av lennartj » 2013-09-01 18:04
Det beror nog på vad man prioriterar hos ett högtalarpar.
För några år sedan hade jag renoverat ett par O11 åt mina föräldrar.
Vi den tiden sålde den lokale "radiohandlaren" AudioPro Cube, så jag sa som det var:
Jag undrade om det var värt mödan och pengarna att leta upp ett par vrak och renovera till mig själv jämfört med Cube.
Under en lugn förmiddag fick jag fria händer med högtalarväxeln med 20 par anslutna i prisläge 2.000 - 20.000 kr.
Jag placerade mina OD11 på golv mot vägg bredvid AP Cube.
Alla högtalare hade samma förutsättningar med långa kablar etc.
AP Cube gick betydligt djupare i basen men hade uppskattningsvis 5 dB lägre verkningsgrad samt en matt odetaljerad och oengagerande återgivning som snabbt övertgad om att AP cube inte spelar i samma liga.
Då övergick jag till att botanisera bland de andra högtalarna i växeln.
De billigaste jag hittade som kunde ge OD11 en match i detalupplösning och musikaliskt engagemang var ett par Focal (har glömt beteckningen))
stativhögtalare för 7.000 kr.
Naturligtvis finns det en massa högtalare för mindre pengar som kan spela starkare med mer framträdande bas, men det är ju inte vad prioriterar, så det var bara att bevaka hifimagasinet.com efter orenoverade OD11, bita ihop och betala det begärda överpriset.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]