OA 51 med stöd?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

OA 51 med stöd?

Inläggav petern » 2014-10-14 10:46

Hej, har äntligen fått tag i ett par vita OA 51:or:) Har bytt skumkanter och ska byta upphängningsfästena bakpå. Kanske vill jag sen ha något slags basstöd. Kan man få några förslag på vad ni tycker är värt att överväga som basstöd. Har en förstärkare XTZ som går att använda till separat basmodul (tror jag :oops: ).

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav IngOehman » 2014-10-14 11:26

Jag gör bara basstöd (högtalare som arbetar i samma frekvensregister som huvudhögtalarna, och stöder dem) till mina egna högtalare, men basmoduler (högtalare som tar över vid lägre register och spelar istället för huvudhögtalarna) finns det ju massor av, från många olika tillverkare, att välja mellan.

Men kanske borde jag göra ett basstöd (Ino-varumärke) till Carlsson OA-51? De har passande impedans och de förtjänar det. Hmm... Något att tänka på.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav schmutziger » 2014-10-14 12:31

IÖ: Tror att petern tänker på Bastillsats (SSC-varumärke)
Bastillsatsen demades av SSC ca:2010 i Sveriges radios lokaler, av dig ;)
funderar du på att släppa en ny version utanför SSC menar du?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav PerStromgren » 2014-10-14 12:36

petern skrev:Hej, har äntligen fått tag i ett par vita OA 51:or:) Har bytt skumkanter och ska byta upphängningsfästena bakpå. Kanske vill jag sen ha något slags basstöd. Kan man få några förslag på vad ni tycker är värt att överväga som basstöd. Har en förstärkare XTZ som går att använda till separat basmodul (tror jag :oops: ).


Hifikg använder Audio Pro B2-70 tillsammans med sin OA-52:or, med gott resultat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav IngOehman » 2014-10-14 12:39

schmutziger skrev:IÖ: Tror att petern tänker på Bastillsats (SSC-varumärke)
Bastillsatsen demades av SSC ca:2010 i Sveriges radios lokaler, av dig ;)
funderar du på att släppa en ny version utanför SSC menar du?

Jag menade bara att kommentera frågan, och där formulerades det basstöd.

Fast TS skriver även basmodul på slutet, så kanske är det en mera konventionell aktivt delar lösning han är ute efter? Jag tror han kommer att berätta.

Basstöd, bastillsats eller basmoduler, det är frågan? ;)

Alla tre är tänkbara alternativ. Det vill säga själva grundhögtalaren OA-51 har inga egenskaper som utesluter någon av alternativen*.


Vh, iö

- - - - -

*Med reservation för att det inte kan finnas tre alternativ eftersom alternativ betyder en av två, eller "den andra", typ.
Senast redigerad av IngOehman 2014-10-14 12:41, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav schmutziger » 2014-10-14 12:41

Egentligen så passar ju vilka fina baslådor som helst bra.
4st 10" kan väl vara rätt lagom vid aktiv delning, för passivt kanske 1st 10 per sida är vettigare då man kan dela högre för att bli av med bristen vid ~300Hz(tror jag det var) som 51:orna har.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav IngOehman » 2014-10-14 12:43

Ja, ungefär så är det väl. Fast man skall nog inte utesluta att redan en 10" per sida räcker bra ljudtrycksmässigt för många, alltså även som basmoduler.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav darkg » 2014-10-14 12:48

Intressant.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav petern » 2014-10-14 12:54

Jo, tack för er snabba inputs alla. Jag tror att det jag ev. behöver är ett s.k aktivt basstöd/basmodul, om jag ska kunna använda min XTZ-förstärkare och inte köpa mer saker. Tänker jag rätt då? Jag är ute efter en liten/mindre vit låda att placera på lämpligt ställe. Vill inte ha något under OA51:orna, dom ska hänga för sig själva på den tomma väggen:)

/Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-10-14 14:08

petern skrev:Jo, tack för er snabba inputs alla. Jag tror att det jag ev. behöver är ett s.k aktivt basstöd/basmodul, om jag ska kunna använda min XTZ-förstärkare och inte köpa mer saker. Tänker jag rätt då? Jag är ute efter en liten/mindre vit låda att placera på lämpligt ställe. Vill inte ha något under OA51:orna, dom ska hänga för sig själva på den tomma väggen:)

/Peter


Oj, då är det en helt annan lösning än den som alla andra i tråden skriver om. :wink:

Problemet med att göra som du föreslår är att du får blandning av ljud från både basmodul och OA51:orna, och det går inte att på förhand veta om det blir destruktiv eller konstruktiv interferens beroende på subwåffermodell och dess inställningar.

Dessutom blir det som regel aldrig någon bra basåtergivning om man bara har en enda baslåda på grund av att den exciterar rumsresonanserna maximalt.

Det som Ingvar Öhman beskriver som "basstöd" är dock en lösning som fungerar men kräver ett litet filter i signalvägen. Annars bör OA51 högpassfiltreras, helst aktivt, när de används tillsammans med subbwåffrar. Det kan göras enkelt i vilken som helst hembioreceiver. Dock blir det bara mono i subb-kanalen, men det går att använda två högtalare ändå. Men om man då använder "köpe-subbar" behöver man koppla förbi dess inbyggda filter, eller om det inte går så ställer men dem på högsta möjliga lågpassfilterfrekvens.

Jag tycker personligen att en lösning med varsin baslåda under respektive OA51 kan se mycket snyggt ut.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav darkg » 2014-10-14 14:36

Johan_Lindroos skrev:Jag tycker personligen att en lösning med varsin baslåda under respektive OA51 kan se mycket snyggt ut.


Alternativt mycket fult :-) det är lite kinkigt tycker jag, att bevara feelingen i OA51.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav IngOehman » 2014-10-14 14:57

petern skrev:Jo, tack för er snabba inputs alla. Jag tror att det jag ev. behöver är ett s.k aktivt basstöd/basmodul...

Igen - basstöd är passiva, inte aktiva.

Jag tror du menar basmoduler.

petern skrev:...om jag ska kunna använda min XTZ-förstärkare och inte köpa mer saker. Tänker jag rätt då?

Ja, det bör fungera bra. Jag kan självklart inte ta ställning till om förstärkare passar storleksmässigt till den basmodul du väljer, men konceptuellt passar det bra.

petern skrev:Jag är ute efter en liten/mindre vit låda att placera på lämpligt ställe. Vill inte ha något under OA51:orna, dom ska hänga för sig själva på den tomma väggen:)

Det går utmärkt att göra så. Om basarna är basmoduler (till skillnad från basstöd eller bastillsatser) så spelar de ju dessutom bara mycket låga frekvenser (typ under 120 Hz, kanske under 80 till och med) och de behöver inte stå under OA-51orna. Det är inte ens säkert att det är det bästa stället för dem. Det kan mycket väl vid de mycket låga frekvenserna vara så att de fungerar bättre med en annan placering.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav avr7000 » 2014-10-14 18:46

Du skulle kunna bygga basstöd som fungerar på samma sätt som de undre basarna i Larsen 8.

2 st Lådor på 20 liter med 8545 som placeras på golvet t ex lite utanför OA51 för att inte störa den snygga estetiken med "ensamhängande" OA51.
De spelar tillsammans upp till en viss frekvens som du väljer med den kondensator du använder för att filtrera.

Mvh

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav petern » 2014-10-14 21:24

OK, mkt tacksam för era synpunkter. Fattar lite, men det känns lite diffust för mig ändå.

#avr7000: Kan man koppla det som du föreslår från en XTZ D100 förstärkare (2-kanals)? Spelar då alltså 8545 i basstöden dom lägre frekvenser? Och 51:orna med samma element dom högre frekvenserna?
#JohanL: Men är det inte just det som det går ut på? Alltså att få en blandning av ljud från både basmodul och högtalare :oops:
#IÖ: Vilket rekommenderar du, med förutsättningen att jag inte behöver skaffa ytterligare utrustning?
#PerS: Tack för tips, ska googla på den modellen :)
/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav IngOehman » 2014-10-15 03:16

petern skrev:OK, mkt tacksam för era synpunkter. Fattar lite, men det känns lite diffust för mig ändå.

#avr7000: Kan man koppla det som du föreslår från en XTZ D100 förstärkare (2-kanals)? Spelar då alltså 8545 i basstöden dom lägre frekvenser? Och 51:orna med samma element dom högre frekvenserna?

Igen - om du vill att basarna skall spela vid lägre frekvenser och 51:orna de högre, så är det INTE ett basstödssystem, utan då talar du om basmoduler. Oftare kanske kallade subwoofers.

petern skrev:#JohanL: Men är det inte just det som det går ut på? Alltså att få en blandning av ljud från både basmodul och högtalare :oops:

Om du använder ett normalbrant LP-filter för basarna så kan du inte låta dem spela samma register som topparna, eftersom de då kommer att prata i munnen på varandra (spela ur fas) vid vissa frekvenser. Däremot så fungerar det med rätt vald delning och vettiga placeringar att dela av topparna nedåt och basarna uppåt, och även om de inte kommer att spela några andra frekvenser än de mycket nära delningsfrekvensen tillsammans, så kommer de självklart att spela musiksignalen tillsammans, det vill säga de spelar tillsammans med återger olika delar av musiksignalen. Så fungerar en normal delning.

petern skrev:#IÖ: Vilket rekommenderar du, med förutsättningen att jag inte behöver skaffa ytterligare utrustning?

Jag vet några saker som du har, men vet inte om jag känner till alla saker som du har.

Det du behöver om du vill göra ett aktivt delat system med de nya basarna arbetande vid låga frekvenser och dina OA-51 arbetande vid högre, är den förstärkare du redan har som driver dina OA-51, en förstärkare till (slutsteg) som driver basarna, och ett elektriniskt delningsfilter som ser till så att rätt frekvenser kommer till respektive högtalare.

Eftersom jag inte vet hur din anläggning ser ut mer än framentariskt så vet jag inte hur lätt det blir att koppla in ett elektriskt delningsfilter framför respektive högtalares slutsteg. Om det är en integrerad förstärkare som driver OA-51 så kan det vara svårt att komma åt signalen mellan för- och slutsteg, vilket du behöver göra om du skall kunna dela den i två halvor och skicka den ena till samma förstärkares slutsteg och den andra halvan till det slutsteg som driver basarna. Berätta gärna mera om din anläggning - berätta om alla delar den består av.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav STDI » 2014-10-15 06:45

avr7000 skrev:Du skulle kunna bygga basstöd som fungerar på samma sätt som de undre basarna i Larsen 8.

2 st Lådor på 20 liter med 8545 som placeras på golvet t ex lite utanför OA51 för att inte störa den snygga estetiken med "ensamhängande" OA51.
De spelar tillsammans upp till en viss frekvens som du väljer med den kondensator du använder för att filtrera.

Mvh

Stefan

Här är den varianten, fast med OA52. http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=55364
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav wicke » 2014-10-15 21:19

Din XTZ förstärkare går alldeles utmärkt att komplettera med ett elektroniskt delningsfilter eftersom för- och slutsteg är delbart genom att ta bort två byglar.
Varför inte komplettera med en Mini DSP mellan för och slutsteg, ett extra slutsteg och två baslådor.
Använder själv en sådan lösning med den förstärkaren.

/PJ
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav petern » 2014-10-16 00:33

Tack för att ni tar er tid att förklara/tipsa :)

#IÖ: Jag har inte så mycket mer elektronik i vardagsrummet än XTZ-förstärkaren och OA51 högtalarna...bara en Linn Axis och en Squeezebox Classic.

#STDI: Verkar lockande men då behöver jag väl en förstärkare till och delningsfilter nånstans? Får försöka förkovra mig i länken du gav.

#wicke: Är Mini DSP då själva delningsfiltret, mellan baslådan och OA51orna?

Tyckte HifiKit sa att man "bara" kan köpa och koppla in en subwoofer med inbyggd förstärkare från mitt försteg och på så sätt få basstöd? Nja, jag får nog läsa på och sätta mig ner och rita lite...Känns lite huller om buller just nu.

/Peter

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav STDI » 2014-10-16 06:56

petern skrev:...
#STDI: Verkar lockande men då behöver jag väl en förstärkare till och delningsfilter nånstans? Får försöka förkovra mig i länken du gav.
...

Nej inte alls. Denna variant använder samma förstärkare som huvudhögtalarna. Men man måste in i högtalaren och koppla basstödet i serie med baselementet.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav wicke » 2014-10-16 09:10

Mini DSP:n är ett digitalt delningsfilter som även innehåller en mängd frekvenskorrigeringsmöjligheter. Finns flera trådar om den här på Faktiskt, och används av många här på forumet. Är också ganska billig.
Den lösning som HiFi Kit föreslog fungerar också, men då spelar basdelen parallellt med huvudhögtalaren vid låga frekvenser.
ZTX förstärkaren har faktiskt en extra lågnivåutgång för basförstärkare som passar en sådan lösning. Hade själv en sådan lösning under en tid med mina OA 51 or, och det fungerade hyfsat.
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav IngOehman » 2014-10-16 11:18

petern skrev:Tack för att ni tar er tid att förklara/tipsa :)

#IÖ: Jag har inte så mycket mer elektronik i vardagsrummet än XTZ-förstärkaren och OA51 högtalarna...bara en Linn Axis och en Squeezebox Classic.

#STDI: Verkar lockande men då behöver jag väl en förstärkare till och delningsfilter nånstans? Får försöka förkovra mig i länken du gav.

#wicke: Är Mini DSP då själva delningsfiltret, mellan baslådan och OA51orna?

Tyckte HifiKit sa att man "bara" kan köpa och koppla in en subwoofer med inbyggd förstärkare från mitt försteg och på så sätt få basstöd? Nja, jag får nog läsa på och sätta mig ner och rita lite...Känns lite huller om buller just nu.

/Peter

Att bara addera en brant filtrerad basmodul är ingen bra lösning, det kommer nästan garanterat bli som resultat, att de kommer att förstöra för varandra vid några frekvenser. Ett normalt LP-filter i en subwoofer har en branthet på runt 24 dB per oktav, vilket ger en fasvridning om 360 grader, och 180 grader vid delningen. Det är samma sak som i motfas.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav Kristian » 2014-10-16 13:51

Hej petern!

Jag spelar fullregister på mina OA51:or.
Parallellt med dessa har jag två "REL" subwoofers (en per kanal), kopplade på förstärkarnas högtalarutgångar. REL-subbarna är alltså aktiva och använder signalen från förstärkarens högtalarutgångar som insignal till sina inbyggda förstärkare. Anpassning görs genom justering av fas, delningsfrekvens och nivå i subbarnas inbyggda filterfunktion.
Mina basmoduler är placerade mellan 51:orna och en bit ut från högtalarväggen, detta för att få fler utstrålningspunkter för låga frekvenser och därmed mindre problem med resonanser.
Delningsfrekvensen på basmodulerna har jag ställt till 28Hz. Vet ej hur brant filtret är men jag hamnade där när jag följde REL:s instruktioner för injustering.
Jag avser att prova andra placeringar av basmodulerna när andan faller på men just nu trivs jag för bra för att få tummen ur. :)

Vet inte vilka märken utöver REL som kan använda högnivåutgången på förstärkaren som insignal, men det finns det säkert någon annan som vet?

Vh / Kristian

Edit: Kompletterat med info om min delningsfrekvens.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav petersteindl » 2014-10-16 16:18

Kristian skrev:Hej petern!

Jag spelar fullregister på mina OA51:or.
Parallellt med dessa har jag två "REL" subwoofers (en per kanal), kopplade på förstärkarnas högtalarutgångar. REL-subbarna är alltså aktiva och använder signalen från förstärkarens högtalarutgångar som insignal till sina inbyggda förstärkare. Anpassning görs genom justering av fas, delningsfrekvens och nivå i subbarnas inbyggda filterfunktion.
Mina basmoduler är placerade mellan 51:orna och en bit ut från högtalarväggen, detta för att få fler utstrålningspunkter för låga frekvenser och därmed mindre problem med resonanser.
Delningsfrekvensen på basmodulerna har jag ställt till 28Hz. Vet ej hur brant filtret är men jag hamnade där när jag följde REL:s instruktioner för injustering.
Jag avser att prova andra placeringar av basmodulerna när andan faller på men just nu trivs jag för bra för att få tummen ur. :)

Vet inte vilka märken utöver REL som kan använda högnivåutgången på förstärkaren som insignal, men det finns det säkert någon annan som vet?

Vh / Kristian

Edit: Kompletterat med info om min delningsfrekvens.


Bra grejjer. Hade inte du Ino?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav Kristian » 2014-10-16 17:37

Hej Peter!

Jo, jag hade ett par Ino pi60s men fick det inte att funka i mitt 13kvm musikrum. (De funkade väldigt mycket bättre i den lägenhet vi bodde när jag skaffade dem.)
Efter ett par års kämpande för att få till det (anlitade dock aldrig IÖ) gav jag upp och kopplade in mina 51:or istället.
Det fungerade alldeles utmärkt.
Sålde Ino högtalarna och fick därmed pengar till projektor och en ramspänd duk, så nu är det både musik och biorum :D
Saknade lite botten, men då dök det upp en möjlighet att köp en REL Storm 5:a och nästan samtidigt ytterligare en.
Nu njuter jag igen!
Har dock fortfarande ett par piP i vardagsrummet som jag skulle kunna prova i musikrummet. Den som lever får se :)

/Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav petern » 2014-10-16 23:51

Skönt med alla distinkta svar:) Det blir svårt att välja (rätt). Är säkert nöjd ett tag till med "bara" OA51orna, men sen så blir det mera bas. Har aldrig provat nåt sånt förut (kanske märks :oops: ). Ska bli spännande.
#STDI: Det där låter intressant. Men då måste man ju sarga lådorna, eller?
#Kristian: Om man tar högtalarutgångarna till basarna, kopplar man då OA51 från basarna sen?
#wicke: Mini DSP...låter väldigt intressant, ska läsa på.

/Peter

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav petern » 2014-10-16 23:57

#avr7000/Stefan: Kan du instruera mer? Eller länka till nån lättfattad instruktion? Vill gärna bygga nåt...enkelt;)

Är det såna här?
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 18w8545-00

/Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav darkg » 2014-10-17 00:33

Om du bygger själv har du en rätt stor frihet att gestalta lådorna. Kanske finns det en form och ett utseende som skulle funka under OA51 både akustiskt och estetiskt?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav Kristian » 2014-10-17 09:44

petern skrev:Skönt med alla distinkta svar:) Det blir svårt att välja (rätt). Är säkert nöjd ett tag till med "bara" OA51orna, men sen så blir det mera bas. Har aldrig provat nåt sånt förut (kanske märks :oops: ). Ska bli spännande.
#STDI: Det där låter intressant. Men då måste man ju sarga lådorna, eller?
#Kristian: Om man tar högtalarutgångarna till basarna, kopplar man då OA51 från basarna sen?
#wicke: Mini DSP...låter väldigt intressant, ska läsa på.

/Peter


Jag har anslutit både högtalarkablarna (OA51:orna) och signalkablarna (REL-subbarna) parallellt till förstärkarens högtalarterminaler.
Man kan t.ex. använda "naken" kabel eller stackningsbara banankontakter.

Vh / K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav avr7000 » 2014-10-17 17:13

petern skrev:#avr7000/Stefan: Kan du instruera mer? Eller länka till nån lättfattad instruktion? Vill gärna bygga nåt...enkelt;)

Är det såna här?
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 18w8545-00

/Peter



Som STDI skrev...
Kolla denna tråd:
Här är den varianten, fast med OA52. viewtopic.php?f=17&t=55364
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Re: OA 51 med stöd?

Inläggav petern » 2014-10-17 22:55

#Kristan: Tackar!
#stefan: Ska kolla. Tack för tips!

/Peter

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster