hifikg skrev:Ah 01 verkar inte så tokigt, men att diskanten inte alls finns är ju oroande. Man får passa sig när man lirar 1812...
Finns det någon alternativ diskant om olyckan skulle vara framme? den som sitter i .3 eller LE kanske?
Tyvärr tror jag inte att det är möjligt att byta diskanten till en annan utan att löpa linan ut och bygga nytt filter. Nu är jag inte säker men det är väl 52.2 du spelar på? Vifa-diskanten i den högtalaren var inte helt ovanlig när det begav sig, så är den inte modifierad på något sätt finns nog rätt goda förutsättningar att hitta begagnade exemplar i bra skick.
Har du förresten lyssnat till de olika versioner av OA-52 som tagits fram de senaste åren? Om det handlar om uppgraderingar är väl upp till var och en, men om ljudet faller en på läppen så blir väl elementtillgång ett ickeproblem..
..eller inte.. Insåg precis att även de nyare versionerna använder 8545..
Inte heller 8545 tror jag är besvärliga att hitta på begagnatmarknaden iofs. Finns mängder i stugorna.
Är 8545-01 dock så gott som identiskt så kanske det duger rent ljudmässigt. För feelgood hade i alla fall jag ändå, om jag haft Carlsson, helst sett att det element som satt ifrån början början, 8545-00, blev det element som ersätter ett trasigt 8545-00.
Spelar ljudet större roll än originaliteten hade jag nog slängt ett öga på de senare, icke "Carlssonska", LE-versionerna.
Kul med dessa Carlsson! Man har ju rätt mycket alternativ med dem.