Uppgradera några äldre Sonab

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Hakan_070
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2015-01-27

Uppgradera några äldre Sonab

Inläggav Hakan_070 » 2015-04-03 18:48

(Frågan flyttad hit efter att ärendet blev klarlagt. / Per)

Hur funkar PM? Har försökt sända två hittills - där förvisso det ena var förhastat och bara bra att jag inte fick svar. Det andra, å andra sidan, fanns det ingen anledning att ignorera. Har alltså inte fått några svar. Båda meddelandena hamnade i min utkorg, utan möjlighet för mig att verkligen se om de överhuvud taget hade sänts... Hade trott att jag skulle kunna exekvera en 'Sänd nu', typ. Detta verkar vara en allt annat än intuitiv funktion.
Tacksam för svar hur funktionen 'Personliga meddelanden' fungerar, trots att jag är ny på forumet, känner ingen, har inget anseende och en nobody i detta sammanhang...?

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Hur funkar Personliga meddelanden?

Inläggav murgatroyd » 2015-04-03 19:07

Lite missvisande det där, brev man skickat men som inte lästs av mottagaren ligger kvar i UTKORGEN, tills de lästs... :lol:
'Audiophile in hibernation'

Hakan_070
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2015-01-27

Re: Hur funkar Personliga meddelanden?

Inläggav Hakan_070 » 2015-04-03 19:09

Avvisande av mina frågor med andra ord? Två månader har gått...

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur funkar Personliga meddelanden?

Inläggav PerStromgren » 2015-04-03 19:12

Det är dock ganska praktiskt att kunna veta om brevet har hämtats upp!

Är det ingen fråga vi andra kan hjälpa till med?
... tycker jag!

Per

Hakan_070
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2015-01-27

Re: Hur funkar Personliga meddelanden?

Inläggav Hakan_070 » 2015-04-03 19:36

Tusen tack, Per; vänligt av dig :)

Jag frågade om lämplig litteratur för att förkovra mig på tekniken bakom konstruktion av högtalare. Inte så att jag ska bygga högtalare - inget snickeri för mig - men tänker uppgradera några äldre Sonab med nya element. Jag skulle vilja förstå bättre teorin bakom delningsfilter, avstämning av lådor, mätningar osv - utan att för den skulle hamna i saker som Maxwells teorier om elektriska fält.

Syftar på basics som komponenterna, grundkonstruktion av delningsfilter osv. Jag vet att jag kan köpa färdiga lösningar, och kommer att göra så, men det är så kul att förstå sammanhangen.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur funkar Personliga meddelanden?

Inläggav PerStromgren » 2015-04-03 19:42

En klassisk bok i ämnet är Vance Dickason, Loudspeaker Design Cookbook, som till och med finns som pdf hos Google. Den ger goda grunder för eget bygge och experimenterande.

PS. Kostar 595:- på hifikit om du vill ha den på papper. http://www.hifikit.se/tillbehor/littera ... n-cookbook
... tycker jag!

Per

Hakan_070
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2015-01-27

Re: Hur funkar Personliga meddelanden?

Inläggav Hakan_070 » 2015-04-03 22:15

Tack Per; toppen, jag börjar där!

Har haft ett par OA5/1 i källaren i ett decennium som dammsamlare och tappade hakan i julas då jag verkligen lyssnade på dem. Fixade samtidigt en Unamco T1 som jag haft sedan 75 - svenskt så det förslår. Jag tycker faktiskt OA5 är väldigt undervärderade av någon anledning som jag inte förstår. Tänkte fixa till dem på lämpligt sätt och har nu faktiskt dessutom ett par OA 12:or med pajade element som jag nog faktiskt tror jag börjar med.

Håkan

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur funkar Personliga meddelanden?

Inläggav PerStromgren » 2015-04-04 10:12

Trevligt! Stick över till kompisarna i viewforum.php?f=17 så får du all hjälp du behöver!
... tycker jag!

Per

Hakan_070
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2015-01-27

Re: Hur funkar Personliga meddelanden?

Inläggav Hakan_070 » 2015-04-04 10:23

Tack igen Per, och jag har säkert missbedömt dem hittills, därav min inledningsvisa negativitet :)

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Hur funkar Personliga meddelanden?

Inläggav aisopos » 2015-04-06 09:48

I OA-12-orna har du en verkligt fin högtalare med potential när du fixat upp den.

Men gå varsamt fram, det rätta är sällan att börja byta ut en massa element och komponenter. Det kan snabbt förstöra det mesta.
Jag föreslår att du börjar med att endast få igång de i originalskick och/eller läser på ordentligt.
Eller så läser du på och väntar med renoveringen till du bestämt dig.

Men sätter du igång dem i så nära original som möjligt så får du lyssna på ursprungskonstruktionen, och kan där avgöra om du gillar det du hör.

Hakan_070
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2015-01-27

Re: Hur funkar Personliga meddelanden?

Inläggav Hakan_070 » 2015-04-15 06:25

Tack aisopos,

Du har alldeles säkert rätt, och hela mitt intresse för Sonab bottnar i att jag tycker mina OA5-ettor (model 1 alltså, med elementen långt ner i avgrunden) låter så otroligt bra. Mycket gott har skrivits om dessa, men också rätt mycket nedvärderande, tom. från människor man inte förväntat sig skulle ha uttryckt sig så.

Som du tipsar vill jag veta hur 12:orna låter i original. Ska börja med att fixa kanterna och har skummisar hemma.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster