Larsen och placering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
fmj
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-01-28

Larsen och placering

Inläggav fmj » 2013-01-29 12:14

Hej,

Efter en nyligen gjord flytt så har jag sålt av mitt gamla filmljud och införskaffat en 2-kanals förstärkare, Arcam FMJ A18. Jag är nu på jakt efter ett par trevliga högtalare och vid en provlyssning fick jag upp öronen för ett par Larsen 4'or. Jag är dock lite fundersam över hur dessa skulle fungera i det tilltänkta rummet, har hört att dom inte trivs bra i hörn. Jag har lite svårt att förklara hur rummet ser ut så jag bifogar en bild. Det vita skall föreställa en väggmonterad bänk vars höjd från golv till överdel är 65cm, dom svarta boxarna skall föreställa tänkta högtalare :) Skulle vara väldigt tacksam för lite tankar kring detta.

http://s2.postimage.org/nrqfrlr4p/rum.jpg

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2013-01-29 17:57

Kan du sträck budgeten lite uppåt, så skulle jag föreslå ett par L6.
Begagnade, kan du hitta från 7000.

Du får väldigt mycket mer högtalare får den slanten emellan.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
fmj
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-01-28

Inläggav fmj » 2013-01-29 20:14

Ja budgeten är inte helt spikad men även om jag går upp till ett par L6'or så är mina funderingar kring placeringen desamma.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2013-01-29 20:21

Placering kan bli bra. Borde egentligen ha minst en meter till sidovägg.

Men det kan fungera bra ändå.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Larsen och placering

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-01-30 10:17

fmj skrev:Hej,

Efter en nyligen gjord flytt så har jag sålt av mitt gamla filmljud och införskaffat en 2-kanals förstärkare, Arcam FMJ A18. Jag är nu på jakt efter ett par trevliga högtalare och vid en provlyssning fick jag upp öronen för ett par Larsen 4'or. Jag är dock lite fundersam över hur dessa skulle fungera i det tilltänkta rummet, har hört att dom inte trivs bra i hörn. Jag har lite svårt att förklara hur rummet ser ut så jag bifogar en bild. Det vita skall föreställa en väggmonterad bänk vars höjd från golv till överdel är 65cm, dom svarta boxarna skall föreställa tänkta högtalare :) Skulle vara väldigt tacksam för lite tankar kring detta.

http://s2.postimage.org/nrqfrlr4p/rum.jpg



I praktiken låter nästan INGA högtalare bra hörnplacerade. Undantaget är nog nästan bara de stora Klipschornen, men de behöver vinkelräta hörn vilket du inte har.

Sedan bör du även tänka på att du har en "skev" vägg, det kan bli olika avstånd till respektive högtalare om man ser till var lyssningsplatsen är. Det är viktigt att ha lika avstånd till respektive högtalare. Detta kan kompenseras om man har hembioförstärkare, men kan bli lite hörbart konstigt i alla fall.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-30 10:20

+1

Jag måste nog säga att jag har skitsvårt att se att det där skulle bli bra :(
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-01-31 10:07

Det är långtifrån ideal placering men kan fungera om man dämpar sidoväggsreflexen hårt. Men det får man undersöka först.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2013-01-31 10:48

Bild

Så här gjorde jag med OA51. På bakväggen ett elefantöra och på sidoväggen en markskiva rockwool 5cm.
Inte perfekt men det fungerar rätt bra.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-01-31 11:26

tct98 skrev:Bild

Så här gjorde jag med OA51. På bakväggen ett elefantöra och på sidoväggen en markskiva rockwool 5cm.
Inte perfekt men det fungerar rätt bra.



Så som du gjort är väl ungefär så bra man kan göra det. I och med att du har ett delat system så kan du enkelt balansera nivån i basregistret. Med absorbenterna har du fått bort åtmistone de värsta tidiga reflexerna (kanske dock inte så långt ned i frekvens).


Om man som jag förstår det som att "Fmj" vill ha det, så önskar han sig enbart ett par vanliga högtalare. Problemet då kan bli att basregistret får en oönskad bashöjning p g a närheten till hörnet.

Fmj får då även problemet med tidiga reflexer om inte absorbenter monteras.
-->
Absorbenter ser dock ofta tämligen fult ut, bara att studera bilden ovan! :D :wink: Tjocka tunga gardiner kan se lite mer okej ut, men är normalt sett inte lika effektiva.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
fmj
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-01-28

Inläggav fmj » 2013-01-31 11:43

Jo jag misstänkte att detta inte skulle bli lätt och jag tackar för all input! Absorbenter är tyvärr inte ett alternativ, det skulle vara omöjligt att sälja in till sambon :)

Nu har jag ingen fast preferens vad gäller högtalare. Målet är att hitta några som fungerar med rummet och ligger på en hyffsad prisnivå. Ljudet på Larsen gillade jag skarpt och vad jag fick förklarat väldigt överseende med placeringen. Ett alternativ kanske skulle kunna vara att titta på vägghängda högtalare för att komma ifrån hörnen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-01-31 13:15

fmj skrev:Jo jag misstänkte att detta inte skulle bli lätt och jag tackar för all input! Absorbenter är tyvärr inte ett alternativ, det skulle vara omöjligt att sälja in till sambon :)

Nu har jag ingen fast preferens vad gäller högtalare. Målet är att hitta några som fungerar med rummet och ligger på en hyffsad prisnivå. Ljudet på Larsen gillade jag skarpt och vad jag fick förklarat väldigt överseende med placeringen. Ett alternativ kanske skulle kunna vara att titta på vägghängda högtalare för att komma ifrån hörnen.



Menar du då högtalarna på "sidoväggarna"? I så fall kan Ino Ambiens2 + basmodul(er), alternativt Bremen HD3D-12 passa.

Fortfarande kommer ljud att stråla mot den vägg där du tänker ha högtalarna idag, och man kan behöva fundera över avståndet till denna vägg, eller experimentera med absorbenter (t ex några gardiner).


Men annars tycker jag du skulle kunna ta en funderare om du kanske kan ha annan placering av högtalarna. Rummet är trots allt ganska stort. Du kanske kan vrida lyssningen ett halvt varv, ett kvarts varv, eller tre kvarts varv. Jag tror du kan få till en bra lyssning/placering och ändå få bra Feng Shui i rummet. Man ska inte låsa sig alltför mycket vid en viss sorts möblering.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
erimos
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2003-12-03

Re: Larsen och placering

Inläggav erimos » 2015-10-31 13:20

Hej, Återanvänder en tråd då frågeställningen är snarlik.


Jag mer eller mindre spontanköpte ett par Larsen 6.2:or får några veckor sen och får inte riktigt samma mäktiga ljudbild som jag hört i butiker etc. Det är inte så att jag är missnöjd egentligen, men jag skulle vilja lära mig lite mer om vad som är optimalt för dessa högtalare. Hade tidigare ett par pIPs men ingen särskild akustikreglering eller så. Jämfört med pIPs upplever jag djupare bas men i övrigt inga jätteskillnader. Jag hade förväntat mig att ljudbilden skulle vara mer ... annorlunda och större. Detta får mig att tro att jag kanske inte riktigt har rätt förutsättningar.


så här ser rummet ut.
____________
I H 1 H I3
I ID
I IF
IF
I4_________2_____I3
FFFF

H=högtalare
F= Stora fönster
D=balkongdörr
1= tv-bänk med platt-tv mot väggen
2= ganska stor soffa med divan i hörnet
3= Konsolhängfda bokhyllor med skivor och böcker och div annat
4= öppen spis

Det finns två öppningar till andra rum som båda är ca 1.30 breda hela vägen till taket.

Spelar det någon roll att det inte finns så några hela sidoväggar?
Har öppningen till vänster om vänster högtalare någon negativ effekt?
Vilka ytor måste finnas för att reflexerna ska bli de rätta?

Alla väggar är i tegel eller nån slags lättbetong.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Larsen och placering

Inläggav lennartj » 2015-10-31 14:44

Jag misstänker att fonten i faktiskt gör blankstegen alldeles för korta så att högtalarna ser ut att stå alldeles för tätt i ditt försök till skiss.
Kan du försöka göra en bättre i Paint eller fotografera eller scanna en skiss på papper som du bifogar eller länkar till?
Det är viktigt att förstå VAR dina två öppningar befinner sig i förhållande till högtalarna.
Verkan kan vara allt från relativt harmlös till jättestor.
Jag har ett par OA52.2 stående på egenkonstruerade basmoduler så att mina diskanelement kommer exakt samma höjd över golvet som Larsen 6, och har tidigare haft mina i rum med öppningar både i frontväggen alldeles bredvid ena högtalaren och i sidoväggen nästan framme vid den andra, men inte nu, fast det gav ju en hel del erfarenheter.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re:

Inläggav hifikg » 2015-10-31 15:03

tct98 skrev:[ Bild ]

Så här gjorde jag med OA51. På bakväggen ett elefantöra och på sidoväggen en markskiva rockwool 5cm.
Inte perfekt men det fungerar rätt bra.


Var det inte det man skulle slippa? Klä rummet i rockwool alltså?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Re:

Inläggav Maccis » 2015-10-31 15:25

hifikg skrev:
tct98 skrev:[ Bild ]

Så här gjorde jag med OA51. På bakväggen ett elefantöra och på sidoväggen en markskiva rockwool 5cm.
Inte perfekt men det fungerar rätt bra.


Var det inte det man skulle slippa? Klä rummet i rockwool alltså?


Jodå, men då går det från bra till bättre.
Utsaga av egen erfarenhet.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Re:

Inläggav hifikg » 2015-10-31 15:33

Maccis skrev:
hifikg skrev:
tct98 skrev:[ Bild ]

Så här gjorde jag med OA51. På bakväggen ett elefantöra och på sidoväggen en markskiva rockwool 5cm.
Inte perfekt men det fungerar rätt bra.


Var det inte det man skulle slippa? Klä rummet i rockwool alltså?


Jodå, men då går det från bra till bättre.
Utsaga av egen erfarenhet.


Där ser man. Har inte lyssnat särskilt mycket på 51-orna så det kan mycket väl vara så. Jag slipper i varje fall Rockwool, senast jag använde det så kliade det som bara f-n *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
erimos
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2003-12-03

Re: Larsen och placering

Inläggav erimos » 2015-10-31 17:11

Det där blev inte så bra och jag var tvungen att rusa iväg. ursäkta.


skiss vardagsrum.png
skiss vardagsrum.png (21.73 KiB) Visad 5710 gånger



måttet mellan högtalarna kom inte med, det är ca 230cm.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Larsen och placering

Inläggav lennartj » 2015-10-31 20:51

Jamen det där kan bli riktigt bra, om än inte perfekt.
Höger högtalare hamnar nog lite för inklämd i ett hörn som ger en förhöjning i basområdet som kan kompensera motsatsen för den vänstra som inte har något hörn att "bygga upp trycket" i.
Jag föreslår att du inte hänger upp dig för mycket på lyssnings-avstånd och -vinklar utan testar inte bara att parallellflytta båda Larsen 6.2'orna i förhållade till högra hörnet utan flyttar dem var för sig tills du hittat positioner där höger kompenserar basfallet hos vänster högtalare som bäst.
Om detta orsakat en försämring av perspektivåtergivningen får du laborera ett varv till och försöka att bibehålla den förbättring i basområdet som du förhoppningsvis fått till.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
erimos
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2003-12-03

Re: Larsen och placering

Inläggav erimos » 2015-11-01 12:12

lennartj skrev:Jamen det där kan bli riktigt bra, om än inte perfekt.
Höger högtalare hamnar nog lite för inklämd i ett hörn som ger en förhöjning i basområdet som kan kompensera motsatsen för den vänstra som inte har något hörn att "bygga upp trycket" i.
Jag föreslår att du inte hänger upp dig för mycket på lyssnings-avstånd och -vinklar utan testar inte bara att parallellflytta båda Larsen 6.2'orna i förhållade till högra hörnet utan flyttar dem var för sig tills du hittat positioner där höger kompenserar basfallet hos vänster högtalare som bäst.
Om detta orsakat en försämring av perspektivåtergivningen får du laborera ett varv till och försöka att bibehålla den förbättring i basområdet som du förhoppningsvis fått till.



Tack för svar!

TV'n mitt mellan högtalarna är ju en klassiker inser jag. Men påverkar den ortoakustiska högtalare på något annorlunda sätt? Jag tänker att reflexerna på från ytan mellan högtalarna blir störda, tv står inte helt dikt an mot väggen heller, det är ca 15cm mellanrum.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Larsen och placering

Inläggav Nattlorden » 2015-11-01 14:35

Personligen tycker jag att sena Carlsson modeller (och därmed troligen även Larsen) ställs upp så man sitter för nära. Det brukar ofta låta bättre en bit bakom uppsatt lyssningsposition nämligen. Därför tror jag att du kanske skulle kunna ha dem närmre ihop vilket då resulterar i den jobbiga/omöjliga? slutsatsen att du kanske borde väggmontera tv:noch göra dig av med bänken. Sen kan det ju finnas andra saker som väger in, men rent ljudmässigt skulle jag nog gå den vägen.

Går ju att testa utan tv och bänk en liten stund och lyssna på hur det blir.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Larsen och placering

Inläggav hifikg » 2015-11-01 17:08

Jag trodde länge att det var viktigt att det var tomt mellan högtalarna, men fick lära mig att det inte alls är nödvändigt och det stämmer ju, jag kan ha nästan vad som helst mellan högtalarna utan att det förändrar ljudet. Det gäller iofs mina 52:or men 51:orna är väl inte så olika förutom väggplaceringen. Någonstans på forat har jag för mig att det finns en bild av hur Stig själv hade sina högtalare placerade, med möbler emellan, om jag minns rätt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Larsen och placering

Inläggav Nattlorden » 2015-11-01 17:35

hifikg skrev:Jag trodde länge att det var viktigt att det var tomt mellan högtalarna, men fick lära mig att det inte alls är nödvändigt och det stämmer ju, jag kan ha nästan vad som helst mellan högtalarna utan att det förändrar ljudet. Det gäller iofs mina 52:or men 51:orna är väl inte så olika förutom väggplaceringen. Någonstans på forat har jag för mig att det finns en bild av hur Stig själv hade sina högtalare placerade, med möbler emellan, om jag minns rätt.


Det måste naturligtvis bero på hur nära och hur höga möblerna är. Eftersom jag förordade högtalarna närmre möbeln så rekommenderade jag därför en test utan. Det är väl bättre att testa än att generalisera?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Larsen och placering

Inläggav hifikg » 2015-11-01 17:39

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Jag trodde länge att det var viktigt att det var tomt mellan högtalarna, men fick lära mig att det inte alls är nödvändigt och det stämmer ju, jag kan ha nästan vad som helst mellan högtalarna utan att det förändrar ljudet. Det gäller iofs mina 52:or men 51:orna är väl inte så olika förutom väggplaceringen. Någonstans på forat har jag för mig att det finns en bild av hur Stig själv hade sina högtalare placerade, med möbler emellan, om jag minns rätt.


Det måste naturligtvis bero på hur nära och hur höga möblerna är. Eftersom jag förordade högtalarna närmre möbeln så rekommenderade jag därför en test utan. Det är väl bättre att testa än att generalisera?


Absolut. Ditt svar kom medan jag skrev mitt, så det var ingen replik på det du skrev. Det går jättebra att ha tomt mellan högtalarna. Också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Larsen och placering

Inläggav lennartj » 2015-11-01 21:10

Vår norske vän Skorpio, OA52-ägare som var flitig deltagare här för några år sedan, hade problem med ljudbilden.
Jag har för mig att den var osedvanligt platt trots att han försökt praktiskt taget allt, vi kom med alla möjliga förslag,
men inget hjälpte. Till slut "råkade" han nämna att han hade en stor dekorativ ryamatta upphängd högt upp på väggen.
Den var boven! När han tog ner mattan öppnades ljudbilden bakåt.
Låga föremål mellan högtalarna har ju både många av oss och även Stig själv och har verifierat att de inte är till men
för återgivningen, men jag har knappast sett något nämnas om att det skulle vara olämpligt med absorberande material
högt upp på väggen mellan högtalarna, har jag missat något?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Larsen och placering

Inläggav hifikg » 2015-11-01 22:15

Jag tror jag blev avrådd från att hänga upp gardiner o annan dämpning på övre halvan av väggarna, runt högtalarna, i mitt rum, fast jag kan ha missförstått något, kalt är det i varje fall, trots att jag tycker det ser himla mysigt ut med tunga gardiner i lyssningsrummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Larsen och placering

Inläggav darkg » 2015-11-01 23:50

lennartj skrev:Låga föremål mellan högtalarna har ju både många av oss och även Stig själv och har verifierat att de inte är till men
för återgivningen, men jag har knappast sett något nämnas om att det skulle vara olämpligt med absorberande material
högt upp på väggen mellan högtalarna, har jag missat något?


Tror IÖ har nämnt att Stig tålde endast de skiraste textilier högt i rummet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
erimos
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2003-12-03

Re: Larsen och placering

Inläggav erimos » 2015-11-02 20:46

Nattlorden skrev:Personligen tycker jag att sena Carlsson modeller (och därmed troligen även Larsen) ställs upp så man sitter för nära. Det brukar ofta låta bättre en bit bakom uppsatt lyssningsposition nämligen. Därför tror jag att du kanske skulle kunna ha dem närmre ihop vilket då resulterar i den jobbiga/omöjliga? slutsatsen att du kanske borde väggmontera tv:noch göra dig av med bänken. Sen kan det ju finnas andra saker som väger in, men rent ljudmässigt skulle jag nog gå den vägen.

Går ju att testa utan tv och bänk en liten stund och lyssna på hur det blir.



Ska testa vid tillfälle.

Rummet saknar för övrigt gardiner så det är rätt odämpat över soffhöjd.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
erimos
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2003-12-03

Re: Larsen och placering

Inläggav erimos » 2019-04-16 12:52

Jag har flyttat till hus sedan tråden senast var aktuell. Det blev lite större vardagsrum men ack så krångligt att placera högtalare. Den mest uppenbara väggen är nämligen ockuperad av den här nätta pjäsen:
sketch-1555410208902.png
sketch-1555410208902.png (1.01 MiB) Visad 3890 gånger


Rummet är lite större än så men lite svårmöblerat pga fönster och dörröppningar.

planlösning.jpg
planlösning.jpg (182.54 KiB) Visad 3890 gånger



Jag har ett par Larsen L6.2 och brottas lite med hur jag ska placera dem på ett någorlunda lämpligt sätt. Hur tror ni en högtalare på var sida om öppna spisen skulle fungera? Skulle mer konventionella högtalare (piPs har jag också) påverkas mindre av kolossen?

Även om L6:orna skulle funka är det ju tyvärr en lite skum möblering så det kanske ändå måste till en annan lösning.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster