Renovera OD-11

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
nanossl
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-09-25

Renovera OD-11

Inläggav nanossl » 2012-09-26 23:59

Hej!

Jag är något av en hifi-oskuld och helt ny till carlsson-världen.
Snubblade nyss över detta härliga forum och tänkte höra med er vad ni har för tankar om följande.

Har lyckats komma över ett par OD-11 via min farmor.
Verkar vara original och vad jag kan se i hyfsat skick.
Ska tydligen ha stått i ett förråd under många år.

Blev genast sugen på att renovera dessa när jag insåg vad det var för högtalare jag hade framför mig.
Har i dagsläget inget ljudsystem och dessa verkar ju vara välljudande.

Om jag ska renovera så känns det bäst med en total renovering med byte till b65oa II och T22 med nytt filter.
(Någon som är intresserad av befintliga elementen?)

Nog med förord..

Vart kan jag hitta kopplings-schema som är korrekt för de ovanstående elementen?

Är det dumt att gå all-in och byta alla komponenter?
(Livslängden på befintliga komponenter är ju ganska oviss.)

Är det något jag bör tänka på?

Till en mer generell fråga, har ni några rekommendationer gällande förstärkare?
Har kikat lite snabbt på Rotel RA-12, återstår såklart att lyssna. Men ute efter något snarlikt.

Ha det gött!

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Inläggav Dynamic » 2012-09-27 03:36

Det som absolut bör bytas är diskanten då den gamla mt20 brukar låta allt annat än trevligt :) Baselementet brukar gå att rädda med nya kanter om det inte "hängt ner sig" för mkt. Filterschema kan finnas på hifikit.. finns till en del andra modeller iaf.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Inläggav matssvensson » 2012-09-27 08:16

Hemsidan Carlssonkult har mycket information om de olika Carlssonmodellerna och en hel del modifieringsanvisningar.

http://www.carlssonkult.se/OD11.aspx

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2012-09-27 09:24

Välkommen till faktiskt.se, nanossl!

Du kommer att upptäcka att det mesta som finns att veta i branschen finns samlat i alla kloka och kunniga människor här.

PS. Förutom carlssonkult finns Carlsson Planet, kolla där! Exempel: http://www.carlssonplanet.com/renovation.php
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-09-27 10:19

Blev aldrig helt klar men:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=45922
Bild
I OD11/OA14-filtret ska 4,9 ohm vara 4,7 ohm (eftersom 4,9 inte finns...).
I OD11 ska diskantelementet ha plus till jord.
Lägg gärna till polaritet på basen också, där är det alltid minus till jord.

De parallella kondensatorerna 10uF och 4,7uF är inte något självändamål, rita hellre ett enda 15uF så slipper man undra.

Användarvisningsbild
nanossl
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-09-25

Inläggav nanossl » 2012-09-27 11:44

schmutziger skrev:Blev aldrig helt klar men:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=45922
Bild
I OD11/OA14-filtret ska 4,9 ohm vara 4,7 ohm (eftersom 4,9 inte finns...).
I OD11 ska diskantelementet ha plus till jord.
Lägg gärna till polaritet på basen också, där är det alltid minus till jord.

De parallella kondensatorerna 10uF och 4,7uF är inte något självändamål, rita hellre ett enda 15uF så slipper man undra.


Tack för välkommandet och svaren! :)

Jag är novice när det gäller kopplingscheman och filter, men GrafPros kopplingschema skiljer sig väl inte nämnvärt från det du bifogade?
Bild

förutom 15uF då..

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-09-27 12:07

Nä det är samma, med skillnaden att grafpros är för orginalbasen och mitt är för b65oaII, de extra 5uF

Användarvisningsbild
nanossl
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-09-25

Inläggav nanossl » 2012-09-27 21:13

Okej!

Jag har kikat lite på filter och antar det blir något liknande enligt bild nedan.
Bild

Gissar på att andelen av komponenterna kommer inhandlas på hifi-kit.
Vilka kondensatorer/motstånd/spolar rekommenderar ni för detta?

Kommer passa utmärkt i lyan! :)
Bild

Användarvisningsbild
nanossl
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-09-25

Inläggav nanossl » 2012-09-28 23:54

Vad syftar brun, röd och orange till?
Bild

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-09-29 00:52

Kablarna upp till diskantinställningsbygelns hylsdon...

- som saknas på dina högtalare då de är av den enklare modellen som saknar denna...

Bild

Mvh
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
nanossl
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-09-25

Inläggav nanossl » 2012-09-29 01:05

Jasså, det var snik-modellen man hade!
Innebär detta att filtrets kopplingsschema måste revideras?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-09-29 13:34

Här kan det vara på sin plats att kommentera. Då Sonab ville komma ur avtalet med Stig Carlsson så ville Sonab hitta en ny exploatör av Carlssonhögtalarna. I den vevan kom Olle Mirsch in i bilden och det blev så att avtalet signerades av Olle Mirsch och Stig Carlsson och statsföretag Sonab var då ute ur bilden.

I det här läget skulle Olle Mirsch driva företaget som skulle tillverka, marknadsföra och sälja Carlssonhögtalarna under firmanamnet och varumärket Sonab.

Även under hela den process från Statsföretags nedläggning av Sonab och uppsägning av avtalen umgicks jag flitigt med Stig Carlsson och träffade flera av de gamla Sonabdistributörerna som var förfärade och ängsliga över att kanske inte längre få leverans på de högtalare som de älskade. Det var alltid jag och Wilhelm Lilliehöök som var i Stigs innersta krets då just den typen av saker var på tapeten.

Stig Carlsson var allt annat än glad över situationen i Sonab och Stig var väldigt missnöjd med att behöva ha gemensam kappsäck och trunk med sin tidigare antagonist Olle Mirsch som Stig såg ner på. Det var inga snälla ord som ubyttes och Stig var inte nådig i sin kritik.

Nåväl, produktionen kom i alla fall igång och Olle Mirsch gjorde nog så gott han kunde för att sjösätta högtalarna igen.

Olle Mirsch ville i den vevan spara in på enligt hans tycke onödiga produktionskostnader. Då införde Olle Mirsch vissa förändringar som förenklade högtalaren och Olle ansåg att det var nödvändigt och att OD-11 hade en publik som i alla fall inte brydde sig. Någon högtalare i sortimentet blir ju de facto billigast.

Det stora felet Olle gjorde var att inte förankra eller ens tala om för Stig Carlsson innan genomförandet att det skulle införas förändring i konstruktionen av OD-11 inför produktion.

Då Stig Carlsson i efterhand fick veta om detta tilltag blev han rosenrasande och ansåg sig förd bakom ljuset. Jag var mitt i händelseförloppet och min åsikt var att själva förändringarna nog inte var så farliga och mycket väl kunde motiveras. Jag tillhörde varken ja-sägarna eller gycklarna runt Stig och jag ville aldrig göra någon björntjänst.

Stig kunde till slut acceptera själva förändringarna som Olle hade infört, men inte det faktum att Stig själv inte i förväg blev informerad. Stig uttryckte oro för vilka tilltag som härnäst kunde ske av Olle Mirsch och Stig sade upp avtalet med Olle Mirsch.

I och med detta var Stigs imperium också slut och det kände jag på mig då Stig framförde nyheten medans vi satt och lirade musik hemma hos Stig. Det blev en mycket kort period för Stig Caarlsson med Olle Mirsch.

Vad var det då som Olle Mirsch förändrade. Jag minns inte riktigt alla små detaljer men ingångskontakten under högtalaren som var en Dinkontakt som Stig använde tror jag Olle slopade och bygeln har jag för mig att Olle också tog bort ur konstruktionen.

Ljudmässigt bedömer jag det dock som så att alla väsentliga punkter för ljudet var intakta, Såsom högtalarelement och delningsfilter där motståndet i delningsfiltret hade samma värde som värdet då bygeln satt i default-läge.

Jag vet inte i vilket läge som bygeln satt i som standard från fabrik, men om den t.ex. satt i läget mellan röd och orange så blir det sammanlagda motståndsvärdet på motstånden på ingången 4,7+3,3 ohm = 8,0 ohm och detta kan ersättas med ett motstånd som tål effekt t.ex. 5-10 watt och är på 8,2 ohm.

Om bygeln istället sitter mellan brun och röd så skall motståndet vara 10 ohm. OBS! Värdena är enligt den skiss som är i ditt inlägg. Jag skulle tro att det finns ett läge till och det är att ena änden på bygeln är i ett uttag utan anslutning och kabel d v s bygeln gör i det läget ingen kortslutning av något motstånd och i detta läge blir i så fall det totala motståndsvärdet 4,7 + 3,3 + 4,7 ohm = 12,7 ohm och det närmast värdet är då 12 ohm.

nanossl skrev:Vad syftar brun, röd och orange till?
Bild


I en annan bild i ditt inlägg denna tråd syns detta kopplingsschema och då kan det vara på pass att kommentera lite.

nanossl skrev:
schmutziger skrev:Blev aldrig helt klar men:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=45922
Bild
I OD11/OA14-filtret ska 4,9 ohm vara 4,7 ohm (eftersom 4,9 inte finns...).
I OD11 ska diskantelementet ha plus till jord.
Lägg gärna till polaritet på basen också, där är det alltid minus till jord.

De parallella kondensatorerna 10uF och 4,7uF är inte något självändamål, rita hellre ett enda 15uF så slipper man undra.


Tack för välkommandet och svaren! :)

Jag är novice när det gäller kopplingscheman och filter, men GrafPros kopplingschema skiljer sig väl inte nämnvärt från det du bifogade?
Bild

förutom 15uF då..


I det ovanstående första schemat i detta inlägg är bygelns läge annorlunda och enligt detta schema så ingår det ett motstånd med värdet 4,9 ohm, men det existerar inte standardmotstånd med värdet 4,9 ohm och jag är tämligen säker på att det är felskrivet. Det skall i så fall stå 4,7 ohm, som schmutziger redan påpekat.

Om man nu med detta värde synar kretsschemat ser man att det inte överensstämmer med det andra schemat. Med detta schema och i beaktande att motståndsvärdet är 4,7 ohm (d v s inte 4,9 ohm) så blir det aktuella motståndsvärdet i serie med diskantfilter och diskant antingen 4,7 ohm eller 8 ohm eller 12,7 ohm.

Jag vet inte om dessa filter är modifierade filter för olika diskanter, men dessa båda filter är i alla fall inte ekvivalenta. Jag känner inte till alla modifieringsvarianter så jag kan inte svara på huruvida någon av dessa är rätt eller inte.

Kanske AVR 7000 kan hjälpa, eller Naq, eller Schmutziger eller Grafpro eller någon annan. Jag har själv aldrig ägnat så mycket tid åt modifieringar av OD-11.

Schmutziger har en del intressant i den andra tråden som refereras till.

Eftersom du inte har byglar på dina OD-11 så måste du redan från början bestämma dig för vilket motståndsvärde du bör använda.

Lycka till med dina OD-11. Det är fina högtalare, även den förenklade som byggdes på slutet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-09-29 13:50

Fantastiskt så mycket kunskap det finns i det här forumet när det är som bäst. Lycka till med dina OD11, jag grämer mig fortfarande över att jag en gång i tiden körde ett par till återbruket. Hoppas någon klok människa tog hand om dem...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Inläggav Conny » 2012-09-29 15:22

En sak till som skiljer mellan "snik"-versionen och "original" är att den förra oftast (alltid?) saknar skruvarna som går underifrån och upp till baffeln.

Conny

Användarvisningsbild
nanossl
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-09-25

Inläggav nanossl » 2012-09-30 12:29

Oj, inte förväntade jag mig en uppsats i tråden såhär på söndagsförmiddagen! Ni ska ha ett stort tack för att ni tar er tid och lägger ner sådan möda för att besvara mina funderingar! :)

Mina har skruvar som går igenom botten in i baffeln. Se min bild nedan.
Men jag har som ni säger inga tonbyglar.

Jag har redan komponenter för filtret nedan. Om jag nu ska välja motstånds-värde, vad bör jag tänka på? Har ni några rekommendationer?

Som tidigare sagt, jag är ny till detta och det är första filtret jag pysslar med.

Bild
Bild
BildBild

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-09-30 13:34

Du bör tänka på att inte spela med de gamla basarna innan de blivit omkantade, annars kan det gå illa.

Användarvisningsbild
nanossl
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-09-25

Inläggav nanossl » 2012-09-30 22:14

lemmts skrev:Du bör tänka på att inte spela med de gamla basarna innan de blivit omkantade, annars kan det gå illa.


Det är jag medveten om.
Har ett par nya b65oaII och T22 liggandes redo nu. :)

Någon som kan rekommendera vilket motstånds-värde jag bör ha, i och med avsaknad av tonbyglar?
Eller kanske kan peka mig i rätt riktning för att försöka klura ut det på egen hand?

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-10-03 00:01

Om du ska ha dem stående på golvet ger 8,2 ohm neutral tonkurva. Om du ska ha dem i bokhylla kan du ha 12 ohm och diskanterna riktade snett uppåt-inåt.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-03 00:25

Bra inlägg Grafpro. Ett typiskt ortoinlägg :) Rakt på, inga krusiduller.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-10-05 20:06

Härlig känsla bland idel ortoaner. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
nanossl
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-09-25

Inläggav nanossl » 2012-10-08 11:38

Tack för hjälpen allesammans! Nu lever en högtalare. :)

Blev glatt överraskad av ljudkvaliteten i mono. Då uppkopplad till en gammal surroundreciever och spotify via en iPhone analogt.
Återstår väl att se hur de låter tillsammans med en riktig stärkare.

Återkommer nog med någon bild senare :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-08 12:16

Kör hårt. Jag tycker det verkar jättekul :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-10-08 12:56

Kan nog reda ut alla frågetecken hoppas jag.

Filtret som visats är det som jag tog fram åt SSC för några år
sedan, och vill man läsa mera om det så kan man göra det här:

http://www.hifikit.se/images/5313/carls ... _od-11.pdf

"4,9-ohmsmotståndet" är som synes 2,2 i serie med 2,7 ohm.
Men visst kan man förenkla och substituera det med 4,7 ohm.

På pdf:en visas också hur man kan återanvända tonbyglarna
om man har en OD11 med sådana, eller hur man kan ersätta
dem med en omkopplare.

Där framgår även hur man kan välja andra nivåsteg, genom
att ta till andra motståndsvärden. Jag har räknat ut värden för
2 dB- och 3 dB-steg.

Man kan då förstås även välja att ge högtalaren egenskaper
så att man kan dämpa i två steg, eller nivå¨öka i två steg, om
man inte gillar minus/neutral/plus.

Givet hur många moderna inspelningar låter kan jag tycka att
det är mera befogat att ha möjligheten att dra ned diskant-
nivån än att öka den.

Med en flervägigare omkopplare kan man ju även skaffa sig en
himla massa nivåer att välja mellan. :)


Vh, iö (ansvarig för R&D Carlssonhögtalarna)

- - - - -

PS. Har du nanossl några knepigare frågor så är du självklart
välkommen att ringa också. 070 - 523 32 32
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-08 13:16

IngOehman skrev:Kan nog reda ut alla frågetecken hoppas jag.

Filtret som visats är det som jag tog fram åt SSC för några år
sedan, och vill man läsa mera om det så kan man göra det här:

http://www.hifikit.se/images/5313/carls ... _od-11.pdf

"4,9-ohmsmotståndet" är som synes 2,2 i serie med 2,7 ohm.
Men visst kan man förenkla och substituera det med 4,7 ohm.

På pdf:en visas också hur man kan återanvända tonbyglarna
om man har en OD11 med sådana, eller hur man kan ersätta
dem med en omkopplare.


Vh, iö (ansvarig för R&D Carlssonhögtalarna)


Aha, om man har bygeln i mittläge så blir det 4,9 + 3,3 = 8,2

Med tanke på grafpros inlägg...

grafpro skrev:Om du ska ha dem stående på golvet ger 8,2 ohm neutral tonkurva. Om du ska ha dem i bokhylla kan du ha 12 ohm och diskanterna riktade snett uppåt-inåt.



... så kan man säga, it makes sense. Vad jag förstår så har du 8,2 ohm som 0 dB och de andra lägena som +/- 2 dB.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-10-08 14:01

Stämmer bra det.

Sammanlagda serieresistansen i -2dB-läget blir om man skall vara
noga 12,9 ohm, och ja, det passar utmärkt för bokhylleplacering.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
teosig
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 2008-07-01
Ort: Kristianstad

Inläggav teosig » 2012-10-09 13:02

Går det bra om jag lånar denna tråd lite?

Det är nämligen såhär att jag kom över två od11 lådor igår med andra element.

Då jag tänker göra som så att jag sätter sc165typ4 i od11 och sedan köper nya obi t22, vad är det jag behöver tänka på då i filter väg?

Räcker det med att bygga ett nytt "original filter" och montera dit det extra
lilla motståndet för att få ner diskanten ? eller är det nått annat som jag ska tänka på ?

/David.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-10-09 15:08

teosig skrev:Går det bra om jag lånar denna tråd lite?

Det är nämligen såhär att jag kom över två od11 lådor igår med andra element.

Då jag tänker göra som så att jag sätter sc165typ4 i od11 och sedan köper nya obi t22, vad är det jag behöver tänka på då i filter väg?

Räcker det med att bygga ett nytt "original filter" och montera dit det extra
lilla motståndet för att få ner diskanten ? eller är det nått annat som jag ska tänka på ?

/David.


Står på www.carlssonkult.se .
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
teosig
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 2008-07-01
Ort: Kristianstad

Inläggav teosig » 2012-10-09 15:17

tack så mycket då ska jag fortsätta läsa där.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

dannybrascoe
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-11-13

Re: Renovera OD-11

Inläggav dannybrascoe » 2017-05-23 21:24

Bumpar denna då jag hittat ett par av dessa snik. Dessa har inga skruvar undertill, vad fyller dessa skruvar för funktion?

dannybrascoe
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-11-13

Re: Renovera OD-11

Inläggav dannybrascoe » 2017-05-23 23:36

dannybrascoe skrev:Bumpar denna då jag hittat ett par av dessa snik. Dessa har inga skruvar undertill, vad fyller dessa skruvar för funktion?


Nevermind


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth, momotom och 5 gäster