Od11, hur fungerar trolleritricket?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Od11, hur fungerar trolleritricket?

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 01:45

Jag har aldrig lyssnat på ett par od11 alena, bara ihop med en mycket kompetent anläggning där de ingick. Men vad jag förstått så låter de mycket större än sin ringa volym på 10 liter. Varför? Går tricket att kopiera i en annan design?
Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-10 01:56

Hur stod dem under lyssningen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 02:10

Det tycker inte jag egentligen spelar någon roll för frågeställningen. Men de låg ner uppe på en hylla bakom lyssnaren. De lät förskräckligt ensamma, men vad jag förstod spelade de bara en liten del av registret.
Finns det andra högtalare på 10liter som spelar lika fint?
A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-10 02:13

Nej nu när jag förstår vad du menade med att de ingick i en annan rigg så spelar det ingen roll.

Men om jag frågar såhär: Hur är de menade att stå?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-10 02:21

Andersh74 skrev:Det tycker inte jag egentligen spelar någon roll för frågeställningen. Men de låg ner uppe på en hylla bakom lyssnaren. De lät förskräckligt ensamma, men vad jag förstod spelade de bara en liten del av registret.
Finns det andra högtalare på 10liter som spelar lika fint?
A

Bremens ägg är på 8 liter och överträffar OD11 på allt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-10 02:21

Du behöver nog berätta mera om förutsättningarna.

Allt vi vet nu är ju att du tycker DE lät förskräckligt ensamma och att du
tyckte "DET lät bra" när de var med på något ännu odefinierat/oklart sätt.

Vi vet således just ingenting om vad det var som lät bra, eller som gjorde
att det lät bra.

- - -

Men alldeles oavsett det så kan jag berätta att OD-11 är mycket populär
och brukar alltså gillas av många (och jag har aldrig tidigare sett någon be-
skriva den som låter förfärligt). Men rent fysiskt så finns det en sak som är
naturlagshindrat (well, kind of) och det är att skapa en högtalare med liten
volym, hög verkningsgrad och som går djupt i basen. Dessa tre parametrar
ger en gräns för den tredje om två sätt som konstanter, en gräns som är av
naturlagarna mer eller mindre oomkullrunkelig.

Vissa små högtalare når närmare den fysikalsiska gränsen än andra, och nu
är väl OD-11 inte direkt märkvärdig på det viset med sin undre gränsfrekvens
om sisådär 50 Hz. Det den gör som gillas har primärt med annat än djupbas-
förmåga att göra, vågar jag påstå.

Vh, iö

- - - - -

Edit: Ett felaktigt extra "är" ändrat till det "inte" det skulle ha varit. Tack för
rättelsen LypsylateX!
Senast redigerad av IngOehman 2013-02-19 00:27, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 13:27

Min poäng och frågeställning med tråden var inte att några OD11 lät förskräckligt utan tvärtom. De har av många hyllats trots deras ringa storlek. Jag har som sagt aldrig lyssnat på några. Och om jag tolkar ingÖ rätt så når Od11 tämligen nära de fysiska gränserna för vad som är möjligt angående basen. Jag tycker helt enkelt det verkar vara en lyckad konstruktion trots att jag alltså aldrig fått lyssna på ett par.

När jag har tittat på de genomskurna bilderna av konstruktionen som finns på carlssonplanet hittar jag inget "trolleritrick" utan ett baselement, ett diskantelement, ett basreflexrör, ett filter och dämpning. Inga stag t.ex, men det kanske inte är så viktigt i en så liten låda?

Inte heller är det nödvändigtvis djupbasen som är intressant även om den givetvis inte går att bortse från utan, tycker jag, är viktig vid musikåtergivning.

Det intressant är snarare hur liten man egentligen kan göra en högtalare utan att göra allt för stora avkall på någon viktig egenskap. Stora, fläskiga och "fula" (uttryck för en åsikt) högtalare tycker jag det finns gott om både vad gäller äldre som nytillverkade. Det finns betydligt färre, tror jag, välljudande små högtalare, men vad jag förstått så är OD11 ett exempel på en sådan.

Hur är OD11 t.ex. vad "bordskryddningen" anbelangar, om jag får lov att använda en analogi från den polemiska diskussionen om SD-fötter.

Väl mött, Anders

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-02-10 13:32

IngOehman skrev:nu
är väl OD-11 är direkt märkvärdig på det viset med sin undre gränsfrekvens
om sisådär 50 Hz.

Andersh74 skrev:Och om jag tolkar ingÖ rätt så når Od11 tämligen nära de fysiska gränserna för vad som är möjligt angående basen. Jag tycker helt enkelt det verkar vara en lyckad konstruktion trots att jag alltså aldrig fått lyssna på ett par.

Jag vill nog påstå att du tolkar IÖ fel. Det saknas nog ett "inte" i hans mening, för OD-11 är inte direkt märkvärdig med sin undre gränsfrekvens om sisådär 50Hz.

piP med sina 34Hz är mer märkvärdig, men det finns säkert andra goda exempel.

(Jo, jag vet att IÖ inte vill "tolkas", men de gånger texten råkar bli fel får man ju ändå försöka.)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-02-10 13:34

Andersh74 skrev:När jag har tittat på de genomskurna bilderna av konstruktionen som finns på carlssonplanet hittar jag inget "trolleritrick" utan ett baselement, ett diskantelement, ett basreflexrör, ett filter och dämpning. Inga stag t.ex, men det kanske inte är så viktigt i en så liten låda?

Enligt grafpro har den ett strömningsmotstånd mellan två kammare som lockar ner under gränsfrekvensen några hertz.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 13:35

Jo, jag tolkade IngÖ på samma sätt som du. Det var därför jag poängterade att det inte nödvändigtvis var djupbasen som var det märkvärdiga med Od11. Men som sagt så brukar den få beröm för att den så att säga låter "större" än sina 10 liter.

Mvh, A

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-02-10 13:40

Andersh74 skrev:Jo, jag tolkade IngÖ på samma sätt som du. Det var därför jag poängterade att det inte nödvändigtvis var djupbasen som var det märkvärdiga med Od11. Men som sagt så brukar den få beröm för att den så att säga låter "större" än sina 10 liter.

Ja, då tolkade jag dig fel istället. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Hur som haver har jag ägt OD-11, och visst låter dom trevligt och bra. Också i förhållande till sin storlek.

Däremot tyckte jag inte att dom lät bra och trevligt att jag behöll dom. Tyckte själv att "Carlsson-soundet" saknas, vilket också återspeglas i att dom faktiskt heter OD och inte OA.

En fördel är att dom upplevdes som lättplacerade.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 13:40

Vad jag förstår så ser OD11 ut så här inuti, och det ser ju inte ut som raketforskning.
Bild

Bilden är saxad från carlssonplanet forum, ber om ursäkt för lånet.

Vad har piP för lådvolym?

/A

Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav MatsB » 2013-02-10 13:40

Om du tittar på bilden igen ser du att filtret sitter på en mellanvägg, det är en del av den gjutna baffeln. Den skapar två volymer i lådan med elementet i den ena och basreflexröret i den andra.
Luften går via dämpningen från elementet till röret.
Det förändrar avstämningen en del, elementet ser en "större" låda typ.
Mer om detta finns på http://www.carlssonkult.se/OD11.aspx

Mvh

Mats B

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 13:43

Egenskapen av att vara lättplacerad tycker jag är rätt viktig för högtalare. Personligen tycker jag inte är så festligt att ha högtalare ståendes en meter ut i rummet från en vägg. Speciellt inte om jag och/eller övriga familjemedlemmar tycker de är fula.

/Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 13:46

Det går nog att se på sprängskissen på carlssonplanet ja....Jag tittade inte tillräckligt noga uppenbarligen. Men på bilden ovan kan jag inte skymta denna mellanvägg. Borde jag det?

/A

Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav MatsB » 2013-02-10 13:47

Andersh74 skrev:Det går nog att se på sprängskissen på carlssonplanet ja....Jag tittade inte tillräckligt noga uppenbarligen. Men på bilden ovan kan jag inte skymta denna mellanvägg. Borde jag det?

/A

Nej det borde du inte....
Mellanväggen är en del av den gjutna baffeln.

Mvh

Mats B

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 13:49

Ja, det skrev du ju nyss! Läsa kan jag tydligen inte heller idag. Jag ber om ursäkt för min distraktion. Den måste bero på att jag smakade på min flaska Skåne som jag gömt i en låda märkt "Mopeddelar" ute i verkstan sent igår kväll! 8)

/A

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-10 13:53

Andersh74 skrev:Bilden är saxad från carlssonplanet forum, ber om ursäkt för lånet.

Nja, kollar du på bildadressen så är bilden på CP länkad dit härifrån. Det är mina gamla OD-11 som syns men som sagts så sitter den avgörande mellanväggen på frontbaffeln.

Lösningen är efterapad bl a här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 13:54

Jo, jag såg att det var av dig jag lånade den. Tackar för lånet. Men vad gör filtret på lådväggen?

/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 13:58

Får jag fråga.....hur lät dom när de var färdiga? Dessa alltså:

Vad blev det för lådvolym?

/A

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-10 14:00

Andersh74 skrev:Jo, jag såg att det var av dig jag lånade den. Tackar för lånet. Men vad gör filtret på lådväggen?

/A

Det sitter där därför att det var enklaste stället att ha dom. Inget mer avancerat än så.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-10 14:01

Andersh74 skrev:Får jag fråga.....hur lät dom när de var färdiga? Dessa alltså:

Vad blev det för lådvolym?

/A

Ja, hur de låter är ju alltid svårt att säga men jag blev nöjd just då. De spelar numera hemma hos MagnusÖstbergs syster om jag inte är felinformerad.

Lådvolymen blev samma som OD-11. ;)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 14:04

Följdfråga då: Vilka yttermått har dom, b,dj, h? Står på konsoler på en vägg? Har du någon bild på det färdiga resultatet, alltså där de står och spelar? Jag tycker de är läckra. Allt som är snyggt är trevligt att se på och jag tycker alla tidsepoker har sina estetiska kvaliteter trots att jag just nu sitter fast i -70-talet. 1870-talet alltså....

/A
edit. Lillstig är makalösa.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-10 14:09

Andersh74 skrev:Följdfråga då: Vilka yttermått har dom, b,dj, h? Står på konsoler på en vägg? Har du någon bild på det färdiga resultatet, alltså där de står och spelar? Jag tycker de är läckra. Allt som är snyggt är trevligt att se på och jag tycker alla tidsepoker har sina estetiska kvaliteter trots att jag just nu sitter fast i -70-talet. 1870-talet alltså....

/A
edit. Lillstig är makalösa.

Storleken står i förstainlägget i tråden. ;)

Jag har tyvärr inga bilder när de står och spelar mer än de där de står på stolarna.

IÖ lägger ut texten lite mer om hur funktionen i den nämnda tråden.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-10 14:10

Det är något med min syn idag... :D Eller möjligen förstånd.

/A

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-10 14:23

Andersh74 skrev:Vad har piP för lådvolym?

Runt 10 liter och som redan sagts en helt annan utsträckning nedåt i basen jämfört med OD11.

OD11 hade ett omfång om 52-15000 Hz +/-4 dB.

Den nyligen visade nya OD11 har betydligt bättre basomfång.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-11 01:16

Är det OD11 Cloud du menar? Vad har i så fall förändrats inuti den förutom elektroniken? Jag har ända sedan jag hörde om den trott att förstärkare och annat inuti den har minskat lådvolymen och därigenom försämrat basåtergivningen.

IngÖ är väl bäst själv på att berätta hur hans piP ser ut inuti och vilka trolleritrick han använder sig av för att få till stor bas i liten låda. Men sådant kanske man inte frågar om då det väl är en högtalare under produktion?

Min bror har köpt en liten gismokvack som är stort som ett normalt hönsägg som man kopplar till den smarta telefonen eller datorn eller vad det nu var men låter betydligt större genom någon form av teknik. Något välljud är det inte fråga om, snarare ett billigt trolleritrick, men jag blev faktiskt överraskad. Det var något i stil med denna: http://www.netonnet.se/art/dator/ljud_o ... 2980.5156/
Som sagt, det lät ju givetvis förskräckligt om man jämför med t.ex. ett par OA58, men för att vara stort som ett ägg och jämfört med de inbyggda högtalarna i laptopen lät den där lilla skitgismon förvånansvärt bra.

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-11 01:32

Det finns andra element nu än när OD-11 kom.

Det går fortfarande inte att spela ofysikaliskt starkt i en 10L låda, men det är inga problem att komma ner till 35Hz.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-11 01:45

Skulle ännu nyare element kunna komma till ännu lägre frekvenser? Och skulle bättre lådkonstruktioner kunna nå lägre? Är 35 hz botten i Od11 eller är det mer generellt för en låda på 10 Liter?

Om jag ställer en fråga som ser ut som följer: Jag vill ha en högtalare som spelar fint på 35hz eller 30hz, hur liten låda kan du presentera som klarar detta? Frågan är säkert ordentligt amatörmässigt ställd och kommer följas av följdfrågor, men jag tycker ämnet är intressant. Men detta är kanske något som högtalartillverkare alltid haft som ett kriterium, trots att jag betvivlar det med tanke på hur få högtalare det finns som är riktigt små, att högtalaren inte ska vara större än den behöver.

/Anders

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-11 02:13

Andersh74 skrev:Min poäng och frågeställning med tråden var inte att några OD11 lät förskräckligt utan tvärtom. De har av många hyllats trots deras ringa storlek. Jag har som sagt aldrig lyssnat på några. Och om jag tolkar ingÖ rätt så når Od11 tämligen nära de fysiska gränserna för vad som är möjligt angående basen.

Jag sa att de INTE är märkvärdiga därvidlag. De går bara ned till cirka 50 Hz.

Andersh74 skrev:Jag tycker helt enkelt det verkar vara en lyckad konstruktion trots att jag alltså aldrig fått lyssna på ett par.

Jag tycker du skall försöka få lyssna på ett par. Hoppas du gillar dem.

Andersh74 skrev:När jag har tittat på de genomskurna bilderna av konstruktionen som finns på carlssonplanet hittar jag inget "trolleritrick" utan ett baselement, ett diskantelement, ett basreflexrör, ett filter och dämpning. Inga stag t.ex, men det kanske inte är så viktigt i en så liten låda?

Jag försöker förstå vad det är du hoppas finna?

Jag har aldrig träffat på någon högtalare som låtit bra av någon orsak som
kan sammanfattas tumregelmässigt. För att något skall vara bra så måste
ju allt vara bra (hundratals saker) inte en sak.

Reklamvärlden drömmer om att kunna peka på en sak och säga: "-Sedär!
Det är på grund av det där den är bra!". Men i verkligheten är det inte alls
så, i varje fall inte om man talar om bra återgivning.

Bra betyder avsaknad av fel och fel kan yttra sig på hundratals, ja kanske
tusentals, sätt.

Att reducera en god högtalare till att vara det på grund av EN egenskap är
helfel.

Andersh74 skrev:Inte heller är det nödvändigtvis djupbasen som är intressant även om den givetvis inte går att bortse från utan, tycker jag, är viktig vid musikåtergivning.

Då är möjligen inte Sonab OD-11 rätt val för dig.

Andersh74 skrev:Det intressant är snarare hur liten man egentligen kan göra en högtalare utan att göra allt för stora avkall på någon viktig egenskap. Stora, fläskiga och "fula" (uttryck för en åsikt) högtalare tycker jag det finns gott om både vad gäller äldre som nytillverkade. Det finns betydligt färre, tror jag, välljudande små högtalare, men vad jag förstått så är OD11 ett exempel på en sådan.

Sådana saker är inte objektiva utan subjektiva. Alla som har en åsikt baserad
på egna erfarenheter har rätt. Se till att få lyssna till dem och skaffa dig en.

Andersh74 skrev:Hur är OD11 t.ex. vad "bordskryddningen" anbelangar, om jag får lov att använda en analogi från den polemiska diskussionen om SD-fötter.

Väl mött, Anders

Är rädd för att det var jag som introducerade den liknelsen, och måste erkän-
na att jag inte minns sammanhanget. Har du lust att påminna mig?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati