Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref skrev:Kanske ska skriva lite mer om planen för Lillstig.
Tanken är att för att göra det billigast så blir det en enda chans att boka upp sig på ett eller flera par. Det kanske kommer fler tillfällen i framtiden men den vet vi inget om.
Det hela kommer att skötas av mitt bolag Acoustic Landscape R&D AB så om man vill köpa sig ett par till företag eller så är det inga problem att dra momsen (vi har både f-skatt och momsregnummer).
Återigen för att det hela inte ska bli för dyrt så kommer vi inte använda oss av normala marginaler utan nöjer oss med en mindre fast summa per par för att täcka utvecklings och hanteringskostnader. Den summan är 600kr per par och av dessa så kommer 200kr gå oavkortat till uvecklingsarbetet med framtagandet av Stigs tvåvägstrevägare. Med normala marginaler så hade denna summa legat 1500-2000kr högre. Vill man sponsra med mer än 200kr/par för det kommande utvecklingsarbetet så är det naturligtvis möjligt. Dessa summor kommer att redovisas öppet.
När jag är nöjd med konstruktionen (vilket sker förhoppningsvis inom några veckor) så kommer vi ta upp bindande beställningar där man bekräftar beställningen genom att förskottsinbetala en mindre summa. Den mindre summan är för att vi ska kunna säkerställa lådleveranserna. Sedan beställs lådorna och vi väntar.
Och väntar.
Och väntar.
Tills de dyker upp i Skillingaryd efter några månader. Då är det senvinter förhoppningsvis.
Då gör vi ett test så att allting är ok och efter det så får beställarna betala in resterande. Därefter dröjer det troligen några veckor innan filter, element och allt småpill är ordnat och man kan antingen hämta ut lådorna själv eller få dom skickade. Kanske kan vi ha en träff av normalt snitt i Skillingaryd med käk o d.
Med den här modellen tror jag vi kan klara oss under 3500kr/par. Vi kan inte räkna med att kunna köpa elementen till bästa pris eftersom det blir en för liten beställning men under 1300kr/par tror jag vi klarar oss. Kanske mindre. Det är väldigt dyra element. Det blir oavsett billigare än Hifi-kit. Resterande detaljer kostar vad de kostar och det tillkommer kostnad för arbetet med montering av högtalarna. Vad den blir återstår att se.
Så är tanken. Om den är tillräckligt bra återstår att se.
MagnusÖstberg skrev:Det pågår ett projekt om denna sedan flera år på forumet, men i en forumavdelning du (och jag) inte kan se.
Det är gjort så just för att inte störa den processen med ovässentligheter. Högtalaren LillStig är framtagen inte bara som en vansinnigt snygg liten högtalare, utan även för att skapa medel för arbetet med 3-vägaren.
Det som saknas är ekonomiska resurser, och därför drar det ut lite på tiden. Det gäller att bygga en del prototyper och testa olika element.
Det är tillverkat en 2-vägare med samma koncept och det gav mer än mersmak kan jag lova.
avr7000 skrev:
trevägarna
BPM skrev:Oj då..
avr7000 skrev:
trevägarna
Fjonkalicious skrev:Där är ingen stege på bild.
tordnilsson skrev:En Fråga; - Måste man ha basarna monterade "bakvänt" nu när Snell´s patent ( Type 1 ) lär vara utgånget ?
Man skall nog inte se dem alls i en färdig konstruktion med tyg.phloam skrev:Måste de där runda plattorna vara just runda..? Eller kan man gömma bakom skumgummi?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster