöm inte att avlägga rapport!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-09 13:25

farbman skrev:Ågrens verkar helt och hållet fokuserade på Audiovector. Har varit där inne och provlyssnade men när man ville höra på något annat så fick man till svar att dom är inte lika bra och så blev det inget mer med det.

Då skulle du svarat "jaså, så det är de som ni gör bäst vinst på - då skall jag inte ha sådana, för då är de era minst prisvärda." 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-09 13:41

hifikg skrev:
farbman skrev:Efter vad som diskuterats här på tråden nu så är jag ännu mer sugen att lyssna iaf. Får bli en tur till Trollhättan så snart det bara går skulle jag tro.

Ja, man kan undra varför inte fler högtalare fungerar (bäst) i vanliga rum.
Ha en skön tripp till Trollhättan och glöm inte att avlägga rapport!

Farbman:
PM:a mig när du tänkte dig dit så kanske jag kan göra dig sällskap. Skall försöka att låta bli att peka med hela handen. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-09 16:17

farbman skrev:Men på deras hemsida så har dom inte med Larsen över listan på deras varumärken iaf.

Kan bero på slapp uppdatering. Går man in på produkter och vidare så finns de med, här t.ex:

http://webshop.ågrens.se/varumarken/larsen.html

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-09 16:47

Hojta gärna till om/när du skall dit, folk snackar så varmt om Larsen och dom gånger jag lyssnat på dom så har dom låtit direkt riktigt illa.

Diskanten har skärt och kännts som någon hugger dig med ispikar i öronen.

Bokar du in tid så har dom ju med största säkerhet lagt ner lite tid på uppställningen så det kan det inte skyllas på längre.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-05-09 17:35

Larsen 4
Minsta Larsen-modellen. Muskalisk och prisvärd högtalare som bygger på Stig Carlssons principer.

Larsen 6
Mellanmodellen i Larsens högtalarprogram. Ett klart steg upp från Larsen 4 rent ljudmässigt, men trots det en lika smidig förpackning.

Larsen 8
Topp-modell från Larsen

vs

Audiovector Ki3
Grundmodellen i Ki3-serien heter kort och gott Ki3 och är verkligen essensen av vad som gör Audiovector så speciellt, i ett elegant kompakt format.

Audiovector Si3 Avantgarde
Si3 Avantgarde är den näst bästa högtalaren i den nya Si-serien. Precis som Si3 Signature har den bästa möjliga internakustik, ett maximalt styvt och stabilt kabinett samt den smarta Superstand-foten. Skillnaderna ligger istället i första hand hos elementen. Diskanten utbytt till den kompromisslösa Avantgarde-diskanten som bygger på en mycket speciell princip från Oscar Hiel, och vidareutvecklad till perfektion under många år av Audiovector själva, som ger en klarhet och precision i absolut världsklass.

Audiovector Si3
Si3 är startmodellen i Audiovectors Si3-serie. Den har ett välvt kabinett för utmärkta internakustiska egenskaper samt minimalt med dämpning vilket ger ett så rent, dynamiskt och levande ljud som möjligt. Samtliga element är förbättrade jämfört med föregångaren i S-serien

Audiovector Si1
Si1 är startmodellen i Audiovectors Si1-serie med optimala internakustiska egenskaper samt minimalt med dämpning vilket ger ett så rent, dynamiskt och levande ljud som möjligt. Såväl baselement, diskant som delningsfilter är kraftigt förbättrade jämfört med föregångarna i Mi-serien.

Känns som om de lagt krutet på beskivningar på annat märke än Larsen iaf :roll:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-09 18:36

Ägs inte Ågrens av Ljudtema som är generalagent för AV?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2012-05-09 19:20

Ågrens är lite "konstiga", var iofsig längesedan jag var där, men då ondgjorde de sig mest över radiokällaregöbbarna(välket väl säger hur längesedan det var), när vi ville provlyssna specifika apparater sa de "nej lyssna på detta istället" hela tiden.

Jag har själv svårt för den typen av säljare.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2012-05-09 19:30

Telemekano http://www.telemekano.se skall ha Larsen. Sist jag var där(över ett år sedan) så stod det ett par L4 i lyssningsrummet.

/Jonas

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2012-05-09 19:49

NiklasF skrev:Hojta gärna till om/när du skall dit, folk snackar så varmt om Larsen och dom gånger jag lyssnat på dom så har dom låtit direkt riktigt illa.

Bokar du in tid så har dom ju med största säkerhet lagt ner lite tid på uppställningen så det kan det inte skyllas på längre.

Förlåt men jag bara måste fråga: vilken musik är detta och hur har högtalarna varit uppställda?

För skärande diskanter är ingenting jag känner igen hos vare sig Carlsson eller Larsen (såvida det inte är något problem à la gamla utslitna diskanter).

Jag har spenderat många timmar med olika musik i Larsens sällskap utan att uppfatta detta diskantproblem.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-05-09 21:07

Jonas skrev:Telemekano http://www.telemekano.se skall ha Larsen. Sist jag var där(över ett år sedan) så stod det ett par L4 i lyssningsrummet.

/Jonas

Telemekano hade inga uppe för demo när jag var i kontakt med dom tidigare i veckan. Men dom kunde beställa hem om jag ville köpa olyssnat..

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-05-09 21:15

Kalejdokom skrev:
farbman skrev:Men på deras hemsida så har dom inte med Larsen över listan på deras varumärken iaf.

Kan bero på slapp uppdatering. Går man in på produkter och vidare så finns de med, här t.ex:

http://webshop.ågrens.se/varumarken/larsen.html

Ahh dom har med dom på webshopen men inte på själva hemsidan.
Får ringa dom imorgon och se om man kan få en demo i Gbg istället.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-09 21:16

Headfi skrev:
NiklasF skrev:Hojta gärna till om/när du skall dit, folk snackar så varmt om Larsen och dom gånger jag lyssnat på dom så har dom låtit direkt riktigt illa.

Förlåt men jag bara måste fråga: vilken musik är detta och hur har högtalarna varit uppställda?

För skärande diskanter är ingenting jag känner igen hos vare sig Carlsson eller Larsen (såvida det inte är något problem à la gamla utslitna diskanter).

Jag har spenderat många timmar med olika musik i Larsens sällskap utan att uppfatta detta diskantproblem.

Div mässor, därför jag vill höra dom i en lämplig lokal.
Tror vi är fyra stycken i hifinördsgemenskapen som har tyckt precis samma sak.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-09 22:13

NiklasF skrev:Diskanten har skärt och kännts som någon hugger dig med ispikar i öronen.

Skärt? Är det möjligen rosa du menar, eller får du verkligen ärr av knivar. Det här får vi allt gå till botten med. 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-05-09 22:23

tycker ja me.. alltså jag har också jag fått uppfattningen att den e vass :lol: inte som i rosa brus, men?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-09 22:26

Ragnwald skrev:
Skärt? Är det möjligen rosa du menar, eller får du verkligen ärr av knivar. Det här får vi allt gå till botten med. 8O

Moohaha ;)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-05-09 22:39

allvarligt så tycker jag det e synd å skam när jag uppfattar Larsen som en mycket reko person :cry:

EDIT: va kan de va då att jag också läser vass överallt, men inget annat? var är lovorden?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 23:08

roggaro skrev:allvarligt så tycker jag det e synd å skam när jag uppfattar Larsen som en mycket reko person :cry:

EDIT: va kan de va då att jag också läser vass överallt, men inget annat? var är lovorden?

Jag tycker att L8:orna spelade ut bra när jag hörde dem i Jönköping. Skulle mina 52:or brinna upp, Gud förbjude, så skulle jag ta med både L8 och Äggen på listan över kandidater till nyinvestering. Fast ibland dyker det upp 52:or till oförskämt bra priser också...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-09 23:08

roggaro skrev:allvarligt så tycker jag det e synd å skam när jag uppfattar Larsen som en mycket reko person :cry:

Man tycker väl inte illa om personen bara för att man inte gillar hans prylar? :?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 23:10

NiklasF skrev:

Man tycker väl inte illa om personen bara för att man inte gillar hans prylar? :?

Nä, det håller jag med dig om. Man måste skilja på sak och person. Jag hörde en gång en mycket entusiastisk Olle Mirsch presentera en av sina högtalare på en mässa. Genomtrevlig kille, men ljudet lämnade mycket övrigt att önska (där och då)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-05-09 23:17

men Gud i Himlen! han va ju behjälplig när naqref hade satt ihop en Pip killer.. minns ni ingenting? :P

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati