Renoveringstråd OA-12

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-17 00:23

galder skrev:Någon sådan här mikrofon kanske, eller liknande, och Svantes Tombstone (Tolvandata). Såg i någon tråd att Svante själv tipsade om någon liknande mik.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... fon-p24073

Så började jag i varje fall. Miken har en topp som man får ta med i beräkningen.

Jag gick sedan över till ECM8000, och Behringer UCA202 ihop med REW mätprogram.

Kul projekt du håller på med, och framför allt välskrivet och dokumenterat.


Notera ändringen av denna citerade post på sidan innan - Galder har använt annat ljudkort.

/K12


tack för tipset.

Det blev ett par Panasonic wm-61a (nästan samma kapslar som används i ECM8000?) kapslar som jag ska modda enligt Linkwitz instruktioner. Jag har redan fixat till hans förförstärkare, så nu väntar jag bara på kapslarna. nu ska jag bara klura på jag ska kunna verifiera resultaten från micken. Ljudkortet i laptopen får duga så länge. den är ju betydligt lättare att verifiera och så länge man bara mäter frekvensrespons så duger den nog.
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-17 00:25

Nu är det helt färdiga, inget inget kvarstår! Lådorna är färdigoljade och ser underbara ut. Gallren är lackade och det blev perfekt! Den högra lådan ha fått samma behandling som den vänstra och fått en dämpad första kammare och det gör verkligen skillnad! Det blev mycket tydligare när man hör dem i stereo.

Jag har lyssnat på dem en del under helgen och jag måste säga att jag älskar dem! Inga högtalare som jag har haft låter så bra i HELA rummet. Jag har haft högtalare som är bättre på både det ena och det andra. Men för varje styrka så har man kompromissat fram en annan svaghet. OA12 är helhetsmässigt överlägset den bästa högtalaren jag haft i mitt vardagsrum. den låter mig lyssna på all sorts musik var jag än befinner mig i rummet. Ville jag koncentrerat och kritiskt lyssna på musik skulle jag välja en annan högtalare. Men det kanske är 5 -10% av tiden man lyssnar på det sättet, så i ett (mitt) vardagsrum vinner nog OA12. Vill jag verkligen sitta ner och lyssna har jag ju mina lurar, och dem tror jag inte någon (dynamisk och i min prisklass) högtalare rår på.

Sammanfattningsvis ett fantasktiskt fynd för 75 kr. Med delar och element blir det en hel del till, men jag har verkligen tänkt på ekonomin i det här projektet. För pengarna har jag fått riktigt bra ljud, otroligt vackra högtalare och en stycke svensk design och ingenjörshistoria.

Till sist några tankar:

- Grafpros idé om brantare delning av mt24 är mycket god och ger ett verkligt lyft Jag ser ingen anledning till att den inte skulle förbättra läget även för mt20. Vet inte om det skulle vara värt komponenterna, men vill man verkligen använda mt20 och dela vid 1800 så skulle man få bort den värsta distorsionspuckeln.
- Dämpningen av första kammaren fungerar faktisk och gör stor skillnad. Detta är absolut en brist hos originalkonstruktionen som är enkel och billig att fixa till. Dämpfilt kostar 150 spänn på Biltema, arbetet tar 30 min för båda lådorna och är helt reverserbar om man inte gillar resultatet. Prova!

En sista bild på resultatet kommer i morgon!
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav data_foggen » 2014-11-17 13:12

Härlig läsning! Grattis till en lyckad renovering och att dina öron är nöjda. :D
Håller fullständigt med att dessa 70-tals Sonab låter bra i hela rummet.
Mvh
//H
Det finns ingen planet B.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav BosseS » 2014-11-17 18:32

Ber att få tacka för en intressant renoveringstråd.

Som OD-11-ägare blir jag ju intresserad över lyssningsintrycken mellan dessa och OA-12 om någon haft förmånen att jämföra dessa. Det är ju samma element, en diskant mer och annan låda.
Det är samtidigt intressant vad som egentligen gör att OA-14 anses ljuda sämre, samtidigt som både OA-116 och OA-2212 är bättre, eller!? Det kanske beror mycket på rummet vilken som fungerar bäst?

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav Henthu » 2014-11-17 21:51

BosseS skrev:Det är samtidigt intressant vad som egentligen gör att OA-14 anses ljuda sämre, samtidigt som både OA-116 och OA-2212 är bättre, eller!? Det kanske beror mycket på rummet vilken som fungerar bäst?

Misstänker att positionering och rumstorlek kan ha en hel del betydelse. Jag testade att flytta mina OA-14 och det påverkade basen nämnvärt. Har 5x5 meter med 2.5m i höjd, men är dessvärre tvungen att ha ena 20 cm från ett hörn. OA12 verkar kunna hantera det bättre.

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-17 22:52

BosseS skrev:Ber att få tacka för en intressant renoveringstråd.

Som OD-11-ägare blir jag ju intresserad över lyssningsintrycken mellan dessa och OA-12 om någon haft förmånen att jämföra dessa. Det är ju samma element, en diskant mer och annan låda.
Det är samtidigt intressant vad som egentligen gör att OA-14 anses ljuda sämre, samtidigt som både OA-116 och OA-2212 är bättre, eller!? Det kanske beror mycket på rummet vilken som fungerar bäst?


Tack för kommentarerna!

Jag kan komma med lite okvalificerade gissningar här. Jag har inte hört OD-11 och jag har bara lyssnat på en OA-14 i 10 min.

OA-12 har en ovanligt bra kvalitet bas för att vara en basreflex, men den prioriterar djup och tryck framför tajthet och kvalitet. Den travar på gränsen till "boomighet" om ni förstår vad jag menar. Den OA-14 i den miljön som jag hörde den i var definitivt på del sida gränsen. Oavsett vilken baston som spelas kommer en entonsbas som biprodukt. Grafpro har helt säkert rätt i sin analys i en annan tråd att lådan är felstämd, lådan är helt enkelt för stor. Jag har nästan ingen erfarenhet av basreflexer men jag skulle vara intresserad av hur OA-12 skulle låta om man stämde den högre eller om man helt enkelt dämpade den (Varför har alla väggar parallella och lämnats kala i alla basreflexer jag har öppnat? Någon som vet?).

Vad gäller diskanten så har jag med tiden flyttat tonbygeln bakåt till sista läget trots att MT24 har lägre känslighet. OA12 har två parallellkopplade diskanter medans OA14 har fyra, två parallella seriegrupper. Jag vet inte vad det gör med känsligheten, men det sista mina OA12 behöver är högre nivå i diskanten. Mer bas och högre diskant är vad jag hörde, och mellanregistret var bara där för sakens skull. Mina OA12 i mitt rum lät helt enkelt mycket bättre, tveklöst. Nyckeln här är "mitt rum" det är inte speciellt meningsfullt att bedöma två olika högtalare i två rum med varierande akustisk uselhet. Jag kan inte generellt bedöma den absoluta kvalitén på OA-14s bas. Dessutom stod OA14 tonbygel på max.

Misstänker att positionering och rumstorlek kan ha en hel del betydelse. Jag testade att flytta mina OA-14 och det påverkade basen nämnvärt. Har 5x5 meter med 2.5m i höjd, men är dessvärre tvungen att ha ena 20 cm från ett hörn. OA12 verkar kunna hantera det bättre.


Kanke, min ena låda står i ett stort rum men 20 cm från en bänk och 1 m från ett hörn åt andra hållet, det boomar på men det fungerar förundransvärt bra. Den andra lådan står friare, men är bara marginellt bättre.

En viktig skillnad mellan lådorna är att OA-12 har 50% direktstrålning i diskanten, OA-14 25% och OD-11 0%. Vad det betyder vet jag inte.

Jag har alltid undrat varför basreflex och slutna lådor är normen, medan exempelvis TL anses exotiskt. Väldigt många kommersiella lådor i dag är meterhöga och smala och skulle passa perfekt för en transmissionslinje med tre vikingar. Kommer inte gå lika lågt på pappret, men man skulle kunna skilja på en elbas och en kontrabas! En tanke bara.

Slutligen, om jag hade en OA14 och var missnöjd med basen så skulle jag försöka att få in en kilformad cellplastbit (lika stor som väggen den sitter på) i nedre lådan. Det skulle lindra symtomen på två potentiella problem. För stor volym (enligt Grafpro) och minska resonansbenägenheten. Jag tror att någon annan kom med den idén på forumet någonstans. Det kan ha varit grafpro. Annars kan man kanske laborera med reflexröret. Vad får minskad diameter på röret för effekt? Det borde vara lätt att stoppa in något för att prova.

Till sist, prova att dämpa första kammaren, det är inte basrelaterat men rensar verkligen upp i mellanregistret.
Senast redigerad av ervstil 2014-11-17 23:17, redigerad totalt 1 gång.
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav mangrove » 2014-11-17 23:03

ervstil skrev:(Varför har alla väggar lämnats kala i alla basreflexer jag har öppnat? Någon som vet?)


Bra tråd för ämnet: viewtopic.php?t=1107

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-17 23:32

mangrove skrev:
ervstil skrev:(Varför har alla väggar lämnats kala i alla basreflexer jag har öppnat? Någon som vet?)


Bra tråd för ämnet: viewtopic.php?t=1107


Intressant läsning. Öhman konstaterar att korrekt dämning är av godo och kala väggar inte är ett krav för basreflexer. Det förstärker min tanke om att man får skilja på "reflex eller stående våg-dämpning" som tex filt på en eller flera av väggarna. Detta har bara marginell betydelse för ljudhastigheten och därför liten effekt på avstämningen och fylla lådan med dämpning som en sluten låda där mängden dämpning har stor påverkan på ljudhastigheten.

Min förundran kvarstår. Nu får jag sluta att fundera på detta annars kommer jag att öppna upp mina lådor och experimentera..... :wink: När jag får upp min mätmikrofon ska jag ska kalkylera fram vilka resonanser man kan förvänta sig i mina lådor och se om jag kan hitta dem i mätningarna. Om de går att hitta.
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav Henthu » 2014-11-18 00:13

ervstil skrev:Min förundran kvarstår. Nu får jag sluta att fundera på detta annars kommer jag att öppna upp mina lådor och experimentera.....


Jag har nog skruvat upp mina OA-12 minst 10 ggr vid det här laget. Och jag fick dom för en dryga månad sen. OA-14 gjorde det inte lättare, en himla massa skruvar som ska skruvas men skam den som ger sig :mrgreen:

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-18 00:25

Henthu skrev:
ervstil skrev:Min förundran kvarstår. Nu får jag sluta att fundera på detta annars kommer jag att öppna upp mina lådor och experimentera.....


Jag har nog skruvat upp mina OA-12 minst 10 ggr vid det här laget. Och jag fick dom för en dryga månad sen. OA-14 gjorde det inte lättare, en himla massa skruvar som ska skruvas men skam den som ger sig :mrgreen:


Hmm jag kom just på att jag glömde laga gängorna till baffeln på ena lådan. Gängorna var limmade så de rök när jag skruvade ur skruven första gången. Jag ska fylla med epoxi, borra och skruva i igen. Jag som trodde att jag var färdig.....

Hur är 12:an bestyckad? Vad är dina åsikter om mellanregistret? Jag har inte läst många kommentarer om ljudet, konstigt nog.

Jag kom på att jag glömde slutbilderna, de flår fotade där det står för jag orkar inte släpa runt dem. Gallret är inte snett det ser bara ut så på bilden.

DSC_5052.JPG
DSC_5052.JPG (122.54 KiB) Visad 4532 gånger


DSC_5051.JPG
DSC_5051.JPG (154.49 KiB) Visad 4532 gånger


Man får verkligen komma nära för att se att de inte är fabriksnya! Lackningen av gallren gjorde verkligen stor skillnad!

Nu ska jag bara acceptera att de är färdiga, inget mer trixande. Nu ska jag fokusera på att få dac:en färdig. den har varit i det här skickat i ett halvår nu.

DSC_5053.JPG
DSC_5053.JPG (214.21 KiB) Visad 4528 gånger


Det borde räcka med en helg, sedan kan jag göra mig av med förförstärkaren, slippa brummet och få en tillgång till en sådan modernitet som fjärrkontroll!
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav Henthu » 2014-11-18 00:56

ervstil skrev:Hur är 12:an bestyckad? Vad är dina åsik


Just nu gapar de tyvärr tomt. Fick flytta mina B65oaII till ett par OA-14 som jag labbar med. Mellanregistret tyckte jag var den största svagheten. Boostar lite med equalizer för att få fram den. Väntar hursomhelst på en IMM-6 som jag hittade på Amazon för 30 dollar. Blir intressant att se hur de låter. Kan ju vara så att jag uppskattar "överdrivna" nivåer på vissa frekvenser :D. Ägde dock ett par studiomonitorer förut (Alesis M1 Active MKII) och där var man mer än bortskämd, helt utan manipulation. En välmastrad baskagge kunde vara som ett knytnävsslag i bröstet

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-18 02:09

Japp, då är jag inte ensam att tycka mellanregistret är lite märkligt. Är det det likadant på andra Carlssonlådor? Det bli spännande att mäta om man kan få se det jag hör. Jag skulle gärna få lite feedback på micken. Jag har ju som vanligt valt det krångligaste alternativet, bygg själv....

Själv har jag en plan på nya högtalare som skaver i huvudet, fast jag bestämt mig för att vara nöjd och satsa på lurar för kritisk lyssning. En tvåvägs öppen baffel som blir en studie i snålhet. Som bredband mina underbara css el70 och som bas PRO AUDIO SW 1230 12" (290 spänn) delat kring 200 hz för att komma ur mellanregistret med marginal. Bi amp med min F5 på toppen och en billig Class D 100w från ebay på basen. Passivt delningsfilter i linjenivå. Det skulle bli första gången jag ger mig på bas i öppen baffel. max budget 1500 spänn! Inget knytnävssslag i bröstet direkt, men man borde vinna på definition i stället.

Problemet blir som sagt hur man kan smyga ut de diskreta, vackra OA12orna och lyfta in ett hemmasnicktrat monster. Nåja först dacen, sedan elektrostatförstärkaren, måla i garaget, lägga plattor och bygga klart altanen. Men sen J--lar!
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-18 23:26

Nu är micken klar! Det blev Linkwitz rakt av, det blev billigast och enklast så. Micken köpte jag på svalander och delarna till förstärkaren hittade jag i skrotlådan. Vackert blev det inte, men det verkar fungera.

20141118_220245_resized.JPG
20141118_220245_resized.JPG (159.29 KiB) Visad 4450 gånger


Om jag får tid ska jag lägga till en strömbrytare, men man använder den ju inte dagligen så det kanske duger att bara ta bort batterierna.

Nu ska jag bara lära mig att mäta, och jag tror att jag siktar in mig på HOLMImpusle. den verkar ha en bra balans mellan funktion och begriplighet. Jag kikade även på REW, men jag orkade inte registrera mig...
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-19 15:57

Efter lite nattsudd han jag med en mycket snabb test på morgonen och här är resultatet:

oa_12_test 1.jpg
oa_12_test 1.jpg (83.02 KiB) Visad 4401 gånger


oa12_waterfall_test1.jpg
oa12_waterfall_test1.jpg (116.61 KiB) Visad 4401 gånger


oa_12_dist_test1.jpg
oa_12_dist_test1.jpg (67.55 KiB) Visad 4401 gånger


Detta är med min linkwitz mick (okalibrerad) och mitt laptopkort (kalibrerad) och micken i lyssningsposition. Det slog mig att nu har jag mätt i stereo och det kan nog inte vara rätt. När jag får tid ska jag läsa på och grotta mig ner i data för att se vad jag kan dra för lärdom.

Skillnaden mellan de två splmätningarna är tonbygeln i högsta rest lägsta läget. Distortionsgrafen vet jag inte om man kan lita på. Jag ser nu på tidsstämpeln att datorn är i fel tidszon...

Jag inser att Jag mäter rummet (hemsk akustik...) mer än högtalaren, men det är ju denna kombinationen man lyssnar på. Dessutom om man "gatar" bort reflexer från denna lådan lär det ju bli fel eftersom reflexerna är medvetna, eller?

Någon som har några spontana kommentarer till resultatet?
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav momus » 2014-11-19 18:20

Jag tycker det ser ut som det brukar göra när man mäter OA12 i ett rum. Tämligen rak kurva faktiskt trots alla reflexer. Det som syns i basområdet tror jag att man kan bortse ifrån - där har alla mätmetoder problem. Vad som däremot inte syns är att SC 165 har ganska mycket dist. Många bortser gärna från det och det finns också dom som ser uddatonsdistorsion som något "ofarligt". Men när jag bytte från B 65 OA till ett annat (mycket dyrare) element så var det som att dra bort en slöja av skräp. Det lät mycket mycket renare. Jag kanske läser din distorsionskurva lite slarvigt, men utifrån mitt öra så har SC 165 och dom följande versionerna tämligen mycket uddatonsdist som i alla fall förstör en del av min musikupplevelse. Jag måste också erkänna att jag inte noterade det förrän jag fick chans att lyssna på det nya elementet.

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-19 18:55

momus skrev:Jag tycker det ser ut som det brukar göra när man mäter OA12 i ett rum. Tämligen rak kurva faktiskt trots alla reflexer. Det som syns i basområdet tror jag att man kan bortse ifrån - där har alla mätmetoder problem. Vad som däremot inte syns är att SC 165 har ganska mycket dist. Många bortser gärna från det och det finns också dom som ser uddatonsdistorsion som något "ofarligt". Men när jag bytte från B 65 OA till ett annat (mycket dyrare) element så var det som att dra bort en slöja av skräp. Det lät mycket mycket renare. Jag kanske läser din distorsionskurva lite slarvigt, men utifrån mitt öra så har SC 165 och dom följande versionerna tämligen mycket uddatonsdist som i alla fall förstör en del av min musikupplevelse. Jag måste också erkänna att jag inte noterade det förrän jag fick chans att lyssna på det nya elementet.


Det finns ett par punkter som förvånade mig:

- Kurvan är trots allt jämnare än jag förväntade mig.
-Jag förväntade mig en tydligare dip i mellanregistret. Det finns en dip 400 till 800, men det kan lika gärna def som en topp före och efter.
- Wm-61a har enligt en del en stegrande respons efter 4-5k, ingen spår finns av detta i graferna. Om den fanns skulle det innebära en fallade respons för högtalaren och det är inte det jag hör.
- Jag hade förväntat mig en högre diskant, nu ligger den under bas och mellan. Trots en förmodad stegrande respons från micken.
- Jag har inte fått något klare svar på vad som drar ner mellanregistret och orsakar lätt fräsande s-ljud. Distorsionen sticker inte ut i detta register, kanske är det generellt högt i hela spektrumet. Jag så siffran 0.1 och 0.2% i grafen men sedan försvann den. Är det någon som kan tolka grafen och kanske översätta till %.
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-19 22:38

Jag har fått en minut för att kolla igenom datan och jag läste grafen fel. ju lägra ner på grafen, ju lägre distorsion. Jag bifogar en ny graf från samma mätning men ny har jag med distorsionsiffrorna för1kHz.

oa12_dist-test1_ version 2.jpg
oa12_dist-test1_ version 2.jpg (73.4 KiB) Visad 4336 gånger


Om man kan lita på siffrorna så blir det tydligt hur illa sc165 presterar här. nu ska påpekas att fördelningen mellan 2:a och 3:e dist ser bättre ut på andra ställen, men ändå. Jag ska testa setupen på mina elektrostatlurar som borde ge betydligt lägra dist och se vad micken kan prestera.

Jag har inte någon erfarenhet av att mäta högtalare så jag vet inte vad man kan förvänta sig. Kan någon kommentera siffrorna. Är de normala, skyhöga eller bra?

Uppdatering: Jag läste precis Grafpros kommentar till sc165 och han kommenterar speciellt den höga tredjetonsdistortionen vid 1k. Det verkar bekräfta mina mätningar.
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav Henthu » 2014-11-19 23:30

Ska bli spännande att jämföra resultaten med mina när jag väl fått hem mic:en. Står att dom försökt leverera idag och lämnat meddelande, men inte har de gjort det :x

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-20 01:02

Det ska bli spännande med lite benchmark!

Jag ska försöka få till lite mer seriösa mätningar under helgen. Jag har i alla fall verifierat ljudkortat via loopback från hörlursuttag till mikrofonuttag och thd+n ligger i trakterna 0.003 vilket är helt ok. Däremot verkar faserna bli inverterade i loopbacken. Kryssrutan för invert input har ingen effekt. Se dumpen nedan:

kort_felfas.jpg
kort_felfas.jpg (82.32 KiB) Visad 4309 gånger


Detta fenomen uppstod inte när jag kalibrerade kortat förra gången. Skumt.
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav momus » 2014-11-20 10:10

"Att mäta är att veta" skriver Grafpro på sin hemsida. Själv är jag inte så säker. Har ju haft en massa rörsteg som mäter dåligt enligt vanlig mätstandard. Trots det har dom låtit underbara. Har också läst en massa tester där mätresultaten inte på något sätt stämt med de mer subjektiva utlåtandena i testet.
Sak samma med Carlsson/Sonab. Jag har också upplevt OA 12/14 lite "ljusa", men aldrig upplevt det där fräsande ljudet som så många talar om. Trots nytt filter och Obi T22 oa fick jag flytta bygeln till det mest diskantdämpande läget för att ljudet inte skulle vara alltför ljust eller öronnypande. "Nypandet" blev dock inte lika påträngande med klass A eller klass D (NAD D 3020). Men det där "fräsande" ljudet har jag aldrig upplevt, med undantag då för defekta diskanter (MT 20). Kan ljudet komma från SC 165 eller B 65 0A II ? Är det nåt som händer i övergången mellan dom två elementen?
OA 12:s lite "sämre" mellanregister kan också häröra från vana. Är man van vid det ganska distinkta mellanregister som dom flesta bredbandselement har, kan ljudet från OA 12 upplevas som aningen ihåligt. Det brukar vara en tämligen vanlig reaktion från lyssnare vana vid mer direktstrålande högtalare. Därav kanske reaktionen av att OA 12 låter lite "nedbländade" i mellanregistret.
Vissa mätningar korrelerar med mätresultatet, men långt ifrån alla. Ett par OA 52 mätte Grafpro upp enligt LTAS. Dom mätte spikrakt. Ett par gamla AR 3 från 1959 mätte rakt men hade en förhöjning av det under mellanregistret och basen. Det syntes och hördes. AR 3 upplevdes som mer "varma". Men att upplösningen på bägge högtalarna var hög - det kunde jag inte se någonstans. Men det hördes. Tydligt.
Att mäta är att veta vadå?
Senast redigerad av momus 2014-11-20 10:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-20 10:15

Att mäta utan att kunna tolka mätningar ger såklart inte så mycket, men för de personer(dvs inte jag) som kan detta väl så säger det mycket.

En förstärkare mäter som den mäter och om du drar en slutsats om hur förstärkaren kommer låta från mätningarna och den faktiskt inte låter på detta sätt så har du tolkat mätningarna fel och/eller är mätningarna felaktigt gjorda.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav Bill50x » 2014-11-20 12:56

AndreasArvidsson skrev:En förstärkare mäter som den mäter och om du drar en slutsats om hur förstärkaren kommer låta från mätningarna och den faktiskt inte låter på detta sätt så har du tolkat mätningarna fel och/eller är mätningarna felaktigt gjorda.

Eller så har man inte mätt det som är relevant.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-20 15:42

momus skrev:"Att mäta är att veta" skriver Grafpro på sin hemsida. Själv är jag inte så säker. Har ju haft en massa rörsteg som mäter dåligt enligt vanlig mätstandard. Trots det har dom låtit underbara. Har också läst en massa tester där mätresultaten inte på något sätt stämt med de mer subjektiva utlåtandena i testet.
Sak samma med Carlsson/Sonab. Jag har också upplevt OA 12/14 lite "ljusa", men aldrig upplevt det där fräsande ljudet som så många talar om. Trots nytt filter och Obi T22 oa fick jag flytta bygeln till det mest diskantdämpande läget för att ljudet inte skulle vara alltför ljust eller öronnypande. "Nypandet" blev dock inte lika påträngande med klass A eller klass D (NAD D 3020). Men det där "fräsande" ljudet har jag aldrig upplevt, med undantag då för defekta diskanter (MT 20). Kan ljudet komma från SC 165 eller B 65 0A II ? Är det nåt som händer i övergången mellan dom två elementen?
OA 12:s lite "sämre" mellanregister kan också häröra från vana. Är man van vid det ganska distinkta mellanregister som dom flesta bredbandselement har, kan ljudet från OA 12 upplevas som aningen ihåligt. Det brukar vara en tämligen vanlig reaktion från lyssnare vana vid mer direktstrålande högtalare. Därav kanske reaktionen av att OA 12 låter lite "nedbländade" i mellanregistret.
Vissa mätningar korrelerar med mätresultatet, men långt ifrån alla. Ett par OA 52 mätte Grafpro upp enligt LTAS. Dom mätte spikrakt. Ett par gamla AR 3 från 1959 mätte rakt men hade en förhöjning av det under mellanregistret och basen. Det syntes och hördes. AR 3 upplevdes som mer "varma". Men att upplösningen på bägge högtalarna var hög - det kunde jag inte se någonstans. Men det hördes. Tydligt.
Att mäta är att veta vadå?


jag har en del erfarenhet av design och bygge av förstärkare och kan se vad du menar till viss del. Grafpro har helt rätt: Att mäta är att veta! Kan du höra det kan du mäta det. det handlar om fysik och inte magi. Frågan är hur vet man vad man mäter och hur vet man att man mäter det man hör?

Låg distorsion är alltid bra, men distorsion finns och då blir fördelningen 2:a, 3:e och 4:e tons distorsionen viktig. jag har laborerat en hel del med Nelson pass designer och då framför allt med följande:

F5 ,klass a push-pull med mycket feedback, försvinnande låg distorsion, dominerande 2:a ton men en hel del 3:ton.
Aleph, klass a singel ended, låg distorsion totalt dominerande 2:ton med försvinnande liten 3:ton.

Jag skulle gradera dem likvärdigt i absolut kvalitet, men skillnaden är tydlig. Alephen är betydligt behagligare att lyssna på, lite mjukare utan att ta bort detaljer. F5 handlar om definition, kontroll och detaljer. En stor del av skillnaden ligger just i distorsionsspektrumet. F5 är överlägst närmast sanningen. Aleph har mer charm.

En mätbar skillnad är impedansen ,F5 är mycket låg och har därför mycket stor dämpningfaktor, aleph har högre impedans, lägre dämpningsfaktor och därför lägre "kontroll" av högtalarna. Mätbar skillnad, om högtalarens impedans är låg är det tydlig hörbar skillnad.

Jag har skruvat dessa parametrar upp och ned lyssnat och mätt och det är tydligt att här ligger en stor del av skillnaden man kan uppleva mellan olika förstärkare. En annan stor faktor är IMD men det får bli annan dag.

Beroende på högtalare kan faktiskt alephen låta bättre, lägre dämpning kan mjuka upp ljudet en del, 2:tons dominansen ger behagligare mellan och diskant. Ofta handlar det om att täcka över defekter hos högtalaren. Men, allt är mätbart!

Nu till OA12. Jag har jagat med tonbygeln fran och tillbaka och upplevt att diskanten är hög, men ingen inställning känns rätt. När jag ser mina och grafpros mätdata och förstår jag varför: Det jag hör är sc165:ans tredje och fjärdetons distortion. Har ingen med diskanterna att göra över huvudet taget. det är förklaringen till att jag föredrar ljudet om jag byter plats på höger och vänster! Mindre direktstrålning från 165:an! Allt verkar finns där i mätdatan.

Min preliminära mätningar visar att distorsionen är mycket lika mellan höger och vänster. Kanske en fingervisning om att min och grafpros revovering av 165 är likvärdig i det avseendet. Jag har även mätt mina cheapo Hitachi och med risk att få forumet mot mig:

Hitachin gör mos av OA12:an i alla avseenden än bas extension. Så är det! Och det hörs, se mina tidigare inlägg.

sc165 är ett mycket märkligt val i denna applikationen. Jag har tillgång till ett annat par 70:talare, hemmabyggen med någon form av peerless högtalare som låter mycket renare, jag ska ta och låna dem.

Innan jag drar för stora växlar på min mätdata måste jag undersöka hur pålitlig distorsionsmätningarna är. Likheten mellan höger och vänster samt skillnaden mellan oa12 och hitachi pekar på att jag mäter en verklig skillnad.

Allt går att mäta! Utom på mycket små högtalare där heisenbergs osäkerhetsprincip sätter in :wink:
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav Henthu » 2014-11-20 20:20

Hunnit få lite resultat med nya mic:en. Jag får ett berg av distortion med mina B65oaII i OA14 vid 2120 kHz. Harmonic 2 = 1.6% och harmonic 3 = 0.4%. Övriga ligger mellan 0.1% och 0.2%. Förhoppningsvis mäter jag fel. Är fortfarande noob inom området, men det är väl där delningsfiltret delar? Skickar dock ljudet just nu via en Sony BM10, så kan förmodligen bidra till det dåliga resultatet. Fiio D3K på väg :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-20 20:23

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:En förstärkare mäter som den mäter och om du drar en slutsats om hur förstärkaren kommer låta från mätningarna och den faktiskt inte låter på detta sätt så har du tolkat mätningarna fel och/eller är mätningarna felaktigt gjorda.

Eller så har man inte mätt det som är relevant.

/ B


Ja alltså om man drar en slutsats från en mätning på något som man inte mätt så tolkar man väl mätningarna felaktigt kan jag tycka, men visst har du rätt.

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-20 23:22

Bara för att kolla av min mätutrustning mätte jag mina Stax-202 i närfältet, helt öppna, drivna genom ett par klena transformatorer. kom i håg att dessa är menade att täta mot huvudet. I denna konfigurationen är de rena dipoler vilket avspeglad i mätningarna.

spl_phase_stax.jpg
spl_phase_stax.jpg (103.07 KiB) Visad 4151 gånger


Här ser man tydligt membranets egenresonans som dipol vid 200 hz och sedan vad som verkar vara 24db sluttning längre ner. Dippen vid 4800hz vet jag inte vad den beror på, jag gissar på reflexer mot micken eller annat i omgivningen. Inget som är tydligt med lurarna på. Coolt att se!

dist stax.jpg
dist stax.jpg (112.48 KiB) Visad 4151 gånger


Här gissar jag att man stöter på mickens och omgivningens störande begränsning, distorsion är visst väldigt vanskligt att mäta utan anechoiskt rum. den plana delen ligger på 1.3 %thd+n. jag kan garantera att det är lägra i verkligheten med lurarna på. Ungefär denna nivån är mitt bästa scenario med OA12. Så jag kallar detta för nedre gräns.

waterfall stax.jpg
waterfall stax.jpg (122.25 KiB) Visad 4151 gånger


Sista bilden tar jag med bara för att den är cool :) här ser man att "decayen" (vad heter det på svenska?) ligger på 80ms som bas, vilket låter högt... Man kan också se att anomalin efter 5k antaglien bror på resonanser mot omgivningen för den fortsätter för alltid.

På det stora hela så tror jag på det jag ser. Distortionsmätningarna ska man ta med en stor nypa salt, dessa lurar ligger lägre även med transformatordrift. Jag litar på en för att avgöra högre/ lägre än andra testobjekt. Jag litar inte på någon nivå under 0.2%.

På det stora hela ett fantastiskt resultat för 60 spänn plus skrot!

Den här tråden håller på att utvecklas till något annat än det var tänkt. Finns intresse kan man kanske skapa en ny tråd för mätning och utvärdering av oa12, oa14. Har någon sett om en sådan redan finns?
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-20 23:45

Jag vill bara tillägga att graferna på oa12 dist bara visar fundament tonen frekvensresons med andra ord. graferna är helt värdelösa. Jag har nu lärt mig att sätta rätt skala på graferna. Sorry! :cry:
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-21 01:38

Jag har kollat runt efter lite referensmätningar på elektrostater och fan denna utmärkta mätning från en samtida stax, dock ett par klasser högre. dessa mätningar är självklart gjorda med ett riktigt testhuvud, men det är slående hur nära man kommer. Det jag tolkade som en anomali efter 5k är verklig. Det anmärkningsvärda är att min thd kurva är mycket lik denna mätning. Det kanske går att lita på denna setup ändå. Till helgen ska jag göra lite thd mätningar på oa12 vid lite lägre, normal nivå. De jag gjorde lät lite högt, kanske drev det elementen till ökad distortion.

http://www.innerfidelity.com/images/StaxSR404S2742.pdf
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav darkg » 2014-11-21 01:45

Keep up the good work :)
Don’t just do something, sit there.

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-21 17:29

Jag gjorde några snabba mätningar i går kväll med intressanta resultat. dock tog batteriet slut på laptopen innan jag han spara resultatet. Jag satte upp micken 5 cm från elementet, och dämpade bort diskanterna med strumpor och kuddar. Förhoppningsvis får jag inte med något större bidrag från diskanterna utan mäter endast sc165.

Det första som slog mig var att elementet rullade av från 700hz till 5k. -3db punkten låg inte i närheten 1800hz. detta behöver undersökas.

Det andra jag märkte var att distorsionen i absolut nivå var oerhört jämn över hela frekvensomfånget. som en linjal. Endast nivån på fundamenttonen ändrades och därmed distortionskvoten. Detta får mig än en gång att misstänka mätfel. denna gången låg "normaldistortionen" på omkring 1% (THD). Flatheten gör att jag tror att det kan finnas ett mätfel här. Kanske ligger distorsionen under brusgolvet i rummet med effekten att jag bara mäter brus (N:et i THD+N)? En sak till tyder på detta, nivån mellan de olika ordningarna var extremt lika. Liter som brus tucker jag.

Men i så fall varför mäter staxarna och hitachin så bra? Var det extra brusigt i går kväll? Jag ska fundera ut ett test med olika brusnivåer för att se effekten i mätningarna. Nya mätningar med grafer kommer under helgen.

Är det någon som vet hur ambient brus i rummet påverkar distortionsmätningar?
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster