Här kommer ett par gamla mätningar på 2 m avstånd.
Syftet med mätningarna var att se hur jag kunde påverka peakarna vid 70 och 90 Hz samt svackan mellan 100 och 150 hz med delningsfilter och eq.
De är från samma dag men olika mätserier.
Både vänster och höger högtalare matas samtidigt med samma svep i mono och delas med ett ino cr80s+infra delningsfilter vid 80 Hz till mina fyra OB52 moduler av egen design.
Båda paren gav nog samma utnivå vid 1 kHz sinus, men .LE visade sig ha en dipp där och .2 en topp, så medelnivåerna blev väldigt olika, men strunta i dem.
Man kan ändå jämföra frekvenskurvornas förlopp över 500 Hz.
OA52.2
OA52.LE
OA52.LE
Jag undrar vad det kan vara som orsakar det våldsamma nivåskiftet mellan 350 och 420 Hz, det är ju likartat ifrån både .2 och .LE ?
Den extremt smala peaken strax över 1 kHz är dock .2 ensam om
@DS:
Vilken takreflex?
Jag sitter oftast på 2,2-2,3 m avstånd och då går sannolikt den mesta av energin från takreflexen ovanför och förbi mig och absorberas/diffuseras av skivhyllan på väggen ovanför soffan bakom mig.
@Grafpro:
Ja, det kunde vara intressant att vända fas på diskanterna, men jag har fullt upp med viktigare saker, men kanske kenske jag kans stjäla lite tid i nästa vecka.
Jag sitter vanligen i den röda fåtöljen framför soffan vid "kvalitetslyssning".
Centerhögtalaren har jag normalt inte i lyssningsrummet och rörslutstegen brukar stå på utsidan om subwoofrarna för att inte bombarderas av deras ljudtryck som kan göra mikrofonieffekter hörbara. För övrigt hoppas jag att bilderna ger någorlunda förståelse för förutsättningarna i mitt rum.
Fler bilder finns här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30986
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]