Hittade ett par bilder på nån sorts trevägare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2013-01-24 13:11

paa skrev:
Aerob skrev:
paa skrev:Kommer den att kunna användas upp till 800-1000 Hz?


Hur stor waveguide har du tänkt att använda? Delning vid 800Hz kräver väl en ganska så stor waveguide?

Ca 25 cm diameter, sen får man väl utröna hur långt ner den kan gå.
Men som Geddes säger, gränsfrekvens är inget aktuellt begrepp för waveguides, de ger ljud vid alla frekvenser, mer eller mindre.
Man får låta delningsfiltret plocka ut det som går att använda bara.
Delning vid 1000 Hz var väl nämnt i patentet för ursprungliga trevägaren, så det kan ju vara en möjlig kompromiss.
Kugelwellen, JMLC eller Tractrix kan ju vara tänkbara former på "hornet" också.

Jag har ju inte några direkta planer på att bygga något sådant, utan har ju bara spånat ihop något som kanske kan inspirera någon annan.
Men man vet ju aldrig...


Dessa kanske kunde vara något? http://www.horns.pl/e-oswg-15.html

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-01-24 13:34

Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-01-24 14:10

Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
Jo, men det blir ju liksom så genom att WG:n lutar uppåt.
Annars kan man kanske hänga en kudde i underdelen av öppningen, ungefär som Snell gjorde på sin A-modell.
Har du någon uppfattning om vilken spridning som vore optimal i sidled, är +/-45 grader acceptabelt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-01-24 14:15

paa skrev:
Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
Jo, men det blir ju liksom så genom att WG:n lutar uppåt.
Annars kan man kanske hänga en kudde i underdelen av öppningen, ungefär som Snell gjorde på sin A-modell.
Har du någon uppfattning om vilken spridning som vore optimal i sidled, är +/-45 grader acceptabelt?


Förvisso. Men sprider den så bra som 45 grader så kommer golvreflexen bli rätt stark ändå. I sidled räcker det med +/-30 grader men det är bra att ha lite marginal. Ska spridningen vara symmetrisk så vill man ha lite mer uppåt. Minst 45 grader upp. Faller spridningen brant över 45 grader så kommer väggreflexen att bli ett rätt litet problem.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-01-24 14:19

Det är även troligen lättare att få den att fungera ner till en djupare delningsfrekvens om spridningsvinkeln hålls ner till kanske 35-40 grader, för då kan man få till ett längre "horn".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2013-01-24 21:40

paa skrev:
jonasp skrev:Varför just en tiotummare?
För att jag räknar med att det går att få in tillräcklig volym inom konceptet för en 10" bas.


Har du räknat ut vilken innervolym du har i den där konstruktionen som du har snubblat på i CAD-burken? CAD-programmet har kanske råkat räkna ut volymen åt dig?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-01-24 21:42

Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.


Funderar på hur man utformar en sådan... :roll:

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Inläggav mangrove » 2013-01-26 12:01

Jocke skrev:
Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.


Funderar på hur man utformar en sådan... :roll:


En halvmånformad skiva av dämpmaterial som sticker ut rätvinkligt från högtalarens "spets" som ett litet bord? :wink:

Där får man också besvarat den klassiska OA-frågan (iaf för 60/70-talarna) "var ställer man ifrån sig drinken på en OA-högtalare" :lol:

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-01-26 13:01

mangrove skrev:
Jocke skrev:
Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.


Funderar på hur man utformar en sådan... :roll:


mangrove skrev:En halvmånformad skiva av dämpmaterial som sticker ut rätvinkligt från högtalarens "spets" som ett litet bord? :wink:


Tycker det känns bekant på något sätt... :roll: Men i stället för att dämpa bort oönskade reflexer är ju waveguiden tänkt att rikta ljudet dit man vill ha det! :wink:

mangrove skrev:Där får man också besvarat den klassiska OA-frågan (iaf för 60/70-talarna) "var ställer man ifrån sig drinken på en OA-högtalare" :lol:


Ställa i från sig drinken - är du tokig? :P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-01-26 16:47

jonasp skrev:
paa skrev:
jonasp skrev:Varför just en tiotummare?
För att jag räknar med att det går att få in tillräcklig volym inom konceptet för en 10" bas.


Har du räknat ut vilken innervolym du har i den där konstruktionen som du har snubblat på i CAD-burken? CAD-programmet har kanske råkat räkna ut volymen åt dig?


Om man gör lådan 900 mm hög och 340 mm bred/djup så blir bruttovolymen inkl väggar och allt ca 85 liter.
De vinklade ytorna lutar då ca 28 grader uppåt respektive neråt, vilket borde kunna funka rätt bra.
Dags att undersöka om en 12" waveguide med driver samt ett 10" baselement kan få plats inuti detta skal.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Inläggav niclas » 2013-01-26 18:21

Bild

Hittade nåtslax 2-vägare i min burk!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-01-26 21:42

Ja, så kan det gå!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2013-01-26 23:17

Coolt projekt paa! :)
Hoppas du hittar en vettig 10".
Jag tycker svaret på frågan varför man skall använda en 10" är... "för att jag kan!" ;)

Blev lite taggad.. så nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt basarna till mitt OA-projekt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-26 23:21

PappaBas skrev:Coolt projekt paa! :)
Hoppas du hittar en vettig 10".
Jag tycker svaret på frågan varför man skall använda en 10" är... "för att jag kan!" ;)

Blev lite taggad.. så nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt basarna till mitt OA-projekt.


Som blev?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2013-01-27 00:03

Basarna blev de jag planerat och testat innan (men hade dem bara till låns) CA22RNY.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-02-08 12:43

petersteindl skrev:Vid vilken frekvens räknar ni med att första utsläckningen kommer p g a motfas på reflex från golv respektive från vägg? Det gäller baselementet.

Mellan spegelbilden i golvet och lyssningsplatsen vid öronhöjd blir löpvägen ca 100mm längre än direktljudet, om jag flyttar ner elementet maximalt mot golvsockeln. Golvreflexens spegelbild spelar direkt mot lyssningsplatsen.
Speglingen av baselementet mot bakväggen ligger ca 300 mm längre bort, men den spegelbilden "syns" ju inte från lyssningsplatsen så jag vet inte hur mycket det betyder vid högre frekvenser. Ett elefantöra med absorbent på sidan av högtalarenkan kanske vara ett alternativ för att ta hand om övre registret från baselementets reflexer i väggen.
Diskanten behöver ca 150 mm förskjutning bakåt för att få samma avstånd till örat som basen, och det borde ju vara möjligt med ett lämpligt djup på vågledaren.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-10-26 10:31

Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.


Vad tror du om denna form på waveguide?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-10-26 11:09

paa skrev:
Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.


Vad tror du om denna form på waveguide?

Bild


Utan att veta hur den presterar så kan jag nöja mig med att säga att den ser väl rätt intressant ut.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39800
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-10-26 13:50

paa skrev:
Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.


Vad tror du om denna form på waveguide?

Bild


Fråga Roger Sperrling. Han använde/r sådana :) 8) sedan urminnes tider.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-10-27 22:37

petersteindl skrev:Fråga Roger Sperrling. Han använde/r sådana :) 8) sedan urminnes tider.

Mvh
Peter
Finns det bildbevis?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2013-10-27 23:37

Bevis? Blev detta en rättegång helt plötsligt? 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-10-27 23:42

KarlXII skrev:Bevis? Blev detta en rättegång helt plötsligt? 8O
Rättegång, vad fick du det ifrån? Det räcker med vetenskapliga bevis.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2013-10-27 23:43

paa skrev:
KarlXII skrev:Bevis? Blev detta en rättegång helt plötsligt? 8O
Rättegång, vad fick du det ifrån? Det räcker med vetenskapliga bevis.


Jamen dåså.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39800
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-10-27 23:52

paa skrev:
petersteindl skrev:Fråga Roger Sperrling. Han använde/r sådana :) 8) sedan urminnes tider.

Mvh
Peter
Finns det bildbevis?


Jag tog inga fotografier då det begav sig.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-10-29 01:09

petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:Fråga Roger Sperrling. Han använde/r sådana :) 8) sedan urminnes tider.

Mvh
Peter
Finns det bildbevis?


Jag tog inga fotografier då det begav sig.


Var det denna?

Bild

Var det nåt bra i mellanregistret?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39800
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-10-29 01:32

paa skrev:
petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:Fråga Roger Sperrling. Han använde/r sådana :) 8) sedan urminnes tider.

Mvh
Peter
Finns det bildbevis?


Jag tog inga fotografier då det begav sig.


Var det denna?

Bild

Var det nåt bra i mellanregistret?


Ja, jag tror det. Högtalaren ser bekant ut. Det var definitivt det hornet.

Det var så länge sedan. Jag minns inte vad jag tyckte. På den tiden var det bara runda tractrix som gällde i min hornvärld.

Jag tror att jag föredrog denna framför vanliga exponentialhorn.

Ett problem med Sperrlings demon var att han spelade 10-20 dB för starkt för att det skulle vara lyssningsbart, åtminstone för mig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2013-10-30 00:15

:lol: alltså man kan iaf småle att det alltid skall spelas så starkt att alla småfel summeras s a s.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re:

Inläggav phon » 2023-08-04 16:33

paa skrev:
petersteindl skrev:
paa skrev:Finns det bildbevis?


Jag tog inga fotografier då det begav sig.


Var det denna?

[ Bild ]

Var det nåt bra i mellanregistret?

Megabump. 8O :D

Rätt bra tryck bitvis. Dom står hos mig nu. Skruvar i dom då och då. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39800
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hittade ett par bilder på nån sorts trevägare

Inläggav petersteindl » 2023-08-04 16:40

:D

Du lever. Kul att se dig på forumet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst