Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-29 16:49

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:När vi mätte bastonkurva så placerades högtalaren ungefär mitt på den
där väggen, där stenläggningen går ut längre, men jag har för mig att Stig
berättade att han provat flera olika placeringar, där en hade varit betydligt
närmare entrén (dörren till vänster på bilden)
.


Vh, iö


Japp, Stig provade flera mätpositioner. Den vänstra dörren var huvudentré. Den högra dörren gick in till labbet. Den användes nästan enbart då utomhusmätningar gjordes. Alla kablar gick då den vägen. Till höger om den högra dörren närmare planket fanns också en mätposition men som inte användes ofta. Där kunde Stig göra mätning med reflexer från ytterligare en begränsningsyta. Det var inget hörn som fungerar som hörn i basen. Stig använde denna placering sällan. Jag kan inte påminna mig om att mätningar på denna position föranledde något egentligt omdimensioneringsarbete av högtalarna och då ger mätplatsen ingen ny information vid hans högtalardimensionering. Däremot för rekommendation av högtalarnas placering i rum map avstånd till sidovägg kunde det möjligtvis ge viss information som kunde vara nyttig, men tveksamt om det gav ny information som inte Stig redan visste. Man ser att planket var som ett såll för bas.

Bild

Stig ville ha långt avstånd till sidoväggar då högtalarna placeras på samma vägg vilket var hans absolut primära rekommendation. Han ville därför helst inte att högtalarna skulle placeras mot kortvägg. Det var genomgående så ända sedan Kolboxen. Då jag ser alla bilderna ter det sig som ett svunnet liv. Här har jag släpat många produkter fram och åter, för lyssning och mätning. Nog om det.

Stig hade aldrig någon TV, men han hade en fin antenn :) Det var en radioantenn. Den användes inte så ofta. Vad jag minns låg Stigs hus i radioskugga från Nackamasterna.

Mvh
Peter

De två positioner som jag pratat om (samtidigt som jag nämnde olika
mikrofonplaceringar/avstånd) var inte till högre om högra dörren, som
precis som du säger var en position som Stig inte tyckte gav de svar
som han hade tänkt sig få från den, eftersom planket inte gav vettigt
stöd.

De positioner som vi talade om var den nästan mitt emellan dörrarna
och en mycket längre bort från labdörren, närmare bestämt till höger
om den vänstra dörren. Den gav mindre samstämmighet mellan reflex-
erna från vänster och högre.

Men när jag var med och mätte så var det om jag minns rätt positionen
ungefär mitt emellan dörrarna som vi använde mest, den andra testade
vi bara snabbt (jag minns inte varför han föredrog den andra). Vi mätte
både med min och med Stigs mätutrustning.

Även mätningen av piP i hans stora lyssningsrum där på nedervåningen
gjordes med båda våras mätriggar.

Det var rätt kul tycker jag, eftersom resultaten blev näst intill identiska
trots att metoderna skiljde sig rätt mycket. Min mätning tog typ 20 sek-
under medan vi när vi mätte med Stigs metod gick ut och åt medan hans
mätapparater arbetade! :)

Han visade även ett antal mätningar på andra högtalare som han gjort
i samma rum. Det mesta såg väldigt dåligt ut.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav Erik_Johansson » 2020-07-28 13:35

Sprang på denna gamla tråden och tittade på alla intressanta gamla bilder. Satt och surfade runt lite och fann att undervåningen på Torkel Knutssonsgatan 15 ligger ute för uthyrning och att fler än jag kanske kan finna det intressant att se hur huset ser ut idag.

https://objektvision.se/Beskriv/208012249#all-images

MVH,
Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav petersteindl » 2020-07-28 14:01

Det ser ganska annorlunda ut på bilderna mot då Stig bodde där.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav Morello » 2020-07-28 14:46

Det ser bedrövligt misshandlat ut. :x
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav Nattlorden » 2020-07-28 15:02

Morello skrev:Det ser bedrövligt misshandlat ut. :x


?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav Erik_Johansson » 2020-07-28 15:32

petersteindl skrev:Det ser ganska annorlunda ut på bilderna mot då Stig bodde där.

Mvh
Peter


En sak som slog mig var taket i ena rummet som såg nedpendlat ut och svartmålat runt kanterna (såg ut som svartmålat regelverk). Är det Stigs gamla absorbent som lever kvar?

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav petersteindl » 2020-07-28 15:55

Erik_Johansson skrev:
petersteindl skrev:Det ser ganska annorlunda ut på bilderna mot då Stig bodde där.

Mvh
Peter


En sak som slog mig var taket i ena rummet som såg nedpendlat ut och svartmålat runt kanterna (såg ut som svartmålat regelverk). Är det Stigs gamla absorbent som lever kvar?

/Erik


Japp, det är förrummet till Stigs lab med mätinstrument. Absorbenten i taket är utformat som helmholzresonator. Taket är sänkt ungefär 60-75 cm och det är en springa runt om längs väggarna och innertak på ungefär 15-20 cm. Mellan tak och innertak fanns rockwool skivor som fyllde ut. Det var tänkt att användas som ljudstudio för musik med utdämpade rumsresonanser. I praktiken blev det för effektiv basdämpning så att det blev för kort efterklangstid i basen med tunt ljud som följd, dock med bra taluppfattbarhet.

Nu då jag tittar på bilderna igen ser jag att fotografierna är tagna med extremt konstig perspektivåtergivning. Därför ser rummens storlek helt främmande ut, men det är kamerans fel och fotografen som troligtvis ville ha sådan typ av bilder.

Parkettgolven fanns inte på Stigs tid.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav petersteindl » 2020-07-28 15:59

Morello skrev:Det ser bedrövligt misshandlat ut. :x


Hur vet du det? Du var väl aldrig där. Perspektivet i fotografierna är helt distorderat ser jag nu då jag tittar igen. Mycket konstiga perspektiv.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav Morello » 2020-07-28 16:42

Därför att praktiskt taget ingenting är typiskt för tiden då huset uppfördes.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav Morello » 2020-07-28 16:44

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Det ser bedrövligt misshandlat ut. :x


?


Nedpendlat tak, eldstäder borta, moderna golv osv osv osv osv
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav petersteindl » 2020-07-28 17:15

Morello skrev:Därför att praktiskt taget ingenting är typiskt för tiden då huset uppfördes.


Det var det heller inte med Stigs ombyggnationer. Då huset uppfördes var det en form av lagerlokal eller kanske ett stall. Det var i vart fall inget bostadshus. Två stora tomma utrymmen, ett på varje plan. Då fanns det en kran från fönstret på ovanvåningen mitt emot Münchenbryggeriet. Det var stampat jordgolv på nedre plan samt en slags vind på övre plan. Inga rum.

Huset var tingat av din gode vän och frände och ärevördige excellens tillika Stockholms stadsbyggare Hjalmar Mehr, 8) :twisted: :) som ville ha det som sin bostad. Stig Carlsson ville annorlunda och eftersom Stig hade Statsföretag och VD Hans Wagner på sin sida så vann Hans kampen åt Stig. Hans var mycket inflytelserik och var näst högst i utrikesrangordning efter Dag Hammarsköld. Men Hans var tvungen att kämpa för att Stig skulle få hyra huset. Stig ritade hela innandömet och valde allt material åt byggarbetarna inklusive varje enskild skruv och spik. Allt var Stigs eget arbete utan inblandning av någon annan. Varenda katalog av byggmaterial fanns hos Stig och varenda minnesanteckning och beräkning fanns hos Stig. Stig fixade också ny adress till Torkel Knutssonsgatan 15, från ursprungliga adressen Kattgränd. Eftersom det endast var trappor ner och svårt att nå, så ville Stig ha adressändring på fastigheten.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav hifikg » 2020-07-28 18:55

Erik_Johansson skrev:Sprang på denna gamla tråden och tittade på alla intressanta gamla bilder. Satt och surfade runt lite och fann att undervåningen på Torkel Knutssonsgatan 15 ligger ute för uthyrning och att fler än jag kanske kan finna det intressant att se hur huset ser ut idag.

https://objektvision.se/Beskriv/208012249#all-images

MVH,
Erik


Det var uppmärksamt av dig :)
O inte en rad om att Stig huserat där, de inser inte hur stort det värdet är. Eller borde vara.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav hifikg » 2020-07-28 18:58

petersteindl skrev:
Morello skrev:Därför att praktiskt taget ingenting är typiskt för tiden då huset uppfördes.


Det var det heller inte med Stigs ombyggnationer. Då huset uppfördes var det en form av lagerlokal eller kanske ett stall. Det var i vart fall inget bostadshus. Två stora tomma utrymmen, ett på varje plan. Då fanns det en kran från fönstret på ovanvåningen mitt emot Münchenbryggeriet. Det var stampat jordgolv på nedre plan samt en slags vind på övre plan. Inga rum.

Huset var tingat av din gode vän och frände och ärevördige excellens tillika Stockholms stadsbyggare Hjalmar Mehr, 8) :twisted: :) som ville ha det som sin bostad. Stig Carlsson ville annorlunda och eftersom Stig hade Statsföretag och VD Hans Wagner på sin sida så vann Hans kampen åt Stig. Hans var mycket inflytelserik och var näst högst i utrikesrangordning efter Dag Hammarsköld. Men Hans var tvungen att kämpa för att Stig skulle få hyra huset. Stig ritade hela innandömet och valde allt material åt byggarbetarna inklusive varje enskild skruv och spik. Allt var Stigs eget arbete utan inblandning av någon annan. Varenda katalog av byggmaterial fanns hos Stig och varenda minnesanteckning och beräkning fanns hos Stig. Stig fixade också ny adress till Torkel Knutssonsgatan 15, från ursprungliga adressen Kattgränd. Eftersom det endast var trappor ner och svårt att nå, så ville Stig ha adressändring på fastigheten.

Mvh
Peter


Kul läsning :) Tänk om man begivit sig dit på den tiden det begav sig. Tänk så häpen Stig skulle ha blivit, ha ha.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav Erik_Johansson » 2020-07-29 01:01

petersteindl skrev:
Morello skrev:Därför att praktiskt taget ingenting är typiskt för tiden då huset uppfördes.


Det var det heller inte med Stigs ombyggnationer. Då huset uppfördes var det en form av lagerlokal eller kanske ett stall. Det var i vart fall inget bostadshus. Två stora tomma utrymmen, ett på varje plan. Då fanns det en kran från fönstret på ovanvåningen mitt emot Münchenbryggeriet. Det var stampat jordgolv på nedre plan samt en slags vind på övre plan. Inga rum.

Huset var tingat av din gode vän och frände och ärevördige excellens tillika Stockholms stadsbyggare Hjalmar Mehr, 8) :twisted: :) som ville ha det som sin bostad. Stig Carlsson ville annorlunda och eftersom Stig hade Statsföretag och VD Hans Wagner på sin sida så vann Hans kampen åt Stig. Hans var mycket inflytelserik och var näst högst i utrikesrangordning efter Dag Hammarsköld. Men Hans var tvungen att kämpa för att Stig skulle få hyra huset. Stig ritade hela innandömet och valde allt material åt byggarbetarna inklusive varje enskild skruv och spik. Allt var Stigs eget arbete utan inblandning av någon annan. Varenda katalog av byggmaterial fanns hos Stig och varenda minnesanteckning och beräkning fanns hos Stig. Stig fixade också ny adress till Torkel Knutssonsgatan 15, från ursprungliga adressen Kattgränd. Eftersom det endast var trappor ner och svårt att nå, så ville Stig ha adressändring på fastigheten.

Mvh
Peter


Efter detta intressanta inlägg kunde jag ju inte låta bli att surfa vidare lite. Fann detta intressanta dokument som både bekräftar allt du skriver samt går in i mer detaljer.

https://www.stadsholmen.se/app/uploads/2018/09/Spannramen2-FAKTABLAD.pdf

Ett urklipp:


Stall och kopparslageri

Det västra huset byggdes 1798 som stall och vagns­hus till klädesfabriken (nr 2 på kartan). I huset drevs senare under lång tid P. J. Bergquists Kopparslageri. En ombyggnad till bostäder gjordes 1973–1974. Enligt uppgift var en av lägenheterna avsedd för borgarrådet Hjalmar Mehr, som dock aldrig flyttade in i huset.


Upprustning och renovering

En större upprustning och ombyggnad gjordes i Öbergska gården 1973–1974 efter projektering av Peter Celsing – Bengt Jonson Arkitekter SAR i samråd med Stadsmuseet. Ändringar av planlös­ningar gjordes för att bland annat rymma badrum. Flera innertak sänktes och material som glasfiberväv, plastmattor och linoleum infördes i byggnaden. Köksinredning av tidens standardtyp och garde­rober monterades in. Väsentliga delar av äldre inredning sparades dock. Tillbyggnaden i öster utvidgades.

Det västra huset var i början av 1970­talet i myck­et dåligt skick och saknade inredning efter tiden som verkstad. I samband med den redan nämnda om­byggnaden till lägenheter putsades fasaden och taket lades om och fick nya takkupor samt en skorsten. De stora dörrarna och lastluckorna sattes igen och ett nytt fönster togs upp i östra gaveln.

Efter 1970­talet har bland annat mekanisk ventila­tion installerats i det mindre huset och 2004 gjordes utvändiga ommålningsarbeten efter färgsättningsför­slag från Stadsmuseet.



Avslutar med en bild från wikipedia tagen på 1910-talet:

Bild

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav petersteindl » 2020-07-29 02:44

Tack Erik! Jätteintressant. Jag sökte på nätet men hittade inget. En sak som jag ville förvissa mig om då jag sökte på nätet var angående den öppna spisen på övervåningen som jag hade en känsla av var nytt och infördes av Stig. Den är ju kopplad till en skorsten. Jag har ett svagt minne av att jag diskuterade det med Stig, då det begav sig, varför det inte fanns någon öppen spis på nedre plan som kunde mynna ut i samma skorsten. Jag minns inte riktigt vad Stig sa, men det kan ha varit att det blir osedvanligt mycket mer komplicerat att bygga så. Det var mer saker som Stig ville ha men som hade fördröjt ombyggnationen och dragit iväg i kostnad. Stig ville behålla en slags ursprungsatmosfär i huset och det lyckades han med. Även om ljudstudion var med försänkt tak så gjorde burspråken sitt till för att behålla den gamla karaktären. Det supermoderna på bilderna av idag är nästan motsatsen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav Erik_Johansson » 2020-07-29 19:52

petersteindl skrev:Tack Erik! Jätteintressant. Jag sökte på nätet men hittade inget.


När jag jobbade med IT-support (under knappt 6 års tid) så hade jag en kollega som myntade uttrycket: "Det enda som egentligen skiljer oss från användarna är att vi är mycket bättre på att googla."

Nu var det lite tillspetsat (för visst kunde vi en hel del också...) men inte heller helt osant. :lol:

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav Erik_Johansson » 2020-07-29 20:00

Jag vill även lägga till en fin målning från ca 1900. Samt en bild på hur huset såg ut 1961. Något decennium efter att kopparslageriet lagts ner. Ser rejält slitet ut. Båda bilderna är länkade från: https://sv.wikipedia.org/wiki/Öbergska_gården

Bild

Bild


/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav phon » 2020-08-01 23:09

Otroligt intressant, tack! :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav oa51 » 2020-08-02 22:43

500 kr swishade, jag har haft stor nytta av Grafpro´s hemsida vid mitt carlssonnörderi…..
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav jonasp » 2020-08-02 23:09

oa51 skrev:500 kr swishade, jag har haft stor nytta av Grafpro´s hemsida vid mitt carlssonnörderi…..


:) Vill bara försiktigt påpeka att tråden startade 2014!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav petersteindl » 2020-08-03 01:00

jonasp skrev:
oa51 skrev:500 kr swishade, jag har haft stor nytta av Grafpro´s hemsida vid mitt carlssonnörderi…..


:) Vill bara försiktigt påpeka att tråden startade 2014!


:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Utveckla 70 tals OA till nutida stjärnor....

Inläggav Griff » 2020-08-04 20:54

phon skrev:Otroligt intressant, tack! :D

Du menar naturligtvis de franska bilarna? Ingen dem har dock hydraulassisterad fjädring...

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: smile och 13 gäster