Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav bootstrap » 2014-11-05 15:38

Jag renoverar carlsson igen och jag blir inte klok på en del filterritningar där diskantens plus kopplas till högtalarens plus kontakt. Men på original filterkorten är det inte så. Då är diskantens plus kopplad till högtalarkontaktens minuspol.

Dvs på original filtrern:
Kontakt +. bas +. diskant -.
Kontakt -. bas -. disktant +.

Är det så jag ska koppla?

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav ervstil » 2014-11-05 17:20

Jag vet inte vilken modell du håller på med, men den beskrivning som verkar vanligast till oa12,14 och 116 är generisk och utelämnar polariteten. Jag håller på med en oa12 och där är polariteten som original omvänd mot basen, samma polaritet på båda diskanterna.

Även om du får reda på polariteten på din modell är det värt att prova sig fram lite. prova att byta polaritet på samtliga diskanter. Lättast är att byta polaritet på basen. Då byter du bara på ett ställe och slipper dessutom att löda.

Lyssna noga, skillnaden ska främst finnas i mellanregistret runt delningsfrekvensen. Lyssna både efter nivå och kvalitet. På en vanlig högtalare där diskant och bas jobbar i samma plan kan skillnaden vara påtaglig, men denna konstruktionen offrar en del vad gäller fasriktighet och timing...

Vill du ta det vidare kan du prova att byta polaritet på de riktade diskanterna mot de indirekta. Detta är något som jag inte provat än och jag vet inte om det är meningsfullt då det endast handlar om reflexer och vi talar om våglängder under 30cm. Då är det viktigt att utvärdera resultatet rätt placering av högtalarna och rätt lyssningsposition eftersom det är reflexer du hör. Detta är något som kanske bara är värt att prova på oa 12. Andra modeller som har fler diskanter riktade åt olika håll så är det nog svårare/ omöjligt att få ordning på faserna.

Prova, det kostar inget och man kan lära sig lite på vägen.

Mvh // Christian
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav bootstrap » 2014-11-05 17:36

Har ingen ambition att testa mig idag.

Det är oa 14 med t22 diskanter och od 11 med t22 diskanter. Båda originalfiltren vänder på diskanterna.

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav roggaro » 2014-11-05 18:03

skulle med stor sannolikhet kunna tänka mig att det är det rätta, fast ibland kan ju fasen spela roll även om jag inte känner alls till konstruktionen så har jag ju testat på mina trevägare (mekaniskt faskorrigerade) vid byten av diskanter. numera är allt kopplat till + :wink:
burning in the eyes of the maker

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav bootstrap » 2014-11-05 20:27

Bild

Bild

Är det bara slarv, medveten tweak från grafpro sida eller är det SSC? "officiella" ritningen visar inte polariteterna.

http://www.hifikit.se/images/5313/carlssonoa-14_od-11.pdf

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav mangrove » 2014-11-05 23:48

Det finns förstås redan en förvirrande tråd om detta... :lol:

viewtopic.php?f=17&t=33867

Jag har mina T22 i OA14 fasriktigt, dvs originalfientligt.

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav Henthu » 2014-11-05 23:49

ervstil skrev:Jag håller på med en oa12 och där är polariteten som original omvänd mot basen, samma polaritet på båda diskanterna.


Det där var något nytt för mig. Så bruna kontakten på MT20, som jag förstått representerar + ska ha - kontakt från filtret om mellanbasen har + till + ? :?

Måste ivf prova :D

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav ervstil » 2014-11-06 01:37

Om jag kommer ihåg rätt så är kortet märkt med + och - på kopparsidan. På jordbanan ser man att basen är märkt - och diskanerna +. Vänd på kortet så har du facit. :wink:
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav Henthu » 2014-11-06 01:42

ervstil skrev:Om jag kommer ihåg rätt så är kortet märkt med + och - på kopparsidan. På jordbanan ser man att basen är märkt - och diskanerna +. Vänd på kortet så har du facit. :wink:

Ah då är det nog rätt kopplat. Jag följde märkningen på pcb:t :D

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav bootstrap » 2014-11-06 08:18

mangrove skrev:Det finns förstås redan en förvirrande tråd om detta... :lol:

viewtopic.php?f=17&t=33867

Jag har mina T22 i OA14 fasriktigt, dvs originalfientligt.


Där fick jag klarhet i det :) tack.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav grafpro » 2014-11-08 20:31

Plus på högtalarelement är den ände av spolen som får spolen att röra sig framåt då den påförs positiv spänning.

Men när växlande spänning passerar filtret sker fasförskjutning mellan spänning och ström så att elementen varken går helt i fas eller helt i motfas. Dessutom beroende av filtrets antal komponenter (ordning).

I 70-tals Carlsson kompliceras saken av att elementen sitter på olika avstånd till lyssnaren, och dessutom når lyssnaren via reflexer i väggen bakom. Den korta slutsatsen blir att sådana ger ett sådant sammelsurium av fasförskjutningar i det som når lyssnaren att det inte finns något rätt eller fel. Inte ens i OD11 med endast två element.

Original OA14 har alla diskantelementen kopplade i fas med varandra men i motfas mot baselementet. Om man vill hitta något som helst skäl att koppla T22-filtret på något visst sätt så blir det då till följd av dess högre ordning tvärtom. Inget fel i mina scheman alltså, men egentligen alldeles egalt hur man kopplar.

Det går att experimentera i all oändlighet med fas på diskantelementen i OA14, och deras placering. Små skillnader i tonkurva blir det men varken särskilt bättre eller sämre. Y-placering (rekommenderad av SSC) ger ingenting särskilt.

Ett litet tillägg: fasförhållande mellan element påverkar tonkurvan, ingenting annat. "Fasriktighet" är inte en ljudegenskap i sig. Högtalare som marknadsförs med sådana argument är bluff. Om tonkurvan är bra i alla önskade riktningar finns inget fasproblem.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

ervstil
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2014-10-26

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav ervstil » 2014-11-08 22:36

Jag har faktisk precis laborerat med alla kombinationer av faser på min OA12 och kan verifiera att det är mycket svårt märka några effekter, men jag har inte tillgång till mätning och lyssningssessionerna var korta och stressade. Fullt klart är det i alla fall att faserna har mycket mindre betydelse (omöjliga att få i ordning på) än på "vanliga" högtalare där elementen ligger nära och i samma plan.
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
Sometimes it all comes together baby

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Diskantens minus och pluspol, förvirring.

Inläggav bootstrap » 2014-11-10 00:12

grafpro skrev:Plus på högtalarelement är den ände av spolen som får spolen att röra sig framåt då den påförs positiv spänning.

Men när växlande spänning passerar filtret sker fasförskjutning mellan spänning och ström så att elementen varken går helt i fas eller helt i motfas. Dessutom beroende av filtrets antal komponenter (ordning).

I 70-tals Carlsson kompliceras saken av att elementen sitter på olika avstånd till lyssnaren, och dessutom når lyssnaren via reflexer i väggen bakom. Den korta slutsatsen blir att sådana ger ett sådant sammelsurium av fasförskjutningar i det som når lyssnaren att det inte finns något rätt eller fel. Inte ens i OD11 med endast två element.

Original OA14 har alla diskantelementen kopplade i fas med varandra men i motfas mot baselementet. Om man vill hitta något som helst skäl att koppla T22-filtret på något visst sätt så blir det då till följd av dess högre ordning tvärtom. Inget fel i mina scheman alltså, men egentligen alldeles egalt hur man kopplar.

Det går att experimentera i all oändlighet med fas på diskantelementen i OA14, och deras placering. Små skillnader i tonkurva blir det men varken särskilt bättre eller sämre. Y-placering (rekommenderad av SSC) ger ingenting särskilt.

Ett litet tillägg: fasförhållande mellan element påverkar tonkurvan, ingenting annat. "Fasriktighet" är inte en ljudegenskap i sig. Högtalare som marknadsförs med sådana argument är bluff. Om tonkurvan är bra i alla önskade riktningar finns inget fasproblem.


När jag satte i T22 för några år sedan så följde jag original filtret i detta eftersom nya filterritningen på hifikit inte visar fasriktningen. Men efter att läst den länkade tråden så förstod jag att din är riktigt. Så nu är allt kopplat i fas, kan inte påstå att jag märker någon större skillnad :)


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster