OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Inläggav Nattlorden » 2015-01-10 13:43

Provspelade precis mina OA51 med lite Stig på ganska trevlig volym. Skulle sen kika på hur man kanske kan införa väggdämpning för offcenterlyssnare så såg konen på den ene högst annorlunda ut. Hittade dammkåpan på golvet.

Vad limmar jag den tillbaka med och hur extremnoga är det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Inläggav lemmts » 2015-01-10 18:41

Jag bytte dammkåpor på ett par LTS-högtalare och använde vattenlösligt kontaktlim. Jag försökte pricka in så rätt det gick med ögonmått efter de gamla märkena, om det blev tillräckligt noga törs jag inte svara på.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Inläggav petersteindl » 2015-01-10 19:22

Nattlorden skrev:Provspelade precis mina OA51 med lite Stig på ganska trevlig volym. Skulle sen kika på hur man kanske kan införa väggdämpning för offcenterlyssnare så såg konen på den ene högst annorlunda ut. Hittade dammkåpan på golvet.

Vad limmar jag den tillbaka med och hur extremnoga är det?


Jag tror att det är ganska viktigt vilket lim som används. Det är väl cellulosakon? Papper suger åt sig och ändrar sin struktur. Jag tror det kan vara viktigt att använda ett lim som inte tränger in i pappret för mycket.

Fråga Larsen, men IÖ bör ha viss koll.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Inläggav avr7000 » 2015-01-11 01:07

Konen är väl Kolfiberslurryimpregnerad och suger inte så mycket mer. den kan däremot vara ojämn och skrovlig och du behöver ett lim som kan fylla lite ojämnheter.
Jag har limmat dustcap på 8545 med Casco Kraft men det finns säkert bättre.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Inläggav Nattlorden » 2015-01-12 14:00

avr7000 skrev:Konen är väl Kolfiberslurryimpregnerad och suger inte så mycket mer. den kan däremot vara ojämn och skrovlig och du behöver ett lim som kan fylla lite ojämnheter.
Jag har limmat dustcap på 8545 med Casco Kraft men det finns säkert bättre.


Duger det åt dig så duger det åt mig! *Tub inhandlad* Tack.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Inläggav Kraniet » 2015-01-12 15:08

jag har brukat använda casco vattenbaserat kontaktlim.

men det är ju främst till skumkanter och andra känsliga material som det blir riktigt noga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Inläggav Nattlorden » 2015-01-19 11:20

Har limmat med Kraft nu (igår). Den var lite flödigare än jag väntat, men droppade i alla fall inget i talspolegapet. Ser ut som om det blev bra. 1-2 dygn torktid rekommenderades på förpackningen, så jag väntar ett tag med att spela på dem. Antar att de lär spela lite annorlunda, för det borde väl ha blivit något gram extra konvikt på kuppen, men inget jag kommer att märka i nuvarande användning i alla fall.

Tack för hjälpen!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Inläggav Fostex » 2015-01-24 01:51

Skönt att det löste sig!
Så om "ganska trevlig volym" gör att du hittar dammkåpan på golvet därefter, vad händer då när du spelar skithögt? :twisted:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Inläggav Nattlorden » 2015-01-24 11:33

Fostex skrev:Skönt att det löste sig!
Så om "ganska trevlig volym" gör att du hittar dammkåpan på golvet därefter, vad händer då när du spelar skithögt? :twisted:


Vet inte hur och hur länge de stått oanvända innan jag köpte dem, jag har inte spelat många minuter på dem de senaste åren, så det kanske varit 'an accident waiting to happen' hela tiden.

Gissningsvis spelade jag mellan 80 och 85dB på lyssningsplats. Mer än så känns inte passande för Sting "The Soul Cages".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Henthu
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: OA51-LE - vad limma släppt dammkåpa med?

Inläggav Henthu » 2015-01-24 11:38

Nattlorden skrev:Har limmat med Kraft nu (igår). Den var lite flödigare än jag väntat, men droppade i alla fall inget i talspolegapet.


Kraft är ett riktigt hemskt lim. Jag har haft rätt goda resultat med utspätt PVAc. Då kan man skapa en tunn hinna i springan mellan dammkåpan och konen


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Axorion och 5 gäster