Renoveringstråd OA-12

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-26 00:46

Nu har jag fått lite fler mätningar.

Mick: WM-61 a Linkwitzmod okalibrerad på ett 30 cm lång spröt monterat på ett stativ 120 cm

Mikrofonförstärkare: Än en gång enligt Linkwitz men ned en opa627, antagligen falsk, men hör ingen skillnad. :)

Ljudkort: Inbyggt i dell laptop verkar pålitlig 20 till 10k, mäter distorsion i loopback under 0.01. Kalibrerat i REW

Förstärkare Pass F5 (DIY) (Bör vara spikrak hela vägen med försvinnande dist)

Förförstärkare: Lehmann klon, Ac kopplad, bör vara rak 20 till 20k.

Mätrogramvara: REW 5.01 beta

Rum: Horribel akustik kala väggar bakom hötalare och mycket glas på vägg bakom mikrofon. Ganska tyst, värmepumpen avstängd. Se ej skalenlig skiss nedan:

Rummet.jpg
Rummet.jpg (27.86 KiB) Visad 1044 gånger


Högtalare: Mina OA12

Jag mätte två positioner rakt fram ( benämns rakt), alltså ingen diskant riktad rakt emot micken samt ca 30 grader snett som motsvarar en normal lyssnarposition (benömns lyssnar pos) i mitt rum.

Först ut är en översikt av tonkurvan på enbart vänster högtalare, med en jämförelse mellan hög och låg tonbygel:

v hög låg.jpg
v hög låg.jpg (94.21 KiB) Visad 1044 gånger


I nästa graf används bara hög tonbygel och visar både vänster och höger låda i både rak och lyssnar position.

v_h_rakt_och _lyssnar_pos.jpg
v_h_rakt_och _lyssnar_pos.jpg (89.08 KiB) Visad 1044 gånger


Höger i lyssnarposition sticker ut här, antagligen beroende på att micken inte får samma position för höger/ vänster i lyssnarposition och rummet ställer till det.

Nästa är distorsionsgraferna för höger/ vänster i båda positionerna. IGNORERA SIFFRORNA I GRAFEN, DE BEROR PÅ VAR JAG RÅKADE HA CURSORN VI TILLFÄLLET!

v rakt dist.jpg
v rakt dist.jpg (106.39 KiB) Visad 1044 gånger


v lyssnar dist.jpg
v lyssnar dist.jpg (105.2 KiB) Visad 1044 gånger


h rakt dist.jpg
h rakt dist.jpg (106.09 KiB) Visad 1044 gånger


h lyssnar dist.jpg
h lyssnar dist.jpg (106.94 KiB) Visad 1044 gånger


Man ser en del intressant här, man kan nog säga att överlag så stämmer mätningarna hyggligt med vad jag hör. Rummet har en enorm påverkan på mätningarna, men det är det är ju i detta rum jag ska lyssna på dem. Jag kan bara hoppas att högtalarna har ett visst inflytande på resultatet och inte enbart speglar rumsakustiken. :roll:

Jag mig inte på några tolkningar just nu, jag bara presenterar data. Det kan vara värt att nämna att den högra högtalaren låter lite renare i min öron. Skillnader finns i distorsionsmätningarna runt 1 till 3 k.

Jag skulle vilja skicka med datafilen men den verkar vara för stor.

Tack för mig och god natt!
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
NirreFirre
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2013-12-07
Ort: Sthlm

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav NirreFirre » 2014-11-27 00:45

Ser först jämnt o bra ut men sen ser jag skalan på amplitudaxeln är ca 130dB.. Oops. Har fått lära mig att en standard är 50dB och att man kanske inte smoothar grafer så mycket som 1/6oct annat än i diskantregistret. Lägg gärna upp nya med osmoothad bas (20-300Hz) och separat lite-smoothad ;) 300-20kHz så kan de med mer kunskaper än mig ha lättare att läsa o kommentera resultaten.

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Renoveringstråd OA-12

Inläggav ervstil » 2014-11-27 01:29

Som du säger, det ser jämt och fint ut tills man ser skalan. Jag var nog lite trött i går... jag ska lägga ut lite kurvor med mindre smoothing, bättre skala och mindre grötiga distortionsgrafer. Dock tror jag inte att dessa mätningar har ett värde ner i basen under 200 hz. Svagheten hos dessa lådor ligger nog i spannet 500 till 5k, resten låter rätt ok.
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster