OA 51 med stöd?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav PappaBas » 2014-10-18 13:59

Jag tror inte man upplever "mer" eller djupare bas med just ett sådant basstöd utan vinsten är väl minskad distortion vilket iofs inte är att förakta.
Skall man göra basstöd med olika sorters element och lådor än topparna och passiv delning blir det också krångligare eftersom de måste matchas m.a.p känslighet och beteende.
Den föreslagna varianten är ju väldigt enkel och den billigaste lösningen.
Med aktivt delade basmoduler (gärna med PEQ) så har man ju fler möjligheter att påverka karaktären på ljudet och är mycket friare att placera dem fördelaktigt i rummet.
Det ger fler inställningsmöjligheter men är dyrare och "krångligare". Budgetvarianten är att dela i hemmabioreceivern. Det går att få till skapligt.

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav petern » 2014-10-18 15:36

#PappaBas:
PappaBas skrev:Den föreslagna varianten är ju väldigt enkel och den billigaste lösningen.
Menar du den varianten där man kopplar vidare från oa51 till ob51?
Kanske ska jag testa med en aktiv basmodul (=subwoofer?). Så här ser stärkaren ut baktill:
http://www.xtz.se/product-assets/electr ... oportional
Ska byglarna då bort och subban gå från SW? Betyder det att det bara går att ha en då?

/Peter

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav petern » 2014-10-25 15:26

Det blev en liten Velodyne Mini på köplån från HiFi-Kit (gillar försäljarens stil i affären, rak och tydlig). Nåväl, inspelningstid vet jag inget om men visst blev det ett trevligt bastillskott på Erykah Badus många basrika låtar. Tror nog att den får stanna här :wink:

/Peter

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav Kristian » 2014-10-27 13:46

petern skrev:Det blev en liten Velodyne Mini på köplån från HiFi-Kit (gillar försäljarens stil i affären, rak och tydlig). Nåväl, inspelningstid vet jag inget om men visst blev det ett trevligt bastillskott på Erykah Badus många basrika låtar. Tror nog att den får stanna här :wink:

/Peter



Gött mos! :D
Livsnjutare

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster