OD-11 Cloud speaker

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-16 11:30

Stefan. Upphovsrätt är inte helt och hållet tilldelat konstnärer. Självfallet täcker detta även formgivning.

Att säga att OD-11 är en låda med galler på ovansidan finner jag väldigt respektlöst. Visst är det så att det är det om man skall vara krass, men det ligger nog mycket tanke och arbete bakom. Jag hoppas verkligen att ingen säger så om mitt arbete, som jag är väldigt stolt över.


http://www.svenskform.se/sv/örviga-juridiska-frågor/upphovsrätt

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-03-16 12:27

avr7000 skrev:
Vad menas med detta egentligen?

Är det för att Lars är designer och då någon sorts konstnär och då skulle högtalaren åtnjuta nåt sorts copyrightskydd som om det vore ett konstverk?

Om det hade varit Nils Olsson (fiktiv ritare) på Lövångers fabriker som ritat den slutgiltiga utförandet åt Stig på OD11 - OA2212... hade han haft Copyright på högtalarna?

Finns det verkligen "konstnärlig höjd" i att rita en högtalarlåda med galler och baffel uppåt, nog med konstnärlig höjd för att den verkligen skulle vara skyddad från att andra skulle kunna göra detsamma?

Mvh
Stefan
En skillnad kan väl vara att Lallerstedt har koll på sina rättigheter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-03-16 13:51

avr7000 skrev:
petersteindl skrev:
Andersh74 skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Aha, men designen kanske är skyddad än? Och namnet? I varje fall så är det väl artigt att fråga.


Det finns inget mönsterskydd på OD-11 och heller ingen varumärkesregistrering. Det kan ju vara bra ändå att ta hjälp från SSC om de får nödvändig hjälp. Det är inte så lätt att bygga högtalare för industriell serieproduktion.

Mvh
Peter


Finns det mönsterskydd på OA5, OA12, OA14, OA116 och OA2212?

Mvh, Anders


Nej, det finns inga mönsterskydd. Däremot har Lars Lallerstedt som upphovsman Copyright.

Mvh
Peter


Vad menas med detta egentligen?

Är det för att Lars är designer och då någon sorts konstnär och då skulle högtalaren åtnjuta nåt sorts copyrightskydd som om det vore ett konstverk?

Om det hade varit Nils Olsson (fiktiv ritare) på Lövångers fabriker som ritat den slutgiltiga utförandet åt Stig på OD11 - OA2212... hade han haft Copyright på högtalarna?

Finns det verkligen "konstnärlig höjd" i att rita en högtalarlåda med galler och baffel uppåt, nog med konstnärlig höjd för att den verkligen skulle vara skyddad från att andra skulle kunna göra detsamma?

Mvh
Stefan


Du skriver Copyright på högtalare. Högtalaren är ju hela produkten inklusive allt det tekniska. Lars Lallerstedt har inte Copyright på högtalare. Lars Lallerstedt har copyright på det arbete Lars Lallerstedt har utfört. Det är ett designarbete d v s formgivning. Hur stor andel det är i produkten vet jag inte. Men ingen annan har rätt att påstå att de stått för formgivningen på de produkter som Lars Lallerstedt har formgivit. Det är inte ett starkt skydd, men det är ett skydd som skyddar hans rätt att säga att han formgivit dessa.

Andra kan göra liknande design och sälja, men om det rör sig om en kopia så kanske möjligheten finns att de i själva verket inte kan ge annat namn som formgivare till produkten än ursprungsdesignern. Ett annat sätt är att inte säga något.

Eftersom inga intäckter finns reglerat såsom det finns inom musikvärlden, så tror jag inte frågan är så essentiell. Men Teenage Engineering kan knappast marknadsföra designen som sin egen design, vilket de ju heller inte gör, vad jag förstår. Jag har dock inte studerat OD-11 Clouds marknadsföring tillräckligt ingående så jag vet inte om Lars Lallerstedt får cred för själva designen på produkten.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2013-03-16 15:27

Min fråga kommer ur Andersh74 fråga i denna tråd och hans tråd om OA12

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Fjonkalicious...

Jag har naturligtvis full respekt för allt det arbete det innebär att klura ut en design, speciellt då det finns parallella tekniska aspekter att ta hänsyn till.

Det jag menar är att med den flora av olika högtalare som funnits sedan man började tillverka högtalare på 30-talet? finner jag inte skrivningen i upphovsrättslagen tydligt,enkelt tillämpbar på just högtalare...

"Ett upphovsrättsligt verk föreligger om ett litterärt eller konstnärligt alster har en form som är unikt, konstnärligt, individuellt och självständigt skapad. Formen har då den särprägel som krävs för att verkshöjd skall föreligga. Det är alstrets helhetsintryck som är avgörande för om det utgör ett upphovsrättsligt skyddat verk."


Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-08-09 20:20

Säljs det några Cloud Speakers?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-27 11:00

Ställde en fråga på CarlssonPlanet och fick detta svar:

Hej Roger!
Enligt Teenagers Engineering putsas det fortfarande på konstruktionen, releasen kommer under hösten.

Med vänlig hälsning,



Per Gulbrandsen
Chefredaktör
CarlssonPlanet

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-08-27 12:44

Snart är de inte tonåringar längre...
Sitter nöjd :)

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav BosseS » 2014-06-30 20:03

Nu har de gått ett år sedan sist, fortfarande ingen mer info, har inte sett dem i handeln, har de floppat?
Sitter någon på teknisk info om dessa?

Edit: Svarar mig själv. Anledningen till att jag började surfa runt på OD-11 Cloud var att Carlssonplanet på FB annonserar säljstart 18 Juli....
https://www.facebook.com/pages/CarlssonPlanet-f%C3%B6r-oss-som-gillar-Carlssonh%C3%B6gtalare/338981872799043

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav STDI » 2014-06-30 20:18

Det finns på deras hemsida. http://www.teenageengineering.com/od-11. Där finns också möjlighet till "Pre-order".
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav Nattlorden » 2014-06-30 20:32

Synd de kostar så mycket, annars hade ett par till bägge barnens rum säkert borgat för en trevlig uppväxt.

Trist stavfel på deras sida... "wirless" :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav BORIS » 2014-07-01 14:09

Nattlorden skrev:Synd de kostar så mycket, annars hade ett par till bägge barnens rum säkert borgat för en trevlig uppväxt.

Trist stavfel på deras sida... "wirless" :mrgreen:


Ja, vad kan vara viktigare än ett par vettiga högtalare i de små livens uppväxt?

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav mapem » 2014-11-05 09:54

Hej. Jag råkade vara ute och promenera häromdan på Söder inför en konsert i Maria Magdalena med Mozarts C-moll-mässa. Fin konsert f ö m Sth Sinfonietta och Elin Rombo m fl. Nå, i alla fall, på denna promenad råkade vi passera en butik där Stig C hängde på väggen i jätteformat och de sålde små lådor med beteckningen OD11 Cloud Speaker. Typisk hipster-livsstils-grej ansåg mitt sällskap som skrivit en bok om gentrifieringen på Söder, och det höll jag ju med om, men det är ju kul om hipster-kulturen leder till efterfrågan av en klassisk Carlsson-högtalare, anpassad till våra moderna tider förstås. Jag tyckte det var enormt kul att se. Och blev nyfiken. Vad var detta för något? Och svaret fanns självklart här i denna tråd. Ni vet allt! Tack!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav paa » 2014-11-05 10:11

mapem skrev:Hej. Jag råkade vara ute och promenera häromdan på Söder inför en konsert i Maria Magdalena med Mozarts C-moll-mässa. Fin konsert f ö m Sth Sinfonietta och Elin Rombo m fl. Nå, i alla fall, på denna promenad råkade vi passera en butik där Stig C hängde på väggen i jätteformat och de sålde små lådor med beteckningen OD11 Cloud Speaker. Typisk hipster-livsstils-grej ansåg mitt sällskap som skrivit en bok om gentrifieringen på Söder, och det höll jag ju med om, men det är ju kul om hipster-kulturen leder till efterfrågan av en klassisk Carlsson-högtalare, anpassad till våra moderna tider förstås. Jag tyckte det var enormt kul att se. Och blev nyfiken. Vad var detta för något? Och svaret fanns självklart här i denna tråd. Ni vet allt! Tack!

Var det på Katarina Bangata, för där verkar Teenagers ha sitt tillhåll?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav mapem » 2014-11-05 10:37

paa skrev:
mapem skrev:Hej. Jag råkade vara ute och promenera häromdan på Söder inför en konsert i Maria Magdalena med Mozarts C-moll-mässa. Fin konsert f ö m Sth Sinfonietta och Elin Rombo m fl. Nå, i alla fall, på denna promenad råkade vi passera en butik där Stig C hängde på väggen i jätteformat och de sålde små lådor med beteckningen OD11 Cloud Speaker. Typisk hipster-livsstils-grej ansåg mitt sällskap som skrivit en bok om gentrifieringen på Söder, och det höll jag ju med om, men det är ju kul om hipster-kulturen leder till efterfrågan av en klassisk Carlsson-högtalare, anpassad till våra moderna tider förstås. Jag tyckte det var enormt kul att se. Och blev nyfiken. Vad var detta för något? Och svaret fanns självklart här i denna tråd. Ni vet allt! Tack!

Var det på Katarina Bangata, för där verkar Teenagers ha sitt tillhåll?


Nä det var på Mariaberget, i hörnet av Tavastgatan och Blecktornsgränd om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Sverqer
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-11-23
Ort: Stockholm

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav Sverqer » 2014-11-24 13:45

OD-11 Cloud säljs just nu exklusivt på MoMA. Jag antar att detta är pga någon form av varumärkesbyggande. När vanliga dödliga får tillgång till OD-11 återstår att se.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav IngOehman » 2014-11-24 17:01

mapem skrev:
paa skrev:
mapem skrev:Hej. Jag råkade vara ute och promenera häromdan på Söder inför en konsert i Maria Magdalena med Mozarts C-moll-mässa. Fin konsert f ö m Sth Sinfonietta och Elin Rombo m fl. Nå, i alla fall, på denna promenad råkade vi passera en butik där Stig C hängde på väggen i jätteformat och de sålde små lådor med beteckningen OD11 Cloud Speaker. Typisk hipster-livsstils-grej ansåg mitt sällskap som skrivit en bok om gentrifieringen på Söder, och det höll jag ju med om, men det är ju kul om hipster-kulturen leder till efterfrågan av en klassisk Carlsson-högtalare, anpassad till våra moderna tider förstås. Jag tyckte det var enormt kul att se. Och blev nyfiken. Vad var detta för något? Och svaret fanns självklart här i denna tråd. Ni vet allt! Tack!

Var det på Katarina Bangata, för där verkar Teenagers ha sitt tillhåll?


Nä det var på Mariaberget, i hörnet av Tavastgatan och Blecktornsgränd om jag minns rätt.

Ditt minne är av högsta klass. Du minns rätt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav mangrove » 2014-11-24 17:02



Intressant bild på innanmätet. Är det ett krökt basreflexrör som mynnar framför basen/bakom diskanten som syns?

Finns det uppgifter om elementbestyckningen i denna pjäs? Liknar ljudbilden på något sätt originalet?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav IngOehman » 2014-11-24 17:07

mangrove skrev:


Intressant bild på innanmätet. Är det ett krökt basreflexrör som mynnar framför basen/bakom diskanten som syns?

Ja, jag kallar det för ett snabelrör. Det fanns ingen annan möjlighet att få till det perfekt.

mangrove skrev:Finns det uppgifter om elementbestyckningen i denna pjäs? Liknar ljudbilden på något sätt originalet?

Elementen är specialgjorda för konstruktionen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav schmutziger » 2014-11-24 18:39

Det ser ju verkligen ut som B65oaII och T22 utan galler dock.
Trodde faktiskt att det var det fast t22 har en lite annan ram.
OCh sen att man kör lite fulinfra™ på det för att få ut lite mer bas ur den lilla lådan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav Nattlorden » 2014-11-24 21:27

mangrove skrev:


Intressant bild på innanmätet.


Verkligen. Ser verkligen ut som något från en firma van vid att producera större mängder prylar som skall sättas ihop rationellt och effektivt. Klart överraskad.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav galder » 2014-11-24 21:43

Med tanke på vad du skrev ovan IÖ, tolkar jag det som om du är inblandad i konstruktionen?

Ja, jag kallar det för ett snabelrör. Det fanns ingen annan möjlighet att få till det perfekt.
Elementen är specialgjorda för konstruktionen.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav Prozac » 2014-11-26 18:58

Den står som "best seller" i MoMa's shop. Kul!
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav mangrove » 2014-11-26 19:45

IngOehman skrev:
mangrove skrev:Finns det uppgifter om elementbestyckningen i denna pjäs? Liknar ljudbilden på något sätt originalet?

Elementen är specialgjorda för konstruktionen.


Man kan onekligen säga att B65oaII och T22 "är specialgjorda för konstruktionen" ("konstruktionen" = OD-11). Eller hur?

Var "snabelröret" pga att fötterna skulle bort från konstruktionen, så röret måste mynna på toppen? Blir det inga nackdelar av att låta porten mynna så extremt nära baselementet?

När T22 först presenterades nämnde du att den egentligen var avsedd för en annan konstruktion. Var det denna som du syftade på då?

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav grafpro » 2014-11-26 22:54

Vore mycket intressant att sätta mätmiken i denna Od11. T22 är väl inte omöjlig här, men att det skulle vara en B65oaII är väl ganska osannolikt. Den håller inte alls för en högtalare i denna prisklass. Meddela gärna om någon har ett ex jag kan låna!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 04:37

Du har rätt i att det inte är den vanliga B65oa-II, men fel i att den inte hade varit god nog.

Men det finns ju andra dimensioner än kvalitet, t ex kvantitet. Kvantitet kan till och med vara en sorts kvalitet. Ett element skall både vara generellt bra och passa i en konstruktion. Alla kvalititativa egenskaper behöver vara rätt, således att elementet passar i alla dimensioner i aktuell konstruktion.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
OliT
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Kurkkio

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav OliT » 2014-11-27 08:01

Onekligen intressant! Kanske läge att sälja OD-11:orna och köpa ett par "OD-11"! Vi får väl se vad svenska priset blir.
Kan det löna sig att göra en USA-import? Dryga 13 000 per par plus frakt och tull blir det där. Men jänkarna är ju rätt duktiga på kampanjpriser.

Är det förresten ställbar 110/220V, auto eller manuell?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav STDI » 2014-11-27 09:51

OliT skrev:...
Är det förresten ställbar 110/220V, auto eller manuell?

"AC 110-240V 50~60Hz.
Universal Power Supply."
från http://www.teenageengineering.com/products/od-11/
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
OliT
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Kurkkio

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav OliT » 2014-11-27 10:05

STDI skrev:
OliT skrev:...
Är det förresten ställbar 110/220V, auto eller manuell?

"AC 110-240V 50~60Hz.
Universal Power Supply."
från http://www.teenageengineering.com/products/od-11/


Ah, där fanns det ju information ja. Tack!

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav Foffe » 2014-12-04 09:23

Hmm, man vill ju ha stereo. Jag uppfattar som att det bara är en högtalare. Eller har jag fattat fel? Det blir ganska dyrt jämfört med att köpa två gamla OD-11 och en förstärkare.

Användarvisningsbild
OliT
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Kurkkio

Re: OD-11 Cloud speaker

Inläggav OliT » 2014-12-04 09:28

Foffe skrev:Hmm, man vill ju ha stereo. Jag uppfattar som att det bara är en högtalare. Eller har jag fattat fel? Det blir ganska dyrt jämfört med att köpa två gamla OD-11 och en förstärkare.


Precis, styckepris. Onekligen rätt högt.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster