Oa14 tips

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Oa14 tips

Inläggav Bjorn_ » 2014-11-10 20:05

Hej!
Jag har länge gått och sneglat på lite olika oa-modeller. Det ligger ett par på blocket nu.
http://m.blocket.se/vi/57064949.htm

Jag har inte hittat någon tråd om just dem här så ägaren kanske inte hänger på faktiskt... (?)

I alla fall, jag kan för lite om dessa, men det verkar som om det inte är orginalbas?
Någon som kan verifiera?
För övrigt saknas fötter och logga, kanterna ser tilltryckta ut på två ställe (på ena elementet). Jag gillar att det är jakaranda, men tyvärr är de oljade. Kan tänka mig att återställa dem med mycket jobb och kemikalier, men detta är det jag är mest säker på att jag fixar.
Helst av allt hade jag velat ha ett par "oskruvade" för att ha en bra baseline för renovering. Vad tror ni, ser de ut att vara i "orginal" i övrigt?
Är det värt att ge det ett försök?
Nya element kostar ju en slant (4600 för alla) men det kanske det är värt?

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Oa14 tips

Inläggav data_foggen » 2014-11-10 20:53

Hej,
Basarna ser inte ut som original. Diskanterna verkar vara original.
I renoveringtipsen på carlssonplanet.com finns tips på hur man ordnar nya fötter.
Basar köper man antingen nya på hifi-kitt eller så gör man som Grafpro föreslår med Satori-elementet på carlssonkult.se med befintliga diskanter.
Mvh
/H
Det finns ingen planet B.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Oa14 tips

Inläggav Bjorn_ » 2014-11-11 20:52

Tack för tipsen!
Har gjort en massa research och lärt mig massor om herr Carlsson :)
Tyvärr blev det nog inte dessa. Gillar designen och träslaget men faktum är att jag egentligen inte har plats till dem. Hade tänkt kika på dem idag, men det blev inget av tyvärr. Får hoppas att någon annan tar sig an dem.
Har en massa att renovera hemma så jag blir inte sysslolös i vinter i alla fall.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Oa14 tips

Inläggav data_foggen » 2014-11-12 09:39

:)
En sak ska man ha i minnet: ha inte bråttom att köpa Sonab, det blir dyrt. Men när en bra deal dyker upp gäller det att vara snabb som blixten. ;)
Och i sopigare skick, desto roligare renovering.
Mvh
/H
Det finns ingen planet B.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster