Oa12 möter MP2

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Oa12 möter MP2

Inläggav Andersh74 » 2013-04-13 12:48

Hej
Nu har jag äntligen fått tag i ett par Oa12. Lådorna behöver renoveras samt att jag saknar ett sc165. Men jag kunde ändå inte hålla mig från att skruva ihop en av dom för att provlyssna.
Och än så länge är det mycket av besvikelse. Då jag bara har en igång jämför jag med en MP2. Oa12 är rejält basklen, MP2 är rena discomaskinen i jämförelse. Diskanten i Oa12 känns grötig, konturlös, slö och otydlig, ungefär som om den stod i en garderob. MP2 både skarp och luftig. Det är alltså frågan om en total utklassning och så var det ju inte tänkt att det skulle vara.
Kan detta bero på att MP2 helt enkelt är en bättre högtalare och att mina förväntningar var för stora på Oa12? Eller kan det vara något annat som är galet? De står bredvid varandra så där skiljer det sig inte. Nästa steg för mig är att jaga pyspunka. Men eventuell punka påverkar ju inte diskanten som nog är den största besvikelsen.

Däremot där de står bredvid varandra så är ju Oa12 en smäcker designhöjdare och MP2 klossiga och inte särskilt tilltalande.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-13 19:34

Tänkte bara tillägga för de som dåligt känner Mp2 att i den sitter fyra stycken mt 20. Alltså samma som i Oa12. Kan det vara så enkelt som att fyra spelar bättre än två? Dessutom pekar alla fyra mer eller mindre mot lyssnarens hörselingångar, de s.k. Öronen.
Mvh, A.
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-04-14 10:03

Hej
Att diskanten skulle vara slö, grötig och konturlös tyder på att något är fel. Utifrån vad du skriver så känner jag inte igen ljudet från OA 12; mina är snarare lite för ljusa och tydliga i diskanten.

Sen det där med förväntningar.

MP2 har jag lyssnat på för många många år sedan. Men jag kommer ihåg att dom hade en insmickrande basighet som jag tröttnade ganska snabbt på. Kommer ihåg att baselementet ibland smällde när konen blev alltför lättrörlig, och att det övre mellanregistret och diskanten förflyttade ljudbilden till golvet, till skillnad från de OD 11:or som jag då hade som jämförelsematerial.

OA 12 kan knappast skyllas för att vara en discomaskin, den har snarare en snärtig men bummelfri bas. Men att diskanten låter som du beskriver tror jag beror på att diskantelementen inte mår så bra. Eller att nåt lödning släppt i delningsfiltret.
Men det kan också tänkas att ditt lyssningsideal och OA12:orna inte stämmer överens. Jag vet att många tycker att det mer "avskalade" ljudet från Stig Carlssons sjuttiotalskonstruktioner inte passar dom. Så kan det faktiskt vara.
Senast redigerad av momus 2013-04-15 11:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-15 11:28

Hmmm....det där med tillvänjning eller avvänjning. Det ligger mycket i det Kjell Höglund sjunger, "Man vänjer sig, manvänjer sig".

Fortfarande har jag inte börjat åtgärda eventuella pyspunkor, men jag har flyttat upp dom en våning där de är tänkta att bo. Fortfarande är det bara en som spelar då jag fortfarande saknar ett SC 165.(Någon som har ett i gömmorna?) Men de låter bättre och bättre. Tror allt kanske stått stilla länge och nu börjar bli lite varmare i kläderna samtidigt som jag börjat vänja mig.

Det är kanske inte helt vettigt att alltid jämföra högtalare med varandra. De har olika kvaliteter och är duktiga på olika saker. Jag är helt övertygad om att de kommer bli jättebra och passa väl in i miljön, både ljudmiljön och den estetiska.

Tror de kommer passa bra till både rödvin som öl och oissky.

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-04-15 15:33

Intressant läsning!

Utan att på något sätt heligförklara OA12, tänkte jag komma med lite tankar och funderingar. Tilläggas bör att jag ej lyssnat på MP2orna (ännu).

OA bör prestera en synnerligen välartikulerad diskant och mellanregister, med mellanregistret som främsta egenskap.
Då denna modell bara har 2 diskanter (16ohms) så tar de lättare stryk genom åren. Bästa är att ta bort dem och tonsvepa dem för att få reda på status på dem.

Pyspunka kan ställa till med en hel del, men rekommenderar kondingbyte i filtret, då även plastkondingar åldras. Vet att Sonab gärna använde sig av en konding (en gul en) som efter 30-40 år inte brukar prestera på topp.

I övrigt är Carlsson trots allt lite känslig för placeringar. Testa att labbs med möbleringen. Några dm kan göra underverk!

Lycka till Anders.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-15 16:29

rampitsch skrev:Intressant läsning!

Utan att på något sätt heligförklara OA12, tänkte jag komma med lite tankar och funderingar. Tilläggas bör att jag ej lyssnat på MP2orna (ännu).

OA bör prestera en synnerligen välartikulerad diskant och mellanregister, med mellanregistret som främsta egenskap.

Hej
Jag har hela tiden tankar, idéer och frågor angående olika högtalare, deras egenskaper och konstruktioner. Och ibland tänker jag även som så att deras rykten även påverkar.

När 8071 fick flytta hemifrån på utlån pga. deras omfång och framtoning har MP2orna varit mina självklara favoriter på grund av deras förmåga att fylla rummet med välljud på ett samtidigt både diskret som mycket tydligt och detaljerat sätt. På vissa sätt föredrog jag MP2 framför 8071 då 8071 kändes så "direkta", alltså lätta att riktningsbestämma ljudkällan.

Min dröm har sedan rätt länge varit ett par oa12 då dessa både är små samt att jag trodde de skulle vara ungefär som MP2, fast bättre. Men de är ju så förbannat dyra att det varit omöjligt för mig att införskaffa.

Så nu känns det lite avslaget då MP2 verkar prestera bättre. Jag tror att en god väg framåt för mig vore att få lyssna på ett par oa12 som är i skick att ha som referens i mitt fortsatta arbete med dom. Egentligen har jag inte kommit längre än spackling och införskaffande av vit lack. Men hur skulle jag kunna hålla mig från att skruva ihop en av dom för en första avlyssning?!

Sist vill jag ändå påstå att MP2 inte är någon dålig högtalare utan tvärtom en mycket trevlig bekantskap. Och med tanke på att mina är räddade ur en snödriva i huvudstaden och i stort sett bara avtorkade så låter de jättebra, tycker jag.

Kan det finnas någon i gbgområdet som kan tänka sig att skruva ihop mina oa12 på rätt sätt och funktionstesta dom ordentligt i utbyte mot en HK330?
Mvh, Anders

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-04-15 21:05

En avvikelse från ämnet, men ändå lite besläktad -- har någon provat att helt sonika ta två OBI-T22, seriekoppla dem, och smacka in dem i OA-12? I mina OA-14 behöver ju dessa extremt högeffektiva diskanter seriemotstånd för att matcha.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-04-17 08:05

Det går inte bara att "smacka" in dom" seriekopplade. Dom måste ha ett helt nytt filter för att fungera på ett rimligt sätt. Det är klart - allt går, men då får man en lite underlig frekvensgång.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-01 20:15

Nu är oa12orna hjälpligt ihopskruvade. Som vanligt är det andra saker än själva högtalarna som börjar spöka. Först är det receivern som känns missljudande med något glapp i loudnessknappen. En dum och onödig knapp. Sen tror jag det är rummets akustik med snedtak och närmare 4m till nock som jag inte tror passar oa12orna. Vad tror ni?
Mvh, Anders

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-01 21:36

Sned och högt i tak brukar OA gilla tror jag?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-01 22:42

PappaBas skrev:Sned och högt i tak brukar OA gilla tror jag?

+1

Dom bryr sig föga om det.. Var och lyssnade på lite grejer hos jansch (eller vad han heter) Märkligt rum med högt till tak där talarna stod, betydligt lägre på lysningsplats och det funkade skitbra!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-01 23:01

Stig gillade hört i tak.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-01 23:03

Dåså, då ska jag mickla lite med stärkaren, ev byta mot annan, fixa ev pyspunka på talarna och experimentera med placeringen.
De låter ju inte illa som det är men inte helbra än.
/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-03 14:12

Hej igen
Nu har jag en liten fråga om själva ihopskruvningen av Oa12an. Och det rör baffeln och en liten gummilist som följde med i "byggsatsen" jag fick. Jag tycker det ser ut som att det hål efter häftklammer i listen och undrar var den ska klammas? Det mest rimliga stället tycker jag verkar vara runt om baffeln, mot yttersidorna. Men då måste det vara väldigt korta klammer för att inte skjuta ut genom sidorna, dessutom blir det då väldigt tajt att få ner baffeln på plats och risken känns stor att den där gummilisten "korvar" sig.

Ett annat möjligt ställe skulle kunna vara runt nederkant på högtalarskydden så de ligger stilla och fint.

Jag har inte hittat någon bild någonstans som beskriver var denna gummilist ska sitta. Ber ödmjukt om hjälp med detta mysterium.

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-06-03 14:15

Om det är en tunn tunn list på mellan 1-2 cm bred om man "vecklar ut" den, så låter det som den listen som ska sitta på ändan av gallret/högtalarskyddet.
Den är nämligen häftat i sig själv genom gallret för att sitta kvar.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-03 14:20

Du beskrev den perfekt! Så den är det. Då var det alltså gissning två från min sida som stämde. Tax för snabbt och adekvat svar!

Någon övrig tätning av baffeln nedåt eller åt sidorna finns alltså inte, utan de är täta med de anläggningsytor som är?

/A

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-06-03 14:27

Nu finns det nog dem med bättre minne än en annan, men har för mig att det sitter en tätningslist, en riktig tätningslist på baffeln som tätar nedåt mot lådan. Fönsterlist av olika varianter, liknande den tätningslist HiFi-kit säljer torde fungera utmärkt.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-03 14:48

Inväntar någon annans minne innan jag gör något åt saken. Men helt klart är att de inte låter sämre och sämre och den eviga frågan återkommer: Är det jag som vänjer mig eller låter dom bättre och bättre!? :D

/A

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2013-06-03 14:50

rampitsch skrev:Nu finns det nog dem med bättre minne än en annan, men har för mig att det sitter en tätningslist, en riktig tätningslist på baffeln som tätar nedåt mot lådan. Fönsterlist av olika varianter, liknande den tätningslist HiFi-kit säljer torde fungera utmärkt.

//Rampitsch

Har något bättre minne, men det finns ett "spår" efter kanten i högtalaren, och där köpte jag X antal meter o-ringssnöre för att täta baffeln mot lådan.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-03 14:53

dalkarl skrev:
rampitsch skrev:Nu finns det nog dem med bättre minne än en annan, men har för mig att det sitter en tätningslist, en riktig tätningslist på baffeln som tätar nedåt mot lådan. Fönsterlist av olika varianter, liknande den tätningslist HiFi-kit säljer torde fungera utmärkt.

//Rampitsch

Har något bättre minne, men det finns ett "spår" efter kanten i högtalaren, och där köpte jag X antal meter o-ringssnöre för att täta baffeln mot lådan.

Hjälpte o-ringen? Eller kan det vara så att det är meningen att det ska vara tätt ändå?

Hur har ni gjort med hålen till diskanternas kablar? Jag fogade lite på insidan.

/A

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2013-06-03 15:00

Någon form av tätning måste det till, plast mot plast blir inte tätt.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-03 15:04

Vad dumt att jag slet väck den tätningslist från hifikit jag hade satt dit i den ena då. Hade varit bättre om jag hade satt dit en i den andra oxå! :D

Vid nästa isärskruvning, när de ska färdiglackas ska jag göra så. Men konstigt nog känns det roligare att lyssna på dom än att lacka dom! 8O

/A

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-06-03 15:09

Du får tänka så här: vad roligt det kommer bli när dem är lackade och du dels kan njuta av musiken från dem med också hur fina dem är ;)

På tal om det, ska du lacka dem?
Olja eller vaxa brukar vara vanligt för dem lådorna, lacken kan jag själv tycka känns malplacerad på dem.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-03 15:15

Jag brukar kalla måla för lacka och lacka för fernissa. Men så är jag träbåtsgubbe oxå. Det blir vit pianolack, eller ska jag säga vit pianomålarfärg? :D

"Riktigt" trä brukar även jag olja så länge det hålls inomhus.

/Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-05 18:36

Så här ser placeringen och bakgrunden ut. Väggen torde väl vara hård och stabil i alla fall. Som man kan se finns det lite lackering att göra, den högra har i alla fall fått ett lager grundfärg. Den vänstra är bara slipad och spacklad och ska även den få ett lager grundfärg följt av mer spackling och slipning.

De står kanske lite tätt? Men det är svårt att göra något åt. Rummet är nog på 40 kvm, med högt snedtak. De står inte heller centrerade i rummet utan det fortsätter ca 6 m åt höger ut ur bild.

Bild

/Anders

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-15 09:49

Fint, vad står där i mitten? Är det tidigare nämnda "mp2"?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-15 11:40

celef skrev:Fint, vad står där i mitten? Är det tidigare nämnda "mp2"?

Mp2 står i ett helt annat rum och ser helt annorlunda ut jämfört med den som råkat komma med i mitten av bilden. Den i mitten är förhoppningsvis färdig 2013 så den är helt ny och finns inte än. En slags illusion eller vision eller klipphängare skulle man kunna säga! 8O

Mvh, A

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-15 21:10

Jag borde skämmas, jag har ju ett par mp2 i mina gömmor och bör således veta bättre

men högtalaren, eller basen?, i mitten ser spännande ut, gillar den blekta vintagelooken, jag ska hålla ögonen öppna inför fortsättningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-16 17:57

celef skrev:Jag borde skämmas, jag har ju ett par mp2 i mina gömmor och bör således veta bättre

men högtalaren, eller basen?, i mitten ser spännande ut, gillar den blekta vintagelooken, jag ska hålla ögonen öppna inför fortsättningen

Varför i gömmorna? De förtjänar bättre tycker jag. Det är faktiskt dom jag till vardags lyssnar på och inte oa12. Det beror ju givetvis även på i vilket rum de olika lådorna står. Du ska inte avyttra?

Den i mitten är en av två högtalare under utveckling. Gillar att jobba med formspråk och i den så är ju -70-talet en slags förebild. Finns lite olika tyger till skydden.

/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-06 20:11

Nu har jag och en god vän tillika musiker suttit och lyssnat lite fram och åter och skapligt rättvist jämfört OA12 och MP2 enl bild.

Mycket mysko känslor har blandat sig i lyssningen. Vi kan inte förklara det men ibland har vi verkligen tyckt den ena eller den andra högtalaren låtit illa. Sen har det ändrat sig.

Men det övergripande utslaget är nog att OA12orna i det långa loppet är lugnare för själen att lyssna på. Men ibland har vi varit överens om att OA12orna varit burkiga jämfört med det luftiga i MP2. Men som sagt har betygen varierat. Ingen lätt sak att kora en självklar vinnare. Jag kommer hur som helst att behålla båda! :D

Bild

Mvh, A

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati