Satori ersätter SC165

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Satori ersätter SC165

Inläggav grafpro » 2014-03-25 17:16

SC165 är en central komponent i alla Carlssons 70-talsmodeller, samt i OA50 från 80-talet. En önskan hos många ägare till dessa högtalare har dock i årtionden varit att kunna ersätta det med något bättre. Det har visserligen inte skett mycket utveckling på högtalarområdet de senaste fyrtio åren, men överlag kan man säga att distorsionsnivån ändå sjunkit med kanske 10dB, och det är en fullt hörbar förbättring. Från att ett skapligt bra element från den tiden har en hörbar och störande distorsion till att motsvarande nu har en knappt hörbar och icke störande. Inget element fysiskt passande i Carlssonhögtalarna har varit ett självklart val under hela denna tid.

Nu tycker jag ändå vi funnit ett: SB Acoustics modell med det fantasifulla namnet Satori (typbeteckning MW16P, http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... tori-mw16r ). Det kostar runt 2000kr/st.

Det huvudsakliga problemet med SC165 är alltså dess mot nutida krav allt för höga distorsion. Det låter helt enkelt inte helt rent i mellanregistret. Primära målet med ett byte är att sänka den nivån. Det gör Satori riktigt bra.

Ett annat problem med SC165 när den används med diskantelementet MT20 (OD11, OA12, OA14) är att MT20 i sin tur har en distorsion som ökar brant under 3kHz, men SC165 kan bara jobba upp till 2kHz. Carlsson tvingades med dessa element dela vid 2kHz och därmed leva med det tillskott av distorsion som MT20 ger, faktiskt ända ner till 1kHz. Satori har tonkurva och spridning som räcker upp till 3kHz och kan därmed avlasta diskantelementen i det registret.

Liknande problem gäller också för de som bytt till diskantelementet T22, men i lägre grad. Även T22 skulle tjäna på att delas lite högre än 2kHz.

För de som trott på SSC:s rekommendation att byta MT20 mot Peerless CT62 har ett annat problem uppstått, nämligen att CT62 har en svag tonkurva under 3kHz, och de har därför fått en svacka där. Även det elementet skulle alltså vinna på att delas vid 3kHz.

Det tredje problemet att uppmärksamma är att lådstorlekarna och avstämningen i de aktuella högtalarna varierar från 10 liter/49Hz till 35 liter/30Hz. SC165 fungerar bäst i ca 15 liter/40Hz, dvs ungefär som i OA12 och OA50. I OA14 är avstämningen lite över gränsen till det överdrivet resonanta för att vara helt ok. Vi önskar att avstämningen ska fortsatt vara neutral i OD11, OA12 och OA50, och åtminstone inte bli sämre än nu i OA14. Satori uppfyller också detta krav.

Nackdelarna med Satori är inte många eller stora. Jämfört med SC165 har det en något (ca15%) mindre konarea, men samtidigt en lite större (ca 10%) slaglängd. Det är ett element med ganska svag motor och därmed ett par dB lägre känslighet, en ganska lätt kon och en mycket mjuk upphängning. Den lägre känsligheten är ett problem bara för den som har en mycket svag (rör-)förstärkare, annars inte. Samtidigt är den en liten fördel när filtret ska konstrueras eftersom diskanregistret därmed kan modelleras lite mer i filtret, det ska vi utnyttja.

I OA116 och OA2212 sitter ju också SC165. Men bara mellanregistret i OA2212 utgörs av 8ohms element som skulle kunna ersättas av Satori. Det är antagligen ganska få ägare av sådana som skulle vilja investera de minst 8000kr ett byte skulle kosta, så jag skippar den saken tills vidare. För byte av baselementet i OA116 har jag redan utvecklat en annan lösning. För mellanregistret i OA116 skulle nog Satori kunna vara intressant, men det är ett projekt i sig att ta fram ett nytt sådant filter, jag lägger det projektet i pipeline.

Närmast gäller att ta fram ett filter för OD11/OA12/OA14 med Satori+MT20. Det kan bli ett och samma. Därefter ett filter för samma modeller och CT62, det blir antagligen mycket likt. Därefter filter för T22 och Satori, de blir antagligen lite olika för OD11, OA12 respektive OA14. Därefter för Satori i OA50 och där finns ju en hel räcka modeller av diskantelement.... Huh. Vore trevligt om fler hugade jobbar parallellt.

Några första mätningar på elementet:

Tonkurva och distorsion i närfält:
Bild
Ganska hög andraton, dock ej störande. Fantastiskt låg tredjeton. Högre övertoner ligger ännu lägre och har inte tagits med här. Ser dyrt ut och bör låta helt rent. Tonkurvan är fullt användbar upp till 3kHz, ännu längre faktiskt. Kanske inte helt lätt att tas med i filtret dock.

Elementets T/S-parametrar:
Re = 6ohm
fsa = 31,5Hz
Qms = 6,01
Qes = 0,37
Qts = 0,35
Mms = 12,9g
Sd = 118cm2
Cms = 1,98mm/N
Rms = 0,42kg/s
Vas = 38,9liter
Bl = 6,5N/A
Sp = 87,2dB/1W/1m

T/S gör elementet ganska flexibelt vad gäller lådor och avstämning. Några snabba simuleringar visar att det trivs bäst i 15-25 liter/35-40Hz, men andra kombinationer är också möjliga.

Man kan kort konstatera att mina mätningar och tillverkarens uppgifter stämmer hyggligt, och att allt tyder på att ett mycket bra resultat i OD11/OA12/OA14 och OA50 kan uppnås. Bättre än världen någonsin skådat!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2014-03-25 17:40

8)

Kul att du verkar så lyrisk över elementet!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-03-25 17:48

Finns det verkligen inte fler anledningar till att det inte kommer att fungera?

Hur blir det med spridningen t.ex.?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2014-03-25 18:11

Nattlorden skrev:Finns det verkligen inte fler anledningar till att det inte kommer att fungera?

Hur blir det med spridningen t.ex.?


Kolla produktbladets spridningsdiagram. Ser ganska betryggande ut, tycker jag.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2014-03-25 18:52

:D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2014-03-25 19:03

Mätningen överensstämmer inte så väldigt väl med andra som finns på nätet, frekvenskurvan saknar helt dippen kring 1200Hz och distorsionsprprofilen är inte helt lika andra mätningar heller. Din mätning har något högre distorsion än de andra jag hittar på nätet och saknar toppen i andraton i samma område.

Zaphs distorsionsmätning:
Bild

Jeff Bagbys distorsionsmätning:
Bild


Mer info:
http://techtalk.parts-express.com/showt ... -midwoofer

http://www.n-audio.com/Audio_Xpress.pdf

Voice Coil magazine har inte heller med dippen konstigt nog men däremot distorsionstoppen. De anger att de testat MW16R, den som finns på SB acoustics hemsida nu heter MW16P-8. MW16R finns också på SB Acoustics hemsida men ser i princip identisk ut med MW16P-8 (dippen är med där också).

Jag är intresserad av detta element då det verkar vara ett av de absolut bästa distorsionsmässigt som går att hitta på marknaden (förutsatt att den smalbandiga distorsionstoppen i 2:a-ton inte är tydligt hörbar) men riktigt så bra ser det inte ut i din mätning som sagt.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2014-03-25 19:07

Tänk på att de säkert har mätt på olika nivåer och avstånd.
såhär skriver zaph dessutom

- Do Not compare these harmonic distortion plots to others anywhere else, including on this site. The test method was different for this particular set. Make comparisons within this test group only.

Är det obafflat mätt grafpro?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2014-03-25 19:10

grafpro, vilken nivå på inspänning använder du vid dina distorsionsmätningar? 2,83 volt? 5,3 volt? Eller någon annan spänning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2014-03-25 19:28

schmutziger skrev:Tänk på att de säkert har mätt på olika nivåer och avstånd.
såhär skriver zaph dessutom

- Do Not compare these harmonic distortion plots to others anywhere else, including on this site. The test method was different for this particular set. Make comparisons within this test group only.

Är det obafflat mätt grafpro?
Om det var så att det var just den mätningen som stod ut och var annorlunda än de andra så hade jag instämt i det du säger men så är det inte riktigt.

Vilken mikrofon används? I en närfältsmätning kan ljudtrycken bli höga, kan en del av distorsionen komma från mikrofonen? Testat att mäta på längre avstånd?

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2014-03-25 20:20

Några korta svar. Min tid är tyvärr ute resten av kvällen...

Dippen vid 1,2kHz är antagligen typisk för en lite äldre version, den som heter R och inte P. Man ser däremot också på mitt exemplar ett hack i impedanskurvan just vid 1,2kHz. Där är nog en kantreflex men dess påverkan på tonurvan har trollats bort.

Elementet sitter nu i en OA14-låda och jag körde några snabba distmätningar på lite större avstånd - min redovisade mätning i första inlägget är 2,8V och mycket nära mikrofon (en Behringer ECM8000). Med lite större avstånd får jag också en ännu lägre andratonsdist, men förstås en massa rumsreflexer som stör. Jag tror inte micken i sig distar. Elementet har hur som helst alldeles säkert mycket låg dist.

I morgon ska jag göra mätning av elementet i lyssningsrummet (brus och rörlig mik) så vi har något ordentligt att utgå från och jämföra med.

Kolla förresten också på http://www.audioexcite.com/?page_id=4219 .
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-03-25 20:24

Om det är elementet som distar så borde inte avståndet till micken spela någon roll. Men om det är micken som distar, så spelar avståndet väldigt stor roll.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2014-03-25 20:35

grafpro skrev:Dippen vid 1,2kHz är antagligen typisk för en lite äldre version, den som heter R och inte P. Man ser däremot också på mitt exemplar ett hack i impedanskurvan just vid 1,2kHz. Där är nog en kantreflex men dess påverkan på tonurvan har trollats bort.
Nja, tror inte att man har trollat bort den där dippen, den finns i så gott som alla mätningar jag sett på elementet och Ulrik Schmidt (konstruktören på SB Acoustics, tidigare scan-speak) har uttalat sig någonstans att man valt att ha kvar den då lösningarna som hade tagit bort den hade skapat andra problem som man tyckte var värre samt att hörbarheten av den är väldigt låg. Den syns kanske inte så tydligt vid mätning mycket nära elementet?
grafpro skrev:min redovisade mätning i första inlägget är 2,8V och mycket nära mikrofon (en Behringer ECM8000).
Med en mätning mycket nära elementet så kommer ljudtrycken att bli väldigt höga. ECM8000 distar rätt friskt vid höga ljudtryck, enligt denna ARTA-handbok (http://www.artalabs.hr/AppNotes/ARTA-HB-D2.4-Rv0.1.pdf, sidan 34) så når den 3% THD vid 121dB, vilket inte alls är omöjligt att nå om man mäter på bara någon cm avstånd.

Edit: Om man simulerar i Basta! så når man 122 dB kring 400-1000Hz med 2,83V på 1 cm avstånd.

Edit2: Hittade en gammal bild där någon mätt upp just distorsionen i ECM8000 beroende av ljudtrycket.
http://www.htguide.com/forum/attachment.php?attachmentid=15769&stc=1&d=1247477272
Senast redigerad av LasseA 2014-03-25 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-03-25 21:27

grafpro skrev:
Nattlorden skrev:Finns det verkligen inte fler anledningar till att det inte kommer att fungera?

Hur blir det med spridningen t.ex.?


Kolla produktbladets spridningsdiagram. Ser ganska betryggande ut, tycker jag.


Av någon anledning så tror jag inte de har plottat in Stigs målkurva som jämförelse i det, så det lär inte säga mig värst mycket...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2014-03-25 23:55

Två saker borde utredas:

Finns det två versioner av elementet? Mätresultaten från olika håll är förvisso ganska motstridiga. LasseA - en fråga för dig kanske?

Hur ser vår (Carlssons) målkurva för elementets spridningsegenskaper egentligen ut? Nattlorden - en fråga för dig?

Samarbete.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-03-26 00:32

grafpro skrev:Hur ser vår (Carlssons) målkurva för elementets spridningsegenskaper egentligen ut? Nattlorden - en fråga för dig?


Nej, det har jag ingen kompetens för. Det är väl en IÖ/Steindl/Naqref-konfrontation med försiktig utvärdering från strax utanför skotthåll som gäller på den...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2014-03-26 00:44

Jag har aldrig hört Stig Carlsson klaga på att ett högtalarelement, oavsett om det är ett mellanregister, en bas, eller diskant, haft för stor spridning :) Däremot tvärt om.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-03-26 00:51

petersteindl skrev:Jag har aldrig hört Stig Carlsson klaga på att ett högtalarelement, oavsett om det är ett mellanregister, en bas, eller diskant, haft för stor spridning :) Däremot tvärt om.


Är spridningen på detta elementet stor nog att avskriva min fundring tycker du?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2014-03-26 01:56

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Jag har aldrig hört Stig Carlsson klaga på att ett högtalarelement, oavsett om det är ett mellanregister, en bas, eller diskant, haft för stor spridning :) Däremot tvärt om.


Är spridningen på detta elementet stor nog att avskriva min fundring tycker du?


Den är definitivt inte sämre än 8542 eller 8545.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-03-26 08:23

Danke. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-03-26 09:14


Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2014-03-26 16:24

Såhär långt har dagens arbete i högtalarverkstaden varit mycket framgångsrikt. Med elementet i en OA14-låda och mätt på 1-2 decimeters avstånd och 2,8V fås:
Bild
Där tycker jag resultatet är helt kompatibelt med de mätningar som hittats på annat håll (utom möjligen Zaph). Nu syns också tydligt (den efterfrågade) dippen med tillhörande distorsionstopp vid 1,2kHz.

Det man bävar för lite när man ser detta är hur en delning ska fås vid 3kHz samtidigt som höjningen med max runt 800Hz ska kunna dämpas, men inte området runt 2kHz. Jag vill ju också dela diskantregisret brant under 3kHz. Det ser också allmänt lite svagt ut under 400Hz. www.audioexcite som byggt en närfältsmonitor med elementet har tvingats göra ett separat notch-steg i filtret. Lite lyssning på nära håll ger också omedelbart vid handen att 800Hz-registret är påträngande.

Nu är det dags att se hur det faller ut vid mätning av tonkurva med högtalaren (OA14+Satori ofiltrerad). Jag mäter då i samma rum och på samma sätt som alla tonkurvorna för Carlssonhögtalare på www.carlssonkult.se.

Min plats och mitt sätt att mäta ger ju, anser jag, en mycket god återspegling av Carlssons ambition att ge en jämn och balanserad tonkurva i summan av direkt och reflekterat ljud. De olika modellerna från 70- och 80-tal visar lite små avvikelser här och där men ingen annan gemensam profil än att de är jämna och balanserade. Vår målkurva ska därmed med denna slags mätning vara helt jämn och neutral med det nya elementet. Den ska helt enkelt inte ha någon annan klang än vad OA14 original har.

(Den som är intresserad av detaljer om detta mätförfarande kan läsa på www.carlssonkult.se, artikeln om högtalarmätningar. Metoden har också diskuterats i andra trådar, jag tror jag vill vädja om att hålla ev fortsatt sådan diskussion där, inte här.)

Då kommer en glad överraskning. Försynen är på vår sida:
Bild
Försynen har jämnat ut både höjningen runt 800Hz och dippen vid 1,2kHz med elementet uppåtriktat!

Plötsligt ser allt mycket enklare ut. Jag kunde inte låta bli att kolla hur det skulle bli med originalfiltret och diskantelementen inkopplade:
Bild
Tobyglarna är i minimiläget. Faktiskt helt lyssningsbart. Satorin är nästan plugoplay! Fast utan filterändringar utnyttjar man den uppenbart inte fullt ut, det vore dumt att spela såhär, men jag blev ändå sittande ganska länge och körde all möjlig musik och kunde uppleva en 70-tals Carlsson med helt rent mellanregister. Jag brukar avstå från att förmedla lyssningsintryck men detta kändes som en historisk upplevelse.

Dippen vid 500Hz är lite oroande. Den kan vara rumsrelaterad, med mycket tur försvinner den med två högtalare, annars får vi nog leva med den. Berg- och dalbanan 1,2kHz till 4kHz är filtrets fel och bör kunna utjämnas helt. Naturligtvis har vi också kvar distorsionen från MT20 mellan 1-3kHz. Den ska bort.

Nu är dags att börja filtrera. En fantasi jag fått är att kanske kunna återanvända originalfiltret. Tänk om man kunde få fram en filterkonstruktion så att bara några enstaka komponenter på originalfiltret skulle behöva bytas...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2014-03-26 17:21

Hur är basen då?
Den borde vara väldigt bessynnerlig med flödesdämpning, mjuk upphängning och svag motor, om jag förstått nån rätt.

eller låter det helt ok?
eller bättre?
berätta!

Vill du slänga upp en impedans:are med?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2014-03-26 17:28

Det ser ju bra ut. Dippen vid 500 Hz får man leva med då högtalaren är placerad nära vägg. Hur stort är avståndet från mittpunkten på basen till vägg? Det kan finnas saker att göra om man vill prova, men det kommer inte se snyggt ut. Dippen vid 500 Hz är riktningsberoende. Den borde inte finnas om du placerar mikrofonen mot samma vägg som högtalaren 1 meter ifrån högtalaren.

Jag skulle kolla resistansen till spolen i serie med basen i orginal. På mätningen ser det ut att tappa lite i basen. Det kanske också kan vara dämpmaterialets applikation.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2014-03-26 19:55

schmutziger skrev:Hur är basen då?
Den borde vara väldigt bessynnerlig med flödesdämpning, mjuk upphängning och svag motor, om jag förstått nån rätt.

eller låter det helt ok?
eller bättre?
berätta!

Vill du slänga upp en impedans:are med?


Sakta i backarna, vi är inte där än.

petersteindl skrev:Det ser ju bra ut. Dippen vid 500 Hz får man leva med då högtalaren är placerad nära vägg. Hur stort är avståndet från mittpunkten på basen till vägg? Det kan finnas saker att göra om man vill prova, men det kommer inte se snyggt ut. Dippen vid 500 Hz är riktningsberoende. Den borde inte finnas om du placerar mikrofonen mot samma vägg som högtalaren 1 meter ifrån högtalaren.

Jag skulle kolla resistansen till spolen i serie med basen i orginal. På mätningen ser det ut att tappa lite i basen. Det kanske också kan vara dämpmaterialets applikation.

Mvh
Peter


Du har nog rätt. En titt på gamla tonkurvor från 70-talare visar att det ofta finns en sådan svacka ungefär där. Avståndet är 13cm. 4x13cm = 52cm. Motsvarar 660Hz. Med mik nära väggen är dippen mer flack men inte borta. Ska prova andra placeringar, och framförallt en högtalare till. Donationerna är inte riktigt på nivån för två inköp, men det gör jag ändå.

I övrigt har det på bara några timmar kommit en bit framåt.

Bild

Som var och en kan se så ger det:

Bild

Bullen kring 800Hz är nu den största avvikelsen. Det är inte omöjligt att hyvla ner den men det kräver minst tre komponenter till. Ska försöka i morgon. I själva verket skulle det nog inte vara omöjligt att nå 400-16000Hz +-1dB. En sådan högtalare, dessutom med uddatonsdist huvudsakligen under 0,1%... jäklar i det!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2014-03-26 20:41

grafpro skrev:Finns det två versioner av elementet? Mätresultaten från olika håll är förvisso ganska motstridiga. LasseA - en fråga för dig kanske?
Jag tror inte det finns flera olika versioner. Det fanns en med beteckningen MW16R som numer kallas MW16P-8, data för de båda ser ut att vara identiska. Jag tror helt enkelt att man bytte namn då man presenterade både 4 och 8 ohms versioner av elementet. Spelar inte så stor roll egentligen då de som sagt ser identiska ut.
grafpro skrev:Då kommer en glad överraskning. Försynen är på vår sida:
Bild
Försynen har jämnat ut både höjningen runt 800Hz och dippen vid 1,2kHz med elementet uppåtriktat!
Dippen är en resonans mot kantupphängningen och den ses bara on-axis, den fylls ut off-axis vilket också ses på SB-acoustics mätningar.
Bild

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2014-03-26 21:10

Perfekt!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2014-03-26 22:35

Fy sjutton vilket bra jobb ni gör. Speciellt grafpro förtjänar en eloge för sitt engagemang kring detta!

Suger på ett par OA12 blev just, om möjligt, ännu större. :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2014-03-26 22:43

Fostex skrev:Fy sjutton vilket bra jobb ni gör. Speciellt grafpro förtjänar en eloge för sitt engagemang kring detta!

Suger på ett par OA12 blev just, om möjligt, ännu större. :D



Dito
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Inläggav momus » 2014-03-27 11:03

Har redan börjat spara till fyra Satori för ersättning i OA 12 och 50. Förvärmer lödkolven.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2014-03-27 16:11

Fotot av filterkomponenterna igår är visserligen klart och tydligt, men kanske föredrar en och annan att se det så här:
Bild
Konsekvensen ut från filtret är:

Bild
Resonemanget har varit att baselementet inte behöver någon brant delning eftersom det inte har några obehagliga saker för sig vid högre frekvenser. Andra ordningen räcker gott. Men samtidigt ska 2kHz inte sänkas, helst inte alls så Q måste vara någorlunda högt. Det visar sig räcka med ganska beskedligt Q-värde ändå. Ungefär 0,7 tror jag det är. Det lilla svajet vid 30 och 50Hz kan elimineras med grövre tråd i spolen, om man bryr sig om det.

Men här ska mera finesser läggas till. Bullen i tonkurvan från igår, den runt 900Hz ska pressas ner. Det behövs en shuntande LCR-länk efter spolen. Vid 900Hz ger spolen ca 6ohm och vi vill ner 2dB med mycket lågt Q. Bara att börja prova med kanske 22uF 1,4mH (ger resonans vid 906Hz) och 15-30 ohm.

Diskantelementen däremot, har ju mycket obehagliga saker för sig redan vid 2kHz och ännu värre därunder. Jag vill helt döda den distorsion de förpestar luften med ända ner till 1kHz i originalfiltret. Det blir alltså - förutom den nya delningsfrekvensen 3kHz - ett tredje ordningens filter, också med normalhög Q. Se hur 2kHz hamnar hälsosamt lågt, och allt därunder helt förtrycks. Kolla gärna bakgrunden på www.carlssonkult.se/kondiskanter.aspx .

RC-länken som höjer högsta diskanten och motverkar diskantelementens lite svaga högsta register är kanske i brutalaste laget. Den måste ändå räknas om eftersom jag vill behålla möjligheten att använda tonbyglarna. Det ska bli en RC-länk plus två kortslutningsbara motstånd så att man kan få plus/minus 2dB från normalkurva.

Om allt detta lyckas är sista momentet att kolla impedans och fas mellan spänning/ström på filtrets ingång. Jag tror det kan bli acceptabelt, men man vet aldrig. Där kan allt stupa om man inte tänkt sig för...

Vad tror vi om detta?

Anm: Notera att de två kurvorna inte har samma absolutnivå. De har förskjutits så att akustiska delningsfrekvensen någorlunda motsvaras i kurvornas skärningspunkt.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster