Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Andersh74 skrev:Det tycker inte jag egentligen spelar någon roll för frågeställningen. Men de låg ner uppe på en hylla bakom lyssnaren. De lät förskräckligt ensamma, men vad jag förstod spelade de bara en liten del av registret.
Finns det andra högtalare på 10liter som spelar lika fint?
A
IngOehman skrev:nu
är väl OD-11 är direkt märkvärdig på det viset med sin undre gränsfrekvens
om sisådär 50 Hz.
Andersh74 skrev:Och om jag tolkar ingÖ rätt så når Od11 tämligen nära de fysiska gränserna för vad som är möjligt angående basen. Jag tycker helt enkelt det verkar vara en lyckad konstruktion trots att jag alltså aldrig fått lyssna på ett par.
Andersh74 skrev:När jag har tittat på de genomskurna bilderna av konstruktionen som finns på carlssonplanet hittar jag inget "trolleritrick" utan ett baselement, ett diskantelement, ett basreflexrör, ett filter och dämpning. Inga stag t.ex, men det kanske inte är så viktigt i en så liten låda?
Andersh74 skrev:Jo, jag tolkade IngÖ på samma sätt som du. Det var därför jag poängterade att det inte nödvändigtvis var djupbasen som var det märkvärdiga med Od11. Men som sagt så brukar den få beröm för att den så att säga låter "större" än sina 10 liter.
Andersh74 skrev:Det går nog att se på sprängskissen på carlssonplanet ja....Jag tittade inte tillräckligt noga uppenbarligen. Men på bilden ovan kan jag inte skymta denna mellanvägg. Borde jag det?
/A
Andersh74 skrev:Bilden är saxad från carlssonplanet forum, ber om ursäkt för lånet.
Andersh74 skrev:Jo, jag såg att det var av dig jag lånade den. Tackar för lånet. Men vad gör filtret på lådväggen?
/A
Andersh74 skrev:Får jag fråga.....hur lät dom när de var färdiga? Dessa alltså:
Lösningen är efterapad bl a här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Vad blev det för lådvolym?
/A
Andersh74 skrev:Följdfråga då: Vilka yttermått har dom, b,dj, h? Står på konsoler på en vägg? Har du någon bild på det färdiga resultatet, alltså där de står och spelar? Jag tycker de är läckra. Allt som är snyggt är trevligt att se på och jag tycker alla tidsepoker har sina estetiska kvaliteter trots att jag just nu sitter fast i -70-talet. 1870-talet alltså....
/A
edit. Lillstig är makalösa.
Andersh74 skrev:Vad har piP för lådvolym?
Andersh74 skrev:Min poäng och frågeställning med tråden var inte att några OD11 lät förskräckligt utan tvärtom. De har av många hyllats trots deras ringa storlek. Jag har som sagt aldrig lyssnat på några. Och om jag tolkar ingÖ rätt så når Od11 tämligen nära de fysiska gränserna för vad som är möjligt angående basen.
Andersh74 skrev:Jag tycker helt enkelt det verkar vara en lyckad konstruktion trots att jag alltså aldrig fått lyssna på ett par.
Andersh74 skrev:När jag har tittat på de genomskurna bilderna av konstruktionen som finns på carlssonplanet hittar jag inget "trolleritrick" utan ett baselement, ett diskantelement, ett basreflexrör, ett filter och dämpning. Inga stag t.ex, men det kanske inte är så viktigt i en så liten låda?
Andersh74 skrev:Inte heller är det nödvändigtvis djupbasen som är intressant även om den givetvis inte går att bortse från utan, tycker jag, är viktig vid musikåtergivning.
Andersh74 skrev:Det intressant är snarare hur liten man egentligen kan göra en högtalare utan att göra allt för stora avkall på någon viktig egenskap. Stora, fläskiga och "fula" (uttryck för en åsikt) högtalare tycker jag det finns gott om både vad gäller äldre som nytillverkade. Det finns betydligt färre, tror jag, välljudande små högtalare, men vad jag förstått så är OD11 ett exempel på en sådan.
Andersh74 skrev:Hur är OD11 t.ex. vad "bordskryddningen" anbelangar, om jag får lov att använda en analogi från den polemiska diskussionen om SD-fötter.
Väl mött, Anders
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster