OA116 med fel bas och mellan, igen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

OA116 med fel bas och mellan, igen

Inläggav STDI » 2014-09-05 20:31

Jag har ett par OA116 där förra ägaren, som inte finns med oss längre, tyvärr bytt de då ruttnade mellanregistren och basarna mot 8 ohms Peerless 833413. De är tillverkade 981203. Även om kanterna nu igen är sköra så är de så pass hela så jag vågat spela på högtalarna. De låter faktiskt bra. Dock anses ju numera inte dessa element vara riktigt rätt. Men det är inte det som är problemet.

Det konstiga är att det sitter ett 2,2 ohm motstånd i serie med mellanregistren. Elementen är ju 8 ohm medan det är 16 ohm i original så man har väl försökt kompensera för det. Men varför bara 2,2 ohm?

Och ännu konstigare: I serie med basen sitter ett motstånd på 4,7 ohm. Där är ju originalet 5,3 ohm. Så varför har man ökat på motståndet?

Någon som kan kasta ljus över detta?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Re: OA116 med fel bas och mellan, igen

Inläggav grafpro » 2014-09-06 20:04

Inte kasta ljus, men mera mörker.

Jämför med originalfiltret på http://carlssonkult.se/OA116.aspx . Där sitter ju redan två motstånd (ett kortslutningsbart) i serie med mellanregisterelementet. Är det alltså ytterligare ett 2,2 ohm så är det inte automatiskt alldeles fel, kanske är det precis vad som behövs för att lägga det elementet på rätt nivå. Troligen inte, dock, om samma människa också kommit fram till att ha 4,7 ohm i serie med baselementet.

Det skapar alldeles säkert en helt förryckt tonkurva i basen. Jag skulle gissa på en påtaglig höjning någonstans kring 60-80Hz. Man kan inte påverka basnivån med seriemotstånd i en basreflexlåda.

Allt det där är alltså med största sannolikhet galet och bör bytas.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster