SONAB ny ägare till namnet?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav galder » 2014-11-04 20:36

Såg denna annons på blocket. Namnstöld? Legitimit? Får man göra så här med detta heliga namn. 8O

http://www.blocket.se/jonkoping/Sonab_det_tradlosa_butiks_ljudsystemet_49653862.htm?ca=14&w=3


Citat från annonsen.
Nu är vi återförsäljare för SONAB
Vi har paket lösningar för den trådlösa ljud miljön
Trådlöst ljud i din butik,på kontoret,bilhall mm från Sonab, utan sladdar och dyra installationer!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav hifikg » 2014-11-04 20:40

Audio Pro äger namnet (tror jag) kanske de som ligger bakom produkterna?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav galder » 2014-11-04 20:58

Skulle det förhålla sig så, så stämmer nog den högtalaren in på deras produktsortiment.
Sorgligt i varje fall för en OA fantast att se det namnet i det sammanhanget, tycker jag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav hifikg » 2014-11-04 21:35

galder skrev:Skulle det förhålla sig så, så stämmer nog den högtalaren in på deras produktsortiment.
Sorgligt i varje fall för en OA fantast att se det namnet i det sammanhanget, tycker jag.


Well, jag kan leva med det. Carlsson är Carlsson, att det stod Sonab på högtalarna under en period var inget plus. Tycker jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav BORIS » 2014-11-04 21:43

Ser väl bättre ut än nåt annat det stått Sonab på de senaste 30 åren

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav hifikg » 2014-11-04 21:47

BORIS skrev:Ser väl bättre ut än nåt annat det stått Sonab på de senaste 30 åren


Då har du inte sett

Bild

Fast... det kanske är mer än 30 år sedan *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav rampitsch » 2014-11-24 11:32

Det där ser ju helt ok ut för att vara Sonab. Misstänker dock att BORIS syftade på sådana här grejer:

Bild

Bild


//Rampitsch

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav Almen » 2014-11-24 15:29

Det var ju en fusion mellan Audio Pro AB och SONAB Audio AB för bara någon månad sedan (eller rättare, SONAB gick upp i Audio Pro). Det kanske gjordes för att man lättare skulle kunna hantera varumärket?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav IngOehman » 2014-11-24 16:04

Att SONAB alls kom i deras (eller någons) egendom har jag för mig berodde på att Olle Mirsch, som ägde varumärket en tid efter det att "riktiga Sonab" lade ned, helt enkelt sålde det vidare medan namnet fortfarande var lite hett, och han gjorde sig en rejäl hacka på det. :) Han var bra på sådant.

Men jag har för mig att Olle inte sålde varumärket direkt till Audio Pro. Någon som minns?

Stig saknade helt intresse för att använda varumärket, och tillverkade mycket hellre högtalare under eget namn än under Sonab-namnet, som för honom fått en rätt så bitter klang.

Och även om Sonab under sin mest framgångsrikaste tid producerade ENORMA mängder högtalare, så var deras storhetsperiod ändå rätt så kort. Det finns ju andra tillverkare som producerat högtalare under 40 år eller mer. Tänker då kanske mest på diverse brittiska tillverkare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav hifikg » 2014-11-24 22:23

"Sonab var också känt under varumärket Carlsson"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sonab

hmmm... för mig är Carlsson Carlsson och Sonab förstod jag egentligen aldrig, men i wikipedia står det att Stig startade det så då kanske det är sant. Det jäkligaste var att man prånglade ut högtalare med namnet Carlsson (eller var det Karlsson?) efter brytningen med Stig. O så bråket om hans namn/varumärke. Trist historia. Kanske jämförbar med Mark Levinson som förlorade sitt namn.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav petersteindl » 2014-11-24 22:41

hifikg skrev:"Sonab var också känt under varumärket Carlsson"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sonab

hmmm... för mig är Carlsson Carlsson och Sonab förstod jag egentligen aldrig, men i wikipedia står det att Stig startade det så då kanske det är sant. Det jäkligaste var att man prånglade ut högtalare med namnet Carlsson (eller var det Karlsson?) efter brytningen med Stig. O så bråket om hans namn/varumärke. Trist historia. Kanske jämförbar med Mark Levinson som förlorade sitt namn.


Stig Carlsson har aldrig varit företagare d v s bedrivit företagsamhet i bolagsform. Han har aldrig startat något bolag. Han har inte ens varit delägare i något av bolagen. Han hade royaltyavtal med de företag som exploaterade hans högtalare. Sonab var ett av dessa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav petersteindl » 2014-11-24 22:48

Om jag minns rätt så delades Sonab upp i 3 divisioner och varumärket kunde på så sätt vara registrerat av 3 olika företag som hade registreringen inom sitt speciella område/kategori/klass.

Högtalare var en, mobiltelefoner var en annan och det fanns en tredje och jag undrar om det var radiokommunikation eller om det ingick i mobiltelefoni. En varumärkesregistrering är ju begränsad till en specifik klass av produkter.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav IngOehman » 2014-11-25 00:02

hifikg skrev:"Sonab var också känt under varumärket Carlsson"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sonab

hmmm... för mig är Carlsson Carlsson och Sonab förstod jag egentligen aldrig, men i wikipedia står det att Stig startade det så då kanske det är sant. Det jäkligaste var att man prånglade ut högtalare med namnet Carlsson (eller var det Karlsson?) efter brytningen med Stig. O så bråket om hans namn/varumärke. Trist historia. Kanske jämförbar med Mark Levinson som förlorade sitt namn.

Njae... Alltså.

Vi måste börja med att reda ut vilka "de" är.

Om man med "de" menar människorna som hade med det ursprungliga Sonab att göra, så gjorde de ingenting sådant.

Olle Mirsch gjorde det inte heller, men fortsatte tillverka högtalare gjorde han, under Sonab-namnet (vi talar fortfarande 70-tal). De såldes dock primärt i Tyskland har jag för mig. Efter att Olle sålde varumärket Sonab (bara varumärket, inte företaget Sonab som inte fanns längre) vidare så vilade det ett antal år, hos någon annan ägare tror jag, för att såsmåningom börja användas i ett nytt företag (nu talar vi 90-tal) som inte har något med Sonab att göra, men som gavs samma namn (tror jag) och som drevs av en man vid namn Stephan Pantzar.

Denne Pantzar började sedan använda även varumärket (kännetecknet) Carlsson för företagets högtalare, och han trodde då, enligt egen utsago, att Stig inte längre levde (det berättade han för Stig en tid därefter!) och att han därför tyckte att det var fritt fram att använda kännetecknet.

Det kan ifrågasättas.

Han (eller någon annan på företaget) formulerades dock även en historia avsedd att lura dem som tittade på broschyrmaterial att tro att dessa nya och helt konventionella högtalare hade något med ursprungliga Sonab att göra! :?

Till saken hör även att Stig Carlsson tidigare (jag tror runt 1980) hade försökt att registrera varumärket Carlsson, men fått avslag (eller möjligen fått veta att det inte var någon ide) eftersom PRV inte tillät registrering av namn (det var vad Stig berättade för mig i varje fall), medan Pantzar senare faktiskt lyckades registrera Carlsson som varumärke!

Så Stigs situation var lite knepig, minst sagt.

Dock är lagstiftningen inte så kantig/vag som man skulle kunna frukta, utan det finns en sorts flexibel styrka i orden som formulerar vad som gäller - och för den sortens kännetecken som är som Carlsson i högtalarvärlden så gäller inarbetning. Och sett från en juridisk synvinkel så är det faktiskt inget krav att ett varumärke skall vara registrerat - det fungerar lika bra att det är inarbetat för att "gälla". Men det kan vara svårare att bevisa att något är inarbetat...

I fallet Carlsson var det inte svårt dock. Man kan ju fråga typ vem som helst! :)

Så läget var lite speciellt, och frågan som skulle avgöras var om registreringen och användningen av varumärket Carlsson från Pantzars (eller snarare företagets) sida var ett försök till renomé-snyltning (det låter som ett lite lustigt uttryck, men det är faktiskt ett juridiskt begrepp). Och då man fann att så var fallet så blev Pantzar av med rätten att använda varumärket. Och uppgörelsen bestod faktiskt som en del, i att Stig även fick det varumärke som han själv inte lyckades registrera!

Så man får väl säga att sagan slutade lyckligt.

Och jag skulle inte våga lova att Pantzar visste att Stig var i livet. De umgicks inte i samma kretsar, så kanske var tilltaget inte så fult som det annars skulle verka?

Jag kan dock tycka att det ändå är genant att Stig (eller rättare sagt John Larsen som förtjänstfullt förde Stigs talan, med bistånd från alla oss, som med vittnesuppgifter kunde vara till nytta) alls behövde ta detta till rätta efter att Pantzar informerats om hur det faktiskt låg till. Omedelbar rättning, utan rättsliga påtryckningar, hade varit rimligare.

Oavsett vilket så är Pantzar även så vitt jag vet ägare till Audio Pro, och detta företag har ju så vitt jag vet betett sig rakryggat i alla sammanhang, så kanske hade Pantzar bara dåliga rådgivare i Carlsson-härvan? Inte vet jag. Det var hur som helst smärtsamt att se Stig drabbas av detta, han var verkligen förtvivlad.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav petersteindl » 2014-11-25 00:58

iö skrev:Till saken hör även att Stig Carlsson tidigare (jag tror runt 1980) hade försökt att registrera varumärket Carlsson, men fått avslag (eller möjligen fått veta att det inte var någon ide) eftersom PRV inte tillät registrering av namn (det var vad Stig berättade för mig i varje fall), medan Pantzar senare faktiskt lyckades registrera Carlsson som varumärke!

Så Stigs situation var lite knepig, minst sagt.


Jag kan fylla i lite. Det blev en regeländring i lagen som möjliggjorde varumärkesregistrering av egennamn, såsom namnet Carlsson. Det var strax därefter som Stefan Pantzar lämnade in sin varumärkesansökan gällande texten Carlsson och fick Carlsson registrerat.

Det problematiska för Stig Carlsson var att han genom detta inte längre kunde använda sitt eget namn i samband med sina egna högtalare. Det var nattsvart ur Stigs synvinkel. Carlsson Ortho-Acoustic AB hade gått i konkurs för flera år sedan så det fanns ingen produktion av Stig Carlssons Carlssonhögtalare vid det tillfället och produktion hade inte funnits på mer än 5 år. Däremot fanns ett stort konkurslager som Wilhelm Lilliehöök köpt och fortsatt sälja Carlssonhögtalare. Detta räddade Stig eftersom det därmed inte hade förflutit 5 år utan marknadsföring av Carlssonhögtalare. Stig och jag pratade en hel del om detta och vi var många som i skrift vittnade angående Carlsson och hans Carlssonhögtalare som ett inarbetat begrepp och att dessa såldes i handeln för inte så länge sedan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav IngOehman » 2014-11-25 01:04

Prexis så var det. Ledsamt, även om det löste sig.

Men hur mycket stressen slet på Stig får vi aldrig veta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav phon » 2014-11-27 00:01

Sonab --- ojojoj ... undrar hur många Sonab jag har servat under mitt yrkesverksamma liv?
Det måste vara femtitusen, eller fler. Det var nog bortåt 30-40 om dagen när det var som mest. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav hifikg » 2014-11-27 01:24

Kan man tolka det ovan skrivna som att Carlsson numera är fritt att nyttja, eller "försvaras" det av stiftelsen? Det borde K-märkas och Stig borde få stå staty på Söder Mälarstrand. En ortoakustisk staty som spelar skön musik när någon passerar. Föreslår en staty i brons tillverkad av Richard Brixel.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SONAB ny ägare till namnet?

Inläggav petersteindl » 2014-11-27 02:22

hifikg skrev:Kan man tolka det ovan skrivna som att Carlsson numera är fritt att nyttja, eller "försvaras" det av stiftelsen? Det borde K-märkas och Stig borde få stå staty på Söder Mälarstrand. En ortoakustisk staty som spelar skön musik när någon passerar. Föreslår en staty i brons tillverkad av Richard Brixel.


Varumärket Carlsson är registrerat och efter Stig Carlssons död tillföll varumärkesstriden den part som fick arvet. Arvet tillföll Stiftelsen Stig Carlsson genom beslut av Kammarkollegiet och Allmänna Arvsfonden. I processen angående varumärkena och striden om dessa var John Larsen egentligen huvudfigur eftersom det var John som hade kontakt med patentombudet till Stig gick bort. Det ingick i bouppteckningen där jag var tillförordnad förrättningsman och signerade därmed Boupptäckningen. Jag har all info i gömmorna så jag kan friska upp mitt minne då tid ges. Jag var en av tre och i vissa fall av de två som i Stiftelsens begynnelse skrev på i princip samtliga handlingar för Stiftelsens räkning.

Efter alla turer och med uppgörelse med Stefan Pantzar tillföll varumärkesregistreringen av Carlsson till Stiftelsen Stig Carlsson år 1998. Registreringen är inom en och endast en varugrupp och täcker produkten högtalare i den varugruppen. Det gäller att kunna visa att det finns produkter med namnet Carlsson inom varumärkesområdet och som använts under de senaste 5 åren. Det kan t.ex. vara genom marknadsföring. Hifi Kit har haft högtalare sedan flera år och har fortfarande. Nu även Teenage engineering. Så det kravet får nog anses som uppfyllt. Därmed är varumärket Carlsson inte fritt att nyttjas av andra än av Stiftelsen Stig Carlsson samt till dem som Stiftelsen godkänner och då genom avtal.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 6 gäster