JM skrev:Var Stig hörselskadad i de högre frekvenserna?
I början av 1970-talet jobbade jag extra med att sälja bla OA12or o OA14 på en av de då största hifi-butiken i Stockholm. Min hörsel var vid den tiden oförstörd o jag kunde inte förstå att alla ville köpa Stigs högtalare. De högre frekvenserna var för diffusa, påträngande o distorderade. Dessutom var högtalarna extremt placeringskänsliga.
Stigs stora lyssningsrum är lite speciellt efter vad jag kan se på bilderna.
Kort avstånd mellan högtalarna o lyssningspositionen vilket förklarar att direktljudet från hans högtalare i hans rum var ok. X meter?
Kala stenväggar med rikligt med bredbandiga sidoreflexer. Kan vara ok med kort lyssningsavstånd. Takhöjden (y meter) o stentaket kan möjligen förklara Stigs förkärlek för vinklade diskanter.
Takreflexerna verkar vara de enda reflexerna som är längre än 10 ms? Övriga reflexer kan inte som jag uppfattar det bidragit mycket breddning av stereobilden.
Var den spatiala ljudupplevelsen i hans rum mer på höjden än på bredden?
Tack Peter för dina informativa bilder. Vi vill ha fler bilder o läsa mer hur Stig tänkte. Hur såg hans prioriteringslista ut? Vad var viktigast för bästa ljudet?
Skärpning Ingvar! Fixa fram lite bilder o beskriv hur du uppfattade Stigs prioriteringar för det bästa ljudet?
JM
Stigs stora lyssningsrum var på entreplanet. Stig hade inte råd att behålla både entreplan och övervåning så Huset delades upp i två separerade plan och Stig gav upp undervåningen som hyrdes ut till annat företag. Stig bodde på övre planet och använde entreplanet som arbetslokal med laboratorium, verkstad för allehanda mätningar, lyssningsrum och kontor.
Stig gav upp arbetslokalen och flyttade upp arbetet till övervåningen och bilderna i färg är från rummet i övervåningen och rummet du refererar till som det stora lyssningsrummet var snarast Stigs lilla lyssningsrum men blev efter flytt Stigs enda lyssningsrum. Labbet hamnade också på övervåningen.
Här är några bilder tagna på den tid som Stig fortfarande disponerade entreplanet.
Del av labbet.
Mer av hela labbet + Stig i funderande pose:
Stig Carlsson, jag, Wilhelm Lilliehöök och Lars Bäcklund i Verkstan och Stig visar sina mätningar på någon högtalare som han mätt.
Lars-Göran Hedström var fotografen. Nämner detta bara så att man inte missar att fotografen alltid var närvarande då fotografen tog bilderna.
Här är det mätning av skivspelare. Stig är i verkstan. Det kan ha varit svaj eller tonarmsresonanser som Stig ville mäta just då.
Skivan verkar vara hans testskiva med 1 000 Hz ton och möjligen med långsamt svep av sinus för mätning av tonarmsresonanser.
Om jag minns rätt använde Stig andra skivor för mätning av frekvensgång och kanalseparation hos pickuper.
Detta rum var ursprungligen tänkt som ett litet lyssningsrum i form av en studio och taket är akustikreglerat d v s sänkt någon meter med spalt mellan innertak och väggar och mellan innertak och riktigt tak var det i princip fyllt med mineralull. Stig tyckte dock att basfällan blev för effektiv och använde rummet aldrig som ursprungligen tänkt.
Detta kort är taget från det stora lyssningsrummet på entreplan. Här är det Stig Carlsson och Mark Levinson i unga dagar. Fotograf fortfarande Lars-Göran Hedström.
Jag vill påpeka att Stig själv skrivit hur han tänkte och vad han prioriterade. Man kan i efterhand snacka millisekunder hit eller dit men det är inte det allena avgörande för takets och sidoväggarnas reflexers inverkan. Det är vinklarna för reflexerna mot lyssnaren som är det väsentliga. Det visste Stig, men inte varför. Det är just detta som var kruxet. Hade han vetat varför så hade Stig haft betydligt enklare att motivera di tidiga reflexernas betydelse vid avspelning.
Tidsdifferens på reflexer från högtalarens närmaste vägg samt golv är däremot en viktig faktor eftersom tidsdifferensen påverkar direktljudet vid vissa frekvenser på ett destruktivt sätt d v s där tidsdifferensen mot lyssnaren är halva våglängden (180 grader) eller däromkring. Vid +/- 45 grader från i fas summeras vågorna + 3 dB istället för + 6 dB i direktljudet om de är lika starka. I någon vinkel summerar de inte alls. Går man därutöver så blir summan lägre än varje enskild ton. Man kan definiera det destruktiva området på sitt sätt beroende på hur mycket man maximalt vill att summan av direktljud och reflex skall skilja från + 6 dB. Definierar man resultatet i dB istället för enbart fasvinkel så kommer även reflexens relativa ljudstyrka i förhållande till direktljudets in. Denna tråd är en tacktråd till Stig så jag håller mig till det Stig sagt till mig.
I övrigt har jag en del synpunkter i det du skriver. T.ex.
JM skrev:Kort avstånd mellan högtalarna o lyssningspositionen vilket förklarar att direktljudet från hans högtalare i hans rum var ok.
Kan du förklara för mig varför avståndet mellan högtalare och lyssnare skulle påverka just direktljudet? Om avståndet är 3 meter eller 5 meter, spelar det någon roll för just direktljudet? Jag har sett att du skrivit detta tidigare i annan tråd och jag tror jag kommenterade detta där också. Om vi har samma definition på direktljud så är det just frekvensgången i den utstrålade vinkeln mot lyssnaren och då spelar avståndet inte någon avgörande roll. Om däremot avståndsdifferensen är så pass stor att vinkeln för direktljudet markant ändras så får direktljudet annan vinkel och därmed möjlig annan tonkurva. Man kan se till att vinkeln blir densamma med olika lyssningsavstånd om högtalarna positioneras om. Vanligt lyssningsavstånd är ungefär 3-5 meter. Du kanske menar totalljudet i lyssnarplats, eller?
Även de andra sakerna du skriver angående stereobredd och avstånd till tak eller sidoväggar vill jag lämna därhän i denna tacktråd till Stig. Avslutningsvis vill jag säga att då Stig konstruerade sina högtalare så var Stig inte hörselskadad. Då räknar jag fram till hans konstruktion av OA-50 och OA-52 vilket var 1984. Sedan gjordes några modifieringar och huruvida Stigs hörsel degraderades efter han fyllt 60 vet jag inte men det är väl i paritet med alla andra i samma ålder. 1970 var Stig 45 år och hade friska öron.
Jag vill passa på och säga att jag ämnar lägga in samtliga bilder i PeterSteindl?-tråden för det är där jag från början ville ha dem med min text som kan bli lite annorlunda. Jag vet dock att det är många utomstående personer som läser den tråden lite då och då och inte så mycket annat på forumet och de kommer då också kunna ta del av min historia som under många år från 70-talet och framåt varit parallell med Stigs. Vi umgicks ganska mycket.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.