Larsen 8, ett par frågor

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Larsen 8, ett par frågor

Inläggav eljulio » 2013-01-27 21:30

Jag har haft L6 hemma och tyckte att den var rätt trevlig, men L8 finns ju...

Larsen ska ju placeras mot väggen. Vad händer om högtalaren flyttas ut 5-10 centimeter från väggen? Jag har vägguttag som omöjliggör placering dikt an mot väggen.

Larsen 8 har basarna sidomonterade. Hur funkar det när jag har min stereobänk på så sätt som ni kan se på den bifogade länken. Jag gissar att basarna hamnar mellan 10-20 centimeter från "väggen" på stereobänken. Blir det problem?

http://www.minhembio.com/el%20julio

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-28 09:52

5-10 cm från väggen kan vara ok.

20cm från det nedre baselement till "väggen" på stereobänken är helt ok.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-01-29 20:08

Naqref skrev:5-10 cm från väggen kan vara ok.

20cm från det nedre baselement till "väggen" på stereobänken är helt ok.

Tack för det!

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2013-01-31 23:58

Jag hoppar in i denna tråd då jag också har lite frågor och då gäller det Larsen 8 som tänkt uppgradering från Larsen 6:

1. Behöver Låtta mer förstärkareffekt än L6? Eller är en förstärkare som presterar ypperligt med sexorna även tillräcklig för Låttorna?

2. Vilken takhöjd är rekommenderad för L8? Duger standard 2,3 meter eller bör det vara högre?

3. Räcker det att rakt av byta ett par L6 mot L8 i ett befintligt system (där L6 är placerade som de skall, d.v.s mot vägg etc) eller finns det några särskilda egenskaper hos Låttorna som föranleder ev ändringar, t.ex annan placering eller liknande (då syftar jag inte på sidobasarna som redan korrigerats för utan rent generellt).

Mitt ursprungliga intryck av L8 har varit att de i första hand är avsedda för större rum än L6 men mer och mer börjar jag uppfatta det som att de rent generellt är en uppgradering, även i mindre rum (där L6 passar). D.v.s man tjänar på att byta till L8 strikt ljudmässigt även om man inte har ett riktigt stort rum med rejäl takhöjd?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-01 09:56

1. L8 behöver inte mer förstärkareffekt än L6 då de har i princip samma specifikationer men den kan klara mycket mer effekt. Den klarar en spänning som ligger på det dubbla av vad L6 klarar så man kan utan problem köpa en 4ggr starkare förstärkare och spela med.

2. L8 är gjorda för att spela i normala lyssningsrum med takhöjd på 230-270cm.

3. Man kan ersätta L6 rakt av med L8 men liten justering av hur brett de står kan vara på sin plats. L8 kan i vissa fall stå lite bredare med gott resultat.

När det gäller rummet storlek så är L8 bättre än L6 även i relativt små rum men L8 fungerar betydligt bättre än L6 i väldigt stora rum.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-02-01 15:41

Och hur är det i väldigt små rum, kommer de till sin rätt där också?
Mitt rum är 3,30 x 3,60 och ca 2 m i takhöjd.

Blir det bra med L8 eller bara OK?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2013-02-01 16:32

Då tackar jag Naqref för mycket bra svar.

Det står helt klart mellan L8 eller 3-vägaren för min del, försöker hålla ögonen på båda s.a.s.

Mina framtida planer är att bygga upp ett litet biosystem med L8 fram och befintliga L6 bak - dock inte med en receiver som bas utan snarare surrounddekodning via en Oppo-spelare kopplad via ett Holfi Pre 5.1 VCS-försteg, L8 drivs av en stereoförstärkare, t.ex Arcam A38 och surroundkanalerna via antingen små monoblock (t.ex Vincents). Till stereoförstärkaren kopplas DAC och dator bl.a in och systemet kan köras antingen i rent stereoläge eller i surroundläge.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-02 13:16

Maccis skrev:Och hur är det i väldigt små rum, kommer de till sin rätt där också?

Bara ok. Det är lite för nära för att vara optimalt. Förvisso kan man trycka sig mot bakväggen och ha en diffusor bakom men det är inte heller helt optimalt.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-02-02 18:24

Naqref skrev:
Maccis skrev:Och hur är det i väldigt små rum, kommer de till sin rätt där också?

Bara ok. Det är lite för nära för att vara optimalt. Förvisso kan man trycka sig mot bakväggen och ha en diffusor bakom men det är inte heller helt optimalt.

Tack för svar, får hålla mig till Oa52LE + OB52......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-02-02 22:46

Naqref skrev:

Ok, så ett rum som är 3,5 och 6 är ok då?

Återgå till Carlsson Illuminati