akustikfixa rum

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
farbman

akustikfixa rum

Inläggav farbman » 2013-04-05 09:32

Jag har kommit över två stycken akustikplattor från en snickare som fick dessa över på ett bygge. Dessa är märkta Ecophon 6 (eller G).

Nu skall man ju inte behöva akustikfixa ett rum med OA högtalare (Jag kör med L6.2). Men om någon har en ide om var dessa plattor skulle kunna göra nytta så tar jag tacksamt mot info :)

Har testat mellan på väggen mellan högtalarna och så har jag testat rakt bakom högtalarna. Tycker dock inte att det påverkat ljudet något nämnvärt.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-05 09:54

Jag hade nog testat att sätta plattorna i taket en bit framför högtalarna, eftersom de har en hel del uppåtriktad diskantenergi.

Men att sätta upp ett par plattor är inte att akustikfixa att rum, om jag får märka lite ord :) Det är att akustiktweaka lite. Som du skriver påverkar det inte ljudet nämnvärt mycket. Det där riktigt stora lyftet, som gör att man på allvar kan börja snacka om kvalificerad ljudåtergivning, får man först när man får ner efterklangen (dvs får upp avklingninshastigheten, för att använda ett bättre ord) till rimliga nivåer.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-05 12:05

Finns det något bra sätt att mäta efterklangen i ett rum utan specialutrustning? Jag förfogar över en multimeter, en kryssmejsel och en lödkolv mm, kanske finns det en app?

Följdfråga, är efterklang ondska? Jag trivs bra i mitt lyssningsrum och ändå tror jag att det finns en del efterklang i det. Jag "vågar" inte ändra för mycket (läs: göra några fasta installationer) av rädsla att det plötsligt ska börja låta mindre bra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-04-05 12:46

hifikg skrev:Finns det något bra sätt att mäta efterklangen i ett rum utan specialutrustning? Jag förfogar över en multimeter, en kryssmejsel och en lödkolv mm, kanske finns det en app?

Svantes Timdec är väl bra? Du behöver en dator, en liten mik till datorn och en ljudanläggning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-04-05 12:59

Morgan skrev:Jag hade nog testat att sätta plattorna i taket en bit framför högtalarna, eftersom de har en hel del uppåtriktad diskantenergi.

Så kan man ju göra men då kan man lika gärna byta till normala högtalare. ;) Just den delen av reflexerna är väldigt viktig för OA-högtalare.

Bättre i s f att ta sig an sidoreflexerna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-05 13:30

Naqref skrev:
Morgan skrev:Jag hade nog testat att sätta plattorna i taket en bit framför högtalarna, eftersom de har en hel del uppåtriktad diskantenergi.

Så kan man ju göra men då kan man lika gärna byta till normala högtalare. ;) Just den delen av reflexerna är väldigt viktig för OA-högtalare.

De sprider ju fortfarande mycket energi uppåt, som inte hamnar just på plattorna, tänkte jag. Det är ju en procentuellt sett liten del av taket som plattorna kommer täcka, så energitonkurvan påverkas i ringa omfattning, medan den tidiga direktreflexen som gör så ont i öronen blir lite snällare...

Men jag är ju en sådan där om alltid tycker det låter för ljust i Carlsson/Larsen-rum som inte är mycket, mycket ombonade.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-04-05 13:35

Det låter absolut inte ljust om mina OA14.3-Y fastän golvet aldrig blivit bonat. :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-05 13:36

Äh, vad vet Naqref om dessa högtalare inte hade jag lyssnat på han i första taget.

;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-05 13:37

NiklasF skrev:Äh, vad vet Naqref om dessa högtalare inte hade jag lyssnat på han i första taget.

;)

Äh, han är ju superjävig!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-04-05 13:43

Morgan skrev:
Naqref skrev:

De sprider ju fortfarande mycket energi uppåt, som inte hamnar just på plattorna, tänkte jag. Det är ju en procentuellt sett liten del av taket som plattorna kommer täcka, så energitonkurvan påverkas i ringa omfattning, medan den tidiga direktreflexen som gör så ont i öronen blir lite snällare...

Men jag är ju en sådan där om alltid tycker det låter för ljust i Carlsson/Larsen-rum som inte är mycket, mycket ombonade.

Jag misstänker att det är beamningen ungefär 20-25 grader uppåt som stör dig mest. Den kan låta så där otrevlig som du beskriver. Därför ska man se till att hålla sig ur den strålen. Takreflexen låter däremot inte alls så utan är en avbild av direktljudet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-04-05 14:25

Även tunna skivor kan göra nytta i hörn; prova det! Sen om det håller rent estetiskt-praktiskt vet jag förstås inte. Eller om behovet finns.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-05 15:13

phon skrev:
hifikg skrev:Finns det något bra sätt att mäta efterklangen i ett rum utan specialutrustning? Jag förfogar över en multimeter, en kryssmejsel och en lödkolv mm, kanske finns det en app?

Svantes Timdec är väl bra? Du behöver en dator, en liten mik till datorn och en ljudanläggning.

.exe funkar icke

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-05 15:21

hifikg skrev:.exe funkar icke

Då tycker jag att du ska ta och ladda ner min Mac-version av programmet ifråga (där jag bara förpackat det i ett windows-anpassningslager som använder Wine-biblioteket)

Sök och du skall finna. Jag postade en tråd om det för några månader sedan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-05 15:30

Great :-)
Duger det med vilken gammal mikrofon som helst?

Hittade filen här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51864 eller rättare sagt länk till filen, men filen verkar inte finnas kvar.

Aaaaahhh... nu slutade det... underbart! (se dagens inlägg i min medlemspresentation)

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-04-22 13:42

Testat runt lite med timdec och flyttat runt plattorna i lite olika positioner.

Det som ger mig mest mätbar skillnad verkar vara att ha ena plattan i det hörn som befinner sig närmst en högtalare samt att sätta andra plattan bakom lyssningsposition.

Det är ju dock väldigt små marginaler det handlar om. Skall få till några tester mellan att ha plattorna i denna position samt köra helt utan plattor för att se om det blir någon hörbar skillnad oxå.

Återgå till Carlsson Illuminati