Tack Stig

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Tack Stig

Inläggav murgatroyd » 2015-04-08 17:33

Peter, Tack för bilderna! Du råkar inte ha någon bild där även Dimitrij Sovre (GLOTTA AB) finns med?

Ampzilla :) .... och på en färgbild en Well Tempered Classic, och förstås Mark Levinson LNP-2... svettningar... 8O :D
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-04-08 17:49

murgatroyd skrev:Peter, Tack för bilderna! Du råkar inte ha någon bild där även Dimitrij Sovre (GLOTTA AB) finns med?

Ampzilla :) .... och på en färgbild en Well Tempered Classic, och förstås Mark Levinson LNP-2... svettningar... 8O :D


Tyvärr har jag ingen bild där Dimitri Sovré är med. Han ingick egentligen inte i innersta kretsen runt Stig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-04-08 17:58

paa skrev:Jag ser att han har en Unamco T1 skivspelare på testbänken, var det en spelare han använde för egen del också?


Nej, den var enbart där för test och vad jag minns hade den monterade originaltonarmen för mycket tonarmsresonanser (Stig kallade dessa för torsionsresonanser) för att godtas.

Vem som släpat dit Unamcospelaren vet jag inte. Jag släpade dit en massa andra skivspelare som vi mätte på. Thorens, Kenwood, Linn, Systemdek, Pink Triangle m.fl. Jag minns inte vem som tog dit Technics stora spelare men jag var där då Stig gjorde mätningar på den.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Re: Tack Stig

Inläggav misanplass » 2015-04-09 20:02

Tack Peter. Gillar kortet på matplatsen.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Tack Stig

Inläggav pinnen » 2015-04-17 13:11

Intressant tråd som jag precis upptäckte.

Jag har några frågor till den som kan besvara dom bäst. Vilka ingick i Stg Carlssons innersta krets och är det någon som tagit upp Stigs ideer och förvaltar dom på ett bra sätt?? jag har själv aldrig hört Larsen men fått till mig att dom inte är så bra på tyngre musik typ hårdrock. Så har också min uppfattning varit om Stigs högtalare iofs men dom få gånger jag fått tillfälle att lyssna på äkta OA har inte varit ofta för att vara helt ärlig. Hur mätte Linns skivspelare? jag har nämligen en fin Linn Basik men anväder den inte just nu :oops:

Jag frågar därför att jag verkligen gillar Stigs ideer. Helt genialt enligt min mening att bygga högtalare för vanliga rum och inte som dom flesta stora tillverkarna gör som mäter i speciella rum som ser ut som isoleringsceller klädda med jättelika äggkartonger. Mitt gamla 70-80 talsband klädde vår replokal så men vi klädde av rummet delvis då det blev alldeles för stumt ljud på det viset :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Tack Stig

Inläggav lemmts » 2015-04-19 09:34

Oj oj oj, som upplagt för hårda ordväxlingar om någon törs ta upp tråden. Vi har några här som anser sig vara den enda som representerar den enda sanna läran, och att alla andra är falska profeter.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tack Stig

Inläggav hifikg » 2015-04-19 16:02

lemmts skrev:Oj oj oj, som upplagt för hårda ordväxlingar om någon törs ta upp tråden. Vi har några här som anser sig vara den enda som representerar den enda sanna läran, och att alla andra är falska profeter.


Fast det blir det inte. Inte i en tacktråd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Tack Stig

Inläggav pinnen » 2015-04-19 17:20

Jag förstår inte riktigt dom senaste inläggen men om det här är känsliga frågor jag ställer på något vis så tar jag gärna emot ev svar via PM .
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-04-19 21:14

pinnen skrev:Jag förstår inte riktigt dom senaste inläggen men om det här är känsliga frågor jag ställer på något vis så tar jag gärna emot ev svar via PM .


Jag kan säga att de som tillhörde Stigs närmaste krets är tidsepokberoende. Det finns en bild i tråden med Stig + 3 personer + fotograf. Vi fyra tillhörde Stigs närmaste eller inre krets från 70-talet och framåt. Det finns dock flera. Mer utförligt svar kommer så småningom då jag får tid över. Det tar tid att skriva svar som man själv känner sig nöjd med.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Tack Stig

Inläggav lennartj » 2015-04-20 04:18

Jag kanske misstar mig, men tvivlar på att det fanns några hårdrockskivor alls i Stigs skivsamling och att han åtminstone inte själv ägnade sig åt att utvärdera sina konstruktioner med sådan musik.
Mig gör det inget, för mitt intresse för genren är minimalt.
Är det någon kan vederlägga min spekulation?
Jag tycker pinnens fråga är intressant, men beroende på svar här är kanske en separat tråd om Carlsson/Sonabhögtalare och hårdrock är en lämpligare plats för fortsatt diskussion om det ämnet?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-04-20 07:39

lennartj skrev:Jag kanske misstar mig, men tvivlar på att det fanns några hårdrockskivor alls i Stigs skivsamling och att han åtminstone inte själv ägnade sig åt att utvärdera sina konstruktioner med sådan musik.
Mig gör det inget, för mitt intresse för genren är minimalt.
Är det någon kan vederlägga min spekulation?
Jag tycker pinnens fråga är intressant, men beroende på svar här är kanske en separat tråd om Carlsson/Sonabhögtalare och hårdrock är en lämpligare plats för fortsatt diskussion om det ämnet?


Hårdrock var inte Stigs grej, men några the Fugs och Jimi Hendrix fanns i hans skivsamling. Utvärdering av högtalare eller andra produkter i återgivningskedjan gjordes inte med hårdrock.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Tack Stig

Inläggav pinnen » 2015-04-20 07:44

Jag tackar för svaren och det räcker så. Jag borde ha skapat en egen tråd såsom Lennartj föreslog men jag känner inget behov av detta nu. Jag väntar med spänning på mer historier med och omkring Stig. :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Tack Stig

Inläggav Prozac » 2015-04-22 15:11

Tack för fina bilder!

Är det ingen som har funderat på att skriva en bok om Stig och hans livsverk samt kanske lite om epoken i svensk ljudhistoria? Stiftelsen kanske? Bilder till boken verkar ju finnas och säkert många som kan medverka och bidra med kunskap om Stigs teorier o anekdoter kring honom.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tack Stig

Inläggav hifikg » 2015-04-22 21:35

Det och en staty på Söder Mälarstrand + en minnesplakett på huset vore kul. Jag bokar in mig på boken!
Titelförslag "Världens bästa Carlsson"
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tack Stig

Inläggav Nattlorden » 2015-04-22 21:45

Titelförslag

Ovan bild: Stig Carlsson

under bild: Civ. Ing.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack Stig

Inläggav IngOehman » 2015-05-04 10:17

JM skrev:Var Stig hörselskadad i de högre frekvenserna?
I början av 1970-talet jobbade jag extra med att sälja bla OA12or o OA14 på en av de då största hifi-butiken i Stockholm. Min hörsel var vid den tiden oförstörd o jag kunde inte förstå att alla ville köpa Stigs högtalare. De högre frekvenserna var för diffusa, påträngande o distorderade. Dessutom var högtalarna extremt placeringskänsliga.
Stigs stora lyssningsrum är lite speciellt efter vad jag kan se på bilderna.
Kort avstånd mellan högtalarna o lyssningspositionen vilket förklarar att direktljudet från hans högtalare i hans rum var ok. X meter?
Kala stenväggar med rikligt med bredbandiga sidoreflexer. Kan vara ok med kort lyssningsavstånd. Takhöjden (y meter) o stentaket kan möjligen förklara Stigs förkärlek för vinklade diskanter.
Takreflexerna verkar vara de enda reflexerna som är längre än 10 ms? Övriga reflexer kan inte som jag uppfattar det bidragit mycket breddning av stereobilden.
Var den spatiala ljudupplevelsen i hans rum mer på höjden än på bredden?

Tack Peter för dina informativa bilder. Vi vill ha fler bilder o läsa mer hur Stig tänkte. Hur såg hans prioriteringslista ut? Vad var viktigast för bästa ljudet?
Skärpning Ingvar! Fixa fram lite bilder o beskriv hur du uppfattade Stigs prioriteringar för det bästa ljudet?

JM

Ojdå, jaha, hmmm...

Jag försöker beta igenom punkterna en och en.

1. Var Stig hörselskadad?

Jag mätte, på Stigs begäran, hans hörsel, det vill säga kartlade hans hörseltröskel, två gånger. Första gången när jag precis lärt känna honom, det vill säga 1984 (han var då i de sena 50), andra gånger några år senare, kanske 11.

Ingen av gångerna hade han några typiska bullerskade-artefakter (smalbandiga dippar, vanligast i 3-4 kHz-registret), men högfrekvenshörandet var inte så jättebra. Hörstyrkan var mjukt fallande redan från någon kHz och vid 8 kHz så behövde man spela väldigt högt för att nå över Stigs hörtröskel. Mera så andra gången än första, men inte mycket mera.

Mätningarna gjordes inte med hörlurar utan i hans rum - med hans högtalare. Man behöver trixa lite med mättonen för att inte interferenser skall ge falska värden, men gör man det så ger sådana mätningar mycket större validitet. Hörlurar kommunicerar alltför individuellt olika med olika öron.


Jag vill dock här påminna om att man inte behöver ha något specifik hörsel för att kunna jämföra live-ljud med återgivet ljud. Skillnaden mellan live och återgivet är ju samma oavsett hur man hör, och vi var rätt så ofta ute och lyssnade på live-musik, oftast klassisk. Och klangen hos Stig själv var heller inte diskantbetonad och jobbig, det vill säga det var ju lite olika från gång till gång eftersom han experimenterade en del, men när anläggningen fungerade som bäst så var den i mina öron alls inte överbetonad i diskanten.


Med det sagt så "tålde" Stig mycket mera diskant än jag, och det var också det som var upprinnelsen till att jag kom att mäta upp hans hörtröskel.

När han gjorde högtalar-mätningar i sitt rum så såg han synligt oberörd ut, trots att det skar i mina öron så jag var tvungen att hålla för dem. Jag frågade spontant om det inte gjorde ont i hans öron och han svarade; -Nejdå, det går bra. Jag frågade då om han visste hur hans hörsel såg ut och han svarade att han inte hade undersökt det kliniskt (vilket jag antar betydde nyligen) men att känsligheten föll mot högre frekvenser, ju högre desto svagare hörde han. Det stämde väldigt bra med hur hörseln mätte.

Jag tillmäter detta just ingen betydelse, han gjorde nästan alltid samma bedömningar som jag av klanger och när man talade med honom fick man absolut inte känslan att han hade svårt att höra. Ett undantag fanns det, och det var att artefakter i det högsta registret som var svåra att stå ut med för mig, som t ex väsandet från den VIFA metalldome som såsmåningom hamnade i OA-52, inte verkade besvära honom nämnvärt. Han höll med om att det nog fanns något där, men att han uppskattade VIFA-diskantens rena låga register.

När det gäller anemiska basbeskurna och diskanthöjda inspelningar så klagade Stig nästan lika mycket på dem som jag. Han menade att man får vara beredd på att lida eller behöva göra något åt dem om man återgav dem väl. Jag reflekterade dock över att han ofta beskrev inspelningar som var tydligt komprimerade, alltså odynamiska, som basfattiga.


2. Jag har lite bilder med Stig och från Stigs bostad, men de är inte i digital form. Har även en hel del mätningar på Stigs rum som jag gjorde med min egen mätutrustning (egentligen mest för att se om resultaten var jämförbara, och de var nästan identiska, trots att jag svepte bruset istället för att svepa en filter efter mikrofonsignalen) och någonstans har jag även ritningar på rummen med noggranna måttangivelser för hur allting var placerat.


3. Om man vill veta min uppfattning om Stigs tankar och ideer med musikåtergivning, sina högtalare och rummets roll i det hela så skrev jag en artikel om det i MoLt (minns inte vilket år, men det borde ha varit runt 1990 plus minus ett par år) som Stig även läste före publiceringen och tyckte var mycket bra. Vid publiceringen så tillkom även en tecknad bild som illustrerade hur ett Stig-rum kunde se ut, en bild inte fanns ännu då Stig läste artikeln, som skulle visa ungefär hur Stig tyckte att man skulle möblera sitt rum, och denna bild såg Stig först när artikel kom i tryck. Han tyckte att bilden såg lite snålt möblerad ut, vilket jag berättade i numret efter.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tack Stig

Inläggav hifikg » 2019-03-08 01:01

Så har det gått fyra år till utan staty. Kanske den ska stå vid Slussen när bygget är klart? Så kan ännu fler se den. Bra tänkt isåfall.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2019-03-08 01:45

paa skrev:Jag ser att han har en Unamco T1 skivspelare på testbänken, var det en spelare han använde för egen del också?


Nej! Stig använde aldrig Unamco skivspelare i sin anläggning. Stig gjorde mätningar på denna skivspelare. Konstruktören var Claes Sandels på firma Audio Stockholm. Han tillverkade och sålde mer än 10000 skivspelare. Sandels var god vän med Ingemar Olsson som stod Stig Carlsson nära. Ingemar var assistent åt Stig på KTH och Ingemar organiserade viss produktion av Kolboxen och OA6 typ1.

Gissar att det var genom Ingemar som Claes fick mätningar av stig på sin Unamco.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tack Stig

Inläggav Tangband » 2019-03-09 09:57

IngOehman skrev:
JM skrev:Var Stig hörselskadad i de högre frekvenserna?
I början av 1970-talet jobbade jag extra med att sälja bla OA12or o OA14 på en av de då största hifi-butiken i Stockholm. Min hörsel var vid den tiden oförstörd o jag kunde inte förstå att alla ville köpa Stigs högtalare. De högre frekvenserna var för diffusa, påträngande o distorderade. Dessutom var högtalarna extremt placeringskänsliga.
Stigs stora lyssningsrum är lite speciellt efter vad jag kan se på bilderna.
Kort avstånd mellan högtalarna o lyssningspositionen vilket förklarar att direktljudet från hans högtalare i hans rum var ok. X meter?
Kala stenväggar med rikligt med bredbandiga sidoreflexer. Kan vara ok med kort lyssningsavstånd. Takhöjden (y meter) o stentaket kan möjligen förklara Stigs förkärlek för vinklade diskanter.
Takreflexerna verkar vara de enda reflexerna som är längre än 10 ms? Övriga reflexer kan inte som jag uppfattar det bidragit mycket breddning av stereobilden.
Var den spatiala ljudupplevelsen i hans rum mer på höjden än på bredden?

Tack Peter för dina informativa bilder. Vi vill ha fler bilder o läsa mer hur Stig tänkte. Hur såg hans prioriteringslista ut? Vad var viktigast för bästa ljudet?
Skärpning Ingvar! Fixa fram lite bilder o beskriv hur du uppfattade Stigs prioriteringar för det bästa ljudet?

JM

Ojdå, jaha, hmmm...

Jag försöker beta igenom punkterna en och en.

1. Var Stig hörselskadad?

Jag mätte, på Stigs begäran, hans hörsel, det vill säga kartlade hans hörseltröskel, två gånger. Första gången när jag precis lärt känna honom, det vill säga 1984 (han var då i de sena 50), andra gånger några år senare, kanske 11.

Ingen av gångerna hade han några typiska bullerskade-artefakter (smalbandiga dippar, vanligast i 3-4 kHz-registret), men högfrekvenshörandet var inte så jättebra. Hörstyrkan var mjukt fallande redan från någon kHz och vid 8 kHz så behövde man spela väldigt högt för att nå över Stigs hörtröskel. Mera så andra gången än första, men inte mycket mera.

Mätningarna gjordes inte med hörlurar utan i hans rum - med hans högtalare. Man behöver trixa lite med mättonen för att inte interferenser skall ge falska värden, men gör man det så ger sådana mätningar mycket större validitet. Hörlurar kommunicerar alltför individuellt olika med olika öron.


Jag vill dock här påminna om att man inte behöver ha något specifik hörsel för att kunna jämföra live-ljud med återgivet ljud. Skillnaden mellan live och återgivet är ju samma oavsett hur man hör, och vi var rätt så ofta ute och lyssnade på live-musik, oftast klassisk. Och klangen hos Stig själv var heller inte diskantbetonad och jobbig, det vill säga det var ju lite olika från gång till gång eftersom han experimenterade en del, men när anläggningen fungerade som bäst så var den i mina öron alls inte överbetonad i diskanten.


Med det sagt så "tålde" Stig mycket mera diskant än jag, och det var också det som var upprinnelsen till att jag kom att mäta upp hans hörtröskel.

När han gjorde högtalar-mätningar i sitt rum så såg han synligt oberörd ut, trots att det skar i mina öron så jag var tvungen att hålla för dem. Jag frågade spontant om det inte gjorde ont i hans öron och han svarade; -Nejdå, det går bra. Jag frågade då om han visste hur hans hörsel såg ut och han svarade att han inte hade undersökt det kliniskt (vilket jag antar betydde nyligen) men att känsligheten föll mot högre frekvenser, ju högre desto svagare hörde han. Det stämde väldigt bra med hur hörseln mätte.

Jag tillmäter detta just ingen betydelse, han gjorde nästan alltid samma bedömningar som jag av klanger och när man talade med honom fick man absolut inte känslan att han hade svårt att höra. Ett undantag fanns det, och det var att artefakter i det högsta registret som var svåra att stå ut med för mig, som t ex väsandet från den VIFA metalldome som såsmåningom hamnade i OA-52, inte verkade besvära honom nämnvärt. Han höll med om att det nog fanns något där, men att han uppskattade VIFA-diskantens rena låga register.

När det gäller anemiska basbeskurna och diskanthöjda inspelningar så klagade Stig nästan lika mycket på dem som jag. Han menade att man får vara beredd på att lida eller behöva göra något åt dem om man återgav dem väl. Jag reflekterade dock över att han ofta beskrev inspelningar som var tydligt komprimerade, alltså odynamiska, som basfattiga.


2. Jag har lite bilder med Stig och från Stigs bostad, men de är inte i digital form. Har även en hel del mätningar på Stigs rum som jag gjorde med min egen mätutrustning (egentligen mest för att se om resultaten var jämförbara, och de var nästan identiska, trots att jag svepte bruset istället för att svepa en filter efter mikrofonsignalen) och någonstans har jag även ritningar på rummen med noggranna måttangivelser för hur allting var placerat.


3. Om man vill veta min uppfattning om Stigs tankar och ideer med musikåtergivning, sina högtalare och rummets roll i det hela så skrev jag en artikel om det i MoLt (minns inte vilket år, men det borde ha varit runt 1990 plus minus ett par år) som Stig även läste före publiceringen och tyckte var mycket bra. Vid publiceringen så tillkom även en tecknad bild som illustrerade hur ett Stig-rum kunde se ut, en bild inte fanns ännu då Stig läste artikeln, som skulle visa ungefär hur Stig tyckte att man skulle möblera sitt rum, och denna bild såg Stig först när artikel kom i tryck. Han tyckte att bilden såg lite snålt möblerad ut, vilket jag berättade i numret efter.


Vh, iö


Det där med Stigs hörsel är ju intressant. Om det var så att Stigs diskantkurva i öronen föll dramatiskt vid 8 kHz så borde det ha påverkat hans klangideal.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tack Stig

Inläggav matssvensson » 2019-03-09 10:32

Tangband skrev:Det där med Stigs hörsel är ju intressant. Om det var så att Stigs diskantkurva i öronen föll dramatiskt vid 8 kHz så borde det ha påverkat hans klangideal.

Nej. Som IngOehman skriver hör man ju lika med sin hörsel oavsett om det är ett ursprungsljud eller en återgivning. En hörseldefekt gör det sannolikt svårare att särskilja nyanser i det skadade registret som iö också nämner, men klangidealet ändras inte när allt låter lika. Jag tycker inte världen låter annorlunda nu än när jag var yngre och min hörsel också var mer oförstörd.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tack Stig

Inläggav Nattlorden » 2019-03-09 15:40

matssvensson skrev:
Tangband skrev:Det där med Stigs hörsel är ju intressant. Om det var så att Stigs diskantkurva i öronen föll dramatiskt vid 8 kHz så borde det ha påverkat hans klangideal.

Nej. Som IngOehman skriver hör man ju lika med sin hörsel oavsett om det är ett ursprungsljud eller en återgivning. En hörseldefekt gör det sannolikt svårare att särskilja nyanser i det skadade registret som iö också nämner, men klangidealet ändras inte när allt låter lika. Jag tycker inte världen låter annorlunda nu än när jag var yngre och min hörsel också var mer oförstörd.


Det påverkar självklart det registret som inte uppfattas... Personligen har jag nog nått den åldern där Stigs uppfattningar fungerar för mig... men när jag var 18 och hörde till 23kHz så blir ju resultatet annorledes...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Tack Stig

Inläggav lennartj » 2019-03-09 17:41

På 70-talet var jag aktiv Carlsson-hatare, då alla modeller hade MT20-diskanter med ful och rå klang med begränsat frekvensområde uppåt.
MT24 i OA116 och OA2212 var marginellt bättre och fortfarande i mina unga öron ojämförligt usla i förhållande till mina B&W DM4, som jag valt för deras utomordentligt goda diskantåtergivnings skull (jag kompletterade dem senare med subwoofer) .
Diskanten i OA5x -serien från början av 80-talet höll egentligen inte heller måttet i mina öron, men det gjorde inga andra högtalare heller vid den tiden, inom min budget.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Tack Stig

Inläggav lennartj » 2019-03-09 17:50

På tal om Stigs arsenal av "gamla" analoga mätinstrument, antar jag att inflödet av royalties tog tvärt slut efter Sonabs/Statsföretags konkurs 1978, så Stig hade helt enkelt inte råd att hänga med och köpa in de nya digitala mätinstrumenten från B&K och andra?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack Stig

Inläggav IngOehman » 2019-03-11 09:48

Skulle inte beskriva sanningen på riktigt det viset. Det är riktigt att Stigs ekonomi försämrades, men det skedde successivt.

Han tyckte även mycket om sin mätutrustning, och intresse av nyare mätutrustning började han yttra först på 90-talet, och då dessutom egentligen inte för sådan utrustning som gick att köpa, utan han närde ett hopp om att digitaltekniken i framtiden skulle kunna leda till att helt nya typer av mätningar skulle kunna göras. Inte sådana som de gjorde då och som görs idag utan helt nya sätt att analysera hifi-utrustningen.

Men krånglande mätutrustning var definitivt något som han drabbades av. Jag spenderade åtskilliga timmar åt att reparera mätriggen åt honom.

Han ville ha den reparered och diskussionerna om kommande framtida mätsystem var hypotetisk. De gällde ju mätsystem som inte existerade och som skulle arbeta på helt andra sätt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tack Stig

Inläggav hifikg » 2019-03-11 10:35

Någon borde skriva boken om Stig...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Tack Stig

Inläggav GrosvenorAudio » 2020-04-01 19:43

Kanske man kan säga att Stig Carlsson gjorde för svensk ljudhistoria vad Ingmar Bergman gjorde för svensk film båda verkade ju också tidsmässigt mer eller mindre samtidigt och ja en bok om Stig det borde verkligen någon skriva.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack Stig

Inläggav IngOehman » 2020-04-08 09:21

Tangband skrev:
IngOehman skrev:
JM skrev:Var Stig hörselskadad i de högre frekvenserna?
I början av 1970-talet jobbade jag extra med att sälja bla OA12or o OA14 på en av de då största hifi-butiken i Stockholm. Min hörsel var vid den tiden oförstörd o jag kunde inte förstå att alla ville köpa Stigs högtalare. De högre frekvenserna var för diffusa, påträngande o distorderade. Dessutom var högtalarna extremt placeringskänsliga.
Stigs stora lyssningsrum är lite speciellt efter vad jag kan se på bilderna.
Kort avstånd mellan högtalarna o lyssningspositionen vilket förklarar att direktljudet från hans högtalare i hans rum var ok. X meter?
Kala stenväggar med rikligt med bredbandiga sidoreflexer. Kan vara ok med kort lyssningsavstånd. Takhöjden (y meter) o stentaket kan möjligen förklara Stigs förkärlek för vinklade diskanter.
Takreflexerna verkar vara de enda reflexerna som är längre än 10 ms? Övriga reflexer kan inte som jag uppfattar det bidragit mycket breddning av stereobilden.
Var den spatiala ljudupplevelsen i hans rum mer på höjden än på bredden?

Tack Peter för dina informativa bilder. Vi vill ha fler bilder o läsa mer hur Stig tänkte. Hur såg hans prioriteringslista ut? Vad var viktigast för bästa ljudet?
Skärpning Ingvar! Fixa fram lite bilder o beskriv hur du uppfattade Stigs prioriteringar för det bästa ljudet?

JM

Ojdå, jaha, hmmm...

Jag försöker beta igenom punkterna en och en.

1. Var Stig hörselskadad?

Jag mätte, på Stigs begäran, hans hörsel, det vill säga kartlade hans hörseltröskel, två gånger. Första gången när jag precis lärt känna honom, det vill säga 1984 (han var då i de sena 50), andra gånger några år senare, kanske 11.

Ingen av gångerna hade han några typiska bullerskade-artefakter (smalbandiga dippar, vanligast i 3-4 kHz-registret), men högfrekvenshörandet var inte så jättebra. Hörstyrkan var mjukt fallande redan från någon kHz och vid 8 kHz så behövde man spela väldigt högt för att nå över Stigs hörtröskel. Mera så andra gången än första, men inte mycket mera.

Mätningarna gjordes inte med hörlurar utan i hans rum - med hans högtalare. Man behöver trixa lite med mättonen för att inte interferenser skall ge falska värden, men gör man det så ger sådana mätningar mycket större validitet. Hörlurar kommunicerar alltför individuellt olika med olika öron.


Jag vill dock här påminna om att man inte behöver ha något specifik hörsel för att kunna jämföra live-ljud med återgivet ljud. Skillnaden mellan live och återgivet är ju samma oavsett hur man hör, och vi var rätt så ofta ute och lyssnade på live-musik, oftast klassisk. Och klangen hos Stig själv var heller inte diskantbetonad och jobbig, det vill säga det var ju lite olika från gång till gång eftersom han experimenterade en del, men när anläggningen fungerade som bäst så var den i mina öron alls inte överbetonad i diskanten.


Med det sagt så "tålde" Stig mycket mera diskant än jag, och det var också det som var upprinnelsen till att jag kom att mäta upp hans hörtröskel.

När han gjorde högtalar-mätningar i sitt rum så såg han synligt oberörd ut, trots att det skar i mina öron så jag var tvungen att hålla för dem. Jag frågade spontant om det inte gjorde ont i hans öron och han svarade; -Nejdå, det går bra. Jag frågade då om han visste hur hans hörsel såg ut och han svarade att han inte hade undersökt det kliniskt (vilket jag antar betydde nyligen) men att känsligheten föll mot högre frekvenser, ju högre desto svagare hörde han. Det stämde väldigt bra med hur hörseln mätte.

Jag tillmäter detta just ingen betydelse, han gjorde nästan alltid samma bedömningar som jag av klanger och när man talade med honom fick man absolut inte känslan att han hade svårt att höra. Ett undantag fanns det, och det var att artefakter i det högsta registret som var svåra att stå ut med för mig, som t ex väsandet från den VIFA metalldome som såsmåningom hamnade i OA-52, inte verkade besvära honom nämnvärt. Han höll med om att det nog fanns något där, men att han uppskattade VIFA-diskantens rena låga register.

När det gäller anemiska basbeskurna och diskanthöjda inspelningar så klagade Stig nästan lika mycket på dem som jag. Han menade att man får vara beredd på att lida eller behöva göra något åt dem om man återgav dem väl. Jag reflekterade dock över att han ofta beskrev inspelningar som var tydligt komprimerade, alltså odynamiska, som basfattiga.


2. Jag har lite bilder med Stig och från Stigs bostad, men de är inte i digital form. Har även en hel del mätningar på Stigs rum som jag gjorde med min egen mätutrustning (egentligen mest för att se om resultaten var jämförbara, och de var nästan identiska, trots att jag svepte bruset istället för att svepa en filter efter mikrofonsignalen) och någonstans har jag även ritningar på rummen med noggranna måttangivelser för hur allting var placerat.


3. Om man vill veta min uppfattning om Stigs tankar och ideer med musikåtergivning, sina högtalare och rummets roll i det hela så skrev jag en artikel om det i MoLt (minns inte vilket år, men det borde ha varit runt 1990 plus minus ett par år) som Stig även läste före publiceringen och tyckte var mycket bra. Vid publiceringen så tillkom även en tecknad bild som illustrerade hur ett Stig-rum kunde se ut, en bild inte fanns ännu då Stig läste artikeln, som skulle visa ungefär hur Stig tyckte att man skulle möblera sitt rum, och denna bild såg Stig först när artikel kom i tryck. Han tyckte att bilden såg lite snålt möblerad ut, vilket jag berättade i numret efter.


Vh, iö


Det där med Stigs hörsel är ju intressant. Om det var så att Stigs diskantkurva i öronen föll dramatiskt vid 8 kHz så borde det ha påverkat hans klangideal.

Fast så var det ju inte. Hans hörkurva föll mjukt redan från någon eller ett par kHz. Att jag specifikt skrev att hans känslighet vid 8 kHz var så måg att man behövde spela väldigt starkt för att han skulle höra något var inte för att säga att något specifikt hände där, utan för att man i audiologiska sammanhang bara intresserar sig för frekvenser upp till 8 kHz.

Så igen, det föll inte drastiskt vid 8 kHz, det föll mjukt från 1-2 kHz och hade fallit en hel del vid 8 kHz. Ännu mera vid 10c lite mindre vid 6 kHz.

Och nej, det varken borde eller påverkade hans klangideal enligt min bedömning. Han föredrog en rak tonkurva, och det är inte konstigt.

Hur ens hörkurva än ser ut så är det fortfarande en rak tonkurva som representerar verklighetens klanger.

Sen kan man resonera vidare vad en rak tonkurva betyder... Det finns fantastiskt många olika aspekter på vad som utgör en tonkurva, men det behöver vi inte gå in på för att kunna konstatera att verkligheten alltid är rätt referens, och att det inte spelar någon roll hur ens hörkurva ser ut därvidlag.

Det är sagt med en mindre reservation för att man kan vara så hörselskadad att man faktiskt tycker att man inte hör som man vill och svårt att förstår t ex vad folk säger. I det fallet så är det rimligt att använda hörhjälpmedel, men de gäller ju fortfarande både live och i hifi-sammanhang, så...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Tack Stig

Inläggav bomellberg » 2020-04-08 10:28

Det där har jag helt missat att tänka på tidigare.

En högtalarkonstruktörs hörsel är ju exakt likadan vid lyssning av referenser som vid lyssning av de högtalare hen utvecklar.
Möjligtvis kan riktigt höga frekvenser missas helt, men det finns det ju mätverktyg för.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tack Stig

Inläggav paa » 2020-04-08 11:46

bomellberg skrev:Det där har jag helt missat att tänka på tidigare.

En högtalarkonstruktörs hörsel är ju exakt likadan vid lyssning av referenser som vid lyssning av de högtalare hen utvecklar.

Har du inte läst alla inlägg på faktiskt?
:|
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack Stig

Inläggav IngOehman » 2020-04-09 09:17

bomellberg skrev:Det där har jag helt missat att tänka på tidigare.

En högtalarkonstruktörs hörsel är ju exakt likadan vid lyssning av referenser som vid lyssning av de högtalare hen utvecklar.
Möjligtvis kan riktigt höga frekvenser missas helt, men det finns det ju mätverktyg för.

Ja, exakt så är det.

Det gäller dock inte bara högtalarnonstruktörer. Även vanliga människor tenderar att använda samma par öron då de lyssnar på den levande verkligheten och då de lyssnar på högtalare. :wink:

Det sagt kan man inte utesluta att det kan finnas helt subjektiva preferenser - färgningar som individer föredrar framför ingen färgning. Att man föredrar en färgning kan betyda att man tycker den låter ”bättre” utan att reflektera över att den är verklighetsskild, eller att man hör att den är verklighetsskild, men ändå föredrar det.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster