Spelar Carlsson från golvet?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Spelar Carlsson från golvet?

Inläggav Andersh74 » 2013-08-14 18:17

Hejsan
Jag tror mig minnas att jag i en tråd någonstans läst någon uttrycka åsikten att oa12 eller om det var oa14 spelade "från golvet". Jag tycker mig uppleva samma sak om jag placerar mig fel i rummet. Är det fler som har haft liknande upplevelser?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-16 17:07

Ögat kan lura örat. Eftersom OA52 är lågt placerade kan man inbilla sig att musiken kommer nerifrån, som om man satt på läktaren. Det är lätt avhjälpt genom att släcka ljuset i rummet, eller blunda. Då målar istället OA52 upp en ljudbild från golvet och upp, hela vägen. På ett sätt som kanske mer konventionella högtalare har svårare att göra. Det blir särskilt tydligt med välgjorda inspelningar.

När mina ESL 63 inte var friska hade jag en polare på besök, han diggar 63-orna starkt och tycker att de är klart intressantare än OA52, jag berättade inte att de var opassliga och att det var OA52 som var aktiva. Inte förrän jag ställde en ledande fråga insåg han att han lyssnat på Carlsson i fyra timmar och diggat dem som vore de ESL 63. Det säger två saker, dels att Carlsson inte alls spelar underifrån och dels att ESL 63 och Carlsson OA52, ljudmässigt, är väldigt lika varandra trots att de är så olika konstruktionsmässigt. Jag har själv blivit "lurad" ett par gånger när jag glömt vilka högtalare som var inkopplade senast och jag inte sett hur kablarna löper. O då e jag ändå inlyssnad på Carlsson i över tre decennier (Lågt placerade OD 11 före OA52).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-09-16 19:21

Skulle jag säga något så är det att ljudbilden nästan ligger bättre på de låga modellerna? OA12 placerar den jättefint.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-09-16 19:53

Just 70-talarna är väl (ö)kända för just sin STORA ljudbild. Det torde vara några av de minst positionsbestämbara högtalare man kan uppbringa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-16 20:12

Att bestämma positionen på högtalare är väl inget man strävar efter, eller? Jag hade kunnat missa t o m Focal Grande Utopia om de inte vore så förtvivlat stora när jag lyssnade på dem. I mitt lyssningsrum är det nästan aldrig möjligt att peka ut högtalarna, om man bortser från att jag vet så väl var de finns. Gäller både Carlsson och Walker.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-16 21:13

Det var som skrivet bara under vissa förutsättningar jag fick för mig att även jag upplevde det som att dom spelade från golvet. Jag kan fortfarande ibland få för mig samma sak, men är inte säker på om det enbart beror på att jag illstirrar på dom eller om det faktiskt finns en punkt i rummet, den där min kattklösta favvolyssnarfåtölj står, som gör att högtalarna "spelar från golvet" och blir lätta att riktningsbestämma. Detta är ju väldigt gärna något jag med oa12orna hade haft svårt att göra.

Till skillnad från oa12orna så upplever jag aldrig detta med mp2orna. Fast de står i rum som är helt olika till sin form, möblering och storlek.

Fridens, A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-16 21:15

I min erfarenhet så sitter man för nära/ har dem för brett om man upplever det. Har upplevt det i flera affärsdemos... Att det inte lät som det skulle förrän man stod 2-3m bakom affärens uppställda lyssning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-16 22:39

Japp, precis så är det. När jag ställer mig bakom min fåtölj tycker jag att det låter bättre. Ska prova att ställa högtalarna närmare varandra. Mindre jobbigt än att möblera om varje gång Lena Ph är på radion! :D Tax för tipset!

/A

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-09-23 12:24

När jag lyssnade på OA 12/14 så stod dom ca 2,5 m brett isär. Och vissa inspelningar kunde visa upp en sensationell ljudbild. Opus 3 inspelningar med Gitarrkvintetten låg flera meter upp i luften och på dom tidiga sextiotalsinspelningarna låg Miles Davies trumpet drygt två meter upp. I "Kind of Blue" så radas musikerna upp i ett häftigt panorama där det känns som jag blir presenteras för ett 3-D scenario utan några fjantiga glasögon. Och vibrafonen i " Jazz at the Pawnshop" blev dubbelt så lång än normalt, och låg högt upp i ljudbilden.

Men andra skivor ligger och krälar på golvet, när jag lyssnar genom Stigs konstruktioner. En tidig LP med Kustbandet är en sån - ljuvlig närhet i bleckblåset men alla musiker sitter ner på golvet i mitt lyssningsrum. Orsaken? Efterklangen förstås. Inspelningen är visserligen gjord av Gert Palmcrantz, ljudet detaljrikt och "äkta", men det hörs att musikerna är inspelade i Europafilms studio. Allt är renons på någon som helst efterklang, vare sig syntetisk eller äkta.

Det var det här som SC utnyttjade. Att liksom lura örat och skapa ett efterklangsmönster som i flera fall "återskapade inspelningsrummet". Och det är mestadels inspelningar med ett mikrofonpar i sk äkta stereo som lyfter inspelningarna på det här makalösa sättet och som utnyttjar väggar och tak i det rum där man lyssnar.

För många kopplas ljudintrycket ihop med de tämligen lågt placerade högtalarna och dom lyssnarna tycker att ljudbilden är för låg. Antingen så står man ut med det här eller inte. Men om ljudbilden ofta tenderar att lägga sig på golvet kan det också bero på hur långt man sitter från högtalarna och hur brett isär dom står.

I mitt lyssningsrum (6x4 m ca) så trivs OA 12/14 ca 2.5 m isär, emedan OA 50.3 låter bäst när dom har ca 3 meter emellan sig. I samtliga fall står högtalarna längs den längre väggen och själv sitter jag ca 2,5 - 3 meter från högtalarna.

Återgå till Carlsson Illuminati