Bilder av renovering OA 2212

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Powerfailure
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2015-01-15

Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Powerfailure » 2015-02-02 09:54

Hej,

Intresset för Carlsson var mera en slump då jag snubblade över ett par OA 12 som placerades i stugan med en förstärkare från Rotel från samma tidsera. Wow var intrycket och likaså tyckte andra lyssnare.
så efter det letade jag ett par 116 till huset men återigen så hade jag turen att snubbla över ett par orenoverade 2212. Hade tänkt lämna bort det mesta men efter en hel del funderingar så valde jag att ta mig an uppgiften själv. Det får bära eller brista och har tagit det i sakta lunk och läst allt jag kommit över. Men finns tyvärr ingen erfarenhet som är bättre än praktiskt handhavande.

Har kommit en bit på väg och dessvärre så ligger bilder på annan plats men hoppas det är ok att jag länkar dit.

http://www.minhembio.com/Powerfailure/352482

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav petersteindl » 2015-02-02 11:30

Powerfailure skrev:Hej,

Intresset för Carlsson var mera en slump då jag snubblade över ett par OA 12 som placerades i stugan med en förstärkare från Rotel från samma tidsera. Wow var intrycket och likaså tyckte andra lyssnare.
så efter det letade jag ett par 116 till huset men återigen så hade jag turen att snubbla över ett par orenoverade 2212. Hade tänkt lämna bort det mesta men efter en hel del funderingar så valde jag att ta mig an uppgiften själv. Det får bära eller brista och har tagit det i sakta lunk och läst allt jag kommit över. Men finns tyvärr ingen erfarenhet som är bättre än praktiskt handhavande.

Har kommit en bit på väg och dessvärre så ligger bilder på annan plats men hoppas det är ok att jag länkar dit.

http://www.minhembio.com/Powerfailure/352482


Fantastisk renoveringsresa du gjort. Ett tips. Fortsätt slipa med 400 papp och även med 800 papp och därefter med 1200. :) Gör ena högtalaren först och känn skillnaden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav oa51 » 2015-02-02 11:45

Snyggt arbete! Visst är det en fröjd att jobba med dessa högtalare där allt håller en så hög kvalitet :D Ett tips är att modifiera filtren för ännu mer välljud. Kallades "Bremenmodifiering" då det begav sig....

P.S. LTS- coatingen måste väl resultera i en helt transparent ljudupplevelse....... 8)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

djimp
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-01-29
Ort: Schtokkolm

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav djimp » 2015-02-02 17:15

Trevlig läsning! Hoppas på ett lyssningstest vad det lider.

Användarvisningsbild
Powerfailure
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2015-01-15

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Powerfailure » 2015-02-02 17:29

Alltid kul med feedback. Lyssningstest blir det allra säkert :D
Får nog inhandla lite finare sandpapper på vägen hem idag!

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav BosseS » 2015-02-02 20:31

Riktigt trevligt med dessa bilder. Bra jobbat.

Användarvisningsbild
Renobo
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 2008-09-26
Ort: El Stockholmo

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Renobo » 2015-02-02 21:20

Om du verkligen vill jobba... Efter du använt finaste pappret kan du blöta faneren. Då reser sig de minsta fibrerna och sedan kan du få bort dem med. Betsen kommer att resa dessa fibrer men då är det ju försent...

/Krister (som aldrig skulle orka göra detta)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav avr7000 » 2015-02-02 21:43

Fantastiskt fint jobb du lägger ner :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav petersteindl » 2015-02-03 00:01

Renobo skrev:Om du verkligen vill jobba... Efter du använt finaste pappret kan du blöta faneren. Då reser sig de minsta fibrerna och sedan kan du få bort dem med. Betsen kommer att resa dessa fibrer men då är det ju försent...

/Krister (som aldrig skulle orka göra detta)


+1 fast det är så jag brukar göra, men glömde skriva. Jag kan också rekommendera att rengöra mellan varven med terpentin. Jag tror det var terpentin jag använde. Det får inte vara någon fet vätska.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Powerfailure
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2015-01-15

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Powerfailure » 2015-02-03 10:19

petersteindl skrev:
Renobo skrev:Om du verkligen vill jobba... Efter du använt finaste pappret kan du blöta faneren. Då reser sig de minsta fibrerna och sedan kan du få bort dem med. Betsen kommer att resa dessa fibrer men då är det ju försent...

/Krister (som aldrig skulle orka göra detta)


+1 fast det är så jag brukar göra, men glömde skriva. Jag kan också rekommendera att rengöra mellan varven med terpentin. Jag tror det var terpentin jag använde. Det får inte vara någon fet vätska.

Mvh
Peter


Bra input om vätskan tänkte på hur man bäst får bort slipdammet

Användarvisningsbild
Renobo
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 2008-09-26
Ort: El Stockholmo

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Renobo » 2015-02-04 21:20

Powerfailure skrev:
petersteindl skrev:
Renobo skrev:Om du verkligen vill jobba... Efter du använt finaste pappret kan du blöta faneren. Då reser sig de minsta fibrerna och sedan kan du få bort dem med. Betsen kommer att resa dessa fibrer men då är det ju försent...

/Krister (som aldrig skulle orka göra detta)


+1 fast det är så jag brukar göra, men glömde skriva. Jag kan också rekommendera att rengöra mellan varven med terpentin. Jag tror det var terpentin jag använde. Det får inte vara någon fet vätska.

Mvh
Peter


Bra input om vätskan tänkte på hur man bäst får bort slipdammet


Celulosaförtunning (thinner) är bra att rengöra med. Tar effektivt bort fett. Men det luktar ju fanken och ger en del andra icke önskvärda effekter på hjärnan. 8O

Användarvisningsbild
Powerfailure
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2015-01-15

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Powerfailure » 2015-02-10 10:28

vet någon vilken finish det skall vara på den svarta faneren. Matt, mellanblank eller högblank?
Samma för gallret, matt, mellan eller högblankt. Har letat men inte hittat något konkret.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav petersteindl » 2015-02-10 18:09

Powerfailure skrev:vet någon vilken finish det skall vara på den svarta faneren. Matt, mellanblank eller högblank?
Samma för gallret, matt, mellan eller högblankt. Har letat men inte hittat något konkret.


Det svarta faneret är matt. Det är väl betsat. Troligtvis ett ganska svårt hantverk att få till så det ser snyggt ut.

De svartlackade är snarast sidenmatta om jag minns rätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Aerob » 2015-02-10 19:49

Att försöka få fason på en betsad yta är inte särskilt enkelt! Du måste tillföra mer bets om det ska bli snyggt men det finns alltid risk att det blir flammigt. Försök att slipa ytan så att du får en jämn ton innan du börjar betsa. Att slipa bort all bets är kan vara riskabelt på faner, risken är att du slipar igenom innan allt är borta. Köp lösningsmedelsburen bets, vatten och oljebets fungerar endast på trärent.


Summer Passing


Användarvisningsbild
Powerfailure
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2015-01-15

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Powerfailure » 2015-02-11 00:23

Tackar!

Användarvisningsbild
Renobo
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 2008-09-26
Ort: El Stockholmo

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Renobo » 2015-02-11 19:45

Spritbets blir blank. Och blir förmodligen flammigt om underarbetet innehåller ytor utan färg. Mina svartfanerade Luxor 8170 sprayade jag med matt lack från Classe, det blev bra men ger en känsligare yta. Matta lacker finns i olika matthet. Classes är halvmatt.
/Krister

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav aisopos » 2015-02-11 20:04

Snyggt renoveringsreportage. :)

På en bild ser man ganska tydligt vad konerna till högtalarelementen i botten sticker ut mycket. Det blir väl så av att de är monterade upp och ner och hänger så i massor av år?!

Är det något som man bör/kan göra något åt?

Användarvisningsbild
Powerfailure
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2015-01-15

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Powerfailure » 2015-02-13 13:43

aisopos skrev:Snyggt renoveringsreportage. :)

På en bild ser man ganska tydligt vad konerna till högtalarelementen i botten sticker ut mycket. Det blir väl så av att de är monterade upp och ner och hänger så i massor av år?!

Är det något som man bör/kan göra något åt?


hej,
nu är jag ju ingen expert på området prexis. Jag tror du tänker på bilden där man ser alla elementen. Det som pekar rakt upp är själva skumkanten som jag därefter tagit bort. Själva konen isig blir inte så mycket påverkad men som du kan se på tråden om omkantning här på faktiskt så kan spindeln bli nerhängd vilket kan få negativ effekt. Jag hoppas att det inte varit så stort på mina element så det ska påverka allt för mycket.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav Ragnwald » 2015-03-02 22:48

Du måste åtgärda nedhängdhet respektive uthängdhet för att få ursprunglig slaglängd.
Enklast åtgärdat genom nya element, men med lite rödsprit och värme, kan man få tillbaks centrumläge.
Att enbart byta kanter, ger ingen förbättring.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: Bilder av renovering OA 2212

Inläggav roggaro » 2015-03-02 23:06

Ragnwald skrev:Du måste åtgärda nedhängdhet respektive uthängdhet för att få ursprunglig slaglängd.
Enklast åtgärdat genom nya element, men med lite rödsprit och värme, kan man få tillbaks centrumläge.
Att enbart byta kanter, ger ingen förbättring.

utveckla gärna :mrgreen:
burning in the eyes of the maker


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster