Sonab 0a14 med tvivelaktiga element

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Sonab 0a14 med tvivelaktiga element

Inläggav jooe » 2012-06-12 22:11

Hej

Ny medlem här på forumet, men har läst en hel del. Blev intresserad av Carlsson högtalare mest på grund av designen och att de var gamla :)

Höll utkik ett tag på annonssidor men priserna och framförallt avstånden avskräckte. Så när det dök upp ett par i min hemstad i rimlig prisnivå slog jag till direkt.

Ett par fungerande Sonab oa14, en ägare, renoverade någon gång på 90-talet. En snabb visuell inspektion visade på friska skumkanter, men jag såg genast att det inte var de SC165 jag sett på bilder här.

Blev lite misstänksam och det bekräftades vid provspelning. Jag avstår från målande beskrivningar, men det lät helt enkelt fel. Provade lite olika placeringar av högtalarna, flyttade byglarna och rattade på receiverns tonkontroller. Vissa låtar kunde låta ok, men aldrig så bra som mina Wharfdale Linton 3xp(vilka är ganska mid-fi vad jag kan förstå).

Har med papprör lyssnat på var diskant för sig och de skapar inga missljud, så de verkar ok.

När jag plockade lös basarna visade det sig vara Peerless 832429(samma som 833429 vad jag kan förstå) vilket skall vara uselt som ersättare enligt vad jag läst. Hoppet steg då en aning, målet är givetvis att njuta av ljudet...

Men, efter lite efterforskning så verkar det inte finnas någon enkel lösning.

Alternativen verkar vara:

1. Hitta ok orginalelement SC165
2. Köpa det minst sämsta ersättningselementet som dessutom inte passar riktigt och kanske eventuellt bygga om till sluten låda.
3. Fylla högtalarna med ca 12l sand för att minska volymen.
4. Köpa det "riktiga" ersättningselementet B65oaII, se glad ut och låtsas som att jag inte läst om att det inte är lämpligt för oa14.

Så nu vänder jag mig till er som äger/har ägt/lyssnat på oa14 om råd.

Är det någon som renoverat sina oa14 och kan berätta om sina erfarenheter?

Vad bör jag göra?

mvh Joakim

Användarvisningsbild
Gert
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2008-01-09

Inläggav Gert » 2012-06-13 09:32

Hej och välkommen! De element du beskriver såldes som ersättare på 90-talet och är ändå inga katastrofer, om de är hela. Du vet väl att det är noga med placeringen av oa14? MÅSTE stå med bakändan mot vägg och aldrig i hörn. Om du vill prova att byta så skall det ändå vara ganska lätt att hitta omkantade sc165. Fråga på planeten. Strunta i sanden.
Lycka till!

Användarvisningsbild
LudvigJ
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-01-15

Inläggav LudvigJ » 2012-06-13 13:23

Hej

Själv har jag haft samma element som dina i mina oa14 och jag kan säga att det lät inte helt fel, men det lät inte som det ska göra.
Jag har själv 3 par oa14 och det sitter olika element i alla och jag kan säga att det är ingen jätteskillnad, men högtalarna får sin egna karaktär.

De elementen jag har i de olika lådorna är:
Ca18RNX
SC165 - II
B65oaII

Min åsikt är att B65oaII funkar bra även i oa14, så min åsikt är köp sådana och modifiera filtret!

MVH

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Inläggav jooe » 2012-06-13 15:52

Hej

Tack för tipsen.

Vad behövs ändras i filtren om man skulle köpa det nya b65-oa 2 elementet?

Har sett scheman på ändringar vid användande av de nya diskanterna men inte basen, har sett det nämnas i hel del trådar men har ej sett något konkret.

Med vänlig hälsning, Joakim

Edit:stavning

Användarvisningsbild
LudvigJ
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-01-15

Inläggav LudvigJ » 2012-06-13 21:38

jooe skrev:Hej

Tack för tipsen.

Vad behövs ändras i filtren om man skulle köpa det nya b65-oa 2 elementet?

Har sett scheman på ändringar vid användande av de nya diskanterna men inte basen, har sett det nämnas i hel del trådar men har ej sett något konkret.

Med vänlig hälsning, Joakim

Edit:stavning


Jag har för mig att hifikit rekomenderar att sätta en 14.7uF konding paralellt med den befintliga på 10uF, men jag har pratat med en på Carlssonplanet som sa att musiken blev mer levande och välljudande med en 12.2uF konding istället så jag har modifierat mina filter enligt hifikit´s schema fast att jag valt en 12.2uF konding istället (det låter underbart).

Så om du bara ska byta basen mot B65OA-II så tror jag det ska räcka med en 12,2 (eller 14.7) uF konding paralellt med den på 10uF.

Lycka till!
MVH

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-06-13 22:15

Nja, den befintliga kondensatorn är på 10uF. B65oaII har en höjning i tonkurvan på några dB vid 1-2kHz som ger en lite påträngande klang. Om kondensatorn ändras till 15uF dämpas den höjningen något, ungefär hälften av dess dåliga inverkan försvinner. Större värde ger en svacka vid 2kHz som i sin tur inte låter bra. Bästa kompromiss är alltså 15uF, vilket man får (ungefär) med 4,7uF parallellt över den befntliga 10uF, eller byte till 15uF. Hur man än gör blir tonkurvan alltså lite sämre med B65oaII än med originalelementet.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
staffanw
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: 2007-06-22

Inläggav staffanw » 2012-06-13 22:44

LudvigJ skrev:...
Så om du bara ska byta basen mot B65OA-II så tror jag det ska räcka med en 12,2 (eller 14.7) uF konding paralellt med den på 10uF.
...

Nej, du ska ersätta 10uF kondingen med en 15uF (14.7uF) inte koppla parallellt.

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Inläggav jooe » 2012-06-14 10:16

Ok, det var inga större ingrepp med andra ord. Det lutar åt att beställa ett par b65oa2.

Användarvisningsbild
Tjus
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Södertälje

Inläggav Tjus » 2012-06-14 11:10

Du har fått ett PM.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
LudvigJ
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-01-15

Inläggav LudvigJ » 2012-06-16 10:41

Ursäkta min felaktiga uppgift om att man ska koppla en 14.7uF konding paralellt med den på 10uF.

Har läst hifikits schema lite nogrannare och det ska vara en 4,7uF konding paralellt med den på 10uF så att det samanlagda värdet blir 14.7uF.

Men man kan absolut sätta en konding på 15uF där istället.

Själv kör jag med 12uF i mina oa14 och med 15uF i mina od11 - Själv tycker jag att högtalarna låter mest "Carlsson" då!


MVH

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Inläggav jooe » 2012-06-16 13:03

Då får det bli så, ett par B65or är på väg med posten.

Tack för hjälpen, återkommer när jag provspelat ett tag.

Med vänlig hälsning, Joakim

Användarvisningsbild
LudvigJ
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-01-15

Inläggav LudvigJ » 2012-06-16 20:31

jooe skrev:Då får det bli så, ett par B65or är på väg med posten.

Tack för hjälpen, återkommer när jag provspelat ett tag.

Med vänlig hälsning, Joakim


Låter trevligt!

Enligt vad jag har upplevt så behöver de nya elementen spelas in rätt länge (i alla fall om man lyssnar på "normala" ljudnivåer).
Men jag vet inte om det bara är inbillning men det låter bättre nu än när elementen var helt nya (tycker jag).

Men det kan inte nämnas för många gånger att placeringen spelar stor roll på ljudet, speciellt med sonabhögtalare.

Vettig förstärkare, bra högtalar och signalkablar spelar också stor roll för ljudet.

MVH

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Inläggav jooe » 2012-06-29 20:57

Har nu provspelat en stund och det blev ett rejält lyft, så rejält att jag var tvungen att peta lite på de gamla elementen. Upptäckte då bristningar när jag töjde lite i skummkanterna, trotts att de såg så fina ut vid en visuell inspektion.

Hur som helst låter det mycket bättre och ser fram emot en fortsatt relation till Carlssonhögtalare. Vill även tacka Tjus här på forumet för hjälpen med att snabbt och billigt få tag på ett par b65oa2!

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re:

Inläggav Henthu » 2014-11-11 22:04

LudvigJ skrev:Jag har för mig att hifikit rekomenderar att sätta en 14.7uF konding paralellt med den befintliga på 10uF, men jag har pratat med en på Carlssonplanet som sa att musiken blev mer levande och välljudande med en 12.2uF konding istället så jag har modifierat mina filter enligt hifikit´s schema fast att jag valt en 12.2uF konding istället (det låter underbart).

Så om du bara ska byta basen mot B65OA-II så tror jag det ska räcka med en 12,2 (eller 14.7) uF konding paralellt med den på 10uF.


Gäller filtermodifikationen fortfarande? Hittar inget omnämnt på Hifikit. Finns det en nyare modell av B65oa-II? 8O

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Re:

Inläggav STDI » 2014-11-11 22:16

Henthu skrev:
LudvigJ skrev:Jag har för mig att hifikit rekomenderar att sätta en 14.7uF konding paralellt med den befintliga på 10uF, men jag har pratat med en på Carlssonplanet som sa att musiken blev mer levande och välljudande med en 12.2uF konding istället så jag har modifierat mina filter enligt hifikit´s schema fast att jag valt en 12.2uF konding istället (det låter underbart).

Så om du bara ska byta basen mot B65OA-II så tror jag det ska räcka med en 12,2 (eller 14.7) uF konding paralellt med den på 10uF.


Gäller filtermodifikationen fortfarande? Hittar inget omnämnt på Hifikit. Finns det en nyare modell av B65oa-II? 8O

Det du citerar LudvigJ, och jag också nu, har ju dementerats i flera poster därefter. Det ska vara 4,7uF, inte 14,7uF, parallellt med den befintliga 10uF.
Det finns bara en variant av B65OA-II.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Re:

Inläggav Henthu » 2014-11-11 22:24

STDI skrev:Det du citerar LudvigJ, och jag också nu, har ju dementerats i flera poster därefter. Det ska vara 4,7uF, inte 14,7uF, parallellt med den befintliga 10uF.
Det finns bara en variant av B65OA-II.


Ah klickade på fel post när jag skulle quote:a. Meningen var att citera Grafpro . Inte varit helt nöjd med mina OA12 som har dessa element. Krävdes dock en hel del googling att komma fram till denna post, och gjorde det lite av en slump. Tänkte att det kanske inte tillämpades längre och på Hifikit står det "plug & play" :P

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Re: Sonab 0a14 med tvivelaktiga element

Inläggav tct98 » 2014-11-11 23:36

Tar för givet att du har varit inne och läst på
http://www.carlssonkult.se/Default.aspx

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Sonab 0a14 med tvivelaktiga element

Inläggav Henthu » 2014-11-12 00:18

tct98 skrev:Tar för givet att du har varit inne och läst på
http://www.carlssonkult.se/Default.aspx

Har varit inne där en del. SEAS CA18RNX låter intressant då jag ska hämta ett par OA14 imorgon med "Klipsch" ersättare installerade :? .

Hittar dock inget om filtermodifikationen för B65OA-II, men läser på CarlssonKult att B65OA-II ska vara katastrofala i OA14. Märkligt hur Hifikit i så fall kan fortsätta att rekommendera dessa som ersättare med "plug'n'play"? Inte en tillstymmelse gällande filtermodd.

Får prova och se hur det blir. I slutändan sitter man väl där med ett par Santori efter att ha gått igenom ett par olika 800 kr:s element :mrgreen:

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Sonab 0a14 med tvivelaktiga element

Inläggav momus » 2014-11-12 01:28

Det är inga problem med ett par B 65 OA II i ett par OA 14. Satori låter nog bättre (bra mkt bättre i ett par OA 50 i alla fall). Basen finns där med B 65:or i OA 14, men är aningen "bumlig". Men det är en smaksak hur man uppfattar det. Jag saknade i alla fall inte basen när jag hade B 65:or i mina OA 14. Men den var lite "långsam". Men så har OA 14 alltid låtit. Satori är mer än tre ggr så dyra, men värda sina pengar tycker jag. B 65 OA II är ingen "katastrof". Dom låter ungefär som original, absolut inget nerköp. Vill man uppleva "Carlssonljudet" som det lät för ca 40 år sedan så är B 65 helt OK. Jag tror däremot att Satori gör att ett par OA 14 kan jämföras med dom flesta moderna högtalare i 10-15.00 kr klassen. Då är dom ju inte original längre, men jag misstänker att dom spelar skjortan av det mesta som är vettigt att jämföra med. Har själv alltså ingen erfarenhet. Vet bara att det blev en djävla skillnad när jag ersatte B 65 med Satori i mina OA 50.3. Ska snart byta till Satori i mina OA 12. Och då slipper man dessutom den där distorsionen som man inte trodde fanns i B 65. Men det hörs faktiskt. (Apropå "inspelning" av element. Jag har aldrig hört någon skillnad på inspelade element. Är övertygad att det är placebo).

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Sonab 0a14 med tvivelaktiga element

Inläggav Henthu » 2014-11-12 09:07

Skönt att höra. Inger lite hopp. Jag överdrev kanske lite med att använda "katastrof" :). Lyckades förresten hitta på CarlssonKult under OA-12 "Om man använder B65oaII kan man finjustera lite...", så visst fanns det där.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Sonab 0a14 med tvivelaktiga element

Inläggav momus » 2014-11-12 11:24

Hoppsan. Ja som dom flesta fattat så ska det förstås stå att OA 14 med Satori kan jämföras med moderna högtalare i 10-15.000 kr klassen. En nolla för lite alltså. Synd att redigeringsfunktionen försvinner så snabbt. Har fått skämmas en hel del på Faktiskt på grund av det.

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Sonab 0a14 med tvivelaktiga element

Inläggav Henthu » 2014-11-14 04:03

Fick hem ett par OA-14 igår. Förstår vad du menar med "bumlig" :D. Borde gå att motverka på något sett? Mer dämpmaterial eller fylla igen basröret? :P Ska experimentera och se om jag kan få till det. OA-12:an hade ett betydligt mer väldefinierat ljud än dessa, men kan vara vanesak. Nu har jag bytt tian till en 15 uF hursomhelst

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Sonab 0a14 med tvivelaktiga element

Inläggav momus » 2014-11-14 14:30

Läs gärna tråden "Avstämning - mystiska uppgifter" på grannforumet carlssonplanet (chttp://www.carlssonplanet.com/forum/vi ... f=1&t=5305). Där diskuterar Grafpro avstämning och baskvalitet i företrädesvis Stig Carlssons 70-talsmodeller. Där hittar du möjligen förklaringen till den aningen "långsamma" bas som somliga uppfattar från OA 14. Och varför OA 12 låter en aning mer homogen.

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Sonab 0a14 med tvivelaktiga element

Inläggav Henthu » 2014-11-16 21:15

Märker att öron-anpassningen är i full gång. Dom har sakta börjat växa sig på mig och efter lite "equalizing" så låter de betydligt bättre. Gäller att välja rätt låtar har jag märkt, och anpassa musiken efter utrustningen. Incognito gör sig riktigt bra :o.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Adhoc och 11 gäster