The Story of Lillstig (sista bokning 3/3 2013)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-12-09 08:28

petersteindl skrev:Vad är det för högtalarelement? Är det SS 10F/4424G00?

Mvh
Peter


Intressant element.

Hur mycket bättre än MuPPs , vifas 4- tummare är detta ?

Hur mycket högre kan det spelas ? Saknas den hörbara peaken vid 10000 hz som fanns i det billigare Muppselementet ?

Behövdes det något seriefilter till detta dyrare element ?
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-12-09 08:30

MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:Jag har mini51:orna. I mina sitter det Scanspeak Discoveryelement.
Ser ut som det är dessa på bilderna?

Om ljudkvaliteten kan jag i så fall säga att de som tycker att Mupparna låter bra kommer att få ett haksläpp av dessa. Det fick jag iaf.
Det är samma element :)


Samma som vadå ? Samma som sitter i MuPPs fast tre gånger dyrare ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2012-12-09 11:08

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:Jag har mini51:orna. I mina sitter det Scanspeak Discoveryelement.
Ser ut som det är dessa på bilderna?

Om ljudkvaliteten kan jag i så fall säga att de som tycker att Mupparna låter bra kommer att få ett haksläpp av dessa. Det fick jag iaf.
Det är samma element :)


Samma som vadå ? Samma som sitter i MuPPs fast tre gånger dyrare ?
Nu läser du väl ändå inte riktigt ordentligt? Kalle skriver ju att han har Scanspeak Discovery i sina burkar, Magnus bekräftar att det elementet är samma som kommer sitta i Lill-Stig, hur kan du då tolka det som att det är samma element som Vifan? Freudianskt önsketänkande?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-09 11:47

Richard skrev:
petersteindl skrev:Vad är det för högtalarelement? Är det SS 10F/4424G00?

Mvh
Peter


Intressant element.

Hur mycket bättre än MuPPs , vifas 4- tummare är detta ?

Hur mycket högre kan det spelas ? Saknas den hörbara peaken vid 10000 hz som fanns i det billigare Muppselementet ?

Behövdes det något seriefilter till detta dyrare element ?


MUPPS är 3,5" stor - inte 4"

MUPPS använder ett LCR-filter i serie med högtalaren.

MUPPS design riktar peaken vid 10KHz off axis

Dina högtalare du byggde är inte MUPPS
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-09 11:51

Rundberg skrev:
Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:Jag har mini51:orna. I mina sitter det Scanspeak Discoveryelement.
Ser ut som det är dessa på bilderna?

Om ljudkvaliteten kan jag i så fall säga att de som tycker att Mupparna låter bra kommer att få ett haksläpp av dessa. Det fick jag iaf.
Det är samma element :)


Samma som vadå ? Samma som sitter i MuPPs fast tre gånger dyrare ?
Nu läser du väl ändå inte riktigt ordentligt? Kalle skriver ju att han har Scanspeak Discovery i sina burkar, Magnus bekräftar att det elementet är samma som kommer sitta i Lill-Stig, hur kan du då tolka det som att det är samma element som Vifan? Freudianskt önsketänkande?
Den här tråden har inte ett skit med MUPPS att göra :)

Det finns ingen MUPPS-design som ser ut som LillStig. MUPPS finns i två varianter alena.

I övrigt tackar jag Rundberg för hans påpekande.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-12-09 15:17

Vi har spelat på dem i helgen inför "publik".

Dels på Hifi-Punkten i ett jättestort rum (där många fick chans att lyssna) men även hemma hos mig i vardagsrum (där tyvärr inte lika många var och lyssnade, det lät jättebra på Hifi-Punkten och fantastiskt hemma hos mig)

Bild

Bild

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2012-12-10 10:29

Kul att det lät bra!

Hur pass starkt går det att spela på dessa tingestar innan det börja låta ansträngt?

Om man köper att par L6 och har som stativ som på bilden, så har man en smutt anläggning för bara 19.000 :D
Tone Distribution

Användarvisningsbild
farbman
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2012-05-08
Ort: Götet

Inläggav farbman » 2012-12-10 10:53

Rundberg skrev:Kul att det lät bra!

Hur pass starkt går det att spela på dessa tingestar innan det börja låta ansträngt?

Om man köper att par L6 och har som stativ som på bilden, så har man en smutt anläggning för bara 19.000 :D


Det där är väl ändå ett par L4(.2)..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-12-10 12:02

Jopps, det är ett par L4.2. Lite billigare stativ än L6 (som jag har kört med själv till LillStig). :)

Men L6.2 funkar lika bra.

Hur högt man kan lira med LS är lite svårt att beskriva. Rent tekniskt är det lättare men det handlar om hanteringen av frekvenser under avstämningen och hur mycket dynamisk effekt som den klarar av. Den beter sig rätt snällt vid överstyrning så man hör när det kommer.

Vi spelade lite halvhögt med Kari Bremnes och då överstyrde elementen. det var kanske på volymer som normala människor skulle betrakta som relativt höga. Och detta på ett avstånd på 4.5-5m.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2012-12-10 14:29

Intresse i LillStig är vad som fått mig att registrera mig här..

Finns någon preliminär tidsplan angående när bollen, så att säga, kan tänkas vara i rullning och beställningar kan göras? Intresse verkar ju finnas, och träffen på västkusten med tillhörande omdömen om LillStigs kapacitet gör att all väntan börjar kännas för lång..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-12-10 14:46

BPM skrev:Intresse i LillStig är vad som fått mig att registrera mig här..

Finns någon preliminär tidsplan angående när bollen, så att säga, kan tänkas vara i rullning och beställningar kan göras? Intresse verkar ju finnas, och träffen på västkusten med tillhörande omdömen om LillStigs kapacitet gör att all väntan börjar kännas för lång..


Förhoppningsvis har jag fått in alla uppgifter som behövs i slutet av veckan och då kan dra igång beställningen. :)

/ae
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-10 16:56

BPM skrev:Intresse i LillStig är vad som fått mig att registrera mig här..

Finns någon preliminär tidsplan angående när bollen, så att säga, kan tänkas vara i rullning och beställningar kan göras? Intresse verkar ju finnas, och träffen på västkusten med tillhörande omdömen om LillStigs kapacitet gör att all väntan börjar kännas för lång..


Tag nu bara alla omdömen med en nypa salt. Det är ett 3,5" element! ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 16:58

MagnusÖstberg skrev:
BPM skrev:Intresse i LillStig är vad som fått mig att registrera mig här..

Finns någon preliminär tidsplan angående när bollen, så att säga, kan tänkas vara i rullning och beställningar kan göras? Intresse verkar ju finnas, och träffen på västkusten med tillhörande omdömen om LillStigs kapacitet gör att all väntan börjar kännas för lång..


Tag nu bara alla omdömen med en nypa salt. Det är ett 3,5" element! ;)


Ingen behöver någonsin mer än LillStig + Proson Rumble-8. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2012-12-10 20:51

MagnusÖstberg skrev:
BPM skrev:Intresse i LillStig är vad som fått mig att registrera mig här..

Finns någon preliminär tidsplan angående när bollen, så att säga, kan tänkas vara i rullning och beställningar kan göras? Intresse verkar ju finnas, och träffen på västkusten med tillhörande omdömen om LillStigs kapacitet gör att all väntan börjar kännas för lång..


Tag nu bara alla omdömen med en nypa salt. Det är ett 3,5" element! ;)


Jag har ett par basar med SLS 8 (gamla T/S med QTS 0.51.. De nya är ju galna. Hoppas de gjort om elementen och inte bara reviderat parametrarna då uträkningen blir kaiko i så fall. De spelar i alla fall rappt och fint till 20Hz i mitt rum), 50L i 60cm höga lådor som ska agera stativ, så prestanda under..säg 100-120Hz är inte av någon större betydelse. Jag är övertygad om att LillStig spelar högt nog för mitt behov med basen bortskuren.
Framförallt är jag helsåld på utséendet, men ett par OA-51LE2 (t.ex) ligger en bit bortom vad ekonomin tål.
Har nu ett par bredbandshögtalare baserade på Alpair 7 som ska få agera fullregister i en liten rör-rigg jag planerar i whiskyhörnan och LillStig blir nog perfekta som ersättare i vardagsrummet.
Jag tackar för reality-checken men hoppas (tror) att de kommer att ge vad jag söker. Annars får jag låta ögonen få sitt i vardagsrummet och öronen sitt tillsammans med strupen. Allt utöver det är en ren bonus.

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Inläggav Jonas » 2012-12-10 23:30

Måste säga att när Stefan körde igång Diana Krall "Devil may care" från Live in Paris så satt nog både jag och LennartJ och funderade på om basarna var inkopplade eller inte 8O ....
Lät fantastiskt bra, sedan körde han "Case of you" och då blir ju vem som helst såld :D

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2012-12-11 01:35

Ja, verkligen!
Förresten, har Stefan nämnt vilken förstärkare som drev Lill-Stig hos honom?
Hos Hifipunkten användes väl en förstärkre (Hegel?) som egentligen borde vara liiiiite overkill?
Det vore bra att veta om det faktiskt är en förutsättning för att de ska blomma ut.
Min förhoppning är att en T-amp för 895 kr ska räcka för välljud i sovrummet
http://www.hifikit.se/hifi/forstarkare/t-amp-forstarkare-generation-2 är det att hoppas på för mycket?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-12-11 08:25

Hypex ClassD steg drev LillStig hemma hos mig.

Jag var själv bara så imponerad att LillStig helt själva kunde återge just trumsolot i Devil mae care på ett så realistiskt sätt...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-11 09:02

lennartj skrev:Min förhoppning är att en T-amp för 895 kr ska räcka för välljud i sovrummet
http://www.hifikit.se/hifi/forstarkare/t-amp-forstarkare-generation-2 är det att hoppas på för mycket?


De är ju väldigt effektsvaga, 9 W i 4 ohm. Räcker det verkligen?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-12-11 09:29

När jag spelade för Ola hemma så körde jag på min prototyp av Holographic Audio Amp-12 som ligger på ca 2x15W max. Och redan där låter det rätt högt. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-12-11 09:30

Jonas skrev:Måste säga att när Stefan körde igång Diana Krall "Devil may care" från Live in Paris så satt nog både jag och LennartJ och funderade på om basarna var inkopplade eller inte 8O ....
Lät fantastiskt bra, sedan körde han "Case of you" och då blir ju vem som helst såld :D


Det var t o m så att jag inifrån köket började undra om han inte hade basmodulerna inkopplade. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-12-11 09:31

MagnusÖstberg skrev:
BPM skrev:Intresse i LillStig är vad som fått mig att registrera mig här..

Finns någon preliminär tidsplan angående när bollen, så att säga, kan tänkas vara i rullning och beställningar kan göras? Intresse verkar ju finnas, och träffen på västkusten med tillhörande omdömen om LillStigs kapacitet gör att all väntan börjar kännas för lång..


Tag nu bara alla omdömen med en nypa salt. Det är ett 3,5" element! ;)


Precis. Även om det är ett rätt potent element för att vara på 3.5" så är det fortfarande bara på 3.5".
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2012-12-11 10:09

Vilka mått håller bottenplattan?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-12-11 10:14

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-11 10:35

Naqref skrev:
Jonas skrev:Måste säga att när Stefan körde igång Diana Krall "Devil may care" från Live in Paris så satt nog både jag och LennartJ och funderade på om basarna var inkopplade eller inte 8O ....
Lät fantastiskt bra, sedan körde han "Case of you" och då blir ju vem som helst såld :D


Det var t o m så att jag inifrån köket började undra om han inte hade basmodulerna inkopplade. :oops:


Verkar vara ett återkommande tema.... :mrgreen:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-12-11 10:38

Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:
Jonas skrev:Måste säga att när Stefan körde igång Diana Krall "Devil may care" från Live in Paris så satt nog både jag och LennartJ och funderade på om basarna var inkopplade eller inte 8O ....
Lät fantastiskt bra, sedan körde han "Case of you" och då blir ju vem som helst såld :D


Det var t o m så att jag inifrån köket började undra om han inte hade basmodulerna inkopplade. :oops:


Verkar vara ett återkommande tema.... :mrgreen:


Med tanke på att basen brukar ansamlas i köket... man kanske skall göra tvärt om... sätta basmodulerna i köket, så kanske basen hamnar där den skall. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2012-12-11 11:28



Tack!
Mina basar är lackade vita och har en bredd på 250mm, så det kommer funka som en dröm estetiskt med en bredd om 240mm på LillStig :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-11 11:36

Nattlorden skrev:
Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:
Jonas skrev:Måste säga att när Stefan körde igång Diana Krall "Devil may care" från Live in Paris så satt nog både jag och LennartJ och funderade på om basarna var inkopplade eller inte 8O ....
Lät fantastiskt bra, sedan körde han "Case of you" och då blir ju vem som helst såld :D


Det var t o m så att jag inifrån köket började undra om han inte hade basmodulerna inkopplade. :oops:


Verkar vara ett återkommande tema.... :mrgreen:


Med tanke på att basen brukar ansamlas i köket... man kanske skall göra tvärt om... sätta basmodulerna i köket, så kanske basen hamnar där den skall. :mrgreen:


På en DIY-träff i gbg så tyckte bla Naqqe, avr7k mfl att basmodulerna tillsammans med pre-lillstig-mupps lät väldigt torrt, väldefinierat och bra.

Bild

Det var bara det att de inte var inkopplade. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2012-12-11 15:28

Åsånnatyckermanskakonstruerahögisar . . . typer ? 8O :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-11 15:45

Naqref skrev:När jag spelade för Ola hemma så körde jag på min prototyp av Holographic Audio Amp-12 som ligger på ca 2x15W max. Och redan där låter det rätt högt. :D


Men det är väl vid 8 ohm? T-Amp lämnar väl kanske 5-6 W med någorlunda låg distorsion?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-12-11 19:31

RogerGustavsson skrev:
Naqref skrev:När jag spelade för Ola hemma så körde jag på min prototyp av Holographic Audio Amp-12 som ligger på ca 2x15W max. Och redan där låter det rätt högt. :D


Men det är väl vid 8 ohm? T-Amp lämnar väl kanske 5-6 W med någorlunda låg distorsion?


Det kan ju vara på gränsen men det beror ju på var och hur man använder högtalarna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster