Tack Stig

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Tack Stig

Inläggav hifikg » 2015-03-08 12:46

Jag fick aldrig träffa Dig. Ibland tror jag att jag såg Dig gå förbi under mässan i KAK-huset i Stockholm, den mässa där jag definitivt föll för "Världens Bästa Högtalare", men det är nog mest en efterhandskonstruktion. Hade varit trevligt att få skaka Din hand och framföra mitt uppriktiga beröm personligen, men det är försent. Tyvärr. Icke förty känner jag stor tacksamhet, glädje och ibland eufori över vad Du gjorde för oss musikälskare. I över ett kvartssekel har jag njutit av mina OA-52:or och jag hoppas få njuta dem ännu några år innan de kommer att gå vidare till dotra mi som belagt dem med säljförbud och hävdar sin arvsrätt :-)

Tack

Idag är det arton år sedan Stig lämnade oss. Undrar vad han hade åstadkommit om han fått åtminstone ett decennium till på sig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Tack Stig

Inläggav avr7000 » 2015-03-08 12:50

Instämmer i tackkören....

Med det jag hart av tre-vägaren är även jag väldigt nyfiken på vad Stig kunnat åstadkomma med den om han fått den tiden att göra den färdig.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Tack Stig

Inläggav oa51 » 2015-03-08 13:48

Kan bara instämma. Stig var verkligen en speciell konstruktör. Mina Carlsson/Sonabhögtalare här och var i huset skänker mig dagligen mycket glädje. :)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-03-08 14:38

Ja, det var en ynnest att få ha vandrat med Stig sedan 70/71 fram till 1997. :)

Jag lägger upp en tidig bild och den är från den tid innan Stig flyttade till Torkel Knutssonsgatan 15.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tack Stig

Inläggav hifikg » 2015-03-08 16:57

Alltid kul att se bilder från den tid det begav sig. Finns det bilder inifrån "verkstan" också? Kanske på den berömda kaffekvarnen?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-03-08 19:06

hifikg skrev:Alltid kul att se bilder från den tid det begav sig. Finns det bilder inifrån "verkstan" också? Kanske på den berömda kaffekvarnen?

Kaffekvarnen fanns aldrig i verkstan (mätlabbet), den fanns i köket. Vid nåt tillfälle då IÖ malde kaffe och vi skulle "lyssna på musik", tja, vi satt snarast och pratade i lyssningsrummet, då lyssningsrummet var på övervåningen, så var IÖ tillsammans med oss och malde kaffet om jag inte minns fel. Då lyssningsrummet fortfarande var där nere så var vi i köket på ovanvåningen då det nalkades kaffe.

Ska se om jag har någon bild på kaffekvarnen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tack Stig

Inläggav hifikg » 2015-03-14 23:26

Det ser vi fram emot :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-03-15 02:35

Just det, Jag har gått igenom alla bilder jag har och speciellt bilderna från köket och till min förvåning finns inte kaffekvarn med. :o :? :evil:

Den borde finnas med på bild. Den stod i kryddhyllan om jag inte minns fel. Den fanns varken i kryddhyllan eller på diskbänken eller på köksbordet i bilderna. Det är troligtvis någon i SSC som har den som ett fint minne från Stig. Det är inga problem eftersom det var ok från god man att de närmast sörjande kunde ta en liten sak som personligt minne. Synd att vi inte fotograferade tidigare. Det hade varit kul att ha med kaffekvarn på bild.

Jag lägger in dessa istället.

Bild

Mätlabbet. Här hade PerStromgren blivit grön.
Bild

Du där!
Bild

Just du ja!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tack Stig

Inläggav hifikg » 2015-03-15 11:23

Se där ja… Mästarens ateljé. Schyst porträtt också. Alla som har bilder är välkomna att presentera dem i tråden. Jag samlar (för privat bruk förstås). F n har jag ett trevligt porträtt på Stig på min vägg i studion. Ja, förutom barnbarnet, det enda porträtt jag har permanent uppsatt och ibland frågar folk om det är min far på bilden… well… inget ont om min salig far, men det hade onekligen varit kul *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Re: Tack Stig

Inläggav grafpro » 2015-03-16 15:26

Den där bilden från mätlabbet måste jag be att få lägga på min websajt. Är det OK? Är du fotografen Peter? När är den tagen?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tack Stig

Inläggav PerStromgren » 2015-03-16 15:37

petersteindl skrev:Mätlabbet. Här hade PerStromgren blivit grön.


Jo, det är väl ett understatement. Jag har i ett tidigare liv jobbat på ett Sveriges Radio-labb och ett Ericsson-labb där B&K-apparater fanns i härligt stor mängd! Men inte så här snyggt ordnade.

petersteindl skrev:[ Bild ]


Phono Suecia och Caprice verkar ha varit favvo-märken!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-03-16 16:16

grafpro skrev:Den där bilden från mätlabbet måste jag be att få lägga på min websajt. Är det OK? Är du fotografen Peter? När är den tagen?


Nej, det är inte jag som tagit bilderna. Det är Lars-Göran Hedström. Lars-Göran stod Stig Carlsson nära. Han var med vid bildandet av Stiftelsen. Lars-Göran var Styrelseordföranden några år i LTS, men han var även ansvarig för tidningen Molt. Det var så tidigt som början på 80-talet eller redan på 70-talet. Jag har fått bilderna av Lars-Göran. Jag är fri att använda bilderna enligt Lars-Göran. Lars-Göran kände Stig sedan mycket tidigt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-03-16 16:26

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Mätlabbet. Här hade PerStromgren blivit grön.


Jo, det är väl ett understatement. Jag har i ett tidigare liv jobbat på ett Sveriges Radio-labb och ett Ericsson-labb där B&K-apparater fanns i härligt stor mängd! Men inte så här snyggt ordnade.

petersteindl skrev:[ Bild ]


Phono Suecia och Caprice verkar ha varit favvo-märken!


Njae, Stig sorterade bl a skivorna efter skivmärke, precis som jag gjorde. Inom varje musikgenre hade Stig sina favorit-märken, men han lyssnade på skivorna innan de godkändes. Ibland åkte skivor ut ur hyllan lika fort som de åkte in.

Bild

En och annan fin LP.
Bild

Här är ett Carlssonskt Stilleben. Det du, Per. :)

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Tack Stig

Inläggav lemmts » 2015-03-16 20:32

Schyst labb! Mätinstrument för en förmögenhet. Är det för nyfiket att fråga hur det finansierades?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Tack Stig

Inläggav shifts » 2015-03-16 22:42

Verkligen kul att se dessa bilder.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack Stig

Inläggav IngOehman » 2015-03-17 04:15

petersteindl skrev:Just det, Jag har gått igenom alla bilder jag har och speciellt bilderna från köket och till min förvåning finns inte kaffekvarn med. :o :? :evil:

Den borde finnas med på bild. Den stod i kryddhyllan om jag inte minns fel. Den fanns varken i kryddhyllan eller på diskbänken eller på köksbordet i bilderna. Det är troligtvis någon i SSC som har den som ett fint minne från Stig. Det är inga problem eftersom det var ok från god man att de närmast sörjande kunde ta en liten sak som personligt minne. Synd att vi inte fotograferade tidigare. Det hade varit kul att ha med kaffekvarn på bild.

Nej, kaffekvarnen hamnade hos en släkting till Stig.

Jag tror jag har någon bild av den, men jag har inte sådan ordning på mina bilder att jag kan lova att jag hittar den. Men leta skall jag.

Jag har ju lite speciella minnen av den eftersom jag alltid malde kaffet i köket med Stig medan han pysslade med resten av förberedelserna inför kaffet. Som tilltugg så brukade det bli Baklava som vi köpt tidigare, på Hornsgatan. Jerusalem hette stället på den tiden. Det finns kvar men har byggts om flera gånger och ändrat namn efter det. Jag var där för några veckor sedan, och det var en besvikelse. :(

Det är åt skogen att Stig är borta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Tack Stig

Inläggav bassman » 2015-03-17 10:34

Tänk om han fått 10 år till, undrar vad Stig skulle hunnit med då, kanske tre-vägaren varit verklighet..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack Stig

Inläggav IngOehman » 2015-03-17 11:42

Ja, det tror jag. Jag hade ju varit i Norge delvis på uppdrag av Stig, för att ta fram ett trevägarbaselement åt honom, och hittat det, närmare bestämt ett med stor kraftfaktor och aluminiummembran. Han älskade det (allt jag berättade om det) och var så glad, men fick aldrig se själva elementet.

När jag kom hem från Norge så sökte jag honom i flera dagar (normalt var det väldigt lätt att få tag på Stig) så jag började efter någon vecka bli orolig, och kontaktade till sist hans hus-kollega (han som sedan en tid hyrde undervåningen) och fick veta att Stig gått bort några dagar tidigare, alltså kanske bara någon dag efter det att jag talat med honom sist. :(

Jag var först av vännerna att få beskedet.

Så det föll på mig att kontakta alla de av Stigs vänner som även var mina. Det var ingen rolig dag.


Vh, iö

- - - - -

PS. Det element som alltså i min tanke från början var avsett för trevägaren, blev till sist det baselement jag använde i mina egna basmoduler profundus P, och sedan även i både senaste versionen av LTS' trevägare och i Morellos högtalare. Jag är väldigt nöjd med detta baselement.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-03-17 13:59

bassman skrev:Tänk om han fått 10 år till, undrar vad Stig skulle hunnit med då, kanske tre-vägaren varit verklighet..


Jag är inte övertygad om det. Stig blev 72 år. Jag var ju hemma hos Stig vid otal tillfällen under hans sista år. Jag hjälpte till med att leta fram mellanregisterelementet. Med 10 år till hade Stig blivit 82 år. Det är inte så lätt att vara kreativ vid den åldern och behålla denna kreativitet dag ut och dag in.

Kring 1995/96 letade jag ett 2" mellanregisterelement. Efter en hel del mätning och lyssning på det tyska 2" Ceratec så stod det klart att detta mellanregisterelement var något helt speciellt och enligt min bedömning ganska överlägset alla mellanregister som Stig hade tidigare för 3-vägaren.

Jag tog då med dessa till Stig och där mätte vi på dem tillsammans enligt Stigs mätförfarande. Stig gillade dessa och införskaffade något par ämnade för 3-vägaren.

So far so good. Det var dock inte samma gamla Stig som tidigare om åren. Jag försökte driva på så gott jag kunde. Vid ett tillfälle sa Stig: "Peter, jag är väldigt trött." Det blev en tankeställare. Stig orkade inte jobba på såsom han gjort tidigare. Visst, då både Stigs mor och bror hade gått bort så fick Stig ärva kontanter så att han under sitt sista år hade lite dryga 1 miljon på kontot. Det var en ljuspunkt i bedrövelsen.

Stig valde att göra bouppteckningen själv efter hans bror och gå igenom allt i broderns lägenhet utan hjälp av andra. Under den tiden hade vi mycket kontakt och Stig behövde support eftersom detta arbete tog honom hårt. Det var många minnen som kom upp och Stig var ganska tagen. Det var sorgligt och tröttsamt för Stig.

Efter bouppteckningen blev livet lättare och Stig var mer positiv. Men faktum kvarstår att Stig var 72 år och det skulle ta minst ett år med kreativt heltidsarbete för Stig med mycket mätning och lyssning och mätning för att fullfölja 3-vägaren. Visst, IÖ och jag hade gärna varit behjälpliga, men jag tror inte det hade räckt ända fram till produktion och marknadsföring, möjligtvis till en prototyp. Det var fler saker som Stig ville undersöka innan Stig la projektet på is. Detta behövdes återupptas innan konstruktionen konstruktionen kunde spikas. Hade Stig varit yngre och mer vital, så hade 3-vägaren sett sitt ljus. Vid en ålder över 70 år så kan man visserligen fortfarande få upp en glöd, men att bibehålla denna glöd dag ut och dag in var knappast troligt för Stigs vidkommande. Man behöver vila emellanåt och allt går långsamt då man blir äldre.

Du nämner 10 år till. Som sagt, då hade Stig varit 82 år. Den ekvationen funkar dåligt tillsammans med vitalitet och arbete. Vi hade nått fram till 2007. Personligen tror jag att det möjligtvis hade kunnat bliva en spelbar prototyp som på många punkter låtit fantastiskt. Jag är dock mer tveksam till att en färdigställd och helt godkänd 3-vägare hade uppnåtts.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Tack Stig

Inläggav bootstrap » 2015-03-17 14:52

Väldigt trevligt med alla bilder. Tack.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tack Stig

Inläggav Nattlorden » 2015-03-17 14:55

bootstrap skrev:Väldigt trevligt med alla bilder. Tack.


Instämmer. Speciellt som bilderna avspeglar ett hem, snarare än alla moderna inrednings/försäljningsbilder.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-03-17 14:56

lemmts skrev:Schyst labb! Mätinstrument för en förmögenhet. Är det för nyfiket att fråga hur det finansierades?


Det finansierades av Stig Carlsson själv via royalties från Sonab.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tack Stig

Inläggav hifikg » 2015-03-18 00:46

Han hade inte behövt göra en pryl till, bara hänga med och få ta emot den uppskattning han förtjänade. Tycker jag. Han har väl fått något postumt pris, men det är ju inte riktigt samma sak. Tror jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Re: Tack Stig

Inläggav petern » 2015-03-18 23:50

Mycket givande läsning:) Kul att ni delar med er!
/Peter

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Re: Tack Stig

Inläggav grafpro » 2015-04-07 19:48

Jag fick kontakt med Lars-Göran Hedström och lov att använda bilden från Carlssons lab på min sajt:

Bild

Den är tagen 1997 i samband med bouppteckningen efter Carlssons död, jag gissar att de övriga bilderna också är från samma tillfälle. Den är intressant att studera. Där är många apparater som dubblerar varandra. Där är vad jag kan se enbart analoga intrument - tongeneratorer, plotters, mätförstärkare, labaggregat, oscilloscop och möjligen någon distorsionsanalysator.

Brüel&Kjaer hade redan då sedan länge digitala instrument, FFT-baserade spektrumanalysatorer mm. Hade han ingen sådan? Inte heller syns någon dator på bilden, använde han inte heller PC? Jag tror allt man ser på bilden är minst 20 år gammalt redan när den togs.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-04-07 23:35

Stig ägde varken dator eller mobiltelefon. Han hade heller inga digitala mätinstrument.

Alla dessa bilder i färg är tagna vid bouppteckningen. Vi gjorde även lite mätningar med digital utrustning. Det var med Bertil Alvings dator och mätlåda.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

50-års present av Slas.
Bild

Utsikten var inte fy skam
Bild

Från köket
Bild

Bild


Det här är en intressant bild. Det är innan Stig flyttade till huset d v s före 1973. Redan då spelade Stig på OA-116.
Denna modell lanserades egentligen 1975 men 1974 lånade jag en tidigare version som jag ratade i jämförelse med mina OA-6typ1.
Bild

Bild

Observera högtalarkablarna.
Bild

Bild

Bild

Fantastisk bild på Stig. Stig var verkligen levande och tog ut de känslomässiga svängarna.
Bild

Bild

Idel känt folk. Stig fyller 60. Ofattbart, jag är alltså 1½ år äldre än Stig var på denna bild.
Bild

Ja, det var tider det. Tack Stig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Tack Stig

Inläggav shifts » 2015-04-08 07:06

Tack igen för bilderna, fantastiskt att se! Och vilket hem det ser ut att vara, där skulle jag trivas.
2021 maj på Spotify

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tack Stig

Inläggav JM » 2015-04-08 07:27

Var Stig hörselskadad i de högre frekvenserna?
I början av 1970-talet jobbade jag extra med att sälja bla OA12or o OA14 på en av de då största hifi-butiken i Stockholm. Min hörsel var vid den tiden oförstörd o jag kunde inte förstå att alla ville köpa Stigs högtalare. De högre frekvenserna var för diffusa, påträngande o distorderade. Dessutom var högtalarna extremt placeringskänsliga.
Stigs stora lyssningsrum är lite speciellt efter vad jag kan se på bilderna.
Kort avstånd mellan högtalarna o lyssningspositionen vilket förklarar att direktljudet från hans högtalare i hans rum var ok. X meter?
Kala stenväggar med rikligt med bredbandiga sidoreflexer. Kan vara ok med kort lyssningsavstånd. Takhöjden (y meter) o stentaket kan möjligen förklara Stigs förkärlek för vinklade diskanter.
Takreflexerna verkar vara de enda reflexerna som är längre än 10 ms? Övriga reflexer kan inte som jag uppfattar det bidragit mycket breddning av stereobilden.
Var den spatiala ljudupplevelsen i hans rum mer på höjden än på bredden?

Tack Peter för dina informativa bilder. Vi vill ha fler bilder o läsa mer hur Stig tänkte. Hur såg hans prioriteringslista ut? Vad var viktigast för bästa ljudet?
Skärpning Ingvar! Fixa fram lite bilder o beskriv hur du uppfattade Stigs prioriteringar för det bästa ljudet?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack Stig

Inläggav petersteindl » 2015-04-08 15:46

JM skrev:Var Stig hörselskadad i de högre frekvenserna?
I början av 1970-talet jobbade jag extra med att sälja bla OA12or o OA14 på en av de då största hifi-butiken i Stockholm. Min hörsel var vid den tiden oförstörd o jag kunde inte förstå att alla ville köpa Stigs högtalare. De högre frekvenserna var för diffusa, påträngande o distorderade. Dessutom var högtalarna extremt placeringskänsliga.
Stigs stora lyssningsrum är lite speciellt efter vad jag kan se på bilderna.
Kort avstånd mellan högtalarna o lyssningspositionen vilket förklarar att direktljudet från hans högtalare i hans rum var ok. X meter?
Kala stenväggar med rikligt med bredbandiga sidoreflexer. Kan vara ok med kort lyssningsavstånd. Takhöjden (y meter) o stentaket kan möjligen förklara Stigs förkärlek för vinklade diskanter.
Takreflexerna verkar vara de enda reflexerna som är längre än 10 ms? Övriga reflexer kan inte som jag uppfattar det bidragit mycket breddning av stereobilden.
Var den spatiala ljudupplevelsen i hans rum mer på höjden än på bredden?

Tack Peter för dina informativa bilder. Vi vill ha fler bilder o läsa mer hur Stig tänkte. Hur såg hans prioriteringslista ut? Vad var viktigast för bästa ljudet?
Skärpning Ingvar! Fixa fram lite bilder o beskriv hur du uppfattade Stigs prioriteringar för det bästa ljudet?

JM


Stigs stora lyssningsrum var på entreplanet. Stig hade inte råd att behålla både entreplan och övervåning så Huset delades upp i två separerade plan och Stig gav upp undervåningen som hyrdes ut till annat företag. Stig bodde på övre planet och använde entreplanet som arbetslokal med laboratorium, verkstad för allehanda mätningar, lyssningsrum och kontor.

Stig gav upp arbetslokalen och flyttade upp arbetet till övervåningen och bilderna i färg är från rummet i övervåningen och rummet du refererar till som det stora lyssningsrummet var snarast Stigs lilla lyssningsrum men blev efter flytt Stigs enda lyssningsrum. Labbet hamnade också på övervåningen.

Här är några bilder tagna på den tid som Stig fortfarande disponerade entreplanet.

Del av labbet.
Bild

Mer av hela labbet + Stig i funderande pose:
Bild

Stig Carlsson, jag, Wilhelm Lilliehöök och Lars Bäcklund i Verkstan och Stig visar sina mätningar på någon högtalare som han mätt.
Lars-Göran Hedström var fotografen. Nämner detta bara så att man inte missar att fotografen alltid var närvarande då fotografen tog bilderna.
Bild

Här är det mätning av skivspelare. Stig är i verkstan. Det kan ha varit svaj eller tonarmsresonanser som Stig ville mäta just då.
Skivan verkar vara hans testskiva med 1 000 Hz ton och möjligen med långsamt svep av sinus för mätning av tonarmsresonanser.
Om jag minns rätt använde Stig andra skivor för mätning av frekvensgång och kanalseparation hos pickuper.
Detta rum var ursprungligen tänkt som ett litet lyssningsrum i form av en studio och taket är akustikreglerat d v s sänkt någon meter med spalt mellan innertak och väggar och mellan innertak och riktigt tak var det i princip fyllt med mineralull. Stig tyckte dock att basfällan blev för effektiv och använde rummet aldrig som ursprungligen tänkt.
Bild

Detta kort är taget från det stora lyssningsrummet på entreplan. Här är det Stig Carlsson och Mark Levinson i unga dagar. Fotograf fortfarande Lars-Göran Hedström.
Bild


Jag vill påpeka att Stig själv skrivit hur han tänkte och vad han prioriterade. Man kan i efterhand snacka millisekunder hit eller dit men det är inte det allena avgörande för takets och sidoväggarnas reflexers inverkan. Det är vinklarna för reflexerna mot lyssnaren som är det väsentliga. Det visste Stig, men inte varför. Det är just detta som var kruxet. Hade han vetat varför så hade Stig haft betydligt enklare att motivera di tidiga reflexernas betydelse vid avspelning.

Tidsdifferens på reflexer från högtalarens närmaste vägg samt golv är däremot en viktig faktor eftersom tidsdifferensen påverkar direktljudet vid vissa frekvenser på ett destruktivt sätt d v s där tidsdifferensen mot lyssnaren är halva våglängden (180 grader) eller däromkring. Vid +/- 45 grader från i fas summeras vågorna + 3 dB istället för + 6 dB i direktljudet om de är lika starka. I någon vinkel summerar de inte alls. Går man därutöver så blir summan lägre än varje enskild ton. Man kan definiera det destruktiva området på sitt sätt beroende på hur mycket man maximalt vill att summan av direktljud och reflex skall skilja från + 6 dB. Definierar man resultatet i dB istället för enbart fasvinkel så kommer även reflexens relativa ljudstyrka i förhållande till direktljudets in. Denna tråd är en tacktråd till Stig så jag håller mig till det Stig sagt till mig.

I övrigt har jag en del synpunkter i det du skriver. T.ex.
JM skrev:Kort avstånd mellan högtalarna o lyssningspositionen vilket förklarar att direktljudet från hans högtalare i hans rum var ok.


Kan du förklara för mig varför avståndet mellan högtalare och lyssnare skulle påverka just direktljudet? Om avståndet är 3 meter eller 5 meter, spelar det någon roll för just direktljudet? Jag har sett att du skrivit detta tidigare i annan tråd och jag tror jag kommenterade detta där också. Om vi har samma definition på direktljud så är det just frekvensgången i den utstrålade vinkeln mot lyssnaren och då spelar avståndet inte någon avgörande roll. Om däremot avståndsdifferensen är så pass stor att vinkeln för direktljudet markant ändras så får direktljudet annan vinkel och därmed möjlig annan tonkurva. Man kan se till att vinkeln blir densamma med olika lyssningsavstånd om högtalarna positioneras om. Vanligt lyssningsavstånd är ungefär 3-5 meter. Du kanske menar totalljudet i lyssnarplats, eller?

Även de andra sakerna du skriver angående stereobredd och avstånd till tak eller sidoväggar vill jag lämna därhän i denna tacktråd till Stig. Avslutningsvis vill jag säga att då Stig konstruerade sina högtalare så var Stig inte hörselskadad. Då räknar jag fram till hans konstruktion av OA-50 och OA-52 vilket var 1984. Sedan gjordes några modifieringar och huruvida Stigs hörsel degraderades efter han fyllt 60 vet jag inte men det är väl i paritet med alla andra i samma ålder. 1970 var Stig 45 år och hade friska öron.

Jag vill passa på och säga att jag ämnar lägga in samtliga bilder i PeterSteindl?-tråden för det är där jag från början ville ha dem med min text som kan bli lite annorlunda. Jag vet dock att det är många utomstående personer som läser den tråden lite då och då och inte så mycket annat på forumet och de kommer då också kunna ta del av min historia som under många år från 70-talet och framåt varit parallell med Stigs. Vi umgicks ganska mycket.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tack Stig

Inläggav paa » 2015-04-08 17:21

Jag ser att han har en Unamco T1 skivspelare på testbänken, var det en spelare han använde för egen del också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PAL14 och 8 gäster